NOUS PÚBLICS PER A LA  CULTURA  INFORME COMISSIÓ DE CULTURA, EDUCACIÓ I BENESTAR Novembre 2009 NOUS PÚBLICS PER A LA CULTURA INTRODUCCIÓ Aquest Informe presenta un conjunt d’iniciatives que donen seguiment a les accions que l’Institut de Cultura ha posat en marxa per tal de promoure nous públics per a la cultura a Barcelona. Aquestes iniciatives s’emmarquen en les prioritats fixades pel PAM 2008-2011 per tal d’incrementar les possibilitats de participació cultural, que és una de les prioritats incloses també en els eixos d’acció del Pla Estratègic de Cultura – Nous Accents 2006. Es tracta de la posada en marxa de iniciatives i accions que permetin adequar la oferta cultural al perfil de públics, i proposar accions singulars per atraure nous públics per la cultura a la ciutat. 1. ANÀLISI SOBRE PÚBLICS ENQUESTES SOBRE PÚBLICS A MUSEUS I CENTRES CULTURALS DE LA CIUTAT Realització entre gener i abril d’estudis de públics als museus de la ciutat amb periodicitat anual Estudis qualitatius i de satisfacció d’usuaris que permetin una comparativa entre tots els museus de la ciutat. Objectius d’aquestes enquestes: 1. Disposar de coneixement actualitzat sobre els públics per a la cultura a la ciutat (darrer estudi fet l’any 2001). 2. Disposar de coneixement sobre la percepció dels nostres públics respecte a missatges i a l’elecció de canals de comunicació. 3. Disposar de coneixement sobre la satisfacció en l’ús de l’oferta dels nostres equipaments. 1. ANÀLISI SOBRE PÚBLICS ENQUESTES SOBRE PÚBLICS A MUSEUS I CENTRES CULTURALS DE LA CIUTAT Obtenir coneixements dels perfils de públics (entorn, hàbits d’ús, comunicació/màrqueting) així com mesurar la satisfacció dels usuaris (entorn, serveis, atenció) L’objectiu és el coneixement de les variables més significatives que ens permetin fer una descripció del perfil dels públics, dels seus hàbits d’ús i de consum de mitjans així com de la percepció que tenen dels nostres missatges i campanyes. Una diagnosi en profunditat que permet adaptar la qualitat del servei a les demandes i expectatives dels usuaris. 1. ANÀLISI SOBRE PÚBLICS NOU APLICATIU A MUSEUS MUNICIPALS PER A MILLORAR TRACTAMENT DADES DE PÚBLICS Des de Gener 2010 posada en marxa del nou aplicatiu: Euromus disponible a tots els museus municipals. Permet una informació actualitzada i ampliada sobre els usuaris de museus. 2. NOVES PROPOSTES EINES DE COMUNICACIÓ PUNT BCN. SERVEIS CULTURALS DISPONIBLES. Incorporació de possibilitat de compra d’entrades per a museus en els nous terminals telemàtics municipals. En estudi: compra d’entrades oferta cultural de la ciutat. Implementació de la nova xarxa de terminals: OACs i xarxa de biblioteques (1a. Fase: Biblioteques Vapor Vell, Sagrada Família, Jaume Fuster). Possibilitat d’accés a informació ampliada sobre l’oferta cultural en terminals situades a la xarxa de biblioteques. En segona fase: gestió de reserves de materials, gestió de carnets, preinscripció cursos. 2. NOVES PROPOSTES EINES DE COMUNICACIÓ PUNTS DE DISTRIBUCIÓ D’INFORMACIÓ SOBRE L’OFERTA CULTURAL DE LA CIUTAT Fer una distribució intensiva al territori de la nostra oferta, fent-la arribar per nous canals mitjançant: o Xarxa de centres cívics de l’Ajuntament (1a fase d’implementació. Gener 2010) o Altres centres territorials (2a fase implementació, en estudi) Informació actualitzada sobre l’oferta cultural de museus, biblioteques i centres culturals de la ciutat. 2. NOVES PROPOSTES EINES DE COMUNICACIÓ PROJECTE MALETES CÍVIQUES Contenidors de l’oferta dels Museus de la ciutat Pla de presentació d’originals per als Directors dels Centres Pla per a sessió pedagògica per als Tallers de dinamització Objectiu :Incitar i potenciar la descoberta de l’oferta amb continguts que seran dinamitzats des dels Centres Cívics. Material d’acompanyament al material pedagògic preparat per cadascun dels museus. 2. NOVES PROPOSTES EINES DE COMUNICACIÓ RENOVACIÓ CENTRE D’INFORMACIÓ CULTURAL DE LA VIRREINA Ampliació serveis d’informació i venda d’entrades. Possibilitat accés a la compra d’entrades del 90% de l’oferta cultural de la ciutat. Impuls de La Virreina – Centre Cultural situat a l’eix de La Rambla com a node d’informació de l’activitat cultural de la ciutat. 3. ACCIONS PER A COL∙LECTIUS ESPECÍFICS NOUS PÚBLICS. INTERCULTURALITAT. Posada en marxa de diverses iniciatives destinades al treball de públics entre els col·lectius d’immigrants i nou vinguts a la ciutat. Recull l’experiència del Programa Barcelona Diàleg Intercultural, en el marc de l’Any Europeu del Diàleg Intercultural 2008. Treball conjunt amb el Pla Barcelona Interculturalitat a càrrec de la Direcció d’Immigració de l’Ajuntament Objectius que aquestes accions persegueixen: – Reforçar les accions d’acollida per a nouvinguts a la ciutat. – Donar a conèixer el patrimoni i la oferta cultural de la ciutat a les noves comunitats. – Donar suport a la contribució d’aquests nous col·lectius en el programa cultural de la ciutat 3. ACCIONS PER A COL∙LECTIUS ESPECÍFICS NOUS PÚBLICS. INTERCULTURALITAT. ACCIONS. 1. Treball amb associacions representatives dels nous col·lectius: Establiment d’acords amb associacions culturals referents i representatives dels diferents col·lectius i realització d’un treball específic.: suport a activitats, comunicació d’activitats culturals, implicació en el programa cultural de la ciutat. 2. Treball amb nous mitjans de comunicació de la ciutat: Incorporació de publicitat en mitjans adreçat a a col·lectius específics. Diaris, ràdios, planes webs adreçades a comunitats d’immigrants. 3. Millorar la oferta en el Pla d’Acollida de l’Ajuntament: Incorporar informació en diverses llengües sobre l’oferta cultural de la ciutat, així com descomptes per a consums culturals en els packs d’ acollida que el serveis municipals ofereixen. 3. ACCIONS PER A COL∙LECTIUS ESPECÍFICS CULTURA I INCLUSIÓ SOCIAL Treball conjunt amb l'Àrea d’Acció Social i Ciutadania per a definir nous protocols d’acció per a col·lectius amb risc d’exclusió social a la ciutat en el marc de l’Acord per una Ciutat inclusiva. Preveu implicar les principals entitats cíviques orientades al treball contra l’exclusió social, els projectes de base cultural i artística orientats a la inclusió, i finament els grans equipament culturals de la ciutat. Actualment en estudi la realització d’un programa pilot per a la recollida de bones pràctiques i detecció d’actors implicats per a proposar les accions a dur a terme. 4. CAMPANYES, ABONAMENTS I PROGRAMES  DE FIDELITZACIÓ DE PÚBLICS OBERTURA MUSEUS DIUMENGE TARDA Campanya des d’abril de 2009 per a la obertura gratuïta de tots els museus municipals entre 15h i 20h. Reforç amb una campanya a nivell ciutat per donar a conèixer la iniciativa. S’afegeix a la iniciativa ja existent a tots els museus de la ciutat d’obrir de forma gratuïta el primer diumenge de cada mes tot el dia. Iniciativa destinada a promoure la visita als museus de la ciutat entre la població de l’àrea metropolitana. Molt bona acollida de la campanya: 172.965 visites entre abril i setembre de 2009 museus municipals i CCCB en obertura gratuïta diumenge tarda. Una mitjana de 6.700 visites per diumenge. 4. CAMPANYES, ABONAMENTS I PROGRAMES DE  FIDELITZACIÓ DE PÚBLICS PROGRAMA MÉS BIBLIOTEQUES. CARNET DE BIBLIOTEQUES, PRIMER CARNET CULTURAL DE LA CIUTAT. • Més de 100 entitats i institucions amb conveni  (acords per a la difusió d' activitats, programació  conjunta, ofertes i descomptes ) • Més de 100.000 usuaris de biblioteca reben el  butlletí electrònic ( via correu e. ) amb la  programació de biblioteques i amb les ofertes o  activitats d' entitats i institucions culturals amb  conveni.  • Durant el 2008 es varen comptabilitzar més de  70.000 usos dels descomptes i ofertes amb el  carnet de biblioteques. NOUS PÚBLICS PER LA CULTURA Treball per a incrementar les possibilitats de participació cultural a la ciutat, una de les prioritats del govern municipal. Nova proposta per la diagnosi en la demanda de públics als museus de la ciutat. Introducció de noves eines comunicatives que han de millorar el coneixement i la informació al voltant de l’oferta cultural de la ciutat. Treball singular per a determinats col·lectius amb dificultats d’accés a l’oferta cultural de la ciutat. Suport a campanyes ciutadanes que incrementen i milloren la participació cultural dels ciutadans. NOUS PÚBLICS PER A LA  CULTURA  INFORME COMISSIÓ DE CULTURA, EDUCACIÓ I BENESTAR Novembre 2009