CONTINGUTS • EL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA • PROPOSTES PER ANAR EN TRANSPORT PÚBLIC COL·LECTIU • PROPOSTES PER FER UN ÚS MÉS RACIONAL DEL VEHICLE PRIVAT • ELS AVANTATGES D’UNA MOBILITAT MÉS SOSTENIBLE • UN EXERCICI PRÀCTIC: LA MOBILITAT I L’ECONOMIA DOMÈSTICA • RECURSOS I SERVEIS D’INTERÈS Coordinació Manuel Ferri, COORDINADOR DE MOBILITAT. COMISSIÓ OBRERA NACIONAL DE CATALUNYA Continguts Antoni París –Comunicació Ambiental- Disseny gràfic Domènec Òrrit Assessorament Mayte Capdet, AUTORITAT DEL TRANSPORT METROPOLITÀ Ramon Molist, CONSORCI ZONA FRANCA DE BARCELONA Pere Navarro, COMISSIONAT DE MOBILITAT. AJUNTAMENT DE BARCELONA Pau Noy, ASSOCIACIÓ PER A LA PROMOCIÓ DEL TRANSPORT PÚBLIC M. Teresa Tacias, TRANSPORTS METROPOLITANS DE BARCELONA Manuel Villalante, TRANSPORTS METROPOLITANS DE BARCELONA M. Àngels Villalba, CETRAMSA/ENTITAT METROPOLITANA DEL TRANSPORT Neus T. Figueras Aplicacions cartogràfiques Cristina Farré, CARTPLAN Imatges Ramon Panosa, PANOSA BORRÀS, SL Rosa Rodrigo, CONSORCI ZONA FRANCA DE BARCELONA Abril 2004 2 EL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA E l Polígon Industrial de la Zona La superfície ocupada pel PolígonFranca de Barcelona ocupa una Industrial de la Zona Franca superfície de 600 hectàrees, situades correspondria aproximadament entre la muntanya de Montjuïc, el riu a unes 600 illes de l’Eixample, Llobregat i el port, i limita amb els i representa un 6% del territori municipis de l’Hospitalet de Llobregat i de Barcelona. el Prat de Llobregat. A les 250 empreses del Polígon hi tre- ballen més de 43.000 persones (l’1,8 per cent de la població activa catalana), nombre equivalent, aproximadament, a la població de ciutats com Castelldefels o Gavà. El Polígon dóna feina també de forma indirecta a més de 275.000 persones. 3 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      La mobilitat dels treballadors Algunes dades del del Polígon Industrial Polígon Industrial El consum d’aigua En moto En transport és de 3,8 hm3 anuals 7% públic 16% La potència elèctrica instal·lada és de 150 MW El 25% de la superfície del Polígon de la Zona Franca està dedicat a aparcament En autocar En cotxe d’empresa 63% 14% El Polígon Industrial de la Zona Franca de Barcelona havia estat en els seus orí- Una enquesta realitzada pel gens un espai predominantment agrícola, Consorci de la Zona Franca, l’Ajun- en el que proliferaven les masies. Durant tament de Barcelona i el sindicat el segle XIX, tanmateix, la indústria Comissions Obreres mostra que comença a adquirir un paper rellevant. només un 16% dels treballadors del L'any 1963 es va crear el gran polígon Polígon Industrial utilitza el trans- industrial que constitueix avui dia una port públic i un 14% l’autocar d’em- de les concentracions industrials més presa, mentre que un 63% es des- importants de l’àrea mediterrània. plaça en cotxe i un 7% en moto. 4 www.elconsorci.net COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA PROPOSTES PER ANAR EN TRANSPORT PÚBLIC COL·LECTIU El Polígon Industrial de la Zona Franca 38, 109 i 110) i una de nocturna de l’o- està connectat actualment amb el seu perador Tusgsal (la N1). Els punts d’ori- entorn urbà a través de 5 línies d’auto- gen i la destinació són els següents: bús diürnes de l’operador TMB (23, 37, LÍNIA 23 Plaça Espanya - Parc Logístic de la Zona Franca LÍNIA 37 Hospital Clínic – Polígon Industrial de la Zona Franca LÍNIA 38 Plaça Catalunya – Polígon Industrial de la Zona Franca LÍNIA 109 Estació de Sants – Polígon Industrial de la Zona Franca LÍNIA 110 Avinguda Carrilet (l’Hospitalet de Llobregat) – Pol. Industrial de la Zona Franca LÍNIA N1 Polígon Industrial de la Zona Franca – Plaça Catalunya - Roquetes Cal tenir en compte que el sistema tarifari del transport públic de la regió de Barcelona està “integrat” des de l’any 2001, de manera que pagant només una vegada en el punt d’ori- gen es poden utilitzar de forma combinada fins a tres transborda- ments per realitzar un determinat tra- jecte: metro+autobús, tren+metro, tren+autobús, autobús+autobús, tram- via+autobús... 5 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      La gamma de targetes que teniu al Podeu demanar més informació vostre abast per utilitzar la xarxa de sobre els avantatges de cada títol transport col·lectiu integrat és molt en qualsevol dels punts d’atenció a àmplia: T-10, T-50/30, T-Familiar l’usuari de les diferents empreses (70/30), T-Mes, T-Trimestre, T- de transport integrades, o a través Jove, T-Dia i T-4; a més del bitllet de les pàgines web de l’Autoritat senzill, tot i que no estigui integrat del Transport Metropolità i les com la resta de títols de transport. empreses de transport integrades. 6 www.atm-transmet.org COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      Operadors de transport integrats Asistencia y Servicios SA (Barcelona Bus) Mataró Bus Autobuses Horta, SA (AUTHOSA) Mohn, SL Autobusos de Granollers, SL Molins Bus UTE Autorcars R. Font, SA Montferri Hnos., SL Autocorb, SA Oliveras, SA Autos Castellbisbal, SA Rodalies Renfe Bus Castellví, SA Rosanbus, SL Casas, SA Saiz Tour Cingles Bus SA Masats Cintoi Bus, SL Soler i Sauret, SA Empresa Plana, SL Tramvia Metropolità Empresa Sagalés, SA Transports Ciutat Comtal, SA Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya Transports de Barcelona, SA (TMB) Ferrocarril Metropolità Transports Generals d’Olesa, SA de Barcelona, SA (TMB) Transports Lydia, SL Hispano Llacunense, SA (HILLSA) Transports Municipals d’Egara (TMESA) La Hispano Igualadina, SA Transports Públics, SA La Vallesana, SA Transports Urbans d’Igualada (TUISA) Marès-Trans, SA Transports Urbans de Rubí Martí Colomer, SA Transports Urbans de Sabadell (TUS) Martí & Renom, SA (SARBUS) Tusgsal, SA Per a més informació podeu consultar la pàgina web de l’Autoritat del Transport Metropolità: www.atm-transmet.org/cat/otros/operadores.htm 7 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      8 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      9 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA 23 23PLAÇA ESPANYA PARC LOGÍSTIC Pl Espanya Av R.M. Cristina Llançà Intervals de pas Fira de Barcelona Fira de Barcelona Av R.M. Cristina Feiners de 6:00 a 20:40 Av M. Comillas De 6:00 a 7:00 cada 20 min. Av M. Comillas De 7:00 a 9:17 cada 8-10 min. Poble Espanyol Poble Espanyol De 9:17 a 17:44 cada 22-25 min. De 17:44 a 19:50 cada 9-10 min. Jocs del 92 Jocs del 92 De 19:50 a 20:40 cada 25 min. Foc Foc Dissabtes no circula Pg Zona Franca Pg Zona Franca Festius no circula AMB-TMB AMB-TMB A l’estiu reducció parcial del servei Carrer 60 Carrer 2 Carrer 2 Podeu combinar aquest autobús amb... Parc Logístic Autobusos: • TMB. Plaça Espanya: 13, 27, 30, 37, 50, 56, 61, 65, 91, 141 i 157 23 Carrer Foc: 72 Pg. Zona Franca: 9 • Oliveras: L70, L72 • Mohn: L80, L81, L86, L87, L95 Ferrocarrils de la Generalitat L8, S33, S4, R5, R6, S7 i S8 Pl Espanya Metro: L1 i L3 Parc Logístic Temps de recorregut (en minuts) De a Feiners Dissabtes Festius Pl.Espanya Àrea Metropolitana -TMB 11 - 14 No No Parc Logístic 16 - 20 circula circula Temps aproximat en funció de les condicions de trànsit 10 www.tmb.net www.emt-amb.com COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      37 HOSPITAL CLÍNIC Parcialment adaptada POLÍGON INDUSTRIAL Hospital Clínic DE LA ZONA FRANCA 37 Provença Provença Villarroel València Intervals de pas Rda St. Antoni Comte d’Urgell Feiners de 5:30 a 23:20 Parlament Manso De 5:30 a 6:42 cada 12-15 min. De 6:42 a 20:31 cada 9-13 min. Av Paral·lel Av Paral·lel De 20:31 a 22:40 cada 15-17 min. Pl Espanya De 22:40 a 23:20 cada 20 min. Pl Espanya Gran Via Dissabtes de 5:30 a 23:20 De 5:30 a 6:24 cada 27 min. Gran Via Pg Zona Franca De 6:24 a 23:20 cada 19-23 min. Pg Zona Franca Estació TIR Festius de 6:30 a 23:20 De 6:30 a 9:34 cada 22-25 min. Carrer Núm. 1 Carrer Núm. 1 De 9:34 a 21:02 cada 18-21 min. Zona Franca De 21:02 a 23:20 cada 23 min. 37 A l’estiu reducció parcial del servei Podeu combinar aquest autobús amb... Hospital Clínic Autobusos Ambulatori Zona de Manso •TMB Hospital Clínic: 14, 31, 59, 63, Franca Consorci Zona Franca 67 i 68 Passeig Zona Franca: 9 i 72 Metro: L1, L3 i L5 Temps de recorregut (en minuts) De a Feiners Dissabtes Festius P. Espanya 20 - 22 18 - 20 17 - 19 Hospital Clínic Pl. Cerdà - Pg. Zona Franca 25 - 27 25 - 27 25 - 27 Àrea Metropolitana -TMB 35 - 38 32 - 35 30 - 33 Temps aproximat en funció de les condicions de trànsit 11 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      38 PLAÇA CATALUNYA 38POLÍGON INDUSTRIAL Pl CatalunyaDE LA ZONA FRANCA Rda. Universitat Rda Universitat Balmes La Rambla Intervals de pas La Rambla El Liceu El Liceu Feiners de 5:30 a 23:20 La RamblaLa Rambla De 5:30 a 7:42 cada 18-20 min. Colom De 7:42 a 11:52 cada 22-23 min. Colom De 11:52 a 20:53 cada 24-26 min. Pg Josep Carner Pg Josep Carner De 20:53 a 22:17 cada 20-22 min. 22:45 - 23:20 Rda Litoral Can Tunis Dissabtes de 5:30 a 23:20 Pg Cementiri Rda Litoral De 5:30 a 7:42 cada 18-20 min. M. Deu de Port De 7:42 a 11:52 cada 22-23 min. Estació TIR De 11:52 a 20:53 cada 24-26 min. Carrer Nª1 Carrer Nº62 De 20:53 a 22:17 cada 20-22 min. Carrer Nº62 22:45 - 23:20 Estació TIR Carrer Nº1 Festius de 6:45 a 23:20 6:45 - 7:15 Carrer A Carrer A De 7:35 a 11:24 cada 20-22 min. Dipòsit T.B. Dipòsit T.B. De 11:24 a 23:20 cada 22-24 min. Zona Franca A l’estiu reducció parcial del servei 38 Podeu combinar aquest autobús amb... Autobusos: • TMB: 9, 14, 16, 17, 22, 24, 28, 41, 42, 47, 55, 58, 59, 62, 66, 67, 68 i 141 Pl Catalunya • Mohn: L95 Zona Franca Monument a Colom Consorci Ferrocarrils de la Generalitat: Zona Franca L6, L7, S1, S2, S5 i S55 Rodalies Renfe: 1, 2, 3 i 4 Metro: L1 i L3 Temps de recorregut (en minuts) De a Feiners Dissabtes Festius Rambla / Colón 10 - 13 9 - 12 8 - 11 Rda. Universitat Àrea Metropolitana -TMB 23 - 27 21 - 25 20 - 24 Carrer A - Dipòsit TB 30 - 34 27 - 31 26 - 30 Temps aproximat en funció de les condicions de trànsit 12 www.tmb.net www.emt-amb.com COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      109 ESTACIÓ DE SANTS Parcialment adaptada POLÍGON INDUSTRIAL Estació Sants DE LA ZONA FRANCA 109 Tarragona Estació de Sants Pl Espanya Av de Roma Intervals de pas Gran Via Entença Feiners de 5:15 a 22:35 Pg Zona Franca Gran Via De 5:15 a 6:24 cada 11-12 min. De 6:24 a 8:51 cada 5-7 min. Pl Espanya Carrer 60 De 8:51 a 10:43 cada 9-11 min. Gran Via De 10:43 a 21:22 cada 10-12 min. Carrer 2 21:35 - 21:50 - 22:05 - 22:20 - 22:35 Pg Zona Franca Carrer A Zona Franca Dissabtes de 5:15 a 22:10* Carrer D De 5:15 a 8:53 cada 12-14 min. Carrer 4 De 8:53 a 14:35 cada 16-19 min. Carrer 6 De 14:35 a 22:10 cada 20-22 min.Mercabarna Mercabarna Carrer 6 Festius de 7:40 a 22:35** 7:40 - 8:06 - 8:31 Carrer 4 Carrer D De 8:49 a 11:46 cada 18-20 min. Polígon De 11:46 a 22:35 cada 19-21 min. Zona Franca 109 A l’estiu reducció parcial del servei Podeu combinar aquest autobús amb... Estació Sants Autobusos: •TMB Estació de Sants: 27, 30, 32, 43 Pol. Z* ona Franca 44, 78 i 115 Pl. Espanya: 23 i 37 Pg. Zona Franca: 9 i 72 Rodalies Renfe:1, 2, 3 i 4 Metro: L3 i L5 Temps de recorregut (en minuts) De a Feiners Dissabtes Festius P. Espanya 4 - 7 4 - 5 4 - 5 Estació Sants Pl. Cerdà - Pg. Z.Franca 9 - 12 9 - 12 9 - 12 Àrea Metropolitana -TMB 19 - 23 18 - 20 18 - 20 Mercabarna 35 - 38 32 - 34 * ** * A partir de les 14,45 hores, final al carrer A, davant cotxeres TMB (temps de recorregut 24 - 26) Temps aproximat en funció de les condicions de trànsit ** Final al carrer A, davant cotxeres TMB (temps de recorregut 24 - 26) 13 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      110 110 AV. CARRILET  Metro CarriletPOLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA Rbla Marina Av Pau Casals Travessia Industrial Travessia Industrial Intervals de pas Polígon Bellvitge Rbla Marina Rbla Marina Feiners de 5:00 a 9:27 5:00, 5:20, 5:43, 6:07, 6:24, 6:41. Dipòsit Vehicles Sector Gran Via Sud De 6:41 a 9:27 cada 10-11 min. Zona Franca Carrer 3 Hores de pas aproximat per cada parada Carrer 50 Estació Av Carrilet: 10:11, 10:54, 11:38, 12:22, 13:06, 13:50, Parc Logístic 14:34, 15:17, 16:01, 16:44. Rbla Marina - Av Carrilet: 10:12, Mercabarna 10:55, 11:39, 12:23, 13:07, 13:51, 14:35, 15:18, 16:02, 16:45. Carrer 4 Carrer A Rbla Marina - Metro Bellvitge: 10:18, 11:01, 11:45, 12:29, 13:13, 13:57, 14:41, 15:24, 16:08, 16:51. Carrer núm. 4 - Sector C Dipòsit TB Mercabarna: 10:25, 11:08, 11:52, 12:36, 13:20, 14:04, 14:48, 15:31, 16:14, 16:57. Carrer núm. 4: 10:26, 11:09, 11:53, Carrer D Sector M 12:37, 13:21, 14:05, 14:49, 15:32, 16:15, 16:59. Carrer núm. Z.Franca Aduanera 4 - Carrer D: 10:28, 11:11, 11:55, 12:39, 13:23, 14:07, 14:51, Carrer 6 15:34, 16:17, 17:01. Carrer D - Carrer núm. 6: 10:29, 11:12, Carrer 6 11:56, 12:40, 13:24, 14:08, 14:52, 15:35, 16:18, 17:02. Z.A.L.: 10:31, 11:14, 11:58, 12:42, 13:26, 14:10, 14:54, 15:37, 16:21, 17:05. Carrer A - Dipòsit TB: 10:35, 11:18, 12:02, 12:46, Z.A.L. 13:30, 14:14, 14:58, 15:41, 16:25, 17:09. Carrer núm. 3 - Carrer D: 10:38, 11:21, 12:05, 12:49, 13:33, 14:17, 15:01, 15:44, 16:28, 17:12. Carrer núm. 3 - Carrer F: 10:40, 11:23, 110 12:07, 12:51, 13:35, 14:19, 15:03, 15:46, 16:30, 17:14. Rbla Marina - Polígon Bellvitge: 10:44, 11:27, 12:11, 12:55, 13:39, 14:23, 15:07, 15:50, 16:34, 17:18 Podeu combinar aquest autobús amb... ÚLTIMES SORTIDES DES DE AV CARRILET De 16:44 a 19:36 cada 8-9 min. 19:57, 20:18, 20:39, 21:00 Autobusos: •TMB: 79 •Mohn: L82 •Oliveras: L52 •Rosanbus: L10 i L12 Ferrocarrils de la Generalitat Metro Carrilet L8, S33, S4, S7, S8, R5 i 56 L'HOSPITALET Metro: L1 Polígon Ind. Zona Franca Temps de recorregut (en minuts) De a Feiners Dissabtes Festius Av. Carrilet Mercabarna 13 - 15 No No Carrer A - Cotxera TMB 24 - 27 circula circula Temps aproximat en funció 14 www.tmb.net www.emt-amb.com de les condicions de trànsit COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      Pl.Catalunya Pl.Espanya Carrer 2 Carrer 4 Mercabarna 23:00 23:10 23:24 23:27 23:30 23:20 23:30 23:44 23:47 23:50 23:40 23:50 00:04 00:07 00:10 00:00 00:10 00:24 00:27 00:30 00:20 00:30 00:44 00:47 00:50 00:40 00:50 01:04 01:07 01:10 01:00 01:10 01:24 01:27 01:30 01:20 01:30 01:44 01:47 01:50 01:40 01:50 02:04 02:07 02:10 02:00 02:10 02:24 02:27 02:30 02:20 02:30 02:44 02:47 02:50 02:40 02:50 03:04 03:07 03:10 03:00 03:10 03:24 03:27 03:30 03:20 03:30 03:44 03:47 03:50 03:40 03:50 04:04 04:07 04:10 04:00 04:10 04:24 04:27 04:30 04:20 04:30 04:44 04:47 4:55 04:40 04:50 05:04 05:07 5:15 05:00 05:10 05:24 05:27 5:35 05:20 05:30 05:44 05:47 5:55 05:40 05:50 06:04 06:07 06:15 06:00 06:10 06:24 06:27 6:35 Mercabarna Carrer 4 Carrer 2 Pl.Espanya Pl.Catalunya 22:10 22:12 22:16 22:25 22:40 22:30 22:32 22:36 22:45 23:00 22:50 22:52 22:56 23:05 23:20 23:10 23:12 23:16 23:25 23:40 23:30 23:32 23:36 23:45 00:00 23:50 23:52 23:56 00:05 00:20 00:10 00:12 00:16 00:25 00:40 00:30 00:32 00:36 00:45 01:00 00:50 00:52 00:56 01:05 01:20 01:10 01:12 01:16 01:25 01:40 01:30 01:32 01:36 01:45 02:00 01:50 01:52 01:56 02:05 02:20 02:10 02:12 02:16 02:25 02:40 02:30 02:32 02:36 02:45 03:00 Podeu combinar aquest autobús amb... 02:50 02:52 02:56 03:05 03:2003:10 03:12 03:16 03:25 03:40 03:30 03:32 03:36 03:45 04:00 Autobusos 03:50 03:52 03:56 04:05 04:2004:10 04:12 04:16 04:25 04:40 • Nitbus: N2, N3, N4, N6, N8, N9, 04:30 04:32 04:36 04:45 05:00 N11, N12, N13, N14 i N15 • Monbus: N30 • Hispano Igualadina SA: N40, N51 • Soler i Sauret SA: N50 • Sarbus: N60, N61, N62, N63, N64, N65 • Sagalés SA: N70, N71, N72, N73 • Casas SA: N80, N81 • Barcelona Bus: N82 15 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      RIU LLOBREGAT RIU LLOBREGAT Número de parcel·la EMPRESES DEL POLÍGON INDUSTRIAL Situació en el plànol ABASTECEDORA CATALANA, S.A. 80 B-4 FRAPE BEHR, S.A. 83 C-3 ABERTIS C-2 FRAPE BEHR SERVICE, S.L. 83 C-3 ACCIAI SPECIALI TERNI ESPAÑA DVP, S.A. 5 D-2 FREUDENBERG ESPAÑA, S.A. Comp. S. en C. 49 D-3 ACERINOX, S.A. 13 E-2 FRUITS CMR 99 C-4 ACEROS, S.A. 43 D-3 GRAFOS, S.A. 90 C-3 ACSA AGBAR CONSTRUCCIÓN, S.A. 130 C-1 GRAND TIBIDABO, S.A. 47 C-3 ADISA LOGÍSTICA, S.A. 72/76 C-4 GRUPO ALIMENTARIO ARGAL, S.A 81 B-4 ADUANAS PUJOL RUBIO, S.A. 82 C-3 GRUPO ENATCAR, S.A. 19 E-1 AGRUPACIÓN GUINOVART OBRAS GRUPO LECHE PASCUAL, S.A. 73 C-4 Y SERVICIOS HISPANIA, S.A. 134 D-1 GUÀRDIA URBANA DE BARCELONA. UNITAT DE CIRCULACIÓ E-1 AIPESA SERVICIOS LOGÍSTICOS, S.A. 91 C-4 GUTMETAL, S.A. 138/164 D-1/D-1 AKZO NOBEL COATINGS, S.A. 105 A-2 HANSON HISPANIA, S.A. 36 D-3 ALMACENES ZONA FRANCA S.L 53 D-3 HNOS. CAMPOY, SCIOS. Y TTES., S.L. 140 D-1 ALTOS HORNOS DE VIZCAYA, S.A. 21 E-2 HNOS. CAMPOY, SCIOS, Y TTES., S.L. D-1 ALLIEDSIGNAL MATERIALES DE FRICCION, S.A. 60 D-3 HNOS. CAMPOY, SCIOS, Y TTES., S.L. D-1 ANFETRANS, S.L. 145 D-1 HIJOS DE FRANCISCO ARGUIMBAU, S.A. 102 A-2 ÀREA METROPOLITANA DE BARCELONA E-1 HISPAMER SERVICIOS FINANCIEROS S.A 55 D-3 AREMSA 3 D-2 HISPANOMOCION, S.A. 33 C-3 AUTOESCUELA COTA 163 D-1 HUNTSMAN SURFACE SCIENCIES IBERICA, S.L. 103/106 A-2/A-3 AUTOMOCION 2.000, S.A. 157 C-3 I.M.A.S.A. 42 C-3 AUTOMOCION 200 BCN, S.A. 157 C-3 IBERCONDAL, S.A. 82 C-3 AUTOSERVICIOS PRAT, S.A. 128 630 IBERDOCK, S.A. 3 D-2 AUXILMOL, S.A. 41 D-3 IBERSTORAGE, S.L. 144 D-1 AYGE, S.A. 53 D-3 IMPORT-EXPORT EL BOTIJERO, S.L. 2 D-2 BANCO BILBAO VIZCAYA ARGENTARIA, S.A. 99 C-4 INDUSTRIAS GALVÁNICAS GIRONA, S. A 55 D-3 BANCO ZARAGOZANO (ZEPI) E-1 INELCA. S.L. 42 C-3 BANKINTER, S.A 86 C-4 INGRAPLASA 150 E-1 BANKINTER, S.A. 120 A-3 INICIATIVAS LOGÍSTICAS 2.000, S.L. 62 D-3 BANKINTER LEASING, S.A. 126 B-3 INOXCENTER, S.A. 74 C-4 BAR-REST. LA PINEDA DEL PORT, SCCRL 149 E-1 INSTITUT METROPOLITÀ DEL SÒL I GESTIÓ PATRIMONIAL E-1 BARNAVISA BCN VEHICULOS INDUST. SA 97 C-3 INSTITUT METROPOLITÀ DEL TAXI E-1 BARRACUDA CORPORATION, S.A. 111 A-3 INST. POLITECNICO VIRGEN DE LA MERCED 148 E-1 BAYER POLÍMEROS, S.L. 116 A-3 INTRAMEDITERRANEO, S.A. 61 D-3 BERGE Y CIA., S.A 67 D-3 IVECO PEGASO, S.L. 95 C-4 BRIDGESTONE-FIRESTONE HISPANIA, S.A. 80 B-4 IRISBUS IBÉRICA, S.L. 95 C-4 C.A.G.S.A. 155 D-1 J.M. 99 INVERSIONES Y SERVICIOS, S.L. 104 A-2 CAILA Y PARES, S.A. 48 C-3 JAIME GRIFE JUNYENT, S.A. 4 D-2 CAIXALEASING, S.A 136 D-1 JARDINOVA, S.A. 75 C-4 CAIXA DE PENSIONS E-1/C-2 J. MESTRE, S.A. 61 D-3 CATALANA DEL BUTANO, S.A. 131 C-1 KAMPINAS, S.L. 73 C-4 CEMUSA. 141 E-1 KVERNELAND IBÉRICA, S.A. 71 C-3 CENTRE DE TRIATGE BARCELONA, S.A. 34 D-3 L.ibre 154 D-1 CEOSA, S.A. 11 D-2 L.G. PHILIPS DISPLAYS SERVICES SPAIN, S.A. 70 C-3 CESPA INGENIERIA URBANA, S.A. 158 D-4 LEASING CATALUNYA S.A 15 D-2 CESPA INGENIERIA URBANA, S.A. 59 D-3 LOGISTICA ZONA FRANCA, S.L. 54 D-3 CESPA GR, S.A. 158 D-4 LOGISTICS ADVISORS, S.L. 94 C-4 CESPA GR, S.A. 59 D-3 LOZANO TRANSPORTES, S.A.UNIPERSONAL 110 A-3 CITESA 17 D-2 LURETRANS, S.A. 35 D-3 COGNIS IBERIA, S.L. 112/113 A-3/B-2 M.A.P.S.A. 25 E-2 114/115 B-2/B-2 M.A.S.A. 63 D-3 COLEGIO OF. DE PESADORES Y MEDIDORES MANIPULACIONES GENERALES, S.A. 38 C-3 PUBLICOS DE BARCELONA 14 D-2 METALES Y DERIVADOS, S.A. 84 C-3 CO-EN-PA, S.A. 146 D-1 MERCABARNA B-3 COMBALIA TRANSP.INTERNACIONALES, S.A. 68 D-4 MERCADO ACTIVO, S.L. 156 E-1 COMERCIAL DE LAMINADOS, S.A. 56 D-3 MUTUA UNIVERSAL 16 E-2 CIA DISTRIBUCIÓN INTEGRAL LOGISTA, S.A. 45 C-3 MUTUA METALURGICA 46 D-3 COMPAÑIA GENERAL DE CARBONES, S.A. 143 C-2 NAFTIL, S.A. 118 B-2 COMPONENTES MECÁNICOS, S.A. 95 C-4 NISSAN MOTOR IBERICA, S.A. 12/27 E-2 CONSELL COMARCAL DEL BARCELONÈS E-1 OFICINES CONSORCI C-2 CONSULMOVIL, S.L 136 D-1 ORGANISME AUTÒNOM DE CORREUS C-4 COPLOSA, S.A. 125 A-3 PAPELES ALLENDE, S.A. 28 C-3 CORPORACION INMOBILIARIA IBERICA, S.A. 30 C-3 PARC DE BOMBERS E-2 CORTES Y APLANADOS SIDERURGICOS, S.A. 142 C-2 PARC LOGISTIC, S.A. 166 C-2 CROMOGENIA UNITS, S.A. 117/121 B-3/A-3 PHILIPS IBERICA, S.A. 69 C-3 CROMOGENIA UNITS, S.A. 126 B-3 PRAXAIR ESPAÑA, S.A. 98 C-4 CROMOGENIA UNITS, S.A. 122 A-3 PREMA, S.L. 139 D-1 DECORACIÓN STRUCTUR, S.A. 124 A-3 PROMOTORA DE INFORMACIONES, S.A. 32 C-3 DI.COM, S.L. 151 E-1 PROMOTORA DE INFORMACIONES, S.A. 31 C-3 DISA, Distribuciones Industriales, S.A. 29 C-3 PROMOTORA MEDITERRANEA-2, S.A. 37 D-3 DISET, S.A 47 C-3 PROYECTOS Y SOFT, S.A. 87 C-4 DISTRICENTER, S.A. 57 D-3 PUNTS INFORMATIUS E-2/B-3 DRAGADOS INDUSTRIAL, S.A. 52 D-3 B-4/D3 DUSCHOLUX IBERICA, S.A. 20 E-1 QUALITY ESPRESSO, S.A 127 C-1 DYNAMIT NOBEL IBERICA, S.A. 9 D-2 QUÍMICA FARMACÉÚTICA BAYER, S.A. 116 A-3 ECO GREEN PALET, S.L. 162 D-4 QUIMIDROGA, S.A. 77 C-4 ECO PALET METAL, S.L. 159 D-1 QUIMIDROGA, S.A. 78 C-4 ERSHIP, S.A 9 D-2 QUIMITRAN INTERMODAL, S.L. 104 A-2 ESTAMPACIONES MARTINEZ, S.A. 50 D-3 READYMIX ASLAND, S.A. 51 D-3 EWALS CARGO CARE, S.A. 62 D-3 RECOMAR, S.A 102 A-2 F. CLOSA ALEGRET, S.A. 135 D-1 RECTIFICADOS NUTOR, S.A. 43 D-3 FECSA-ENDESA 165 A-3 S.A. DISTRIBUIDORA DE EDICIONES 64 D-3 FERROCARRIL METROPOLITÀ DE BARCELONA, SA (TMB) E-1 S.E. DEL ACUMULADOR TUDOR, S.A 35 D-3 FOMENTO DE CONST. Y CONTRATAS, SA 40 D-3 S.P.M. TRANSPORTES DE BARCELONA, S.A. 65 D-3 18 FOMENTO DE CONST.Y CONTRATAS, SA 153 E-1 SAINT GOBAIN CRISTALERIA, S.A. 99 C-4FMC FORET, S.A. 66/123 D-3/A-3 SARA LEE SOUTHERN EUROPE, S.L. 81 B-4 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      SEAT, S.A. 26 D-2 LAURA BUATAS ARMENTE C-4 SERRA SOLDADURA, S.A. 85 C-4 LOGIST Y K INTERNAC. SERVICEL, S.L. C-4 SERRA SOLDADURA, S.A. 87 C-4 LOZANO LEBRERO, S.L. C-4 SERRA SOLDADURA, S.A. 86 C-4 MACRISIL S.L. C-4 SERVIS COMPLET, S.A. 124 A-3 MEGATRANS S.L. C-4 SIDA, S.A 120 A-3 MIV GESTIÓN, S.A. C-4 SOCIEDAD ESTATAL DE CORREOS Y TELEGRAFOS, S.A. 92/93 C-4 MOLMAR TRANS, S.L. C-4 SPAIN TIR, Transportes Internacionales, S.A. 58 D-3 MOVITAINER S.L. C-4 SPAIN TIR, Transportes Internacionales, S.A. 161 C-3 MUSEU D'ART ( MACBA ) C-4 SUCAPO, S.L. 100 A-3 MUSEU NACIONAL ART CAT. ( MNAC ) C-4 TCS TRANS, S.L. 104 A-2 NISSIN TRANSPORTES ESPAÑA, SA C-4 TALLERES AUTOLICA, S.A. 8 D-2 PABLO PANIKER, S.A. C-4 TALLERES CASTELLET, S.A. 109 A-2 PARLAMENT CATALUNYA (ARXIU) C-4 TASMAR, S.A. 101 A-3 PECES CONSULTORA COMERCIO EXT. S.L. C-4 TECNOCONFORT, S.A. 6 D-2 PECES CONSULTORA COMERCIO EXT. S.L. C-4 TECNOCONFORT, S.A. 7 D-2 ROAD CARGO, S.L. C-4 TECNOTRANS SABRE, S.A. 79 C-4 ROLI LOGÍSTICA Y TRANSPORTES S.L. C-4 TEJIDOS SIVILA, S.A. 129 C-1 SANER TRANSPORTES INTERNACIONALES S.A. C-4 TERMINAL PORTUARIA DE BARCELONA, S.A 91 C-4 SHELL ESPAÑA, S.A. C-4 TRANSERRA, S.A. 1 D-2 SPARBER TRANSPORT, S.A. C-4 TRANSPORT DE BARCELONA, SA (TMB) E-1 TORTELLA MATEU ASOCIADOS, S.L. C-4 TRANSPORTES CAMPILLO, S.A. 39 D-3 TRANSBOGAMOS, S.L. C-4 TRANSP. INTERNACIONALES INTERTIR, S.A. 119 A-3 TRANSFORWARDIND S.L. C-4 TRANSPORTES Y ALMACENES GLP, S.A. 132 D-1 TRANSGRAMANET S.L. C-4 TRANSP. Y NAVEGACION RAMIREZ HNOS, SA 119 A-3 TRANSIBER FORWARDING S.L. C-4 TRANSP. Y NAVEGACION RAMIREZ HNOS.,SA 110 A-3 TRANSITOS PLANETA, SL C-4 TRANSPORTS, S.A. 147 D-1 TRANS-JEROMAR S.L. C-4 TRANSVELARDE, S.A 15 D-2 TRANSP. RICARDO MARTINEZ S.A. C-4 TRATAMIENTOS Y ACABADOS POR CATAFORESIS, S.A. 137 D-1 TRANSPORTES RIVERO, SL C-4 TURCO ESPAÑOLA, S.A. 108 A-2 TTES. BAYO-TARGSECOEX, S.L. C-4 VAPORES SUARDIAZ, S.A. 10 D-2 TURBOPRESS, S.L. C-4 VEINSUR, S.A.. 18 E-1 VALENTÍN GILARTE ROMERO C-4 VIDRIERIA ROVIRA, S.A. 88 C-4 VAPORES SUARDIAZ BARCELONA, S.A. C-4 VIDRIERIA ROVIRA, S.A. 89 C-4 VESSEL ALL SUPPLIES, S.L C-4 VIORVI, S.A 21 E-2 WORLD TRANSIT SERVICIOS LOG.ÍSTICOS S.L. C-4 VIORVI, S.A. 22 E-2 YUKI 92, SL C-4 W.T. GRUPESA LOGISTICA, S.A. 94 C-4 WANNER Y VINYAS, S.A. 107 A-2 ZONA FRANCA ADUANERA 96 C-4 EMPRESES AL RECINTE DEL PARC LOGÍSTIC ZONA FRANCA ALARI SEPAUTO, S.A. 160 C-4 ACTEBIS C-2 BENTELER C-2 EMPRESES AL RECINTE DE LA ZONA FRANCA DUANERA LA CAIXA C-2 ERHARDT C-2 ABG INTERNACIONAL LOGISTIC S.L. C-4 FAGOR C-2 ABX LOGISTICS S.A. C-4 FEDERAL MOGUL C-2 ADUANAS DOMÍNGUEZ, SL C-4 GENERALITAT DE CATALUNYA (Magatzem) C-2 ADUATOP, TTES.Y ADUANAS, SL C-4 GESTAMP-ESMAR C-2 ALTAIR CONSULTORES LOGÍSTICOS,SL C-4 GREEN LOG. ACTIVITIES, S.L. C-2 ALVAREZ VILARRASA S.L. C-4 H & M C-2 ALVAREZ VILARRASA, S.A. C-4 LINEA 10 TRANSPORTES C-2 ARDID GIL, GUILLERMO C-4 LOGÍSTICA REFRIGERADA C-2 AT SOLVIU, S.A. C-4 MARESA C-2 AUNA TELECOMUNICACIONES S.A. C-4 MARICHAL FORWARDING CONDAL, S.A. C-2 BANCO DE SABADELL C-4 NIPPON EXPRESS DE ESPAÑA, S.A. C-2 BARBIERO S.P.A.SUC.ESPAÑA C-4 NYK LOGISTICS K. (Ibérica) S.A. C-2 BONGIORNO ESPAÑA, SL C-4 RESTAURANTE BRASERIA ZEPI II C-2 BREAKBULK SERVICES, S.L. C-4 RESTAURANTE RADICCIO C-2 CARGOJET, S.A. C-4 RUFARO LOGISTICA Y TRANSPORTE C-2 CASCADE HISPANIA C-4 SWAROVSKI IBÉRICA, S.A. C-2 CATALONIAN CARGO DISTRIBUTION S.L. C-4 TYROLIT, S.A. C-2 CELMAR ALMACEN S.L. C-4 ZELERIS C-2 CELMAR ALMACÉN, S.L. C-4 CONTAINER FREIGHT STATAION S.L. C-4 CONTINENTAL WORLDWIDE LOGISTICS S.L. C-4 EMPRESES DEL "CENTRESERVEI ZONA FRANCA" COPRODIM, S.L. C-4 COPRODIM, S.L. C-4 ARCUS AIR LOGISTIC E-1 DACOTRANS IBÉRICA S.A. C-4 BARCELONA REGIONAL E-1 DAM BARCELONA, SL C-4 BARCELONA TECNOLOGÍA E-1 DISTRIBUIDORA ESPAÑOLA RELOJERIA, S.A. C-4 BRUJAPOL E-1 DOVAL BUILDING, S.A. C-4 DELTA TRANSITARIO E-1 DYATRANS LOGISTICA, S.L. C-4 FAST PACK E-1 EUROMODAL S.A. C-4 FEGEMU AUTOMATISMOS E-1 FATISAL IMPORT-EXPORT, S.L. C-4 KONCERO RESTAURACIÓN E-1 FILA SPORT IBÉRICA S.A. C-4 LABORATORIOS ALTER E-1 GESTADUN, SL C-4 PASSAVANT ESPAÑA E-1 HAMSAFAR BAFT S.L. C-4 PRODUCTOS INTELIGENTES 1CE E-1 HELLMANN WORLDWIDE LOGISTICS AIR & SEA C-4 QUALITY IMPRES ESTIVIL MARIN E-1 HELLMANN WORLDWIDE LOGISTICS AIR & SEA C-4 REPATOS (RESTAURANTE "KESITO") E-1 IBERCÓNDOR, S.A. C-4 UTE L-9 E-1 ILLAEXPORT, S.A. C-4 VICASSO INTERNACINAL E-1 INTEGRAL TRANSPORT SERVICE S.A. C-4 VISIÓN & CONTROL PICTOR E-1 INTEGRAL TRANSPORT SERVICE S.A. C-4 WILO IBERICA E-1 INTERCOEX S.A. C-4 JAI SERVICE G. SUPPLIERS S.L. C-4 19 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA 20 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      21 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA Sabíeu que...? • Actualment, el transport és respon- • Un cotxe amb un sol ocupant repre- sable d’un 25% de les emissions glo- senta una despesa energètica entre 15 i bals de CO2, i un 85% d'aquest per- 20 vegades superior a la d’un vianant. Si centatge correspon als mitjans de es deixés d’utilitzar el cotxe o la moto en transport rodat. El transport públic distàncies inferiors als 3 km, s’aconse- representa només el 2,1% de les emis- guiria un estalvi energètic del 60%. sions totals. • El motor de combustió interna trans- • Si a Catalunya es reduís un 10% el forma en moviment l’energia contingu- consum de gasolina, l’emissió de CO2 da en els combustibles (gasolina, disminuiria en 1,5 milions de tones, i gasoil). En aquesta transformació, però, s’estalviarien 400.000 tones de petroli. només s’aprofita com a màxim al voltant d’un 30% del potencial energètic del combustible, degut a la baixa eficiència del motor i del sistema de transmissió. A peu o en bicicleta pel Polígon Industrial Anar a peu o en bicicleta contribueix a dues alternatives no milloren la seva millorar la condició física, evita els mal- mobilitat, en el d’aquells que realitzen decaps de la utilització i aparcament del desplaçaments interns pot ser una cotxe, estalvia energia i no contamina. bona solució que, contràriament al que podria semblar, no fa perdre temps La situació geogràfica del Polígon amb respecte la utilització del cotxe. Industrial de la Zona Franca, i la manca d’accessos des del seu entorn urbà, no permet la utilització d’aquests dos mit- jans de transport per accedir-hi. Això no obstant, el fet de ser un espai total- ment pla i de tenir unes dimensions assequibles sí permet que la mobilitat interna es pugui realitzar sense cap difi- cultat tant a peu com en bicicleta. Si bé és cert que en el cas dels treba- lladors que no es mouen de l’empresa durant la seva jornada laboral aquestes 22 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      PROPOSTES PER FER UN ÚS MÉS RACIONAL DEL VEHICLE PRIVAT La utilització racional del cotxe, pel que fa al seu ús com a mitjà de trans- Per a més informació port per anar a la feina, comença per sobre el cotxe compartit : plantejar-se diverses qüestions, la res- posta a les quals ha d’ajudar a prendre www.compartir.org l’opció més adequada. Municipis adherits: Barberà del Vallès, Cambrils, Cornellà de Llo- Per exemple: Quin ús en farem, del vehi- bregat, El Prat de Llobregat, Gavà, cle? Quina quantitat de quilòmetres recor- L’Hospitalet de Llobregat, Mataró, rerem cada any? Quina despesa econò- Molins de Rei, Rubí, Sant Cugat del mica haurem d’assumir? Quines alterna- Vallès, Sant Joan Despí, Santa Per- tives de transport tenim a l’abast? Com pètua de Mogoda, Terrassa, Torre- influirà sobre la nostra qualitat de vida? lles, Viladecans i Vilanova i la Geltrú. Tot seguit us oferim tres alternatives, perquè valoreu si alguna d’elles us pot ajudar a millorar la vostra mobilitat i, de retruc, la vostra qualitat de vida. Compartir el cotxe El propietari d’un vehicle el posa a dis- posició d’altres persones que fan un manca de vehicles de propietat fa que recorregut coincident amb el seu, a compartir el cotxe sigui un fet habitual. canvi de repartir les despeses (carbu- En alguns països més desenvolupats rant, aparcament, etc.). Cada vehicle l’excés de vehicles i la constatació dels té, al capdavall, una capacitat mitjana elevats costos de manteniment han de 4 passatgers, a més del conductor, portat a una part dels ciutadans a posar raó per la qual la seva màxima ocupa- també en pràctica la mateixa solució, ció estalvia la circulació de 4 cotxes. sense que això suposi una pèrdua de la Als països menys desenvolupats, la seva qualitat o “nivell de vida”. 23 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      Associar-se al Carsharing La propietat d’un vehicle no és el més important, sinó l’ús més adequat que se’n fa. En aquest sentit, una modalitat d’utilització del cotxe que s’està estenent a les principals ciutats europees és la del Carsharing, a través de la qual un grup de ciutadans fan ús de forma individual d’una flota de cotxes col·lectiva. El Carsharing no és un sistema de lloguer d’automòbils, sinó un servei de mobilitat. La Generalitat de Catalunya, l’Ajun- tament de Barcelona i l’Associació per a Practicar la intermodalitat la Promoció del Transport Públic van constituir l’any 2003 la Fundació Quan la tinença i l’ús habitual del cotxe es Mobilitat Sostenible i Segura, a través de fa necessària –per exemple, perquè el lloc la qual s’ha organitzat la primera xarxa de residència està allunyat d’un servei de de carsharing a Catalunya. Es preveu transport públic-, hom pot recórrer a una que entri en servei l’estiu de 2004. altra solució per evitar desplaçar-se en vehicle privat durant tot el trajecte. Per a més informació Es tracta de posar en pràctica la intermo- sobre el Carsharing : dalitat, és a dir, la combinació del cotxe –o la bicicleta, si s’escau- amb mitjans de transport públic col·lectiu. Així, hom es pot desplaçar en cotxe fins a la parada de tren o autobús més propera i, des d’allí, fer ús del transport col·lectiu per arribar fins al punt de destinació. La construcció Fundació per a la Mobilitat d’aparcaments a prop d’algunes estacions Sostenible i Segura de ferrocarril -el que s’anomena park and Rambla de Catalunya, 29, 4t. ride- té com a objectiu precisament 08007 Barcelona donar als ciutadans la possibilitat de 93.301.39.07 practicar el transport intermodal per millorar el seu accés a les grans ciutats i www.laptp.org/carsharing àrees metropolitanes. 24 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      Per iniciar la seva relació amb el L’usuari recull el cotxe a l’aparcament Carsharing, l’usuari s’ha de registrar que ha triat i l’obre amb la seva targeta. prèviament. En fer-ho, rep una targeta Un cop acabat el seu ús, el retorna al que l’identifica i que li permet utilitzar mateix aparcament. A final de mes, un vehicle cada vegada que el necessiti. l’empresa factura els viatges realitzats. Sabíeu que...? • Els accidents de trànsit a les itinere” a Catalunya; és a dir, anant carreteres i ciutats de Catalunya o tornant de la feina en cotxe. provoquen cada any 950 morts i 32 ferits. El 30% dels accidents es • Viatjar en transport públic és produeixen a les ciutats. Un 50% molt més segur: 44 vegades més en del milió de persones discapacita- tren que en cotxe o 9 vegades més des ho són per causa d’un accident en bus que en cotxe de trànsit. • Segons l’Organització Mundial de la Salut, l’any 2000 van morir més d’1.200.000 persones al món per accidents de trànsit. Per cada persona morta es van produir més de mil lesionats que van quedar amb discapacitats i seqüeles a llarg termini. Els accidents de trànsit suposen a tot el món la desena causa de mort en totes les edats, i la segona en el grup de 5 a 44 anys. Es preveu que l’any 2020 el nombre de morts superi els 2.400.000 • El temps perdut en els embussos de trànsit representa una pèrdua • La mobilitat és també un factor de d’entre un 0,5 i un 1% del Pro- risc per als treballadors. Cada any ducte Interior Brut (PIB) en els hi ha més de 12.300 accidents “in països de la Unió Europea. 25 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      ELS AVANTATGES D’UNA MOBILITAT MÉS SOSTENIBLE Per a l’economia domèstica L’automòbil és el mitjà de desplaça- ment menys econòmic si és utilitzat habitualment per una sola persona. Si tenim en compte totes les despeses associades a l’ús habitual de l’automò- bil -amortització del vehicle, cost de l’assegurança, revisions mecàniques, carburant, impostos, aparcament, peat- ges, etc.-, un viatge en transport públic costa aproximadament una tercera part que en vehicle privat. Per a la salut i el medi Anar i tornar de la feina en cotxe supo- sa, per a molts treballadors, un factor de risc per a la seva salut. Les condi- cions de tensió i estrès associades a la mobilitat en vehicle privat –sobretot en moments de congestió de trànsit- afec- trànsit produeix també el 80% del ten la qualitat de vida de les persones i soroll ambiental a les zones urbanes, són causa d’accidents. que es relaciona amb algunes malalties cardiovasculars i alteracions del siste- D’altra banda, el transport és actual- ma nerviós (estrès, irritabilitat, ten- ment una de les principals fonts de sió...), amb l’insomni crònic i amb gasos contaminants. A les ciutats és, altres problemes de salut. amb diferència, la principal causa de contaminació, degut al gran nombre de vehicles que hi circulen diàriament. El 26 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      Costos aproximats per quilòmetre, en cotxe (directes i indirectes) Costos directes Combustible 0.02 € Lubrificants 0.01 € Pneumàtics 0.01 € Manteniment i reparacions 0.02 € Propietat 0.15 € ITV 0.01 € IVTM 0.01 € Assegurances 0.07 € Aparcament 0.06 € Multes 0.01 € Peatges 0.05 € L’espai urbà que fan servir els vianants i el Total costos directes 0,42 € transport públic és unes 100 vegades inferior al que utilitzen els automòbils i les seves pla- Costos indirectes ces d’aparcament. Per cada viatger transpor- tat l’autobús, per exemple, necessita només el 5% de l’espai utilitzat pel cotxe. Temps de trajecte 0.14 € Inversions en infrastructures0.03 € Temps d’accés i espera 0.07 € Increment per congestió 0.06 El metro, també a la Zona Franca€ Accidents 0.06 € Contaminació atmosfèrica 0.02 € L’any 2007 la xarxa de metro arribarà Contaminació acústica 0.01 € també a la Zona Franca gràcies a l’en- Total costos indirectes 0,39 € trada en servei de la futura línia 9. Serà la més llarga d’Europa, amb gai- TOTAL 0.81 € rebé 43 quilòmetres de recorregut, tindrà 46 estacions i es preveu que Font: Autoritat del Transport Metropolità (ATM) transporti anualment uns 90 milions de viatgers. Aquesta línia unirà les ciutats de Badalona i Santa Coloma de Gramenet amb la Zona d’Activitats Lógístiques del port, la Zona Franca i l’Aeroport de Barcelona. 27 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      UN EXERCICI PRÀCTIC: LA MOBILITAT I L’ECONOMIA DOMÈSTICA U n bon sistema per determinar quins xer amb detall quina distància recorremsón els nostres hàbits de mobilitat cada dia, quant de temps hi dediquem i consisteix en recollir sistemàticament quin cost mensual ens representa. durant un temps algunes dades sobre els trajectes que realitzem regularment. Podeu fer servir alguna de les taules D’aquesta manera, es pot arribar a conèi- següents: Si utilitzem el nostre cotxe... A la setmana Al mes A l’any Distància recorreguda (quilòmetres) Temps invertit (minuts) Despesa en carburant (€) Despesa en aparcament (€) Despesa en reparacions (€) Despesa total (€) Si compartim el cotxe i les despeses (el carpooling) A la setmana Al mes A l’any Distància recorreguda (quilòmetres) Temps invertit (minuts) Despesa en carburant (€) Despesa en aparcament (€) Despesa en reparacions (€) Despesa total (€) Despesa real: total - compartida (€) 28 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      Si utilitzem el transport públic... A la setmana Al mes A l’any Temps invertit (minuts) Despesa en títols de transport Despesa total (€) Si practiquem la intermodalitat cotxe-transport públic... A la setmana Al mes A l’any Temps invertit (minuts) Despesa en títols de transport col·lectiu Despesa en carburant Despesa total (€) Sabíeu que...? • El 30% dels viatges en cotxe fan distàncies inferiors a 3 km, i la seva ocupació mitjana és d’1,2 persones per vehicle. Al voltant d’un 80% dels vehicles, quan cir- culen, van ocupats habitualment per una sola persona. • La major part dels cotxes que no són utilitzats “professionalment” passen el 95% del seu temps de vida aparcats. • A Alemanya, s’ha calculat que una política favorable a la mobilitat sos- tenible generaria 208.000 llocs de treball nets. El transport públic, per exemple, genera el doble de llocs de treball per viatge realitzat. 29 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      RECURSOS I SERVEIS D’INTERÈS Administracions i empreses públiques Pàgina web Telèfon Ajuntament de Barcelona www.bcn.es/mobilitat 010 inf. metrop*. Autoritat del Transport Metropolità www.atm-transmet.org 93.362.00.20 Entitat Metropolitana del Transport / Cetramsa www.emt-amb.com 93.223.51.51 Generalitat de Catalunya www.gencat.net/ptop 012 Consorci de la Zona Franca de Barcelona www.elconsorci.net 93.263.81.11 Entitats i organitzacions Associació per a la Promoció del Transport Públic www.laptp.org/general.htm 93.301.37.78 (Eines d’usuari) Comissió Obrera de Catalunya (CONC) www.conc.es/nou/transport_collectiu.htm 93.481.27.00 Principals operadors de transport integrats Ferrocarrils de la Generalitat www.fgc.net 93.205.15.15 Renfe www.renfe.es/empresa/cercanias 902.24.02.02 Transports Metropolitans de Barcelona www.tmb.net 93.318.70.74 Tusgsal www.tusgsal.es 93.395.31.11 ofic 901.511.151 inf. Tramvia Metropolità (Trammet) www.trammet.com 93.238.87.70 ofic. Aquest document està disponible del Transport/Cetramsa, l’Entitat Metro- també en format electrònic, amb totes les politana del Transport/ Cetramsa, adreces web directament accessibles. El l’Ajuntament de Barcelona Pacte per la podeu trobar a les pàgines web de Mobilitat–, el Consorci de la Zona Franca, l’Autoritat del Transport Metropolità, l’À- Transports Metropolitans de Barcelona, i la rea Metropolitana de Barcelona - Entitat Comissió Obrera Nacional de Catalunya. 30 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA * Preu de la trucada: 0,55 €/3 min      Si teniu algun dubte sobre quin és el mitjà de transport més adequat per fer un determinat recorregut, podeu consultar els serveis interactius següents: La pàgina web de Transports Metro- politans de Barcelona (TMB) us ofe- reix les opcions VULL ANAR i ON SÓC, a través de les quals podeu obte- La web de l’Entitat Metropolitana del nir informació sobre quins serveis de Transport (EMT) disposa del servei ON transport públic teniu a l’abast i quins VOLS ANAR?, que dóna informació és el que més us convé per desplaçar- sobre els mitjans de transport que vos ràpidament per la xarxa d’aquest cobreixen els 19 municipis de l’EMT. operador. www.tmb.net www.emt-amb.com La pàgina web de l’Ajuntament de La Generalitat de Catalunya facilita Barcelona posa també a la vostra dis- informació sobre totes les xarxes de posició l’opció BARCELONA COM transport públic del país a través del seu ANAR. Com en el cas anterior, només PORTAL DE LA MOBILITAT, en el que cal que introduïu el trajecte que vulgueu podeu trobar també altres informacions realitzar i el servei interactiu us indicarà relatives al trànsit. www.mobilitat.org el transport col·lectiu que podeu utilit- zar. www.bcn.es/infotransit 31 COM ACCEDIR AL POLÍGON INDUSTRIAL DE LA ZONA FRANCA      A la major part dels polígons industrials, l’úsdel cotxe privat ha esdevingut imprescindible per arribar a la feina. Aquesta situació es dóna també en grans polígons com el de la Zona Franca de Barcelona, ja que, tot i ser un dels més grans d’Europa i donar feina a més de 43.000 persones, té una xarxa de transport públic encara limitada. Amb l’objectiu d’avançar en la implantació d’un model d’accessibilitat més sostenible, el Consorci de la Zona Franca, l’Autoritat del Transport Metro- polità, Transports Metropolitans de Barcelona, l’Entitat Metropolitana del Transport/Cetramsa, l’Ajuntament de Barcelona i la Comissió Obrera Nacional de Catalunya han elaborat la guia pràcti- ca que teniu a les mans. Aquest document vol ser un instrument informa- tiu de les alternatives de transport públic col·lec- tiu que els treballadors del Polígon Industrial de la Zona Franca teniu al vostre abast per accedir dià- riament a la feina, així com de les opcions d’utilit- zació més racional i eficient del vehicle privat. Amb el suport de