Guia d’orientacions didàctiques 2n cicle d’ESO mantenir Per l’equilibri, menjo de mercat! ir Per mant en Guia d’orientacions didàctiques l’equilibri, menjo 2n cicle ESO de mercat! Presentació de la proposta Per mantenir l’equilibri, menjo de mercat ! és una activitat educativa on els mercats municipals conviden les escoles a fer que els seus infants i joves s’acostin a descobrir el mercat i allò que el caracteritza i el diferencia d’altres formes de comerç. La proposta educativa s’adreça tant a l’Educació Primària com a l’Educació Secundària Obligatòria, organitzant els seus continguts de manera seqüencial i acumulativa, de manera que amb cada activitat es treballen continguts nous i es reforcen els anteriors. L’activitat té una finalitat doble: d’una banda, facilitar una dinàmica educativa que permeti als alumnes tenir una experiència directa del que és el mercat a través d’una visita a les seves instal·lacions. D’altra banda, animar tots els participants en el programa educatiu de mercats a compartir les seves experiències i impressions sobre la visita a través d’un web dissenyat especialment per al projecte o a la seva pròpia pàgina per tal que sigui accessible per a tothom que hi estigui interessat. Aquesta guia té l’objectiu de compartir amb els docents tots els aspectes que s’han considerat en el disseny de la proposta per tal de facilitar la seva aplicació a l’aula. Els continguts i les activitats han estat descrits tenint en compte un grup estàndard. Entenem que cada alumne i cada aula té unes característiques determinades, per la qual cosa caldrà ajustar la proposta a cada context. D’altra banda, el mercat permet treballar un ampli ventall de continguts. No tots estan contemplats en aquest projecte, però us encoratgem a aprofitar les seves possibilitats i fer­ lo créixer tant com ho considereu necessari. En aquest sentit, al final d’aquesta guia es fa esment de diverses temàtiques que poden complementar i ampliar el treball a l’aula. Tot i que la visita serà autoguiada, cal posar-se en contacte amb l’Oficina del Programa Educatiu (mitjançant correu electrònic a l’adreça programaeducatiu@menjodemercat.cat o per telèfon al 680 678 062). Des d’allà es gestionarà la visita acordant el dia i l’hora en què el grup pot visitar el mercat municipal més proper al centre educatiu. 2 ir Per mant en Guia d’orientacions didàctiques l’equilibri, menjo 2n cicle ESO de mercat! CURS ACTIVITAT CONTINGUT 1r 2n 3r INVESTIGUEM LA LLISTA Els trets diferencials dels productes de mercat: Primària DE LA COMPRA productes frescos, variats i de qualitat. 4t 5è 6è MENÚ DE MERCAT El mercat com a opció de consum: Primària productes frescos, variats i de qualitat lligats amb el concepte de comerç de proximitat. 1r cicle ESO AL MERCAT Comerç de proximitat i relació entre els PER MENJAR productes del mercat (frescos, variats i COM CAL de qualitat) i la dieta saludable. 2n cicle UNA COMPRA El mercat com a opció de consum que ens aporta ESO AMB MOLT VALOR un seguit de valors afegits a la compra: • Productes variats, frescos i de temporada. • Dieta saludable i cultura alimentària. • Consum sostenible i ecològic i activació econòmica del territori. • Comerç de proximitat, tracte personalitzat i activació social del territori. 3 enir Per mant Guia d’orientacions didàctiques l’equilibri, menjo 2n cicle ESO de mercat! b molt valor a compra amUn ercats per al segon e m ’activitat del programa d liar tots L lobar i amp Objectius: m a finalitat eng pes cicle d’ESO té co ta s’han anat tre ballant en e els contingut s que s activitats e stan tiu, le • Iden o tificast m r els v alos rse r que enqu alo s aporta anteriors. Pe r a r els principal s v balla el merc e at c tr om a e opcl d ió d a e t c onsum plantejades p er opció de con sum. a sosm teno iblec , rt espca ectu er ós am m b el que trobem a l medi, d’activ a, ció cs econòon micd a i es planteja, tat si ol ciaa l den l tfi err itor ó ita i i afa s c voa re idou m r dq r e la Per assolir a m una info dieta saludable. ita al mercat, on recollire e una vis r esta d nt compartire m amb la drà que posterio rme reportatge qu e es po • Comp mitjançant un rovar la presència d’aquests companys unicació. vam loro s en c el e coni d text a del p mes rcae t apenjar en un través de diversos indicadors. • Sintetitzar la informació recollida en un reportatge que transmeti els beneficis i avantatges del mercat com a opció de consum. Contribució de l’activitat a les competències bàsiques A través de les activitats següents podrem treballar aspectes diferents que ens ajudaran a desenvolupar diverses competències bàsiques: A la proposta hi trobem activitats de conversa, debat i reflexió conjunta, que ajudaran a treballar aspectes relacionats amb la competència comunicativa i lingüística. Amb la tasca de recollir informació durant la visita al mercat i el seu tractament posterior per confeccionar el treball final, desenvoluparem aspectes relacionats amb la competència del tractament de la informació. D’altra banda, descobrir el mercat més proper i par ticipar en la seva activitat potencien els aspectes relatius a la competència d’interacció amb el món físic i la competència social i ciutadana. En el moment de penjar i compar tir les creacions que es proposen al treball final, podem ajudar a treballar la competència digital. Finalment, la reflexió sobre els progressos i coneixements que s’adquireixen relaciona la proposta amb la competència d’aprendre a aprendre. 4 Per mant enir Guia d’orientacions didàctiques l’equilibri, menjo 2n cicle ESO de mercat! Estructura de l‘activitat La proposta consta de diverses activitats dividides en tres moments diferents: abans de la visita, durant la visita i després de la visita. SEQÜÈNCIA DE LES ACTIVITATS Treball inicial i de Visita al mercat Activitat de síntesi i planificació a l’aula comunicació Activitat de reflexió: “UNA COMPRA “EL REPORTATGE” “QUE SABEM DELS AMB MOLT VALOR” MERCATS?” * Activitat d’informació: “QUATRE TESTIMONIS” Activitat de planificació: “RECERCA I PLANIFICACIÓ” Atesa la gran varietat de continguts i possibilitats que es poden treballar prenent els mercats com a punt de partida, s’ha optat per delimitar la proposta. D’altra banda, tenint en compte que el temps dedicat al projecte pot ser diferent en cada cas, s’han identificat dos tipus d’activitats: • Activitats bàsiques de la proposta, marcades en vermell. • Activitats complementàries d’aprofundiment, ampliació o suport, destacades en color lila. activita emtcompl entària 5 Per mant enir Guia d’orientacions didàctiques l’equilibri, menjo 2n cicle ESO de mercat! TREBALL INICIAL I DE PLANIFICACIÓ A L’AULA “QUÈ SABEM DELS MERCATS?” (recurs didàctic al quadern per a alumnes) activitat complementària Lloc: a l’aula Temps: 10-15 min abem dels merca ts?” del terials: fitxa “Què s Ma quadern per a alu mnes ctivitat es pot du r a terme en Altres: aquesta a l docent i dels co neixements e funció del criteri d tres l grup. Es pot re lacionar amb al previs de temes que s’estigu in treballant La finalitat de la primera activitat és introduir el tema que es tractarà al llarg de la proposta. Es farà mitjançant un vídeo on es presenten els quatre testimonis que es relacionen amb els diversos valors que es treballaran al llarg de les activitats. La seqüència de l’activitat és la següent: • Presentació de l’activitat i visualització del vídeo. En aquesta guia s’adjunta un document amb les informacions que apareixen en aquest vídeo. • Realització individual per part dels alumnes del qüestionari sobre coneixements dels mercats. • Posada en comú de les respostes del qüestionari i petit debat o conversa sobre els mercats i els beneficis i avantatges que presenten. Altres consideracions: En el cas que hàgim tractat aquest tema amb anterioritat, se’n poden recordar els continguts principals, que caldrà refrescar per dur a terme la resta d’activitats. És important que el docent estigui atent a les contribucions dels alumnes i que a partir de la conversa-debat, es pugui fer una idea dels seus coneixements previs. 6 Per mant enir Guia d’orientacions didàctiques l’equilibri, menjo 2n cicle ESO de mercat! TREBALL INICIAL I DE PLANIFICACIÓ A L’AULA “ Q UA T R E TE S TI M O N I S” (recurs didàctic al quadern per a alumnes) la Lloc: a l’au Temps: 45 -50 min ra amb mo lt a “Una com p del Materials: fitx s” ossier d’in formacion valor” i “D er a alumne s adern p ivitattreball arem qu act Altres: amb aquesta perquè del merca t rsos valors prés quin els dive triar des els alumne s puguin an més a fo ns valor invest igar La segona activitat està plantejada per treballar en profunditat els quatre valors que caracteritzen el mercat com a opció de consum. Es realitzarà un petit exercici, per al qual comptarem amb l’ajuda d’un dossier amb tota la informació ampliada. La seqüència de l’activitat és la següent: • Exercici de relació entre els testimonis que apareixen al vídeo i els quatre valors que es treballen a la proposta. Si no s’ha realitzat la primera activitat caldrà comptar amb un temps per visualitzar els quatre vídeos de presentació dels personatges. • Posada en comú i conversa-debat sobre els valors que podem trobar al mercat. A l t r e s c o n s i d e r a c i o n s : Durant la conversa-debat es pot utilitzar el dossier d’informacions per aprofundir en cada un dels valors. 7 ir Per mant en Guia d’orientacions didàctiques l’equilibri, menjo 2n cicle ESO de mercat! TREBALL INICIAL I DE PLANIFICACIÓ A L’AULA “RECERCA I PL ANIFICACIÓ” (recurs didàctic al quadern per a alumnes) Lloc: a l’aula Temps: 45-50 min a “Preparació de la rece rca Materials: fitx al mercat” del quadern p er a alumnes ercat cal planificar Altres: abans d’anar al m uina informació es recoll irà i de molt bé q quina manera es farà 1. Formar un grup i t riar un test imoni per Abans d’anar al mercat, es durà a terme centrar la investigació en un valor. una activitat per tal de planificar la visita i la recollida de les informacions necessàries per 2. Pensar en el mercat relacionant­ lo amb les confeccionar el reportatge final. Els passos que informacions relatives al valor triat, per fer­ es proposen a la fitxa són els següents: se una primera idea dels elements que cal cercar i observar durant la visita. 3. Recerca més exhaustiva sobre el valor t riat per cada grup, centrant-se en les informacions que necessiten els alumnes per realitzar el reportatge sobre el valor triat. Alt r es consideracions: Cal informar els alumnes que poden recollir la informació de maneres diferents: escrivint­ la en un bloc de notes, enregistrant­ la amb una gravadora de veu o càmera de vídeo o fent servir les graelles proposades a la fitxa de l’alumne. És important que en acabar es disposi de tota la informació necessària per tal de poder confeccionar el reportatge. 8 mantenir Per Guia d’orientacions didàctiques l’equilibri, menjo 2n cicle ESO de mercat! TREBALL INICIAL I DE PLANIFICACIÓ A L’AULA Preparació de la visita Abans de realitzar la visita és important que tingueu en compte les informacions següents: • Abans d’anar al mercat cal que concerteu un dia de visita amb l’Oficina del Programa Educatiu. Per fer-ho podeu trucar al 680 678 062 o enviar un correu a programaeducatiu@menjodemercat.com • És important que prepareu els vostres alumnes per a la visita: cal explicar molt clarament què és el que farem, quin mercat anirem a visitar, quin dia es durà a terme la visita, etc. • És important repassar a classe o abans de començar la visita les normes i consells a tenir en compte per anar al mercat que trobem al quadern de l’alumnat. • És important implicar les famílies d’alguna manera en la visita. Per fer això podeu demanar als vostres alumnes que parlin a casa sobre el que han de fer al mercat i que demanin consell per moure’s per les parades o informacions sobre els productes. La idea és crear expectatives als alumnes i buscar la complicitat de les famílies amb vista a la visita. 9 nir Per mant e Guia d’orientacions didàctiques l’equilibri, menjo 2n cicle ESO de mercat! VISITA AL MERCAT Benvinguda En arribar al lloc de la visita, la direcció del mercat ens donarà la benvinguda i algunes informacions concretes sobre l’espai que ens disposem a visitar. En acabat, ens convidarà a la descoberta de les diverses parades. Aquest seria un bon moment per fer un repàs de les normes i consells que trobem al quadern per a alumnes i que ens ajudarà a realitzar la visita sense destorbar els treballadors ni els clients. Els alumnes disposaran d’uns distintius que permetran als comerciants i venedors identificar-los com a escolars que estan duent a terme una visita al mercat. Finalment, tot i que el mercat és un recinte segur, abans de començar la visita recomanem que es pacti un lloc de trobada per si de cas algun alumne se separa del seu grup. La visita al mercat és el moment de recollir totes les informacions que s’han planificat a l’activitat anterior. Caldria recordar els aspectes importants que cal investigar (el marc general del mercat i informacions relatives al valor que representa el testimoni que hagi triat cada grup), i tornar a repassar la planificació. UNA COMPRA AMB MOLT VALOR Lloc: al mercat Temps: 35-45 min M ua tst e mri ia nls: opcion fi atx lma ed ne t er se c po ol tli d ua ti litd z’ aqu ie n r f o ar lgm ua nc a s’hagi ir óe a il it lz aa t p lanifide e nc à l’a c c acme tr iv ió a i td ae t afo nt to erior, a m A sl t or e ss im: ila és d rurant la fo vit so itg ar a éfie s s m q ou le t p imug pu oi rn t ail n·lu t s ft era rr el treball final Els alumnes disposen d’una fitxa que explica la metodologia que proposem per fer la recollida d’informació. 10 nir Per mant e Guia d’orientacions didàctiques l’equilibri, menjo 2n cicle ESO de mercat! ACTIVITAT DE SÍNTESI I COMUNICACIÓ “EL REPORTATGE ” (recurs didàctic al quadern per a alumnes) Lloc: A l’aula Temps: 45-50 min Materials: fitxa “El report atge” del quadern er a alumnes i tota la info rmació recollida p durant la visita recull Altres: el treball final ha de ser un formacions estructurat de totes les in obtingudes Un cop recollida la informació, cal confeccionar el reportatge que servirà per tancar l’activitat. Cal transmetre a l’alumne que es valorarà de manera molt positiva la síntesi de la informació. Al seu quadern l’alumne té una fitxa on es presenta l’objectiu del reportatge i una proposta d’estructura per al document final. 11 Per mant enir Guia d’orientacions didàctiques l’equilibri, menjo 2n cicle ESO de mercat! ACTIVITAT DE SÍNTESI I COMUNICACIÓ Els apartats proposats són els següents: 1 PRESENTAR EL REPORTATGE per explicar Cal fer una petita introducció ns són de què tracta el reportatg e, qui els membres del grup que l’ha elaborat i at han visitat (nom, localitza ció, quin merc alguna curiositat, etc.). 2 PRESENTAR EL VALOS R I Us animem a publicar aquest reportatge al ’ha Nd Ve E d So Tn Ia Gr A u Tna ex v pa licació breu del web de l’escola o a l’espai de comunicació lor que ha treballat el q gu rup i dels motius del web educatiu www.menjodemercat.cat. e l’han dut a investigar-lo. D’aquesta manera els alumnes poden fer pública la seva investigació i reflexió, que es deixa a l’abast de tothom que hi pugui estar 3 interessat. EL MERCAT, UNA COMPRA Finalment, i per tancar la proposta, realitzarem AMB MOLT VALOR una xerrada amb tots els alumnes per tal que Es tracta de justificar la presènci a ens expressin les seves valoracions sobre la s d’aquest valor al mercat (quins indici visita, les activitats i els nous coneixements m trobat al mercat sobre la seva he que han adquirit. Cal tenir en compte la n presència, quina informació ens n’ha xerrada que ens va servir per introduir el donat els comerciants, quina opinió e n tema (a la primera activitat) i contrastar els tenen els clients, etc.). progressos que s’han dut a terme amb els alumnes. Això, juntament amb els reportatges que cada grup ha confeccionat, permetrà 4 avaluar els resultats finals. CONCLUSIONS: Altres consideracions: Finalment proposem explicar què s’ha a El mestre i els mateixos alumnes poden e ps r èp so ,t qd uir è del valor estudiat i de la importància modificar l’estructura del reportatge i també dur una dd eieta saludable, quins són els avantat afegir o eliminar apartats, sempre que se de com gp er sar al mercat i quins consells donarien segueixi el tema dels valors que aporta alumne s e a ls algú que volgués anar al mercat. el mercat. 12 Per mant enir Guia d’orientacions didàctiques l’equilibri, menjo 2n cicle ESO de mercat! Altres continguts a q p ua er t ei sr d p’ oa dq eu ne s tt ra e bp ar lo lap ro sta Altres aspectes que podem treballar a partir d’aquest programa són: E c o n o m i a s o s t e n i b l e i c o m e r ç j u s t : Sovint la producció dels articles de consum planteja una sèrie de conseqüències ecològiques, però també socials. L’economia sostenible i el comerç just treballen per tal que totes les parts que intervenen en el procés rebin un tracte just i miren d’estalviar intermediaris, que encareixen el producte a causa de l’especulació. C u i n e s d e l m ó n : La gastronomia és un punt de partida excel·lent per conèixer altres cultures. El mercat és ple de productes que ens són familiars, però també hi trobem productes d’altres regions del món que ens poden acostar als seus costums i tradicions. 13 Per mant enir Guia d’orientacions didàctiques l’equilibri, menjo 2n cicle ESO de mercat! A n n ex : t e s t i m o n i s ac t i v i t a t p r èv i a Jordi, 19 anys, estudiant de Restauració Tallarines amb sípia le formatiu de grau superior “Hola! Em dic Jordi i tinc 19 an ys. Estudio el cic ejar a la cuina de casa meva i de Restauració. Sempre m’ha agradat potin ant els productes frescos. He passat passejar-me pel mercat del ba rri mir ares, però ara ja hi vinc sol, i am b molts molts anys venint-hi amb els me us p ens coneixem pel nom. Això e m dóna confiança per fer-los comerciants em convé per a les pràctiques . La qualitat i preguntes i escollir el que més mparació amb la dels frescor dels productes que trob o als mercats no té co baria en altres punts de venda. que tro prepareuunes tallarines Ah,si voleudinaragust iquedarb é,passeupelmercat i fruites fresques de temporada”. amb sípia i per postres un asso rtit de “Ho Sla u! s aEm nn p ar ,e s celía a en ny ts a, r c é a ja : , s ó 2c 0 l a a S nyus shi estic aco as ni per tu n m a a a i d sa ó. c E cls e c líaca R . ossejaix e tò l í d h ac eem de porta s N n oo ut so l ee sre pm an fi te du eu n , i q s p pa r un una ue en ro a celíacs sta , n s’i ep a dieta que piz n r nc zes! Això fa o o o la t e en ïna mana so clu que d o que . A c ni tó e v in g esu i t. r oP be ar e en ra m , o als 20 : comprar a el gm ades ens xe a mp l l te s, cereals, equilibrad e el g a r. c A at, on s v e o’ rn rs im n od podem l m ute eque acu e n n, sts són els a d l q jar l eim i u xe e n mengem n m . i P ee nr trepanse , nts q oltes idees ò ue p p a e cao sdem me rn sja e a g u hir i hem trr o s be ans ue n ap a dti ir e: t a t r ica, sa • luL dle at b i ld ee ir ivats là • c ticC sa . rn, peix i ma • • r i scO f u r es Sc us. o c s r. e i mel.• Oli i m • a rgF ar ru init ae .s . • Sal, vin • a gV ree ,r d pu ebre rs e, , h lleo vr ata sense t s • l g iss A er s r ò i luten i s ll c, e ob gums. • lola rt a nd te s moro Cafè . i te n (fa i r tapi atu in raa l s i o m ca i hid eó). aro r m beà sti ques Ah!!! També hi ha farina sense glute U ns ; d aii xré í dq ou nin c sé ,s p e ol dm ee mu dp ola nt a p r-r ne ofe sr i at: l ge ul r no cs as pe rj ia txt !de fideus. I per obrir boca una bona amanida variada!”. 14 Per mant enir Guia d’orientacions didàctiques l’equilibri, menjo 2n cicle ESO de mercat! nt ran, 21 anys, comercia nt i fill de comercia Fer spinacs a la c atalana eballo des de fa un any en una E c en Ferran i tr pre. Ja de “Hola, nois i no ies! Só pares des de se m en els meus e en parada del mer cat que ten tes, i us puc ass egurar qu ’agradava ajuda r-hi els dissab molt. petit m can viat anys les coses al mercat han rrers vegada més tenir una aquests da ada que a tots en s interessa c quedem enrere ! És evident snible, i aquí nos en uicides ni alimentació salu dable i soste a, cultivats sen se plag productes són de temporad nostra gent Els nostres a terra, i això d óna feina a la la nostr xims, s’estalvia fertilitzants artifi cials, a er productes pr ò erç tan globalitz at. A més, en s d’embolcall; en un com ampoc no utilitz em cap tipus n el transport. T contaminació. energia i temps e eixalles i contrib uïm a reduir la les d ves com vosalt res, n’hi així minimitzem aquí, que, de jo més per Ah! A veure si us veiem gada més! a iterrània que m ’agrad passen cada ve d un plat típic d e la dieta me os a la catalana. Es pot Per recomanar -v parar, he triat e ls espinacs olt i és fàcil de pre fruita del temps per postres”. m lanxa i amb combinar amb tall a la p Marta, 18 anys, estudiant de Batxille A rr ar tòs amb xam “E pls i nm ye ou ns s pares m he av na mqu ae rx e am t 1 d 0e dix iee ss s ain N u en wde s Yix oa rt k dies .la E n rae v lae r sa e p ga e v e ir n e b “é lli bb eu rid ta a t ” i! l·l m lusió... i la ercat si aé s i m El p qu ’he a r n oblem vu oll r gm a a és que h Com que c e n n itja zar. t a on E u l nls a me n e n i ab x d a er n e g ra l! a s e im ) h g m e pre tan or cig ana an nt d i nd ae e lsix l a mt u en rcs a t (i, ! t é in s c cla la l rl , i ds iners al m e tt aa de les pa ura m no bm é tee nn e a n h des l g mun oe lta i escriuen a i sl d pfi en la ql uu e em re a c rao dm esBé, m’hau n r “ . D Aquí é d E’o IXrg Aa ’T A a C nO enN comm ni SE p tz raa rr . a Tq ae m al mercat ud e L s LAR”. bé u te s a ev se u o vre tr a e c s s ances per i t vegades. rens diverti Hm i o bar temps I la rece . aniré acom i acostar­ p pt aa n q yu ae d am d’a ’algamb c x oa n u s ne sl l amp e m in ny i i cd siu , ons e, nu qn u b e éfr su i mta o d lte fàl t ce on plat únic ilm dp es p”. si es re c po am rab r i én sa aa rm ròb s una amanida i 15 Per mant enir Guia d’orientacions didàctiques l’equilibri, menjo 2n ci c l e ES O de merc at! Identificadors per a la visita D u ra nt l a v is i ta a l m e rc at p o d e u fe r s e r v ir aq u e st i d e nt i fi c ad o r s q u e inf o r m a ra n a ls c o m e rc i a nt s i a ls c li e nt s q u e e ls a lu m n e s e st a n pa r ti c ipa nt e n l’ a c ti v i ta t e d u c at i va . eni r ant Per mantenir r m libri, lPe qui ’equi o libril’e enj at! m , d enc e jo m er mm e rcade Per manten ir t! l’equilibri, menjo de merc at! nteni r Per mante l ni’ r Pe r ma equilibri ’e quilibri, me , l de n jo menj o me t! rcat! Per mantenir de merca l’equilib m re i,de n jom r erca ante ni t! Per manten er m i, ir P ’equili br l’ l eqjo uilib n rime at! m , c d er njo e me e md ercat! 16 ir Per mant en Guia d’orientacions didàctiques l’equilibri, menjo 2n cicle ESO de mercat! Per mantenir l’equilibri, menjo de mercat! Ajuntament de Barcelona. Institut Municipal de Mercats Diputació de Barcelona Proposta educativa i desenvolupament de continguts: Marinva Joc i educació Disseny gràfic i maquetació: RDC publicitat i comunicació Amb el suport i l’assessorament de: Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona (IMEB) Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) Direcció de Comunicació de la Diputació de Barcelona Federació Catalana d’Entitats contra el Càncer (FECEC) Associacions de Comerciants dels Mercats de Barcelona Més informació i inscripcions: Oficina del Programa Educatiu Tel. 680 678 062 www.menjodemercat.cat 17