INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom 01 Introducció 02 Aspectes significatius a destacar 03 Equiparació amb el Règim General de la Seguretat Social 04 Resum de bases de cotització en el Règim Especial de Treball Autònom 05 Exempcions, reduccions i bonificacions 06 Una altra qüestió: el TRADE 07 Informació addicional d’interès © Barcelona Activa SAU SPM, 1998-2009 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom 01. Introducció S’entén per treball autònom o per compte propi quan es realitza una activitat econòmica a títol lucratiu de forma habitual, personal, directa, sense estar subjecte a un contracte de treball i encara que utilitzi el servei remunerat d'altres persones. Les diferències existents entre el règim general de la seguretat social (és a dir, el treball per compte aliè o aquell que està contractat per una empresa) i el règim d'autònoms (és a dir, el treball per compte propi), a nivell de cobertures de la seguretat social, ja no són tantes com en el passat. Però sí que és cert que els dos sistemes tenen certes diferències de funcionament, sent la més significativa la determinació que fa el propi empresari o empresària de la seva base de cotització (per base de cotització s'entén aquella xifra sobre la qual es cotitza. Així, mentre que la base de cotització en règim general de la Seguretat Social es determina en funció dels ingressos o sou percebut, en cas de cotitzar en règim d'autònoms, és l'empresari o empresària qui fixa la base. Per descomptat, aquesta elecció no és total (certs empresaris podrien "triar" una base de cotització de 0 euros, és a dir, decidir no cotitzar), ja que cada any el govern fixa unes bases mínimes i màximes de cotització, i entre aquestes xifres l'empresari o empresària tria la seva base de cotització (més endavant estudiarem quins són aquestes bases). De tota manera, no s’ha d’oblidar que el nostre règim legal permet que un treballador cotitzi simultàniament en el règim general i en el RETA, si les activitats que desenvolupa en cadascun dels règims són compatibles, obtenint els beneficis de cotització que corresponen a ambdós règims. Finalment, comentar que existeix (o ha existit) certa "llegenda negra" sobre el sistema d'autònoms de cotització, i que és molt millor el sistema del règim general. Opinions a part, objectivament el sistema de règim general és més econòmic que el RETA quan un és contractat per una empresa i cotitza com assalariat per compte aliè (és més econòmic perquè la major part la cotitza l'empresa que contracta). Però quan un decideix muntar la seva pròpia empresa, i hem de ser nosaltres els quals paguem íntegrament la quota de cotització, el sistema de RETA és fins i tot una mica més econòmic que el règim general. Per altra banda, en els últims anys, el legislador espanyol ha anat equiparant les cobertures del sistema d'autònoms amb les del règim general. Així, el Reial Decret 1273/2003, de 10 d’octubre, que regula la cobertura de les contingències professionals dels treballadors inclosos en el règim especial de la Seguretat Social dels treballadors per compte propi o autònoms i l’ampliació de la prestació per incapacitat temporal per als treballadors per compte propi, regula la cobertura de contingències professionals, incloent una sèrie de millores en matèria social i econòmica que busquen un major equilibri entre les condicions laborals del treball autònom i de compte aliè. O la Llei 32/2010, de 5 d'agost, per la qual s'establix un sistema específic de protecció per cessament d'activitat dels treballadors autònoms (eufemisme de l'"atur"). 2 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom 02. Aspectes significatius a destacar Base de cotització A diferència del Règim General en el qual la base de la cotització es calcula en funció del salari brut que cobra el treballador, en el Règim d'Autònoms l'interessat tria la seva base de cotització, dintre d'unes bases mínimes i màximes (i que cada any el govern de la nació modifica). Per al 2011 les bases són les següents: 1. La base màxima de cotització serà de 3.230,10 euros mensuals. La base mínima de cotització serà de 850,20 euros mensuals. Els punts 2 i 3 que vénen a continuació, són complicats d'entendre a primera vista. El motiu és com es calcula la prestació de jubilació contributiva en aquest país. Els anys que serveixen de càlcul són els últims (abans, eren 2; van passar a 8; després a 15; i ara caldrà esperar a la reforma de pensions -tot sembla apuntar que seran 20). L'administració no vol que una persona, per exemple, cotitzi per 1.000 euros al mes, i quan estigui a punt de jubilar-se, pugi la seva base de cotització a 3.000 euros al mes. Per això posen topalls en funció de l'edat (que quedi clar, que una persona que hagi cotitzat tota la seva vida, per exemple, per 2.500 euros al mes, pel fet que compleixi 45 anys, 48, 50, 55, etc., no li van a obligar a rebaixar la seva base de cotització). Anem amb els punts 2 i 3. 2. La base de cotització dels treballadors autònoms que, a 1 de gener de 2011, tinguin una edat inferior a 48 anys, serà la triada per ells dintre de les bases màxima i mínima fixades en l'apartat anterior. Igual elecció podran efectuar aquells treballadors autònoms que en aquesta data tinguin 48 o 49 anys d'edat i la seva base de cotització sigui igual o superior a 1.665,90 euros. Els treballadors autònoms que en la indicada data tinguin 48 o 49 anys d'edat, si la seva base de cotització fos inferior a 1.665,90 euros mensuals, no podran triar una base de quantia superior a 1.682,70, tret que exercitin la seva opció en tal sentit abans del 30 de juny de 2011, el que produirà efectes a partir de 1 de juliol del mateix any, o que es tracti del cònjuge superstite del titular del negoci que, com a conseqüència de la defunció d'aquest, hagi hagut de posar-se al capdavant del mateix i donar-se d'alta en aquest Règim Especial amb 48 o 49 anys d'edat, en aquest cas no existirà aquesta limitació. 3. La base de cotització dels treballadors autònoms que, a primer de gener de 2011, tinguessin 50 o més anys complerts, estarà compresa entre les quanties de 916,50 i 1.682,70 euros mensuals, tret que es tracti del cònjuge superstite del titular del negoci que, com a conseqüència de la defunció d'aquest, hagi hagut de posar-se al capdavant del mateix i donar- se d'alta en aquest Règim Especial amb 45 o més anys d'edat, en aquest cas, l'elecció de 3 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom bases estarà compresa entre les quanties de 850,20 i 1.682,70 euros mensuals. No obstant això, els treballadors autònoms que amb anterioritat als 50 anys haguessin cotitzat en qualsevol dels Règims del sistema de la Seguretat Social per espai de cinc o més anys, es regiran per les següents regles: a) Si l'última base de cotització acreditada hagués estat igual o inferior a 1.665,90 euros mensuals, hauran de cotitzar per una base compresa entre 850,20 euros mensuals i 1.682,70 euros mensuals. b) Si l'última base de cotització acreditada hagués estat superior a 1.665,90 euros mensuals, hauran de cotitzar per una base compresa entre 850,20 euros mensuals i l'import d'aquella, incrementat en un percentatge igual al de l'augment que hagi experimentat la base màxima de cotització a aquest Règim. 4. Els treballadors autònoms dedicats a la venda ambulant o a domicili (CNAE 4781 Comerç al detall de productes alimentaris, begudes i tabac en llocs de venda i encants; 4782 Comerç al detall de productes tèxtils, peces de vestir i calçat en llocs de venda i encants; 4789 Comerç al detall d'altres productes en llocs de venda i encants i 4799 Altre comerç al detall no realitzat ni en establiments, ni en llocs de venda ni en encants) podran triar com base mínima de cotització durant l'any 2011 l'establerta amb caràcter general en el punt 1, o la base mínima de cotització vigent per al Règim General. Els treballadors autònoms dedicats a la venda a domicili (CNAE 4799) podran triar com base mínima de cotització durant l'any 2011 l'establerta amb caràcter general en el punt 1, o una base de cotització equivalent al 55% d'aquesta última. Resumint: Base Base RESUM BASES DE COTITZACIÓ 2011 - AUTÒNOMS (RETA) mínima màxima mensual mensual Autònoms menors de 48 anys a 1 de gener de 2011. 850,20 € 3.230,10 € Autònoms que tinguin 48 o 49 anys d'edat i la seva base de 850,20 € 3.230,10 € cotització en el mes de desembre de 2010 hagi estat igual o superior a 1.665,90 euros mensuals o que causin alta en aquest règim especial. Si la seva base de cotització fos inferior a 1.665,90 euros mensuals, no podran triar una base de quantia superior a 1.682,70 euros mensuals, tret que exercitin la seva opció en tal sentit abans del 30 de juny de 2011, el que produirà efectes a partir del 1 de juliol del mateix any, o que es tracti del cònjuge supervivent del titular del negoci que, com a 4 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom conseqüència de la defunció d'aquest, hi ha hagut de posar-se al capdavant del mateix i donar-se d'alta en aquest Règim Especial amb 48 o 49 anys d'edat, en aquest cas no existirà aquesta limitació. Autònoms de 50 o més anys. 916,50 € 1.682,70 € Cònjuge supervivent donat d'alta amb 45 o més anys que quedi a 850,20 € 1.682,70 € càrrec del negoci. Autònoms que amb anterioritat als 50 anys haguessin cotitzat en - - qualsevol dels Règims de la Seguretat Social per cinc o més anys: A) Si l'última base de cotització acreditada hagués estat igual o 850,20 € 1.682,70 € inferior a 1.665,90 euros mensuals. B) Si l'última base de cotització acreditada hagués estat superior a 1.665,90 euros mensuals, hauran de cotitzar per una base compresa entre 850,20 euros mensuals i l'import d'aquella, incrementat en un 1% Tipus i quota de cotització Una vegada triada la nostra base de cotització, aquesta es multiplica per un dels tipus de cotització següents i així obtenim el que pagarem cada mes, és a dir, la quota de cotització. 1. El tipus de cotització en aquest Règim Especial de la Seguretat Social serà el 29,80 % o el 29,30 % si l'interessat està acollit al sistema de protecció per cessament d'activitat. Quan l'interessat no tingui coberta la protecció per incapacitat temporal, el tipus de cotització serà el 26,50 % (aquest últim cas es dóna si existeix pluriactivitat, és a dir, que es cotitzi simultàniament en dos règims de la seguretat social, situació que es donaria, per exemple, si una persona treballa per compte aliè -cotitza en règim general- i al mateixos temps, treballa per compte propi -cotitza en RETA-). 2. Els treballadors inclosos en aquest Règim Especial que no tinguin coberta la protecció dispensada a les contingències derivades d'accidents de treball i malalties professionals, efectuaran una cotització addicional equivalent al 0,1 %. 3. Per a les contingències d'accidents de treball i malalties professionals s'aplicaran els percentatges de la tarifa de cosines inclosa en la disposició addicional quarta de la Llei 42/2006, de 28 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2007, modificada 5 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom per la disposició final tretzena de la Llei 2/2008, de 23 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2009, i en la redacció donada per la disposició final vuitena de la Llei 26/2009, de 23 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2010 (veure annex 1). I quina base i tipus de cotització trio? Es tracta d'una decisió molt personal, en la qual difícilment poden donar-se consells. Quina base triar? D'aquí sortiran les nostres futures prestacions (sempre que tinguem dret a elles): jubilacions, maternitat, baixes per incapacitat laboral temporal, etc. A major base de cotització, majors seran les nostres prestacions, però per contra hauríem de pagar més de quota cada mes. I quines opcions trio? Trio l'opció de "atur" -cotitzo un 2,2%- o no? Fora dels casos de pluriactivitat, trio l'opció d'incapacitat temporal genèrica -la qual es cotitza un 29,80%-? Li afegeixo l'opció de contingències professionals -a més del 29,80% he d'afegir-li els tipus de l'annex 1-? Doncs depèn de cada cas. El tipus de 29,8% permet l’avantatge de baixa laboral. Les persones autònomes poden accedir a la prestació per incapacitat temporal per malaltia comuna a partir del quart dia d’haver causat la baixa, com si cotitzessin al règim general de la Seguretat Social. La quantia de la prestació serà del 60% de la base reguladora escollida des del quart fins al vintè dia de baixa i des d’aquell mateix dia fins a l’alta serà del 75%. Si li afegim l'opció d'accidents de treball i malalties professionals (annex 1), i l'accident i/o malaltia és laboral, llavors es cobra des del dia següent al de baixa un 75%. Recordem que les persones autònomes, en donar-se d’alta en el sistema, elegeixen entre una base de cotització mínima i una màxima determinades en la normativa. Com més alta sigui la base, més es cotitza i més es paga i, per tant, més elevades seran les prestacions en cas d’incapacitat temporal. És important tenir en compte que si no s’opta per la cobertura d’incapacitat temporal en el moment de l’alta, caldrà esperar 3 anys per poder fer-ho. El manteniment de la cobertura serà exigible durant un període de 3 anys prorrogable per períodes iguals. També és important saber que, en el moment de tramitar l’alta en aquest règim, a través del mateix imprès haurem d’indicar quina mútua volem que ens gestioni aquesta prestació (vegeu annex del model de sol·licitud). S’ha de tenir en compte que la normativa diu que "serà accident de treball l’ocorregut com a conseqüència directa i immediata del treball que realitza pel seu compte el treballador autònom". Així, la persona autònoma té dret a les prestacions per aquesta contingència, del 75% de la base reguladora, sempre que l’accident es produeixi durant el temps de treball, en el lloc de treball i quan s’acrediti la connexió directa i immediata amb el treball realitzat. D’acord amb la nova reforma (article 26 de la Llei 20/2007), els contratemps que una persona autònoma 6 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom pugui patir en el trajecte d’anada i tornada cap al lloc de treball (els accidents anomenats in itinere) es consideren accidents de treball. Afegim la cotització de "atur"? El tipus de cotització és del 2,2%, però ens obliguen a cotitzar també per l'opció d'accidents de treball i malalties professionals, a un tipus del 29,30% (descompte de 0,5%) més els tipus de l'annex 1. Un autònom menor de 60 anys que hagi cotitzat de 12 a 17 mesos, cobrarà 2 mesos de "atur"; de 18 a 23, 3; de 24 a 29, 4; de 30 a 35, 5; de 36 a 42, 6; de 43 a 47, 8; i finalment, de 48 mesos de cotització o més, es cobren 12 mesos. I si l'autònom tingués 60 o més anys d'edat i hagués cotitzat de 12 a 17 mesos, cobrarà 2 mesos de "atur"; de 18 a 23, 3; de 24 a 29, 6; de 30 a 35, 8; de 36 a 42, 10; i finalment, de 43 mesos de cotització o més, es cobren 12 mesos de "atur". I quant es cobra? Primer es calcula la base reguladora, que és el terme mitjà de les bases de cotització per les quals s'hagués cotitzat durant els 12 mesos continuats i immediatament anteriors a la situació de "atur". I sobre aquesta base es cobra el 70%, sempre que aquesta xifra es trobi dintre d'uns topalls mínims i màxims, és a dir, que aquesta xifra no superi el 175% de l'IPREM (Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples), si l'autònom no té fills a càrrec, del 200%, si té 1 fill a càrrec, o del 225%, si té 2 o més fills a càrrec; i que no sigui inferior al 80% de l'IPREM, si l'autònom no té fills a càrrec, o del 107%, si l'autònom té fills a càrrec. Per cert, s'entendrà que es tenen fills a càrrec, quan aquests siguin menors de vint-i-sis anys, o majors amb una discapacitat en grau igual o superior al trenta-tres per cent, manquin de rendes de qualsevol naturalesa iguals o superiors al salari mínim interprofessional exclosa la part proporcional de les pagues extraordinàries, i convisquin amb el beneficiari. Exemples Exemple 1: Laura Verdaguer començarà a cotitzar per autònoms a partir del febrer del 2011. Ha triat la base mínima i no té dret a cap deducció. El seu epígraf d’Incapacitat Temporal i Invalidesa, Mort i Supervivència és del 1%. Voldria saber quan pagarà cada mes. Solució: Opció 1 (sense I.T.): 850,20 x 26,6% (1) = 226,15 euros/mes. Opció 2 (amb I.T.): 850,20 x 29,9% (2) = 254,21 euros/mes. Opció 3 (amb I.T. per AT i MP): 850,20 x 33,50% (3) = 284,82 euros/mes. (1) 26,50% del tipus bàsic més un 0,1% per no tenir coberta A.T.i M.P = 26,60% (2) 29,80% del tipus bàsic més un 0,1% per no tenir coberta A.T.i M.P = 29,90% (3) 33,50% = 29,30% + 2% del seu epígraf d'I.T. i I.M.S.. + 2,2% d'"atur" 7 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom Exemple 2: Albert Ros cotitza per autònoms amb una base de 900 euros. El 1 de març de 2011 té una baixa per accident laboral quan anava a visitar a un client en cotxe. Està de baixa tot el mes. Quant cobrarà de prestació d’I.T.? Solució: Primer cal calcular la base reguladora. És a dir: 900/30 = 30 euros/dia. A partir d’aquí, depèn de l’opció d’I.T. triada. A. Suposem que hagi triat l’opció bàsica: Totes les baixes es cobren igual, és a dir, cobrarem un 60% de la base de cotització diària des del 4t. dia de baixa fins el 20è., i un 75%, del dia 21è. en endavant. Per tant: 30 euros/dia x 0,60 x 17 dies (del 4 al 20 de març) = 306 euros. I: 30 euros/dia x 0,75 x 11 dies (del 21 al 31 de març) = 247,50 euros. En total cobrarà: 306 + 247,50 = 553,50 euros. B. Suposem que hagi triat l’opció com la de Règim General: Depenent el tipus de baixa, cobrarem més o menys. Si fos baixa comuna, com en el supòsit A anterior. Però aquí tenim una baixa professional (accident de treball), per la qual cosa cobrarem un 75% de la base de cotització diària des del 1r. dia de baixa. Per tant: 30 euros/dia x 0,75 x 31 dies (del 1 al 31 de març) = 697,50 euros. Exemple 3: Joan Rigol cotitza en autònoms amb una base de 1.000 euros des del 1 de maig de 2010. El 12 de juliol de 2011 tanca el negoci. Té un fill a càrrec. Quant cobrarà de "atur"? Solució: Primer hem d'estudiar si ha cotitzat el temps suficient (12 mesos mínim). Si escau, ha cotitzat 14 mesos, pel que té dret a 2 mesos de prestació. Després ha de calcular-se la base reguladora. Suposem que els últims 12 mesos ha cotitzat 1.000 euros. I sobre aquesta xifra, vam calcular un 70%: 1.000 x 70% = 700 euros. Finalment, hem de comprovar si aquesta xifra està dintre dels límits: - Límit mínim: 80% de l'IPREM amb 1 fill a càrrec. L'IPREM per al 2011 és de 621,26 euros, pel que: 621,26 x 80% = 497 euros. - Límit màxim: 200% de l'IPREM amb 1 fill a càrrec. L'IPREM per al 2011 és de 621,26 euros, pel que: 621,26 x 200% = 1.242,52 euros. Joan Rigol cobrarà 700 euros mensuals (aquesta xifra està compresa entre els límits mínim i màxim) durant 2 mesos. 8 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom 9 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom 03. Equiparació amb el Règim General de la Seguretat Social Comentàvem en la introducció que existeix (o ha existit) certa "llegenda negra" sobre el sistema d'autònoms de cotització, i que és molt millor el sistema del règim general. Insistim que en els últims anys, el legislador espanyol ha anat equiparant l'acció protectora del sistema d'autònoms amb les del règim general, i que si tenim algun "conegut" que no cobra jubilació, subsidi de baixa per accidents, maternitat, atur, etc., no serà perquè cotitzi en autònoms, sinó perquè o no ha cotitzat els anys mínims exigits (que són els mateixos que s'exigeixen als cotitzadors en règim general) o perquè ha decidit no cotitzar per aquesta contingència (per exemple, en autònoms és optatiu cotitzar per "atur" i en règim general és obligatori). Així, podem afirmar que qualsevol autònom té dret (sempre que compleixi els requisits exigits per a cada prestació) bàsicament a les mateixes prestacions que en règim general, i que es resumeixen en: Assistència sanitària Les persones treballadores per compte propi s'equiparen a les subjectes al Règim General de la Seguretat Social en el dret a l'assistència sanitària: prestació d'atenció primària, prestació d'atenció d'urgència, prestació farmacèutica, etc Incapacitat temporal Les persones treballadores per compte propi s'equiparen a les subjectes al Règim General de la Seguretat Social en el dret a la incapacitat temporal, és a dir, cobrarem del 4º al 20º dia de baixa un 60% de la nostra base de cotització, i un 75%, a partir del 21º dia de baixa (els tres primers dies, no es cobren, igual que en règim general; i aquí pot venir certes diferències entre el sistema d'autònoms i el general, ja que determinats convenis col·lectius complementen, és a dir, obliguen a que l'empresa pagui al treballador la diferència, si existís, entre el que percep de subsidi de baixa i el seu salari habitual). Contingències professionals És la cobertura d'accidents de treball i malalties professionals (annex 1). Les persones treballadores per compte propi s'equiparen a les subjectes al Règim General de la Seguretat Social en el dret a aquestes prestacions. Altra qüestió és que en RETA aquesta opció és voluntària mentre que en règim general és obligatòria (i la paga l'empresa que contracta). Però si s'opta, un autònom cobra en idèntiques condicions que un assalariat, és a dir, un 75% de la base reguladora des de l'endemà al de baixa (i igual que comentàvem abans, aquí pot venir certes diferències entre el sistema d'autònoms i el general, ja que determinats convenis col·lectius complementen, és a dir, obliguen que l'empresa pagui al treballador la diferència, si existís, entre el que percep de subsidi de baixa i el seu salari habitual). 10 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom Maternitat i paternitat Les persones treballadores per compte propi s'equiparen a les subjectes al Règim General de la Seguretat Social en el dret a aquestes prestacions. Incapacitat permanent Les persones treballadores per compte propi s'equiparen a les subjectes al Règim General de la Seguretat Social en el dret a les pensions per incapacitat permanent, amb certes especialitats (són mínimes). Així: La parcial A diferència del règim general, si deriva de contingències comunes, no es protegeix. Però si deriva de contingèncias professionals (accidents de treball i malaties professionals, sí es protegeixen. Es considera incapacitat permanent parcial per a la professió habitual la que, sense assolir el grau de total, ocasioni a la persona treballadora una disminució no inferior al 50% del seu rendiment normal per a l’esmentada professió sense impedir-li la realització de les tasques fonamentals d’aquella. La total Es considera incapacitat permanent total per a la professió habitual la que impedeix la realització de totes o de les fonamentals tasques de la professió habitual, sempre que pugui dedicar-se a la realització d'altres tasques. A totes les persones treballadores en règim de treball autònom, independentment de l’edat que tinguin, se’ls reconeix la possibilitat d’optar entre una indemnització de 40 mensualitats de la base reguladora o una pensió vitalícia. I en cas que es compleixin tots els requisits següents, es reconeix un increment de la pensió en un 20% de la base reguladora a partir del mes següent al compliment de 55 anys. Es tracta de les següents condicions: - Tenir 55 anys o més, - No exercir cap treball pel qual cobri (ni per compte d’altri ni propi), - No figurar com a titular d’explotació marítima pesquera o agrària, o d’un establiment obert al públic com a propietari o arrendatari. L'absoluta Es considera incapacitat permanent absoluta aquella que impedeix per complet al treballador la realització de qualsevol professió o ofici. La prestació econòmica és la mateixa que en règim general. 11 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom Gran invalidesa És la situació d'incapacitat permanent absoluta en la qual a més l'invàlid precisa de l'assistència de tercera persona per a realitzar els actes més elementals de la vida diària: vestir-se, desplaçar-se, menjar, rentar-se,etc..La prestació econòmica és la mateixa que en règim general. Prestació per cessament d'activitat (o "atur") Altra gran diferència entre sistemes parcialment superada. Des de finals del 2010, els autònoms que vulguin poden cotitzar per una prestació de cessament d'activitat (eufemisme de l'"atur"). La prestació econòmica és la mateixa que en règim general (es calcula igual, de fet), però la diferència ve donada en la durada: per a igualtat de mesos cotitzats, en règim general es cobren més mesos d'atur que en autònoms, com s'observa en la següent taula: Règim General Régim d'Autònoms Dies de cotització Dies de prestació Mesos de cotització Mesos de prestació De 360 a 539 120 De 12 a 17 2 De 540 a 719 180 De 18 a 23 3 De 720 a 899 240 De 24 a 29 4 De 900 a 1.079 300 De 30 a 35 5 De 1.080 a 1.259 360 De 36 a 42 6 De 1.260 a 1.439 420 De 43 a 47 8 De 1.440 a 1.619 480 De 48 en endavant 12 De 1.620 a 1.799 540 De 1.800 a 1.979 600 De 1.980 a 2.159 660 A partir de 2.160 720 12 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom Prestació per jubilació Les persones treballadores per compte propi s'equiparen a les subjectes al Règim General de la Seguretat Social en el dret a les pensions per incapacitat permanent, amb certes especialitats (són mínimes). Així: - No s’equipara la jubilació anticipada a la del règim general. - Un "tecnicisme":: per al càlcul de la base reguladora, si existissin llacunes, en períodes que no va existir obligació de cotitzar, aquestes no es completen com en el règim general, sinó que talis mesos queden en descobert. Amb aquestes mesures podem afirmar que s'equipara la protecció social del treball autònom respecte al treball per compte aliè. 13 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom 04. Resum de base de cotització en el Règim Especial de Treball Autònom Base mínima 850,20 € Base màxima 3.230,10 € Base límit 50 o més anys MÍN 916,50 € MÀX 1.682,70 € Tipus sense Incapacitat Temporal 26,60% Tipus amb Incapacitat Temporal (i sense "atur") 29,80% Tipus amb Incapacitat Temporal (i "atur") 29,30% Tipus cessament activitat ("atur") 2,2% Tipus Accident de Treball i Malaltia Professsional Segons Tarifa annex 1 14 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom 05. Exempcions, reduccions i bonificacions de quotes a pagar Amb l'objectiu fonamental de crear empreses i/o evitar certes situacions injustes, existeixen certs descomptes en el pagament de quotes per als cotitzants en el règim d'autònoms. Així, destacarem: 1. Treballadors joves. En el supòsit de treballadors, incorporats al Règim Especial de la Seguretat Social dels Treballadors per Compte Propi o Autònoms a partir de l'entrada en vigor de l'Estatut del Treball Autònom (és a dir, des del 15 d'octubre de 2010, que tinguin 30 o menys anys d'edat, s'aplicarà sobre la quota per contingències comunes que correspongui, en funció de la base de cotització triada i del tipus de cotització aplicable, segons l'àmbit de protecció pel qual s'hagi optat, una reducció, durant els 15 mesos immediatament següents a la data d'efectes de l'alta, equivalent al 30 % de la quota que resulti d'aplicar sobre la base mínima el tipus mínim de cotització vigent a cada moment en aquest Règim, i una bonificació, en els 15 mesos següents a la finalització del període de reducció, d'igual quantia que aquesta. El límit d'edat assenyalat en el paràgraf anterior serà de 35 anys o menys, en el cas de treballadores per compte propi. Això comentat, per als col·lectius citats, també serà d'aplicació per als membres de Cooperatives de treball associat que s'incloguin en el RETA i que compleixin els mateixos requisits. 2. Treballadors discapacitats. En el cas de persones amb discapacitat, la bonificació serà del 50% durant els 5 primers anys de cotització. 3. Treballadors en règim de pluriactivitat. Els treballadors autònoms que, en raó del seu treball per compte aliè desenvolupat simultàniament, cotitzin, respecte de les contingències comunes, en règim de pluriactivitat (és a dir, que es cotitzi simultàniament en dos règims de la seguretat social) i ho facin en l'any 2011, tenint en compte tant les aportacions empresarials com les corresponents al treballador en el Règim General, així com les efectuades en el Règim Especial, per una quantia igual o superior a 10.969,42 euros, tindran dret a una devolució del 50 % de l'excés que les seves cotitzacions superin l'esmentada quantia, amb el topall del 50 % de les quotes ingressades en el citat Règim Especial, en raó de la seva cotització per les contingències comunes de cobertura obligatòria. 15 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom 4. Treballadors amb 65 anys o més. Les persones treballadores per compte propi amb 65 anys o més que acreditin haver cotitzat un mínim de 35 anys no estan obligades a pagar més les quotes de la Seguretat Social. En cas que el titular hagués complert els 65 anys però no reunís el requisit dels 35 anys de cotització, l'exempció serà aplicable a partir de la data que s'acreditin els 35 anys de cotització. Solament haurien de cotitzar si desitgen tenir cobertes les contingències d'incapacitat temporal i les professionals, un 3,3% en el primer cas i el percentatge de l'epígraf de la seva activitat en el segon. No obstant això qui reuneixin aquests requisits podran optar per seguir cotitzant pel procediment general, per tant és optatiu i no obligatori. 5. Treballadores reincorporades després de la maternitat. Les treballadores per compte propi del Règim Especial de Treballadors per Compte Propi i Autònoms que, havent cessat la seva activitat per maternitat i gaudit del període de descans corresponent, tornin a realitzar una activitat per compte propi en els dos anys següents a la data del part tindran dret a percebre una bonificació del 100 % de la quota per contingències comunes resultant d'aplicar el tipus de cotització a la base mínima vigent en el Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o Autònoms de la Seguretat Social, independentment de la base per la qual cotitzin, i durant un període de 12 mesos. Aquesta bonificació serà també d'aplicació a les sòcies treballadores de cooperatives de Treball Associat, que s'incloguin en l'indicat règim especial. comunes de cobertura obligatòria. 16 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom 06. Una altra qüestió: el TRADE A la fi del 2007 va entrar en vigor l'Estatut del Treballador Autònom. Aquesta norma va introduir certes novetats, sent la més destacada la invenció d'un nou tipus d'autònom: el TRADE. Així, si fins a ara teníem únicament autònoms, ara ens trobem amb 2 tipus d'autònoms: - L'Autònom Econòmicament Depenent (o TRADE). - I l'Autònom, diguem-li, “clàssic”. Què és un TRADE? Què és un Autònom Econòmicament Depenent? És aquella persona física que realitza la seva activitat econòmica a títol lucratiu i de forma habitual, personal directa i amb caràcter predominant per a una persona física o jurídica, cridada client, del que depèn econòmicament i del que percep, com a mínim, el 75% dels seus ingressos per rendiments de treballs i d'activitats econòmiques. A més, ha de tenir-se en compte que han de desenvolupar la seva activitat econòmica conformement als següents requisits: - No poden tenir treballadors per compte aliè. - Tampoc poden contractar ni subcontractar a tercers una part o la totalitat de l'activitat. - No poden executar la seva activitat de manera indiferenciada amb els altres treballadors de l'empresa client. - Han de disposar d'una infraestructura productiva i de materials propis, necessaris per a l'exercici de la seva activitat i independents dels del client. - Desenvolupar la seva activitat amb criteris organitzatius propis, sense perjudici de les indicacions tècniques que pugui rebre el client. - Percebre una contraprestació econòmica en funció del resultat de l'activitat, segons els pactes amb el client, i assumint el risc de l'activitat. Els titulars d'establiments o locals comercials i industrials, així com d'oficines i despatxos oberts al públic, i els professionals que exerceixin conjuntament amb uns altres en règim societari o sota qualsevol altra forma jurídica, no tindran la consideració de treballadors autònoms econòmicament dependents. 17 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom Aspectes a vigilar Un autònom que només té un client important, és i ha estat una realitat habitual del nostre país. La diferència és que ara es reconeix legalment aquesta situació, i el legislador vol anar més enllà, sent la seva filosofia d'introduir aquesta nova figura la d'evitar abusos. Així, la llei estableix també altres qüestions, entre les quals cap destacar: 01 . El Treballador Autònom Econòmicament Depenent ha de cotitzar obligatòriament per contingències professionals (annex 1) i per "atur". 02 . Que la relació entre el Treballador Autònom Econòmicament Depenent i el client haurà de formalitzar-se sempre en un contracte per escrit que també haurà de registrar-se en l'oficina pública corresponent. 03 . Que en el contracte el Treballador Autònom Econòmicament Depenent farà constar aquesta evidència davant el client que ho contracti. La condició de dependent només podrà tenir-se respecte a un únic client. 04 . La durada del contracte pot pactar-se per temps indefinit o determinat. 05 . La llei parla d'Acords “d'interès professional”. Són acords entre associacions o sindicats que representen als treballadors econòmicament depenents i les empreses referent a les condicions laborals. Tindran la mateixa funció que els Convenis col·lectius dels treballadors per compte aliè. 06 . El Treballador Autònom Econòmicament Depenent tindrà dret a una interrupció de la seva activitat anual (vacances, etc.) de 18 dies hàbils (sense festius), com a mínim. 07 . En el contracte o en l'acord d'interès professional, es detallarà el règim de descans setmanal, els festius, la quantitat màxima de la jornada d'activitat i la distribució setmanal. 08 . Com qualsevol altre contracte d'àmbit laboral, podrà rescindir-se per les causes típiques: Mutu acord, causes vàlides consignades en el propi contracte, mort, jubilació, invalidesa, etc., així com per voluntat del Treballador Autònom Econòmicament Depenent, o bé per voluntat del propi client. Quan el contracte es rescindeixi per voluntat d'una de les dues parts, l'altra podrà demanar danys i perjudicis. Però si la rescissió és voluntat del client, la quantitat de la indemnització que haurà de rebre el Treballador Autònom Econòmicament Depenent serà la qual estableixi el contracte individual o l'acord d'interès professional. 09 . En “cas de problemes” d'interpretació, aplicació, pretensió, etc. del contracte, seran competents els òrgans jurisdiccionals de l'ordre social. 18 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom Així que si en el teu cas ets un TRADE o si la teva empresa decideix contractar un dia a un TRADE , tingues en compte tots aquests temes. 19 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom 07. Informació addicional d’interès HO VOLEU POSAR? - Model de sol·licitud simplificat d’alta o modificació de dades en el règim d’autònoms - Instruccions per emplenar el model d’alta o modificació - Tarifes per a la cotització a la Seguretat Social per accidents de treball i malalties professionals. Elaborat per l’Equip de Barcelonanetactiva a partir de les següents fonts d’informació: - Reial decret Legislatiu 1/1994, de 20 de juny, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei General de la Seguretat Social. - Reial Decret 1273/2003, de 10 d'octubre, pel qual es regula la cobertura de les contingències professionals dels treballadors inclosos en el règim especial de la Seguretat Social dels treballadors per compte propi o autònoms, i l’ampliació de la prestació per incapacitat temporal per als treballadors per compte propi - Llei 20/2007, data 11 de juliol, de l’Estatut del treball autònom, - Llei 32/2010, de 5 d'agost, per la qual s'establix un sistema específic de protecció per cessament d'activitat dels treballadors autònoms - Llei 39/2010, de 22 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2011 - http://www.seg-social.es i telèfon d'informació general de la Seguretat Social 901.50.20.50 © Barcelona Activa SAU SPM, 1998-2009 - Darrera actualització: 16/09/2011 20 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom Tot i que s’ha extremat en tot el possible la cura a assegurar l’exactitud i fidelitat d’aquesta informació i de les dades contingudes, Barcelona Activa SAU SPM no pot acceptar cap responsabilitat legal per les conseqüències que es puguin derivar d’accions empreses com resultat de les conclusions que es puguin extreure d’aquest informe. ANNEX 1: Tarifa per a la cotització per accidents laborals i malalties professionals Quadre I Tipus de cotització Codis CNAE-2009 i títol de l'activitat econòmica IT IMS Total Agricultura, ganadería, caza y servicios relacionados con las 01 1,50 1,10 2,60 mismas Excepto: 0113 Cultivo de hortalizas, raíces y tubérculos 1,15 1,10 2,25 0119 Otros cultivos no perennes 1,15 1,10 2,25 0129 Otros cultivos perennes 2,25 2,90 5,15 0130 Propagación de plantas 1,15 1,10 2,25 014 Producción ganadera (Excepto el 0147) 1,80 1,50 3,30 0147 Avicultura 1,20 1,15 2,35 015 Producción agrícola combinada con la producción ganadera 1,60 1,20 2,80 Actividades de apoyo a la agricultura, a la ganadería y de 016 1,60 1,20 2,80 preparación posterior a la cosecha (Excepto 0164) 0164 Tratamiento de semillas para reproducción 1,15 1,10 2,25 Caza, captura de animales y servicios relacionados con las 017 1,80 1,50 3,30 mismas 02 Silvicultura y explotación forestal 2,25 2,90 5,15 03 Pesca y acuicultura (Excepto v, w y 0322) 3,05 3,35 6,40 v Grupo segundo de cotización del Régimen especial del Mar 2,10 2,00 4,10 w Grupo tercero de cotización del Régimen especial del Mar 1,65 1,70 3,35 21 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom 0322 Acuicultura en agua dulce 3,05 3,20 6,25 05 Extracción de antracita, hulla y lignito (Excepto y) 2,30 2,90 5,20 y Trabajos habituales en interior de minas 3,45 3,70 7,15 06 Extracción de crudo de petróleo y gas natural 2,30 2,90 5,20 07 Extracción de minerales metálicos 2,30 2,90 5,20 08 Otras industrias extractivas (Excepto 0811) 2,30 2,90 5,20 Extracción de piedra ornamental y para la construcción, piedra 0811 3,45 3,70 7,15 caliza, yeso, creta y pizarra 09 Actividades de apoyo a las industrias extractivas 2,30 2,90 5,20 10 Industria de la alimentación (Excepto 101,102,106, 107 y 108) 1,60 1,60 3,20 Procesado y conservación de carne y elaboración de productos 101 2,00 1,90 3,90 cárnicos 102 Procesado y conservación de pescados, crustáceos y moluscos 1,80 1,50 3,30 Fabricación de productos de molinería, almidones y productos 106 1,70 1,60 3,30 amiláceos 107 Fabricación de productos de panadería y pastas alimenticias 1,00 0,85 1,85 108 Fabricación de otros productos alimenticios 1,00 0,85 1,85 11 Fabricación de bebidas 1,60 1,60 3,20 12 Industria del tabaco 1,00 0,80 1,80 13 Industria textil (Excepto 1391) 1,00 0,85 1,85 1391 Fabricación de tejidos de punto 0,80 0,70 1,50 14 Confección de prendas de vestir (Excepto 1411, 1420 y 143) 0,50 0,40 0,90 1411 Confección de prendas de vestir de cuero 1,50 1,10 2,60 1420 Fabricación de artículos de peletería 1,50 1,10 2,60 22 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom 143 Confección de prendas de vestir de punto 0,80 0,70 1,50 15 Industria del cuero y del calzado 1,50 1,10 2,60 Industria de la madera y del corcho, excepto muebles; cestería y 16 2,25 2,90 5,15 espartería (Excepto 1624 y 1629) 1624 Fabricación de envases y embalajes de madera 2,10 2,00 4,10 Fabricación de otros productos de madera; artículos de corcho, 1629 2,10 2,00 4,10 cestería y espartería 17 Industria del papel (Excepto 171) 1,00 1,05 2,05 171 Fabricación de pasta papelera, papel y cartón 2,00 1,50 3,50 18 Artes gráficas y reproducción de soportes grabados 1,00 1,00 2,00 19 Coquerías y refino de petróleo 1,90 2,55 4,45 20 Industria química (Excepto 204 y 206) 1,60 1,40 3,00 Fabricación de jabones, detergentes y otros artículos de limpieza 204 1,50 1,20 2,70 y abrillantamiento; fabricación de perfumes y cosméticos 206 Fabricación de fibras artificiales y sintéticas 1,50 1,20 2,70 21 Fabricación de productos farmacéuticos 1,30 1,10 2,40 22 Fabricación de productos de caucho y plástico 1,75 1,25 3,00 Fabricación de otros productos minerales no metálicos (Excepto 23 2,10 2,00 4,10 231, 232, 2331, 234 y 237) 231 Fabricación de vidrio y productos de vidrio 1,60 1,50 3,10 232 Fabricación de productos cerámicos refractarios 1,60 1,50 3,10 2331 Fabricación de azulejos y baldosas de cerámica 1,60 1,50 3,10 234 Fabricación de otros productos cerámicos 1,60 1,50 3,10 237 Corte, tallado y acabado de la piedra 2,75 3,35 6,10 23 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom Metalurgia; fabricación de productos de hierro, acero y 24 2,00 1,85 3,85 ferroaleaciones 25 Fabricación de productos metálicos, excepto maquinaria y equipo 2,00 1,85 3,85 26 Fabricación de productos informáticos, electrónicos y ópticos 1,50 1,10 2,60 27 Fabricación de material y equipo eléctrico 1,60 1,20 2,80 28 Fabricación de maquinaria y equipo n.c.o.p. 2,00 1,85 3,85 29 Fabricación de vehículos de motor, remolques y semirremolques 1,60 1,20 2,80 30 Fabricación de otro material de transporte (Excepto 3091 y 3092) 2,00 1,85 3,85 3091 Fabricación de motocicletas 1,60 1,20 2,80 Fabricación de bicicletas y de vehículos para personas con 3092 1,60 1,20 2,80 discapacidad 31 Fabricación de muebles 2,00 1,85 3,85 32 Otra industria manufacturera (Excepto 321, 322) 1,60 1,20 2,80 321 Fabricación de artículos de joyería y artículos similares 1,00 0,85 1,85 322 Fabricación de instrumentos musicales 1,00 0,85 1,85 Reparación e instalación de maquinaria y equipo (Excepto 3313 y 33 2,00 1,85 3,85 3314) 3313 Reparación de equipos electrónicos y ópticos 1,50 1,10 2,60 3314 Reparación de equipos eléctricos 1,60 1,20 2,80 35 Suministro de energía eléctrica, gas, vapor y aire acondicionado 1,80 1,50 3,30 36 Captación, depuración y distribución de agua 2,10 1,60 3,70 37 Recogida y tratamiento de aguas residuales 2,10 1,60 3,70 38 Recogida, tratamiento y eliminación de residuos; valorización 2,10 1,60 3,70 39 Actividades de descontaminación y otros servicios de gestión de 2,10 1,60 3,70 24 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom residuos 41 Construcción de edificios (Excepto 411) 3,35 3,35 6,70 411 Promoción inmobiliaria 0,85 0,80 1,65 42 Ingeniería civil 3,35 3,35 6,70 43 Actividades de construcción especializada 3,35 3,35 6,70 Venta y reparación de vehículos de motor y motocicletas (Excepto 45 1,00 1,00 2,00 452 y 454) 452 Mantenimiento y reparación de vehículos de motor 2,45 2,00 4,45 Venta, mantenimiento y reparación de motocicletas y de sus 454 1,70 1,20 2,90 repuestos y accesorios Comercio al por mayor e intermediarios del comercio, excepto de 46 1,40 1,20 2,60 vehículos de motor y motocicletas. Excepto: 4623 Comercio al por mayor de animales vivos 1,80 1,50 3,30 4624 Comercio al por mayor de cueros y pieles 1,80 1,50 3,30 4632 Comercio al por mayor de carne y productos cárnicos 1,80 1,50 3,30 Comercio al por mayor de pescados, mariscos y otros productos 4638 1,60 1,40 3,00 alimenticios 4672 Comercio al por mayor de metales y minerales metálicos 1,80 1,50 3,30 Comercio al por mayor de madera, materiales de construcción y 4673 1,80 1,50 3,30 aparatos sanitarios 4674 Comercio al por mayor de ferretería, fontanería y calefacción 1,80 1,55 3,35 4677 Comercio al por mayor de chatarra y productos de desecho 1,80 1,55 3,35 4690 Comercio al por mayor no especializado 1,80 1,55 3,35 Comercio al por menor, excepto de vehículos de motor y 47 0,95 0,70 1,65 motocicletas (Excepto 473) 25 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom Comercio al por menor de combustible para la automoción en 473 1,00 0,85 1,85 establecimientos especializados 49 Transporte terrestre y por tubería (Excepto 494) 1,80 1,50 3,30 494 Transporte de mercancías por carretera y servicios de mudanza 2,00 1,70 3,70 50 Transporte marítimo y por vías navegables interiores 2,00 1,85 3,85 51 Transporte aéreo 1,90 1,70 3,60 Almacenamiento y actividades anexas al transporte (Excepto x, 52 1,80 1,50 3,30 5221) x Carga y descarga; estiba y desestiba 3,35 3,35 6,70 5221 Actividades anexas al transporte terrestre 1,00 1,10 2,10 53 Actividades postales y de correos 0,95 0,70 1,65 55 Servicios de alojamiento 0,75 0,50 1,25 56 Servicios de comidas y bebidas 0,75 0,50 1,25 58 Edición 0,65 1,00 1,65 Actividades cinematográfica, de vídeo y de programas de 59 0,75 0,50 1,25 televisión, grabación de sonido y edición musical 60 Actividades de programación y emisión de radio y televisión 0,75 0,50 1,25 61 Telecomunicaciones 0,70 0,70 1,40 Programación, consultoría y otras actividades relacionadas con la 62 0,65 1,00 1,65 informática 63 Servicios de información (Excepto 6391) 0,65 1,00 1,65 6391 Actividades de las agencias de noticias 0,75 0,50 1,25 64 Servicios financieros, excepto seguros y fondos de pensiones 0,65 0,35 1,00 Seguros, reaseguros y fondos de pensiones, excepto Seguridad 65 0,65 0,35 1,00 Social obligatoria 26 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom 66 Actividades auxiliares a los servicios financieros y a los seguros 0,65 0,35 1,00 68 Actividades inmobiliarias 0,65 1,00 1,65 69 Actividades jurídicas y de contabilidad 0,65 1,00 1,65 Actividades de las sedes centrales; actividades de consultoría de 70 1,00 0,80 1,80 gestión empresarial Servicios técnicos de arquitectura e ingeniería; ensayos y análisis 71 0,65 1,00 1,65 técnicos 72 Investigación y desarrollo 0,65 0,35 1,00 73 Publicidad y estudios de mercado 0,90 0,80 1,70 Otras actividades profesionales, científicas y técnicas (Excepto 74 0,90 0,85 1,75 742) 742 Actividades de fotografía 0,50 0,40 0,90 75 Actividades veterinarias 1,50 1,10 2,60 77 Actividades de alquiler 1,00 1,00 2,00 78 Actividades relacionadas con el empleo (Excepto 781) 1,55 1,20 2,75 781 Actividades de las agencias de colocación 0,95 1,00 1,95 Actividades de las agencias de viajes, operadores turísticos, 79 0,80 0,70 1,50 servicios de reservas y actividades relacionadas con los mismos 80 Actividades de seguridad e investigación 1,40 2,20 3,60 81 Servicios a edificios y actividades de jardinería (Excepto 811) 2,10 1,50 3,60 811 Servicios integrales a edificios e instalaciones 1,00 0,85 1,85 Actividades administrativas de oficina y otras actividades 82 1,00 1,05 2,05 auxiliares a las empresas (Excepto 8220 y 8292) 8220 Actividades de los centros de llamadas 0,70 0,70 1,40 8292 Actividades de envasado y empaquetado 1,80 1,50 3,30 27 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom Administración Pública y defensa; Seguridad Social obligatoria 84 0,65 1,00 1,65 (Excepto 842) 842 Prestación de servicios a la comunidad en general 1,40 2,20 3,60 85 Educación 0,65 0,35 1,00 86 Actividades sanitarias 0,80 0,70 1,50 87 Asistencia en establecimientos residenciales 0,80 0,70 1,50 88 Actividades de servicios sociales sin alojamiento 0,80 0,70 1,50 90 Actividades de creación, artísticas y espectáculos 0,75 0,50 1,25 Actividades de bibliotecas, archivos, museos y otras actividades 91 0,75 0,50 1,25 culturales. (Excepto 9104) Actividades de los jardines botánicos, parques zoológicos y 9104 1,75 1,20 2,95 reservas naturales 92 Actividades de juegos de azar y apuestas 0,75 0,50 1,25 Actividades deportivas, recreativas y de entretenimiento (Excepto 93 1,70 1,30 3,00 u) u Espectáculos taurinos 2,85 3,35 6,20 94 Actividades asociativas 0,65 1,00 1,65 Reparación de ordenadores, efectos personales y artículos de uso 95 1,50 1,10 2,60 doméstico (Excepto 9524) 9524 Reparación de muebles y artículos de menaje 2,00 1,85 3,85 96 Otros servicios personales (Excepto 9602, 9603 y 9609) 0,80 0,70 1,50 9602 Peluquería y otros tratamientos de belleza 0,65 0,45 1,10 9603 Pompas fúnebres y actividades relacionadas 1,80 1,50 3,30 9609 Otros servicios personales n.c.o.p. 1,50 1,10 2,60 97 Actividades de los hogares como empleadores de personal 0,65 0,45 1,10 28 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom doméstico 99 Actividades de organizaciones y organismos extraterritoriales 1,60 1,50 3,10 Quadre II Tipus de cotització Tipus aplicable a ocupacions i situacions en totes les activitats IT IMS Total a Personal en trabajos exclusivos de oficina 0,65 0,35 1,00 b Representantes de Comercio 1,00 1,00 2,00 Personal de oficios en instalaciones y reparaciones en edificios, obras d 3,35 3,35 6,70 y trabajos de construcción en general Conductores de vehículo automóvil de transporte de pasajeros en general (taxis, automóviles, autobuses, etc.) y de transporte de e 1,80 1,50 3,30 mercancías que tenga una capacidad de carga útil no superior a 3,5 Tm Conductores de vehículo automóvil de transporte de mercancías que f 3,35 3,35 6,70 tenga una capacidad de carga útil superior a 3,5 Tm Personal de limpieza en general. Limpieza de edificios y de todo tipo g 2,10 1,50 3,60 de establecimientos. Limpieza de calles h Vigilantes, guardas, guardas jurados y personal de seguridad 1,40 2,20 3,60 Amb vista a l'aplicació de l'establert en l'apartat Uneixo anterior es tindran en compte les següents regles: Primera. En els períodes de baixa per incapacitat temporal i altres situacions amb suspensió de la relació laboral amb obligació de cotització, continuarà sent d'aplicació el tipus de cotització corresponent a la respectiva activitat econòmica. Segona. Per a la determinació del tipus de cotització aplicable en funció a l'establert en la tarifa continguda en aquesta disposició es prendrà com referència el previst en el seu Quadre I per a identificar el tipus assignat en el mateix en raó de l'activitat econòmica principal desenvolupada per l'empresa o pel treballador per compte propi o autònom, conforme a la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques (CNAE-2009), aprovada per Reial decret 475/2007, de 13 d'abril, i als codis que en la mateixa es contenen en relació amb cada activitat. 29 / 30 15 INFORMES EN PROFUNDITAT Règim Especial del Treball Autònom Quan en una empresa concorrin, juntament amb l'activitat principal, altra o altres que hagin de ser considerades auxiliars respecte d'aquella, el tipus de cotització serà l'establert per a aquesta activitat principal. Quan l'activitat principal de l'empresa concorri amb una altra que impliqui la producció de béns o serveis que no s'integrin en el procés productiu de la primera, disposant de mitjans de producció diferents, el tipus de cotització aplicable pel que fa als treballadors ocupats en aquest serà el previst per a l'activitat econòmica que la mateixa quedi enquadrada. Quan els treballadors per compte propi realitzin diverses activitats que donin lloc a una única inclusió en el Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o Autònoms, el tipus de cotització aplicable serà el més elevat dels establerts per a les activitats que porti a terme el treballador. Tercera. No obstant això l'indicat en la regla anterior, quan l'ocupació ocupada pel treballador per compte aliè, o la situació que aquest es trobi, es corresponguin amb alguna de les enumerades en el Quadre II, el tipus de cotització aplicable serà el previst en aquest Quadre per a l'ocupació o situació que es tracti, mentre que aquesta difereixi del que correspongui en raó de l'activitat de l'empresa. La determinació del tipus de cotització aplicable serà efectuada, en els termes que reglamentàriament s'estableixi, per la Tresoreria General de la Seguretat Social en funció de l'activitat econòmica declarada per l'empresa o pel treballador autònom o, si escau, per les ocupacions o situacions dels treballadors, amb independència que, per a la formalització de la protecció enfront de les contingències professionals, s'hagués optat en favor d'una entitat gestora de la Seguretat Social o d'una entitat col·laboradora de la mateixa. El Govern procedirà al corresponent ajustament anual dels tipus de cotització inclosos en la tarifa recollida en la present disposició, així com a l'adaptació de les activitats econòmiques a les noves classificacions CNAE que s'aprovin i a la supressió progressiva de les ocupacions que s'enumeren en la classificació continguda en la referida tarifa. 30 / 30