B arcelona Activa Iniciativa emprenedora I nformes en profunditat 37 La Societat Anònima Europea © Barcelona Activa SAU SPM, 1998-2011 B arcelona Activa Iniciativa emprenedora Informes en profunditat 37. La Societat Anònima Europea Índex 01 Objectius de la Societat Europea (SE) 02 Formes de constitució 03 Capital Social i Òrgans d’Administració 04 Altres aspectes 05 Participació de les persones que hi treballen 06 Més informació 2 / 8 B arcelona Activa Iniciativa emprenedora Informes en profunditat 37. La Societat Anònima Europea 01. Objectius de la Societat Europea (SE) La societat europea -SE-, que a l’Estat espanyol s’anomena “societat anònima europea”, constitueix un nou tipus societari regulat per un règim normatiu mixt -comunitari i estatal-. En l’àmbit comunitari, l’SE està regulada pel Reglament 2157/2001, que va entrar en vigor el dia 8 d’octubre de 2001, i per la Directiva 2001/86, també de 8 d’octubre de 2001, que completa l’Estatut de l’SE quant a la implicació i participació dels treballadors i treballadores. A Espanya la Llei 19/2005, de 14 de novembre, sobre la societat anònima europea domiciliada a Espanya posa les bases del procés d’adaptació i implementació del Reglament 2157/2001, de 8 d’octubre, pel qual s’aprova l’Estatut de la societat europea. Els objectius de la creació de l’SE són, bàsicament: - Permetre a societats de diferents estats de la Unió fusionar-se, formar un holding o crear una filial comuna, potenciant la col·laboració entre elles i alhora evitant la problemàtica derivada de la diferent normativa de cada estat. - Potenciar la participació dels treballadors en les decisions que afectin a les empreses acollides sota el paraigua jurídic de l’SE. 3 / 8 B arcelona Activa Iniciativa emprenedora Informes en profunditat 37. La Societat Anònima Europea 02. Formes de constitució El reglament preveu quatre formes diferents de constitució d’una SE: - Fusió: Aquesta forma només podrà ser adoptada per societats anònimes de diferents països de la Unió Europea, i es podrà fer per absorció entre empreses o per constitució d’una nova societat. - Creació d’una societat holding: En aquest cas, podran estar implicades tant societats anònimes com limitades amb domicili social a diferents països de la Unió Europea o amb filials ubicades en països diferents al del domicili social de l’empresa matriu. - Constitució d’una SE filial: Aquesta forma de constitució està oberta a qualsevol tipus de societat amb domicili social a la Unió Europea. S’articularà mitjançant la constitució, entre societats de diferents països, d’una filial en un altre país de la Unió. - Transformació en SE: Es permetrà la transformació d’una societat anònima d’un estat membre en una societat europea, sempre que la primera hagi tingut una filial en un altre país de la UE durant, almenys, dos anys. 4 / 8 B arcelona Activa Iniciativa emprenedora Informes en profunditat 37. La Societat Anònima Europea 03. Capital Social i Òrgans d’Administració Capital social El capital mínim per a constituir una SE és de 120.000 euros. Quan en algun estat membre el capital mínim exigit a les societats de determinats sectors sigui més elevat, aquest capital mínim s’aplicarà també a les SE de l’estat en qüestió. Aquest no és, però, el cas de l’Estat espanyol, on el capital mínim més elevat és la meitat de l’exigit pel reglament europeu. Òrgans d’administració El reglament preveu dos sistemes diferents per estructurar la societat. En ambdós casos un dels òrgans serà la junta general d’accionistes i els altres dependran del sistema que es defineixi als estatuts de cada empresa: - Sistema monista, amb un sol òrgan d’administració que assumirà la gestió de la societat. - Sistema dual, amb un òrgan de direcció i un de control, encarregat de nomenar els membres de l’òrgan de direcció, d’autoritzar determinades operacions decidides per aquest, i de supervisar-ne les funcions. 5 / 8 B arcelona Activa Iniciativa emprenedora Informes en profunditat 37. La Societat Anònima Europea 04. Altres aspectes Davant o darrere de la denominació social de cada empresa hauran d’afegir-s’hi les sigles SE, que és l’indicatiu escollit per a aquestes societats. El domicili social de l’SE haurà d’estar al país de la Unió Europea on s’ubiqui l’administració central de l’empresa, essent preceptiu, en el cas espanyol, el dipòsit del projecte de constitució de la societat domiciliada a Espanya en el Registre Mercantil. La constitució i la resta d’actes que hagin de ser inscrits d’una societat europea que tingui el seu domicili social a l’Estat espanyol es duran a terme en el Registre Mercantil de conformitat amb les disposicions que afecten a les societats anònimes estatals. Els actes que s’hagin de fer públics per aplicació del reglament es publicaran de la manera prevista en les disposicions generals aplicables a les societats anònimes, i no pot inscriure’s en el Registre Mercantil una SE amb denominació idèntica a la d’una altra societat espanyola preexistent. La inscripció, la liquidació i el trasllat de domicili social a un altre estat membre s’haurà de publicar al Diari Oficial de les Comunitats Europees. En el cas de trasllat de domicili, aquest trasllat pot ser aturat o impedit per raons d’interès públic mitjançant l’acord o intervenció dels òrgans públics de vigilància. Els comptes anuals obligatoris seran els mateixos que fins ara, és a dir, balanç, compte de pèrdues i guanys, annex i informe de gestió. 6 / 8 B arcelona Activa Iniciativa emprenedora Informes en profunditat 37. La Societat Anònima Europea 05. Participació de les persones que hi treballen El tema que va generar més debat en la fase de producció de la normativa referent a aquest tipus de societat fou el referent a la participació dels treballadors en la gestió de les empreses. La normativa ha acabat fixant aquesta participació en els termes següents: La «participació dels assalariats» no s’aplicarà a la gestió diària de l’empresa, que és competència de la direcció, sinó a les tasques de vigilància i desenvolupament de les estratègies de l’empresa. Existeixen diferents models de participació: - El model segons el qual els treballadors i treballadores estan representats a l’òrgan de vigilància o al d’administració. - El que estableix un òrgan diferenciat que representa als treballadors de la societat europea. - Aquells models que es fixin mitjançant un acord entre els òrgans de direcció o d’administració de les societats fundadores i els treballadors i treballadores de la societat, respectant el nivell d’informació i de consulta previst pel model que estableix un òrgan diferenciat. Cap societat europea podrà constituir-se mitjançant junta general si abans no ha optat per un dels models de participació descrits anteriorment. Hauran de posar-se a disposició dels representants dels treballadors i treballadores tant locals com mitjans materials i financers per al correcte exercici de les seves funcions. Els contractes de treball i les jubilacions no estan coberts per la directiva; tot i que pel que fa als règims de previsió professional, les SE es beneficien de les disposicions previstes a la proposta de directiva sobre les institucions de jubilació professional, presentada per la Comissió l’octubre del 2000, sobretot en el que fa referència a la possibilitat d’instaurar un règim de jubilació únic per a tots els seus empleats a la Unió Europea. 7 / 8 B arcelona Activa Iniciativa emprenedora Informes en profunditat 37. La Societat Anònima Europea 06. Més informació - Wikipedia: “European Company”: http://en.wikipedia.org/wiki/European_Company - Web de la Unió Europea: “Estatuto de la Sociedad Anónima Europea” http://europa.eu/scadplus/leg/es/lvb/l26016.htm - Llei 19/2005, de 14 de novembre, sobre la societat anònima europea domiciliada a Espanya: http://www.boe.es/boe/dias/2005/11/15/pdfs/A37303-37308.pdf © Barcelona Activa SAU SPM, 1998-2011 - Darrera actualització: 27/02/2011 Tot i que s’ha extremat en tot el possible la cura a assegurar l’exactitud i fidelitat d’aquesta informació i de les dades contingudes, Barcelona Activa SAU SPM no pot acceptar cap responsabilitat legal per les conseqüències que es puguin derivar d’accions empreses com resultat de les conclusions que es puguin extreure d’aquest informe. 8 / 8