Volum 1 L’ORDINADOR I LES SEVES PARTS Inicia’t en l’ús del PC Inicia’t en Internet. Manuals Cibernàrium d’alfabetització digital Edita: Barcelona Activa Cibernàrium Continguts elaborats per: Gabinet de Comunicació i Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona. J.M. Pérez Tornero, S. Tejedor (Eds.), A. Bravo, A.I. Sarmiento, M. Navarro, M. Sanz. Aquesta col·lecció s’emmarca dins les actuacions previstes en el Pla d’Alfabetització i Capacitació Digital per Barcelona 2010-2015. Per ampliar els teus coneixements sobre Internet, pots assistir a les sessions formatives gratuïtes del Cibernàrium, al Parc Tecnològic Barcelona Nord (C/ Marie Curie 8-14, Barcelona) o a la Xarxa d’Antenes Cibernàrium de Biblioteques de Barcelona. Consulta l’oferta a www.cibernarium.cat o trucant al 93 291 76 10. El Cibernàrium de Barcelona Activa posa al teu abast la metodologia i els espais necessaris per tal de formar-te i millorar les teves competències tecnològiques. Disseny, maquetació, fotografia de coberta i impressió: Sistemes d’Edició Dipòsit legal: B-5843-2011 Els textos d’aquest llibre són titularitat de Barcelona Activa SPM SA (C/Llacuna, 162 - 08018 Barcelona) i resten subjectes a la llicència de Creative Commons BY-NC-ND. És a dir, sou lliures de: Copiar, distribuir i comunicar públicament l’obra. Sota les condicions següents: S’ha de fer constar que Barcelona Activa Cibernàrium edita l’obra i el Gabinet de Comunicació i Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona n’ha elaborat els continguts. No comercial: No es pot emprar el contingut d’aquesta obra per a finalitats comercials o promocionals. Sense obres derivades: No es pot alterar, transformar o generar una obra derivada a partir d’aquesta obra. ÍNDEx Què busquem…? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 Què sabrem fer…? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Què estudiarem…? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Què aconseguirem…? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Conceptes clau . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Les tecnologies de la informació i de la comunicació . . . . . . . . . 9 Aspectes generals. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Fonaments.de.la.tecnologia.digital . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Aplicacions.professionals.de.les.TIC . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Aplicacions.quotidianes.de.les.TIC . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 L’ordinador . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 . . Maquinari.i.programari . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 El teclat i el ratolí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 . . El.punter.i.les.seves.formes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 . . El.ratolí:.tipus.de.clic . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 . . El.teclat.i.les.seves.àrees . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 . . Les.tecles.més.utilitzades . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Encendre i apagar un ordinador . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Escriptori . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Com organitzar un ordinador . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 . . Unitats.de.disc:.internes.i.externes . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 . . Carpetes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 . . Què.és.un.arxiu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Buscar i recuperar arxius . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 Com escollir el teu ordinador. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 . . Diferències.entre.un.portàtil.i.un.ordinador.de.taula . . . . . 36 . . Diferències.entre.Windows.i.Macintosh . . . . . . . . . . . . . . 36 . . Recomanacions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Per ampliar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Per practicar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 1 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts Què buSQuEm…? En aquesta guia trobaràs recomanacions que t’ajudaran a apropar-te amb seguretat i confiança al teclat, al ratolí i als arxius i a fer les pri- meres pràctiques d’emmagatzemament. Actualment, a la nostra societat es realitzen intercanvis de dades amb molta rapidesa. Les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) permeten la lliure expressió d’idees, com també l’aprenentatge continu i autònom. Per això és important aprendre a fer servir els ordinadors. Iniciar-nos en l’ús de l’ordinador és tan sols la primera etapa per aconseguir les habilitats i les capacitats necessàries que requereix la societat de la informació i el coneixement a la qual vivim. Aquestes pàgines t’ajudaran a fer els primers passos en el procés d’alfabetitza- ció digital que ara tot just comences. índex 2 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts Què SAbREm fER…? El contingut d’aquesta guia et permetrà practicar i adquirir un conjunt de coneixements, habilitats i competències en l’àmbit de les tecnolo- gies de la informació i la comunicació. Després d’estudiar el contin- gut i seguir les recomanacions que s’hi fan, al final seràs capaç de: � Identificar els fonaments de la tecnologia digital i les seves aplica- cions a la vida quotidiana. � C onèixer les parts principals d’un ordinador i el seu funcionament. � Desenvolupar la teva confiança en l’ús de l’ordinador. índex 3 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts Què ESTuDIAREm…? En aquest volum estudiaràs: � E ls aspectes generals de les tecnologies de la informació i la comunicació. Conei- xeràs els fonaments de la tecnologia digital, en què consisteixen les TIC i quines són les seves aplicacions en els àmbits privat i professional. � L ’ordinador. Sabràs distingir entre el maquinari i el programari. � E l teclat i el ratolí. Situaràs el punter a la pantalla i reconeixeràs les seves diferents formes. Et familiaritzaràs amb la fletxa, el cursor i la mà, i en faràs algunes opera- cions bàsiques amb els botons dret i esquerre del ratolí, a més d’emprar les tecles més importants del teclat. � E ncendre i apagar un ordinador. Coneixeràs els passos que cal seguir per realitzar aquests procediments de forma adequada. � Escriptori. Identificaràs els elements de l’escriptori i la seva funció. � Organització de l’ordinador. Aprendràs a crear un arxiu, guardar-lo a una carpeta i obrir- ne de noves a les diferents unitats de disc, a més de copiar i moure arxius i carpetes, canviar-ne el nom i eliminar-los. � C erca i recuperació d’arxius. Si no recordes on has guardat un arxiu o carpeta, po- dràs buscar-lo amb les eines de cerca que ofereix l’ordinador i recuperar-lo de la pa- perera en el cas que l’hagis eliminat anteriorment. � Com escollir el teu ordinador. Avui disposem d’una gran oferta d’ordinadors, tant pel que fa als models, com a les capacitats i usos. Per això cal que coneguis els concep- tes que t’ajudaran a triar-ne l’adequat a les teves necessitats. índex 4 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts Què AcONSEguIREm…? La comprensió de les qüestions que s’exposen a continuació et servi- rà per millorar diferents facetes de la teva vida personal i professional, com ara: � Comprendre la importància d’aprendre a fer servir l’ordinador i les TIC. � D ominar l’ús del ratolí i el teclat. � I dentificar els elements que apareixen a la pantalla, saber-ne el nom, la utilitat i la millor forma d’administrar-los. � Adquirir les bases, la seguretat i la confiança necessàries per fer servir les TIC i participar de manera més activa a la societat de la informació. índex 5 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts cONcEPTES cLAu Alfabetització digital: procés que implica la utilització d’eines de tecnologia i comunica- ció digitals a més de xarxes per accedir, utilitzar, crear, integrar i avaluar la informació per tal que els usuaris participin de manera més activa en la societat del coneixement. Interfície: a grans trets, tot allò que ens permet interactuar amb l’ordinador. En aquest manual el terme es refereix a l’esquema gràfic que veiem a la pantalla i mitjançant el qual podem comunicar-nos amb l’ordinador per processar tasques i indicar-li instruc- cions (menús, finestres, teclats, ratolí, sons, etc.). Sistema operatiu: conjunt de programes instal·lats a l’ordinador i destinats a perme- tre’n i simplificar-ne l’ús. Està dissenyat per desenvolupar quatre funcions bàsiques: subministrar una interfície d’usuari, administrar recursos, oferir servei de suport i per- metre tota classe de tasques. Societat de la informació i del coneixement: la societat en què vivim actualment es troba en un procés de transformació impulsat pels nous mitjans disponibles orientat a la creació i divulgació d’informació mitjançant la tecnologia digital. El repte de la nostra societat implica «incorporar l’adquisició del saber, la informació i l’experiència de la co- índex 7 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts municació en el centre de l’organització de la vida i la comunitat... exigeix aprendre en qualsevol lloc i a qualsevol moment i ha accelerat molt la necessitat d’adquirir nous coneixements o d’actualitzar els ja adquirits» 1. Targeta de so: dispositiu que permet l’entrada i la sortida d’àudio a un ordinador. Targeta gràfica: dispositiu que s’encarrega de processar les dades que provenen del CPU i les transforma en imatges mitjançant el monitor d’ordinador. 1 PÉREZ TORNERO, JOSÉ MANUEL, Guía.Mentor.de.Comunicación.y.Educación, UNESCO, pág. 24. índex 8 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts LES TEcNOLOgIES DE LA INfORmAcIó I DE LA cOmuNIcAcIó Aspectes generals Fonaments de la tecnologia digital gui instal·lat el programari adequat per «traduir» la informació creada en llen- En els darrers anys, la tecnologia digital guatge binari al nostre. D’aquesta mane- ha transformat àmpliament els procedi- ra, la informació digital que veiem a un ments de comunicació i informació. ordinador no són uns i ceros, sinó ele- ments multimèdia fàcilment identifica- La tecnologia digital permet que gairebé bles pels usuaris a la pantalla: text, imat- qualsevol informació pugui ser creada, em- ge, so i vídeo. magatzemada, transmesa o consultada en dispositius avançats com ordinadors, telè- La digitalització de la informació ha per- fons mòbils, reproductors de música i ví- mès l’automatització de les dades i ara, deo, televisions, consoles de videojocs, gràcies a Internet, la xarxa on tots els or- electrodomèstics, càmeres de fotografia i dinadors del món poden estar connectats, vídeo, llibres electrònics i molt més. l’accés a una gran font d’informació digi- tal és àgil, ràpida, dinàmica i interactiva. Es diu que la informació és digital perquè està representada amb dígits (o núme- A totes les tècniques, desenvolupaments ros). En el cas específic dels ordinadors, i dispositius avançats que integren fun- las dades són representades amb no- cions d’emmagatzematge, processament més dos valors: 1 i 0. A aquest sistema i transmissió de dades digitalment, avui binari se’l coneix com a llenguatge.màqui- se’ls coneix com a tecnologies de la infor- na i per entendre’l cal que l’ordinador tin- mació i de la comunicació (TIC). índex 9 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts Aplicacions professionals de les TIC Aplicacions quotidianes de les TIC La gran aportació de les TIC consisteix en En l’àmbit quotidià, l’aplicació més gene- l’administració i l’enviament automàtic ralitzada és la comunicació: de dades. � Enviar cartes per correu electrònic és més A l’àmbit professional, per exemple, les ràpid i econòmic que el correu postal. TIC permeten una comunicació immedia- � Les tarifes per fer trucades telefòni- ta entre persones situades arreu del món, ques des d’un ordinador són més bai- com també una administració de la infor- xes que amb la telefonia tradicional. mació ràpida i eficaç a les empreses a �S i la trucada és d’ordinador a ordina- l’hora de fer inventaris, proveir magat- dor, podem veure l’altra persona si hi zems, controlar vehicles de transports i tenim instal·lada una càmera. els seus itineraris... Cada cop hi ha més � Saber què fan els amics i fer-ne de nous aplicacions professionals com ara: és més ràpid gràcies a les xarxes socials. �L es fotografies i els vídeos domèstics � Gestió dels serveis d’emergència a es poden compartir amb familiars i hospitals. amics connectats a la xarxa. �T ràmits a l’administració pública. �V ideotrucades i videoconferències que Les aplicacions quotidianes de les TIC eviten trasllats de personal. són infinites. Fins i tot hi ha qui coneix la �E ines per a l’educació a distància. seva parella per Internet i acaba casant- � Difusió de campanyes de candidats a s’hi...! I el més important: fins al moment, llocs d’elecció popular. consisteix en que els individus, els usua- �M ercadotècnia per a petites empreses, ris de les TIC poden introduir continguts etc. propis. Gràcies a Internet, no només es rep informació sinó que és molt fàcil crear-la i donar-la a conèixer. índex 10 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts L’ORDINADOR Maquinari i programari 4. C PU o processador: interpreta instruc- cions i processa dades contingudes El maquinari correspon a totes les parts als programes de l’ordinador. En altres físiques i tangibles d’un ordinador. Habi- paraules, és el cervell de l’ordinador i tualment, el composen els elements se- controla tots els seus moviments: obrir güents: (Fig. 1.1) i tancar un programa, canviar la panta- lla, executar una ordre, etc. 1. Monitor: ens ajuda a visualitzar les tasques que realitzem. 5. D isc dur: memòria permanent on és possible emmagatzemar grans quanti- 2. Torre: és una caixa rectangular que té tats d’informació. alguns dispositius de maquinari com la memòria RAM i la CPU. 6. T eclat: permet la comunicació amb l’ordinador, és a dir, l’entrada i el con- 3. Memòria RAM: permet que l’ordinador trol de dades o tasques a realitzar. tingui informació a l’abast per proces- sar-la més ràpid. És una memòria tem- 7. R atolí: fa possible moure el punter a la poral perquè es buida en reiniciar l’or- pantalla de l’ordinador i en facilita l’en- dinador. trada, el control i les tasques. índex 11 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts Maquinari d’un ordinador 4  3  1 2 5 7 6 Fig. 1.1 Tornar al text índex 12 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts El programari ens permet veure, llegir i �S istema operatiu: permet a la resta de processar informació per realitzar tas- programes funcionar de forma adequa- ques específiques a l’ordinador. Podem da, fent possible la interacció amb les distingir-ne de dues menes: (Fig. 1.2) parts físiques de l’ordinador i la resta d’aplicacions. A més proveeix d’una in- �A plicacions informàtiques: programes terfície (el que es veu en pantalla) on que permeten crear documents digi- ens mostra tota la informació sobre tals, textos, fulls de càlcul, dibuixos, els processos i eines de control a l’or- fotografies, àudios, vídeos, etc. dinador. índex 13 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts Programari a l’ordinador Fig. 1.2 Tornar al text índex 14 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts EL TEcLAT I EL RATOLÍ El punter i les seves formes Rellotge de sorra: indica que l’ordinador necessita un temps per processar l’ordre i El punter és un indicador utilitzat per mos- que està «pensant» o «executant» una acció. trar la posició del ratolí a la pantalla del monitor. El punter acostuma a canviar de El punter pot adoptar més formes segons forma segons els elements de la interfí- l’activitat que està realitzant a la interfí- cie on es troba. (Fig. 1.3) cie. Les formes descrites són les més ha- bituals. Fletxa: és la seva forma habitual. Ajuda a assenyalar el lloc de la pantalla on es tro- ba el ratolí. El ratolí: tipus de clic Cursor: quan estem sobre una àrea de El ratolí s’agafa amb una mà, de tal ma- text, la fletxa canvia a una línia vertical. nera que amb el polze quedi ben agafat La línea parpelleja quan tenim l’opció del costat esquerre i amb l’anular i el pe- d’escriure dades. tit, del costat dret. (Fig. 1.4) Mà: la fletxa adopta aquesta forma quan Els altres dos dits queden lliures per està sobre un enllaç. pressionar els botons dret i esquerre. índex 15 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts Formes del punter Fig. 1.3 Tornar al text CCoom ss’’aaggaaffaa eel l rraattoolílní Fig. 1.4 Tornar al text índex 16 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts Clic: l’índex pressiona el botó esquerre que indiquen direcció. A aquesta àrea del una vegada. teclat se la coneix com a cursors . Doble clic: l’índex pressiona el botó esquer- A aquestes tres àrees del teclat hi tro- re dues vegades seguides, molt ràpidament. bem diverses tecles molt importants per a l’entrada i sortida de dades de l’ordina- Clic dret: el dit mitger pressiona una ve- dor. (Fig. 1.5) gada el botó dret (l’altre). Scroll: també conegut com a «roda de Les tecles més utilitzades desplaçament» perquè, en accionar-la, porta el punter del ratolí a dalt i a baix Enter (o intro): a més de marcar parà- d’una pàgina web. Serveix per navegar a grafs i deixar línies en blanc en els docu- llocs web de tamany més gran que una ments de text, serveix per confirmar les pantalla. El dit mitger ens ajuda a despla- ordres als formularis d’Internet i dirigir-se çar la roda cap a dalt o cap a baix. a una adreça web després d’escriure-la a la barra del navegador. Als ordinadors de taula n’hi ha dos: una al teclat alfabètic i El teclat i les seves àrees una altra al numèric. El teclat té dues àrees principals: l’alfa- Shift: si es manté pressionada, es poden bètica i la numèrica. La primera presenta aconseguir els caràcters inclosos a la les lletres de l’alfabet. La segona, situada part superior d’algunes tecles (per exem- tant a dalt de la zona alfabètica com a la ple, per marcar les cometes, cal pitjar dreta del teclat, està formada per les te- aquesta tecla juntament amb la que cor- cles corresponents als números. respon al número 2), com també escriure en majúscula una o més lletres. Als ordi- Existeix també un grup de tecles, entre la nadors d’escriptori n’hi ha dues, situades zona alfabètica i la numèrica, amb fletxes al teclat alfabètic i al numèric. índex 17 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts El típic teclat Fig. 1.5 Tornar al text índex 18 18 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts Bloq Majús: en pitjar-la, pots escriure en Tecles de cursor: indiquen les direccions majúscules. Per tornar al mode normal, (dalt, baix, esquerra i dreta). Només cal tan sols has de prémer-la un altre cop. pitjar-les per avançar en un text sense es- borrar el que està escrit. Alt Gr: permet obtenir els caràcters infe- riors d’algunes tecles si es manté pres- Backspace o Esborrar: mou el cursor cap a sionada mentre se selecciona el caràcter l’esquerra i esborra el que hi ha al seu camí. en qüestió (per exemple, per marcar el símbol d’arrova, cal pitjar-la juntament Suprimir o Delete: elimina els caràcters amb la que correspon al número 2). En situats a la dreta del cursor. els ordinadors Apple, aquesta tecla apa- reix com a Alt, diferent de la que hi ha també en els altres, la qual es fa servir per a diferents propòsits. índex 19 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts ENcENDRE I APAgAR uN ORDINADOR Per encendre l’ordinador només cal se- 1. P ortar el punter cap a Inici. guir aquests dos passos: 2. S eleccionar Apagar l’ordinador. Al qua- 1. Pressionar el botó situat a la torre. dre de diàleg que apareix ens hem d’assegurar que està escollida l’opció 2. Encendre el monitor polsant el seu pro- Apagar i fer clic a Acceptar. pi botó. 3. L ’ordinador procedirà a apagar-se ell Per apagar l’ordinador en canvi, primer mateix. Tan sols restaria pressionar el s’han de donar les ordres a l’ordinador: botó del monitor. índex 20 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts EScRIPTORI L’escriptori és la primera interfície que A l’escriptori podem trobar icones corres- apareix a la pantalla en encendre l’ordina- ponents a: dor. El seu objectiu és oferir una interac- ció amigable i còmoda amb l’usuari. A � Carpeta: dins de l’ordinador es poden l’entorn de l’escriptori podem trobar els crear carpetes amb diferents noms per següents elements: (Fig. 1.6) guardar arxius, programes i aplicacions. Permeten organitzar la informació que 1. Barra de tasques: a Windows, es troba a emmagatzemem a l’ordinador. Més en- la part inferior de l’escriptori. Serveix per davant veurem com crear i nomenar controlar i executar aplicacions. Al Mac, una carpeta. també hi és a la part inferior, representa- � Arxiu: document digital que disposa in- da només amb icones, per bé que en formació (text, imatges, so, vídeo). Els aquests sistemes se l’anomena Dock . arxius s’identifiquen segons el programa amb el qual han estat creats. Si un arxiu 2. Icones: són els dibuixos que represen- té l’extensió .doc, es tracta d’un docu- ten arxius, programes i aplicacions al ment de Word. En canvi, els que porten nostre ordinador. Els que apareixen a .xls pertanyen a l’aplicació Excel i els .jpg l’escriptori corresponen a elements corresponen a arxius d’imatge. Hi ha, que fem servir amb freqüència. Només però, molts altres tipus d’extensions. se n’ha de fer doble clic sobre alguna �P rograma: aplicació que permet pro- per obrir arxius o programes. cessar tasques específiques a l’ordina- índex 21 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts L’escriptori de Windows 2 4  3 1   Fig. 1.6 Tornar al text índex 22 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts dor, com ara textos, fulls de càlcul, na- aquestes tres opcions es troben a l’ex- vegació per Internet, etc. A l’escriptori trem superior esquerre. (Fig. 1.7) podem tenir la icona dels programes que més fem servir per accedir a ells Minimitzar: aquesta instrucció està de forma ràpida. representada per un guió mig. En fer clic sobre ell, la finestra es minimit- 3. Menú d’inici: en fer clic a aquest menú, za i es queda a la barra de tasques. s’obren diferents opcions. La més im- M aximitzar: té forma de quadrat portant ens porta al llistat de progra- per representar justament la for- mes de l‘ordinador. Des d’allà, els po- ma d’una «finestra». En fer clic a dem obrir per començar a treballar aquesta instrucció, la finestra es amb ells. fa tan gran com la pantalla i, en pressionar-la una altra vegada, tor- 4. Paperera de reciclatge: lloc on es di- na a fer-se petita. positen els arxius, programes o apli- Tancar: s’identifica amb una X . En cacions que s’han esborrat o elimi- fer clic a sobre, es tanquen les fi- nat. Els elements es poden recuperar, nestres dels programes o arxius. però un cop esborrats de la paperera En el cas dels documents, si els desapareixen de manera gairebé de- canvis no s’han guardat, hi aparei- finitiva. xerà un quadre de diàleg que pre- gunta si es volen mantenir o no. 5. Finestres: quan estàs treballant amb un programa o un arxiu a l’ordinador, la 6. Q uadres de diàleg: és una forma que feina es visualitza en forma de fines- té l’ordinador per comunicar-se amb tres (rectangles que ens permeten veu- l’usuari i demanar-li alguna cosa. Apa- re el contingut). La majoria de les fines- reixen en color gris i en forma de rec- tres tenen a l’extrem superior dret tres tangle, presenten textos d’avís o fan opcions per minimitzar-les, maximitzar- preguntes amb opcions per respondre les i tancar-les. En el cas del Mac, tot fent-hi clic a sobre. (Fig. 1.8) índex 23 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts Finestres i les seves parts Barra Barra de Barra Botó Botó de títol menú d’eines minimitzarma ximitzar Icona del menú Botó  control tancar Barra de desplaçament vertical Àrea de treball  Barra d’estat Barra de desplaçament Fig. 1.7 Tornar al text índex 24 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts Quadres de diàleg Fig. 1.8 Tornar al text índex 25 25 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts cOm ORgANITzAR uN ORDINADOR Unitats de disc: internes i externes també programes per al processament d’activitats específiques, programari Les unitats de disc són els dispositius o de jocs i arxius que anem creant i guar- aparells que realitzen l’escriptura i lectura dant en carpetes. de la informació digital. Poden trobar-se dins de l’ordinador o també ser externes Aquesta unitat es troba a l’escriptori i a i extraïbles; és a dir, són unitats que con- les carpetes predeterminades per l’ordi- nectem amb l’ordinador per emmagatze- nador, on podem emmagatzemar informa- mar i/o visualitzar la informació que hem ció, per exemple: (Fig. 1.9) guardat. Ambdós tipus d’unitats ajuden a emmagatzemar dades, mentre que les �E l meus documents. segones permeten a més traslladar infor- �L es meves imatges. mació d’un ordinador a un altre. � La meva música. 1. Disc dur: aquesta unitat d’emmagatze- 2. D isquet: és una unitat d’emmagatze- matge d’informació també és conegu- matge d’informació que està en desús da com Unitat C a Windows i com Ma- doncs la seva capacitat no sobrepassa cintosh HD al cas del Mac. És la unitat els 2 MB. El disquet apareix a la Unitat més important, ja que emmagatzema A de l’ordinador. Alguns ordinadors fins el sistema operatiu de l’ordinador, com i tot ja no tenen disquetera. índex 26 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts 3. CD-ROM: és un disc de plàstic pla on � Espera que aparegui un quadre de dià- es pot emmagatzemar o gravar infor- leg mitjançant el qual l’ordinador indi- mació digital. La majoria d’ordinadors, carà: «És segur retirar el dispositiu». tant portàtils com d’escriptori, tenen un espai o una unitat especial per in- 5. D isc dur extern: és un disc dur sem- troduir i llegir CD’s. Als discos compac- blant al que està dins del nostre ordi- tes (CD) es pot emmagatzemar infor- nador, però pel seu disseny i capacitat mació només una vegada si el disc no és fàcilment transportable. Per aques- és regravable. El DVD té major capaci- ta raó, és la millor opció per fer còpies tat de memòria que el CD, va ser creat de seguretat de tota la informació que inicialment per emmagatzemar vídeo tenim al nostre ordinador. Alguns dis- digital, tot i que ara es fa servir per cos durs multimèdia permeten guardar guardar informació de tota mena. vídeos i reproduir-los connectant la sor- tida de vídeo al televisor. 4. Memòria USB: també coneguda com a pendrive o «llapis de memòria». És la Dades d’interès: unitat de disc extraïble més utilitzada Per.visualitzar.unitats.de.disc.hem.de. actualment per la seva major capacitat buscar. INICI. a. l’Explorador de Win- i resistència a la pols, esgarrapades i, dows. (6) ..L’explorador.de.Windows.és. fins i tot, en alguns casos a l’aigua. Es útil.per.a.tenir.un.mapa.de.les.carpetes. connecta en algun port USB fins i tot als i.arxius.que.anem.creant.i.per.a.crear. de la torre o al teclat. Per desconnectar- més.elements .. la s’han de seguir els següents passos: � Vés a la barra de tasques i col·loca el Carpetes punter sobre la icona de la USB. � Fes clic al quadre de diàleg: «Extrac- A l’ordinador es poden crear carpetes ció segura del dispositiu d’emmagat- amb diferents noms per guardar arxius, zemament extraïble». programes i aplicacions. Les carpetes són índex 27 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts útils per tenir organitzada la informació Tipus d’arxius més emprats: que es va emmagatzemant a l’ordinador. (Fig. 1.10) �t ext. � full de càlcul. Passos per crear una carpeta �i matge. � música. 1. Vés a Inici. �v ídeo. 2. Activa Mis documentos. L’explorador Crear arxius de Windows ens mostra dues colum- nes. A la de l’esquerra, hi veuràs el llis- Amb independència del programa amb el tat de tasques d’arxiu i carpeta. En fer qual es treballa, la majoria de les aplica- clic sobre Crear nova carpeta, a la co- cions per processar tasques específiques lumna dreta apareix una nova icona (text, fulls de càlcul, dibuixos, fotos, àu- amb la llegenda Nova carpeta. Veuràs dio, etc.) permeten crear nous arxius o que està marcada en blau, cosa que documents. Una vegada obert el progra- indica que pots assignar-li un altre ma amb el qual es treballarà: (Fig. 1.12) nom. 1. C ol·loca el punter a la part superior de 3. En acabar d’escriure’l, pressiona Intro. la finestra del programa, on es troba el Ja hauràs creat la carpeta. menú principal de l’aplicació. 2. T ria l’opció Arxiu. Què és un arxiu 3. S elecciona Nou per crear nous docu- Un arxiu és un document digital que conté ments o arxius en aquest programa. informació (text, imatges, so, vídeo, etc.). El tipus dependrà del programa amb el 4. S ’obrirà un full en blanc a la pantalla. qual va ser creat. (Fig. 1.11) Ja pots començar a escriure, dibuixar o índex 28 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts Com es veuen les unitats Fig. 1.9 Tornar al text 5 2  3  4 Com es crea una carpeta 2 3 1 Fig. 1.10 Tornar al text índex 29    VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts Tipus d’arxiu Fig. 1.11 Tornar al text .DOC .XLS .PDF .JPG .MP3 .PPT Crear un document nou Fig. 1.12 Tornar al text índex 30 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts introduir dades segons el programa 3. S elecciona Eliminar. L’element es tras- amb el qual treballis. lladarà a la paperera de reciclatge. Guardar arxius a la carpeta (Fig. 1.13) Moure 1. Vés al menú principal i fes clic a Arxiu. Si vols traslladar un element a una nova 2. Selecciona Guardar com. Se t’obrirà ubicació: una finestra. 1. C ol·loca el punter sobre l’element i 3. Assigna-hi un nom a l’arxiu i tria’n la ubi- prem el botó dret. Hi apareixerà un cació a alguna carpeta que hagis creat. menú. 4. Fes clic al botó Guardar. 2. F es clic a l’opció Tallar. Eliminar 3. V és a l’indret on el vols desar i, un cop allà, polsa un altre cop el botó dret. Per eliminar arxius o carpetes i tot el seu contingut: (Fig. 1.14) 4. S elecciona l’opció Enganxar. 1. Localitza l’element a eliminar a l’explo- Copiar rador de Windows. Si es tria només Copiar i després Engan- 2. Col·loca el punter sobre l’element, ja xar, una còpia de l’element romandrà a sigui un arxiu o carpeta, prem el botó l’antiga ubicació i n’hi haurà una altra dret. Hi apareixerà un menú. exactament igual a la nova. índex 31 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts Guardar com Fig. 1.13 Tornar al text Eliminar, moure i copiar Fig. 1.14 Tornar al text índex 32 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts buScAR I REcuPERAR ARxIuS En crear i emmagatzemar arxius de tota 3. Es desplegarà una finestra de cerca. mena, en poc temps veuràs que se t’obli- daran els noms que els has assignat. 4. H i apareixeran diverses opcions de cer- Gràcies a les eines de cerca de l’ordina- ca. La més usada és Tots els arxius i dor, no tindràs que memoritzar el llistat carpetes. de noms de tots els documents. 5. A continuació, s’obrirà una nova fines- L’Assistent de cerca de Windows per- tra per ajudar-nos a definir la cerca se- met buscar imatges, música o vídeos, gons els nostres criteris. Hauràs d’es- documents de text, fulls de càlcul, carpe- criure només una paraula a «Tot o part tes i, fins i tot, altres equips com impres- del nom d’arxiu» o a «Una paraula o sores o ordinadors connectats en xarxa. frase a l’arxiu». També pots buscar ar- (Fig. 1.15, 1.16 i 1.17) xius i carpetes a les unitats, per la data de modificació, per la mida o per Només cal que segueixis aquests passos: moltes altres opcions. 1. Vés a Inici. En el cas d’ordinadors Mac, el cercador es diu Spotlight i la seva icona, en forma 2. Fes clic al menú Cercar. de lupa, es troba al cantó superior dret de índex 33 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts la pantalla. També hi pots accedir pre- 2. S elecciona Restaurar aquest element ment la tecla amb la icona de la poma i la o Restaurar els elements seleccionats. barra d’espai. 3. E ls arxius o elements seleccionats tor- L’ordinador emmagatzema els arxius i naran al lloc on estaven abans de ser carpetes que eliminem de la Unitat C a la eliminats. Paperera de reciclatge. L’ordinador en destina aquest espai per tal de donar- La paperera de reciclatge també ocupa nos l’oportunitat de recuperar el que hem espai de la memòria de l’ordinador, és re- eliminat. (Fig. 1.18) comanable buidar-la de tant en tant, sem- pre que existeixi la certesa que els docu- Els passos per Restaurar són els següents: ments ja no ens faran servei. 1. Selecciona els elements que vols recu- perar. índex 34 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts Assistent de cerca Fig. 1.15 Tornar al text Fig. 1.16 Tornar al text Paperera de reciclatge Fig. 1.17 Tornar al text Fig. 1.18 Tornar al text índex 35 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts cOm EScOLLIR EL TEu ORDINADOR Diferències entre un portàtil Tant els ordinadors PC com els Mac per- i un ordinador de taula meten el funcionament d’altres sistemes operatius com Linux i FreeBSD. I un Mac Els ordinadors portàtils són els més em- pot funcionar, fins i tot, amb el sistema prats actualment perquè ocupen menys operatiu Windows. A un PC, però, no es pot espai, són lleugers, realitzen gairebé les instal·lar el sistema operatiu d’un Mac. mateixes tasques que els de taula i po- den treballar un cert temps sense estar Hi ha una gran controvèrsia entre els usua- connectats a l’electricitat. A diferència ris de PC i Mac, ja que els segons afirmen dels ordinadors de taula, els portàtils te- que és més fàcil treballar amb Mac, men- nen un panell tàctil conegut també com a tre que els primers perceben el sistema trackpad mitjançant el qual es pot dirigir Mac molt més complex; si a això li sumem el punter sense fer servir el ratolí. el preu, el resultat és una quantitat enor- me de fidels seguidors de Windows (PC), el qual segueix sent el líder del mercat. Diferències entre Windows i Macintosh La diferència més significativa és el preu. Els sistemes operatius Windows i Macin- Però el gran avantatge del Mac és que «no tosh, més coneguts com a PC i Mac, han es contagia dels virus dels PC. El seu sis- estat desenvolupats per Microsoft i Apple, tema defensiu integrat ajuda a mantenir- respectivament. El primer s’ofereix a di- te protegits de programes perjudicials»1. versos fabricants d’ordinadors (Dell, Com- paq,.HP, etc.) i el segon es troba instal·lat 1 Mac.OS.X.te.protege. Apple, 2009. http:// només als ordinadors que produeix la www.apple.com/es/macosx/security/. Con- marca. sulta: 25 novembre 2009. índex 36 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts Recomanacions 3. P el que fa al sistema operatiu, el teu pressupost influirà molt segurament Triar un ordinador sembla molt complicat en la decisió, sobretot si estàs pen- per tot el llenguatge tècnic del maquinari sant en comprar un Mac. que hauràs de considerar al moment de comprar-lo. En realitat, és molt més sen- 4. T ingues en compte que posteriorment zill. Només has de tenir present aquestes pots afegir-ne perifèrics: càmera (al- recomanacions. guns portàtils ja la inclouen), micròfon, altaveus, ratolí inalàmbric, teclat ergo- 1. Assegura’t d’adquirir un ordinador amb nòmic, un monitor pla, una impressora, tots els elements bàsics de maquinari un escàner, etc. necessaris per un bon funcionament: disc dur, processador o CPU, memòria 5. A nalitza també si necessites mobilitat Ram, targeta gràfica i de so, teclat i i flexibilitat, llavors millor un portàtil. ratolí, connexió a electricitat, etc. En el cas dels portàtils els elements de maquinari a considerar són quasi 2. Considera quin ús li has de donar. Amb els mateixos: disc dur, processador o quins tipus d’arxius treballaràs més CPU, memòria RAM, targeta gràfica i vegades. Només el vols per escriure de so, teclat, connexió a la xarxa elèc- textos o també vols fer servir imatges? trica, bateria i vida útil de la mateixa. En aquest darrer cas, vols guardar-les o també les editaràs? Penses muntar 6. A l final, el teu veredicte serà el resultat pel·lícules de vídeo? Produiràs un pod- del que a tu més et convingui. cast? Respondre a aquestes pregun- tes t’ajudarà a resoldre les capacitats del disc dur, el processador, la targeta gràfica, de so, etc. Recorda que quan més capacitat, més alt serà el preu i més famosa la marca. índex 37 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts PER AmPLIAR… Si vols aprofundir més en el tema i obtenir-ne més informació, t’animem a consultar les referències següents. � V ídeo didàctic sobre les parts de l’ordinador (subtitulat): Computer.hardware.in.plain. english (http://www.youtube.com/watch?v=NY1pGW64dLU&feature=related). � Vídeo didàctic sobre programari (subtitulat): Computer. software. in. plain. english. (http://dotsub.com/view/253fc0e4-32fe-4c36-80e4-5dfb692dbb95). � Curso de introducción a Windows XP (www.aulaclic.es/winxp/index.htm). � E l disco duro (www.monografias.com/trabajos/discoduro/discoduro.shtml). � Windows (www.microsoft.com/Spain/windows). � A pple (www.apple.com/es). Tots els links verificats a data 21 de gener de 2011 índex 38 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts VOLum 1 L’ordinador i les seves parts PER PRAcTIcAR… En l’àmbit de les TIC, cal practicar sempre per assimilar els continguts estudiats. A con- tinuació, et proposem diferents exercicis per reforçar els teus coneixements sobre els temes tractats en aquest material didàctic. Activitat 01 Practica l’ús del ratolí Obre el programa Paint i practica l’ús del ratolí dibuixant amb les diferents eines del programa. Activitat 02 Fes clic i doble clic Obre el programa Internet Explorer i vés a www.pbclibrary.org/raton/mousercise.htm. En les activitats que hi apareixen, podràs practicar com fer clic, doble clic, arrossegar i desplaçar. índex 39 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts Activitat 03 Memoritzar el teclat Obre un processador de textos i escriu una carta d’agraïment dirigida a la darrera per- sona que t’hagi fet un favor, et va recolzar o et va ajudar a aconseguir qualsevol cosa. Fes servir majúscules, minúscules, accents i cometes. Activitat 04 Guardar arxius a una carpeta Crea una carpeta a l’escriptori. Guarda-hi un dels arxius que has realitzat (dibuix o text) o tots dos. Activitat 05 Moure arxius Obre la carpeta que has creat a l’escriptori. Tria un dels arxius que has guardat i mou-lo a l’escriptori. Tots els links verificats a data 21 de gener de 2011 índex 40 VOLum 1 L’ordinador i les seves parts Continguts elaborats per: Amb el suport de: