Bar celona Activa Capital humà Cà psula de tendència sectorial: Ciències de la vida De sembre 2011 L a història clínica La manca d’alternatives al format paper ha La incorporació de les tecnologies fet que, durant anys, s’hagin de la informació al sector de la emmagatzemat tota classe de documents salut i la seva aplicació als sistemes físics. Aquesta circumstància és d’informació clínica està permeten superar H istòricament, especialment rellevant en el sector de la aquestes ineficiències i optimitzar la l a manca de salut, on es genera un volum d’informació utilització dels diferents recursos. molt elevat que ha esdevingut difícil de r ecursos físics, gestionar. Així, les noves tecnologies ofereixen la h umans i possibilitat de disposar d’una història Així, aquest fet s’ha traduït en e conòmics clínica informatitzada, capaç d’integrar els l’acumulació de molta informació en registres de diferents centres sanitaris en h omogenis format físic que ha provocat que un sistema integral d’informació clínica e ntre els l’accés a la informació sigui poc que es pot consultar des de qualsevol de eficient (es necessita dedicar-hi més les institucions del sector sanitari públic: la d iferents temps i, per tant, disminueix l’assignació història clínica electrònica. Aquesta c entres de recursos a activitats de més valor afegit es complementa amb la història clínica que millorarien la gestió de les diferents digitalitzada (captura de les imatges s anitaris de activitats del sector). gràfiques digitalitzades dels documents C atalunya ha generats amb anterioritat a la incorporació No obstant, l’existència de sistemes de de les TIC al sector de la salut). j ugat en contra gestió de continguts digitals ha permès d e la desenvolupar un sistema electrònic que D’aquesta manera, la historia clínica, que permet digitalitzar la documentació en és la documentació més consultada en el s istematització format paper, crear noves i dades, sistema d’informació hospitalària i d e les històries ordenar-les i estructurar-les. imprescindible per conèixer l’estat de salut d’una persona, el tractament i cures que c líniques. Com a Igualment, l’emmagatzematge dels requereix constitueix el registre complet de c onseqüència, documents físics necessita la previsió, l’atenció que es presta al/la pacient i està dotació i progressiva ampliació dels espais experimentant un procés de millora que e ls fets i dades reservats a tal efecte, amb la conseqüent està provocant canvis importants g enerades arrel necessitat de recursos econòmics per a la en el sector. d e les relacions seva construcció i manteniment. d ’un pacient a mb els d iferents p rofessionals d el sector s anitari no s ’han integrat e n un arxiu ú nic. 2 Impacte en el sector Segons el Ministeri de Sanitat, La història clínica electrònica també Política Social i Igualtat, la història ha permès la descentralització de clínica informatitzada permet la informació, facilitant que a mig registrar, de manera digital, tota termini sigui accessible pels/les l’activitat clinicoassistencial generada Les TIC són una professionals del sector sanitari de per un/a pacient, garantint el tot el territori nacional, agilitzant les eina fonamental compliment dels nivells de consultes i augmentant la de suport a les seguretat i confidencialitat productivitat i la seva eficiència. Es activitats establerts. tracta, per tant, d’una millora en la qualitat de l’atenció sanitària dels/les Paral·lelament, la història clínica al/a la ciutadà/na. professionals del electrònica es basa en una plataforma per a introduir, processar i sector sanitari, Així, les tecnologies de la informació i emmagatzemar la informació, que de la comunicació esdevenen una tant en l’atenció presenta una estructura i eina fonamental de suport a les primària com en terminologia consensuades. El activitats del personal facultatiu, tant l’especialitzada i fet d’utilitzar suports tecnològics a nivell assistencial com biomèdic, permet, a més, interactuar amb que facilita nous instruments i la sociosanitària. altres professionals del sector. genera, a la vegada, noves Internet es cultures de treball. A més, presenta en Igualment, la informatització de les s’espera que a llarg termini es puguin històries clíniques permet disminuir incorporar informacions que permetin aquest sentit molt significativament l’ús de paper i prevenir i anticipar-se a les com un element les despeses de reproducció (còpies i malalties de forma impressió d’expedients), i reduir les tecnològic personalitzada, com el genoma despeses d’emmagatzematge i de del/la pacient. fonamental, ja personal necessari per a la gestió de que permetrà a la informació (recerca i arxiu). Tot i Això implica que la plataforma que el cost d’implementar un sistema llarg termini una de digitalització és elevat (l’Hospital s’haurà d’actualitzar amb nous interacció a de Sant Boi va destinar més de camps d’informació que caldrà distància dels/les 800.000 euros a la implantació de la integrar de manera ordenada i història clínica electrònica), l’estalvi estructurada. En aquest sentit, les usuaris/es amb el que se’n derivarà amb els anys serà empreses de consultoria que personal del considerable: l’Institut Català de Salut desenvolupin sistemes de gestió calcula que s’estalvia cada any més integral (SAP) obtindran un paper sistema sanitari de 1,5 milions d’euros. clau en la millora de la qualitat del català. servei. 3 Impacte sobre els perfils professionals Per millorar l’atenció sanitària de la  Competències ciutadania, a més, és ne cessari que tecnològiques: per a els i les professionals del sector l’actualització de les històries sanitari desenvolupin habilitats que clíniques electròniques, els i les els permetin interioritzar el professionals hauran de saber funcionament de les noves eines utilitzar noves tecnologies, tecnològiques al seu abast. principalment a nivell d’usuari/a. La Habilitats com la mecanografia i implementació de Així, la incorporació de les TIC coneixements per resoldre la història clínica lligades a la implementació de la incidències informàtiques història clínica ha afectat i bàsiques seran claus per garantir electrònica afectarà a l’estructura la qualitat del servei. Els i les permet organitzativa, a l’assignació professionals que necessitin incorporar dels recursos del sector consultar les històries clíniques sanitari i a les competències electròniques, i les receptes que elements de dels/les professionals. se’n derivin, també hauran de globalitat, desenvolupar aquestes competències. connectivitat i Es deriva per tant una reorganització interoperabilitat dels espais i de les maneres de treballar dels i les professionals que,  Gestió de la informació: per a l’organització per exemple, poden visualitzar aprofitar totes les possibilitats radiografies, TAC o ressonàncies que ofereix aquesta nova del sistema de salut, conceptes sobre pantalla, prescriure receptes manera de recollir i aprofitar la electròniques o interaccionar amb informació dels/les pacients en el que es tradueixen el/la pacient mentre actualitzen la sistema sanitari català, els i les en el història clínica. Això, implica un canvi professionals del sector hauran de mentalitat que es tradueix en de treballar en xarxa, el que desenvolupament l’explotació de les possibilitats que significa que, en ocasions, el/la de noves ofereix la digitalització de la metge/essa o el personal informació, ja que permet agilitzar d’infermeria, interactuarà amb competències per l’intercanvi de dades i coneixement el/la pacient via Internet. Per part dels i les entre professionals, sempre i quan això, hauran de desenvolupar capacitats comunicatives i tenir professionals del sàpiguen utilitzar el sistema. empatia per suplir les sector. Segons persones expertes, la història mancances d’un servei clínica electrònica suposarà un canvi presencial. També hauran de dels perfils professionals en dos parlar idiomes, principalment dimensions: anglès, per poder intercanviar coneixements amb altres països i comprendre les informacions acadèmiques i científiques que s’hi publiquin. Cofinançat per: