www.barcelonacreixement.cat BARCELONA CREIXEMENT CREACIÓ DE L’OFICINA D’ATENCIÓ A L’EMPRESA Aquesta mesura és una d’aquelles clau, i és clau perquè combina molts elements i variables d’origen i contingut diferent, elements vinculats amb els valors, amb la promoció econòmica de la ciutat i amb els serveis del que correspon fer a l’administració pública, aquells que responen a les seves competències pròpies i que fins ara, no hem tingut present que cal complir amb màxim rigor i excel·lència. Sobre els valors podem dir que per fi ens adonem en aquest país que cal estar orientats de forma clara i sense dubtar-ho a l’empresa, que sense empresa i sense activitat econòmica no hi ha ocupació. L’ocupació és un resultat fruït de les dinàmiques de prosperitat i creixement econòmic sostenible, fruït de la recerca constant del valor afegit, de la competitivitat, de la capacitat d’innovació i coneixement, de l’emprenedoria i de la vocació empresarial. Sense esperit i cultura emprenedora no hi ha espai per a la innovació i per tant en queda afectat el possible desenvolupament d’un teixit empresarial fort i capaç. És per això que aquesta mesura de creació de l’Oficina d’Atenció a l’Empresa parteix d’una base conceptual clara, l’empresa per al Barcelona Creixement és la font d’ocupació, cal interioritzar que només a través d’un teixit empresarial fort i competitiu tindrem prosperitat i oportunitats, cal doncs orientar-nos a recuperar l’esperit empresarial i tots els seus valors, prestigiant l’empresari i aquell que vol assumir riscos per tal de crear un entorn que genera oportunitats laborals i de millora en definitiva per a la vida de les persones. També existeix amb aquesta mesura una forta relació amb la promoció econòmica de la ciutat, si el marc estratègic i full de ruta del govern de Barcelona ens diu que la capital vol ser motor de país, i ens diu també que volem una Barcelona “Business friendly” és evident que construir espais i vies de comunicació directes i especials per a l’activitat 2 econòmica i empresarial és manifestament clau. No ha de ser només una vocació, ha de ser tangible a través dels diferents serveis que donarà aquesta Oficina i que relacionem a continuació: - Un servei orientat al creixement de les empreses: Oferint un catàleg de serveis de suport a la competitivitat de les mateixes, basat en l’assessorament, des de l’acompanyament a la creació, la internacionalització, la ubicació, i aprofitant totes les sinèrgies i actors ja existents a la ciutat. - Un servei que vinculi l’empresa amb l’ocupació: l’OAE oferirà de manera integrada el suport necessari a l’empresa en la recerca de personal, mitjançant ajuts, selecció o formació a mida d’acord amb les necessitats de contractació i també a través del potencialment de totes les vies d’activitat privada existents en aquesta matèria. - Un servei d’accés al finançament empresarial: Facilitant la seva recerca, acompanyant en el seu assoliment i vehiculant també totes les subvencions i ajuts existents, oferint informació i sent un punt únic d’atenció. Aquest servei s’ha posat sobre la taula de manera clara en varis dels grups de treball del Barcelona Creixement, com el del finançament i emprenedoria, i per aquest motiu estem en condicions de poder anunciar que a partir del mes d’abril ja comptarem amb aquest servei on totes les empreses de la ciutat que requereixin finançament podran ser diagnosticades, aconsellades i derivades a aquelles fonts de finançament que més s’adeqüin a les seves necessitats. I no només les derivarem, sinó que actuarem com a prescriptors davant les entitats de finançament públiques i privades i en farem un seguiment intensiu. Per aquest motiu, ja hem treballat i signat acords amb varis aliats, com l’ICF, CAIXABANK, BBVA, BBVA; BANC DE SABADELL, i les principals xarxes de business angels, fons de capital risc,.... 3 - Un servei d’informació centralitzada sobre les licitacions: Sobre tot allò que contracta l’Ajuntament, que faciliti l’accés a les licitacions i a la presentació d’ofertes per part de les empreses de la ciutat. Es potenciarà a la vegada la inclusió de criteris de compra pública innovadora. A aquestes quatre línies facilitadores i impulsores se li uniran dues línies addicionals, fonamentals i clau. Ens referim a les competències administratives pròpies de l’Ajuntament de Barcelona i que incideixen de forma clara i manifesta en la promoció econòmica de la ciutat, unes competències que si es realitzen de forma excel·lent, són creadores de l’entorn de confiança necessari per a desenvolupar un territori on la inversió i l’activitat econòmica ho tingui fàcil per a desenvolupar-se. Els dos serveis de competències en tràmits son: - Un servei de llicències i altres permisos: L’OAE serà un punt únic de contacte per a per a la informació, preparació, validació i recepció de tots els tràmits de l’Ajuntament de l’àmbit de llicències i permisos, com ens heu demanat molts de vosaltres així com moltes empreses amb les que parlem i formen part del grup redefinir el paper de l’administració. - Un servei de tributs, taxes i incentius: Oferint informació sobre els tributs, taxes i els incentius per a les empreses a la ciutat actuant a la vegada de punt de liquidació i tramitació dels mateixos. Els objectius doncs, són clars: Posar en marxa aquesta Oficina d’Atenció a l’Empresa establint un punt de contacte directe, específic i diferenciat per a tota l’activitat econòmica de la ciutat, integrant el conjunt de la cartera de serveis d’acompanyament a la mateixa per tal d’assumir l’objectiu de reduir els terminis, avui absolutament assumible per una administració que 4 vol encarar els reptes del segle XXI, i acordar en tres mesos un objectiu real i competitiu d' atorgament de llicencies municipals. Tot això es realitzarà a través d’un espai físic, amb acompanyament especialitzat, a través d’un espai web que concentrarà tota la informació, serveis i tràmits i finalment a través dels serveis telefònics d’informació i tramitació. La data límit de posada en funcionament no ha de superar el segon semestre del 2013. Per a poder assolir l’objectiu mencionat cal travessar una sèrie de desenvolupaments i processos complexes, com son: Primer: La revisió, la simplificació i la integració de les llicències d’activitat amb l’objectiu de beneficiar amb el servei a 130.000 empreses. Segon: La revisió i la integració de la resta de tràmits i tributs municipals, amb l’objectiu de beneficiar amb el servei a 174.000 empreses. Tercer: La creació d’una plataforma única de licitacions, amb l’objectiu que en surtin beneficiades el conjunt d’empreses proveïdores de l’Ajuntament i també aquelles que encara no ho són i poden trobar en l’Ajuntament un bon client que necessita de les innovacions i serveis empresarials de qualitat. Quart: La creació d’una finestreta única de finançament empresarial i vehiculació dels agents del sector financer de la que se’n puguin beneficiar més de 4.000 empreses amb un volum de finançament de 70 Milions d’Euros en dos anys. Cinquè: Integrar els serveis de recerca de personal, d’ajuts a la contractació i de formació a mida per les empreses. Beneficiant amb el servei a 450 empreses l’any i aportant més de 825 ajuts a la contractació. 5 Sisè: Integrar els serveis i programes de creació i creixement empresarial amb l’objectiu de beneficiar dels serveis a més de 20.000 empreses i emprenedors l’any. Setè: Dissenyar, adequar i preparar l’espai físic decidit com a primera Oficina d’Atenció a l’Empresa de Barcelona. Vuitè: Dissenyar i posar en funcionament un espai web que concentri tota la informació, serveis i tràmits. Novè: Posar en funcionament els serveis telefònics d’informació i tramitació. I per últim, desè: Disposar dels recursos necessaris per tirar-la endavant, que provindran principalment dels pressupostos de l’Ajuntament de Barcelona i de les participacions que s’obtinguin a través dels programes de Fons Europeus i del Servei d’Ocupació de Catalunya. És evident que el detall d’aquestes previsions resta pendent de concretar a mesura que es produeixi l’evolució del projecte. En definitiva i com a conclusió, amb l’Oficina d’Atenció a l’Empresa donem clara resposta als Objectius de ciutat per donar suport a PIMES i autònoms i promoure l’emprenedoria creant un entorn més favorable a la creació i desenvolupament d’empreses (aquest és l’objectiu 3.5 del mapa de ciutat) i a l’objectiu de fer de Barcelona un lloc fàcil per a fer negocis (Business Friendly) (que és a la vegada, l’objectiu 3.6 del mapa ja mencionat). Tot plegat creant una atenció i servei integral a l’empresa basat en una demanda de la societat i el mon empresarial, en el fet que ens cal més lideratge i agilitat de resposta. Ens cal una interlocució clara i única entre l’empresa i l’administració, evitant que l’activitat econòmica es perdi entre els passadissos complexes dels tràmits administratius (concepte de finestreta única). Una OAE on es puguin realitzar tots els tràmits de forma presencial, a través d’un web o per telèfon, que es disposi d’un catàleg 6 integral de serveis de suport a l’empresa on destaqui una resposta proactiva, estandarditzada, eficient i transparent, amb comunicació clara i simple i on també l’anglès sigui la llengua de tràmit per a tots els serveis de forma estandarditzada. Finalment, accelerant al màxim la resolució dels serveis oferts i el compromís amb el compliment dels terminis. L’Oficina d’Atenció a l’Empresa haurà d’estar estretament vinculada amb aquelles finestretes proveïdores de serveis a les empreses a l’àmbit autonòmic i estatal. És per aquest motiu que en paral·lel a la posada en marxa de l’OAE, es treballarà de manera permanent amb la Generalitat de Catalunya, amb el Ministeri d’Indústria i amb la Cambra de Comerç per tal d’incorporar de manera gradual els tràmits necessaris que necessita l’empresa del totes les administracions. Aquesta és la voluntat compartida per part dels actors esmentats, perquè compartim un objectiu comú: Posar l’empresa i la creació d’ocupació a primera línia de les nostres actuacions. www.barcelonacreixement.cat BARCELONA CREIXEMENT CREACIÓ DE L’OFICINA D’ATENCIÓ A L’EMPRESA