La nova xarxa de bus creix El 18 de novembre, cinc noves línies i reestructuració de línies convencionals 7 de novembre del 2013 La NXB creix 2 Índex La nova xarxa de bus de Barcelona .........................................................................................3 De la línia a la xarxa ..................................................................................................................4 Beneficis per als usuaris ...........................................................................................................5 Beneficis per a la ciutat ............................................................................................................6 Calendari d’implantació ............................................................................................................7 Resultats de la primera fase .....................................................................................................8 Les cinc línies del 2013 .............................................................................................................9 H8 (Camp Nou - La Maquinista) ..............................................................................................10 H10 (Badal - Olímpic de Badalona) .........................................................................................12 H16 (Paral·lel - Fòrum) .............................................................................................................14 V3 (Zona Franca - Can Caralleu) .............................................................................................16 V17 (Carmel - Port Vell) ...........................................................................................................18 Canvis en línies convencionals................................................................................................20 Treballs previs ..........................................................................................................................23 Vehicles ambientalment avançats ...........................................................................................24 Una malla de 10 línies d’altes prestacions ..............................................................................25 Les àrees d’intercanvi .............................................................................................................26 Extensió de la nova xarxa de bus a Sant Adrià de Besòs i Badalona ....................................27 La NXB creix 3 La nova xarxa de bus de Barcelona La nova xarxa de bus és un projecte que la ciutat de Barcelona ha posat en marxa per redefinir la xarxa d’autobusos regulars seguint criteris de racionalitat, facilitat d’ús, connectivitat, eficàcia i aplicació eficient dels recursos. La part més innovadora consisteix en un conjunt de 28 línies d’altes prestacions i amb trajectes tan rectes com sigui possible: 17 de verticals, 8 d’horitzontals i 3 de diagonals. Aquesta graella de línies d’altes prestacions es complementa amb les línies interurbanes, algunes de les línies convencionals existents i les línies de proximitat (Bus del Barri i línies d’aportació). S’han dissenyat línies ortogonals (que es creuen en angle recte) i diagonals perquè així els trajectes eviten sempre que La línia V7 ha obert un eix vertical de transport públic entre Sarrià i la plaça és possible les giragonses que fan alentir la marxa i alteren la d’Espanya. regularitat. A més, aquests recorreguts rectilinis faciliten la implantació de mesures que minimitzen les aturades (a semàfors, a parades) i afavoreixen la regularitat i la velocitat comercial dels vehicles. La disposició regular i la nomenclatura lògica de les línies també ajuda a comprendre i memoritzar millor el funcionament de la xarxa. Les 28 línies verticals, horitzontals i diagonals es complementaran amb línies convencionals i de proximitat. La NXB creix 4 De la suma de línies a la xarxa La NXB creix 5 Beneficis per als usuaris La nova xarxa de bus s’ha dissenyat per beneficiar els ciutadans en la seva vida quotidiana. Els usuaris actuals i futurs hi guanyen en diversos aspectes: — Més freqüència (5-8 minuts els dies feiners de 7 a 21 h), menys temps d’espera i de viatge, més regularitat i fiabilitat de servei. Per tant, millora de la qualitat i de l’atractiu del transport públic. — Més llegibilitat, la xarxa es fa més senzilla d’utilitzar, fins i tot per als viatgers no freqüents. — Més usabilitat: la xarxa permet un ús més intuïtiu, sense necessitat de ser un expert. — Millora de la connectivitat espacial: la xarxa de bus ofereix més enllaços i cobreix més territori. Millora la intermodalitat aprofitant el sistema tarifari integrat. — Millora de la informació estàtica i dinàmica als passatgers, tant a les parades com als vehicles. La nova xarxa comporta freqüències molt bones, de 5-8 minuts, que es mantenen al llarg de la major part del dia. La NXB creix 6 Beneficis per a la ciutat La nova xarxa representa, per a Barcelona i l’àrea metropolitana, una oportunitat d’avançar cap a un esquema de mobilitat més sostenible, que afavoreixi encara més l’ús del transport públic, en el context d’un model de ciutat intel·ligent. — -La transformació del transport públic de superfície el fa més atractiu i li dóna opcions de continuar augmentant la quota dins el repartiment modal dels desplaçaments urbans i metropolitans. — -L’esquema ortogonal afavoreix l’eficiència. Això vol dir que els recursos públics, que són limitats, s’apliquen millor i així la ciutat s’assegura un transport de qualitat per al futur. — -El guany d’usuaris i el més alt nivell d’eficiència reverteixen en la ciutat en forma de millora ambiental: menys emissions i més qualitat de l’aire. La nova xarxa suposarà un cop desplegada un estalvi energètic, de temps i de diners per a la ciutat. La NXB creix 7 Calendari d’implantació La implantació és progressiva, per fases, i no hi ha un termini per completar els 28 eixos. La prioritat és que el desplegament es faci bé i aplicant l’experiència adquirida en les fases anteriors. La primera fase ha consistit en les cinc línies que van entrar en servei l’1 d’octubre de 2012: D20, H6, H12, V7 i V21. Per al 18 de novembre del 2013 s’ha preparat la implantació de cinc línies més, tres d’horitzontals i dues de verticals: H8 (Camp Nou - La Maquinista), H10 (Badal - Olímpic de Badalona), H16 (Paral·lel - Fòrum), V3 (Zona Franca - Can Caralleu) i V17 (Port Vell - Carmel). La implantació continuarà el 2014 i anys successius en grups de 4-5 línies fins a completar el total de 28. Des del maig passat s’estan provant autobusos biarticulats híbrids a la línia H12. La NXB creix 8 Resultats de la primera fase Un estudi realitzat a partir de 880 entrevistes al març passat mostra que tres de cada quatre usuaris coneixen la nova xarxa (73,6%), i una gran majoria, el 83,7% considera que la seva implantació serà beneficiosa. Segons aquest estudi, la majoria dels usuaris n’estan satisfets i les puntuen amb un 7,6 sobre 10. La xifra supera clarament l’última nota del conjunt del servei de bus, que va ser de 7,2. En destaquen sobretot l’increment de la informació de servei (71%), la rapidesa (61%) i la freqüència (60%). La demanda de les cinc primeres línies té tendència a augmentar. Inicialment, representaven el 12% de les validacions del conjunt de les línies regulars d’autobusos, i al cap d’un any ja transporten el 16% del passatge. Cotxe de la línia H12, paradigma de línia d’altes prestacions: traçat recte, anada i tornada pel mateix vial i intervals de 6-7 minuts. La NXB creix 9 Les cinc línies del 2013 Les cinc línies que es crearan el 18 de novembre corresponen a eixos d’elevada demanda. En quatre casos (H8, H10, V3 i V17) les noves línies substituiran línies convencionals existents, mentre que la H16 se solapa amb tres línies convencionals que continuaran funcionant amb alguns canvis. Aquests cinc eixos sumen 49 quilòmetres de longitud (98 quilòmetres si es compta l’anada i la tornada) equipats amb un total de 233 parades. La NXB creix 10 H8 (Camp Nou - La Maquinista) Creua la ciutat horitzontalment, des de les Corts, passant per la part alta de l’Eixample (Francesc Macià, Diagonal, Rosselló / Còrsega, passeig de Sant Joan, Indústria / St. A. M. Claret), la Sagrera i Sant Andreu. Substitueix la línia 15 (Collblanc - Hospital de Sant Pau). La diferència principal amb aquesta línia és el recorregut afegit des de l’Hospital de Sant Pau a La Maquinista, a través del districte de Sant Andreu. Una altra variant és el recorregut per Rosselló / Còrsega entre la Diagonal i el passeig de Sant Joan, evitant la girada a Verdaguer. La NXB creix 11 El seu recorregut travessa 4 àrees d’intercanvi, en què connecta amb les línies verticals V3, V7, V17 i V21. Provisionalment i amb motiu d’unes obres, el final d’aquesta línia a La Maquinista estarà situat al passeig de l’Havana, prop de la cruïlla amb el carrer Ciutat d’Asunción. Circularà amb vehicles articulats a intervals de 6-7 minuts els dies feiners entre les 7 i les 21 h. Longitud: 12,8 km (25,5 km sumant anada i tornada) Parades: 52 La NXB creix 12 H10 (Badal - Olímpic de Badalona) Surt de Badal per l’avinguda de Madrid, passa per l’Estació de Sants i creua l’Eixample horitzontalment pel carrer València (Mallorca en sentit contrari). Al Clot, canvia d’eix i continua el recorregut a través de Sant Martí per la rambla Guipúscoa, creua el riu Besòs, travessa el municipi de Sant Adrià de Besòs, entra a Badalona per l’avinguda d’Alfons XIII i finalitza a l’avinguda Marquès de Montroig. Codi H10 Origen i final de la línia Parades de la línia Recorregut de la línia PARC Llocs d’interès Estació de Metro Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya Renfe Rodalies Tram Estació d'Autobusos AV A LFONS XIII AV MARQUÈS DE MONROIG AV JOAN XX III La NXB creix 13 Substitueix les línies 43 (Les Corts - Sant Adrià) i 44 (Estació de Sants - Olímpic Badalona), que feien recorreguts en gran part coincidents. Al mateix temps, i per reforçar el lligam entre les dues ribes del Besòs, es crea la línia 143 (La Pau - Sant Adrià), que farà un itinerari pels barris de Sant Joan Baptista, la Catalana, la Mina, el Besòs, el Maresme i la Pau de Sant Adrià i Barcelona. Codi El seu recorregut travessa 3 àrees d’intercanvi, en què connecta amb les línies verticals V7, V17 i V21. H10 Origen i final de la línia Parades de la línia Circularà amb vehicles articulats a intervals de 6-7 minuts els dies feiners entre les 7 i les 21 h. Recorregut de la línia Longitud: 11,8 km (23,5 km sumant anada i tornada) PARC Llocs d’interès Estació de Metro Parades: 54 Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya Renfe Rodalies Tram Estació d'Autobusos AV A LFONS XIII AV MARQUÈS DE MONROIG AV JOAN XX III La NXB creix 14 Codi H16 (Paral·lel - Fòrum) H16 Origen i final de la línia Parades de la línia Aquesta línia ressegueix el litoral de la ciutat. En direcció al Fòrum, després de sortir de la part baixa de l’avinguda Paral·lel, passa peRr leecso rDreragsust adne elas ,l íenli apasseig de Colom, el Pla del Palau, l’Hospital del Mar, l’avinguda IcZàOriOa, Lello Ccse md’ienntetrirèi sde l’Est i el passeig del Taulat, fins arribar a la zona de Diagonal Mar. Estació de Metro La H16 no substitueix cap línia existent. Coincideix amb part dels recorreguts de les línies 14, 36 i 41, que experimenten canvis. Renfe Tram Funicular de Montjuïc AV DIAGONAL MUSEU H16 E PICASSO PARC DE LA A NOU D V PARC DE LA RAMBLA CIUTADELLA BO DIAGONAL H16 PLA DEL G MERCAT DEL RAMON A TURRÓ MAR UPF CORREUS PALAU PARLAMENT TE POBLENOU DE CATALUNYA L P L G UPF DR. TRUETA M ESTACIÓ ON MUSEU PG T T OM DE FRANÇA TAULA JU L CEMENTIRI ÏC MARÍTIM CO ZOO DE L'EST PG GARCIA I FARIA FÒRUM JARDINS DR. A AV MIRAMAR RNER IGUADER ICÀRIA A CARMEN AMAYA SEP C PALAU PARC DEL JO DE MAR PARC RDA LITORAL AN PORT POBLENOU G TRR OLÍMPIC MAR B BE MERCAT HOSPITAL NOV JA BOGATELL A E ATJ LLA ST. A A T BARCELONETA DEL MAR PLATJ ICÀR A I PL E A PL LL D O ARÍTIM M ALM PG M WORLD TRADE CENTER CER IR V A E L R L A P LA RAMBLA PG JOAN B VIA LAO IETANA RBÓ PG PICASSO MARINA ÀVILA ROC BORONAT BAC DE RODA RBLA DE PRIM MOLL DE ONA BARCE L AV E L AL ·L PA R La NXB creix 15 Codi H16 Origen i final de la línia Parades de la línia Recorregut de la línia El seu recorregut travessa 3 àrees d’intercanvi, en què connecta amb la línia diagonal D20, i les línies verticals V17 i V21. ZOO Llocs d’interès Circularà amb vehicles estàndards a intervals de 7-8 minuts els dies feiners entre les 7 i les Estació de Metro 21 h. Longitud: 7,1 km (14,3 km sumant anada i tornada) Renfe Parades: 39 Tram Funicular de Montjuïc AV DIAGONAL MUSEU H16 E PICASSO PARC DE LA NOU D A BLA CIUTADELLA V PARC DE M BO H16 LA RA PLA DEL G MERCAT DEL RAMON DIAGONAL CORREUS PALAU PARLAMENT AT TURRÓ MAR UPF E POBLENOU P DE CATALUNYA LL G ESTACIÓ UPF DR. TRUETA MON G TAULAT TJ MUSEU P U LOM DE FRANÇA CEMENTIRI ÏC MARÍTIM CO ZOO DE L'EST PG GARCIA I FARIA FÒRUM JARDINS DR. A AV MIRAMAR CARNER IGUADER ICÀRIA P PALAU CARMEN AMAYA SE PARC RDA LITORAL PARC DEL JO DE MAR AN PORT POBLENOU G TRR HOSPITAL OLÍMPIC BOGATE TJA MAR B BE MERCAT A NOVA TJA LL E A LLA ST. BARCELONETA DEL MAR J L PLAT ICÀR A I PL P DE A OLL ARÍTIM M WORLD ALM PG M TRADE CENTER CER IR V A E L R L A P LA RAMBLA PG JOAN B VIA LAO IETANA RBÓ PG PICASSO MARINA ÀVILA ROC BORONAT BAC DE RODA RBLA DE PRIM E MOLL D RCELO NA BA V L A L·L E A PA R La NXB creix 16 V3 (Zona Franca - Can Caralleu) En direcció a la Zona Franca, aquesta línia vertical s’origina al carrer Major de Can Caralleu i baixa per l’avinguda J.V. Foix, Eduardo Conde i Doctor Ferran (Gran Via de Carles III, V3 ALT COMPLEX ESPORTIU D Benet Mateu i Santa Amèlia de pujada), travessa la Diagonal E NOU CAN CARALLEU A D OND R a la plaça Reina Maria Cristina i continua per la Gran Via de SAGRAT COR Carles III o ronda del Mig fins a la Ciutat de la Justícia. Des PARC DEL CASTELL DE SARRIÀ L’ORENETA O d’aquí, segueix tot el passeig de la Zona Franca fins al carrer DE MERCAT TEV I N DE SARRIÀ MO TIR número 1, al polígon industrial del mateix nom. ES ON M PG REINA ELISENDA CESC Substitueix la línia 72 (Dte. Gran Via l’Hospitalet - Bonanova), FRAN ARDER D amb la qual coincideix en el recorregut entre la Zona Franca VIA i la plaça Prat de la Riba. La part del recorregut per la ronda AUGUSTA General Mitre, entre Prat de la Riba i el carrer Mandri, es pot fer enllaçant amb la H6, mentre que la part entre Mitre i el ELLA ON JARDINS LT GIR VIL·LA A passeig de la Bonanova (Ganduxer de pujada, Mandri de AMÈLIA CLÍNICA CORACHAN AL NER baixada) es pot fer enllaçant amb la línia 70 els dies feiners i E E G MANUEL GIRONA P DA G ITR R M els dissabtes. La zona del polígon Pedrosa de l’Hospitalet de AV SARRIÀ Llobregat continua servit per la línia 79. HOSPITAL DE BARCELONA AV DIAGON PL AL PL XII REINA M. PIUS CRISTINA Codi V3 Origen i final de la línia Parades de la línia HOSPITAL Recorregut de la línia CASA DE LA MATERNITAT MERCAT Llocs d’interès Estació de Metro MERCAT Ferrocarrils de la LES CORTS Generalitat de Catalunya RTS O CAMP NOU ES C F.C. BARCELONA L D E ESSERA TRAV FÍGOLS AV MADRID ROGER SANTS PL SANTS MERCAT SANTS NY PM A A I CN NTO A AV CARRILET VIA GRAN PL ILDEFONS CERDÀ RAT EL P D TIG A N TRA A C MERCAT DE LA MARINA ALTS FORNS FOC FOSSAR DE LA PEDRERA ULLDECONA MOTORS RDA LITORAL AMB V3 TMB 4 M TR A IÓC ·LA MOLL PRINCEP AL V ESPANYA R A CUM E ARR CIR C RA CT CARRER 62 CARRER 60 RBL ZONA FRANC A A BADAL PG RBLA BRA R SIL IERA TE RD N A DE A L MIG DR. FERRAN SAGU CAPITÀ AN RENAS T G BENET MATEU C RA A NRL E V S IA I II MÀNCIANU OSC O RT AN B E P O T. JOS U DPG E D É ROCAR RILS D FER NS AR E A À CATAL M E SA RRI NY ENCU MAJO R D ERTA FONTC OB ESTANY RIERA BLANCA ENERGIA . FO IX P V ALUMINIE V J OS R 2A E AR R C V3 ALT COMPLEX ESPORTIU D NOU CAN CARALLEU A DE OND R PARC DEL SAGRAT COR CASTELL DE SARRIÀ L’ORENETA EO VID MERCAT TEN DE SARRIÀ MO STIR ONE M PG REINA ELISENDA NCESC FRA ARDER D VIA AUGUSTA ELLAN JARDINS GIRO VIL·LA ALT AMÈLIA CLÍNICA CORACHAN AL R EN E E PG MANUEL GIRONA DA G ITR R M AV SARRIÀ HOSPITAL DE BARCELONA AV DIAGON PL AL PL XII REINA M. PIUS CRISTINA Codi V3 Origen i final de la línia Parades de la línia HOSPITAL Recorregut de la línia CASA DE LA MATERNITAT MERCAT Llocs d’interès Estació de Metro MERCAT Ferrocarrils de la LES CORTS Generalitat de Catalunya ORTS CAMP NOU ES C F.C. BARCELONA D E L La NXB creix ESSERA TRAV 17 FÍGOLS AV MADRID ROGER SANTS PL SANTS MERCAT SANTS NY A Coincideix també en part amb els recorreguts de les línies 34 PMA I C TO N N i 66, que per evitar solapaments experimenten canvis. A El seu recorregut travessa 3 àrees d’intercanvi, en què connecta amb les línies horitzontals H6, H8 i H12. Circularà amb vehicles articulats a intervals de 6-7 minuts els dies feiners entre les 7 i les 21 h. AV CARRILET N VIA Longitud: 8,7 km (17,3 km sumant anada i tornada) RA G PL Parades: 40 ILDEFONS CERDÀ AT EL P R D TIG A N TRA A C MERCAT DE LA MARINA S ALTS FORN FOC FOSSAR DE LA PEDRERA ULLDECONA MOTORS RDA LITORAL AMB V3 TMB 4 AM TR IÓC ·LA MOLL PRINCEP VA L ESPANYA R A UM RR E IRC CA C RA CT CARRER 62 CARRER 60 RBLA G ZONA FRAN CA BADAL P RBLA BRA R SIL IERA TE RD N A DE A L MIG DR. FERRAN SAGU CAPITÀ AN RENAS T G BENET MATEU C RA A NRL E V S IA I II MÀNCIANU T BOS CO R PO T. JO AN E PG S U D E D É RROCA RRILS D FE R E IÀ CATA LANS MA R Y DE S AR N R ENCU MAJO ERTA FONTC OB ESTANY RIERA BLANCA ENERGIA IX V. FO EP ALUMI NI OS AV J 2 RE R CAR La NXB creix 18 V17 (Carmel - Port Vell) En direcció al Port Vell, aquesta línia vertical surt del carrer PARC Gran Vista, al Carmel, segueix per Santuari i el passeig Mare CREUETA DEL COLL LLO de Déu del Coll, i passant per Vallcarca, travessa la plaça BREGÓS MERCAT Lesseps. Continua el recorregut per Gràcia (per príncep U CARMEL V DÉ A M. OLL d’Astúries i Via Augusta de baixada, per Gran de Gràcia de PG EL C D TÚNEL DE PL LA ROVIRA A pujada), creua la Diagonal i pel carrer Pau Claris (Llúria de MONS RBÓS pujada), plaça Urquinaona i la Via Laietana, arriba fins al Port JARDINS PARC DEL DEL PUTXET CARMEL DR. B PARC OVÉ Vell. GÜELL V17 Substitueix la línia 28, amb la qual coincideix en el trajecte RDA BALLESTER G P R AN A O L RAM entre el Carmel i la Diagonal. Per sota de la Diagonal fa servir . M Codi A ITRE MERCAT LESSEPS V17 Origen i final de la línia l’eix Claris-Llúria i prolonga el recorregut dins al Port Vell. PL LESSEPS Parades de la línia Recorregut de la línia El recorregut entre la Diagonal i la plaça de Catalunya pel ZOO Llocs d’interès Estació de Metro passeig de Gràcia es pot continuar fent amb les línies 22 i 24. IES TÚ R Ferrocarrils de la S Generalitat de Catalunya Renfe Rodalies Rodalies A PL GAL·LA PLACÍDIA PL RIUS I TAULET JARDINS SALVADOR BONAVIST ESPRIU A CÒRSEGA A CASA MILÀ V DIA "LA PEDRERA" GONAL MERCAT DE LA CONCEPCIÓ CASA BATLLÓ CASA AMETLLER DIPUTACIÓ GRAN VIA PL CATALUNYA TRAFALGAR PALAU DE LA PO MÚSICA RTAFERRISSA MERCAT SANTA CATEDRAL CATERINA GENERALITAT FERRAN PL ST. PRINCESA JAUME STA. MARIA DEL MAR PG M. RA CORREUS D’ARGENTE PLA ZOO COLOM DEL PG PALAU ESTACIÓ DE FRANÇA MUSEU D’HISTÒRIA RAMBLA DE DE CATALUNYA MAR V17 MERCAT BARCELONETA LA RAMBLA BALM V ES IA AUGUSTA RBLA CATALUNYA D’ M ES OPA LL V NY PR A ÍN PG DE GRÀ C CIA EP A B M GRAN DEO GR AR LL VIA ÀCIA CE L DE LAIETANAO N LA AE PAU CLARIS V T RE A ARG P E . N ROGER DE LLÚRIA TINA TORRENT DE L'OLLA VALLCARCA HO BRUC SPIT V A ERDI L MILITAR CO VM ERDI ERÇ CA PG PICASSO RDEDEU RBLA CARMEL CALDERÓN ERG ÜHL B M PARC CREUETA DEL COLL LLOBREGÓS MERCAT U CARMEL AV É M. D OLL PG C DEL TÚNEL DE PL LA ROVIRA MONS ARBÓS JARDINS PARC DEL DEL PUTXET CARMEL DR. B PARC OVÉ GÜELL V17 RDA BALLESTER G P R AN A O L. M Codi RAMA ITRE MERCAT LESSEPS V17 Origen i final de la línia PL LESSEPS Parades de la línia Recorregut de la línia ZOO Llocs d’interès La NXB creix S Estació de Metro RIE Ú Ferrocarrils de la 19 ST Generalitat de Catalunya Renfe Rodalies Rodalies A PL GAL·LA PLACÍDIA PL RIUS I TAULET Coincideix també en part amb els recorreguts de les línies 19 JARDINS SALVADOR BON i 40, que per evitar solapaments experimenten canvis. AVIST ESPRIU A CÒRSEGA El seu recorregut travessa 5 àrees d’intercanvi, en què AV connecta amb les línies horitzontals H6, H8, H10, H12 i H16, i CASA MILÀ DIA "LA PEDRERA" GONAL amb la línia diagonal D20. Circularà amb vehicles estàndards a intervals de 7-8 minuts els MERCAT DE LA CONCEPCIÓ dies feiners entre les 7 i les 21 h. CASA BATLLÓ CASA AMETLLER Longitud: 8,8 km (17,5 km sumant anada i tornada) DIPUTACIÓ Parades: 48 GRAN VIA PL CATALUNYA TRAFALGAR PALAU DE LA PO MÚSICA RTAFERRISSA MERCAT SANTA CATEDRAL CATERINA GENERALITAT FERRAN PL ST. PRINCESA JAUME STA. MARIA DEL MAR PG M. TERA CORREUS D’ARGEN PLA ZOO M DEL PG COLO PALAU ESTACIÓ DE FRANÇA MUSEU D’HISTÒRIA RAMBLA DE DE CATALUNYA MAR V17 MERCAT BARCELONETA LA RAMBLA BALM V ES IA AUGUSTA RBLA CATALUNYA D’ M ES OPA LL V NY PR A ÍN PG DE GRÀ C CIA EP A GRAN DE G B M RÀ A OR L VIA CIA C LE L DE LAIETANAO N LA AE V TA PAU CLARIS AR R G EP E . N ROGER DE LLÚRIA TINA TORRENT DE L'OLLA VALLCARCA HO BRUC SPIT V A ERDI L MILITAR CO VM ERDI ERÇ CA PG PICASSO RDEDEU RBLA CARMEL CALDERÓN ERGB MÜ HL La NXB creix 20 Canvis en línies convencionals La posada en marxa de les cinc noves línies d’altes prestacions comporta canvis en diverses línies existents, en la majoria dels casos per evitar la superposició d’itineraris. Línia 14 (Poblenou - Bonanova): adequa el recorregut per reduir el solapament amb la nova línia H16. Per un dels extrems, continua sortint de la Bonanova, i amb el mateix recorregut que fins ara, arriba fins al Pla del Palau. Per l’altre extrem, escurça l’itinerari i en lloc de sortir del Cementiri de l’Est, té el nou punt d’origen al mateix Pla del Palau. La part de recorregut que se suprimeix, des del Pla de Palau fins al Cementiri de l’Est, es pot fer enllaçant amb la línia H16 al passeig de Colom. El nou indicatiu de línia serà Pl. Palau - Bonanova. Línia 19 (Port Vell - Sant Genís): adequa el recorregut per evitar el solapament amb la nova línia V17. passa a tenir l’origen a la plaça d’Urquinaona, en lloc de tenir-lo al Port Vell. El tram de la via Laietana queda cobert per les línies V17, 17 i 45. El nou indicatiu de línia serà Urquinaona - Sant Genís. Línia 34 (Sarrià - Virrei Amat): adequa el recorregut per reduir el solapament amb la nova línia V3. En un dels extrems, el de Sarrià, deixa de fer el trajecte per l’avinguda Foix: des de Santa Amèlia gira per Eduardo Conde i l’origen en direcció a Virrei Amat passa a estar situat al carrer Doctor Ferran. L’itinerari per l’avinguda Foix queda cobert amb la V3, amb la qual es pot enllaçar en diverses parades. En sentit ascendent, circula per l’avinguda de Sarrià i no per la Gran Via de Carles III. El nou indicatiu de línia serà Pg. Manuel Girona - Virrei Amat. La NXB creix 21 Canvis en línies convencionals Línia 36 (Paral·lel - Can Dragó): adequa el seu recorregut per reduir el solapament amb la nova línia H16. Per un dels extrems, continua tenint el punt de sortida a Can Dragó i amb el mateix recorregut que fins ara, arriba al Cementiri de l’Est. Des d’aquí, circula per l’avinguda Icària (en lloc del carrer Salvador Espriu), i té un nou final al passeig Marítim. La part de recorregut que se suprimeix, des del passeig Marítim fins a l’avinguda Paral·lel, es pot fer enllaçant amb la línia H16 a l’avinguda Icària. El nou indicatiu de línia serà Pg. Marítim - Can Dragó. Línia 40 (Port Vell - Trinitat Vella): adequa el recorregut per evitar el solapament amb la nova línia V17. Passa a tenir l’origen a la plaça d’Urquinaona, en lloc de tenir-lo al Port Vell. El tram de la via Laietana queda cobert per les línies V17, 17 i 45. El nou indicatiu de línia serà Urquinaona - Trinitat Vella. Línia 41 (Francesc Macià - Diagonal Mar): adequa el recorregut per reduir el solapament amb la nova línia H16. Per un dels extrems, continua sortint de la plaça Francesc Macià i, amb el mateix recorregut que fins ara, arriba al Cementiri de l’Est, on té el nou punt d’origen. La part del recorregut que se suprimeix, des del Cementiri de l’Est fins a Diagonal Mar, es pot fer enllaçant amb la línia H16 a l’avinguda Icària. El nou indicatiu de línia serà Francesc Macià - Poblenou. La NXB creix 22 Canvis en línies convencionals Línia 62 (Pl. Catalunya - Ciutat Meridiana): varia la posició del terminal de Catalunya, que deixa la ubicació a la plaça d’Urquinaona i passa a la ronda de Sant Pere. Des d’aquí puja per passeig de Gràcia i gira per la Gran Via, en direcció a Ciutat Meridiana, sense fer la volta per Universitat. Línia 66 (Pl. Catalunya - Sarrià): varia la posició del terminal de Sarrià, que passa a ser a la plaça Borràs, i connecta amb la V3 a la rotonda de Can Caralleu. A l’altre extrem, té U una petita modificació de recorregut a la part final: deixa ALLE CAR AN ENERAL VIVES de circular per Pau Claris i ronda de Sant Pere i baixa pel 66 C G passeig de Gràcia. Això fa que la parada d’origen en aquest RDA. DE DALT extrem es traslladi a la ronda Universitat. AV. JOSEP V . FOIX VIA AUGUSTA SAN TA PG. ¤LIAL EU R DE MAJO EUARAL L CAN C ESPORTS La NXB creix 23 Treballs previs Per a la posada en servei de les cinc noves línies és necessari efectuar diversos treballs a la infraestructura: — Delimitar nous carrils bus en trams dels carrers València, Indústria, Pare Claret, Còrsega, Taulat, Doctor Aiguader, Salvador Espriu, Jonquera, Carmen Amaya, avinguda Icària, Josep Tarradellas i passeig de la Zona Franca, entre d’altres. — Construir parades noves en els trams en que no existia servei de bus — Traslladar parades per escurçar els recorreguts de connexió entre línies i reordenar la situació de les parades en alguns eixos com ara Via Laietana, València/Mallorca i Indústria/Pare Claret. — Instal·lar pantalles d’informació en 30 marquesines, i pals solars d’informació en 20 parades. — Instal·lar lavabos als terminals de línia que no en tenien. — Fer altres actuacions a la via pública com ara retallar i recréixer voreres, traslladar contenidors, moure plataformes i fanals, instal·lar semàfors, reordenar fluxos de trànsit per evitar interferències amb el bus, etc. Construcció d’una parada a l’avinguda Icària - Joan Miró. Nou tram de carril bus al carrer València, entre Vilamarí i Calàbria. La NXB creix 24 Vehicles ambientalment avançats La posada en marxa de les cinc línies de la nova xarxa es farà amb 91 vehicles estàndards i articulats ambientalment avançats: propulsats per motor de gas natural comprimit, de baixes emissions, o bé per motor dièsel equipat amb filtres d’eliminació d’òxids de nitrogen i partícules. Els autobusos assignats a les cinc línies són una part dels existents actualment a la flota de TMB, diferenciats amb la imatge exterior de la nova xarxa. El total de vehicles circulant a les deu línies de la nova xarxa en hora punta serà a partir del 18 de novembre de 169, un 20% de la flota que dóna servei en línies regulars en hora punta. Autobús estàndard propulsat amb gas natural comprimit com els que donen servei a les línies D20 i V7. La NXB creix 25 Una malla de 10 línies d’altes prestacions La suma dels cinc primers eixos i els cinc nous de la nova xarxa de bus conforma una malla de deu línies i 93,5 quilòmetres de longitud (187 sumant anada i tornada) amb clara vocació de xarxa integrada, d’altes prestacions i elevada connectivitat. Són deu línies circulant a intervals de 5-8 minuts entre les 7 i les 21 hores. Això suposa que al voltant del 30% del passatge de bus en dies feiners (180.000 viatges) podrà realitzar el seu desplaçament en línies de bus d’altes prestacions. La NXB creix 26 Les àrees d’intercanvi La nova xarxa de bus té l’avantatge que facilita els transbordaments entre línies de bus i amb la resta de transport públic col·lectiu. Per això s’ha donat una gran importància als punts en què es creuen les línies entre si i amb altres sistemes de transport. A través d’un d’aquests llocs de transferència, és possible completar qualsevol desplaçament entre dos punts de la xarxa. Les àrees d’intercanvi es dissenyen perquè els usuaris hagin de fer el mínim recorregut possible entre les parades de les diferents línies i amb criteris d’accessibilitat. El temps de desplaçament en els intercanvis serà inferior a 5 minuts per al 70% del passatge. Les interseccions entre les deu línies d’altes prestacions configuren 19 àrees d’intercanvi en què les parades tenen totes el mateix nom. Senyalització horitzontal sobre la vorera a l’àrea La nova senyalització de les àrees d’intercanvi, que ja és visible a les d’intercanvi d’Alfons X. d’Alfons X i Espanya, es caracteritza per: — Retolació de gran format a les marquesines, amb el nom de la parada, la identificació de la línia i la direcció. — Retolació addicional amb el nom de l’àrea d’intercanvi. — Plafons d’informació amb el plànol de les línies de la nova xarxa i plànols detallats de l’àrea d’intercanvi. — Marques de direcció al revers de les marquesines amb indicació de la distància a les parades de la línia de la nova xarxa que intersecciona. — Senyals horitzontals d’orientació per subratllar els millors itineraris de transbordament. — En alguns casos, plafons lluminosos (opis, en l’argot publicitari) de reforç Nova senyalització singular de les parades de les en què es pot consultar el plànol de l’àrea d’intercanvi. àrees d’intercanvi. La NXB creix 27 Extensió de la nova xarxa de bus a Sant Adrià de Besòs i Badalona — Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i els ajuntaments de Badalona i de Sant Adrià de Besòs han acordat l’extensió de la nova xarxa de bus a aquestes dues ciutats, cosa que es farà mitjançant la línia H10 (Badal - Olímpic de Badalona). Alhora es crearà la línia de proximitat 143 (La Pau - Sant Adrià). — La reorganització té en compte el conjunt de serveis de transport públic (metro L2 i L10, Trambaix, Rodalies, autobusos diürns de diversos operadors i nocturns) i és coherent amb els objectius de millora de l’eficiència i aprofitament òptim de la intermodalitat que afavoreix el sistema tarifari integrat vigent a la regió metropolitana. — La línia H10 segueix en gran part als recorreguts actuals de les línies 43 (Les Corts - Sant Adrià) i 44 (Estació de Sants - Olímpic Badalona), que deixaran de circular. Al Recorreguts de les línies H10 i 143 a Sant Adrià de Besòs i Badalona, a partir del 18 de novembre. mateix temps es crearà la línia 143 (La Pau - Sant Adrià), que fa un itinerari pels barris de Sant Joan Baptista, la Catalana, la Mina, el Besòs, el Maresme i la Pau, de Sant Adrià i Barcelona.