Les escoles bressol municipals Curs 2013-2014 Informació a les famílies L’assistència dels infants de 0 a 3 anys a una escola bressol és el primer pas en la seva educació més enllà de l’entorn familiar. És a l’escola bressol que el vostre fill o filla aprendrà coses tant bàsiques per a la seva formació com que cal aprendre a esperar i a compartir l’atenció afectuosa dels adults; que pot establir vincles afectius amb altres adults i altres infants diferents dels pares i els germans; que aquests vincles afectius no es substitueixen els uns als altres, sinó que van teixint una estructura que amplia progressivament el món de l'infant des de l’espai familiar a la ciutat. L’Ajuntament de Barcelona és conscient de la importància d’aquesta etapa educativa i per això sosté una àmplia xarxa d’escoles bressol. Són centres públics que imparteixen el primer cicle de l’etapa d’educació infantil, de caràcter no obligatori. Cada escola bressol municipal es configura com un espai educatiu on les relacions personals són un element clau per donar valor a la convivència i a la diversitat. És per això que els seus projectes es basen en un model d’alta qualitat educativa que potencia i afavoreix el desenvolupament de les capacitats dels infants, tot respectant les seves singularitats. A més de complir una funció educativa bàsica durant aquests primers anys de vida, l’escola bressol compleix una funció social, ja que facilita que les famílies pugueu compatibilitzar la vida professional amb la vida familiar. Els pares i mares sou part integrant de la comunitat educativa, per això és important que conegueu les característiques del servei que ofereix l’escola. El document que teniu a les mans us aportarà una descripció dels trets d’identitat de les escoles bressol municipals, com també algunes informacions relacionades amb aspectes organitzatius i de funcionament. Voldria destacar la importància de la vostra participació en la dinàmica quotidiana del centre i en el consell escolar. Aquest òrgan, on són representats tots els sectors de la comunitat educativa, s’implica en l’estudi i la formulació de propostes en relació amb la gestió i l’administració del centre. D’altra banda, sempre que tingueu qüestions per plantejar, la direcció del centre us atendrà i donarà resposta als vostres dubtes. Per acabar, només em resta donar-vos la benvinguda a la vostra escola bressol i demanar la vostra col·laboració per fer que funcioni al nivell d’excel·lència al qual aspirem i que es mereixen els barcelonins més petits. Gerard Ardanuy i Mata Regidor d’Educació i Universitats Trets d’identitat Durant el curs 2013-2014 l’Ajun- D’aquesta manera, famílies i tament de Barcelona disposa educadors i educadores es poden d’una xarxa de 95 escoles bressol, implicar en un projecte comú de amb una oferta de prop de 8.000 centre, que tingui en compte el places. coneixement tècnic i l’experièn- L’escola bressol té en el seu eix cia dels professionals, com també l’infant competent, protagonista el saber de les famílies en relació actiu i amb curiositat i desitjos amb els seus fills i filles. d’aprendre; és en aquest sentit Per afavorir una fluïda relació que l’escola bressol es configura entre família i professionals, com a un context on s’ofereix a s’estableixen diversos circuits les nenes i nens un conjunt d’ex- comunicatius individuals i col- periències educatives que promo- lectius. guin el seu desenvolupament i de contribuir a l’estructuració de aprenentatge. la personalitat, despertar la imagi- Un entorn acollidor Cadascuna de les escoles bressol nació i la curiositat, i afavorir el Els espais de l’escola bressol municipals elabora el seu Projecte desenvolupament personal en municipal estan preparats amb educatiu, que valora les caracte- el sentit més ampli. rístiques del context on està situat el centre i que es concreta en un Família i escola eduquen conjunt de decisions relatives a L’escola bressol municipal col- l’educació que es vol oferir als labora amb les famílies en la cura infants. El Projecte educatiu és i l’educació dels seus fills i filles l’instrument que permet ordenar en un marc de cooperació i parti- i donar sentit a l’acció educativa. cipació. Des de l’escola bressol es La conseqüència lògica d’aquest potencia la participació de les projecte educatiu permet que les famílies tant en els aspectes de intervencions dels professionals gestió com en les qüestions edu- s’adeqüin a les possibilitats de catives que incideixen en el cada infant, per tal creixement dels seus fills i filles. intencionalitat educativa, amb l’ob- higiene, menjar, descans, etc. En porciona als infants la primera jectiu que els infants puguin desen- aquests moments, els infants rea- experiència de socialització fora volupar les seves capacitats afecti- litzen activitats de descoberta, del marc familiar. La convivència ves, cognitives i de relació. d’experimentació, de manipulació, promou actituds de respecte i de La distribució i l’organització de construcció, de moviment, de responsabilitat envers els altres. dels espais, tant interiors com a recreació, de representació, de l’aire lliure, estan pensats per gene- comunicació i de convivència. La convivència i la diversitat rar un entorn físic segur i acolli- com a valors dor, i una atmosfera càlida i alegre. Un context socialitzador A l’escola bressol cada infant és A cada espai li correspon una Les relacions personals són un eix atès de manera individualitzada, funció determinada: zones d’acti- fonamental en l’educació. valorant la seva història i el seu vitat i de repòs, zones de pas i de A partir del contacte interperso- bagatge personal. La intervenció trobada, zones per a infants i per nal l’infant incorpora els models singularitzada permet oferir a a persones adultes. i valors culturals, i adquireix les cadascú els reptes i els ajuts que L’estructuració del temps afavo- habilitats socials necessàries per necessita per tal d’aprendre i reix la vida en comú alhora que desenvolupar-se com a membre de-senvolupar-se de forma har- garanteix el respecte al ritme de la societat. mònica. individual, i permet establir rela- A cada escola bressol s’estableix cions personals i col·lectives, en una veritable xarxa de relacions un ritme ordenat, tranquil, lliure personals en diàleg constant: rela- i dinàmic. cions entre infants, grans i petits, que es coneixen, s’interessen els L’activitat quotidiana uns pels altres i es respecten A l’escola bressol es dóna valor mútuament; relacions entre educatiu a tots els moments i infants i persones adultes; relació seqüències d’activitats. Una gran directa i permanent entre els i part dels objectius de l’educació les professionals i les famílies... infantil es porta a terme a través A l’escola bressol s’ofereix aten- de les situacions de la vida quoti- ció personalitzada i vida social de diana i la cura personal de l’infant: manera equilibrada. L’escola pro- Funcionament de l’escola bressol Els aspectes de funcionament que recull aquest acord és el con- Alimentació general del centre com el calen- tracte que se signa en el moment Totes les escoles bressol munici- dari i els horaris de servei, entre de la matriculació. pals disposen de cuina pròpia on d’altres, vénen determinats per Per als infants que no dinin a l’es- s’elaboren diàriament els menús. l’Institut Municipal d’Educació. cola s’establirà un marge horari, La utilització del servei de menja- dor és voluntària i implica l’accep- Horari tació de les seves condicions. El L’horari de les escoles bressol és contracte d’alimentació és anual de les 8 del matí a les 5 de la tar- (vegueu l'apartat Preu). da, a excepció dels mesos de L’escola facilitarà periòdicament setembre i juliol, en què és de les els menús programats a les famí- 8 del matí a les 3 de la tarda. lies. Si per alguna raó el pediatra A l’escola bressol municipal Trini- considera que a l’infant li convé tat Nova l’horari és de les 8 del una dieta especial, o si té al·lèrgia matí a les 2 de la tarda durant tot o intolerància a algun aliment, el curs. s’atendrà a les necessitats específi- Les escoles bressol municipals ques en la mesura del possible, Enxaneta, Els Patufets de Navas i Caspolino estaran obertes de les 8 del matí a les 5 de la tarda durant tot el curs i oferiran un servei de no superior a tres hores, entre les permanències de 5 a 7 de la tar- sessions del matí i de da, d’utilització opcional per les la tarda. Aquesta franja horària famílies. s’establirà entre les 11.30 i les 12 h Sens perjudici de l’horari esta- per a la sortida i les 14.30 i les blert d’entrada i sortida a l’escola 15 h per a l’entrada. bressol, les famílies podran esta- En qualsevol cas, el temps de per- blir el seu horari, d’acord amb la manència diària de l’infant a l’es- direcció, segons les seves necessi- cola, de manera general, serà tats i les dels infants. El document d’un mínim de quatre hores. Funcionament de l’escola bressol adaptant un dels menús alterna- tant de forma presencial com tius de què disposa l’escola (dieta mitjançant l’administració de la tova, sense gluten, sense lactosa, llet que la mare s’ha extret prèvi- ovo-lacteo-vegetariana o dieta ament. Així doncs, amb l’establi- sense proteïna de la llet de vaca). ment d’acords amb la direcció Per raons higienico-sanitàries i del centre, es garanteix: organitzatives, les famílies no • La possibilitat que la mare podran portar aliments de casa en pugui alletar al seu fill o filla a la substitució dels que proporciona mateixa aula de l’escola. l’escola, atès que suposaria l’en- • Que aquest alletament es pugui trada al centre de menjars sense fer respectant els propis ritmes el control sanitari que l’Institut individuals, així com els del grup. Municipal d’Educació ha de • La possibilitat de guardar, al fri- garantir. gorífic o congelador de la cuina, les que determini el Departament A l’escola bressol es facilita la les unitats de llet materna apor- d’Ensenyament per al segon cicle possibilitat de continuar l’alleta- tades per la família en dosis d’educació infantil i primària ment matern amb els infants, d’una sola presa, etiquetades (les escoles bressol municipals de amb el nom i cognoms de l’infant gestió directa tindran, a més, 3 i la data de consumició. dies de lliure disposició al llarg En aquest cas és necessari que del curs). la llet arribi a l’escola deguda- Les escoles bressol municipals ment emmagatzemada i trans- Enxaneta, Els Patufets de Navas portada en nevera portàtil o bos- i Caspolino començaran el curs sa isotèrmica. 2013-2014 el 15 de setembre i l’acabaran el 31 de juliol. Les Calendari vacances de Nadal seran del 23 al El curs 2013-2014 s’iniciarà 31 de desembre, ambdós inclosos, i el 12 de setembre i finalitzarà el per Setmana Santa del dia 17 al 21 15 de juliol. Les vacances d’abril, ambdós inclosos (els dies 23 de Nadal i Setmana Santa seran de setembre i 23 de juny no seran lectius, i aquestes escoles no tin- da de l’escola siguin majors dran dies de lliure disposició). d’edat. En aquells casos que les famílies sol·licitin que sigui un Assistència menor d’edat qui reculli l’infant, Quan un infant no pot assistir a serà necessària l’autorització cor- l’escola, la família ho ha de notifi- responent. car a la direcció del centre. La fal- ta d’assistència no justificada Activitats fora del centre durant més de vint dies naturals Cada centre, en el marc de la seva provoca la baixa de l’infant i la programació pedagògica, organitza immediata cobertura de la plaça. diferents sortides al barri, excursi- Les baixes durant el curs s'hauran ons, etc. Les famílies han d’auto- de comunicar a la direcció del ritzar per escrit la participació en centre mitjançant l'imprès corres- famílies (tant per a l’escolarització aquestes activitats i fer-se càrrec ponent, abans del dia 20 del mes com per a l'alimentació) a partir de les despeses particulars que anterior a l'inici de la baixa, i tin- del dia 1 del mes següent al de la ocasionin. En el cas d’aquelles dran efectes en la facturació a les comunicació. famílies que no considerin oportú Sortida del centre El pare, la mare o la persona que en tingui la tutela, notificarà la identificació de la persona que recollirà l’infant. En el cas que no sigui la persona habitual qui reculli l’infant, cal notificar-ho amb antelació i, sempre que no sigui una situació d'urgència, per escrit. Es recomana que les persones que recullin els infants a la sorti- que els seus fills o filles hi partici- Dades econòmiques pin, l’escola ha d’oferir la possibili- Cost i finançament tat que l’infant resti al centre Les escoles bressol municipals mentre dura l’activitat. són centres educatius que gau- deixen del reconeixement de la Participació de les famílies ciutadania per la qualitat del seu Cada centre té previstos canals servei. El cost mitjà d’una plaça de relació per tal de garantir el per infant a l’escola bressol, el diàleg i la col·laboració entre les curs 2012-2013, s'ha previst que famílies i els educadors i educa- sigui aproximadament de 6.313 dores respecte a l’educació dels infants. Aquests canals van des del contacte diari en el moment de portar i recollir els infants fins materials en què aparegui la a l’assistència a reunions i entre- imatge del seu fill o la seva filla. vistes individuals i el Consell Escolar del centre. Els cotxets Per tal de mantenir l’ordre en Material gràfic, fotografies l’espai destinat a guardar els cot- i vídeos xets dels infants de 0 a 2 anys, Durant el curs es realitzen treballs recomanem l’ús d’aquells que són de recerca i informació sobre l’ac- més lleugers i plegables. En el cas tivitat dels infants a l’escola que dels infants més grans, de 2 a 3 inclouen la producció de material anys, només en els casos en què propi escrit i multimèdia, i que sigui estrictament necessari serà euros, dels quals les famílies usu- pot ser utilitzat en congressos, permès guardar el cotxet a l’esco- àries paguen el 33% i la resta cursos, publicacions diverses i el la. La direcció del centre no es fa l'assumeix l’Ajuntament de Bar- web de l'Ajuntament de Barcelo- responsable dels objectes que s’hi celona (amb una aportació de la na. És preceptiu que les famílies dipositin ni dels mateixos cotxets, Generalitat de Catalunya pen- autoritzin, o no, la difusió dels en cas de substracció. dent de determinar en funció de les seves disponibilitats pressu- curs 2013-2014 seran de 3.414 postàries). euros en deu quotes mensuals (de setembre a juny) de 198,5 euros Preu en concepte d'escolarització i Els preus públics per al curs 129,9 euros en concepte d'alimen- 2013-2014 a les escoles bressol tació, i a aquest import s'hi suma- municipals de la ciutat, (excepte ran 13 euros mensuals si l'infant Enxaneta, Els Patufets de Navas, fa ús del servei d'esmorzar. Caspolino i Trinitat Nova) seran Addicionalment, tindran un preu de 3.049 euros anuals, que es fac- públic determinat pel servei de turaran en deu quotes mensuals permanència, opcional, de 5 a 6 iguals (de setembre a juny, inclo- (21,22 euros mensuals) o de 5 a 7 sos) de 177,3 euros en concepte de la tarda (42,44 euros mensu- d’escolarització i 116 euros en con- als) per a aquelles famílies que d’alimentació reduïts, tindrà un cepte d’alimentació (dinar i bere- vulguin fer ús d’aquest servei. preu de 1.306 euros anuals en nar); a aquest import s’hi suma- L’escola bressol municipal Trinitat concepte d’escolaritat i 346 euros ran 11,6 euros mensuals si l’infant Nova, que té un horari i un servei anuals en concepte d’alimentació. fa ús del servei d’esmorzar. Totes les escoles bressol munici- Les escoles bressol municipals pals facturaran els seus preus Enxaneta, Els Patufets de Navas i públics en deu quotes (al mes Caspolino tenen uns preus d’es- de juliol no hi haurà facturació). colaritat i alimentació diferents, El preu dels àpats esporàdics, si proporcionals al majors dies de no es té contractat el servei de servei i horari prestats a les famí- menjador, serà de 7,92 euros lies en aquestes escoles en relació diaris (inclou dinar i berenar), i amb la resta d’escoles bressols d'1,13 euros diaris pel servei municipals (en el curs 2013-2014 d’esmorzar. seran 215 dies de servei respecte El cost del servei d’alimentació es als 192 de les escoles de gestió compon principalment per les directa). Els preus públics per al despeses del personal de cuina (cuinera i ajudant de cuina) del En el moment de formalitzar la dia 1 del mes següent al de la centre. La disposició del servei es matrícula o matrícula de conti- comunicació. El període de baixa dimensiona per atendre tots els nuitat a l'escola bressol municipal tindrà una durada mínima de 25 infants matriculats a l’escola, amb dies lectius. independència de l’assistència puntual real diària de criatures Bonificacions al centre. Per aquests motius el L'Institut Municipal d'Educació contracte d’alimentació és anual. preveu destinar aproximadament A l’imprès de la matriculació la el 20% dels ingressos que rebrà família farà constar com a dades dels usuaris a bonificacions per del contracte si l’infant realitzarà als nens i nenes de les famílies amb més dificultats econòmiques i socials, per facilitar la seva esco- larització. Aquestes bonificacions poden ser del 90%, 70%, 50% o 30% del preu públic, segons els casos. s'haurà d'estar al corrent de paga- ment del respectiu servei o activi- tat del curs anterior. Excepcionalment, les famílies es podran donar de baixa durant el curs, per causa justificada. Les baixes del servei d’alimentació l’esmorzar, el dinar i el berenar a s’hauran de comunicar abans l’escola. Aquestes dades seran tin- del dia 20 del mes anterior a gudes en compte a efectes de fac- l’inici de la baixa, i tindran efectes turació a les famílies des de l’inici en la facturació a les famílies i en de curs. el servei d’alimentació a partir del Quotes mensuals mera facturació a realitzar per quota que correspondrà pagar el L'Institut Municipal d'Educació l'Institut Municipal d'Educació es curs següent. Les famílies d’alum- emetrà deu quotes mensuals (tant regularitzaran els dies transcorre- nat matriculat en una escola bres- per escolaritat com per alimenta- guts de servei durant el mes ante- sol que, per diferents raons (canvi ció), de setembre a juny, en la rior, alhora que es facturarà el de domicili, feina, etc.), vulguin primera setmana de cada mes. mes entrant per avançat, més la optar a una plaça en un altre cen- Al mes de juliol no s’emetran mitja mensualitat corresponent al tre el curs següent podran realit- rebuts. En els rebuts emesos es juliol també per avançat. zar la preinscripció en aquest, descomptaran, si s’escau, les sense que els suposi perdre la pla- bonificacions atorgades sobre els Renovació de matrícula ça al centre al qual ja assisteix preus públics. La matrícula s’ha de renovar cada l’infant. L'Institut Municipal Les quotes es pagaran per mesos curs i requereix estar al corrent d'Educació , com a responsable avançats i mitjançant domiciliació de pagament, omplir un imprès d’aquest servei públic, podrà rea- bancària. En el cas que les criatu- de renovació que facilita la matei- litzar els canvis organitzatius que res es matriculin a l’escola una xa escola i presentar la documen- consideri necessaris per al funcio- vegada iniciat el curs, en la pri- tació necessària per establir la nament de les escoles bressol. Orientacions sanitàries • L'infant no ha d'anar a l'escola • En cas que es detecti la presèn- cas d’urgència o de malaltia quan tingui manifestació activa cia de polls al cap dels infants, important, sempre que les cir- de malaltia. Per tal d'evitar el caldrà un tractament de manera cumstàncies de la urgència per- contagi amb les persones que immediata. metin fer una elecció. comparteixen l'aula, l’infant no En els casos de llémenes, un cop podrà assistir a l’escola quan pre- iniciat el tractament, i si ja estan • Per poder administrar medica- senti: mortes, encara que no hagin ció als alumnes cal que el pare, la – Febre. desaparegut del tot, l’infant podrà mare o tutor/a legal aporti una – Processos diarreics aguts o assistir a l’escola bressol. recepta o informe del metge on infecciosos. consti el nom de l’infant, la pauta – Estomatitis (infeccions i llagues • Els infants amb al·lèrgies alimen- i el nom del medicament que ha a la boca). tàries ho hauran d'acreditar amb de prendre. Així mateix, el pare, – Erupcions i altres alteracions un certificat emès per un metge la mare o tutor/a legal ha d’apor- de la pell (excepte si duen informe col·legiat, on s'especifiquin els al- tar un escrit on es demani i s’au- del pediatre amb el diagnòstic que lèrgens concrets, indicant com a toritzi al personal del centre edu- indiqui que no són contagioses). mínim l'índex d'IgE i els valors de catiu que administri al fill o filla – Conjuntivitis infecciosa sense referència considerats normals. la medicació prescrita, sempre tractament. L’infant podrà tornar També caldrà especificar les mesu- que sigui imprescindible la seva a l’escola passades 24 hores des res d'actuació recomanades. administració en horari lectiu. de l’inici del tractament, sempre El Departament de Salut i la que hagi remès el quadre agut i • Si un infant es posa malalt a Societat Catalana de Pediatria les molèsties que pateix. l’escola, s’avisarà la família. Per han recomanat administrar para- – Vòmits repetits. poder establir una ràpida comu- cetamol a infants amb febre igual – Bronquitis. nicació en el cas que es presenti o superior a 38ºC. Per poder En cas que un infant de l'escola una situació d’urgència, l’escola administrar aquest medicament sigui diagnosticat d'una malaltia ha de tenir, al menys, un telèfon cal tenir l'autorització del pare, infeccionsa greu, serà sempre de contacte de la família (llar, fei- mare o tutor legal, que l'escola l'Agència de Salut Pública la que na, mòbil, etc.). La família indica- ha de demanar en el moment de determinarà el procediment d'ac- rà a quin hospital o clínica prefe- la inscripció de l'alumne. tuació que s'ha de seguir. reix que es traslladi el seu fill en Castellano RASGoS DE iDEntiDAD manencia diaria del niño o niña en la escuela, de manera general, será de un La escuela infantil municipal colabora mínimo de cuatro horas. con las familias en el cuidado y la edu- cación de sus hijos e hijas en un marco Alimentación de cooperación y participación. Todas las escuelas infantiles municipa- Los espacios de las escuelas están pre- les disponen de cocina propia donde se parados con intencionalidad educativa, elaboran diariamente los menús. con el objetivo de que los niños pue- La utilización del servicio de comedor dan desarrollar sus capacidades afecti- es voluntaria e implica la aceptación de vas, cognitivas y de relación. sus condiciones. En la escuela infantil se da valor edu- Si por alguna razón el/la pediatra con- cativo a todos los momentos y secuen- sidera que al niño o niña le conviene cias de actividades: higiene, comida, una dieta especial, o si tiene alergia o descanso, etc. La escuela proporciona intolerancia a algún alimento, se aten- a los niños y niñas la primera expe- derá a sus necesidades específicas en la Por razones higiénico-sanitarias y riencia de socialización fuera del marco medida de lo posible, adaptando uno organizativas, las familias no podrán familiar. de los menús alternativos de los que la traer alimentos de casa en sustitución escuela dispone. de los que proporciona el centro. Horario En la escuela infantil se prevé la El horario es de las 8 de la mañana a posibilidad de continuar la lactancia las 5 de la tarde, excepto en los meses materna con los niños y niñas, tanto de septiembre y julio, durante los de forma presencial, como mediante cuales es de 8 de la mañana a 3 de la la administración de la leche que la tarde. En la escuela Trinitat Nova el madre se ha extraído previamente. Así horario es de 8 de la mañana a 2 de la pues, mediante el establecimiento de tarde durante todo el curso. acuerdos con la dirección del centro se Las escuelas Enxaneta, Els Patufets de garantiza: Navas y Caspolino estarán abiertas de • La posibilidad de que la madre pueda 8 de la mañana a 5 de la tarde durante amamantar a su hijo o hija en la propia todo el curso y ofrecerán un servicio aula de la escuela. de permanencias de 5 a 7 de la tarde. • El hecho de que dicho amamanta- En cualquier caso, el tiempo de per- miento se pueda realizar respetando los propios ritmos individuales, así Las bajas durante el curso deberán - Fiebre. como los del grupo. comunicarse a la dirección del centro - Procesos diarreicos agudos o infec- • La posibilidad de guardar en el frigo- mediante el impreso correspondiente ciosos. rífico o congelador de la cocina las uni- antes del día 20 del mes anterior al ini- - Estomatitis (infecciones y llagas en la dades de leche materna aportadas por cio de la baja, y tendrán efectos en la boca). la familia en dosis de una sola toma, facturación a las familias. - Erupciones y otras alteraciones de la etiquetadas con el nombre y apellidos piel (excepto si se trae un informe del del niño o niña y la fecha de consumi- Salida del centro pediatra con el diagnóstico que indique ción. En este caso, es necesario que la El niño o niña deberá ser recogido que no son contagiosas). leche llegue a la escuela debidamente habitualmente por el padre, la madre - Conjuntivitis infecciosa sin trata- almacenada y transportada en nevera o la persona que tenga su tutela. En el miento. El niño podrá volver a la portátil o bolsa isotérmica. caso de que no sea la persona habitual escuela pasadas 24 horas desde el ini- quien recoja al niño o niña, deberá cio del tratamiento, siempre y cuando estar autorizada por escrito. haya remitido el cuadro agudo y las molestias que sufre. Actividades fuera del centro - Vómitos repetidos. Las familias deben autorizar por escrito - Bronquitis. la participación en estas actividades y • En caso de que se detecte la presen- hacerse cargo de los gastos particulares cia de piojos en la cabeza de los niños que ocasionen. En el caso de aquellas o niñas será necesario aplicar un trata- familias que no consideren oportuno miento de forma inmediata. que sus hijos o hijas participen en • Si el niño o niña tiene que tomar dichas actividades, la escuela debe alguna medicación en la escuela, debe- ofrecer la posibilidad de que el niño o rá firmarse una autorización. niña se quede en el centro mientras dura la actividad. oRiEntACionES SAnitARiAS Asistencia La falta de asistencia no justificada • El niño o niña no debe ir a la escuela durante más de veinte días naturales cuando tenga manifestación activa provoca la baja del niño o niña y la de enfermedad. Por tanto, no podrá inmediata cobertura de la plaza. asistir a la escuela cuando presente: English MUniCiPAL inFAnt SCHooLS to develop their physical, intellectual, in the school will normally be no less emotional and social skills. than five hours. For many years, the Barcelona City In infant schools educational value Council has made a great effort to is given to all the moments and Meals offer the city a network of high-quality sequences of activities: hygiene, meals, All municipal infant schools have a infant schools. The Institut d’Educació resting, entering and leaving, etc. kitchen where the meals are prepared has 96 schools distributed around all A balanced combination of personal every day. the city’s districts. attention and social life is offered. The use of the meals service is Because families form an integral These schools provide the children voluntary and involves the acceptance part of the education community, with their first experience of of its conditions. it is important for you to know the socialisation outside the family For reasons of hygiene, health and characteristics of the service offered by framework. organisation, families may not bring these schools and for you to participate The educational proposals are food from home to replace the meals in their daily activities through the programmed so that each child can act provided by the school. If for any channels established for this purpose. according to their learning needs and reason the paediatrician considers We ask for your collaboration as abilities. that the child should have a special citizens of Barcelona to make this diet, this demand will be met through service work as well as possible and to HoW tHE inFAnt SCHooLS agreement. ensure that the schools continue to be oPERAtE In the escoles bressol it is possible to the institutions that we all desire. timetable Montserrat Ballarín i Espuña The opening times for children in Education Councillor infant schools are from Monday to Friday, from 8 a.m. to 5 p.m. (with the SiGnS oF iDEntitY exception of the EBM Trinitat Nova, in which they are from 8 a.m. to 2 p.m.). The municipal infant schools For children who do not have lunch at collaborate with families in the care the school there is a period no longer and education of their children in than three hours between the morning a framework of cooperation and and afternoon sessions. The morning participation. ends between 11.30 and 12 a.m. and The spaces of the municipal infant the afternoon begins between 2.30 schools are prepared for educational and 3 p.m. purposes, in order to allow children The period of time that children spend continue breastfeeding, either in person Departure from the school infant school when they have: or by providing the staff with milk The child must be picked up habitually - A temperature. previously extracted by the mother. by the father, mother or guardian. If - Diarrhoea (acute or infectious). Therefore, through agreements with the person who picks up the children - Mouth infections, ulcers or sores. the management of the school, it is habitually is none of these, he or she - Skin rashes and other skin ensured that: must have a written authorisation. complaints (unless a paediatrician’s • Mothers can breastfeed their children Activities outside the school diagnosis stating that they are not in the classroom. The families must give written contagious is presented). • Breastfeeding can be carried out authorisation for participation in - Untreated infectious conjunctivitis. according to the individual and group these activities and meet any special - Repeated vomiting. rhythms. expenses that they involve. The school - Bronchitis. The units of maternal milk provided offers the possibility of the child If lice are detected in your children’s by the family in single doses, labelled staying in the school for the duration hair, treatment must be applied with the name and surname of the of the activity. immediately. child and the date of consumption, can If the children have to receive be kept in the kitchen refrigerator or HEALtH GUiDELinES medication while they are at the freezer. In this case the milk must be school, an express authorisation must correctly stored and transported in a Children should not attend school be signed. cooler or isothermal bag. when they show clear signs of illness. Attendance In general, children may not attend In cases of unjustified failure to attend school during more than 20 calendar days, the children will lose their place, which will be filled immediately by another child. Withdrawals during the course must be communicated to the management of the centre using the appropriate form, before the 20th of the month before the beginning of the withdrawal, and will have effects on invoicing to families (both for schooling and food) as from the 1st of the month following the communication. Français SiGnES D'iDEntité Horaire La crèche est ouverte de 8 h à 17 h, La crèche municipale collabore avec sauf en septembre et juillet où elle les familles aux soins et à l’éducation ferme à 15 h. À l’école Trinitat Nova, des enfants dans un cadre de l’horaire est de 8 h à 14 h pendant coopération et de participation. l’année scolaire. Les lieux sont conçus à des fins Les écoles Enxaneta, Els Patufets de éducatives, pour que les enfants Navas et Caspolino) seront ouvertes de puissent développer leurs capacités 8 h à 17 h pendant l’année scolaire et affectives, cognitives et relationnelles. offriront un service de garderie de 17 À la crèche, chaque instant et toutes à 19 h. les séquences d’activités ont une Dans tous les cas et de manière valeur éducative : hygiène, repas, générale, l’enfant restera à l’école au repos, etc. Pour les enfants, l’école est moins quatre heures par jour. la première expérience de socialisation l’allaitement maternel, soit de manière en dehors du cercle familial. Alimentation présentielle, soit en administrant le Toutes les crèches municipales lait fourni préalablement par la mère. disposent d’une cantine et les menus y C’est ainsi que, moyennant accord, la sont préparés tous les jours. direction du centre garantit : L’inscription à la cantine est volontaire • La possibilité pour la mère d’allaiter et implique l’acceptation de ses son enfant à l’école. conditions. • De le faire en respectant les rythmes Si, pour une raison quelconque, de chacun et ceux du groupe. le pédiatre considère que l’enfant • La possibilité de garder, au doit suivre un régime spécial, ou en réfrigérateur ou au congélateur de cas d’allergie ou d’intolérance à un la cuisine, les unités de lait maternel aliment, il en sera tenu compte dans apportées par la famille en doses d’une la mesure du possible en adaptant l’un seule prise, étiquetées au nom de des menus alternatifs de la cantine. l’enfant avec mention de la date de Pour des raisons d’hygiène, de santé consommation. Dans ce cas, le lait sera et d’organisation, les familles ne remis à l’école, dûment conditionné et pourront pas porter de nourriture de la transporté dans une glacière ou un sac maison pour remplacer celle de l’école. isotherme. La crèche permet de poursuivre Assistance Activités à l’extérieur de • Si des poux sont détectés dans Toute absence non justifiée de plus de l’établissement les cheveux, les enfants devront vingt jours calendaires entraînera la Les familles doivent autoriser la faire immédiatement le traitement radiation de l’enfant et la couverture participation à ces activités par écrit approprié. immédiate de sa place. et prendre les frais correspondants à • Si l’enfant doit prendre des Les départs en cours d’année seront leur charge. Dans le cas où elles ne médicaments à l’école, il faudra communiqués à la direction du souhaiteraient pas que leur enfant présenter l’autorisation écrite centre en lui adressant le formulaire y participe, l’école prendra des correspondante. correspondant avant le 20 du mois dispositions pour que celui-ci puisse antérieur au départ et il en sera rester dans l’établissement pendant la tenu compte dans la facturation aux durée de l’activité. familles. Sortie de l’établissement oRiEntAtionS SAnitAiRES L’enfant sera recueilli par l’un de ses parents ou par son tuteur. Dans le cas • L'enfant ne doit pas aller à l’école s’il où une autre personne s’en chargerait, présente des symptômes de maladie. Il elle devra présenter une autorisation n’assistera pas à l’école en cas de : écrite. - Fièvre. - Épisodes de diarrhée aiguë ou infectieuse. - Stomatite (infections et plaies dans la bouche). - Éruptions et autres affections de la peau (sauf si le pédiatre a émis un diagnostic établissant qu’il n’y a pas risque de contagion). - Conjonctivite infectieuse sans traitement. L’enfant pourra revenir à l’école 24 heures après le début du traitement, s’il est rétabli du cadre aigu de la maladie et de ses indispositions. - Vomissements fréquents. - Bronchite. Les escoles bressol municipals Ciutat Vella Cadí Om, 11 08001 93 442 48 44 Canigó Àngels, 7 08001 93 441 75 12 Carabassa Carabassa, 8 bis 08002 93 343 51 06 La Mar Andrea Dòria, 40 08003 93 221 51 24 Mont Tàber Santa Elena, 4 08001 93 441 75 36 Portal nou Portal Nou,2 08003 93 310 18 07 Puigmal Mònec, 2 08003 93 310 18 97 Eixample Barrufets Marina, 354 08025 93 455 10 42 Casa dels Nens Roger de Llúria, 132 08037 93 476 32 37 El Roure Compte d’Urgell, 145 08036 93 453 17 31 El Tren de Fort Pienc Ribes, 10-12 08013 93 245 11 31 Els Tres Tombs Manso, 28 bis 08015 93 325 09 13 La Fassina Nàpols, 244 08013 93 458 71 10 L’Arbret de l’Eixample Av. de Roma, 102-104 08015 93 451 25 74 Londres Londres, 56-58 08036 93 410 83 37 Sants-Montjuïc Bellmunt Font Florida, 93 08004 93 332 59 45 Collserola Mare de Déu del Port, 179 08038 93 223 30 93 El Cotxet Platí, 8 08038 93 296 59 10 El Fil Nicaragua, 45 08029 93 410 28 86 El Timbal Guitard, 23 08014 93 490 43 42 Forestier Segons Jocs Mediterranis, 2 08004 93 423 07 33 Guinbó Olzinelles, 73 08014 93 332 23 41 L’Esquirol Noguera Pallaresa,32 08014 93 332 99 50 Nic Pg. de l’Exposició, 1 08004 93 443 82 97 Niu d’Infants Pedrera del Mussol,10 08038 93 331 25 65 Pau Muntadas, 1 08014 93 332 41 97 Les Corts Bambi Vallespir, 196 08014 93 491 48 17 Can Bacardí Travessera de les Corts, 94 08028 93 334 00 06 Can Novell Evarist Arnús, 6 08028 93 490 24 08 Xiroi Europa, 41 08014 93 410 16 20 Sarrià-St Gervasi Can Canet Canet, 6-8 08017 93 280 63 10 Can Caralleu Major de Can Caralleu, 1 08017 93 280 10 32 El Putget Marmellà, 13 08023 93 418 44 74 El Tramvia Blau Pl. Alfonso Comin, 15 08022 93 254 63 58 La Puput Reis Catòlics, 37 08017 93 406 78 03 L’Oreneta Pg. de Santa Eulàlia, 18 08017 93 280 46 83 Gràcia Caspolino Neptú, 12 08006 93 624 27 96 El Gat Negre Camí de Can Móra, 13 08023 93 285 66 79 Enxaneta Jaén, 22 08012 93 217 86 84 Galatea Av. Vallcarca, 229 08023 93 418 94 36 Gràcia Maignon, 2 08023 93 217 18 33 La Fontana Gran de Gràcia, 123 08012 93 218 64 56 Sant Medir Santa Rosa, 7 08012 93 368 97 84 Horta-Guinardó Albí Bernat Bransi, 3-9 08035 93 429 41 99 Cargol Mossèn Josep Bundó, 6 08032 93 429 36 41 L’Arboç Pg. Vall d’Hebron, 171 08035 93 428 17 94 L’Arquet Jorge Manrique, 12 08035 93 427 27 98 L’Harmonia Harmonia, 37 08035 93 428 00 99 Llar d’Infants Rectoria, 31 08031 93 427 68 70 Marina Marina, 347 08025 93 446 14 72 Montserrat Gènova, 2 bis 08041 93 347 07 49 Sant Genís Natzaret, 83 08035 93 417 24 32 Tres Turons Descans, 12 08032 93 429 42 97 Tris-Tras Llobregós, 109 08032 93 358 85 60 Valldaura Pg. Valldaura, 18 interior 08031 93 427 08 28 Xarlot Pantà de Tremp, 66 08032 93 358 93 00 nou Barris Aqüeducte Perafita, 48 08033 93 353 12 15 Can Dragó Av. Rio de Janeiro, 16 08016 93 408 42 38 Ciutat de Mallorca Deià,12 08016 93 359 38 54 Colometa Av. Meridiana, 573 08016 93 354 01 72 El Torrent Alcàntara, 22 08042 93 353 55 20 El Vent Miguel Hernández, 20 08042 93 427 37 45 La Muntanya St. Feliu de Codines, 4 08033 93 350 79 38 L’Argimon Artesania, 39 08042 93 350 57 48 Nenes i Nens Ignasi Agustí, 4 08042 93 427 31 67 Pla de Fornells Nou Barris, 12 08042 93 359 83 50 Ralet Joaquim Valls, 10 08042 93 359 77 93 Trinitat Nova Fosca, 12 08033 93 359 52 71 Turó Aneto, 15 08031 93 407 19 50 Sant Andreu El Caminet del Besòs Quito, 2 08030 93 311 66 86 El Palomar Malats, 45 08030 93 311 57 56 El Parc de la Pegaso Portugal, 60 08027 93 351 97 47 El Tren de Palafurgell, 4 08033 93 676 42 57 Icària Costa Rica, 22 08027 93 408 39 40 La Filadora Parellada, 25 08030 93 311 38 02 Les Quatre Torres Augusto César Sandino, 9 08030 93 345 39 52 Manigua Garcilaso, 232 08027 93 408 78 12 Els Patufets de Navas Navas de Tolosa, 312 08027 93 408 07 42 Sant Martí Camp de l’Arpa Sant Antoni M Claret, 358 bis 08041 93 435 60 53 Cobi Àlaba, 37 08005 93 221 90 32 Diagonal Mar Josep Pla, 57 08019 93 303 62 99 Dolors Canals Perú, 271 08020 93 307 10 11 El Bressol del Poblenou Perú, 135 08018 93 307 97 14 El Clot de la Mel Andrade, 9 interior 08018 93 498 21 43 El Gronxador Rambla Prim, 215 08020 93 278 38 28 El Petit Príncep de Degà Bahí, 88 08026 93 446 02 96 El Xalet de la Paperera Pça. Julio González,14 08005 93 221 41 00 Esquitx Selva de Mar, 215 08020 93 256 57 63 Júpiter Lope de Vega, 78 08005 93 303 63 00 La Farinera Hernán Cortés, 2 08018 93 270 06 93 La Mar Xica Carmen Amaya,2 08005 93 221 19 69 La Verneda de Sant Martí Josep Miret, 22 08020 93 278 00 50 L’Aliança Llull, 163 08005 93 485 67 00 L’Estació Fluvià, 253 08020 93 303 37 91 Margalló Concili de Trento, 249 08020 93 313 31 18 ©Ajuntament de Barcelona Edició: Institut Municipal d’Educació Disseny gràfic: Jordi Salvany Fotografia: Pepa del Pozo Impressió: Vanguard Gràfic juny de 2013 Per a més informació: institut d'Educació de l'Ajuntament de Barcelona Plaça d’Espanya, 5 Tel. 93 402 36 63 imebatencio@bcn.cat www.bcn.cat/ barcelonabressol bcn.cat/ educacio