El retorn econòmic a la ciutat de Barcelona del Servei d’atenció domiciliària (SAD). (MÈTODE SROI) Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Març 2013 1 PROCÉS D’AVALUACIÓ Recursos que es van aportar al projecte durant el 2011 AGENTS IMPLICATS € Ajuntament 19.796.826,88€ Empreses proveïdores ---- Persones usuàries 96.343,41 € Entorn cuidador ---- Generalitat de Catalunya 20.582.642,33€ AGE ---- 41.539.753,78 € Resultats de l’activitat amb la inversió efectuada Indicador Resultat 2011 Total persones usuàries 15.136 - Persones usuàries ateses pel servei d’atenció 12.191 personal - Persones usuàries ateses pel servei de neteja 3.045 Hores anuals de servei 2.211.493 Empreses contractades 3 Persones contractades 2.580 Hores anuals de formació als treballadors 20.245 Suara 6.719 ABD 3.003 Clece 10.523 Canvis que rep cada agent implicat (1/4) • Empreses proveïdores: • Major estabilitat financera que permet una major estabilitat de la plantilla. • Major coneixement de les necessitats socials. • Major professionalitat del servei gràcies a que els treballadors estan més formats. Canvis que rep cada agent implicat (2/4) • Persones usuàries: • Major facilitat per realitzar activitats fora de la llar • Millora de la higiene personal • Millora de l’alimentació • Millora de la capacitat de mobilització dins de la llar • Reducció del sentiment de soledat • Millor habitabilitat de la llar, més neta i més segura • Millora de la capacitat per gestionar les tasques domèstiques, administració de la llar • Millora de l’estat de salut • Millora capacitat econòmica en tant que s’estalvien el cost de contractar el servei al sector privat Canvis que rep cada agent implicat (3/4) • Entorn cuidador: • Més oportunitats laborals. • Millora de la tranquil·litat i del benestar personal i emocional. Més temps lliure per oci i/o descansar • Ajuntament i Generalitat • Estalvi de despeses com a conseqüència de la reducció del consum d’altres serveis socials i sanitaris més costosos Canvis que rep cada agent implicat (4/4) • Administració General de l’Estat • Increment d’ingressos per cotitzacions a la Seguretat Social • Increment d’ingressos per recaptació d’IRPF • Increment d’ingressos per recaptació d’Impost de Societats • Increment d’ingressos per recaptació d’IVA • Estalvi de despeses com a conseqüència de la reducció del consum de prestació d’atur Quantificació econòmica dels canvis socials Outcomes Els outcomes Agents Descripció: Com descriuries el d'interès Indicador Unitats Durada Financial proxy Valor (€) canvi? A qui es genera Quina Durant Quin és el efectes? Qui quantitat de quant de Quina referència s'utilitza per Outcomes materials Com es mesura? valor del genera efectes canvi temps? valorar el canvi? canvi? al programa? representa? (anys) Major facilitat per realitzar activitats Nombre total d'hores de serveis Cost hora treballadora familiar / fora de la llar (anar al metge, anar a 276.052 1 15,09 € d'acompanyament Auxiliar de la llar comprar, fer gestions, etc.) Nombre total d'hores de la prestació Cost hora treballadora familiar / Millora de la higiene personal 589.316 1 15,09 € ajudar a banyar-se, toaleta i vestir-se Auxiliar de la llar Nombre total d'hores de la prestació Cost hora treballadora familiar / Millora de l'alimentació 71.168 1 15,09 € ajudar a alimentar-se Auxiliar de la llar Nombre total d'hores de les Millora de la capacitat de mobilització Cost hora treballadora familiar / prestacions ajudar a fer 106.884 1 15,09 € dins de la llar Auxiliar de la llar transferències i mobilitzacions Nombre total d'hores de la prestació Els usuaris es senten més d'intervenció psicosocial, Educació Cost hora treballadora familiar / acompanyats i redueixen el 32.549 1 15,09 € d'hàbits socials, Educació de gestió Auxiliar de la llar sentiment de soledat de l'entorn Nombre total d'hores de la prestació Cost hora treballadora familiar / Persones Millor habitabilitat de la llar, més neta 36.684 1 15,09 € Organització de l'habitatge Auxiliar de la llar usuàries i més segura Nombre total d'hores de neteja 365.527 1 Cost auxiliar de neteja 10,00 € Millora de la capacitat per a gestionar Nombre total d'hores de les tasques domèstiques, Cost hora treballadora familiar / d'acompanyament en la realització 561.517 1 15,09 € administració de la llar, us de Auxiliar de la llar de les AIVD recursos comunitaris, etc. Nombre total d'hores de la prestació Cost hora treballadora familiar / 20.409 1 15,09 € Control d'eliminació Auxiliar de la llar Millora de l'estat de salut, retard del Nombre total d'hores de la prestació Cost hora treballadora familiar / 2.903 1 15,09 € desenvolupament de la dependència Assessorament de serveis Auxiliar de la llar Nombre total d'hores de la prestació Cost hora treballadora familiar / 17.418 1 15,09 € Educació d'habilitats d'autocora Auxiliar de la llar Millora de la capacitat financera dels Diferència entre el Cost hora TF / usuaris i les seves famílies en tant AL * total d'hores de servei Estalvi anual dels usuaris 15.136 1 2.197,40 € que s'estalvien el cost de contractar menys el copagament dels el servei al sector privat usuaris Outcomes Els outcomes Agents d'interès Descripció: Com Indicador Unitats Durada Financial proxy Valor (€) descriuries el canvi? A qui es genera Quina Durant Quin és Quina referència efectes? Qui quantitat de quant de el valor Outcomes materials Com es mesura? s'utilitza per valorar el genera efectes al canvi temps? del canvi? programa? representa? (anys) canvi? Estalvi per usuari en la utilització de centre de dia i 3.863 1 849,95 € prestació econòmica de l'entorn cuidador del Grau I El sistema redueix despeses Estalvi per usuari en la com a conseqüència de la utilització de centre de dia i 6.507 1 3.306,47 € reducció en el consum prestació econòmica de d'altres serveis socials l'entorn cuidador del Grau II d'atenció a la dependència Estalvi per usuari en la Estalvi de despeses al utilització de centre de dia i Ajuntament i sistema públic com a 4.766 1 prestació econòmica de 4.912,05 € Generalitat de conseqüència de la l'entorn cuidador del Grau Catalunya reducció del consum de III serveis socials i sanitaris Estalvi en la utilització de 15.136 1 serveis sanitaris d'atenció 36,16 € primària El sistema redueix despeses com a conseqüència de la Estalvi en la utilització de les reducció en la freqüentació o 15.136 1 urgències sense 9,21 € consum de serveis sanitaris hospitalització Estalvi en el consum de 15.136 1 208,80 € fàrmacs Outcomes Els outcomes Agents d'interès Descripció: Com Indicador Unitats Durada Financial proxy Valor (€) descriuries el canvi? A qui es genera Quina Durant quant efectes? Qui genera quantitat de Quina referència s'utilitza Quin és el valor del Outcomes materials Cóm es mesura? de temps? efectes al canvi per valorar el canvi? canvi? (anys) programa? representa? El sistema rep ingressos via les cotitzacions 1 1 Cotització en base al salari 1.592.898,04 € empresarials de SUARA El sistema rep ingressos via les cotitzacions dels 1 1 Cotització en base al salari 302.769,20 € treballadors de SUARA L'administració púbica El sistema rep ingressos via les cotitzacions 1 1 Cotització en base al salari 2.135.879,35 € incrementa l'ingrés de fons empresarials d'ABD via cotitzacions a la El sistema rep ingressos via les cotitzacions dels 1 1 Cotització en base al salari 405.976,08 € Seguretat Social treballadors d'ABD El sistema rep ingressos via les cotitzacions de 1 1 Cotització en base al salari 5.434.170,74 € empresarials CLECE El sistema rep ingressos via les cotitzacions dels 1 1 Cotització en base al salari 1.032.896,97 € treballadors de CLECE Retenció d'IRPF practicada als El sistema rep ingressos via recaptació de l'IRPF 1 1 treballadors en base al salari mig 336.761,57 € dels treballadors de SUARA a SUARA L'administració púbica Retenció d'IRPF practicada als El sistema rep ingressos via recaptació de l'IRPF incrementa l'ingrés de fons 1 1 treballadors en base al salari mig 267.117,42 € dels treballadors de ABD via recaptació IRPF a ABD Retenció d'IRPF practicada als El sistema rep ingressos via recaptació de l'IRPF 1 1 treballadors en base al salari mig 744.333,06 € dels treballadors de CLECE Administració a CLECE General de l'Estat El sistema rep ingressos via recaptació l'Impost Import de l'Impost de Societats 1 1 97.219,63 € L'administració púbica de Societats de SUARA pagat per SUARA incrementa l'ingrés de fons El sistema rep ingressos via recaptació de Import de l'Impost de Societats 1 1 - € via recaptació de l'Impost de l'Impost de Societats d'ABD pagat per ABD Societats El sistema rep ingressos via recaptació de Import de l'Impost de Societats 1 1 262.689,37 € l'Impost de Societats de CLECE pagat per CLECE L'administració púbica El sistema rep ingressos via recaptació de l'IVA incrementa l'ingrés de fons 1 1 Import de l'IVA pagat per CLECE 921.242,44 € de CLECE via recaptació de l'IVA El sistema redueix despeses com a conseqüència de la reducció del nombre de 598 1 Prestació mitjana anual d'atur 10.366,00 € persones que cobren el subsidi d'atur (treballadors d'ABD) Estalvi de despeses al El sistema redueix despeses com a sistema públic com a conseqüència de la reducció del nombre de 706 1 Prestació mitjana anual d'atur 10.366,00 € conseqüència de la reducció persones que cobren el subsidi d'atur del consum prestació d'atur (treballadors de SUARA) El sistema redueix despeses com a conseqüència de la reducció del nombre de 1.276 1 Prestació mitjana anual d'atur 10.366,00 € persones que cobren el subsidi d'atur (treballadors de CLECE) Correctors de l’impacte que no es pot considerar com a propi Outcomes Els outcomes Correccions Agents Descripció: Com d'interès Financial Impacte descriuries el Indicador Unitats Durada Valor (€)Font Deadweiht Attribution proxy canvi? Nombre d'hores que està en disposició de treballar Salari mig hora 175.310 1 13,77 € Idescat 22% 10% gràcies a que l'usuari rep a Catalunya 1.694.207,14 € el servei (Grau I) Nombre d'hores que està Més oportunitats en disposició de treballar Salari mig hora 295.293 1 13,77 € Idescat 22% 10% laborals gràcies a que l'usuari rep a Catalunya 2.853.719,73 € el servei (Grau II) Entorn cuidador Nombre d'hores que està en disposició de treballar Salari mig hora 216.309 1 13,77 € Idescat 22% 10% gràcies a que l'usuari rep a Catalunya 2.090.413,80 € el servei (Grau III) Tranquil·litat personal Cost anual / Benestar / Millora del benestar mig de Comoditat / Està més Cuota anual a gràcies a disposar més 8.770 1 549,00 € gimnàs, 0% 10% content / Companyia / un club 4.333.082,60 € temps d'oci personal club, Més temps lliure / piscina Descans 3) RESULTATS Càlcul del retorn social RESULTATS SROI SROI (sense AGE) (amb AGE) 41.539.753,78 € Total Inversió 2011 2.744,43 € Inversió per beneficiari Impacte social 2011 111.248.131,35 € 130.008.407,57 € Impacte per beneficiari 7.349,90 € 8.589,35 € Valor actual net 69.708.377,57 € 88.468.653,79 € (Impacte social – Inputs) SROI 2,68€ 3,13€ Impacte social que rep cada stakeholder Stakeholder Total impacte 2011 % Suara 950.660,55 € 0,7% ABD 463.186,46 € 0,3% Clece 1.691.758,90 € 1,3% Persones usuàries 53.368.396,84 € 40,1% Entorn cuidador 10.971.423,28 € 8,2% Ajuntament i 46.159.054,13 € 34,7% Generalitat 19.416.885,89 € 14,6% AGE 133.021.366,06 € 100% TOTAL PRINCIPALS MISSATGES: GARANTIR QUE ELS RECURSOS PÚBLICS ES GASTEN EN ACTUACIONS QUE FUNCIONEN • Gran impacte social i econòmic de la pròpia activitat: al 2011 es van generar 133M€ d’impacte amb una inversió de 41,5M€. • Alta rendibilitat per a les persones usuàries: – Les persones usuàries reben el 40% de l’impacte social del programa. – Les persones usuàries estalvien a l’any de mitjana 2.197€. • Alta rendibilitat per a l’administració: – L’Ajuntament i la Generalitat s’estalvien més de 43M€ en consum d’altres serveis socials i sanitaris. Reben el 34,7% del total d’impactes generats. – L’AGE ingressa 19,4M€. Rep el 14,6% del total d’impactes generats. 15