Data d’inici: 2001 Autobusos a gas natural comprimit Transport urbà més net 18 Actors principals TMB Carrer 60, 21-31 Sector A Polígon industrial Zona Franca 08040 Barcelona Tel.: 93 298 70 00 http://www.tmb.net tmb@tmb.net Gas Natural SDG, SA Av. Portal de l’Àngel, 22 08002 Barcelona 902 199 199 http://www.gasnatural.com objectius de Dotar progressivament la ciutat d’una flota d’autobusos més respectuosos l’actuació amb el medi ambient perquè la mobilitat a Barcelona sigui més sostenible, tant pel que fa a la contaminació atmosfèrica com a la incidència en la salut dels ciutadans. El gas natural és la font d’energia que genera menys emissions contaminants i que té menys contingut de carboni de tots els combustibles fòssils i el carbu- rant alternatiu al gasoil millor posicionat actualment per a l’automoció. descripció de experiències a finals de les empreses MAN total de 250 vehicles (apro- l’actuació 1995 i durant tot l’any 1996 (Alemanya) i IVECO (Estat ximadament un 30% de la (en col·laboració amb Gas Espanyol). flota) els propers anys. Natural SDG, SA, Mercedes Se n’han incorporat 35, Quan s’arribi a aquesta Transports Metropolitans Benz i l’Institut Català preferentment a les línies xifra, la pila d’hidrogen per de Barcelona (TMB) va d’Energia), en què es va que circulen de mar a a l’automoció estarà total- firmar un conveni de provar la viabilitat del gas muntanya i viceversa, i al ment experimentada i es col·laboració amb Gas natural comprimit (GNC) llarg del 2002 se n’hi afegi- perfila com una possible Natural SDG, SA el passat en vehicles de transport ran 35 més. La renovació de alternativa encara més mes d’abril del 2000 per públic, el període 2000- la flota d’autobusos s’anirà sostenible per al transport utilitzar aquest carburant 2001 s’han substituït el incrementant progressiva- urbà de viatgers, ja que es en els autobusos de 50% dels autobusos a ment en funció de les tracta d’una energia reno- Barcelona i de l’àrea metro- renovar per vehicles pro- disponibilitats econòmi- vable que no genera emis- politana. pulsats amb aquest com- ques i dels avenços tec- sions contaminants (només Després d’unes primeres bustible, subministrats per nològics fins a arribar a un vapor d’aigua). El transport urbà minació atmosfèrica i provocades per la mobili- d’augment de gasos tat en vehicle de motor. A Barcelona, com en d’efecte hivernacle. Un dels reptes per a una moltes altres ciutats Tot i que el transport mobilitat urbana sosteni- europees, el transport públic constitueix el 55% ble és incrementar l’ús s’ha convertit en el del total de desplaça- del transport públic i sector que més energia ments de la ciutat, només millorar, per tant, de la consumeix (42%) i en la és responsable d’un 5% seva eficiència mediam- El GNC s’emmagatzema al sostre de l’autobús principal font de conta- de les emissions totals biental. fitxes de sostenibilitat 18 Autobusos a gas natural comprimit Transport urbà més net Avantatges ambientals Aspectes econòmics El gas natural com a carburant de vehicles té És una de les energies més barates, redueix les despe- diversos avantatges ambientals respecte als ses de manteniment i prolonga la vida del vehicle. combustibles tradicionals derivats del petroli. El cost de cada vehicle és aproximadament de - Redueix les emissions de carboni (CO2) al voltant 220.000 euros. Gas Natural SDG, SA n’aporta 1/10 part d’un 25% i, per tant, contribueix a la disminució i ofereix a TMB un preu de consumidor industrial. de l’efecte hivernacle. Fins ara la inversió inicial de 35 autobusos ha - No conté plom ni traces de metalls pesats, la estat de 7.362.398 d’euros. qual cosa evita les emissions d’aquests elements a l’atmosfera. Repostatge i compressió del gas - No emet partícules sòlides en suspensió, que és un dels principals problemes ambientals que Els autobusos reposten en una estació de càrrega genera el gasoil i que provoca problemes a les cotxeres de TMB de la Zona Franca. Aquesta importants en la salut humana. instal·lació, subministrada per Gas Natural SDG, - No conté sofre i, per tant, no emet òxids de sofre SA, és de càrrega ràpida i permet l’abastiment (SO2) i no contribueix a la formació de pluja àcida. nocturn dels vehicles (3-3,5 minuts per autobús). - Les seves propietats químiques permeten l’ús de En aquesta estació, es comprimeix el gas a una La reducció catalitzadors, que minimitzen les emissions a pressió de 250 bars, s’emmagatzema en dipòsits i l’atmosfera d’òxids de nitrogen (NOx), monòxid es refrigera fins al moment del subministrament. d’emissions dels de carboni (CO) i hidrocarburs. El combustible queda en 8 dipòsits de 140 l cada autobusos a GNC - Presenta nivells d’emissió sonora menors als un, al sostre del vehicle, i permet que l’autobús corresponents motors diesel (uns 10 decibels tingui un dia complet d’autonomia. millora la quali- (dB(A)), així com menys nivells de vibració. tat ambiental Altres avantatges del transport El gas natural té una major eficiència energètica i públic. no necessita processos de transformació. És un combustible segur, ja que en ser menys dens que l’aire, no té tendència a acumular-se a portaequipatges o forats dels vehicles i, per tant, disminueix el risc d’incendi o explosió. Estalvi de contaminació del gas natural respecte Certificació ISO 14001 al gasoil en autobusos urbans * La posada en circulació dels autobusos a GNC Contaminant 250 autobusos s’inscriu en la línia de millora i d’innovació mediambiental de TMB, reconeguda l’any 2000 Diòxid de carboni (CO2) 4.000 tones/any amb la certificació ISO 14001. Monòxid de carboni (CO) 35 tones/any Hidrocarburs (HC) 11,4 tones/any Avançant en la sostenibilitat Òxids de nitrogen (NOx) 147 tones/any TMB, a partir de la signatura d’un conveni de Òxids de sofre (SO2) 19,6 tones/any col·laboració amb Evobus i la Unió Europea, Partícules en suspensió 3,5 tones/any l’any 2003 durà a terme una prova pilot amb 3 * Fundació Bosch i Gimpera (abril 1997) autobusos que circularan amb pila d’hidrogen. Nivells d’emissió segons la normativa de la UE (valors expressats en g/kWh) Tipus Monòxid de Òxids de Els vehicles amb GNC se situen a d’autobús carboni (CO) Hidrocarburs nitrogen (NO ) Partícules x un nivell d’emissions inferior a Euro 1 4,5 1,1 8,0 0,36 l’establert per les normes Euro 2 4,0 1,1 7,0 0,15 comunitàries (Euro 1, 2, 3 i 4), equivalents als autobusos a Euro 3 2,0 0,6 5,0 0,1 gasoil estàndards, actuals i els Euro 4 1,5 0,46 2,0 0,02 més nous que s’han d’incorporar GNC 0,96 0,13 0,11 0,02 a la ciutat. Si voleu més informació, adreceu-vos als actors citats o al Centre de Recursos Barcelona Sostenible C/ Nil Fabra, 20 baixos 08012 Barcelona - Tel. 93 237 47 43 / 93 237 38 04 recursos@mail.bcn.es fitxes de sostenibilitat