Materials de coneixement Recull de recursos 19  Per a educadors i educadores Abril 2010 CABALLERO, A. Protozoos insumisos: ciudadanía y consumo responsable. Barcelona: Intermón Oxfam, 2009. A través d'una narració crítica, però a la vegada amb humor, ens convida a reflexionar sobre el nostre rol coma a consumidors i consumidores, i les seves conseqüències directes en l'equilibri ambiental, Maleta dels residus econòmic i social del món actual. CENTRE DE RECERCA I INFORMACIÓ EN CONSUM; i el consum XARXA DE CONSUM SOLIDARI. Guia per al consum responsable de joguines. Barcelona: Icaria, 1998. responsable Guia que inclou una sèrie de criteris i factors a tenir en compte a l'hora de triar una joguina quan la comprem. A més proporciona informació sobre els sistemes de producció que també poden ser útils en el moment de comprar altres objectes. DIES I MORATILLA, I. El Model alimentari actual. Barcelona: Justícia i Pau, 2006. Lectura que ens submergeix en l'intricat món de l‟alimentació mentre aprenem què significa ser consumidors crítics. Us presentem... FERNÁNDEZ, R., et al. Contrapublicidad. Barcelona: Ecologistas en Acción, 2009. Materials de coneixement Selecció del treball fet pel grup ConsumeHastaMorir, contrapublicacions que analitza el paper ideològic de la Per a educadors i educadores publicitat i el discurs de les grans empreses anunciants que la sustenta. Per a infants HOBBELINK, H.; VARGAS, M. (eds.) . Introducción a la crisis alimentaria global. Barcelona: GRAIN, etc.,2008. Materials de ficció Aquesta recopilació d'articles és una contribució a la actuació dels moviments socials del Sud i del Nord, amb diferents enfocaments crítics i constructius. Es pot Materials didàctics per orientar el consultar a Internet a través de: disseny d’activitats www.noetmengiselmon.org/IMG/pdf/Introduccion_Crisi s_Alimentaria_Global.pdf. Materials per crear reutilitzant LATOUCHE, S. Petit tractat del decreixement serè. Barcelona: Tres i Quatre,Institut del Territori, 2009. Materials per mirar, escoltar, Obra que introdueix el concepte de decreixement. Els debatre i aprendre partidaris d'aquesta corrent de pensament proposen una disminució del consum i una producció controlada i racional respectuosa dels ecosistemes i dels éssers Materials per jugar i experimentar humans. MENDIZABAL, G.; QUINTELA, M. Guia per al consum responsable de roba. Barcelona: Setem, 2005. La informació orienta i dona pautes per poder triar la roba que volem comprar, adonant-nos de què és el que comprem i quines empreses estem recolzant amb la nostra compra. A més d'hàbits de consum responsable, es proposen hàbits d'ús, de reutilització i reciclatge per allargar la vida útil de la nostra roba. Objectiu decreixement: [podem continuar creixent fins Comerç just és una cadena de solidaritat, persones, a l'infinit en un planeta finit?]. Barcelona: Leqtor, 2006. idees, equitat, drets, transparència... i moltes més Els autors d‟aquesta obra fan una critica aguda al coses. Barcelona: Sodepau, [200?]. concepte de creixement sostenible i proposen A partir de 10 anys. Lectura breu que presenta set substituir-lo pel de „decreixement‟. Model econòmic que idees sobre el comerç just. Explica la realitat de les garanteix un món més just, més pacífic i respectuós del comunitats camperoles, el fet de transformar els planeta i de la humanitat. productes localment, afavorir els mercats locals, la sobirania alimentària, una relació més directa entre Opcions: informació per al consum. Barcelona: Centre productor i comprador, i el compromís per a un de Recerca i Informació en Consum, 2002-. consum crític i responsable. Revista monogràfica. Cada número tracta una temàtica diferent: la pasta, la llet, les joguines, el consum de EARTH WORKS GROUP. Manual pràctic de reciclatge. sabó, el consum de carn, etc. Barcelona: Leopold Blume, 2000. A partir de 8 anys. Aquest manual és un punt de partida UBASART i GONZÀLEZ, G. (coord.). Guia de xarxes per a les persones que estan disposades a participar en d'intercanvi solidari: Barcelona per l'acció comunitària. el procés de reciclatge. Barcelona: Ajuntament de Barcelona. Acció Social i Ciutadana, 2009. El cicle de la matèria orgànica. Corominas, J. (il.). Identifica 47 experiències concretes a la ciutat de Barcelona: Agència de Residus de Catalunya, 2008. Barcelona que van des dels bancs solidaris i bancs de A partir de 6 anys. Material molt complet sobre el temps fins a les cooperatives de consum agroecològic o compost. Els petits documents que formen part tracten les xarxes d'intercanvi de béns i coneixements. sobre: l'autocompostatge, els sistemes de recollida selectiva, la planta de compostatge i la de digestió anaeròbia. Hi trobareu més informació sobre la campanya a través del web: Materials de coneixement www.arc.cat/ca/agencia/publicacions/campanyes/cam panya_aquireciclem.html.  per a infants Fotografías de alimentos. Barcelona: InterDidak, [200?]. Anem a comprar: un dossier sobre el consum . EI i CI de primària. Són un total de 50 fotografies Barcelona: Cavall Fort, 2009. d'objectes familiars pels infants, vinculats als aliments. A partir de 8 anys. Dossier central de la revista Cavall El vocabulari que contenen les fotografies es presenta Fort de desembre 2009 dedicat al consum responsable. en un full en 9 idiomes. BERRY, S. 50 ideas para comprar de forma más Fotografías de objetos de la casa. Barcelona: ecológica. Blecha, A. (il.). Barcelona: Blume, 2009. InterDidak, [200?]. A partir de 8 anys. L'autora presenta principis bàsics EI i CI de primària. Són un total de 50 fotografies que poden ajudar a l'hora de buscar productes d'objectes familiars pels infants. El vocabulari que respectuosos amb l‟ambient. Son principis aplicats a contenen les fotografies es presenta en 9 idiomes. situacions quotidianes: comprar coses de segona mà, comprar en botigues del barri i productes locals, LUNA, G. Residus? Quins residus?: una publicació reparar els aparells, intercanviar coses, celebrar festes, sobre els nous models de gestió de residus. Bauer, M. etc. (il.). Barcelona: Mediterrània, 2007. A partir de 8 anys. Lectura per reflexionar i debatre BERTOLINI, G.; DELALANDE, C. Les deixalles i el sobre la gran quantitat de deixalles que genera la reciclatge. Hubesch, N. (il.). Barcelona: Empúries, nostra societat. Explica com funcionen diferents 2008. instal·lacions de tractament i gestió de residus: un A partir de 6 anys. Llibre molt complet que presenta ecoparc, una planta de triatge, una de compostatge, etc. una visió històrica dels residus des de l'edat mitjana fins a l'actualitat. S'explica d'on ve la paraula deixalla, MORRIS, N. Recicla! Barcelona: Susaeta, 2009. la gestió i organització dels residus generats, tipus de De 6 a 10 anys. Material força complet sobre el residus, consells per produir-ne menys,... fins arribar a reciclatge. A la part final hi ha un apartat que inclou explicar el concepte 'residu zero'. consells per a les famílies. BOUTTIER-GUÉRIVE, G.; THOUVENOT, T. Ajudo el NOLLA, A.; ARÀNEGA, S.; PORTELL, J. Reduir, meu planeta: a protegir la natura i salvar els animals. reutilitzar i reciclar. Barcelona: La Galera, 2008. Barcelona: Greenpeace, WWF, 2008. De 3 a 6 anys. Conté fotografies; lletra de pal; molt A partir de 10 anys. Llibre il·lustrat que presenta de il·lustrat. manera senzilla i propera l'impacte que té els nostres costums diaris en la natura: la manera de menjar, de vestir-se, de desplaçar-se, de destriar les nostres deixalles, etc. Propostes senzilles per reduir els residus. Barcelona: ESTIVILL, E.; DOMÈNECH, M. La Lila va a comprar. Fundació Catalana per a la Prevenció de Residus i Hernández, P. (il.). Barcelona: Beascoa, 2007. Consum Responsable, 2005. A partir de 7 anys. Al final del conte hi ha un quadern A partir de 8 anys. Guia útil per poder optar per un pedagògic sobre els nens i el consum. consum respectuós amb l‟ambient i la nostra salut i així col·laborar a fer una societat del benestar més FONSECA, J. El cas de les escombraries perfumades. sostenible. González, J. (il.). Barcelona: Macmillan, 2009. A partir de 7 anys. En aquest llibre, la Clara s'enfronta TURNBULL, S. La basura y el reciclaje. Fox, C. (il.). al seu primer cas. La Clara vol que els seus veïns siguin Barcelona: Usborne, 2007. més feliços i que deixin de discutir per les males olors. A partir de 7 anys. Llibre il·lustrat, sobre els residus: la A més, tot es veu complicat per un misteriós robatori a recollida, el transport, la gestió, etc. A la part final hi ha casa de la Clara. Amb coneixements bàsics d'anglès. un petit glossari per comprendre el significat d'alguns conceptes. La colla pessigolla... vol salvar el mercat . Jiménez, J. (il.). Barcelona: Associació Catalana d'Enginyeria Sense Fronteres, 2008. A partir de 10 anys. Aquest conte ha estat escrit i editat Materials de ficció per sensibilitzar a petits i grans de les conseqüències del model supermercadista, de les grans cadenes de distribució alimentària. Amb un exemple senzill, es ALCÁNTARA, R. Les tres bessones i comprar per presenta una realitat propera de la nostra pagesia i comprar. Capdevila, R. Barcelona: Icaria, Intermon s'esbossen algunes solucions des de l'enfocament de la Oxfam, Cromosoma, 2007. Sobirania Alimentària. A partir de 4 anys. Història molt real en la que tots ens hem trobat més d‟una vegada... comprar i comprar i Mestres d'Educació Infantil del CEIP Josep Mª Jujol. Els després adonar-nos que no necessitàvem el que hem tres porquets i el llop escampabrossa . Alumnes comprat. d'Educació Infantil del CEIP Josep Mª Jujol (ils.). Barcelona: l‟Ajuntament, 2004. BAUMANN, A. S. Anem a comprar. Skat, P. (il.). De 3 a 6 anys. Conte il·lustat per infants. Trobareu la Barcelona: Larousse, 2003. versió electrònica del conte a la pàgina web: De 3 a 5 anys. Material il·lustrat per identificar les www.edu365.cat/infantil/escampabrossa/index.htm. botigues que hi ha al barri i destacar el comerç de proximitat. READMAN, J. Salvo el món en un matí. Roberts, L. H. (il.). Barcelona: Beascoa, 2006. BETHEL, E. Capitán Verdemán: superhéroe del A partir de 7 anys. Lectura plena de bons consells per reciclaje. Colombo, A. (il.). Barcelona: Juventud, 2009. reduir, reparar, reutilitzar i reciclar. A partir de 4 anys. WALSH, M. 10 coses que puc fer per ajudar el meu BOIX, R. La Clara i el punt verd. Barcelona: món. Barcelona: RBA, 2008. EUROMEDICE, 2007. De 3 a 6 anys. Decàleg dirigit als més petits que recull De 8 a 10 anys. Història que reflecteix la problemàtica consells bàsics per millorar el món on vivim. de la brossa a les nostres llars en l'actualitat i de com de senzill era fa uns anys enrere. CALDERS, P. Raspall. Solé, C. (il.). Barcelona: Materials didàctics per orientar el Associació de Mestres Rosa Sensat, Magenta Universal Production, 2009. disseny d’activitats A partir de 8 anys. Una bona lectura per explicar com se li pot donar un ús ben diferent a coses que són Actualització del recull d'activitats educatives sobre considerades un residu. residus 2009. Barcelona: Agència de Residus de Catalunya, 2009. CAPDEVILA, C. Les Tres bessones i les tres erres. Per a totes les edats. Aquest material ens permet Capdevila, R. Barcelona: Icaria, Intermón Oxfam, conèixer una versió actualitzada de les activitats Cromosoma, 2001. d'educació ambiental en temàtica de residus que es A partir de 4 anys. Una història centrada en les 3R. desenvolupen a Catalunya. Conté activitats a l'aula, tallers, visites guiades, xerrades informatives, etc. CHILD, L. Tingues cura del teu planeta. Barcelona: RBA Libros, 2008. CUBERES, C. Subirats, investigadors privats . Sauret, A partir de 6 anys. Conte d‟en Carles i la Laia on A. (il.). Barcelona: Intermón Oxfam, 2003. aquesta comença a llençar moltes de les seves coses i CM i CS de primària. Aquest material és una gimcana el seu germà li pregunta: “I perquè no les recicles?”. que apropa als nens i nenes el funcionament del comerç i l'economia mundial, així com l'alternativa del comerç just i del consum responsable. MARCÉN, C. Un Passeig didàctic pels boscos AGRAMUNT, X.; MARÍ, H. Juega y crea reciclando. primaris. Barcelona: Abacus Cooperativa, 2007. Carrillo, L. E. (fot.). Barcelona: Monsa, 2004. Primària, ESO i batxillerat. Material que té com a A partir de 5 anys. Els exercicis que es proposen estan objectiu introduir la defensa dels boscos primaris adreçats als educadors i educadores que volen mitjançant activitats participatives que despertin ensenyar manualitats a nenes i nens. l'interès de l'alumnat. DREYFUSS, C. Brico-natura: amb els més petits. Millor que nou! A l'escola. Barcelona: Àrea Metropolitana Barcelona: Zendrera Zariquiey, 2002. de Barcelona. Entitat del Medi Ambient, DL 2009. De 3 a 6 anys. Tallers per als infants a partir de Primària i secundària. „Millor que nou a l‟escola‟ és un parvulari. Inclouen activitats fàcils i ràpides. programa dirigit als centres educatius per sensibilitzar S'especifiquen codis pedagògics: creativitat, lògica, sobre la importància de la reducció de residus. Per motricitat, equilibri, imatge del cos i espai. assolir aquest objectiu el material proposa la realització de mercats d‟intercanvi oberts a l‟alumnat, professorat, FERRER, I. Piedra a piedra. Àlvarez, P. (fot.). famílies i veïns. Es tracta de tres dossiers adreçats a Barcelona: ItsImagical, 2009. alumnes de primària („Missió reducció‟), de secundària A partir de 3 anys. Proposta creativa on el material („Objectiu reduir‟) i al professorat. bàsic per fer-ne cares, peixos, pops, ratolins, serps, etc. són les pedres. MONTAGUT, X.; NAVARRO, N. (coords.) . Guia educativa per al consum crític: materials per una acció GUSTI. Basur-arte: crear, divertirse y reciclar. educativa Sud-Nord : efectes socials i ambientals del Barcelona: Océano Travesía, 2009. consum. Barcelona: Icaria, 1999. A partir de 3 anys. Presenta diferents maneres de ESO i batxillerat. Aquesta guia planteja els problemes reutilitzar els residus produïts en creacions d'objectes derivats dels nivells i formes de consum que societats sorprenents. Al començament explica la problemàtica com la nostra fan suportar al planeta. El seu propòsit actual de la gran quantitat d'escombraries que es reforçar els valors de solidaritat, justícia social, no produïm. discriminació i preocupació ecològica, estimulant l'alumnat mitjançant diversos procediments actius que GUTIÉRREZ, M. Juegos ecológicos con... botellas de motivin l'aprenentatge des d'una perspectiva crítica i plástico. Barcelona: Inde, 2006. enllacin la teoria amb la pràctica diària. A partir de 6 anys. Material didàctic orientat a l'Educació Física. Proposa una extensa relació de jocs i Recull d'activitats educatives sobre residus. activitats que només requereixen l'ús de material Barcelona: Agència de Residus de Catalunya, 2007. reciclat, en aquest cas ampolles de plàstic que es Per a totes les edats. Aquest material ens permet troben fàcilment i no requereixen cap cost addicional. conèixer quines activitats d'educació ambiental en temàtica de residus es desenvolupen a Catalunya. GUTIÉRREZ, M. Juegos ecológicos con... piedras y Contempla, entre d'altres, activitats a l'aula, tallers fora palos. Barcelona: Inde, 2004. de l'aula, visites guiades, xerrades informatives, etc. A partir de 6 anys. Material didàctic orientat principalment a professorat d'Educació Física. Es SALLARÉS, A. Neteja la roba d'injustícies: proposta proposen activitats i jocs on les pedres i els pals són els didàctica per a l'educació en el lleure. Barcelona: recursos utilitzats, sent fàcil d'accedir a ells, bé en Setem, [2000?]. l'entorn escolar o en sortides a la muntanya. A partir de 12 anys. Material destinat a facilitar la reflexió i fomentar i/o enfortir actituds i actuacions LLIMÓS, A. Metales. Casanova, J.M. (il.); Estudio Nos & concretes entorn el comerç just i el consum Soto. Barcelona: Parramón, 2004. responsable. Es presenta en forma de 12 fitxes A partir de 5 anys. Proposa dotze manualitats per d'activitats, 7 annexos, separats en quatre blocs construir amb objectes metàl·lics quotidians com: clips, diferenciats: 'El teu consum decideix', 'Qui paga la xinxetes, taps, llaunes, enquadernadors, etc. publicitat', 'L'explotació laboral al Sud' i 'Comerç just, consum responsable'. Segona mostra reciclant: més de quatre idees al voltant d'un tetrabric. Barcelona: Ajuntament de Barcelona. Direcció de Serveis de Programes Ambientals, 2007. Materials per crear reutilitzant Per a totes les edats. Catàleg d'obres realitzades amb tetrabrics per alumnat de Barcelona. Creacions que van AGRAMUNT, X.; MARÍ, H. Diviértete reciclando. presentar en motiu de la Segona Mostra Reciclant de Carrillo, L. E. (fot.). Barcelona: Monsa, 2004. les escoles de l'Agenda 21 Escolar. A partir de 5 anys. Llibre de manualitats per adquirir l'hàbit de reutilitzar molts dels residus que generem en SOLCHAGA, J. El castillo. Barcelona: Anaya, 2004. el nostre dia a dia i realitzar tallers amb nens i nenes A partir de 6 anys. El castell és el tema al voltant del que podran crear les seves pròpies joguines, objectes qual es proposa crear molts personatges: un decoratius i altres manualitats especialment atractives. tamboriner, un fantasma, un rei, un bufó, un patge, un mossèn, un criat, una reina, un guardià, un príncep encantat, un trobador, una princesa i un cavaller. SOLCHAGA, J. Personajes de cuento. Barcelona: Wall-e [Enregistrament vídeo]. Barcelona: Walt Disney Anaya, 2004. Pictures, 2008. 1 disc òptic [DVD]. A partir de 6 anys. Proposta de tallers per reutilitzar Imaginativa animació futurista que presenta un Planeta materials i crear personatges de contes tant populars desolat i ple de residus on els humans han estat com la Rínxols d'Or, en Pinotxo, la Mama Cabreta, un evacuats. Només un robot molt especial s‟ha quedat porquet, la Caputxeta Vermella, l'Aneguet Lleig, el Gat per netejar-lo. És una crítica a la societat de consum, a amb Botes, un nan, una bruixa, etc. les multinacionals i a l‟esclavitud tecnològica. THEULET-LUZIÉ, B. Reciclem!: creacions amb material ZURITA, F. Collites amargues: els monocultius de la recuperat. Barcelona: Zendrera Zariquiey, 2003. fam [Enregistrament vídeo]. Barcelona: Entre Pobles, A partir de 3 anys. Llibre que proposa dotze activitats 2005. 1 disc òptic [DVD]. per fer amb material de rebuig i crear animals i Documental que presenta l'evolució de diversos joguines divertides. S'especifica amb icones el temps, la monocultius a Nicaragua, des del seus inicis fins a la dificultat i l'interès pedagògic de cada activitat. seva crisi. Ho fa de la mà dels testimonis de les seves víctimes, agricultors i agricultores que han deixat bona part de les seves vides en aquestes 'collites amargues'. Materials per mirar, escoltar, debatre i aprendre Materials per jugar i experimentar Comerç verd: ecològic, responsable, just Ecodominó [Joc]. Barcelona: Ecoembres, Ajuntament [Enregistrament vídeo]. Fundació per la Prevenció de de Barcelona. Medi Ambient, [s.n.]. 1 joc de taula. Residus i el Consum Responsable; CEPA (prods.). Dominó en el que s'han d'emparellar les peces fent Barcelona: la Fundació, [2006]. 1 disc òptic [DVD]. coincidint el tipus de residus amb el contenidor on Audiovisual que presenta la problemàtica ambiental s'hauria de dipositar. ocasionada per la gran quantitat de residus que generem en la nostra societat. Incideix en l'aplicació de Ecomemory [Joc]. Barcelona: Ecoembres, Ajuntament la jerarquia ecològica, és a dir, primer reduir i de Barcelona. Medi Ambient, [s.n.]. 1 joc de taula. reutilitzar, i després reciclar. Tradicional i senzill joc per formar parelles on una peça és un envàs i la seva parella és el resultat d'haver Contaminació sense fronteres [Enregistrament vídeo]. reciclat l'envàs en qüestió. Barcelona: BCN Multimèdia, 2007. 1 disc òptic [DVD]. Històries curtes de dibuixos animats sobre temàtiques kit de titelles [objecte]. ambientals. Sobre els residus i el consum responsable: Inclou un joc de titelles per a la representació del conte '20 mil·límetres sota terra' (la descomposició al servei Els tres porquets i el Llop Escampabrossa; dos ninots- del reciclatge) i 'Uns altres nens, en un altre país' (de titelles per representar diferents hàbits de compra; un nord a sud, un mateix planeta). set amb objectes quotidians que cal portar al Punt Verd; un exemplar de cartró del Punt Verd Mòbil De la mata a la olla: comercialització camperola i Escolar i un set d'aliments per introduir temes comerç just [Enregistrament vídeo]. Alba Sud; relacionats amb la recollida selectiva de matèria Fundación Luciérnaga (prods.). Barcelona: Xarxa de orgànica. Consum Solidari, 2008. 1 disc òptic [DVD]. Aquest documental mostra experiències d'Equador, La volta al món en 3 pantalons [cd-rom]. Capdevila, R. Nicaragua, Mèxic i Catalunya dirigides a democratitzar (il.). Barcelona: Intermón,Cromosoma, 2007. 1 cd-rom. el sistema de producció i distribució d'aliments. Els 7 jocs que conté aquest material apropen el comerç just als més menuts. LLORENS, P. (dir.). El ultimátum evolutivo [Enregistrament vídeo]. Barcelona: Setem, 2009. 1 disc Parxís [Joc]. Barcelona: Ecoembres, Ajuntament de òptic [DVD]. Barcelona. Medi Ambient, [s.n.]. 1 joc de taula. Dibuixos on un extraterrestre presenta els costums d'un Tradicional joc de taula que es presenta en format petit terrícola que està acabant amb tots els recursos del i en cartró. Les fitxes corresponen amb el color dels planeta i la seva evolució cap a l'Homo Responsabilus. contenidors de recollida selectiva a la ciutat de Barcelona (blau, groc, verd i marró). Pat i Mat [Enregistrament vídeo]. Barcelona: BCN Multimedia, 2007. 1 disc òptic [DVD]. Que separar sigui més fàcil! [Objecte]. Barcelona: A través dels protagonistes descobrim el món de la l‟Ajuntament, [2008]. 3 bosses per reciclar. reparació i el bricolatge. Pack amb tres bosses reutilitzables per separar el vidre, el paper i els envasos a casa. Aquest pack es va repartir SPOT: Catalunya lliure de bosses [Enregistrament a la ciutadania de la ciutat de Barcelona en una vídeo]. Fundació per la Prevenció de Residus i el campanya per animar cap a la separació dels residus. Consum Responsable (prod.). Barcelona: la Fundació, [2008]. 1 disc òptic [DVD]. Spot publicitari sobre el consum de bosses de plàstic a Catalunya. Recila i guanya!: un joc on tots i guanyem [Joc]. Barcelona: Abacus, 2009. 1 joc de taula. L'objectiu d'aquest joc de taula és aconseguir ser el primer jugador o jugadora a dipositar correctament els residus en els contenidors de recollida selectiva corresponent. ¡Recicla tú!: selecciona los residuos según su composición [Joc]. Barcelona: HenBea, [s.n.]. 1 joc Servei de Documentació d’Educació Ambiental d‟identificació. Joc que conté peces grans i simples per abordar el Carrer Nil Fabra, 20 baixos 08012 Barcelona tema dels residus amb els més petits. Tel. 932 562 592 Fax. 932 370 894 A/e: documentacioambiental@bcn.cat Reciclem per un futur més verd! [Joc]. Barcelona: www.pangea.org/scea/sdea l‟Ajuntament, [2009]. 1 joc. Joc de cartes que permet jugar a dos jocs diferents: 'tot Horari: al seu lloc' i '1,2,3, reciclem!'. De dilluns a dijous de 10 h a 14 h i de 15 h a 18 h Visor de insectos 4X con dos miras [Objecte]. Barcelona: Edu-Toys, [s.n]. 1 kit d‟observació. Recomanat per observar i analitzar la composició del compost. Permet visionar a dues persones a la vegada. World's best bug viewer [objecte]. Barcelona: Navir, [s.n]. 1 kit d‟observació. Tel. 934 882 979 Recomanat per utilitzar amb el compost. Permet A/e: scea@pangea.org www.pangea.org/scea visionar 2X i 4X. Amb el suport de: