Recull de recursos CONSUM >> Lectures bàsiques Barcelona per l'acció comunitària [en línia]: guia de xarxes d'intercanvi solidari Barcelona: Ajuntament de Barcelona. Acció Social i Ciutadania, 2009 [Consulta: 18-06-2014]. Disponible a: http://cbab.bcn.cat/uhtbin/cgisirsi/x/0/0/57/520/2920?us Recull de recursos er_id=CATALA. Identifica 47 experiències a la ciutat de Barcelona que van des dels bancs solidaris i bancs de temps fins a les CONSUM cooperatives de consum agroecològic o les xarxes d'intercanvi de béns i coneixements. Berry, S. 50 ideas para comprar de forma más ecológica. Blecha, A. (il.). Barcelona: Blume, 2009. L'autora presenta principis bàsics que poden ajudar a l'hora de buscar productes respectuosos amb l’ambient. Son principis aplicats a situacions quotidianes: comprar coses de segona mà, comprar en botigues del barri i productes locals, reparar els aparells, intercanviar coses, celebrar festes, etc. Bigues, J. Lletra petita: tot el que podeu estalviar per tenir una Nova edició setembre 2014 bona vida. Barcelona: Angle, 2013. Llibre basat en el programa ‘Lletra petita’ emès per TV3. Us presentem... Recull l’impacte que tenen els nostres actes quotidians (quan mengem, quan comprem, quan anem a la platja, quan fem una rentadora, etc...) promovent el consum • Lectures bàsiques responsable. Es pot consultar una part del llibre al següent Per començar enllaç. • Lectures d’aprofundiment Canviem de codi [en línia]: el comerç just i solidari. Per qui vulgui saber-ne més Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 2007 [Consulta: 17- • Llibres per a infants i joves 06-2014]. Disponible a: Fins als 16 anys http://cbab.bcn.cat/uhtbin/cgisirsi/x/0/0/57/520/3014?us er_id=CATALA. • Materials didàctics Guia amb informació, consells i orientacions pràctiques Per a tothom sobre el perquè, el com i a on podem adquirir i consumir productes de comerç just. Altres títols de la mateixa • Audiovisuals i material multimèdia col·lecció tracten temes relacionats amb el consum Imatges i paraules responsable dels quals destaquem: Ecoproductes a la llar (2003), Alimentació sostenible (2004), YouthXchange: eines • Webs per a un consum responsable (2004), Oficina verda per a Guia per a navegants empreses del sector d’oficines i despatxos (2005), Finançament ètic i sostenibilitat (2006), Estratègies per • Activitats i visites prevenir els residus: guia del consumidor (2007), Som allò Amb indicació dels nivells educatius que vestim: guia per al consum responsable de roba (2009) • Exemples de com posar-s’hi i Evitar el malbaratament alimentari (2013). Mans a la feina! • Altres adreces d’interès 2 Recull de recursos CONSUM Codi de consum de Catalunya [en línia]: un pas endavant. Enquesta de comerç just [en línia]. Barcelona: Agència Catalana del Consum, 2013 [Consulta: Barcelona: Ajuntament de Barcelona. Serveis Urbans i 18-06-2014]. Disponible a: Medi Ambient, 2007 [Consulta: 17-06-2014]. Disponible a: http://www.consum.cat/documentacio/14753.pdf. http://cbab.bcn.cat/uhtbin/cgisirsi/x/0/0/57/520/BAB_105 Fullet informatiu del marc normatiu aplicable a les 46?user_id=CATALA. relacions de consum en l’àmbit territorial de Catalunya. Resultats de l’enquesta realitzada per l’Ajuntament de Barcelona per saber quina és l’opinió de la ciutadania Compartir és moure’s amb consciència [en línia]. sobre el comerç just. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 2014 [Consulta: 26- 06-2014]. Disponible a: Enquesta Òmnibus municipal Direcció de Comerç i http://w110.bcn.cat/LaFabricaDelSol/Continguts/Documen Consum [en línia]: presentació de resultats. ts/Fitxers/mobilitat_colaborativa.pdf. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 2014 [Consulta: 12- Breu article sobre el consum col·laboratiu de mobilitat, 06-2014]. Disponible a: pràctica que ofereix solucions tant als problemes de http://cbab.bcn.cat/uhtbin/cgisirsi/0/x/0/57/503/11507/X congestió urbana com de contaminació ambiental. /Content/BLASTOFF?user_id=INTERCAT. Recomanem altres articles de la mateixa col·lecció, Resultats de les enquestes trimestrals realitzades als l’anomenada Càpsules de sostenibilitat, on tracten ciutadans de Barcelona per tal de saber l’opinió que tenen l’intercanvi de béns i serveis, sistemes monetaris socials, sobre el comerç de la ciutat. S’introdueixen també turisme sostenible, els bancs del temps, comunitats preguntes relacionades amb els seus hàbits de compra. autofinançades, consum col·laboratiu i solidari, etc. Evans, N., et al. El consum col·laboratiu canviarà el món [en línia]. Experiències d’èxit en compra pública socialment Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 2013 [Consulta: 18- responsable [en línia]. 06-2014]. Disponible a: [Barcelona]: Consorci LANDMARK, Setem Catalunya, 2014 http://w110.bcn.cat/LaFabricaDelSol/Continguts/Documen [Consulta: 17-06-2014]. Disponible a: ts/Fitxers/albert_ca%C3%B1igueral.pdf. http://www.setem.org/media/pdfs/LANDMARK2014-CAT.pdf. Entrevista breu realitzada a l’Albert Cañigueral, expert en Informe que recull experiències d’èxit d’algunes consum col·laboratiu, on explica com va començar la seva administracions públiques europees que han utilitzat la fascinació per aquesta pràctica, i on resumeix els seus contractació per millorar les condicions laborals i de vida avantatges i els seus inconvenients. dels treballadors que formen part de les seves cadenes de subministrament. Aquesta publicació complementa, per una Consum responsable [en línia]: el consum de proximitat. banda, la guia El procés de verificació de la responsabilitat Barcelona: Agència Catalana del Consum, 2013 [Consulta: social en les cadenes de subministrament, que aporta 18-06-2014]. Disponible a: informació detallada des d’un punt de vista jurídic sobre http://www.consum.cat/documentacio/7827.pdf. com promoure la verificació, i per l’altra, la guia Bones Fullet que inclou la definició i els beneficis del consum de pràctiques en contractació pública responsable i el proximitat, i alguns consells per saber la procedència dels documental La verificació de la responsabilitat social en les productes abans de comprar-los. cadenes de subministrament, que tracten casos concrets i analitzen com s’ha portat a la pràctica la verificació de la Un Consum + responsable dels aliments: propostes per a responsabilitat social. prevenir i evitar el malbaratament alimentari. [Barcelona]: Agència de Residus de Catalunya, 2012. 41 p. FETS Resum de l'estudi ‘Diagnosi del malbaratament alimentari Enfoca els teus diners [en línia]: invitació a les finances a Catalunya’, elaborat per la Universitat Autònoma de ètiques. Barcelona, en el qual es dimensiona el fenomen, se Barcelona: Setem, 2013 [Consulta: 17-06-2014]. Disponible a: n'identifiquen les causes i es plantegen estratègies i http://www.setem.org/media/pdfs/Enfoca_290713_dbe.pdf. propostes d'actuació per reduir la pèrdua d'aliments que Breu guia per a conèixer les entitats de finances ètiques i poden ser encara aprofitables, així com els impactes veure com els diners poden servir per empènyer la societat socials, econòmics i ambientals que se'n deriven. cap a realitats més justes, sostenibles, solidàries i humanes. Disponible en també en versió electrònica. En recomanem altres guies publicades per la UAB sobre malbaratament a Guerra, P. la llar (Stop al malbaratament alimentari) i sobre el Mirades globals per a una altra economia. malbaratament en el sector de la restauració (Aprofitem el Barcelona: Setem Catalunya, 2012. menjar! Una guia per a la reducció del malbaratament Presentació de 15 experiències del continent africà, alimentari en el sector de l’hostaleria, la restauració i el llatinoamericanes i de l’estat espanyol que demostren com càtering). és possible fer economia sobre la base de valors com la solidaritat, l’equitat, la justícia, la cooperació, la participació i la cura de l’entorn. 3 4 Recull de recursos CONSUM Guia de l’etiquetatge alimentari [en línia]. Porro, A., Suriñach, R. Barcelona: OCUC, 2009 [Consulta: 17-06-2014]. Disponible Re-modelant des del bé comú. Opcions: consum i estils de a: http://www.ocuc.cat/etiquetatgealimentari/. vida transformadors. 2012, núm. 39, p. 28-31. Guia interactiva que recull informació sobre l’etiqueta dels Article on es presenta l’entrevista realitzada a en Tim productes. Dona a conèixer quina és la informació mínima Jackson – pensador reconegut pel seu treball sobre una obligatòria que ha de figurar segons els tipus de producte nova concepció de l’economia i el consum - que parla de (ex.: productes envasats, productes sense envasar, com es veuen conceptes com prosperitat, distribució dels productes amb etiquetes específiques, etc.), així com la recursos i del treball o el rol dels governs si es miren des de tipologia d’etiquetes existents (especials i voluntàries). En l’equitat, la democràcia i la realització de les persones. un dels apartats de la guia es tracta el tema de la seguretat alimentària i també en presenta una relació d’informació Som allò que vestim [en línia]: guia per al consum complementària. responsable de moda. Barcelona: Ajuntament de Barcelona. Àrea de Medi Guia per evitar el malbaratament alimentari [en línia]: Ambient. Direcció de Comunicació i Programes Ambientals, pensa, compra, cuina, menja. 2008 [Consulta: 12-06-2014]. Disponible a: Barcelona: Ajuntament de Barcelona. Àrea de Medi http://cbab.bcn.cat/uhtbin/cgisirsi/x/0/0/57/520/3013?us Ambient, 2011 [Consulta: 17-06-2014]. Disponible a: er_id=CATALA. http://cbab.bcn.cat/uhtbin/cgisirsi/x/0/0/57/520/BAB_106 96?user_id=CATALA. Suriñach, R. Què és el malbaratament alimentari? Com hem de Sí que hi ha alternatives [en línia]: experiències de col·locar els aliments a la nevera perquè no se’ns facin comercialització justa a Catalunya. malbé? Quines conserves casolanes podem fer? ... les Barcelona: Setem, Consorci de la Festa del Comerç Just i la respostes es troben en aquesta guia, editada amb Banca Ètica, 2014 [Consulta: 17-06-2014]. Disponible a: l’objectiu de promoure un canvi d’hàbits que permeti http://www.setem.org/media/pdfs/SETEM_alternatives_D reduir el malbaratament alimentari a les nostres llars. EF.pdf. Estudi elaborat pel Centre de Recerca i Informació en IDEAS. Consum que mostra deu iniciatives (9 a Catalunya i 1 a Guía de introducción del comercio justo para medios de França) que aposten per unes relacions comercials justes i comunicación. transparents entre les persones productores i Villafranca: IDEAS, 2013. consumidores. Avui en dia, les fronteres entre el Nord i el Guia editada en el marc del projecte Medios de Sud es desdibuixen i és aquí on apareix aquest nou Comunicación por el Comercio Justo, per ser una eina útil concepte de Comerç Just més ampli denominat per als professionals dels mitjans de comunicació que Comercialització Justa. vulguin informar amb precisió, tant a la ciutadania com a agents públics i privats, sobre les alternatives que ofereixen el comerç just i el consum responsable. L’objectiu és facilitar els coneixements i les fonts d’informació sobre el comerç just, mostrar l’impacte que >> Lectures d’aprofundiment aquest té en milions de persones, així com visualitzar altres realitats i pràctiques de consum responsable ja existents. Binimelis, R., Descombes, C. A. Comercialització en circuits curts [en línia]: identificació i Opcions: informació per al consum. Centre de Recerca i tipologia. Informació en Consum. Manresa: Escola Agrària de Manresa, Verloc, 2010 Barcelona: CRIC, 2002-. [Consulta: 18-06-2014]. Disponible a: Revista de consulta dirigida a lectors interessats en una http://asapcatalunya.files.wordpress.com/2011/03/ccc_m nova cultura del consum, elaborada i editada pel CRIC anresa.pdf. (Centre de Recerca i Informació en Consum). Dóna i ofereix Document on es defineixen i es classifiquen els diferents coneixements, orientacions, recursos, reflexions, etc., fent circuits curts de comercialització i quins són els criteris que del seus continguts vàlids en qualsevol moment. El permeten caracteritzar cadascú dels models existents. monogràfic núm. 46 (primavera 2014), centrat en el consum d’aliments de proximitat, hi dedica el quadern Boix, V. central al fenomen dels circuits curts de comercialització Piratas y pateras: el acaparamiento de tierras en África. d’aliments i la qüestió del consum de productes locals que Barcelona: Icaria, 2012. moltes vegades porta associat. Lectura per entendre els conceptes bàsics d’un model econòmic, agrícola i ecològic insostenible on prevalen la desigualtat i la impunitat de les grans nacions mundials, abusives, colonitzadores i explotadores dels recursos del continent africà. 5 6 Recull de recursos CONSUM Cacciari, P. Linz, M., Riechmann, J., Sempere, J. Decrecimiento o barbarie: para una salida noviolenta del Vivir (bien) con menos: sobre suficiencia y sostenibilidad. capitalisme. 2a ed. Barcelona: Icaria, 2007. Barcelona: Icaria, 2010. Recull les contribucions de tres destacats investigadors Llibre on s’esbossa una possible sortida de la recessió partint dels següents plantejaments: ‘Es possible global donant un bolc als paradigmes de la modernitat. l’austeritat voluntària en un món que s’enfonsa en la insostenibilitat ecològica?’, ‘I què passaria amb Cuéllar, M., Reintjes, C. l’economia?’, ‘Oikos & jaikus. Reflexions sobre la crisis Sellos y sistemas de garantia para el comercio justo: ecosocial’. compra responsable. Barcelona: Icaria, 2009. Montagut, X., Dogliotti, F. Investigació sobre els reclams publicitaris i segells que Alimentos globalizados: soberania alimentaria y comercio prometen i que suposadament avalen l’actuació ètica, justo. 2a ed. social i ambiental de les empreses que abasteixen des de la Barcelona: Icaria, 2008. producció fins el consumidor final. Llibre escrit per aquells consumidors crítics que fan possible un altre món en el qual defensen i lluiten per un Felber, C. altre model alimentari i un altre model d’agricultura. L’economia del bé comú: creix una alternativa democràtica. Pauli, G. A. Barcelona: Miret, 2014. La economia azul: 10 años, 100 innovaciones, 100 L’autor presenta i explica el nou sistema econòmic i polític millones de empleos : un informe para el Club de Roma. conegut com l’economia del bé comú, del qual n’és el Barcelona: Tusquets, 2011. 344 p. propi propulsor. Aquest nou moviment internacional es Es proposa servir-se del coneixement acumulat durant presenta com una alternativa al model capitalista actual i milions d’anys per la natura per a aconseguir cada vegada es basa en una economia sostenible. majors nivells d’eficàcia, i traduir aquesta lògica del ecosistema al món empresarial. Es rebutja l’economia Fernández, R., et al. vermella (la capitalista actual) marcada, segons l’autor, per Contrapublicidad. un consumisme il·lusori que ha empès a l’ economia a un Barcelona: Ecologistas en Acción, 2009. deute inassumible… un sistema insostenible que avança Selecció del treball fet pel grup ConsumeHastaMorir, cap a la destrucció. contrapublicacions que analitza el paper ideològic de la publicitat i el discurs de les grans empreses anunciants que Querol, M., Peregrina, Y., Viciana, S. la sustenta. Els joves i els diners [en línia]: estudis sobre els hàbits de consum dels joves de Catalunya. Jackson, T. Barcelona: Agència Catalana del Consum, 2011 [Consulta: Prosperidad sin crecimiento: economía para un planeta 19-06-2014]. Disponible a: Finito. http://www.consum.cat/documentacio/13236.pdf. Barcelona: Icaria, 2011. Estudi que permet estimar la procedència i la quantitat de Revisió crítica de l’estructura econòmica i de la lògica diners que reben els joves, i el tipus i la quantitat de despeses social del consumisme actual. L’autor presenta un model que tenen. També permet definir perfils estadísticament de macroeconomia ecològica com a alternativa a significatius de joves segons la gestió que fan dels seus diners. l’economia convencional basada en el creixement amb propostes com: augmentar les inversions ambientals, Sales, A. establir restriccions al consum de recursos, regular la Guia per a vestir sense treball esclau [en línia]. gestió dels bancs, augmentar els impostos sobre els Barcelona: Icaria, 2013 [Consulta: 17-06-2014]. Disponible a: recursos naturals i sobre la contaminació, restriccions http://www.setem.org/media/pdfs/Guia_per_vestir_sense sobre la publicitat, ... entre d’altres. _treball_esclau_cat.pdf. Publicació que pretén donar resposta a les inquietuds de Latouche, S. totes aquelles persones consumidores que es qüestionen La apuesta por el decrecimiento: ¿cómo salir del què s’amaga darrere de les etiquetes de roba. La seva imaginario dominante? publicació ha estat possible gràcies al primer projecte de Barcelona: Icaria. 2008. finançament col·lectiu – crowdfunding – de la Campanya Obra d’un dels ideòlegs més coneguts del sistema Roba Neta on hi han col·laborat 256 mecenes. econòmic denominat decreixement amb la consigna d’insistir en abandonar l’objectiu del creixement pel creixement, objectiu el motor del qual no és un altre que la cerca de benefici pels posseïdors de capital i on les conseqüències son desastroses per al medi ambient. 7 8 Recull de recursos CONSUM Skidelsky, R. ¿Cuánto es suficiente?: qué se necessita para una “buena >> Llibres per a infants i vida”. Barcelona: Crítica, 2012. 269 p. joves Els autors expliquen com hem arribat al desenvolupament econòmic actual que ens està conduint a la desigualtat i la Anem a comprar: un dossier sobre el consum. pobresa analitzant la realitat d’aquest món en crisi. Barcelona: Cavall Fort, 2009. A partir de 8 anys. Dossier central de la revista Cavall Fort Stuart, T. de desembre 2009 dedicat al consum responsable. Despilfarro: el escándalo global de la comida. Madrid: Alianza, 2012. 462 p. Baumann, A. S. Investigació objectiva i exploració personal on l’autor posa D’on ve? de manifest una de les qüestions socials i ambientals més Barcelona: Cruïlla, 2005. apressants, el malbaratament d’aliments. A partir de 5 anys. Llibre-joc que explica l’origen d’objectes, roba, aliments i altres productes quotidians. Supermercados, no gracias: grandes cadenas de distribución: impactos y alternatives. X. Montagut, E. Capdevila, R. Vivas (coords.). Les Tres bessones i comprar per comprar. Barcelona : Icaria, 2007. Barcelona: Icària, Intermón Oxfam, Cromosoma, 2007. Què s’amaga darrera de la distribució moderna? Quines A partir de 4 anys. Història molt real en la que tots ens hem són les principals companyies , tant a nivell internacional trobat més d’una vegada... comprar i comprar, i adonar-nos com en l’estat espanyol? Quines són les principals lluites i després que no necessitàvem el que hem comprat. resistències en la seva contra? Quines alternatives es plantegen? Aquestes són algunes de les preguntes a les Capdevila, R. que dona resposta aquest llibre. Les Tres bessones i la volta al món en 3 pantalons. Barcelona: Icària, Intermón Oxfam, Cromosoma, 2004. Tendero, G., Badal, M. A partir de 4 anys. Explica com viuen i treballen les Anàlisi del consum ecològic organitzat [en línia]: buscant persones que intervenen en la fabricació d’un texans: sinèrgies amb el comerç just i altres àmbits del consum recol·lectors de cotó, costureres, etc. responsable. Barcelona: Xarxa de Consum Solidari, Espacio por un Capdevila, R. Comercio Justo, 2012 [Consulta: 19-06-2014]. Disponible a: Les Tres bessones marquen un gol. http://issuu.com/xarxaconsumsolidari/docs/diagnostic201 Barcelona: Icària, Intermón Oxfam, Cromosoma, 2002. 2_cat_juny/21. A partir de 4 anys. Una història per entendre què és Informe on s’analitzen quatre aspectes de la feina pràctica l’explotació infantil i què podem fer com a consumidors que realitzen els diversos tipus d’experiències de consum per intentar combatre-la. ecològic organitzat: les compres que realitzen i els criteris en que es basen per a efectuar-les; la relació directa amb Jiménez, J. els productors que els abasteixen d’aliments: l’organització La colla pesigolla:... vol salvar el mercat. interna dels col·lectius i la participació dels membres que Barcelona: Associació Catalana d’Enginyeria sense els conformen; i el treball polític de promoció de la Fronteres, 2008. sobirania alimentària. A partir de 10 anys. Aquest conte ha estat escrit i editat per sensibilitzar a petits i grans de les conseqüències del Torcal, M. model supermercadista, de les grans cadenes de Web d’intercanvis [en línia]. distribució alimentària. Amb un exemple senzill, es Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya, 2013 presenta una realitat propera de la nostra pagesia i [Consulta: 19-06-2014]. Disponible a: s'esbossen algunes solucions des de l'enfocament de la http://hdl.handle.net/2099.1/19567. Sobirania Alimentària. Treball universitari d’estudi i creació d’una nova aplicació web dedicada a l’intercanvi d’objectes i serveis entre Readman, J. usuaris adherits amb el gestor de continguts Drupal. Salvo el món en un matí. Barcelona: Beascoa, 2006. A partir de 6 anys. Els protagonistes de la història -l’Àlex, la Sara i el seu avi- expliquen accions i bones pràctiques d’un consum responsable per a salvar el món en un matí. 9 10 Recull de recursos CONSUM Spedaletti, M. guia Hàbitat, actualitzada i ampliada amb el suport de la La Clara i l'ús responsable dels diners [en línia]: finances Xarxa d'Escoles per la Sostenibilitat de Catalunya (XESC). ètiques i comerç just explicats als més joves. Permet cercar activitats, compartir experiències i opinions. Barcelona: Fets, Finançament Ètic i Solidari, DL 2011 Les activitats centrades o relacionades amb el consum són: [Consulta: 19-06-2014]. Disponible a: ‘Prêt-àporter’, ‘Un creuer pel Mediterrani’ i ‘Els rodamóns’. http://fets.org/images/docs/chiaraf_b.pdf. A partir de 10 anys. L’autor convida a fer un viatge per la Maleta pedagògica [DVD]: recursos didàctics i història dels diners i a reflexionar sobre l’ús que en fem, el documentals sobre sobirania alimentària, gènere, consum valor que tenen i com els utilitzem quan els gastem o quan i medi ambient. els estalviem. Barcelona : Entrepobles, 2011. Secundària. Inclou un cd-rom amb recursos educatius (guies didàctiques, jocs, exposicions, lectures, còmics,...) >> Materials didàctics per a tractar el concepte de sobirania alimentària, i un DVD que conté diversos documentals. Albareda, L. Guia educativa per al consum crític: materials per a una Material pedagògic per als centres educatius [en línia]. acció educativa Sud-Nord: efectes socials i ambientals del Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 2014 [Consulta: 17- consum. 06-2014]. Disponible a: Barcelona: Sodepaz/Sodepau, Icaria, 1999. http://mediambient.bcn.cat/malbaratamentalimentari/ma ESO i batxillerat. Aquesta guia planteja els problemes terial-pedagogic/. derivats dels nivells i formes de consum que societats com Primària, secundària i batxillerat. Material pedagògic sobre la nostra fan suportar al planeta. El seu propòsit es malbaratament alimentari amb recursos interactius reforçar els valors de solidaritat, justícia social, no (contes, vídeos, qüestionaris, i documentals) i, guies discriminació i preocupació ecològica, estimulant l'alumnat interpretatives i pedagògiques. mitjançant diversos procediments actius que motivin l'aprenentatge des d'una perspectiva crítica i enllacin la Mengem sa, mengem de mercat [en línia]. teoria amb la pràctica diària. Barcelona: Institut Municipal de Mercats, 2014 [Consulta: 19-06-2014]. Disponible a: El comercio justo [en línia]. http://www.menjodemercat.cat/materials. Córdoba: IDEAS, 2009 [Consulta: 19-06-2014]. Disponible Primària i secundària. Materials didàctics per conèixer i a: http://www.ideas.coop/acerca-de-ideas/memorias-y- tractar els principals valors que trobem al mercat com a documentos/cat_view/41-educacion/60-materiales/61- opció de consum: productes variats, frescos i de unidad-didactica-qel-comercio-justoq.html. temporada; dieta saludable i cultura alimentària; consum Primària. Unitat didàctica que permet tractar i analitzar sostenible i ecològic i activació econòmica del territori; situacions derivades d’un comerç global que genera una comerç de proximitat, tracte personalitzat i activació social desigualtat social, l’explotació de recursos naturals, la de l’entorn més proper. contaminació ambiental, l’explotació laboral i, en alguns casos, el treball infantil. Millor que nou!: a l'escola. Barcelona: Àrea Metropolitana de Barcelona, 2009. Deja que cante el gallo: material pedagògic per a Primària i secundària. Millor que nou a l’escola és un secundària. N. Bernat, M. J. Vall (coords.). programa dirigit als centres educatius per sensibilitzar Barcelona: Veterinaris sense Fronteres, 2008. sobre la importància de la reducció de residus. Per assolir Secundària. Material educatiu per tractar a l’aula els temes aquest objectiu el material proposa la realització de de sobirania alimentària, el dret a la terra, el dret a mercats d‟intercanvi oberts a l‟alumnat, professorat, l’alimentació, l’emigració forçada, la corrupció política, etc. famílies i veïns. Es tracta de tres dossiers: l’adreçat al Consta d’un compact disc amb cançons reivindicatives professorat (Mercats d’intercanvi), l’adreçat a a alumnes (relacionades amb l'àmbit rural, de prestigiosos i coneguts de primària (Missió reducció), i per alumnes de secundària autors i autores), un llibre de relats pagesos, unes fitxes de (Objectiu reduir). treball i una relació de llocs web. Mujeres soñadoras [en línia]. Hàbitat: guia d’activitats per a l’educació ambiental [en línia]. Lugo: Fundación Taller de Solidaridad-Galicia, 2012 T. Franquesa (dir.). Revisió i actualització 2011: Marta Vilar. [Consulta: 26-06-2014]. Disponible a: Barcelona: Obra Social La Caixa, XESC, Ajuntament de http://mujeres.tallerdesolidaridad.org/flash.asp. Barcelona, Generalitat de Catalunya, 2011 [Consulta: 24- Primària. Unitats didàctiques dirigides a cadascú dels cicles 02-2014]. Disponible a: http://www.xesc.cat/habitat/. de primària per transmetre als alumnes els valors de Infants des de 4 anys, joves i adults. Versió en línia de la solidaritat, igualtat, cooperació, drets humans, tolerància i col·laboració, dins el marc de la campanya de Taller de Solidaritat anomenada “Mujeres soñadoras”. 11 12 Recull de recursos CONSUM Que els teus diners pensin com tu [en línia]. Barcelona: FETS, Edualter, 2010 [Consulta: 19-06-2014]. >> Audiovisuals i material Disponible a: http://www.edualter.org/material/financesetiques/guia_d multimèdia idactica_diners.pdf. Secundària. La invenció dels diners, els patrons de consum, Aprendre a menjar, aprendre a viure [Enregistrament la finalitat dels nostres estalvis i la concepció ètica de les vídeo]: els menjadors ecològics: una alternativa cap a la finances, són alguns dels temes que es desenvolupen en sobirania alimentària. aquest material didàctic. També dediquen un espai a Barcelona: Entrepobles, El Kinògraf, 2009. 1 DVD: 20 min. explicar els motius, els responsables i les conseqüències de Primària i secundària. S’expliquen els motius i les causes l’actual crisi (primer financera, i després econòmica i de la crisi alimentària que es pateix actualment al món i fiscal), amb la intenció de promoure una visió crítica de la que afecta a milions de persones. Les experiències que es funció de la banca. presenten ajuden a reflexionar sobre aquesta situació i què podem fer per col·laborar i canviar-la, consumint Recursos educatius. En Espai d’Educació [en línia]. productes ecològics i produïts a prop de casa nostra. Tal i Barcelona: Agència Catalana del Consum, 2011 [Consulta: com es diu al vídeo: “ ... canviar el menjador de l’escola i 18-06-2014]. Disponible a: convertir-lo en ecològic és a les nostres mans”. http://www.consum.cat/escola_de_consum/recursos_edu catius/index.html. Christian Felber [en línia]: l’economia del bé comú. Primària, secundària i educació d’adults. Es poden trobar Barcelona: Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, materials aplicables en matemàtiques, economia, ciències 2012 [Consulta: 12-06-2014]. Disponible a: socials i programes d’educació a la ciutadania. http://www.tv3.cat/videos/4039250/Christian-Felber- leconomia-del-be-comu. Sallarés, A. Secundària i batxillerat. Programa Singulars emès per TV3 Neteja la roba d'injustícies: proposta didàctica per a on el convidat és en Christian Felber, economista l'educació en el lleure. alternatiu i creador de la teoria de l’economia del bé comú. Barcelona: Setem, 2003. A partir de 12 anys. Material destinat a facilitar la reflexió i Comprar, tirar, comprar [en línia]. fomentar i/o enfortir actituds i actuacions concretes Madrid: Arte France, etc., 2010 [Consulta: 12-06-2014]. entorn el comerç just i el consum responsable. Es presenta Disponible a: http://www.rtve.es/alacarta/videos/el- en forma de 12 fitxes d'activitats, 7 annexos, separats en documental/documental-comprar-tirar-comprar/1382261/. quatre blocs diferenciats: 'El teu consum decideix', 'Qui A partir de 10 anys. Documental que tracta sobre paga la publicitat', 'L'explotació laboral al Sud' i 'Comerç l’obsolescència programada. És el resultat de tres anys just, consum responsable'. d’investigació que recull imatges inèdites d’una pràctica empresarial que consisteix en la reducció deliberada de la La Terra dels Nats [objecte]. vida d’un producte per a incrementar el seu consum i Barcelona: Veterinaris Sense Fronteres, 2010. 1 maleta mostra les conseqüències ambientals que se’n deriven. pedagògica. Primària. Maleta pedagògica per a tractar amb l’alumnat la De la mata a la olla [Enregistrament vídeo]. sobirania alimentària i considerar l’alimentació com un Nicaragua: Alba Sud, Fundación Luciérnaga, 2008. 1 DVD: dret humà bàsic. Es planteja fer un ‘joc-fòrum’ mitjançant 47 min. jocs tradicionals (la xarranca, el memo, un puzle, joc Secundària i batxillerat. Els problemes dels països del Nord d’hexàgons i joc de parelles) on els alumnes aniran i del Sud davant l'expansió de les grans cadenes de responent preguntes sobre les 3 històries visionades supermercats. Aquest documental mostra les experiències prèviament presentades pels seus protagonistes, els Nats. d'Equador, Nicaragua, Mèxic i Catalunya en l'esforç d'organitzar-se i construir noves formes d'economia. Veterinaris Sense Fronteres. Sistematització de l'experiència pilot Alimentacció: Economia social i solidària [en línia]. descripció i aprenentatges per a una educació en valors Barcelona: Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, cap a un model agroalimentari més just i sostenible : CEIP 2014 [Consulta: 12-06-2014]. Disponible a: de Sant Jordi 2008-2009. http://www.tv3.cat/videos/4844831/Economia-social-i- Mallorca: Veterinaris sense Fronteres, 2011. solidaria. Primària. Projecte d’un centre educatiu per a sensibilitzar Secundària i batxillerat. Programa Latituds emès per TV3 sobre la sobirania alimentaria a nens i nenes de 3 a 12 anys on es tracta com un nou model econòmic emergeix amb i als seus mestres emprant eines específiques per a cada força al segle XXI arreu del món, l’economia social i grup, per a comprendre les situacions que es generen al solidària a través de l’augment de creació de cooperatives, voltant de l’alimentació i, propiciant un canvi de valors i la realització de finances ètiques, el comerç just, etc. En actituds. recomanem altres programes que tracten temes 13 14 Recull de recursos CONSUM relacionats amb l’economia social i solidària, aquests són: d’aprofitament de menjar elaborant audiovisuals curts Sobirania alimentària al Brasil (2010) i Cafè de comerç sobre cinc iniciatives inspiradores: l’Escola Maristes de just a Chiapas (2010). Lleida, El Plat de Gràcia, l’Obrador de Gallecs, la Botiga Solidària de Cornellà i el projecte de microdonacions de la La historia de las cosas [en línia]. Fundació Banc dels Aliments i l’Obra Social de Santa Lluïsa San Francisco: Tides Foundation, Funders Workgroup for de Marillach. Sustainable Production and Consumption, 2005 [Consulta: 18-06-2014]. Disponible a: http://www.youtube.com/watch?v=ykfp1WvVqAY. A partir de 12 anys. Entretingut i dinàmic vídeo on es presenta el costat fosc dels actuals sistemes de producció i >> Webs consum. Amb dades significatives s’exposen les connexions entre una gran quantitat de problemes ambientals i Barcelona + Sostenible socials, i fa una crida a que ens sumem per a crear un món El Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat 2012-2022 és un més just i sostenible. projecte compartit i un marc de referència per a totes les organitzacions ciutadanes de Barcelona que vulguin Més confiança, més consum [en línia]. contribuir a la millora de la sostenibilitat. A la web de Barcelona: Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Barcelona + Sostenible podeu consultar totes les entitats i 2012 [Consulta: 12-06-2014]. Disponible a: empreses que formen part d’aquesta xarxa i les seves http://www.tv3.cat/videos/5128471/Mes-confianca-mes- actuacions i bones pràctiques en matèria de consum consum. responsable, i també en participació, cohesió social, aigua, Secundària i batxillerat. Programa Valor afegit emès per energia, residus mobilitat, espai públic, innovació, etc. TV3 on s’explica que l’índex de confiança dels consumidors s’ha doblat en un any i que s’ha augmentat el consum de http://consumpedia.org les llars. Espai de consulta que recull informació rigorosa extreta d’estudis de recerca realitzats pel CRIC (Centre de Recerca i Nos enfants, nous accuseront [Enregistrament vídeo]. Informació en Consum) sobre el consum conscient de Mareil-sur-Mauldre: J+B Séquences, 2009. 1 DVD: 112 min. productes concrets (ex.: bombetes, detergents, Primària, secundària i batxillerat. Documental francès on ordinadors, peixos, protectors solars, etc.). És fruit d’un es qüestiona quins són els nostres hàbits de consum i projecte col·laboratiu del Centre d’Activitat Regional per a alimentació. Tracta sobre la intoxicació que produeixen els la Producció Neta (CAR/PN) i el CRIC. productes químics en gran part de la producció agrícola actual i com pot afectar a la nostra salut. http://mediambient.bcn.cat/malbaratamentalimentari Portal temàtic de l’Ajuntament de Barcelona dedicat al Soberanía alimentaria y comercio justo [en línia]. malbaratament alimentari. S’inclouen materials didàctics, Pamplona: REAS, 2011 [Consulta: 18-06-2014]. Disponible publicacions d’interès, iniciatives desenvolupades a la a: http://www.youtube.com/watch?v=_xGUwTimPOk. ciutat, receptes d’aprofitament, etc. Secundària i batxillerat. Vídeo que explica de manera divulgativa els conceptes de comerç just i sobirania http://pamapam.org alimentària. Mapa col·laboratiu de la ciutat de Barcelona que mostra Soberanía alimentaria [en línia]. punts de consum responsable i economia solidària. Hi ha [S.l.]: AttacTV, 2014 [Consulta: 18-06-2014]. Disponible a: un cercador que ajuda a buscar el punt de roba, de banca http://www.dailymotion.com/video/x1s8uhb_soberania- i/o d’alimentació més proper. alimentaria-esther-vivas_news. Secundària i batxillerat. Vídeo de l’Esther Vivas, persona http://supermercatsnogracies.wordpress.com referent en polítiques agrícoles i alimentàries, on explica Plataforma on persones i col·lectius, a través de la de manera entenedora què és la sobirania alimentària, les participació i l’acció social, construeixen i transformen seves propostes i els motius que fan necessari un canvi l’actual model de producció, distribució i consum ja que estructural en l’actual sistema de producció i distribució estan en desacord i a disgust amb l’actual model d’aliments. generalitzat de producció agroindustrial, la seva distribució concentrada en grans cadenes i la dinàmica consumista Malbarates o aprofites? [en línia]. que genera. Barcelona: Fundació Ent, Espai Ambiental, 2013 [Consulta: 18-06-2014]. Disponible a: www.alternativa3.com http://www.youtube.com/channel/UCOpBvRnj- Web d’Alternativa3, cooperativa que elabora productes MoNW3fKlv2cVjg/feed. ecològics de comerç just. Primària i secundària. Canal de Youtube on es promou i es dona a conèixer experiències ciutadanes de canalització i 15 16 Recull de recursos CONSUM www.bancaetica.cat www.espaciocomerciojusto.org Espai web de l’Associació FETS – Finançament Ètic i Web de l’Espacio por un Comercio Justo, una xarxa Solidari, que agrupa entitats del Tercer Sector i l’Economia formada per 30 organitzacions. A l’apartat ‘Recursos’ hi ha Social i Solidària que volen promoure el finançament ètic i disponibles llibres, vídeos, exposicions i unitats didàctiques solidari al nostre país. per a reflexionar sobre la insostenibilitat del nostre model de consum i la necessitat de construir alternatives al model www.comerciojusto.org capitalista de producció, distribució i consum. Web de la Coordinadora Estatal de Comerç Just (CECJ) que agrupa a 31 organitzacions vinculades al comerç just. El www.ideas.coop seu treball se centra en potenciar aquest sistema Web de l’organització IDEAS (Iniciativas de Economía comercial alternatiu i solidari, i donar servei a les entitats Alternativa y Solidaria). A l’apartat Educación es pot membres. accedir a varis recursos educatius (unitats didàctiques, jocs, activitats, tallers, etc.) i materials de campanyes per a www.consum.cat promoure un consum responsable de roba i de joguines. Web de l’Agència Catalana del Consum, organisme autònom de la Generalitat de Catalunya. A l’espai www.kaidara.org d’Educació hi ha informació sobre els tallers i xerrades que Espai d’experiències i recursos educatius per a una ofereixen, els concursos escolars que organitzen i els ciutadania global que l’organització Intermón Oxfam posa recursos educatius adreçats a l’alumnat, al professorat i a disposició de la comunitat educativa. En destaquem el també a les famílies. És l’Escola del Consum de Catalunya – recurs Protozoos insumisos. Ciutadanía y consumo servei públic gratuït creat per l’Agència – qui s’encarrega responsable per a tractar el rol que tenim com a de fer les tasques de centre permanent d’educació en consumidors i les seves conseqüències directes en consum adreçada especialment als escolars catalans. En l’equilibri ambiental, econòmic i social del món actual. destaquem l’apartat sobre l’etiquetatge dels productes. www.oxfamintermon.org www.consumehastamorir.org Web de la coneguda fundació Intermón Oxfam. A l’apartat Web d’un projecte de l’Associació Ecologistes en Acció per Educació hi ha la proposta educativa Connectant mons, a reflexionar sobre la societat de consum en la que vivim, l’espai d’experiències i recursos educatius Kaidara, i l’espai utilitzant un dels seus propis instruments, la publicitat, per de trobada i treball cooperatiu Xarxa d’educadores i a mostrar fins a quin punt es pot morir consumint. En educadors per a una ciutadania global. destaquem el conjunt de recursos educatius i informació de l’apartat ‘Educación’ per a tractar temes com la www.proyectofiare.com publicitat, la contra publicitat, la comunicació i el consum. Cooperativa de crèdit amb vocació de crear alternatives dins el mercat financer per a construir una economia amb www.consumocolaborativo.com altres valors al servei d’una societat més justa. Blog sobre el consum col·laboratiu amb contingut original i on es difon les darreres notícies, esdeveniments, estudis i serveis www.sellocomerciojusto.org més rellevants. Hi ha disponible recursos per a tractar la Lloc per conèixer tot el referent al sistema internacional de temàtica a l’aula (vídeos, presentacions, articles, etc.). certificació dels productes de comerç just conegut com Fairtrade. www.economiasolidaria.org www.setem.org Portal d’economia solidaria reas (Red de redes de Web de Setem, organització no governamental de economía alternativa y solidaria), espai dirigit a tots els solidaritat internacional, independent i participativa, on es sectors socials, econòmics, polítics i particulars com a lloc troben notícies, campanyes, informes, formació i de trobada, reflexió, participació, adhesió, i comunicació col·laboració sobre economia social i solidària, comerç just, sobre estructures econòmiques solidàries amb l’ésser banca ètica, consum responsable i turisme responsable. humà, la societat i el planeta. www.xarxaconsum.info www.elpreudelsdiners.cat Web de la Xarxa de Consum Solidari. Des dels àmbits de Joc educatiu sobre finances ètiques i solidàries per jugar en l’educació i la cooperació per al desenvolupament línia que permet tractar el tema de la banca ètica a l’aula. ofereixen els següents recursos didàctics: Alimentar el món per transformar el planeta, Sense dones no hi ha sobirania www.escolescompromeses.org alimentària, No et mengis el món i Cine amb objectius. Espai de de la Xarxa educativa especialitzada en solidaritat i cooperació. Tot i que el projecte XECMón és tancat, la www.xes.cat web és un fons de consulta per accedir a tota la informació Web de la Xarxa d’Economia Solidària de Catalunya i documentació generada per la xarxa entre el 2004 i 2011. formada per organitzacions de consum, producció, intercanvi, comercialització i finançament, referents de l’economia solidària a Catalunya. 17 18 Recull de recursos CONSUM >> Activitats i visites >> Exemples de com posar- Ajuntament de Barcelona. Àrea d’Economia, Empresa i s’hi Ocupació Ajuntament de Barcelona. Institut d’Educació Escoles + Sostenibles Inf. i inscripcions: tel. 93 211 49 73 Programa que ajuda als centres educatius de Barcelona a Correu electrònic: info@comerciescoles.cat imaginar i construir un món millor, aprenent i actuant en Infantil, primària, secundària obligatòria i postobligatòria. xarxa per transformar l’escola i la ciutat. Durant el curs En el conjunt d’activitats que ofereixen es tracta la 2014-2015 hi participen en el programa 341 centres diversitat de la ciutat i els canvis històrics a través del educatius. La guia En el camí de l’escola sostenible explica comerç urbà i les persones que hi treballen. en què consisteix i dóna orientacions per al seu desenvolupament. Al Servei de Documentació d’Educació Ambiental es poden consultar les memòries dels centres Àrea Metropolitana de Barcelona que han dut a terme projectes sobre consum responsable Programa Compartim un futur (ex.: menjadors justos i sostenibles, ús de materials Inf. i inscripcions: tel. 93 238 93 51 naturals, mercats d’intercanvi, consum col·laboratiu, Correu electrònic: reserves.pmes@amb.cat prevenció de residus i residu zero, etc.). En destaquem el Educació especial, infantil, primària, secundària obligatòria projecte E+S (Embolcalls + Sostenibles / Esmorzars + i postobligatòria. Ofereixen el taller Consum responsable Saludables) amb l’objectiu de fomentar la minimització per a tractar els conceptes de consum ètic, ecoetiquetes i dels envasos d'un sol ús dels esmorzars a partir d’un pla de cicle de vida dels productes, i també els impactes sobre el prevenció, i al mateix temps, avançar en uns hàbits medi ambient que generen els nostres hàbits de consum. alimentaris més saludables fent un anàlisi del tipus d’esmorzar que porta l'alumnat. Un altre programa relacionat amb el consum responsable és Ens ho mengem Institut Municipal de Mercats de Barcelona tot, una proposta per prendre consciència del grau de Inf. i inscripcions: tel. 680 67 80 62 malbaratament d’uns determinats aliments, i calcular la Correu electrònic: programaeducatiu@menjodemercat.cat petjada ecològica dels mateixos. Com a formació, Primària, secundària. Ofereixen visites al mercat municipal destaquem el Seminari d’educació infantil 0-6 en el que més proper al centre educatiu. A primària es confecciona s'incideix en les pràctiques en contacte amb la natura i els un ‘menú de mercat’ elaborant una proposta de berenar o materials naturals, i el Seminari d‘alimentació i consum en esmorzar original i saludable; també es duu a terme una el que s’intercanvien idees i experiències de cuines i investigació de la llista de la compra. A secundària es menjadors escolars per fomentar pràctiques més justes i descobreix els valors nutricionals i de consum d’aquest sostenibles: participació dels diferents col·lectius en la model comercial. presa de decisions, proveïdors de proximitat, productes ecològics, evitar el malbaratament, etc. Mercabarna App – Buycott Inf. i inscripcions: tel. 93 556 76 76 Aplicació mòbil que facilita a través del codi barres del Primària, secundària. Ofereixen visites al polígon producte informació sobre quin és el seu origen. La idea és alimentari Mercabarna i al polígon de flors Mercabarna- posar de relleu les pràctiques d’empreses amb activitats flor per a conèixer i analitzar el món del comerç i el socialment i ambientalment justes, i guiar així l’elecció dels funcionament dels mercats; per a promoure el consum de consumidors. fruita i hortalisses entre els infants; per a promoure la incorporació del peix en la dieta habitual; i per a conèixer Campanyes el món de les flors i les plantes i quins són els beneficis que Un exemple de pressió a les empreses i als governs per a comporta envoltar-se d’elles. que portin a terme polítiques i pràctiques més responsables i que afavoreixin unes relacions internacionals més justes són les campanyes de l’entitat Setem (Roba neta, Finances ètiques, Compra pública ètica, Acords comercials). Centre d’Intercanvi d’objectes entre particulars Actuació de millora prevista per l’Àrea Metropolitana de Barcelona en el marc del PMGRM 2009-2016 per crear un nou espai per a fomentar l’intercanvi de materials entre particulars. 19 20 Recull de recursos CONSUM Consumópolis Festa del Comerç Just i la Banca Ètica Concurs escolar sobre el consum responsable organitzat Activitat lúdica i educativa que té lloc un cop a l’any a per l’Agència Catalana del Consum, juntament amb Catalunya. l’Institut Nacional del Consum i els organismes de consum d’altres comunitats autònomes. Aquest curs 13-14 s’ha Fundació Futur celebrat la IXa edició. Gestionen serveis de menjadors escolars introduint criteris ambientals i de comerç just. Consum tèxtil En destaquem el Projecte 333 com a repte de viure amb Passallibres o Bookcrossing menys. La proposta consisteix en dur a terme un Iniciativa ciutadana per compartir llibres que consisteix en experiment personal redescobrint el nostre armari on els deixar-los en llocs i espais públics per tal que altres els participants es comprometen a utilitzar tant sols 33 peces recullin, els llegeixin i els tornin a deixar. Altres iniciatives de vestir i accessoris. Un altre exemple de bona pràctica en amb la mateixa finalitat es poden trobar a l’espai jove consum tèxtil responsable són els projectes que es duen a ‘Llibres que canvien de mans’. terme des de l’Associació Estel Tàpia, Ecotó és un d’ells. Projecte Knowcosters – consumir com penses Cooperatives de consum i sobirania alimentària Projecte que pretén fomentar que es coneguin no només els Amb l’objectiu de promoure, defensar i afavorir un consum costos visibles del producte, sinó també els costos responsable es creen cooperatives, que per conèixer indirectes, com ara el social i l'ambiental. L’entitat que algunes d’elles en recomanem consultar el web promou el projecte busca conscienciar el consumidor i d’Ecoconsum (Coordinadora Catalana d’Organitzacions de consumidora de les implicacions polítiques i socials que Consumidors de Productes Ecològics), el blog del Grup de comporta l’acte de consumir. Proposa dos mecanismes consum ecològic “El Guaret” o el mapa de grups de informatius: l'empremta fiscal i el triple marcatge consum i dels seus productors del web de Repera. (informació sobre el cost real en tres vessants diferents: cost d'estat de benestar, cost del planeta i el valor monetari). Dia Internacional Lliure de Bosses El dia mundial sense bosses se celebra el 3 de juliol per a Receptes d’aprofitament [en línia]. promoure la reducció efectiva del consum de bosses d’un Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 2011 [Consulta: 18- sol ús. A Catalunya, la Fundació Catalana de Prevenció de 06-2014]. Disponible a: Residus i Consum Responsable, promou la campanya http://cbab.bcn.cat/uhtbin/cgisirsi/x/0/0/57/520/BAB_105 ‘Catalunya lliure de bosses’ juntament amb gremis, 58?user_id=CATALA. entitats, empreses i ajuntaments de tota Catalunya. Al seu Receptes del ‘Curs d’aprofitament i conserves per reduir el web hi ha disponibles per aquest dia tota una sèrie de malbaratament alimentari’, iniciativa duta a terme en els recursos gràfics, materials audiovisuals, propostes d’acció i mercats municipals de la ciutat de Barcelona. Hi ha experiències d’anys anteriors. disponibles més receptes. ESenRED – Escuelas Sostenibles en Red XESC Xarxa estatal de xarxes de programes de centres educatius Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC), cap a la sostenibilitat impulsades per administracions formada per la xarxa d’escoles verdes i xarxes locals que públiques. Una xarxa per integrar esforços, recursos i plans promouen programes d’educació per a la sostenibilitat compartits que ajudin a consolidar projectes i intercanviar adreçats als centres educatius de Catalunya. Es pot definir experiències, fomentant sinèrgies i portant a terme la XESC com una xarxa de xarxes de centres educatius que projectes en comú així com per a mantenir relacions amb desenvolupen programes d’educació per a la sostenibilitat. altres xarxes nacionals i internacionals. Fàbrica del Sol Equipament municipal d’educació ambiental que integra una sèrie de serveis dirigits a la ciutadania en matèria d’energies renovables, medi ambient urbà i sostenibilitat. En destaquem la informació i els recursos disponibles al l’apartat ‘consum responsable’ de la seva pàgina web i també les càpsules de sostenibilitat relacionades amb la temàtica. Com a activitat ofereixen el taller de consum responsable ‘Recuina, cuina de sempre, compra responsable’. A l’equipament hi ha habilitat un racó de passallibres o bookcrossing. 21 22 Recull de recursos CONSUM >> Altres adreces d’interès Associacions de consumidors • L’OCUC - Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya • ACPB - Associació de Consumidors de la Província de Barcelona • OCU – Organización de Consumidores y Usuarios • FACUA - Associació de Consumidors i Usuaris en Acció de Catalunya • Unió de Consumidors de Catalunya Els materials i recursos seleccionats es troben al Servei de Documentació d’Educació Ambiental Es poden consultar i demanar en préstec Nil Fabra, 20 baixos Tel. 93 256 25 92 Correu electrònic: documentacioambiental@bcn.cat www.bcn.cat/bcnsostenible 23