1/6 Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya Núm. 9374 - 19.3.2025 CVE-DOGC-A-25077058-2025 DISPOSICIONS GENERALS DEPARTAMENT DE LA PRESIDÈNCIA Llei 3/2025, de 18 de març, de modificació de la Llei 22/1998, de la Carta municipal de Barcelona El president de la Generalitat de Catalunya Els articles 65 i 67 de l'Estatut preveuen que les lleis de Catalunya són promulgades, en nom del rei, pel president o presidenta de la Generalitat. D'acord amb l'anterior promulgo la següent LLEI Preàmbul Barcelona disposa d'un règim especial reconegut per l'article 89 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, aprovat per la Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol; per la disposició addicional sisena de la Llei de l'Estat 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i per l'article 78 del text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril. Aquest règim especial és regulat essencialment per la Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta municipal de Barcelona, i per la Llei de l'Estat 1/2006, de 13 de març, per la qual es regula el règim especial del municipi de Barcelona. El municipi té, així mateix, un règim financer especial regulat per la mateixa Llei de l'Estat 1/2006, en aplicació del que estableix l'article 161 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març. L'article 160 de l'Estatut d'autonomia atribueix a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de règim local, que, respectant el principi d'autonomia local, inclou els diversos àmbits que estableix l'apartat 1. Així mateix, correspon a la Generalitat la competència compartida en tot allò que no estableix el dit apartat 1. L'article 88 de l'Estatut d'autonomia garanteix als municipis el principi de diferenciació i estableix que les lleis que afecten el règim jurídic, orgànic, funcional, competencial i financer dels municipis han de tenir en compte necessàriament les característiques demogràfiques, geogràfiques, funcionals, organitzatives, de dimensió i de capacitat de gestió que tenen. L'article 89 de l'Estatut d'autonomia garanteix el règim especial de Barcelona establert per llei del Parlament. Així mateix, reconeix la iniciativa de l'Ajuntament de Barcelona per a proposar la modificació d'aquest règim especial i estableix que ha de participar en l'elaboració dels projectes de llei que hi incideixen. La Llei 22/1998 ha estat objecte de tres modificacions. La primera, mitjançant la Llei 11/2006, de 19 de juliol, va recaure en els articles 3 i 11, sobre els símbols representatius de la ciutat de Barcelona, per a adaptar-los a la normativa que regula els ens locals, i en l'article 66.5, referent a l'aprovació definitiva de plans que comportin una modificació de zones verdes, espais lliures o equipaments esportius. En virtut de la segona modificació, per mitjà de la Llei 7/2010, de 21 d'abril, es va afegir al text legal un títol, el VIII, per a incorporar-hi la regulació del Consell Econòmic i Social de Barcelona. La tercera modificació, per mitjà de la Llei 18/2014, de 23 de desembre, de modificació de la Carta municipal de Barcelona, va actualitzar els articles 1.2, 3, 5, 11, 16, 17, 19, 22, 23, 24 i 52, i hi va afegir un títol, el IX, relatiu a la Sindicatura de Greuges de Barcelona; una disposició addicional, referent a la Gaseta Municipal, i una disposició transitòria, la tercera, que complementa la regulació de la Sindicatura de Greuges de Barcelona. De conformitat amb l'article 89 de l'Estatut d'autonomia, l'Ajuntament de Barcelona, mitjançant uns acords del Ple del Consell Municipal del 24 de novembre de 2023, va exercir la iniciativa de proposar la modificació de la Llei 22/1998. Aquesta proposta de modificació es va sotmetre a la Comissió Mixta Generalitat de Catalunya - Ajuntament de Barcelona per a la Revisió i el Desplegament de la Carta Municipal de Barcelona, que la va acordar. Els articles 45 a 50 del capítol I del títol V de la Carta municipal de Barcelona regulen les formes d'organització ISSN 1988-298X https://www.gencat.cat/dogc DL B 38014-2007 2/6 Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya Núm. 9374 - 19.3.2025 CVE-DOGC-A-25077058-2025 per a la gestió dels serveis i les activitats municipals. Aquests articles, des de l'aprovació de la Llei l'any 1998, no s'havien modificat i, després de vint-i-cinc anys de vigència de la Carta municipal, havien quedat obsolets, en la mesura que diverses lleis sobre aquesta matèria n'havien desdibuixat l'aplicació. Els exemples més rellevants són la Llei reguladora de les bases de règim local, en les modificacions dels anys 2003 i 2013, i la Llei de l'Estat 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic. En aquest marc, l'aplicació del règim especial de Barcelona era objecte d'inseguretat jurídica, especialment quant a l'article 45 de la Llei 22/1998, que desplega les diverses formes de gestió. Així mateix, l'article 81 de la Llei de l'Estat 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, regula el sistema de supervisió contínua i estableix l'obligació d'executar-lo en totes les administracions públiques. L'Ajuntament de Barcelona, doncs, ha d'aplicar en la seva organització el sistema de supervisió contínua dels seus ens dependents, com a expressió del control d'eficàcia al qual estan sotmeses les administracions locals. En conseqüència, calia modificar la Carta municipal per a adequar-la a la legislació vigent amb la finalitat de preservar els aspectes singulars del seu règim especial i dotar de seguretat jurídica l'activitat municipal. Les propostes es concreten en la modificació dels articles 45, 47, 48, 49 i 54 de la Llei 22/1998 i en la incorporació d'una disposició addicional. D'altra banda, els articles 51 a 57 del capítol II del títol V de la Carta municipal regula el personal al servei de l'Ajuntament de Barcelona. En particular, l'article 54 regula la gestió de la funció pública a l'Ajuntament i n'estableix les competències en la selecció i provisió de personal, la publicació de les convocatòries en mitjans oficials, la promoció interna i la possibilitat d'acords de col·laboració amb altres administracions per a la mobilitat dels funcionaris. No obstant això, amb l'objectiu d'implantar un model de carrera horitzontal que completi el desenvolupament professional del personal de l'Ajuntament, cal una habilitació legal. En aquest sentit, l'article 16.3.a de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic exigeix l'aprovació d'una norma amb rang de llei per a regular la carrera professional de les administracions públiques. Amb aquesta finalitat, s'afegeix un apartat a l'article 54 de la Llei 22/1998. La Llei s'estructura en un article únic que modifica cinc articles de la Llei 22/1998 i incorpora una disposició addicional, la tercera. Respecte a la modificació de l'article 45, se n'adequa la redacció a l'article 85 de la Llei reguladora de les bases de règim local, preservant el règim especial establert per aquest article pel que fa a la denominació de les formes de gestió: gestió indiferenciada, gestió desconcentrada i gestió funcionalment descentralitzada. Així mateix, de conformitat amb la legislació bàsica, s'hi incorporen, d'una banda, el reconeixement que els serveis i les activitats municipals s'han de gestionar de la manera més sostenible i eficient i, de l'altra, la gestió indirecta com a forma de gestió de les activitats i els serveis públics municipals, que en l'anterior regulació apareixia en un article autònom. Així doncs, per simplicitat jurídica, un mateix article recull totes les formes de gestió d'activitats i serveis municipals, directes i indirectes. Pel que fa a l'article 47, s'adequa la terminologia dels instruments de gestió a la legislació bàsica; s'incorpora la figura de les prestacions patrimonials de caràcter públic no tributàries, de conformitat amb la Llei general tributària; es precisen els instruments municipals de planificació i avaluació de les activitats de les entitats municipals que gestionen activitats i serveis municipals, i es pretén dotar de més seguretat jurídica l'activitat de les societats municipals quan compleixen les funcions pròpies que estableixen llurs estatuts en exercici de la gestió funcionalment descentralitzada dels serveis i activitats municipals, per tal de separar aquesta gestió ordinària dels encàrrecs puntuals que aquestes entitats rebin com a mitjà propi personificat. Amb aquesta finalitat, s'aclareix que les entitats i societats incloses en l'article 45.1.c, a més de les activitats expressament determinades en els estatuts respectius en l'exercici ordinari de la gestió directa, dins el marc legal de la Carta municipal i de la Llei reguladora de les bases de règim local essencialment, poden assumir també la gestió d'encàrrecs puntuals relatius a serveis o activitats directament vinculats a llur objecte social en la mesura que compleixen els requisits de l'article 32 de la Llei de l'Estat 9/2017, d'acord amb la legislació de contractes. Pel que fa a la modificació de l'article 48, s'incorporen a la Carta municipal les obligacions de supervisió contínua i de control d'eficàcia que estableix l'article 81 de la Llei de l'Estat 40/2015, en coherència amb el que disposa l'article 75 de la Llei de l'Estat 1/2006, amb previsió de l'òrgan responsable i del procediment. Així mateix, la Llei habilita l'Administració local per a fer-ne el desplegament reglamentari. Amb relació a l'article 49, s'adequa la denominació dels instruments de gestió que estableix l'article 45 de la Carta municipal. La disposició addicional tercera reforça el reconeixement legislatiu de la possibilitat que la gestió de la contractació de l'obra pública municipal sigui assumida per qualsevol dels ens instrumentals municipals que reconeix l'article 45 de la Carta municipal i, en particular, per les societats mercantils municipals. Amb aquest reforç, es dona més seguretat jurídica a l'activitat d'aquestes societats quan compleixen les funcions pròpies ISSN 1988-298X https://www.gencat.cat/dogc DL B 38014-2007 3/6 Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya Núm. 9374 - 19.3.2025 CVE-DOGC-A-25077058-2025 que estableixen llurs estatuts com a ens que exerceixen la gestió funcionalment descentralitzada dels serveis i activitats municipals, com a forma de gestió directa. Finalment, la disposició final estableix l'entrada en vigor de la Llei l'endemà d'haver estat publicada en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. La justificació de l'excepció a la vacatio legis ordinària rau en el caràcter eminentment organitzatiu de la Llei. En aquest sentit, la modificació s'insereix en el títol V de la Llei 22/1998, relatiu a l'organització municipal executiva, i es tracta d'una iniciativa organitzativa d'adequació a la normativa bàsica estatal. En l'elaboració d'aquesta llei s'han tingut en compte els principis de millora de la qualitat normativa i de bona regulació, recollits per l'article 62 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i per l'article 129 de la Llei de l'Estat 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Així, el text de la Carta municipal s'adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència. D'acord amb els principis de necessitat i eficàcia, aquesta llei es justifica per raons d'interès general. Una part de l'articulat de la Carta municipal de Barcelona havia quedat obsoleta. Per tant, calia modificar-la per a adequar-la a la legislació vigent, preservar els aspectes de la singularitat del règim especial de Barcelona i garantir la seguretat jurídica de l'activitat municipal. D'acord amb el principi de proporcionalitat, la regulació que aquesta norma conté és la imprescindible perquè l'Ajuntament de Barcelona es doti de les figures organitzatives per a la gestió dels seus serveis que en cada cas siguin necessàries. Atenent el principi de seguretat jurídica, l'aprovació d'aquesta llei esdevé un instrument útil per a l'Ajuntament de Barcelona i per a l'operador jurídic. Amb aquesta llei s'introdueix en l'ordenament jurídic un marc estable i clar que facilita el coneixement i la comprensió de les formes d'organització per a la gestió dels serveis i activitats municipals i, en conseqüència, es facilita l'adopció de decisions en aquest àmbit, per a garantir un funcionament més eficient de l'Ajuntament de Barcelona. En aplicació del principi de transparència, l'Administració de la Generalitat possibilita l'accés fàcil, universal i actualitzat a la normativa en vigor i als documents propis del procediment d'elaboració. En aplicació del principi de participació, durant el procediment d'elaboració la norma s'ha sotmès al tràmit d'informació pública. I, a l'últim, en aplicació del principi d'eficiència, aquesta llei, en la mesura que el seu contingut, si bé és de gran importància per a l'activitat municipal de l'Ajuntament de Barcelona, té únicament naturalesa organitzativa, no crea càrregues administratives per a la ciutadania. Article únic. Modificació de la Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta municipal de Barcelona Es modifica la Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta municipal de Barcelona, en els termes següents: U. Es modifica l'article 45 de la Llei 22/1998, que resta redactat de la manera següent: «Article 45 »Els serveis i les activitats municipals s'han de gestionar de la forma més sostenible i eficient d'entre les que s'enumeren a continuació: »1. Gestió directa: »a) Gestió indiferenciada. »b) Gestió desconcentrada. »c) Gestió funcionalment descentralitzada, mitjançant: »I) Organisme autònom local. »II) Entitat pública empresarial local. »III) Societat mercantil municipal amb capital social aportat bé íntegrament per l'Ajuntament, bé per l'Ajuntament i/o per organismes autònoms o entitats públiques empresarials locals o per altres societats mercantils municipals. »IV) Societat mercantil pluripersonal amb capital social íntegrament públic majoritàriament aportat per ISSN 1988-298X https://www.gencat.cat/dogc DL B 38014-2007 4/6 Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya Núm. 9374 - 19.3.2025 CVE-DOGC-A-25077058-2025 l'Ajuntament o qualsevol de les seves entitats dependents. »V) Altres formes jurídiques establertes per la legislació aplicable. »2. Gestió indirecta, mitjançant les diferents formes que estableix la legislació.» Dos. Es modifica l'article 47 de la Llei 22/1998, que resta redactat de la manera següent: «Article 47 »1. Els organismes autònoms, les entitats públiques empresarials i les societats mercantils municipals poden adoptar les formes establertes per la legislació de l'Estat i de la Generalitat aplicable en matèria de sector públic institucional. »2. Els organismes i entitats a què fa referència l'apartat 1 es poden finançar mitjançant taxes, preus públics, prestacions patrimonials de caràcter públic no tributàries o tarifes aprovades per l'Ajuntament, o bé per aportacions econòmiques de l'Ajuntament o de les seves entitats o societats dependents. »3. Les entitats a què fa referència l'article 45.1.c exerceixen les funcions d'acord amb llurs estatuts, els quals n'han d'establir la finalitat, l'estructura organitzativa i el règim de funcionament, de responsabilitat, de finançament i d'autonomia funcional. Els estatuts d'aquestes entitats han de determinar la forma de designació i el funcionament dels òrgans de govern i dels òrgans de direcció superior. »4. L'Ajuntament de Barcelona, a través del pla d'actuacions municipal, del pla d'inversions, del programa financer, del contracte programa i d'altres instruments de planificació anàlegs, segons que correspongui, ha de concretar la relació d'activitats, els objectius, l'avaluació de resultats i el finançament necessari perquè les entitats a què fa referència l'article 45.1.c puguin complir les funcions que estableixen llurs estatuts, sens perjudici que els òrgans municipals competents acordin motivadament transferències econòmiques per a dur a terme actuacions específiques que no estiguin incloses en els instruments esmentats. »5. Les entitats a què fa referència l'article 45.1.c, a més de prestar serveis municipals i acomplir activitats municipals, que és l'activitat habitual de llur gestió funcionalment descentralitzada, poden rebre encàrrecs puntuals, que s'han de qualificar com a encàrrecs a un mitjà propi personificat regits per la legislació de contractes del sector públic.» Tres. Es modifica l'article 48 de la Llei 22/1998, que resta redactat de la manera següent: «Article 48 »1. Les entitats dependents o vinculades a l'Ajuntament de Barcelona se sotmeten a un control d'eficàcia i a un sistema de supervisió contínua. »2. El control d'eficàcia té per objecte la comprovació periòdica dels objectius propis de l'activitat específica de l'entitat dependent o vinculada a l'Ajuntament de Barcelona, i també l'anàlisi del cost de funcionament i la utilització adequada dels recursos, i l'exerceix l'òrgan de l'administració executiva a què estigui adscrita l'entitat. »3. El sistema de supervisió contínua de les entitats dependents o vinculades a l'Ajuntament de Barcelona té per objecte comprovar, almenys, la subsistència dels motius que en van justificar la creació i llur sostenibilitat financera. Ha d'incloure la formulació expressa de propostes de manteniment, transformació o extinció, i l'exerceix l'òrgan de l'administració executiva que tingui atribuïda la responsabilitat en matèria d'economia. »4. Les actuacions de planificació, execució i avaluació corresponents a la supervisió contínua de les entitats dependents o vinculades a l'Ajuntament de Barcelona s'han de determinar mitjançant un decret de la Comissió de Govern a l'empara del que disposa l'article 26.2.c. »5. Els resultats de les avaluacions de les actuacions de control d'eficàcia i de supervisió contínua de les entitats dependents o vinculades a l'Ajuntament de Barcelona s'han de recollir en informes subjectes a procediment contradictori que s'han d'elevar a la Comissió de Govern.» Quatre. Es modifica l'article 49 de la Llei 22/1998, que resta redactat de la manera següent: «Article 49 ISSN 1988-298X https://www.gencat.cat/dogc DL B 38014-2007 5/6 Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya Núm. 9374 - 19.3.2025 CVE-DOGC-A-25077058-2025 »1. L'exercici de la iniciativa municipal en l'activitat econòmica ha d'adoptar ordinàriament la forma d'alguna de les entitats a què fa referència l'article 45.1.c. »2. Les entitats a què fa referència l'article 45.1.c, no obstant el que estableix l'apartat 1, i d'acord amb llurs estatuts, a més de l'activitat principal de servei públic i municipal que els és pròpia com a gestió funcionalment descentralitzada, poden exercir activitats econòmiques de mercat relacionades amb aquella, sempre que compleixin les condicions següents: »a) Que l'activitat principal de servei públic i l'activitat econòmica de mercat tinguin règims econòmics i comptables separats. »b) Que els recursos generals per a la gestió del servei públic o les aportacions econòmiques de l'Ajuntament no s'apliquin a l'activitat econòmica de mercat.» Cinc. S'afegeix un apartat, el 5, a l'article 54 de la Llei 22/1998, amb el text següent: «5. L'Ajuntament de Barcelona ha de regular, per reglament, el sistema de carrera horitzontal del personal municipal, que consisteix en la progressió de trams de desenvolupament professional o altres conceptes anàlegs, sense necessitat de canviar de lloc de treball. El sistema de carrera horitzontal ha de valorar, entre altres aspectes, la trajectòria i l'actuació professionals, la qualitat dels treballs efectuats, els coneixements adquirits i el resultat de l'avaluació de l'acompliment, i s'ha d'adequar a la normativa de funció pública aplicable a les administracions públiques catalanes.» Sis. S'afegeix una disposició addicional, la tercera, a la Llei 22/1998, amb el text següent: «Disposició addicional tercera »1. Els processos de licitació i d'adjudicació dels contractes relatius a l'obra pública de l'Ajuntament de Barcelona, inclosos els contractes per a la redacció de projectes i estudis i les assistències vinculades, i també el seguiment i supervisió integral de l'execució dels contractes, es poden gestionar de manera descentralitzada per mitjà de societats mercantils municipals amb capital íntegre de l'Ajuntament de Barcelona o de qualsevol de les altres entitats a què fa referència l'article 45.1.c, d'acord amb llurs estatuts. »2. L'Ajuntament de Barcelona, per al desplegament de la cooperació mitjançant convenis, pot utilitzar qualsevol de les entitats a què fa referència l'article 45.1.c.» Disposició final. Entrada en vigor Aquesta llei entra en vigor l'endemà d'haver estat publicada en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. Per tant, ordeno que tota la ciutadania a la qual sigui aplicable aquesta Llei cooperi al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir. Palau de la Generalitat, 18 de març de 2025 Salvador Illa i Roca President de la Generalitat de Catalunya ISSN 1988-298X https://www.gencat.cat/dogc DL B 38014-2007 6/6 Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya Núm. 9374 - 19.3.2025 CVE-DOGC-A-25077058-2025 Albert Dalmau Miranda Conseller de la Presidència (25.077.058) ISSN 1988-298X https://www.gencat.cat/dogc DL B 38014-2007