NÚM. S 20-1/-1998 NORMES REGULADORES DEL CONSELL MUNICIPAL D'IMMIGRACIÓ DE BARCELONA (Aprovades per acord del Consell Plenari, inicialment el 22 de juliol i definitivament el 24 d'octubre de 1997) Article 1r TÍTOL 1 DISPOSICIONS GENERALS 1. El Consell Municipal d'lmmigració de Barcelona és un organ consultiu i de participació sectorial, creat de conformitat amb el que preveuen ~ls articles 12 de les Normes reguladores de la participació ciutadana, i 59 i 60 de la Llei municipal i de regim local de Catalunya. 2. Aquest Consell es crea amb la voluntat per part de I'Ajuntament de Barcelona de contribuir al compli- ment del mandat de l'article 9.2 de la Constitució Es- panyola, que atribueix als poders públics l'obligació de promoure les condicions perqué la llibertat i la igualtat de les persones i deis grups en que s'integren siguin reals i efectives, remoure els obstacles que n'impedeixin o en dificultin la plenitud, i facilitar la par- ticipació deis ciutadans i ciutadanes en la vida políti- ca, economica, cultural i social. 3. L'Ajuntament crea aquest organ assessor i de participació, com a competencia propia, d'acord amb allo previst en el Pla d'actuació municipal vigent (1995-1999), i com un deis mecanismes necessaris per a assolir que Barcelona sigui una ciutat plural i in- tegradora amb les persones immigrades, les minories etniques i, en general, amb tetes les cultures. 4. El Consell Municipal d'lmmigració de Barcelona es constitueix amb la finalitat d'establir una plataforma estable de participació de I'Ajuntament de Barcelona per a aquelles qüestions referents a la millora del ben- estar i la qualitat de vida d'aquest sector de població. 5. Els proposits del Consell Municipal d'lmmigració de Barcelona són: a) Promoure les condicions adequades per tal d'aconseguir la plena ciutadania per a tetes les persones immigrades, sense excepcions ni exclu- sions, independentment de la seva situació admi- nistrativa. b) Promoure accions i iniciatives per combatre el ra- cisme social i institucional, la discriminació i la xe- nofobia que perjudiquen i estigmatitzen l'immi- grant. e) Vetllar pel reconeixement, el sosteniment i el su- port per al desenvolupament de les cultures pre- sents a la ciutat, com a condició previa a l'evolu- ció de la multiinterculturalitat. 6. El Consell Municipal d'lmmigració de Barcelona participa en el Consell Municipal de Benestar Social, d'acord amb els mecanismes que aquest preveu. Article 2n 1. Són funcions del Consell Municipal d'lmmigració de Barcelona: a) Vetllar pel foment de l'associacionisme. b) Vetllar perqué existeixi presencia de tots els col·lectius d'immigrants en aquest organ de par- ticipació. e) Cooperar activament amb I'Ajuntament de Barce- lona per desenvolupar, seguir i avaluar la política GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 251 municipal envers els assumptes d'interes per al benestar i la qualitat de vida d'aquest sector de població. d) Requerir informació respecte a aquells assumptes que els organs municipals debatin, aprovin i si- guin d'interes per al sector. e) Estudiar i emetre informes sobre temes d'interes per a les persones immigrades. 2. Els acords, informes i demandes del Consell tin- dran rang de recomanació per als organs del govern municipal i no seran, en cap cas, vinculants. TÍTOL 11 ORGANITZACIÓ 1 FUNCIONAMENT Article 3r Són organs del Consell: La Presidencia i les Vicepresidencies. El Consell Plenari. La Comissió Permanent. Article 4t L'Ajuntament de Barcelona posara a disposició del Consell Municipal d'lmmigració de Barcelona una secretaria técnica que donara suport, impuls i dinamització als seus organs, dura a terme les fun- cions previstes en l'article 159 de la present normati- va, i comptara amb els recursos humans i mitjans materials necessaris. La persona que exerceixi les funcions de secretaria técnica sera designada per I'Ajuntament de Barcelona. CAPÍTOL 1 De la Presidencia i les Vicepresidencies Article se 1. Léi Presidencia correspondra a !'alcalde o alcal- dessa. 2. La Presidencia ostentara la maxima representa- ció de I'Ajuntament al Consell. Li correspon convocar i presidir tetes les sessions del Plenari i utilitzar el vot de qualitat en cas d'empat. A més, exercira tetes les atribucions que el Plenari li dele·gui. Article 6e 1. Les Vicepresidencies del Consell podran ser dues. 2. La Vicepresidencia primera sera exercida pel/per la regidor/a president/a de la Comissió de Benestar Social i Educació de I'Ajuntament. Li correspondra pre- sidir la Comissió Permanent del Consell, dur a terme les funcions de col·laboració i assistencia a la Presi- dencia, la seva substitució en suposits d'absencia, i assumir tetes aquelles funcions que aquesta li delegui. 3. Es podra nomenar una Vicepresidencia segona, que sera exercida per una persona immigrada mem- bre del Consell Plenari, designada per la Presidencia a proposta d'aquest. Li correspondra copresidir la Comissió Permanent i dur a terme les funcions de col·laboració i assistencia a la Vicepresidencia prime- ra i a la Presidencia. Aquesta persona exercira les seves funcions du- rant el període maxim d'un any. La designació es tara anualment entre les perso- nes immigrades membres del Consell Plenari, que es 252 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA reuniran a principis de cada exercici amb aquesta fi- nalitat i que comen<;ara a exercir les seves funcions a l'inici del següent. CAPÍTOL 11 Del Consell Plenari Article 7e 1. El Consell Plenari és l'organ de maxima repre- sentació del Consell Municipal d'lmmigració de Bar- celona. 2. Integren el Consell Plenari, a més de la Presi- dencia i les Vicepresidencias: , a) Un/a regidor/a en representació de cada un deis diferents grups polítics municipals, designats per !'alcalde. b) Un representant de cadascuna de les entitats so- cials, cíviques i culturals del col·lectiu d'immigrants de l'ambit de la ciutat que vulguin integrar-s'hi. e) Un representant de cadascuna de les entitats de persones immigrades que pertanyin als consells de participació deis Districtes que vulguin inte- grar-s'hi, sempre que aquestes no estiguin ja re- presentadas en el Consell Plenari, que seran pro- posadas des del mateix consell de participació del Districte corresponent. d) Un representant de cadascuna de les entitats ve'inals, cíviques, culturals i sindicals, represen- tativas en l'ambit territorial de la ciutat i que dis- posin de vocalies i/o agrupacions específiques del sector de població de les persones immigra- des que vulguin integrar-s'hi. 3. Per integrar-se en el Consell Plenari, les entitats hauran de sol·licitar-ho i reunir els requisits següents: - Estar legalment constitu'ides i declaradas com a entitats sense afany de lucre. - Acreditar activitats continuadas, com a mínim en els dos anys anteriors a la seva sol·licitud d'incor- poració al Consell. 4. La incorporació deis representants de les noves entitats al Consell s'acordara per resolució de la Pre- sidencia, a proposta del Consell Plenari. 5. La Presidencia pot propasar, amb la conformitat de la majoria del Consell Plenari, la incorporació en aquest organ de: - Fins a un maxim de sis persones de reconegut prestigi en el col·lectiu d'immigrants. - Grups no formals de persones immigrades que no excedeixin el percentatge del total de la composi- ció de la Permanent que aquesta estableixi. 6. Podran participar en les sessions del Consell, amb veu i sense vot, fins a un total de sis persones tecniques de 1' Ajuntament de Barcelona designadas per la Presidencia. 7. Les entitats, associacions i organitzacions repre- sentadas al Consell podran propasar una persona su- plent de la titular per substituir-la en les abséncies. La convocatoria de les reunions només es tara a nom de la persona titular, que s'encarregara de comunicar la seva absencia i l'assistencia de la suplent. Article Be 1. Són competencias del Plenari les relacionadas amb l'article 2n de les presents normes. 2. Són també funcions del Plenari vetllar per l'assoliment deis objectius del Consell, aprovar el NÚM. S 20-11-1998 pla de treball i !'informe anual, a1x1 com la regla- mentació per al seu funcionament intern, si es con- sidera necessari. Article 9e El Plenari del Consell fara dues sessions ordinarias cada any. Podra fer sessions extraordinarias quan la Presidencia o una quarta part del nombre legal de persones membres ho demani. Article toe El Plenari del Consell es constitueix validament amb l'assistencia d'un ter<; del seu nombre legal de membres en la primera convocatoria. És necessaria l'assistencia de les persones que ocupin la Presidencia i la Secretaria o de les qui, en cada cas, les substitueixi. Article 11e Les sessions del Plenari del Consell són pú- bliques i s'hauran de convocar per escrit i acompa- nyades de l'ordre del día corresponent, amb una antelació mínima de quinze dies habils, excepte !'extraordinaria, que es convocara almenys dos dies habils abans. Article 12e Els acords del Consell Plenari s'adoptaran per ma- jaría de les persones assistents, amb el vot diriment de la Presidencia en cas d'empat. Aquest mateix quó- rum regira per a l'adopció d'acords de la Comissió Permanent. CAPÍTOL 111 De la Comissió Permanent Article 13e 1. La Comissió Permanent és l'organ de conti- nu'itat del Consell Municipal d'lmmigració de Bar- celona. 2. La Comissió Permanent estara integrada per la Presidencia, les Vicepresidencies primera i segona, les entitats del Plenari, fins a 1.,m maxim de set de l'ambit de la ciutat i dues d'ambit territorial, i fins a tres persones tecniques municipals. 3. Per garantir la representativitat de tates les as- sociacions i membres del Consell, a proposta de la Presidencia, el Plenari del Consell establira mecanis- mes per assegurar l'alternan<;a deis representants del Consell Plenari en la Comissió Permanent. 4. La Comissió Permanent és l'organ responsable d'articular els mecanismes que possibilitin assolir les funcions que té encomanades el Consell, i té a més encomanades les funcions següents: a) Elaborar els dictamens, les propostes de resolu- ció i els informes sobre les matéries que són com- petencia del Plenari. b) Aprovar les propostes realitzades per la Secre- taria Técnica i que no siguin competencia del Plenari. Article 14é La Comissió Permanent tara sessions ordinaries cada dos mesas, i les extraordinarias que estimi oportunas a proposta de la Presidencia o d'un ter<; de les persones membres. NÚM.5 20-11-1998 CAPÍTOL IV De la Secretaria Tecnica i els grups de treball Article 15e 1. En general, correspon a la Secretaria Tecnica del Consell tetes aquellas tasques que tinguin per ob- jectiu dinamitzar-lo, i alhora posar en practica les de- cisions executives dictadas per la Comissió Perma- nent i el Plenari, així com les indicacions suggerides pels grups de treball. 2. En concret, són funcions de la Secretaria Tec- nica: - Vetllar perla consolidació i ampliació de membres del Consell. " - Assessorar i donar suport tecnic a tots els mem- bres del Consell en tots aquells temes que tinguin relació amb l'objecte i competencias deis con- sells. - Impulsar, dinamitzar les tasques deis diferents grups de treball i fer-ne el seguiment, especial- ment pel que fa a l'elaboració de propostes i pro- jactes. - Articular els mecanismes que garanteixin la co- municació, coordinació i relació amb altres depen- dencias municipals. Article 16e La Comissió Permanent podra proposar al Consell la creació de grups de treball en els quals podran ser presents les persones membres de les entitats del Plenari. Disposició addicional primera En tot allo no previst per aquestes normes, corres- pon a la Presidencia del Consell adoptar la decisió que consideri més escaient, d'acord amb els criteris generals que les inspiren i tenint en compte les Nor- mas reguladores de la participació ciutadana, n'ha d'informar el Plenari en la sessió següent per a la seva ratificació i, si escau, proposar la modificació de la normativa corresponent. Disposició final Les entitats fundadores del Consell són: - Asociacion Cultural Rhombe Asociación Cultural Viyil Asociación de Amistad de las Mujeres Filipinas Asociación de Mujeres Guineanas E'Waiso lpola ASOPXI: Associació de Suport a les Organitza- cions Populars Xilenes Associació Catalunya-Líban Associació d'Estudiants i Joves de Guinea Ecua- torial Associació lbn-Batuta Associació Residents Senegaleses a Catalunya ATIME Catalunya Casal Llatinoamerica a Catalunya "La Claca" Centro Filipino Federació de Col-lectius d'lmmigrants a Cata- lunya Rieba-Pua Tripartito W.P.A. Asociación de los Derechos de los Pakistanís GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 253 ORDENAN<;A MUNICIPAL DE CEMENTIRIS (Aprovada per acord del Consell Plenari, inicial- ment el 27 de juny i definitivament el 24 d'octubre de 1997) Article 1 CAPÍTOL 1 Disposicions generals La gestió deis cementiris municipals, la realitza 1' Ajuntament de Barcelona, mitjangant qualsevulla de les formes de gestió directa o indirecta, de conformi- tat amb la normativa legal aplicable. L'Ajuntament de Barcelona conservara en tot cas les funcions no delegables que impliquin exercici d'autoritat. Article 2 L' Ajuntament de Barcelona té la jurisdicció sobre els cementiris: Montju"ic, Poblenou, Sant Andreu, Les Corts; Sant Gervasi, Sants, Horta i Sarria. També, li correspon la gestió del cementiri comarcal de Collse- rola, situat en els termes municipals de Monteada i Reixac i de Cerdanyola del Valles. Article 3 L'objecte de la gestió de cementiris i crematori con- sistira en les inhumacions, exhumacions, reduccions de restes, trasllats, cremació i, en general, tota activi- tat referida a cadavers i restes. Article 4 1. No podran fer-se enterraments fora del recinte deis cementiris, en esglésies, capelles i qualsevol monument funerari, religiós o artístic, sense l'autorit- zació expressa de les autoritats competents. 2. Es reconeix a les Comunitats Israelitas que per- tanyen a la Federació de Comunitats Israelitas a Es- panya el dret a la concessió de parcel·les reservadas per als enterraments jueus en el cementiri municipal més adequat, com també el dret a posseir cementiris jueus privats amb subjecció a la legislació de regim local i de sanitat. . . 3. lgualment, es reconeix a les Comunitats lslami- ques que pertanyen a la Comissió lslamica d'Espa- nya, el dret a la concessió de parcel-les reservadas per als enterraments islamics en el cementiri munici- pal més adequat, com també el dret a posseir cemen- tiris islamics privats amb subjecció a la legislació de regim local i de sanitat. 4. Es reconeixen als membres de les comunitats esmentades els drets relatius als trasllats de cossos de difunts en els termes legalment establerts. En tot el restant, aquests enterraments es regiran per les normes comunes d'aquesta Ordenanga. 5. La pertinenga de les persones difuntas a les co- munitats religiosas a la qual fa referencia aquest arti- cle haura de manifestar-se en el moment de sol-licitar 1' enterrament. 6. Es respectaran fins al seu esgotament els recintes especials de comunitats religiosas no catoliques i no es- mentadas anteriorment, existents a 1 de febrer de 1997 els quals es regiran per les presents disposicions i 1~ resta perles normes comunes d'aquesta Ordenanga. 7. L'enterrament en cadascun d'ells podra reser- var-se, si la respectiva comunitat ho desitja, als cada-