NÚM23 10-/X-1997 També es podra sol-licitar l'assisténcia de técni cs o d'experts deis quals, en funció de la materia, es con­sideri oportuna la col·laboració. Oisposició transitoria En la sessió constitutiva, exercira de presiden! !'al­calde de Barcelona o. en la seva absencia, el respon ­sab le de I'Ajuntament de Barcelona candidat a presi­den! del CMC NORMES REGULADORES DEL CONSELL MUNI­CIPAL DEL MEDI AMBIENT 1 SOSTENIBILITAT (Aprovades per acord del Consell Plenari inicial­ment el 21 de mar~ i definitivament el 29 de maig de 1997 i vigents des del día 11 de juliol) Capítol l Oisposicions generals Artícle 1 r 1. El Consell Municipal de Medí Ambient i Sos­tenibilitat és un organ consultiu i de participació sec­torial, adscrita la Comissió de Política Mediambiental i de Sostenibilitat. Es crea de conform itat amb el que preveuen els articles 12 de les Normes reguladores de la participació ciutadana, i 59 i 60 de la Llei munici­pal i de regim local de Catalunya. 2 . Aquest Consell es crea amb la voluntat de I'Ajuntament de contribuir, en el seu ambit propi, al compliment del mandat de l'article 9.2 de la Constitu ­ció espanyola. 3. El Consell respon també a l'esperit de !'Agenda 21, formulada a la Cimera de la Terra (Rio de Ja­neiro, 1992) i de la Carta de les Ciutats Europees cap a la Sostenibilitat (Carta d'Aalborg). Artícle 2n El Consell Municipal de Medí Ambient i Sostení­ bilitat té per objecte: a) Estimular, promoure i vehicular la participació ciu­tadana en el procés d'elaboració i desenvolupa­ment de !'Agenda 21 Local de Barcelona. b) Emetre informes i propostes sobre el medí am­bient i la sostenibilitat urbana i les polítiques deis órgans de govern de I'Ajuntament de Barcelona, com també sobre els gran s temes impulsats des de la Comissió de Política Mediambiental i de Sostenibililat. e) Impulsar i estimular la col-laboració de les di­verses associacions i entitats en els camps es­mentats. d) Promocionar iniciatives d'estudi i analisi sobre el medí ambient i la sostenibilitat. e) Analitzar i valorar la situació relativa a l'elaboració i execució de !'Agenda 21 Local de Barcelona. f) Informar, debatre i difondre les qüestions relatives a l'elaboració i execució de !'Agenda 21 Local de Barcelona. El Consell té un caracter consultiu i de participació ; en conseqü encia, les seves resolucions tindran rang de recomanació per als órgans de gover':l municipal; GASETA MUNICiPAL DE BARCELONA 1079 aquests, pero, hauran de donar resposta fonamenta­da a lotes les recomanacions que siguin rebutjades o modificadas. Article 3r Des del ·consell es fomentara l'enfortiment de la societat civil barcelonina i en particular el seu movi­ment associatiu en lotes les seves manifestacions de progrés, cosa que consolidara la nova relació entre I'Ajuntament i els moviments socials. Artícle 4t En Consell Municipal de Medí Ambient i Sostenibilitat iniciara la seva actuació desenvolupant les activitats relacionadas amb !'Agenda 21 Local de Barcelona. Capítolll Organització i funcionament Artícle 5e El Consell podra funcionar en Plenari o a través d'una Comi ssió Permanent. Artícle 6e 1. Integren el Plenari del Consell Municipal de Medi Ambient i Sostenibilitat: a) Per 1' Aju ntament: 13 reg idors, en proporció a la composició del Consell Plenari; 13 tecnics de la plantilla de I'Aju ntament. b) Per d'altres administracions: 5. e) Per organitzacions cíviques: 8 . d) Per associacions ecologistes, ambientalistes: 13. e) Per associacions promotores d'energies renova­ bles: 4. f) Repre sentants deis treballadors i de les associa­ cions empresarials i de propietaris: 7. g) Pe! món de les empresas per a la sostenibilitat: 7. h) Per les empreses subministradores de serveis d'aigua, energía i comun icacions: 13. i) Grup d'experts: 9. j) Representants de col-legis professionals: 4 . k) Representants de les universitats. 4. 2 . Els membres hauran de ser nomenats per !'al ­calde en el nombre i la representació que es preve­uen en el punt 1 de l'article 6e. En el cas que no figuri a proposta de qui es fa el nomenament, s'entendra que es fa a proposta del regidor-president de la Co ­missió de Polftica Mediambiental i de Sostenibilitat. Els membres no individual s hauran de disposar d'un estatu s jurídic formal. 3. El secretari/aria, nomenat/da per !'alcalde a pro­posta del regidor-president de la Comissíó de Política Mediambiental i de Sostenibilitat, i havent escoltat les propostes del Consell. La Secretaria exercira fun­cions de suport deis treballs del Consell sota la direc­ció de la Presidencia. Tindra veu , peró no vot. 4. El secretari d'actes, nomenat per !'alcalde a pro­posta del regidor-president de la Comissió de Política Mediambiental i de Sostenibilitat, ho sera al mateix temps del Plenari, de la Comissió Permanent i deis Grups de Treball. Tindra veu en les qüestions que se Ji formulin, pero no vot; sera membre de la plantilla de I'Ajuntament. 5. Per resolució del presiden!, podran també assis ­tir a les reun ions experts i persones de recon egu t prestigi, amb veu i sense vot. 1080 GASETA MUNICIPA L DE BARCELONA 6. Toles les representacions en el Consell Munici­pal de Medi Ambient i Sostenibilitat es taran sense cap tipus de compensació económica en funció d'aquesta represen tació. Article 7e 1. La Presidencia del Consell correspon a !'alcalde de Barcelona . 2. La Vicepresidencia 1 a correspon al regidor-pre­siden! de la Comissió de Política Mediambiental i de Sostenibilitat. 3. Les tres covicepresidencies corresponen a: a) El vicepresident de la Comissió de Política Me­diambiental i de Sostenibilitat. b) El vicepresident representan! deis col-lectius e). d) i e) del Plenari. e) El vicepresident representant deis col·lectius f), g) i h) del Plenari. Article Bé 1. La Comissió Permanent estara integrada per: El president del Consell . - Els vicepresidents del Consell . - Els secretaris. - 25 membres més , designats pel president: a) 5 per I'Ajuntament: un en representació de cada Grup Municipal. b) 2 per organitzacions cíviques. e) 5 per associacions ecologistes, ambientals d'energies renovabl es. d) 3 pel món del treball i de la propietat. e) 2 pel món de les empreses per a la sos­ tenibilitat. f) 4 per les empresas subministradores de ser- veis d'aigua , energia i comunicacions. g) 2 pel grup d'experts . h) 1 pels col·legis professionals . i) 1 per les universitats. 2. El vicepresident del Consell podra presidir la Co­missió Permanent per delegació del president. 3. Els membres amb representació institucional po­dran delegar la seva representació sempre que ho hagin comunica! previament per escrit. Article 9é El Consell disposara d'un Secretaria Técnica amb les funcions de suport. La Secretaria Técnica actuara sota la direcció del secretari tecnic del Consell. Article 10e El Consell Municipal de Medi Ambient i Sosten i­billtat elaborara una memoria anual que sera presen­tada al Consell Plenari de I'Ajuntament pera la seva informació. Capítolll Funcionament Article 11é 1. Ateses les seves funcions i per tal d'aconseguir una major operativitat, el Consell podra funcionar en Plenari, Comissió Permanent i Grups de Treball. 2. La designació deis rep resentants deis apartats b), e), d), e). f), g), h), i i) de J'article Be, s'efectuara bianualment i amb caracter rotatiu per tal de facilitar NÚM. 23 10-/X-1997 la participació en la Comissió Permanent de totes les institucions i entitats i per aconseguir una millor ade­ quació a les línies de treball del Consell . El covicepresidents que no representen el sector instituciona l estaran subjectes al mateix régim. 3. El nombre i la com posició deis grups de treball seran estable rts per la Comissió Permanent en ! unció de les Jínies de treball i/o les prioritats d'actuació del Consell. 4. Els grups de treball estaran integrats per mem­ bres del Consell i/o persones proposades per aquests com a especialistes en els diferents temes objecte d' estudi. 5. Els grups de treball presentaran el resultat del seu estudi i informes a la Comissió Permanent, la qual informara oportunament el Plenari del Consell. 6. Seran convocats també a les reunions de la Co ­ missió Permanent com a observadors els coordina­ dors deis grups de treball. Capítol 111 Regim de session s. adopció d'acords Article 12é 1. El Pie del Consell Municipal de Medi Ambient i Sostenibi litat s'haura de reunir dues vegades l'any en sessió ordinaria i, en sessió extraordinaria, semp re que el president ho consideri necessari o ho sol·liciti la quarta part deis seus membres. 2. La convocatoria per a les sessions ordinaries es tara amb una antelació de quinze dies, anira acompa­ nyada de l'ordre del día i, si escau, de la documenta­ ció pertinent. Per a la sessió extraordinaria l'antelació mínima sera de quaranta-vuit hores. Articte 13e La Comissió Perm anent s'haura de reunir cada dos mesos com a mínim. La con vocatoria s'haura de ter amb vuit dies d'an­ telació, exceptuant els casos d'urg€mcia que a judici del seu president ho justifiquin. Article 14é 1. El regim de reunions dels grups de treball, atesa la seva especificitat, sera flexible, adequat a la urgen­• cia de cada tema. 2. La convocatoria i la coordinació del treball deis grups correspondran al presiden! de la Comissió Per­manent, el qual podra delegar la convocatoria en el secretan quan ho consideri oportú. - Article 15e Es considerara que tant el Plenari com la Comissió Permanent del Consell Municipal de Medí Ambient i Sostenibilitat queden validament constitu'íts en sessió amb l'assistencia mínima d'un tery i de la meitat deis seus membres, respectivament. Article t6e Els acords, tant al Plenari com a la Comissió Per­manent s'adoptaran per majoria deis assistents, i pel seu mateix caracter consultiu podran aportar vots particulars. S'haura de fer el possible perque la presa de deci­sions del Consell de la Comissió Permanent i deis • grups de treball es realitzi per consens. NÚM. 23 10-IX-1997 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 1081 --~--~----------------------------------- Articte 1 le El secretari d'actes del Consell aixeca ra l'acta de cada sessió en la qual figuraran els acords adoptats i les incidencles que siguin procedents per a reflectir fi­ delment la sessió. Les actes seran signades pel secretari amb el vistiplau del presiden! i seran sotmeses per a la seva aprovació a l'inici de la sessió següent. Disposíc ió final En tot allo no previst per aquest Reglament, corres­pon al presiden! del Consell adoptar la decisió que consideri més adequ ada d'acord amb els criteris ge­nerals que inspiren les Normes reguladores d'aquest Consell, com també les Normes reguladores de la participació ciutadana, n'informara el Plenari en la se­güent sessió per a la seva ratificació i, si escau, pro­posara la corresponent modificació de la normativa. NORMESDEFUNC~NAMENTDELCONSELLDE LA FORMACIÓ PROFESSIONAL 1 OCUPACIONAL DE L'AJUNTAMENT DE BARCELONA (Aprovades per acord del Consell Plenari ínicial­ment el 21 de mar~ i definitivament el 29 de maig de 1997, i vigents des del dia 11 de julio!) Preámbul L'Ajuntament de Barcelona es caracteritza per una !larga tradició en formació i, especi alment, en forma­ ció professional i transició al món del treball. Les politiques referents a l'educació i a la formació ocupen, cada vegada més, un Hoc important en les .preocupacions, les reflexions i les propostes de dife­rents governs, de les organitzacion s internacionals especialitzades i deis diferents interlocutors socials. L'organització europea d'empresaris, UNICE, ha assenyalat en el seu document '·La dimensió social del mercal interior", que el futur de la Comunitat de­ pén de la qualificació i de la produ ctivitat de la seva població activa i anima les empreses perqué establ ei­ xin llavos, cada vegada més estrets, amb l'educació i que considerin la formació com una inversió rendible. La Confederació Europea de Sindicats, CES, en el seu document "La realització de l'espai social euro­peu" ha assenyalat que la creació del mercat interior requereix !'existencia d'un sistema educatiu que ator­gui qualificacions amplíes i apropiadas que permetin l'adaptació als canvis, amb la previsió de possibilitats de formació de persones adultes. Aquestes consideracions s'han vist ratificades en el "Tractat de la Unió", on es fa referencia explícita a la "millora de la formació professional in icial i perma­nent, per facilitar la inserció social i professional en el mercal de treball", a "facilitar l'accés a la formació professional , afavorir la mobilitat deis formadors i de les persones en formació, especialment els joves" i a "estimular la cooperació en matéria de formació entre centres d'ensenyament i empreses". En aquest sentit és necessari tenir en compte. en tot moment, les politiques europeas com a referent basic de qualsevol actuació en materia de formació professional, pensant especialment en un sistema educatiu flexible que permeti la interrelació entre els ensenyaments reglats i no reglats, de manera que aquests es puguln ir'ltegrar dins d'un itinerari reg lat que faciliti l'accés a les titulacions oportunas. De tot aixo es desprén la necessitat d'establir una línia de cooperació permanent i global entre els siste­ mes educatiu i productiu que comporta necessaria­ ment la participació directa de les Administracions Lo­ cals, impulsan! la creació de Consells Locals per a la Formació Professional Reglada, Ocupacional i Contr­ nua i per facilitar la inserció professional aml9 la impli ­ cació deis diferents agents socials: organitzacions sindi cals i associacions empresarials. L'Ajuntament de Barcelona, seguint aquesta llnia, crea el Consell de la Formació Professional i Ocu­ pacional de I'Ajuntament de Barcelona amb la vo­ cació de: Participar en una planificació coherent de !'oferta de Formació Profession al (Reglada, Ocupacional i Continuada) de I'Ajuntament de Barcelona, com també en els programes d'Orientació Ocupacional i altres accions dirigidas a la inserció, tenint en compte tant les necessitats reals deis ciutadans com les de !'economía productiva. Difondre aquesta oferta formativa a través de la creació d'un cataleg-guia per a l'orientació del ciu­ tada. Tenir elements que permetin la convergencia en­ tre el sistema de Formacíó ProfessionaJ Inicial, d'Adults i Continuada i la practica laboral en els centres de treball, tot possibilitant la seva utilitza­ ció per la població adulta com a instrument de requalificació professional. Facilitar la formació i ocupació de les persones adultes que han tingut dificultats pera accedir a la formació ordinaria. Assegurar una competencia professional que es correspongui amb els nivell s ex igits per !'empresa i que els interlocutors socials participio activament en la determinació d'aquesta competencia. Realitzar tates aquelles accions i activitats que afavoreixin el procés d'inserció social i professio­ nal deis joves Amb tot i aixo, I'.Ajuntament de Barcelona és cons­cient que, per a la plena consecució deis objectius que es pretenen en aquest Consell, és necessaria la preséncia, integració i participació activa de la Gene­ralitat de Catalunya, en especial els Departaments de Treball i Ensenyament, la qual cosa permetria la pro­jecció a tota la Ciutat i convertiría aquest ens en el Consell de la Formació Professional i Ocupacional de la Ciutat de Barcelona. Aixi mateix, i per a l'assoliment d'aquests objec­tius, el Consell resta obert al fet que en el futur tam­bé s'hi puguin incorporar altres instítucions de la Ciutat que tenen un paper rellevant en aquest ambit d'actuació. TÍTOL 1 OISPOSICIONS GENERALS Article 1r 1 . El Consell de la Formació Professional i Ocu­pacional és un organ consultiu i de participació social, creat de conformitat amb el que preveuen els articles 12 de les Normes regulad ores de la participació ciuta­dana, i 59 i 60 de la Llei 8/1987, de 15 d'abril, munici­pal i de regim local de Catalunya.