248 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 5 20-1/-1998 DISPOSICIONS GENERALS Acords dels òrgans de govern NORMATIVA SOBRE LES INSTAL·LACIONS D'EN­LLUMENAT NADALENC A LES VIES PÚBLIQUES (Aprovada per acord del Consell Plenari, inicialment el 27 de juny i definitivament el 24 d'octubre de 1997) JUSTIFICACIÓ Introducció El procés seguit fins ara per a l'autorització d'enllu­menat nadalenc ha patit d'una manca de regulació homogènia per a tota la Ciutat i de criteris objectius en els Districtes municipals, tant pel que fa ê/ tramita­ció com a característiques formals i tècniques de les instal ·lacions, i també a les condicions per a l'atorga­ment de subvencions , si era el cas , o el control de compliment d'horaris i el càrrec dels consums ener­gètics. Des de l'any 1994 en què es varen fer públics els Programes d'Actuació per a una Política Medi­ambiental a Barcelona , el govern de la ciutat està compromès en una política d'estalvi en el consum d'energia elèctrica per l'enllumenat públic, i espe­cialment en la reducció de la potència instal ·lada, i en el de l'energia consumida per l'enllumenat extra­ordinari durant les festes nadalenques (apartat 1.5 dels PAPMAB) . Tanmateix, la gran importància que ha assolit aquest tipus d'instal·lacions aconsellen la redacció d'una normativa que reguli l'execució dels treballs a fi d'acotar l'impacte mediambiental i garantir el correcte funcionament de l'ornamentació de la Ciutat i la segu­retat ciutadana . L'homogeneïtat de funcionament du­rant el període de servei és un altre dels objectius de la present normativa. Així doncs , un coneixement exhaustiu sobre l'en­llumenat que s'instal·la, la ubicació i característi­ques tècniques ; l'establiment d'un calendari i horari adequats la instal·lació obligatòria d'elements de control del compliment d'aquests extrems permetrà aplicar les polítiques d'estalvi i eficiència energèti­ca vigents a la Ciutat i d'acord amb els Programes d'Actuació per a una Política Medioambiental a Barcelona. Situació actual La instal ·lació d'enllumenat nadalenc es fa , fo­namentalment , per iniciativa de les associacions de veïns o comerciants , els quals contracten amb un instal·lador el muntatge i la tramitació amb les companyies elèctriques del subministrament de fluid . La intervenció municipal ·comença quan les asso­ciacions que contracten informen els Districtes , perquè aquests paguin el consum i, en determi­nats casos, tenir accés a les subvencions que pu­guin atorgar els Districtes per pagar part de la ins­tal ·lació. També és competència municipal el calendari i ho­rari de funcionament. Quan no és possible la comunicació amb una xar­xa de companyia, bàsicament per manca de conne­xió , es recorre a les connexions d'enllumenat públic en el cas que sigui tècnicament factible . La Unitat Operativa d'Enllumenat intervé en el con­trol tècnic de les instal ·lacions. Reglamentació existent L'única obligació que han de seguir els instal ·ladors és la relativa al compliment del Reglament electrotèc­nic de baixa tensió i disposicions annexes. No existeix cap normativa municipal reguladora d'aquesta activitat. CAPÍTOL 1 Necessitat de normativa municipal El fet que el Reglament electrotècnic de baixa ten­sió només prevegi els aspectes elèctrics de la ins­tal ·lació fa palesa la necessitat d'una normativa mu­nicipal complementària que reguli les condicions d'autorització. En aquest sentit i per potenciar, a més de la segu­retat , els elements mediambientals tant pel que fa a l'estalvi energètic com als aspectes estètics i orna­mentals del medi urbà i de promoció comercial , es proposa incidir en els aspectes següents: Criteris mediambientals de racionalització i estalvi energètic : - Potència de les unitats instal·lades. - Factor de simultaneïtat. ' - Recomanacions sobre calendari i horari de funcio­ nament. - Control de les instal·lacions en servei . Criteris estètics i ornamentals: -Adaptació de les unitats al tipus de carrer i aspec­te estètic de la instal ·lació. -Forma de fixació del material i de l'estesa de línies . -Homologació d'instal·ladors autoritzats . -Termini de muntatge i retirada . Tramitació i seguiment administratiu: -Circuit, documentació i terminis . -Criteris de subvenció. NÚM. 5 20-11-1998 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 249 CAPÍTOL 2 Requisits de les instal -lacions Article 2 2.1 . Materials a utilitzar. Es tracta de potenciar la utilització de làmpades de baix consum , així com de fil lluminós amb microbom­betes i de fibra òptica. Es descarta la utilització de bombetes d'incandes­cència de més de 15 W. . 2.2. Tipologia de les instal-lacions. Amb la finalitat d'adaptar les característiques de les instal-lacions als carrers, s'adapten els ratios se­güents: Amplada carrers Potència màxima entre façanes en W/m" (instat-/ada) Fins a 1 O m . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ·1 O Entre 1 O m i 20 m . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Més de 20m ....... ... ..... .. ................. .... 6 Les xifres expressades podran ser adaptades en funció dels casos singulars que es presentin . Es dóna plena llibertat en el disseny artístic dels elements. 2.3 Gàl-lib de les instal -lacions. Els elements de la instal-lació, col-lacats sobre els vials , han de tenir una alçada mínima sabré el pavi­ment de 4,80 m. 2.4. Fixació dels elements. Els .elements col -lacats entre façanes , travessant els vials , han d'anar fixats bàsicament als paraments verticals de les façanes, amb fixacions especials . Si fos inevitable la utilització de balcons i baranes , aquesta utilització anirà condicionada a la seguretat mecànica d'aquests elements. Queda prohibida la utilització, com a suport, d'ele­ments del mobiliari urbà (inclosos els bàculs semafò­rics i d'enllumenat públic) sense autorització expres­sa, demanada per escrit per a cada cas, dels Serveis Tècnics Municipals. Els instal-ladors es faran responsables de la segu­retat tant mecànica com elèctrica de la instal-lació, així com de qualsevol desperfecte causat. 2.5 . Línies de distribució . El cable utilitzar ha de ser del tipus RV -1 000 o RZ-1000 . L'estesa de línia ha d'anar bàsicament directament suportada pels elements de la mateixa instal -lació. En el cas que s'instal-li per les façanes o suportada pel mobiliari urbà, la fixació haurà de ser resistent des del punt de vista mecàn ic i aïllant elèctricament. Els portabombetes han de ser estancs. 2.6 Proteccions . Les línies de sortida s'han de protegir amb interrup­tors diferencials de 30 mA de sensibilitat i magneto­tèrmics , adaptats a la · potència instal-lada, de tall omnipolar. 2.7. Control horari. Cada instal -lació, a partir de la connexió de compa­nyia, ha de ser governada per un quadre de coman­ dament que incorporarà les proteccions esmentades per a cada línia de sortida. El comandament dels llums ha de ser governat per un element que permeti un accionament sincronitzat i a distància per a tota la Ciutat. 2.8. Reglamentació elèctrica. Totes les instal -lacions d'enllumenat nadalenc hau­ran de complir la normativa de l'actual Reglament electrotècnic per a baixa tensió i disposicions comple­mentàries dictades per la Generalitat de Catalunya . CAPÍTOL 3 Calendari i horari de funcionament Serà fixat per la Comissió de Govern abans del 31 d'octubre . Els dies i hores màxims autoritzats es determina­ ran cada temporada d'acord amb el calendari anual , i atenent els límits següents: -Temps màxim d'encesa de la campanya 168 h -Encesa màxima dia normal : 3h i 30 minuts -Encesa màxima dies extraordinaris: 7 h CAPÍTOL 4 Tramitació i control Article 4 4.1. Obligació de tenir autorització. Per a instal-lar enllumenats nadalencs o ornamen­tals a les vies públiques cal disposar de la correspo­nent autorització municipal. 4.2. Entitats que poden obtenir l'autorització. Tots els particulars i entitats o associacions ciuta­danes (tant comercials com veïnals , culturals o d'altra naturalesa) poden sol -licitar autorització per instal -lar l'enllumenat ornamental amb subjecció a les presents disposicions . 4.3. lnstal-làdor~ autoritzats . Els sol-licitants acreditaran que l'instal-lador propo­sat compta amb les acreditacions profes?ionals se­güents: -Pòlissa de responsabilitat. -DQE. -Document de pagament de les taxes municipals (IAE Ajuntament). Els instal-ladors facilitaran als Serveis Tècnics Mu­nicipals, una còpia de la documentació acreditativa de la seva solvència tècnica , a fi de supervisar i man­tenir el registre d'instal -ladors autoritzats. 4.4. Presentació de sol -licituds. Els sol-licitants d'autorització hauran de presentar abans del 15 de setembre , als respectius Districtes , la sol-licitud d'autorització amb els documents se­güents , quan es tracti de connexions de mer:~ys de 50 kw: -Dades del sol-licitant o del seu representant. -Tram de carrer a guarnir amb motius lluminosos. -Descripció dels elements a instal-lar especificant tipus d'element i de cada unitat lluminosa que conforma l'element. 250 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 5 20-11-1998 - Pressupost de la instal -lació. - Potència contractada. - Situació de la connexió. - Companyia elèctrica. lnstal -lador que farà la connexió . -Posteriorment es facilitarà butlletí d'autorització segellat. Es dipositarà, com a garantia, el 6% del pressupost. Si es tracta de connexions de més de 50 kw., cal­drà de presentar el projecte tècnic corresponent. 4.5. Terminis de l'operació. El muntatge de les instal -lacions es farà a partir de 1'1 d'octubre i la ret irada s'ha de dur a terme abans del 31 de gener. Es retiraran tots els elements de fixació . Els Ser­veis Tècnics podran autoritzar la permanència dels ancoratges especials a les façanes , si les seves ca­racterístiques ho aconsellen . 4.6 Cobertura de riscos . Els sol -licitants , com a titulars de les autoritzacions , hauran de disposar, directament o a través dels seus instal-ladors, d'una pòlissa de responsabilitat civil per un valor mínim de 100 milions de pessetes per tal d'afrontar la compensació de possibles danys cau ­sats a tercers o al patrimoni municipal. CAPÍTOL 5 Subvencions Les subvencions es determinaran cada any de ma­nera homogènia i en el marc de la política general de subvencions de l'Ajuntament de Barcelona. Les sub­vencions primaran , en tot cas , els titulars de les instal-lacions que utilitzin materials que redueixin el consum d'energia d'acord amb les especificacions dels programes d'actuació per a una política medi­ambiental a Barcelona i que s'expressa, més concre­tament, en la present Normativa . CAPÍTOL 6 Incompliment de la normativa Article 6 6.1. Responsabilitat de la normativa. El sol-licitant que ha obtingut l'autorització serà el responsable del compliment de les disposicions esta­blertes per la present Normativa, així com que la instal-lació es realitzi d'acord amb el Reglament elec­trotècnic per a baixa tensió i Normes complementàri­es de la Generalitat de Catalunya. En qualsevol cas , però, l'instal -lador respondrà de la qualitat i seguretat tècnica del treball efectuat. Les actuacions que , per incompliment de la present normativa, hagués de dur a terme , subsidiàriament, l'administració municipal , seran a compte del dipòsit real itzat. 6.2. lnstal -lacions no autoritzades o fora de normes. Les instal -lacions no autoritzades seran descon ­nectades d'immediat, i s'advertirà als possibles titu­lars perquè siguin retirades al seu càrrec. Si en instal-lacions degudament autoritzades es detecten incompliments en la normativa de segure­tat que estableix el Reglament electrotècnic per a baixa tensió , es desconnectaran d'immediat les instal-lacions . En ambdues circumstàncies es cursarà denúncia al Servei Territorial d'Indústria de la Generalitat. 6.3. Règim sancionador. D'acord amb la potestat sancionadora que té l'Ajuntament segons l'article 4 de la LRBRL i l'article 221.2 de LMRLC , i donat que les relacions entre el titular de l'autorització i l'Ajuntament són de subjecció especial i, atès el C!Jrt espai temporal de la seva vi­ gència, es tipifiquen les infraccions següents i san­ cions conseqüents : a) Per instal -lacions no autoritzades o fora de nor­ mes de seguretat, la sanció a aplicar serà de 25.000 pessetes per connexió i dia a comptar des del dia d'inici de la campanya fins al dia de la des­connexió . b) Per incompliment del calendari , tant en els dies de funcionament com en l'horari d'encesa i apagada, la sanció a aplicar serà de 15.000 pessetes per connexió i dia, a comptar des de la detecció de l'anomalia fins a la seva normalització. e) Per ultrapassar els terminis de retirada de la instal -lació, la sanció a aplicar serà de 10.000 pessetes per connexió i dia, a comptar des del termini autoritzat. 6.4 Reiteració en l'incompliment de la normativa present. La persona, entitat o instal -lador que reiteradament incompleixi les disposicions de la present normativa , o les normes de seguretat que estableix el REBT, no podrà realitzar instal -lacions d'enllumenat nadalenc durant un termini de dos anys. Annex ' A títol informatiu , s'indica el calendari/horari vigent els anys 1994, 1995 i 1996 Any 1994 Oies Horari General: 1/XII a 6/1 ... ... .. ........ ..... . de 17,45 a 22,00 Especial: 24 , 25 , 31/XII i 5/1 .... .... de 18,00 a 1 ,00 Total : 168 hores Any 1995 Oies Horari General : 24/XI a 6/1 ......... ....... .... . de 18,00 a 21 ,30 Especial: 24 , 25, 31/XII i 5/1 ....... . de 18,00 a 1,00 Total: 168 hores Any 1996 Dies Horari General: 22/XI a 6/1 ........ ..... .... .. . . de 18,00 a 21 ,30 Especial : 24 , 25 , 31/XII i 5/1 ..... .. . de 18,00 a 1,00 Total: 175 hores