Em plau presentar-vos la Memoria del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de I'Ajuntament de Barcelona del 2014. El Servei de Documentació i Accés al Coneixement és un espai obert a la ciutadania i interdisciplinari, a on tothom pot ter el seguiment, de forma lliure i gratuita, deis documents i recursos d'informació publicats per la nostra institució, siguin en format papero digital. El seu personal és !'anima del centre, és un gran coneixedor de I'Ajuntament i treballa per facilitar que els barcelonins i barcelonines puguin estar documentats sobre les actuacions municipals alllarg deis temps, de forma immediata , completa i pertinent. Els documents municipals aporten molta informació i dades d'interés social. La consulta lliure d'aquests documents és un dret per qualsevol societat democratica i el Servei de Documentació treballa en aquest línia des de fa anys. Enguany, el servei ha impulsat la creació del BCNROC, Repositori Obert de Coneixement de I'Ajuntament de Barcelona, iniciativa emmarcada en el moviment global d'Accés Obert al coneixement. L'Accés Obert, reconegut mundialment com una de les millors practiques per potenciar l'accés lliure i graturt a la documentació digital , ens ajuda a generar més coneixement i eliminar els desnivells per accedir a la informació municipal. L'Accés Obert esta transformant les antigues formes d'accés a la informació i comunicació i, esta representant un canvi en les estructures economiques, culturals i socials del mon. Amb projectes com BCNROC, pretenem contribuir a afavorir la transparencia i la descoberta de la documentació municipal a les xarxes digitals, promoure el dret a la participació ciutadana i la generació de noves idees, la reflexió, l'impuls de noves formes de veure el mon, compartir el coneixement municipal per una societat més justa i, sens dubte, generar més interacció amb totes les veus col ·lectives a Internet. La reutilització del coneixement municipal, grac1es a obrir els nostres documents amb les llicéncies Creatives Commons, també a BCNROC, ens ajuda a promoure el creixement economic, l'equilibri i la innovació social. Us convido a ter una lectura d'aquesta memoria per comprovar la diversitat de continguts i serveis d'informació que ofereix aquest servei municipal i la seva contribució a la tasca de democratització en l'accés a la informació i documentació de I'Ajuntament de Barcelona per arribar a una societat més ''"'"/ '"""'::'· Joan k ares Gómez Gerent de Recursos Memória 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixcmcnt de l'Ajuntamcnt de Barcelona Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 2 Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 3 Us presentem el resum del serveis documentals que s’han realitzat el Servei de Documentació i Accés al Coneixement durant el 2014. Ha estat un any, especialment dedicat, a impulsar projectes que permetin a la ciutadania descobrir el coneixement municipal que està recollit en els documents públics de l’Ajuntament de Barcelona. Valorem, molt positivament, la dedicació al futur BCNROC, Repositori Obert de Coneixement, projecte visible al 2015 i que és una iniciativa emmarcada en el moviment global d’Accés Obert als documents que ha de permetre l’accés lliure i gratuït, sense restriccions legals ni econòmiques, als continguts, digitals i digitalitzats, dels documents municipals públics produïts a partir de l’1 d’octubre del 2015. Aquest repositori també ha de facilitar la reutilització d’aquests materials a partir de dotar-los de llicències Creative Commons. També volem agrair la col·laboració dels departaments municipals sense els quals no hauríem pogut visualitzar al mon publicacions periòdiques patrimonials en format paper. La conversió a digital ens permet obrir la memòria de Barcelona als ciutadans i a totes les comunitats d’usuaris interessades. Amb aquesta tasca, no només s’ha volgut facilitar la descoberta d’aquests materials al mon sinó que s’ha garantit la seva preservació digital mitjançant el conveni de col·laboració amb la Biblioteca de Catalunya. Les dades recollides a la memòria remarquen que els serveis d’informació continuen en línia ascendent: les consultes ciutadanes sobre la gestió municipal han augmentat un 151% i les visites a la base de dades Ordenances vigents ha crescut un 108% amb quasi 8.000 visites mensuals al web. Destaquem la tendència dels usuaris a accedir als serveis d’informació electrònics via els dispositius mòbils la qual cosa ens fa treballar per continuar facilitant aquest canal de comunicació. S’han elaborat nous serveis setmanals d’Alertes, a mida dels usuaris municipals, per contribuir a la millora de la seva capacitació laboral. Al 2014 també hem introduït un projecte pilot de llibre electrònic jurídic per avaluar les seves potencialitats dins l’Ajuntament. De cara al 2015, caldrà valorar la satisfacció dels departaments vers aquests nous serveis d’informació i promoure la difusió i l’ús del BCNROC dins i fora de la nostra institució . Marta Ràfales i Caelles Cap del Servei de Documentació i Accés Al Coneixement Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 4 Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 5 El Servei de Documentació i Accés al Coneixement 7 Despesa econòmica 7 SIAP. Servei d’Informació i Atenció al Públic 8 SIE. Serveis d’Informació Electrònics 15 Què és nou? 20 Noves fonts electròniques per la consulta corporativa 24 El Bibliotecari transversal 25 Sobre la Col·lecció....CBAB i DIGIBAB 27 Sobre les Publicacions periòdiques 32 Sobre les Adquisicions i subscripcions corporatives 33 Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 6 Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 7 Aquest servei bibliotecari es va crear a imatge d’altres Ajuntaments d’Europa. Les seves funcions s’han anat adaptant, des del 1983, a les necessitats corporatives. La seva missió actual és: Impuls de l’accés lliure, gratuït i, sense restriccions legals ni econòmiques, als documents públics municipals, especialment en formats digitals, per potenciar la transparència, les oportunitats d’equitat econòmica, el diàleg intercultural i la reutilització de la informació municipal. Les funcions principals: 1. Impulsar la descoberta i accés permanent dels documents públics de l’Ajuntament de Barcelona, especialment en el mon digital per garantir una visió a llarg termini per la societat actual i futures. 2. Impulsar la reutilització dels documents municipals per permetre explotacions innovadores i contribuir a potenciar el creixement econòmic de la ciutat. 3. Afavorir la mobilitat dels usuaris en l’accés digital als documents municipals, en qualsevol moment i des de qualsevol lloc. 4. Garantir que els departaments municipals tenen les evidències documentals, fiables i sòlides, que li permeten prendre les decisions adequades, elaborar normes, dissenyar programes i assolir els objectius marcats. 5. Assegurar l’ús efectiu, eficient i sostenible dels recursos d’informació municipals i dels sistemes d’informació aplicats a biblioteques, des d’una perspectiva transversal. Capítol 1 (Personal) 324.504,73 Capítol 2 (Despeses corrents) 345.950,59 Capítol 4 (Convenis) 3.222,02 Total 2014 673.677,34 Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 8 .....Fantàstic que interpreteu el què volem sense ni dir-ho exactament!!! ... Moltes gràcies, per l’article i la super rapidesa! ... No sé que faria sense vosaltres! ...Unes autèntiques fures, moltíssimes gràcies! ....Us agraeixo molt sincerament el magnífic servei que presteu.... Els bibliotecaris s’encarreguen de recomanar, interpretar, avaluar i utilitzar els recursos d'informació corporatius, o els externs, per ajudar els usuaris a satisfer les necessitats particulars d'informació. El treball d’aquests professionals inclou, també, realitzar serveis de valor afegit planificant, gestionant i avaluant serveis i recursos d’informació. Organitzen la Biblioteca digital i les altres eines de descoberta per tal que els usuaris puguin utilitzar, de forma autònoma i remota 24x7x365, els recursos, independentment del lloc físic on s’ubiquin. El Servei d’Informació SIAP és la porta d’entrada als serveis del SEDAC. És un servei que requereix la resposta d’un professional bibliotecari, especialista en gestió de la informació. S’atenen les consultes en persona, per telèfon i les plantejades per canals electrònics. Tres valors de servei:  fiabilitat  rapidesa  pro activitat Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 9 2012 2013 2014 6.797 8.251 7.820 542 595 1.499 Consultes Presencials Ajuntament Ciutadans Ajuntament 89% Ciutadans 11% Usuaris Presencials 2014 Persona Telèfon Digital Hibrid Com es fan les consultes Ajuntament Ciutadans Més del 40% de les consultes es plantegen en format digital. Seguit pel telèfon en més del 30%. Les consultes ciutadanes han augmentat un 151% Les consultes Ajuntament han disminuït un 5% Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 10 Gerència Recursos 48% Hàbitat Urbà 22% Economia 10% Qualitat de Vida 6% Cultura 5% Prevenció 5% Gerència Municipal 4% Dte. Sarrià-Sant Gervasi 26% Dte. Sants- Montjuïc 13% Dte. Ciutat Vella 12% Dte. Eixample 12% Dte. Sant Andreu 12% Dte. Horta- Guinardó 9% Dte. Gràcia 5% Dte. Sant Martí 5% Dte. Les Corts 4% Dte. Nou Barris 2% Ensenyament Vialitat i Seguretat Sanitat Serveis Socials Barcelona (història...) Cultura Economia Medi Ambient Demografia Urbanisme Gestió municipal Normativa Gestió pública 1% 2% 2% 2% 3% 4% 4% 4% 6% 7% 13% 14% 38% Matèries de les consultes fetes per l'Ajuntament El 77% de les consultes es responen usant fonts electròniques. El 38% d’aquestes se solucionen amb el catàleg corporatiu CBAB. La secció de Documentació Estadística a la web del SEDAC s’usa per un 19% de les respostes. Un 7% se solucionen usant informació del web municipal. 9.319 consultes totals presencials Mitjanes: 777 consultes/mes 36 consultes/dia El 84% de les consultes són municipals El 27% sobre les consultes totals són preguntes de gestió pública i el 19% són sobre normativa. Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 11 Consulta temàtica 61% Ús sala 19% Tècnica (TI) 13% Bibliogràfica 4% Formativa 3% Tipus de consultes municipals Catàleg CBAB 46% Bases de dades fulltext o abstract 13% Documents Estadística 11% Portal SEDAC 10% Web municipal 6% Altres catàlegs 5% Recursos web 3% Revistes 3% Intranet municipal 2% Altres fonts 1% Recursos usats per les consultes Fonts electrò- niques 66% Fonts impreses 34% Tipus de fonts d'informació facilitades Quasi un 51% de les consultes que ens fan els departaments municipals versen sobre temes d’ administració i gestió pública. El 30% d’aquestes peticions són relatives a la gestió de l’Ajuntament de Barcelona. El segon tema més demanat ha estat el de legislació i normativa amb un 14%. El 69% d’aquestes peticions són de legislació nacional i autonòmica i, el 31%, corresponen a consultes sobre normativa de l’Ajuntament de Barcelona. Les consultes municipals es responen en un 46% amb els recursos d’informació que ja té l’Ajuntament i que estan recollits en el Catàleg corporatiu CBAB. La qual cosa és indicativa de la idoneïtat de la col·lecció. De les fonts impreses facilitades als usuaris municipals, el 72% són llibres i el 28% són revistes. Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 12 Còpia digital En préstec Còpia paper Entrega en sala 51% 33% 8% 8% Com es faciliten els documents ? Préstec interbibliotecari 48% Servei Obtenció Documents 52% Biblioteques universitàries 32% Depts. de la Generalitat 17% Col.legis Professionals 10% Arxius 14% Editorials i autors 11% British Library Lending Division 9% Altres Biblioteques 7% Centres prestataris de documents a l'Ajuntament Al 2014, més del 50% dels documents impresos que s’han facilitat als departaments municipals han estat còpies en format electrònic. L’entrega de còpies digitals ha augmentat, respecte a l’any anterior, en 12 punts. La digitalització sota demanda ja és molt habitual per poder resoldre amb rapidesa les consultes dels departaments municipals però sempre cal anar amb cura per respectar els drets dels autors dels documents a reproduir digitalment. El servei de Préstec Interbibliotecari i el Servei d’Obtenció de Documents han permès un estalvi de 15.277 € en compres de documentació. Aquests serveis han fet, a centres externs, 102 peticions de documents que necessitaven els departaments municipals i que l’Ajuntament no tenia dins del seu fons documental. El 32% d’aquestes peticions s’han demanat a les biblioteques universitàries catalanes a cost 0, gràcies a la continuïtat del Conveni signat amb el CSUC. Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 13 Consultes via IRIS 18% Consultes via Pregunta'ns al web 5% Consultes via correu electrònic 77% Ciutadans 84% Institucions 16% Consulta temàtica 89% Ús sala 6% Bibliogrà- fica 3% Factual 1% Formativa 1% Tipus de consultes ciutadanes Biblioteques Generalitat 37% Biblioteques Consorci Universitats 25% Universitats 18% Depts. Generalitat 15% Area Metropolitana 2% Diputació 2% Ajuntaments 1% Consultes de les Institucions 1% 1% 1% 2% 3% 3% 4% 4% 6% 8% 22% 45% Altres Ensenyament Serveis Socials Vialitat i Seguretat Medi Ambient Economia Urbanisme Barcelona (història...) Cultura Gestió pública Normativa Demografia Temes de les consultes ciutadanes Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 14 Còpia digital Entrega en sala Còpia paper En préstec 61% 21% 12% 6% Com es faciliten els documents als ciutadans? Llibres 60% Revistes 36% Material audiovisual 1% Material gràfic 3% Tipus de fonts d'informació facilitades Web municipal 34% Documents Estadística 22% Catàleg CBAB propi 18% Portal BG 12% Recursos web 5% Bases de dades 3% Revistes 3% Intranet municipal 1% Altres Catàlegs 1% Altres fonts d'informació 1% Recursos usats per les consultes Al 2014, sobre el global de consultes temàtiques, destaquen les sociodemogràfiques sobre Barcelona, que han representat un 38% sobre el total. L’interès sobre aquesta matèria ha fet pujar 6 punts les consultes a la secció de Documentació estadística al web del SEDAC. Les consultes sobre temes normatius, sempre se situaven en el número 1 del rànquing temàtic, però al 2014 han passat a un segon terme . Hi ha hagut un 21% de redireccions sobre les consultes que han plantejat els usuaris externs. El 61% dels documents facilitats a la ciutadania són en format digital. La còpia digital ha augmentat 17 punts respecte a l’any anterior. A diferència dels usuaris municipals, els usuaris externs també demanen fotografies i vídeo, a banda de llibres i revistes. Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 15 0 2000 4000 6000 8000 10000 12000 14000 16000 18000 Visites electròniques Portal intranet Portal Internet 24x7x365 Dues comunitats d’usuaris Dues plataformes amb serveis diferents: intranet i internet L’usuari pot cercar la informació del seu interès independentment de la seva ubicació, de forma autònoma. 595 visites d’usuari/dia 3.066 planes vistes/dia 10.876 documents municipals, en línia, a text íntegre Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 16 Cerca i troba 40% Diccionaris i Enciclopèdies 24% Actualitat 23% Presentacions Serveis 9% Altres 4% VISITES Portal intranet Catàleg corporatiu 16% Documents municipals 28% Per normativa 56% VISITES a Cerca i Troba Nova normativa 56% Nova normativa publicada 11% Ressenyes 7% Notícies 12% Normativa municipal pendent d'aprovació 7% Notícies jurídiques 7% VISITES a Actualitat 0 1.000 2.000 3.000 4.000 5.000 6.000 7.000 8.000 9.000 G EN ER FE B R ER M A R Ç A B R IL M A IG JU N Y JU LI O L A G O ST SE TE M B R E O C TU B R E N O V EM B R E D ES EM B R E Portal Intranet Visites Nombre de pàgines vistes Mitjanes SIE Intranet PORTAL 119 visites/dia 240 planes visualitzades/dia BASES DE DADES 121 visites/dia 254 documents descarregats/dia Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 17 0 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000 4500 5000 Comparativa Sessions Bases de dades BBDD 2013 BBDD2014 0 5.000 10.000 15.000 20.000 25.000 30.000 35.000 40.000 45.000 Documents descarregats de Bases de dades 2013 2014 5,9 1,4 1,4 1,2 1,0 0,3 0,1 Cost €/Consulta Bases de dades Al 2014, es va iniciar un nou portal per la intranet municipal i una nova forma de comptabilitzar els indicadors d’ús dels serveis d’intranet que no ens permet comparar estadístiques d’alguns serveis respecte els anys anteriors. És destacable la consulta de la secció Cerca i Troba, que en el portal anterior no existia, i que ha rebut una mitjana de 1.004 consultes mensuals. La Actualitat ha tingut una mitjana de 597 consultes mensuals. Els continguts d’aquesta secció han augmentat i, a més de facilitar a les 9 del matí la nova normativa i les notícies, ara s’ofereixen les Ressenyes bibliogràfiques, la qual cosa ha fet augmentar el préstec de les novetats recent entrades al SEDAC. Diccionaris i enciclopèdies en línia ha tingut una mitjana de 618 consultes mensuals. Les consultes a les bases de dades comercials, que són d’ús restringit pel personal municipal, han augmentat un 26% respecte a l’any anterior amb una mitjana de 132 sessions d’usuari per dia. Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 18 Documentació municipal 48% Normativa municipal 16% Catàleg CBAB 9% Col.leccions digitalitzades 8% Bases Dades i Webs 7% Biblioteques Departaments 6% Sobre el SEDAC 4% Pregunta'ns 2% VISITES Portal Internet 0 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 Estadística Mesures de govern Plans d'actuació municipal Revistes municipals Memòries Webs municipals Consultes secció Documentació Municipal 0 20000 40000 60000 80000 100000 120000 G e n e r Fe b re r M ar ç A b ri l M ai g Ju n y Ju lio l A go st Se te m b re O ct u b re N o ve m b re D e se m b re Ús Ordenances vigents Visites Consultes Mitjanes SIE Internet PORTAL 95 visites/dia 205 planes visualitzades/dia ORDENANCES VIGENTS 260 visites/dia 2.367 planes visualitzades/dia Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 19 111.820 14.535 42.383 13.784 94.860 7.216 Ordenances Fàcils Secció Documentació Municipal Comparativa d'ús visites 2012 2013 2014 0 2000 4000 6000 8000 10000 12000 14000 16000 18000 Catàleg corporatiu CBAB DIGIBAB Repositori digital Comparativa 2014 Visites Accessos Al 2014, dins la secció de Documentació municipal al web, els documents de temes estadístics han estat els més consultats, representant un 40% de les visites. La consulta a les Mesures de govern i als Plans d’Actuació ha quedat en segon lloc d’ús. Potser és perquè aquestes mateixes col·leccions de documents es poden consultar, també, des del portal de transparència Govern Obert. Les visites d’usuari al servei d’Ordenances vigents han crescut un 108% respecte a l’any anterior amb un total de 94.860 visites i 863.859 sessions d’usuari. Aquest aplicatiu, ofereix des del 2006, els textos de les ordenances generals vigents, en versió original i en versió consolidada, tal i com es requereix a la nova Llei 19/2014, del 29 de desembre, de Transparència de la Generalitat de Catalunya. Les ordenances també estan disponibles a BCN Dades Obertes per ser reutilitzades pels tercers actors. Al 2014, es van fer 443 descàrregues d’aquestes normes, la qual cosa va representar un 371% més que l’any anterior. Dispositius mòbils a la web 47% creixement 2.614 visites 5. 317 accessos Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 20 Signatura de dos convenis de col·laboració amb ARCA de la Biblioteca de Catalunya i amb Memòria Digital de Catalunya del CSUC per preservar les col·leccions de l’Anuari Estadístic de Barcelona i la Gaseta Municipal. Al 2014, en col·laboració amb el Dept. d’Estadística, s’ha digitalitzat l’Anuari Estadístic de la ciutat de Barcelona amb l’objectiu de preservar la col·lecció històrica i facilitar la recerca sobre els seus continguts. Es va fer en dues fases: la primera, acabada al juny del 2014, cobreix els inicis de la publicació, del 1902- 1911 i la segona fase, va acabar el mes de desembre i abraça del 1921 al 1946. L’Anuari no es va publicar entre els anys 1921 i 1926. Ha rebut una mitjana de 111 visites mensuals al web d’ARCA. Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 21 La digitalització augmenta la visibilitat de la col·lecció al mon, fomenta l’estudi, la recerca i la innovació. Els articles Barcelona tal como era: retrato de la ciudad a través de su primer anuario estadístico de 1902 (I) i (II) apareguts a “La Vanguardia” dels dies 27 i 28-07-2014 demostren l’interès dels continguts d’aquesta publicació. La construcció de col·leccions digitals és una tasca complexa que s’ha de fer amb una política selectiva sostenible. La digitalització de publicacions municipals posa en valor el patrimoni documental, contribueix al coneixement de la ciutat i, a més, contribueix a l’accés permanent a aquests continguts, per les societats actuals i futures. La digitalització de la Gaseta Municipal es va poder realitzar gràcies a la col·laboració de Secretaria General i l’Arxiu Contemporani. Va finalitzar al juliol del 2014 i la tasca es va donar a conèixer al mes de novembre coincidint amb els actes del centenari de la publicació. Els fitxers digitals de la primera etapa de la publicació, de 1914 a 1939, estan disponibles via la web d’ARCA des del mes de novembre del 2014. Al reposi tori digital del SEDAC (DIGIBAB) la col·lecció digital arriba fins el 1951. Al desembre del 2014 va rebre 395 visites en un mes. Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 22 Al 2014, s’ha obert una secció al web per oferir tots els Reglaments de l’Ajuntament de Barcelona a text complet. La consulta es pot realitzar per grans temes o, per qualsevol metadada de la descripció bibliogràfica, podent distingir entre les més de 300 normes, vigents i no vigents. Els registres bibliogràfics i els documents associats es poden localitzar també en el catàleg col·lectiu municipal CBAB i en el catàleg de les Universitats catalanes CCUC. Des del mes de desembre, s’ofereixen dues noves Alertes de revistes per correu electrònic:  Treball i Recursos humans  Economia, Finances i Hisenda Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 23 Al 2014, s’ha posat en marxa una altre alerta temàtica: Economia, Finances i Hisenda, amb la col·laboració dels especialistes municipals. Als usuaris municipals que estan interessats en rebre les novetats d’aquesta tema, se’ls envia setmanalment, per correu electrònic, un resum de normativa, notícies i ressenyes. Els usuaris es donen d’alta, o de baixa, de les alertes sobre el seu interès laboral via la intranet del SEDAC. Aquesta nova alerta, se suma a l’existent d’Administració i gestió pública. Govern. Sistema de subscripció a les Alertes Dades del Servei d’Alertes 494 usuaris subscrits al sistema 3.089 documents publicats 156 enviaments 2014 Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 24 Des de la intranet, s’ha treballat un projecte pilot amb la plataforma Proview amb 4 títols d’e-book i 2 títols de revistes electròniques, amb l’objectiu d’avaluar les possibilitats de millora en l’accés corporatiu electrònic a la bibliografia jurídica. Al 2014, Aranzadi ha estat el proveïdor més usat pels usuaris municipals, els quals han descarregat 31.443 documents de la seva base de dades jurídica. Això ha representat un 52% més que l’any 2013. Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 25 Els bibliotecaris són un nexe transversal per tota la Corporació. Formen part dels equips de treball de l’Ajuntament aportant les seves habilitats informacionals per l’assoliment d’un objectiu comú a tots els departaments que formen part del projecte. Els beneficis són múltiples, tant per la l’Ajuntament, com pel SEDAC. El Bibliotecari transversal Operant en xarxa Compartir per innovar El Bibliotecari transversal Compartint amb els departaments un objectiu en comú Amb el Gabinet Tècnic de Programació es digitalitza la revista Barcelona economia, que inclou les variables considerades més interessants de la realitat sòcio-econòmica de la ciutat. Proporciona sèries de dades anuals des del 1988, que serveixen per identificar les tendències i contextualitzar la informació conjuntural de Barcelona. Amb Cementiris de Barcelona es treballa per difondre la col·lecció bibliogràfica i documental funerària més important de l’Estat espanyol i la segona d’Europa. Amb el Gabinet Tècnic de Programació es digitalitza la revista Barcelona economia, que inclou les variables considerades més interessants de la realitat sòcio-econòmica de la ciutat de Barcelona. Proporciona sèries de dades anuals des del 1988, que serveixen per identificar les tendències i contextualitzar la informació conjuntural de la ciutat. A finals del 2014, amb la implicació de diferents departaments (Transparència, Serveis Jurídics, IMI, etc.) s’ha començat a treballar per crear BCNROC que permet l’accés lliure i gratuït a la documentació municipal a Internet i, també, la reutilització dels continguts d’aquests documents. Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 26 Amb l’Agència de Salut Pública es treballa per la recuperació de la història de la salut pública a Barcelona recuperant llibres emblemàtics per la seva web. Amb la Secretaria General i l’Arxiu Municipal Contemporani es difon la memòria de la gestió municipal gràcies a la digitalització de la Gaseta Municipal. Amb l’Escola de Medis Audiovisuals de Barcelona s’analitzen les imatges mòbils de les actuacions municipals als llargs dels anys com a testimoni de la memòria municipal. Amb el Departament de Dades Obertes es col·labora per l’obertura dels continguts de les ordenances municipals. Amb Serveis Jurídics, IMI i altres departaments es treballa per la creació de BCNLEX, base de dades de normativa i jurisprudència municipal que s’ha de visualitzar des del Govern Obert i el web municipal. Amb Urbanisme es treballa per indexar les imatges de les actuacions de recuperació dels edificis patrimonials de la ciutat de Barcelona. Amb Formació es col·labora per millorar la capacitació del personal municipal en l’ús de les bases de dades: El Derecho, Aranzadi i Vlex. Amb Serveis Jurídics es regularitza BCNROC, repositori institucional de la documentació municipal d’accés lliure. Es defineixen les tipologies documentals i les llicències Creatives Commons que cal associar als documents per permetre la reutilització a partir del 2015. Amb l’Oficina de Coneixement de la UB es treballen les llicències Creatives Commons per la reutilització dels documents a BCNROC. Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 27 CBAB és el catàleg corporatiu que ens permet compartir a Internet els documents que formen part de les col·leccions bibliogràfiques i documentals del SEDAC i dels departaments municipals. D’una banda, la col·lecció que forma el CBAB, reflecteix les polítiques municipals a través del temps, oferint des de conjunts de dades estadístiques, a memòries, plans, normes, pressupostos, mesures de govern, etc. per permetre als usuaris que tinguin una visió a llarg termini dels mandats municipals. D’altre banda, la col·lecció ha de permetre respondre als objectius i necessitats diverses de la Corporació municipal, d’aquí la documentació especialitzada en administració i gestió pública, especialment gestió local. Les biblioteques departamentals comparteixen el CBAB per evitar duplicitats, minimitzar els temps dedicats a tractament documental i rendibilitzar la despesa dedicada al manteniment del sistema. Els documents del CBAB, també són consultables per la comunitat acadèmica gràcies a la integració del nostre catàleg amb el de les Universitats catalanes CCUC. La cooperació i l’ús d’estàndards internacionals de descripció bibliogràfica són la base per poder compartir la informació. PRESTEC INTERN Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 28 DIGIBAB és el repositori que permet als usuaris consultar el documents nascuts digitals, o digitalitzats, produïts per l’Ajuntament de Barcelona, vigents i històrics. Per contribuir a la transparència, al 2014, s’ha iniciat el projecte de canvi d’aquest repositori per millorar la descoberta d’aquests documents a les xarxes digitals i permetre la reutilització dels continguts a tercers. La descoberta de la documentació municipal serà possible gràcies a l’ús del protocol OAI-PMH i de metadades descriptives Dublin Core. Aquests elements ens garanteixen la interoperabilitat amb altres repositoris i agregadors de continguts a Internet. La reutilització dels continguts serà possible gràcies a adoptar llicències Creative Commons per a cada un dels documents publicats a partir de l’1 d’octubre del 2015. El nou repositori s’anomenarà BCNROC, Repositori Obert del Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona, regulat al Decret d’Alcaldia del 23 de març del 2015, s’emmarcarà en el moviment global d’Accés Obert a la documentació que promou l’accés lliure i gratuït als documents, sense restriccions legals ni econòmiques. BCNROC, té l’objectiu de ser un repositori transversal i únic per tot l’Ajuntament a on apuntaren les webs que vulguin mostrar els documents digitals municipals. Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 29 TIPUS DE DOCUMENTS DIGITALS A DIGIBAB TOTALS 2014 Acords Òrgans de Govern 55 Acords (altres) 3 Ajuts, premis i subvencions 179 Bans 17 Bases per a l'ús de l'espai públic i dels béns municipals 1 Cartes de serveis i polítiques de qualitat 2 Catàleg llocs de treball 5 Compte general 3 Convenis 5 Declaracions institucionals 23 Decrets d'Alcaldia 279 Decrets per delegació 4 Dictàmens 430 Docs tècnics 99 Dossiers premsa 90 Enquestes 193 Estatuts 193 Festes 12 Fitxers Dades Personals 71 Fullets 583 Informes (presentats al CM) 110 Informes (Altres) 48 Instruccions 51 Manuals i Guies 1 Memòries 955 Mesures de Govern 608 Normativa diversa 3 Normativa d'àmbit territorial superior 1 Ofertes públiques d’ocupació 10 Ordenances fiscals 52 Ordenances municipals 121 Plans estratègics 822 Plans reguladors 64 Plans de treball 12 Plans urbanístics 43 Plecs de clàusules i instruccions internes de contractació 111 Pressupostos 59 Preus 173 Protocols 3 Publicacions de l’Ajuntament 908 Publicacions Periòdiques 2.547 Ratings 21 Reglaments 200 Reglaments organitzatius 83 TOTAL 9.253 Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 30 6.735 5.729 962 CIRD Biblioteca Urbanisme Biblioteca Dir. Serveis Jurídics Registres bibliogràfics eliminats del CBAB Llibres 76% Revistes 12% Articles revista 8% Webs i Bases de dades 2% Vídeos 2% Tipus de documents al CBAB Paper 86% Electrònic 11% Audiovisual 2% Òptic 1% Suports documentals al CBAB 0 5000 10000 15000 20000 25000 Departaments amb més documents a CBAB 2014 Al 2014 s’han eliminat els registres bibliogràfics de les biblioteques departamentals del Centre d’Informació i Recursos de la Dona i la Biblioteca de la Gerència d’Urbanisme perquè han cessat les seves activitats i quasi un miler de registres de la Biblioteca de Serveis Jurídics per reorganització. Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 31 3.096 1.721 65 71 Revistes Llibres CDRom DVD Préstecs 2014 Fitxer electrònic 31% Revistes 29% Llibres 28% Webs 6% Articles revista 5% CDROM/DVD 1% Noves catalogacions 2014 0 200 400 600 800 1000 1200 1400 Visites CBAB El servei de catalogació realitza el tractament documental dels fons del SEDAC i de la resta de departaments que s’inclouen en la gestió econòmica de la Gerència de Recursos A més, aquest servei rep els materials bibliogràfics que no volen els departaments. En el cas que els documents cedits siguin d’interès, es cataloguen i indexen per passar a formar part de la col·lecció. Al 2014, la majoria de documents nous catalogats han estat electrònics. PRÉSTEC INTERN 829.260 € estalvi corporatiu 413 préstecs /mes 3% increment préstec CBAB Intranet i Internet 958 visites/mes 1.377 consultes/mes Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 32 Format paper 20% Format electrònic 80% Revistes corrents L'usuari demana al SEDAC un o varis títols en circulació ,via intranet SEDAC incorpora el nou usuari a la llista d'usuaris que vol rebre una revista en circulació SEDAC envia la revista a l primer usuari de circulació amb la llista de circulants quan el número apareix al mercat L'usuari té tres dies per mirar- se la revista i retornar-la al SEDAC El SEDAC torna a enviar el número al següent usuari en circulació Circulació de revistes:  31.970€/any d’estalvi en subscripcions duplicades  Rendibilitza la despesa corporativa 139 usuaris de circulació al 2014 52 revistes circulant Revistes que es gestionen 115 paper 469 electròniques 131 subscripcions revistes 296 subscripcions premsa paper 283 subscripcions premsa digital 230 llicències digitals 52 títols de baixa 2014 Memòria 2014 del Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona 33 0 50.000 100.000 150.000 200.000 250.000 Premsa diària Pub. periòdiques i recursos electrònics Reculls de premsa Monografies en qualsevol suport Despesa global recursos d'informació Ajuntament 2014 0 50 100 150 200 250 300 350 400 Indicadors Adquisicions Gerència Recursos 2014 El model de les adquisicions corporatives es fa d’acord a les Bases d’Execució del Pressupost municipal. D’acord a aquestes bases, el servei centralitza les compres i subscripcions dels recursos d’informació per l’Ajuntament de Barcelona amb l’objectiu de racionalitzar la despesa dedicada i rendibilitzar el seu ús. Durant el 2014, s’ha executat la tasca completa pels departaments que s’inclouen en la gestió econòmica de la Gerència de Recursos. Aquests departaments sol·liciten la compra, o subscripció, via la intranet. El servei revisa la idoneïtat de la comanda i fa la petició als proveïdors més adients. A més de la gestió de les ordres de comanda es fa la gestió pressupostària. Quan arriba el document sol·licitat, es fa el tractament documental, i s’envia el recurs d’informació al departament sol·licitant. Paral·lelament, el document es dóna a conèixer a tota la Corporació a la secció de Ressenyes de la intranet, al Servei d’Alertes personalitzades i al Catàleg corporatiu CBAB. Aquest servei també supervisa la distribució de la premsa diària en format paper i la despesa global de l’Ajuntament de Barcelona en recursos d’informació.