10 2010 A l’encontre d’altres joves en els parcs de la ciutat experiència Noz’Ambule, una proposta per a prevenir editorial riscs a la ciutat de Rennes El temps lliure és un moment important de Rennes és una ciutat universitària, capital de Prop de 1.000 persones representants de 68 socialització i d’educació en valors, per la la regió de la Bretanya. Situada a 308 km a ciutats educadores de 14 països i de la societat qual cosa cal contrarestar la tendència ac- l’oest de París, ocupa una extensió de 50,39 civil mexicana van participar en l’XI Congrés tual a un oci passiu i poc creatiu, sovint as- km2. Amb 214.813 habitants, Rennes destaca Internacional de Ciutats Educadores, celebrat sociat al consum d’alcohol i altres drogues. pel fet de tenir una població jove: el nombre del 22 al 24 d’abril a Guadalajara (Mèxic). És el D’altra banda, la recerca d’alternatives més de joves de menys de 20 anys dobla el nombre segon congrés que organitza una ciutat llati- econòmiques d’adquisició de begudes alco- de persones grans. noamericana, el qual comptà amb una partici- hòliques per part del jovent, ha menat a un pació important de ciutats de la regió. increment de les festes informals en l’espai Davant aquesta realitat i per tal de prevenir el públic en les quals es consumeixen grans consum excessiu d’alcohol, reduir els moments Amb el tema “Esport, polítiques públiques i quantitats d’alcohol i que representen una de risc i recuperar la tranquil·litat al carrer, ciutadania. Reptes d’una ciutat educadora”, molèstia per al veïnat. l’Ajuntament de Rennes va engegar, l’any aquest congrés va esdevenir una oportunitat per 2008, el dispositiu de prevenció anomenat a reflexionar sobre la importància del foment “Noz’Ambule”, que opera directament sobre de l’activitat física i de l’esport per a tothom, el terreny el dijous i el divendres a la nit i que amb beneficis no solament per a la salut, sinó “Noz’Ambule constitueix forma part d’un conjunt de mesures entre les també com a via d’inclusió i cohesió social, de una nova manera de prevenir quals també s’inclou una àmplia oferta d’oci participació ciutadana i d’educació en valors. nocturn alternatiu i saludable per al jovent. s i t u a c i o n s c o n f l i c t i v e s Al llarg de tres dies, els congressistes tingueren derivades del consum excessiu Un dels aspectes importants de l’èxit d’aquest l’oportunitat d’assistir a conferències i taules dispositiu és que són els mateixos joves els qui rodones, de presentar les seves experiències d’alcohol entre el jovent. Amb surten a trobar altres joves per tal d’informar- i de conèixer les d’altres ciutats per mitjà aquesta finalitat, dos equips, los i sensibilitzar-los sobre els riscs que com- dels estands, els pòsters i els múltiples tallers porta el consum excessiu d’alcohol. A aquest paral·lels organitzats al voltant de quatre eixos un de mòbil format per joves efecte, l’Ajuntament compta amb el suport de temàtics: Esport, salut, lleure i medi ambient; i un altre de professionals la Mútua d’Estudiants (LMDE), escollida per la Esport, inclusió social i participació ciutadana; seva implicació pel que fa a la prevenció de la Esport, polítiques públiques i espai urbà, i de la salut situat al centre salut. La Mútua d’Estudiants posa al servei del Esport, cultura de pau i educació en valors. de la c iutat , informen i (continua a la pàg. 2) (continua a la pàg. 3) sensibilitzen.” experiència Noz’Ambule, una proposta per a prevenir riscs a la ciutat de Rennes projecte un equip integrat per un coordinador i sis estudiants, formats especialment en es- tratègies d’apropament entre iguals i també en primers auxilis. El dijous i el divendres, d’octubre a juny, els estudiants “noz’ambules” recorren primera- ment les portes dels instituts i les universitats (de 5 a 7 de la tarda) i, en acabat, els carrers i els parcs del centre de la ciutat (de les 8 del Ulleres que simulen els efectes de l’alcohol vespre a les 11 de la nit), i dialoguen amb els seus iguals sobre els riscs del consum excessiu d’alcohol. Per a ajudar a prendre’n conscièn- Camioneta de l’equip multidisciplinari cia, distribueixen tests d’alcoholèmia i fullets informatius i els conviden a caminar amb unes da en un lloc visible en el centre de la ciutat, ulleres que simulen els efectes produïts pel per tal d’oferir assessorament, reduir els riscs consum d’alcohol. A més, els ofereixen infor- i gestionar les situacions més difícils que es mació sobre els serveis de salut, l’oferta d’oci poden presentar en el moment més àlgid de nocturn cultural i esportiu i la vida associativa la festa. de la ciutat. Gràcies al desplegament d’aquest disposi- A partir de les 10 del vespre, un equip multi- tiu, s’ha aconseguit informar i assessorar un disciplinari format per diferents professionals gran nombre de persones. En els nou mesos de la salut pertanyents a l’Associació Nacio- d’aplicació durant l’any 2009, es va contactar nal de Prevenció d’Alcohologia i Addictologia amb 5.300 joves, havent concertat entrevistes (ANPAA) entra en acció. Aquest grup opera amb 150-200 estudiants per setmana. fins a les 2 de la matinada el dijous i fins a la 1 Distribució de tests d’acoholèmia el divendres prop d’una camioneta estaciona- Més informació de l’experiència a www.edcities.org presenta: Ajuntament de Rennes, contacte: Sr. Yvan Dromer Direcció de la Vida Associativa de la Juventut e-mail: ydromer@ville-rennes.fr xarxes de ciutats Katowice, nova seu de la Delegació Assemblea General de la Xarxa Francesa l’escolarització obligatòria; Educació per a Centreeuropea Grenoble acollirà els dies 2 i 3 de juliol la sostenibilitat, i Retorn a la formació i la En el transcurs de l’Assemblea General cele- l’Assemblea General de la Xarxa Francesa. En formació professional al municipi. brada en el marc del Congrés de Guadalajara, aquesta trobada s’analitzaran els treballs de la es va aprovar la incorporació de Katowice al xarxa i el futur dels projectes educatius locals Comitè Executiu de l’AICE. La ciutat polonesa (PEL). Així mateix, el sociòleg francès Camille ha acceptat, a proposta del comitè, ser la seu Peugny farà una conferència i els participants de la Delegació Centreeuropea de l’associació, tindran l’oportunitat de compartir experiències prenent així el relleu de Budapest. educadores. Xarxes temàtiques de la Xarxa Estatal de Ciutats Educadores (RECE) D i ve rs e s x a r xe s te m à t i q u e s d o n e n II Trobada de la Xarxa Àsia-Pacífic continuïtat a les trobades estatals que se El 25 d’octubre tindrà lloc a Gunsan la II Troba- celebren cada dos anys, la propera a Alcalá da de la Xarxa Àsia-Pacífic a la qual seran in- de Guadaíra l’any 2011. Actualment, hi ha vitades les ciutats que formen la xarxa i altres sis xarxes en funcionament: Educació, ciutats de la regió. La trobada serà una opor- cultura de pau i construcció democràtica; tunitat per a acordar el pla d’acció i per a fer Participació i capacitació cívica de la conèixer l’associació en el continent asiàtic. infància i l’adolescència; Ciutat, educació i valors patrimonials; L’abandó escolar en Més informació a www.edcities.org 02 Ciutats Educadores entrevista Vitor Lippi Alcalde de Sorocaba, Brasil editorial Alhora, els participants van poder visitar diferents experiències educadores de la ciutat, com ara un crucero deportivo (activitats esportives que es realitzen en l’encreuament de dos carrers, d’aquí el nom de crucero) i la Via RecreActiva, iniciatives ambdues que tenen per objectiu recuperar l’espai públic i acostar l’activitat física i l’esport als habitants de la ciutat. Els participants també van recórrer l’exposició “Ciutats educadores: accions locals, valors globals”, en la qual set municipis il·lustren, mitjançant experiències, valors de la Carta de Ciutats Educadores. En la sessió de cloenda es presentà la Decla- El pla estratègic de Sorocaba té en compte Un programa important és el Club Nais. ració final (www.edcities.org), per mitjà de la els principis inherents a la Ciutat Educadora L’Ajuntament va llogar un espai, amb tota la qual les ciutats educadores es comprometen i a la Ciutat Saludable. Què aporta a la gestió infraestructura d’un bon club, on joves que a democratitzar la pràctica esportiva, consi- municipal? han comès alguna infracció són invitats a par- derant aquesta com un dret ciutadà que con- Sorocaba ha buscat dos models internacio- ticipar en una sèrie d’activitats i on se’ls ga- tribueix a construir ciutadania i a millorar la nals de desenvolupament urbà que, alineats, ranteixen més oportunitats de capacitació, de qualitat de vida. La trobada acabà amb el pas poguessin ampliar les oportunitats en termes qualificació, culturals, de lleure i esportives, del testimoni a Changwon (República de Co- d’una ciutat compromesa amb l’educació, la reduint així significativament la reincidència rea), ciutat que organitzarà el XII Congrés de salut, la qualitat de vida, la democràcia par- d’aquests joves. l’AICE, previst per al 2012 amb el lema “Medi ticipativa, la inclusió, la justícia social i la sos- ambient verd, educació creativa”. tenibilitat mediambiental. Aquests models són Un altre programa important és “Aprèn-ho Ciutats Saludables i Ciutats Educadores. Vam tot” (Sabe Tudo), d’inclusió social i digital, que Secretariat de l’AICE veure que tots dos es complementaven i que es desenvolupa en edificis amb un disseny di- c/ Avinyó 15, 4ª planta tenien moltes coses en comú. ferenciat on s’ofereixen cursos d’informàtica i 08002 Barcelona ciutadania gratuïts i de qualitat, amb què els Tel. + 34 93 342 77 20 Això ens ha permès aplicar polítiques públi- joves amplien les oportunitats de trobar feina. Fax. +34 93 342 77 29 ques més dirigides, més holístiques, i buscar D’altra banda, estem interconnectant la ciutat E-mail: bidce@bcn.cat un nivell més alt d’interdepartamentalitat a través de les ciclovies, que a dia d’avui ja entre les secretaries, una visió més àmplia sumen 65 km i connecten el 60% de la ciu- de futur, treballant no solament en les conse- tat, i volem arribar a 100 km a mitjà termini. qüències dels problemes, sinó sobretot en les Aquest projecte ha permès al poder públic re- els diversos barris de la ciutat. Escoltem seves causes. vitalitzar els espais, principalment els marges directament les seves reivindicacions [...] i del riu Sorocaba. justifiquem per què algunes sol·licituds no Hi ha alguna instància de coordinació per a les podran ser ateses, perquè no són una prioritat polítiques públiques de Ciutat Educadora? En el foment de la lectura, cal destacar el pro- o perquè hi ha altres barris amb necessitats La coordinació pertoca a la Secretaria Muni- grama “Vaivé” (Vai e vem) mitjançant el qual més urgents. I aconseguim donar respostes cipal d’Educació, encara que hi ha un comitè l’Ajuntament presta llibres de manera gratuïta immediates, sempre d’una manera franca i municipal que articula aquesta tasca amb les a la població. Hem observat que el 90% de sincera. D’altra banda, el programa “L’alcalde secretaries i els diversos col•laboradors de les persones tornen el llibre que s’han endut al barri” s’adreça als habitants de les àrees l’Ajuntament i amb la societat civil. Aquesta és i, a més, en porten d’altres que no fan ser- més necessitades. una prioritat absoluta del govern, amb implica- vir. Amb això el patrimoni ha anat creixent i ció directa de l’alcalde, perquè entenc que és l’Ajuntament crearà un sistema mòbil que do- Aquest compromís garanteix al ciutadà del tot necessària. És una de les contribucions narà servei a diferents barris. l’oportunitat de definir més del 50% de la més importants que podem fer als nostres in- capacitat d’inversió de l’Ajuntament, és a fants i al futur de la nostra ciutat: transformar Ens pot explicar alguna experiència d’èxit dir, més del 5% del pressupost total. A més, tota l’àrea urbana en una ciutat educadora de participació ciutadana? aquests dos programes tenen continuïtat compromesa amb la qualitat de l’educació i Hem desenvolupat dos programes que amb “L’alcalde torna al barri”, programa amb amb la formació en valors i ciutadania. treballen la qüestió del pressupost participatiu. el qual presentem a la població el resultat de En els “Plenaris ciutadans - pressupost al la feina feta. Ens pot explicar alguna bona pràctica que barri”, l’alcalde i tots els secretaris es troben s’estigui desenvolupant a la ciutat? amb la població en reunions que es fan en Per a més informació: www.edcities.org 03 Ciutats Educadores “Amb la voluntat d’afavorir la igualtat d’oportunitats, les biblioteques de Gènova experiència ofereixen diferents serveis i propostes que faciliten l’accés a la cultura de les “Biblioteques de tothom, biblioteques per a persones amb discapacitat tothom”, una aposta de la ciutat de Gènova auditiva o visual.” L’any 2008 l’Ajuntament de Gènova, ciutat tothom, biblioteques per a tothom”. Engegada del nord d’Itàlia que té 610.307 habitants, l’any 1996 a la biblioteca municipal Berio, va signar un protocol d’entesa amb el actualment s’estén a 4 biblioteques més de la Ministeri de Béns i Activitats Culturals per xarxa de biblioteques urbanes. a la promoció de l’accés de les persones discapacitades al patrimoni cultural. Aquest Entre els serveis i les activitats que ofereixen acord va donar lloc, el 2009, a un protocol les biblioteques per a les persones amb di- ciutadà i a la construcció d‘una xarxa ficultats auditives, hi trobem visites guiades Taller de poesia en llenguatge de signes © Pietro Bagnara integrada per agents, institucions culturals a les biblioteques, cursos d’alfabetització in- i associacions de persones amb discapacitat. formàtica i Internet, l’ús del catàleg, i també entre els nens i joves discapacitats. Aquesta exposicions, conferències i tallers de poesia en iniciativa, coneguda com a “Llibres especials En aquest marc es crea el projecte “Cultura més llenguatge de signes. per a nens especials”, ha esdevingut un recurs enllà dels límits”, amb la intenció de coordinar de referència. les iniciatives existents -algunes ja en marxa des Per a les persones amb discapacitat visual, es dels anys noranta- i de promoure la reducció disposa de programes de subtitulació de la veu Per a poder oferir tots aquests serveis, es de les barreres arquitectòniques, la formació i l’oferta abasta des de publicacions en braille, presta una atenció especial a la formació per- del personal i les bones pràctiques d’accés de llibres en lletra gran i audiollibres fins a cursos manent del personal de les biblioteques, el les persones amb discapacitat als diferents de recitació i trobades temàtiques sobre brai- qual rep cursos de sensibilització sobre dife- actes i serveis culturals. Una d’aquestes bones lle. S’han establert acords amb associacions de rents aspectes relacionats amb la discapacitat pràctiques ja consolidada és “Biblioteques de donants de veu, amb l’objectiu d’enregistrar en i d’interpretació del llenguatge de signes. àudio aquells llibres que sol•liciten els usuaris i que no troben en el catàleg. Aquests llibres són, Gràcies a aquesta iniciativa, que compta amb d’altra banda, un recurs per a les persones amb el suport de la societat civil, hi ha hagut un in- dislèxia, les quals també disposen de textos amb crement de l’assistència a les biblioteques per una tipografia especial, a més dels cursos sobre part de les persones amb discapacitat visual dislèxia oferts al professorat i a les famílies. o auditiva. La voluntat ara és estendre aques- ta iniciativa a altres biblioteques i configurar Des de fa alguns anys, hi ha un servei per a les d’aquesta manera un servei en xarxa que arribi Llibres adaptats a diferents necessitats escoles i les famílies de promoció de la lectura a un públic més ampli. presenta: Ajuntament de Gènova, contacte: Sra. Federica Vinelli Departament de Cultura i Innovació, Sector Biblioteques e-mail: fvinelli@comune.genova.it saps que... les veus de les ciutats El Monogràfic “Ciutat, Esport i Educació”, 1. Amb motiu del Dia Mundial contra la Sida, 2. Reus promou la integració del jovent de publicat amb motiu de l’XI Congrés de l’AICE, Lomé (Togo) celebra la Marató de l’Esperança. procedència estrangera nouvingut a través es troba disponible en línia (www.edcities.org) A més de la cursa pels principals carrers de la del programa La ciutat on visc, centrat en un ciutat, s’organitzen jocs i activitats amb què es taller de coneixement de l’entorn i d’adquisició Del 15 al 30 de juny, Dakar (Senegal) ha vol sensibilitzar la població sobre les mesures de competències lingüístiques que consisteix en acollit l’exposició “Ciutats educadores: accions de prevenció de les malalties de transmissió la realització d’un vídeo en el qual aquests joves locals, valors globals”, amb què s’ha conclòs la sexual, com també sobre la importància d’una descriuen llocs rellevants de la ciutat. fase pilot de la mostra finançada per l’Agència detecció precoç. Aquesta iniciativa compta amb Espanyola de Cooperació Internacional per al la col·laboració d’artistes i mitjans de comuni- Desenvolupament. En aquest marc, s’han dut a cació locals. terme activitats de formació i una reunió amb ciutats de la regió. Del 20 al 22 de juliol es farà a Chacao (Veneçuela) una nova sessió del seminari de formació “Ciutat educadora i governança local”, 3. El Banc del Temps de Cascais (Portugal) i també s’organitzarà una reunió divulgativa amb constitueix una plataforma d’intercanvi de ciutats de l’àrea metropolitana de Caracas. sabers, interajuda i diàleg, en els àmbits educatiu i social , entre professionals, El termini per a remetre experiències per al institucions i col·lectius implicats. Els membres Tema d’Actualitat “La Cultura com a factor de d’aquesta plataforma ofereixen i reben serveis desenvolupament” és el 24 de setembre. de manera individual o en grup. 04 Ciutats Educadores D.L.: B-31.661-2007 / ISSN: 1887-9616