LPEMB41 Pla Estratègic Metropolità de Barcelona • maig 2013 ÍNDEX Reunió de la Comissió Delegada Una incansable actitud Quines són les passes a fer en el futur metropolità? Responsables de plans estratègics es reuneixen a Saragossa per debatre sobre la planificació estratègica i territorial en moments de crisi Comença la tercera fase del Programa per a la innovació de la indústria El PEMB publica la Memòria estratègica 2012 Reunió de la Comissió Delegada El 30 d’abril es va reunir la Comissió Delegada del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona (PEMB). A la reunió es van presentar i aprovar els comptes de l’exercici 2012 i la nova edició de la Memòria estratègica 2012. < a memòria d’enguany inclou una àmplia explicació del treball realitzat per les comissions tècniques durant el 2012 i, amb més detall, dels projectes que es van prioritzar a començament d’any, alguns dels quals estan actual- ment en fase d’execució. També es va presentar –com en anys anteriors– el mapa de projectes es- tratègics metropolitans en la perspectiva 2013, que els ubica geogràfi- cament i que es complementa amb una fitxa descriptiva de les característi- ques bàsiques de cada projecte. En el decurs de la reunió, es va expressar el reconeixement a la tasca rea- litzada per Francesc Santacana, que ha estat el coordinador general del PEMB des del seu inici i que deixa el càrrec a causa de la seva jubilació. La seva feina al capdavant del Pla ha estat molt reconeguda i valorada per tots els membres de la Comissió Delegada, els quals han destacat la seva professionalitat i dedicació. Tots ells van coincidir que la trajectòria del Pla Estratègic, al llarg de tots aquests anys, és indissociable de la tasca feta per Francesc Santacana. El president de la Comissió Delegada, Joan Trullén, va exposar els eixos bàsics de la nova etapa del Pla Estratègic; en especial, pel que fa a la seva adaptació als principis que promou l’Estratègia Europa 2020 i a l’estratègia metropolitana per sortir de la crisi. Així mateix va exposar les noves línies de treball per enfortir l’organització del Pla Estratègic, la seva capacitat per incorporar nous actors en el debat estratègic i promoure les comissions de treball necessàries d’acord amb els nous eixos estratègics. www.pemb.cat << UNA INCANSABLE ACTITUD • FUTUR METROPOLITÀ • PLANIFICACIÓ EN MOMENTS DE CRISI • 3A FASE INNOVACIÓ INDÚSTRIA • MEMÒRIA 2012 D es de fa vint-i-set anys, en Francesc Santacana ha encoratjat els ànims de moltes persones per induir que Barcelona assumeixi reptes i objectius que facin d’aquesta metròpolis un lloc per viure i un en- torn d’innovació permanent. Aquesta ha estat la seva tasca al llarg d’aquests anys! La seva funció dins del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona s’ha fonamentat en aspectes com el diàleg plural, la concertació, la impli- cació de moltes persones, l’escolta i l’observació d’allò que passa a altres ciutats del món i la voluntat de no tancar-se en mirades massa endògenes, l’impuls de la participació de les institucions en el debat sobre la metròpolis, l’estimulació de nous debats, el coneixement de la ciutat i també, entre molts altres qualificatius, una tossuderia sana en la insistència per un estil de gestió de ciutat en què participin tant el sector públic com una representació institucional àmplia del que és la societat d’aquesta metròpolis. Als anys vuitanta es parlava poc d’estratègia, no era un concepte ha- bitual en els relats de la ciutat. L’empremta internacional que dona- ven els Jocs Olímpics i la irrupció del Pla Estratègic, com a plataforma de ciutat per al debat sobre escenaris, reptes i objectius a mitjà i llarg termini, van situar l’estratègia en un dels focus centrals per parlar del futur de les ciutats i d’aquella Barcelona emergent. En Francesc Santacana ha conduït aquest recorregut des d’aquelles dates fins ara i ho ha fet tot construint un estil i unes formes que, des de la informalitat, han induït un mètode i unes maneres de ser i de fer que han contribuït a la permanència i a la innovació constant del Pla Estratègic i a la seva vigència. L’hemeroteca del Pla és un bon exemple de la quantia i de la riquesa dels debats i de les idees gene- rades durant aquests anys. El seu carisma s’ha basat en l’habilitat per a l’obertura de mires, la ca- pacitat per incorporar en el treball representants de punts de vista dife- rents, la insistència en el consens institucional, la seva àmplia capacitat de relació social i institucional, l’aptitud per al diàleg, com també la seva capacitat intel·lectual per estudiar el que feia i no deixar d’aprofundir-hi. Avui, el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona és un referent –forjat durant aquest llarg període– tant en l’àmbit metropolità de Barce- lona i Catalunya com també en l’internacional. La trajectòria d’en Francesc té, òbviament, una àmplia dimensió internacional, que ha permès la difusió i el coneixement de l’experiència de Barcelona a un gran ventall de ciutats del món. Com ja han dit d’altres, els relats els construeixen persones i el relat metropolità de Barcelona té molt a veure amb la contribució d’en Francesc Santacana. Una incansable actitud Joan Campreciós Coordinador adjunt del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona << www.pemb.catUNA INCANSABLE ACTITUD • FUTUR METROPOLITÀ • PLANIFICACIÓ EN MOMENTS DE CRISI • 3A FASE INNOVACIÓ INDÚSTRIA • MEMÒRIA 2012 En aquesta ocasió, es va convidar les persones següents: • Carlos Losada. Professor i exdirector general d’Esade. Durant més d’un any ha col·laborat amb el PEMB com a president de la Co- missió d’Estratègia i ha ajudat a definir i coordinar els projectes impulsats des d’aquesta comissió. • Josep Roig. Des del juny del 2012 és secretari general de Ciutats i Governs Locals Units, la xarxa mundial de ciutats i governs locals i regionals. El coordinador general del PEMB, Francesc Santacana, va comentar en la presentació que, un cop aprovat el Pla estratègic - Visió 2020, el novembre del 2010, i després d’un any de la constitució del nou govern metropolità –l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB)–, és el moment de començar una nova etapa en la qual s’ha de tenir present que els escenaris que s’havien donat fins ara han canviat i els entorns actuals són nous. “En aquests nous entorns, les metròpolis tenen més coses a dir que abans. Per continuar avançant, però, les metròpolis han d’organitzar-se, adaptar-se i prendre decisions.” Aquests darrers anys, l’AMB ha perdut posicions en els rànquings in- ternacionals i per recuperar-les cal que defineixi molt clarament què vol fer, quins són els seus objectius i, sobretot, recuperar la il·lusió. Barcelona no pot funcionar sense un pla estratègic –com a instru- ment de govern que inclogui tots els projectes compartits i que actuï com a palanca de canvi– amb un lideratge compartit públic i privat. En la seva intervenció, Josep Roig va fer una anàlisi de l’estat actual de les metròpolis i de quines són les tendències que tenen impacte sobre aquestes. Entre d’altres, va destacar els punts següents: • El món està canviant i el paper que assumeixen ara les ciutats és més gran. Per aquest motiu, la seva presència a les agendes globals ha augmentat substancialment. • Barcelona té moltes possibilitats per esdevenir una megaregió glo- bal, però ha de ser capaç de liderar el seu projecte. S’ha de fer un canvi d’escala i atorgar a la metròpolis un àmbit més gran, que vagi més enllà de les fronteres establertes. En aquest nou context, convé també tenir en compte la interdependència de les ciutats, ja que aquestes no actuen aïlladament. • És fonamental millorar la governança metropolitana, assolir més estabilitat institucional i reforçar la col·laboració publicoprivada. • En el difícil moment econòmic actual, s’han de potenciar les expor- tacions i reflexionar sobre el paper que hi tenen les ciutats. • Les infraestructures són de vital importància (port, aeroport, tren, carreteres, etc.) i, de manera molt especial, el corredor del Medi- terrani. Hi ha, però, altres factors que també hi contribueixen fa- vorablement, per la projecció de la metròpolis arreu del món, com és la celebració a Barcelona de fires internacionals com el Mobil World Congress. • Cal preservar i mantenir la posició de la metròpolis davant les ciu- tats emergents, ja que el seu creixement és molt ràpid i no podem quedar-nos quiets a veure què passa. • S’ha de mantenir la identitat de Barcelona. En la seva intervenció, Carlos Losada va oferir una visió personal del període de temps en què ha treballat estretament amb el PEMB, durant el procés d’elaboració del Pla estratègic metropolità - Vi- sió 2020 i el darrer any i mig durant el qual ha liderat la Comissió d’Estratègia i ha coordinat la feina feta per les sis subcomissions que la integren. La visió de Carlos Losada es fonamenta en dues actituds: per una banda, optimisme en el futur i, per una altra, incomoditat i rebuig davant del pessimisme d’alguns. També va valorar molt positivament els actius de què disposa Barcelona com, per exemple, la marca Bar- celona, la qualitat de vida, la cohesió social, la seguretat ciutadana, les infraestructures, el talent, els serveis avançats a les empreses, etc. Tots aquests aspectes van quedar reflectits en el Pla estratègic me- tropolità - Visió 2020. Quines són les passes a fer en el futur metropolità? El divendres 1 de març es va celebrar el 5è esmorzar estratègic del PEMB –Barcelona next step–, en què es va tractar sobre la visió de Barcelona, des de dins i des de fora, i sobre quines són les seves oportunitats per encarar el futur. www.pemb.cat << UNA INCANSABLE ACTITUD • FUTUR METROPOLITÀ • PLANIFICACIÓ EN MOMENTS DE CRISI • 3A FASE INNOVACIÓ INDÚSTRIA • MEMÒRIA 2012 ls responsables de plans estratègics urbans i territorials que van assis- tir a la reunió van acordar els punts següents: • Reiterar la importància i rellevància de les ciutats com l’espai i els actors principals en el desenvolupament econòmic dels territoris i dels estats. • Valorar la planificació estratègica urbana i territorial com a instrument al servei de les ciutats, metròpolis i territoris que permet el seu desenvolupament, des de l’àmbit local, gràcies a una visió a llarg termini que possibilita la planificació del futur. • Treballar cap a la concurrència de planificacions que, des d’una visió estratègica, possibiliti la planificació urbana amb un enfo- cament integral (urbanístic, social, educatiu i mediambiental) i, d’aquesta manera, se superi la fragmentació sectorial i s’afavoreixi l’articulació territorial. • Insistir en la necessitat d’un lideratge fort, sòlid i actiu per a l’èxit de l’estratègia local. Cal que tant els actors públics com els privats assumeixin aquest repte com a propi i s’aprofundeixi en la cultura de col·laboració i concertació entre els diferents actors: administracions, agents socioeconòmics, teixit social i ciutadans. • Renovar els models de governança amb la implicació i el com- promís dels ciutadans, però també amb un fort lideratge polític. • Reinventar metodologies flexibles, innovadores, amb prioritats, recursos i temps concrets. • Fer una tasca de caràcter motor, relacionador, articulador, que possibiliti el desenvolupament i la gestió d’aquests projectes per part de les entitats encarregades de la planificació estratègica a cada territori. • Ser conscients de la força del que és local, en un món globalit- zat. Aprofitar el lideratge local en l’àmbit econòmic i les possibles aliances com a fórmula per esmorteir els efectes de la crisi. • Ampliar la participació a col·lectius no experts i a tota la ciutadania aprofitant les noves eines informàtiques i de comunicació. Ciuta- dania intel·ligent per a ciutats intel·ligents. • Aprofundir en l’avaluació que permeti conèixer l’impacte de les polítiques i intervencions en la transformació de la realitat i la ren- dibilitat social real. A més, es van comprometre a les accions següents: • Crear un fòrum permanent d’intercanvi, reflexió i investigació so- bre la planificació estratègica urbana i territorial que permeti un treball en xarxa i un pensament col·laboratiu. • Estrènyer la relació i col·laboració amb universitats, associacions professionals i centres de recerca amb l’objectiu de crear coneixe- ment en aquest àmbit. Responsables de plans estratègics es reuneixen per debatre sobre la planificació en moments de crisi L’11 de març es va celebrar a Saragossa la XVI Trobada de Plans Estratègics Urbans i Territorials, organitzat per Ebrópolis, sota el títol “La planificació estratègica urbana i territorial en moments de crisi”. E Saragossa, 11 de març www.pemb.cat << UNA INCANSABLE ACTITUD • FUTUR METROPOLITÀ • PLANIFICACIÓ EN MOMENTS DE CRISI • 3A FASE INNOVACIÓ INDÚSTRIA • MEMÒRIA 2012 L C a tercera fase del programa, que ara comença, preveu l’estada dels investi- gadors a les empreses i la redacció d’un informe final amb les idees i sugge- riments que poden sorgir arran de l’observació dels diferents components de l’empresa: producte, materials, tecnologia, mercat, procés, matèries primeres, etc. El programa també preveu que l’empresa faci una visita al centre per conèixer més a fons les seves línies de recerca prioritàries i analitzar eventuals espais de cooperació entre ambdues parts. S’ha previst que aquesta fase del programa finalitzi a mitjan juny, data en què s’iniciarà la fase d’avaluació dels resultats i dels possibles projectes de col- laboració i d’innovació que es desprenguin dels informes elaborats. om cada any, el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona ha publicat la Memòria estratègica 2012, que inclou el resum de les activitats realitzades durant l’any, l’informe sobre l’evolució socioeconòmica de l’AMB, la memòria econòmica i, especialment, el mapa de projectes estratègics metropolitans. Aquest mapa permet ubicar geogràficament els projectes estratègics en el territo- ri metropolità i va acompanyat de la fitxa tècnica dels trenta-un projectes desta- cats en la perspectiva del 2013 en les àrees de Coneixement, Projecció internaci- onal i atracció de talent, Mobilitat i accessibilitat, Promoció de sectors estratègics, Infraestructures i equipament d’impacte urbà i Sostenibilitat i medi ambient. En l’edició d’enguany podem destacar l’apartat “La implantació del Pla es- tratègic metropolità - Visió 2020”, que recull les iniciatives, gestions i pro- jectes desenvolupats per les sis comissions d’Estratègia del PEMB, que són: Sostenibilitat Ambiental, Presència al Món, Sectors Emergents, Competitivitat Industrial, Atracció de Talent i Cohesió Social. Properament es podrà accedir al mapa interactiu amb la informació dels projec- tes estratègics metropolitans. Comença la 3a fase del Programa per a la innovació de la indústria El 9 d’abril va tenir lloc, a la Fundació Catalana per a la Recerca, la reunió amb els investigadors dels dotze centres de recerca que participen en el programa i que faran les visites a les quaranta empreses del panel adherides. El PEMB publica la Memòria estratègica 2012 Reunió amb els investigadors (9 d’abril, Fundació Catalana per a la Recerca) Ausiàs Marc, 7, 1r 08010 Barcelona T. 933 187 051 F. 933 174 835 plaestrategic@pemb.cat www.pemb.cat Pla Estratègic Metropolità de Barcelona < Institucions promotores Aena Ajuntament de Barcelona Àrea Metropolitana de Barcelona Autoritat Portuària de Barcelona Cambra Oficial de Comerç de Barcelona Cercle d’Economia Consell Comarcal del Baix Llobregat Consell Comarcal del Barcelonès Consorci de la Zona Franca de Barcelona Comissió Obrera Nacional de Catalunya Diputació de Barcelona Fira de Barcelona Foment del Treball Nacional Generalitat de Catalunya Unió General de Treballadors de Catalunya Universitat de Barcelona 35 ajuntaments de l’Àrea Metropolitana de Barcelona Xavier Trias Alcalde de Barcelona i president del Consell General Joan Trullén President de la Comissió Delegada D’acord amb la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades han estat incorporades en un fitxer automatitzat que ha estat prèviament comunicat a l’Agència de Pro- tecció de Dades i que té com a titular el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona. L’ús de les vostres dades personals tindrà caràcter confidencial i es faran servir exclu- sivament per a activitats relacionades amb la promoció de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Puntualment es podran cedir aquestes dades a entitats col·laboradores per al mateix ús. En el supòsit de voler exercir els vostres drets d’oposició, rectificació i cancel·lació, po- seu-vos en contacte amb nosaltres a la seu social del carrer Ausiàs Marc, 7, 1r. L’Associació del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona és una associació privada sense ànim de lucre. El Consell General de l’Associació el constitueixen més de tres-cents membres, entre els quals hi ha entitats privades, institucions públiques i administracions.