Veient el que està passant darrerament a alguns països de la UE, potser convindria preguntar-se si una situació similar es pot produir a l’AMB o, si més no, si alguns dels factors que han generat aquesta situació són pre- sents -o no- al nostre territori. En qualsevol cas, els factors de desestabilització del marc social de convivència no es donen d’un dia per l’al- tre. Coneixent, doncs, el possible perill de minva de cohesió social a l’AMB, el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona va encarregar l’informe d’Urbanisme, habitat- ge i cohesió social, elaborat per un nombrós grup d’ex- perts del sector de la construcció (públics i privats), representants de l’Administració autonòmica i local, sin- dicats i acadèmics i dirigit pel Dr. Juli Ponce, de la Uni- versitat de Barcelona. El grup ha treballat entre setembre de 2004 i juny de 2005. Es tracta per tant d’una iniciativa iniciada molt abans que els aldarulls a les perifèries de les grans ciu- tats franceses, estesos després a Holanda i Alemanya, portessin la problemàtica dels col·lectius més desafavo- rits a les portades de tots els diaris. L’informe és la constatació de la sensibilitat del Pla Estra- tègic pels temes relacionats amb la preservació de la cohesió social, prenent en aquest cas com a base de par- tida de l’estudi dos dels elements amb major influència en aquest àmbit: la política urbanística i l’habitatge en sentit ampli. Òbviament hi ha molts altres elements amb inci- dència en aquesta qüestió (la formació, la sanitat, l’accés al mercat laboral o a determinats drets de ciutadania, etc.) i és per això que va caldre delimitar un àmbit d’estudi reduït, a fi de poder proposar mesures concretes. Els resultats de l’informe adverteixen dels possibles efectes negatius derivats de la inexistència de polítiques clarament orientades a aconseguir uns nivells accepta- bles de cohesió i, en aquest sentit, l’informe proposa un seguit de mesures, entre les quals prioritza les següents: • Declarar legalment l’activitat pública amb relació a l’habitatge com un autèntic servei públic o d’interès general, en una situació idèntica a la que s’accepta amb tota naturalitat al sector sanitari o educatiu (pro- posta núm. 1 del document). • Regular legalment un sistema específic de planificació supramunicipal de l’habitatge, actualment inexistent (proposta núm. 13 del document). • Modificar la legislació d’habitatge per facilitar el desen- volupament de diversos tipus d’habitatge protegit en les reserves fixades per la legislació urbanística, a fi de promoure la barreja, de l’habitatge protegit amb el “lliure” (proposta núm. 18 del document). • Desenvolupar tècniques jurídiques que permetin acon- seguir habitatge protegit en sòl urbà consolidat, és a dir, en la ciutat ja construïda (proposta núm. 22 ). • Fer servir diversos instruments tècnics, com ara el pla- nejament territorial i urbanístic, per tal de fomentar la diversitat d’usos urbanístics evitant el monofunciona- lisme i emplaçar adequadament una quantitat adient d’habitatge protegit, no concentrat espacialment i ben relacionat amb els equipaments (proposta núm. 9). • Establir en la legislació de règim local alguna mena de prestació mínima concreta d’allotjament d’emergència (proposta núm. 2 del document). • Modificar la legislació catalana d’habitatge per incor- porar un conjunt de mesures legals anti-discriminatò- ries que incloguin el concepte d’assetjament immobi- liari (proposta núm. 3 del document). Aquest informe va ser presentat el passat 9 de novembre davant del Síndic de Greuges, Sr. Rafael Ribó. A la reunió hi varen assistir també el director de l’àrea de Relacions Institucionals i Socials, Sr. Matias Vives, la directora de l’àrea de Salut i Afers Socials, Sra. M. Antònia Viedma, i l’adjunta al Síndic de Greuges, Sra. Laura Prat. Així mateix, el passat 18 de novembre, es va presentar davant del president del Parlament, Sr. Ernest Benach, el qual es va comprometre a lliurar aquest informe als grups parlamentaris i als membres de la Comissió de Política Social del Parlament perquè tinguin en compte les consideracions que s’hi fan a l’hora d’elaborar noves polítiques d’habitatge. Altres visites programades per presentar aquest informe són: • Conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Sr. Joaquim Nadal. • Conseller de Medi Ambient i Habitatge, Sr. Salvador Vila. Pla Estratègic Metropolità de Barcelona Butlletí núm. 16 - desembre 2005 POLÍTICA URBANÍSTICA, HABITATGE I COHESIÓ SOCIAL Reunió amb el president del Parlament, Sr. Ernest Benach. Font: Parlament de Catalunya 2B ut lle tí nú m . 1 6 - d es em br e 20 05 El passat 3 d’octubre es va presentar a la seu del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya l’informe titulat Planificació metropolitana concurrent, elaborat per un equip d’ERF - Gestió i Comunicació Ambiental - integrat pel sociòleg Ramon Folch, el biòleg Frederic Ximeno i l’enginyer industrial Ivan Capdevila. Aquest informe, encarregat pel Pla Estratègic Metro- polità de Barcelona, és una primera aproximació a una nova forma d’entendre el que haurien de ser en el futur els processos de planificació. Actualment hi ha una gran distància entre els instruments de planifica- ció i planejament, la realitat espacial i territorial i les estratègies de desenvolupament socioeconòmic per a un mateix territori. Això genera disfuncions que poden arribar a posar en risc el resultat dels projectes. Amb un enfocament molt més global, el concepte de planificació concurrent considera la matriu ambiental com a premissa ineludible per concretar les decisions espacials d’una planificació territorial –o d’un plane- jament urbanístic– que, a la vegada, ha de tenir en compte les opcions estratègiques socioeconòmiques prèviament decidides. Caldria, per tant, anar cap a una integració dels diferents processos de planificació que es juxtaposen i s’interrelacionen en la pràctica majoria de les actuacions territorials. En l’acte intervingueren el degà del Col·legi d’Arqui- tectes de Catalunya, Sr. Jesús Alonso, el president de la Comissió Delegada del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona, Sr. Dídac Pestaña, i el coordinador general del PEMB, Sr. Francesc Santacana. La matriu ambiental ha de ser la premissa ineludible per concretar les decisions espacials d’una planificació territorial o d’un planejament urbanístic. L’autor de l’estudi, Sr. Ramon Folch, va explicar als assistents la filosofia i la tesi del planejament concu- rrent. Tot seguit va iniciar la taula rodona integrada pel director general de Polítiques Ambientals i Sostenibili- tat del Departament de Medi Ambient i Habitatge, Sr. Jordi Cañas, el director del Programa de Planejament Territorial del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, Sr. Juli Esteban, l’alcalde de Gavà, Sr. Joaquim Balsera, i l’alcalde de Sant Cugat del Vallès, Sr. Lluís Recoder. La taula va ser moderada pel cate- dràtic d’urbanística de la UPC, Sr. Antoni Font. Els membres de la taula van donar el seu parer –des de diferents perspectives– sobre les conclusions de l’informe. L’acte va tenir un gran èxit d’audiència ja que hi van assistir un centenar de persones que van aprofitar el torn de paraula per plantejar diferents qüestions als ponents. (Podeu trobar la versió digital d’aquest informe a l’a- partat de documents de la web del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona: www.bcn2000.es) Presentació de l’informe sobre PLANIFICACIÓ METROPOLITANA CONCURRENT Presentació de l’informe Planificació metropolitana concurrent (3 d’octubre, Col·legi d’Arquitectes de Catalunya) 3B ut lle tí nú m . 1 6 - d es em br e 20 05 El passat 20 de setembre es va celebrar, a la Casa Llot- ja de la Cambra de Comerç de Barcelona, el primer seminari del PEMB sota el títol Les grans tendències socioeconòmiques del món en una perspectiva 2005. L’objectiu d’aquest seminari i d’altres que s’organitza- ran en el futur és oferir una àmplia i sòlida informació que permeti als principals líders del procés de planifi- cació estratègica de l’AMB reflexionar sobre els grans temes que poden tenir incidència en la formulació del Pla i que, a la vegada, aportin elements fonamentals per a la presa de decisions. Aquests seminaris han de permetre contestar les qüestions següents: • Quines tendències, oportunitats i amenaces estan apareixent? • Com poden afectar aquestes tendències el nos- tre entorn? • Com hauríem de reaccionar? I la pregunta més important i que dóna peu a la ponència marc és podem donar respostes eficients des de la nostra organització territorial? L’acte va ser inaugurat per l’alcalde de Barcelona i pre- sident del Consell General del PEMB, Sr. Joan Clos, pel vicepresident primer de la Mancomunitat de Municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i president de la Comissió Delegada del PEMB, Sr. Dídac Pestaña, i el director gerent de la Cambra Oficial de Comerç, Indús- tria i Navegació de Barcelona, Sr. Xavier Carbonell. En aquesta ocasió s’ha convidat el Sr. Augusto López- Claros, director del Global Competitiveness Program del World Economic Forum de Ginebra, que ens va oferir la ponència «Les grans tendències socioeconò- miques de l’entorn. Oportunitats i amenaces». El Sr. Augusto López-Claros, director del Global Competitiveness Program del World Economic Forum de Ginebra, participa en el primer seminari del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona En aquest seminari van intervenir també el Sr. F. Xa- vier Mena, catedràtic d’economia d’ESADE, el Sr. Jordi Gual, sots-director general de la Caixa, i el Sr. Oriol Nel·lo, secretari per a la Planificació Territorial de la Generalitat de Catalunya. (A l’apartat de documents de la web del PEMB (www.bcn2000.es) trobareu, dins de seminaris, la trans- cripció íntegra de la ponència del Dr. Augusto López- Claros, i la presentació gràfica que l’acompanya) PRIMER SEMINARI del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona Primer seminari del PEMB (20 de setembre, Casa Llotja de la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona) 4B ut lle tí nú m . 1 6 - d es em br e 20 05 Aquest any el viatge d’estudis del PEMB ha tingut com a destinació les ciutats de Beijing i Xangai. S’ha realit- zat entre el 15 i el 23 d’octubre i hi han participat un total de trenta-cinc persones, entre alcaldes, regidors, gestors i tècnics municipals i representants de les ins- titucions que donen suport al Pla. L’objectiu d’aquests viatges anuals és conèixer la realitat d’altres àrees metropolitanes (recordem que amb anterioritat es van visitar les ciutats de Munic, Estocolm i Varsòvia) de manera que, a través d’aquest coneixement, els res- ponsables municipals o institucionals disposin de la màxima informació per decidir les millors estratègies per als seus àmbits de competència. Hi ha, per tant, una primera qüestió que ja marca la diferència entre aquest i altres viatges anteriors: s’han visitat dues ciutats, no una. De fet la primera idea era visitar Xangai, considerada el paradigma de l’expansió/explosió xinesa. Tanmateix, tots els experts als quals vam demanar consell per a l’organització del viatge van coincidir en recomanar-nos la doble visita a les ciutats de Xangai i Beijing, no només per aprofitar economies d’escala (la durada del desplaça- ment) sinó per constatar dos models de ciutat força diferents. Ara bé, en tots dos casos són dues ciutats en període de renovació quasi total, d’una banda per respondre als requeriments de l’economia de mercat i, d’altra banda, –amb projectes espectaculars– per afrontar l’any 2008 els Jocs Olímpics a Beijing i l’any 2010 l’Exposició Universal a Xangai. En total i al llarg de la setmana que va durar el viatge, la delegació metropolitana va tenir la possibilitat d’in- formar-se de primera mà sobre aspectes referits a planificació urbana i estratègica, estructura econòmi- ca i financera, sistema educatiu, ciència i tecnologia, noves àrees industrials, sistema de transport, urba- nisme i habitatge, promoció econòmica i protecció del medi ambient. No és senzill fer una síntesi del que hem vist en aquesta nova experiència i potser no ho és perquè la primera consideració que cal fer és que pel que fa a «dimensió» no te rés a veure amb el que estem acos- tumats. Per exemple, el municipi de Barcelona té 99km2 i 1,5 milions d’habitants i la superfície de l’AMB és de 600km2, amb 3 milions d’habitants; en canvi, Beijing té 16.800km2 i una població de 15 milions i Xangai arriba als 30 milions. Hem visitat parcs tecno- lògics immensos i amb una qualitat de construcció BEIJING I XANGAI: PINZELLADES D’UN VIATGE A UNA ALTRA GALÀXIA Delegació del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona. Xina, octubre de 2005 5B ut lle tí nú m . 1 6 - d es em br e 20 05 Conscients de la necessitat de gestio- nar el transport de mercaderies amb criteris de sostenibilitat ambiental i d’eficiència econòmica i, també, de les dificultats de mobilitat que es donaran al delta del Llobregat i en el corredor del Llobregat, les institucions signants convenen l’elaboració d’aquest estudi. Els projectes previstos i en curs entorn al delta del Llobregat, amb l’ampliació de les plataformes portuària, aeropor- tuària i logístiques, han impulsat la sig- natura d’un conveni de col.laboració que té per objectiu: L’elaboració d’un estudi sobre l’accessibilitat viària a l’àmbit de la plataforma logística del delta del Llobregat (ja que aquest ocupa una posició estratègica, segons un informe elaborat pel PEMB) Les institucions que han signat aquest conveni són: • El Departament de Política Territorial i Obres Públiques • L’Autoritat Portuària de Barcelona • El Pla Estratègic Metropolità de Barcelona • El Consorci de la Zona Franca • Mercados y Abastecimientos de Barcelona, SA (MERCABARNA) • El Centre Intermodal de Logística, SA (CILSA) • Barcelona Regional, Agència Metropolitana de Desenvolupa- ment Urbanístic En aquest conveni, signat el 19 de setembre de 2005, s’acorda l’ela- boració d’un estudi sobre la mobilitat de les mercaderies a l’àmbit metropolita i l’accessibilitat viària a l’àmbit de la Vall Baixa del Llo- bregat amb els objectius següents: a) Caracteritzar en detall la generació i la destinació dels tràfics de mercaderies b) Realitzar una diagnosi sobre el nivell de servei actual de la xarxa viària i una prognosi de la seva evolució a mitjà i llarg termini. c) Dissenyar actuacions sobre la infraestructura viària que resolgui els problemes identificats d) Proposar mesures de gestió de la xarxa viària i, en general, de les instal·lacions logístiques. SIGNATURA D’UN CONVENI per a l’elaboració d’un estudi sobre l’origen i destí del tràfic de mercaderies a l’àmbit metropolità amb una especial atenció a l’accessibilitat a l’àmbit de la PLATAFORMA LOGÍSTICA DEL DELTA DEL LLOBREGAT poc habitual, hem vist autopistes de cinc carrils al bell mig de Beiging. A Xangai hem pujat al tercer edifici més alt del món (el Hyatt, amb 430 m) i hem pogut veure una exposició (que ocupava tot un edifici) dels nous projectes de la ciutat (aeroport, port, zona de Pudong, nou sistema de transports, etcètera). També hem sofert uns embussos colossals, hem necessitat no menys d’una hora per a qualsevol des- plaçament dins les ciutats, hem hagut de lluitar amb comportaments poc flexibles a l’hora de resoldre pro- blemes o ens ha estat impossible fer-nos entendre (el 99% de la població només parla xinès). Hem vist barris centrals més que degradats, que caldria recu- perar i, a la vegada, hem tingut la sensació que podria ser que en poc temps a les grans ciutats no quedi cap vestigi del que era l’arquitectura tradicional xinesa. Tanmateix, els responsables xinesos que ens han atès eren molt conscients de les seves febleses: les dues ciutats tenen en marxa un pla de millora del sistema públic de transport, que inclou metro, autobús i trens de rodalies, un pla per disminuir la densitat del centre històric traslladant població a noves zones a la perifè- ria i un nou programa educatiu que inclou formació en anglès (en aquest punt cal remarcar que ja tenen actualment 25 milions d’estudiants universitaris i 700.000 graduats que fan el doctorat en països estrangers). La Xina actual aprofita els avantatges d’un règim polí- tic de partit únic pel que fa a la presa de decisions i a la realització dels projectes i ho combina amb l’orien- tació a beneficis d’una economia de lliure mercat. Sembla contradictori, però de moment –i pel que hem vist– funciona... 6B ut lle tí nú m . 1 6 - d es em br e 20 05 Conscients de la dificultat de conciliar la vida familiar i laboral en una societat en què treballen 1.899.200 homes i 1.377.400 dones (segons dades de l’Institut d’Estadística de Catalunya), el Departament de Benestar i Família de la Generalitat de Catalunya ha iniciat l’elaboració d’un pla estratègic. Amb aquest Pla es pretén sensibilitzar la societat perquè el repartiment de les tasques domèstiques i familiars sigui equitatiu i no recaigui –de forma gaire- bé exclusiva– en les dones. Tanmateix, però, cal anar més enllà: no n’hi ha prou amb compartir les tasques sinó que cal també compartir les responsabilitats. És precisament en aquest punt en el qual posa èmfasi la campanya que el Departament de Benestar i Família ha endegat recentment als mitjans de comunicació. També preveu la creació de centres d’atenció per a per- sones dependents, noves escoles bressol, un augment del personal d’atenció domiciliària, etcètera. En definiti- va, totes aquelles mesures que ajudin a conciliar millor la vida familiar, laboral i personal i, en conseqüència, a augmentar la qualitat de vida dels ciutadans. Aquesta iniciativa coincideix plenament amb la que ja fa un temps va iniciar el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona i que va concloure a final del 2003 amb la publicació de l’informe La conciliació de la vida labo- ral, familiar i personal, elaborat per Núria Chinchilla. (Podeu accedir a la versió digital d’aquest informe a través de la web del PEMB: www.bcn2000.es) Pla estratègic per a la CONCILIACIÓ DE LA VIDA LABORAL, FAMILIAR I PERSONAL L’estudi publicat pel Pla Estratègic Metropolità de Barcelona Estratègies de les àrees metropolitanes davant l’ampliació de la Unió Europea, elaborat per Xavier Vives i Lluís Torrens, guanya el X Premi Catalunya d’Economia atorgat per la Socie- tat Catalana d’Economia amb el suport de Caixa Catalunya. Aquest informe planteja les estratègies d’especialització funcional que han d’adop- tar les àrees metropolitanes europees davant la progressiva globalització i amplia- ció de la Unió Europea. En l’estudi es posa de manifest que si bé Barcelona està ben situada pel que fa a l’especialització en ciutat-oci, no succeeix el mateix amb ciutat-seu i ciutat-innova- ció, especialitzacions en les quals cal fer un esforç important. (Podeu accedir a la versió digital d’aquest estudi a través de l’apartat de docu- ments de la web del PEMB) L’informe Estratègies de les àrees metropolitanes davant l’ampliació de la Unió Europea guanya el PREMI CATALUNYA D’ECONOMIA Xavier Vives Professor de IESE i UPF 7B ut lle tí nú m . 1 6 - d es em br e 20 05 El PEMB ha publicat un informe, elaborat per un grup d’experts, sobre la situació actual i les necessitats de futur dels subministraments d’aigua i d’energia, com també del servei de tractament de residus. En el cas de l’aigua, es consideren els aspectes de subministrament, sanejament i drenatge urbà i, en el cas de l’energia, els subministra- ments de gas i electricitat. Per a cadascun dels apartats es descriu la situació actual, els estàndards que cal assolir, les inversions necessàries i el seu calendari i cost. L’informe compta amb el vistiplau dels corresponents col·legis professio- nals i de les operadores dels serveis. En el moment de la seva publicació, s’ha inclòs un primer informe de seguiment sobre l’acompliment del calendari d’inversions. PUBLICACIONS DEL PLA Col·lecció d’estratègia núm. 2 Subministraments i serveis bàsics a l’Àrea Metropolitana de Barcelona col·lecció: estratègia Carles Conill, Miquel Vila, Albert Vilalta Suministraments i serveis bàsics a l’Àrea Metropolitana de Barcelona 2 Pla Estratègic Metropolità de Barcelona Amb aquest estudi, el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona aporta una reflexió innovadora sobre la realitat i les oportunitats d’un sector econò- mic que pot representar un nou impuls en el procés d’innovació i de des- envolupament de l’economia de l’Àrea Metropolitana. L’informe, elaborat pels professors José Ramón Lasuen i Ezequiel Baró, aborda la realitat econòmica del sector quinari que aplega activitats rela- cionades amb la indústria cultural, l’educació, la recerca, la salut i els serveis a les empreses. Es tracta, doncs, d’activitats amb un elevat com- ponent de coneixement i de creativitat, amb una presència actualment molt significativa en l’economia i amb unes elevades expectatives de crei- xement en un futur immediat. A més d’aportar dades significatives del sector, també destaca que –tant en termes de creixement econòmic com en termes d’ocupació– el sector presenta les taxes més elevades i més dinàmiques dins del marc de l’eco- nomia de l’entorn metropolità de Barcelona amb relació als altres sectors d’activitat. La realitat actual ja ens indica la tendència positiva del sector i la seva capacitat per assolir uns nivells de consolidació i de lideratge econòmic més grans. L’estudi proposa la conveniència de reforçar i de potenciar aquest sector, com una oportunitat ben clara per consolidar la posició estratègica de la metròpoli davant dels reptes de la major competitivitat mundial entre metròpolis, com ja va ser exposada en un anterior informe dels professors Xavier Vives i Lluís Torrens. L’entorn geogràfic, la qualitat de vida, les comunicacions i altres components de la realitat metropolitana de Barcelona incideixen també en el reforçament del sector i la seva progressió de futur. col·lecció: prospectiva José Ramón Lasuén Ezequiel Baró Sector quinaris. Motor de desenvolupament de l’Àrea Metropolitana de Barcelona 5 Pla Estratègic Metropolità de Barcelona Col·lecció de prospectiva núm. 5 Els sectors quinaris. Motor de desenvolupament de l’Àrea Metropolitana de Barcelona NOTA: Podeu accedir a la versió digital d’aquestes publicacions a través de la pàgina web del PEMB (bcn2000.es) B ut lle tí nú m 1 6 - d es em br e 20 05 Edita: Associació Pla Estratègic Metropolità de Barcelona Dipòsit legal: B-14-923.2002 Ausiàs Marc, 7, 1r. 08010 Barcelona Tel. 93 318 70 51 - Fax 93 317 48 35 e-mail: plaestrategic@bcn2000.es web: www.bcn2000.es Institució promotora: Amb el suport de: Pla Estratègic Metropolità de Barcelona D’acord amb la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us infor- mem que les vostres dades han estat incorporades en un fitxer automatitzat que ha estat prèviament comunicat a l’Agència de Protecció de Dades i que té com a titular el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona. L’ús de les vostres dades personals tindrà caràcter confidencial i es faran servir exclusivament per a activitats relacionades amb la promoció de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Puntualment es podran cedir aquestes dades a entitats col·laboradores per al mateix ús. En el supòsit de voler exercir els vostres drets d’oposició, rectificació i cancel·lació, poseu-vos en contacte amb nosaltres a la seu social del carrer Ausiàs Marc 7, 1r. L’Associació del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona és una associació privada sense ànim de lucre El Consell General de l’Associació, el constitueixen prop de 300 membres, entre els quals hi ha entitats privades, institucions públi- ques i administracions Joan Clos Alcalde de Barcelona i president del Consell General Dídac Pestaña Vicepresident primer de la Mancomunitat de Municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i president de la Comissió Delegada Francesc Santacana Coordinador general Rosa M. Cullell Presidenta de la Comissió de Prospectiva Josep Miquel Abad President de la Comissió d’Estratègia El Cercle d’Economia organitza un cicle sobre ECONOMIA I TERRITORI El Cercle d’Economia ha organitzat un cicle sobre Economia i Territori que coincideix plenament amb les línies de treball que, des de fa ja temps, va iniciar el Pla Estratègic Metropolità i que ha donat com a resul- tat els informes següents: • Subministraments i serveis bàsics a l’Àrea Metropolitana de Barcelona • Gestió aeroportuària • Mobilitat al delta del Llobregat El coordinador general del PEMB, Francesc Santacana, va participar en la sessió dedicada a Ports i Aeroports que es va celebrar el passat 12 de desembre. Institucions membres de la Comissió Delegada del Consell General: Departament d’Economia i Finances de la Generalitat de Catalunya Ajuntament de Barcelona Ajuntament de Badalona Ajuntament de Cornellà de Llobregat Ajuntament del Prat de Llobregat Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat Ajuntament de Montcada i Reixac Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet Ajuntament de Pallejà Ajuntament del Papiol Aena Autoritat Portuària de Barcelona Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona Cercle d’Economia Comissió Obrera Nacional de Catalunya Consell Comarcal del Baix Llobregat Consell Comarcal del Barcelonès Consorci de la Zona Franca de Barcelona Diputació de Barcelona Entitat Metropolitana del Transport Entitat Metropolitana del Medi Ambient Fira de Barcelona Foment del Treball Nacional Mancomunitat de Municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona Unió General de Treballadors Universitat de Barcelona