1En el decurs de la primera reunió de la Comissió delegada, es van definir els temes clau que haurà d‘assolir el nou Pla estratègic en un primer moment. Situar l’àrea metropolitana de Barcelona al mapa europeu dependrà en bona part de la qualitat i quantitat dels recursos humans existents. Facilitar la integració dels immigrants, oferir unes condicions prou atractives per als treballadors quali- ficats, garantir una convivència ciutadana fonamentada en una política d’habitatge equilibrada i accessible, i vetllar per una seguretat compartida, són les fites imprescindibles per aconseguir el model de societat que es vol per al futur de l’àm- bit metropolità. Aquest objectiu, juntament amb una polí- tica de mobilitat, basada en el transport públic, del tot necessari per consolidar el model de xarxa de ciutats que ha de configurar l’àrea metropolitana, i la implantació d’un model d’organització territorial equilibrat per a tots els muni- cipis de l’AMB, configuren els temes clau a treballar d’immediat que es van decidir en el decurs de la primera reunió de la Comissió delegada del Pla estratègic metropolità de Barcelona, per donar pas a la dinamització econòmica i al liderat- ge de Barcelona i el seu àmbit metropoli- tà en un futur proper. El procés de treball que se seguirà per aconseguir els objectius marcats s’iniciarà amb la creació de 5 subcomissions que treballaran cadas- cun dels temes clau definits –capital humà; model metropolità; transports i habitatge; dinamització econòmica; convivència ciutadana, i lideratge/globalització. Aquestes subcomissions, obertes a la participació del tots els membres del Consell General del Pla, es posaran en marxa de forma immediata i procediran a l’anàlisi de la percepció ciutadana sobre els temes clau. Les 5 subcomissions formen part de la Comissió de prospectiva del Pla estratègic, presidida per la Sra. Rosa Cullell. Un cop avaluats i analitzats els efectes dels temes clau en la societat metropolitana, s’establiran les estratègies necessàries que han de fer possible l’assoliment dels objectius a dalt esmentats. Per definir les estratègies s’ha creat la Comissió d’estratègia del Pla que presideix el Sr. Jose Miguel Abad. A banda, durant la reunió es van fer ofi- cials els nomenaments dels represen- tants dels nous membres del Consell General al Pla. La propera Comissió es farà a Cornellà de Llobregat, el 27 de juny. Pla estratègic metropolità de Barcelona Núm. 02 Maig-Juny 2002 Sumari La primera reunió de la Comissió delegada defineix els 5 temes clau a treballar L’oportunitat és part de l’estratègia La Fira d’una ciutat de ciutats Inici de les subcomissions de prospectiva Consolidació i posada en marxa de les Comissions d’enllaç Presentació de l’ODECAT Importància de la capacitat organit- zativa d’un territori Els alcaldes metropolitans coneixen el Pla de prop Notícies Publicacions Durant la reunió es van marcar els temes que tractarà el Pla La primera reunió de la Comissió delegada defineix els 5 temes clau a treballar Revista bimestral 2el Butlletí del Pla estratègic metropolità de BarcelonaNúm. 02 - Maig/Juny 2002 Sovint, a més de raons de pes i d’insistència, allò que fa avançar un projecte és la seva oportunitat, amb un toc just de gosadia. Per això crec que aquesta és l’hora d’impulsar de bell nou el projecte metropolità. Perquè es manifesta avui amb maduresa, perquè no ha estat obra de l’atzar sinó de la tenacitat, importunadora quan calia. I hem de ser conscients del que signifiquen les oportunitats. Perquè va més enllà de qüestions legals o competencials, i de discussions polítiques massa sovint estèrils, i avança a través de propostes estratègiques compartides. Perquè, superades les megalo- manies del passat, parteix d’una concepció de metròpoli entesa com a ciutat de ciutats, autònomes, solidàries i amb la pròpia identitat. Inscrita en el conjunt de Catalunya, posicionada en la Mediterrània des del bell mig de l’arc llatí i oberta a les regions d’Europa. Per això, mentre cada ciutat dissenya el seu pla, el seu projecte de ciutat, és bo iniciar coordinadament un Pla estratègic metropolità que incorpori i encaixi les diverses dinàmiques municipals i ciutadanes i en multipliqui les oportunitats. I deixeu-me concloure, en el centenari de la seva mort, amb una menció de Verdaguer, visionari profètic de la nova metròpoli en la seva oda “A Barcelona”: La mar no te l’han presa, ni el pla, ni la muntanya que s’alça a tes espatlles per fer-te de mantell, ni eix cel que fóra un dia ma tenda de campanya, ni eix sol que fóra un dia faró del meu vaixell; ni el geni, aqueixa estrella que et guia, ni eixes ales, la indústria i l’art, penyores d’un bell esdevenir... Tant de bo siguem capaços de desplegar conjuntament aquestes potencialitats de futur, de Garraf a Montgat com estratègicament apuntava el poeta, l’any 1883! Perquè un pla estratègic no ha d’estar pas renyit amb la poètica, diria jo, ben al contrari. L’oportunitat és part de l’estratègiaPer: Maite Arqué Alcaldessa de Badalona El 8 de juliol: 2n Consell General La Farga de l’Hospitalet serà la seu del 2n Consell General del Pla Els temes a tractar en aquest segon Consell seran els següents: El President de la Comissió delegada, Sr. José Cuervo, i el Coordinador gene- ral, Sr. Francesc Santacana, informaran de les activitats dutes a terme d’ençà del primer Consell. A continuació es presentaran els eixos de treball de les subcomissions de prospectiva, a càrrec de la presidenta de la Comissió de prospectiva, Sra. Rosa Cullell i dels presidents de cada subcomissió. Seguidament el Sr. José Miguel Abad, president de la Comissió d’estratègia presentarà les primeres iniciatives d’a- questa comissió, obrint a continuació el torn de debat obert per recollir suggeri- ments i opinions dels assistents. La cloenda de l’acte serà a càrrec del President del Consell General del Pla estratègic metropolità de Barcelona, i alcalde de Barcelona, Sr. Joan Clos. L’acte es farà a La Farga de l’Hospitalet de Llobregat, al carrer Girona 10, i començarà a les 18,30. 3el Butlletí del Pla estratègic metropolità de Barcelona Núm. 02 - Maig/Juny 2002 La Fira d’una ciutat de ciutats Per: Josep Gual Balmanya Director general de Fira de Barcelona La Fira de Barcelona és una entitat amb una gran tradició a Barcelona, Catalunya i Espanya, que fa que sigui present a la memòria col·lecti- va de la gent d’aquest país. Cons- cient i orgullosa d’aquesta rica herència, la ferma voluntat de la Fira de Barcelona, posada de manifest encara més en aquesta nova etapa, és la d’encarar el pre- sent i el futur amb una renovada ambició de seguir present a tots els àmbits de la nostra societat, a la vegada que lidera el creixement econòmic del nostre país. El Pla Estratègic 2000-2010, elabo- rat pels òrgans de direcció de la Fira, concreta com a objectius prioritaris d’aquesta institució “ésser la millor plataforma per a la projecció i la internacionalització de les empreses, dels sectors i de la comunitat en general” i, d’altra banda, “l’aportació d’econo- mia induïda a la ciutat i al territori”. I és que, el bon funcionament de la Fira de Barcelona té unes repercussions que van molt més enllà del compte de resultats de l’entitat. De que la Fira funcioni bé, tots en sortim beneficiats. Sense anar més lluny, un estudi encarre- gat per l’Associació de Grans Recintes Firals Europeus (EMECA) revela que l’activitat de la Fira de Barcelona genera un impacte indirecte sobre l’economia de la ciutat i la seva àrea d’influèn- cia que es xifra en 30.590 llocs de treball i més de 1.082 milions d’eu- ros, una creació de riquesa que és equivalent al 0,18% del PIB total espanyol i al 0,95% del total de Catalunya. Durant els anys d’existència de la Fira de Barcelona, aquesta ha vist com la ciutat que li dóna acollida canviava prodigiosament. Barcelona ha anat creixent al ritme de les dues exposicions universals i els Jocs Olímpics que ha viscut en poc més d’un segle, convertint-se en una ciutat més moderna, més cosmopolita, i també més metropo- litana. Això vol dir que Barcelona, avui en dia, ja no és tan sols una ciutat, sinó que s’ha covertit en una exten- sa xarxa de ciutats, amb unes fortes interconnexions, que comparteixen unes necessitats i uns objectius comuns. Dels 1.082 milions d’euros d’activi- tat econòmica i més de 30.000 llocs de treball indirectes que genera la Fira, una part molt important es queden a Barcelona i la seva àrea metropolitana, bene- ficiant al conjunt de la societat d’a- quest territori. Però un dels exemples més clars de que la Fira ha entès aquesta nova condició de Barcelona com a conjunt metropolità és l’aposta pel recinte batejat com a Montjuïc-2. Quan la Fira de Barcelona constatà la necessitat d’ampliar les seves instal·lacions, va establir com a base de treball en la búsqueda d’una nova ubicació, la premisa de que aquesta havia d’estar plenament integrada a la seva àrea urbana per tal de mantenir aquest element diferencia- dor i d’autèntic valor afegit respecte a d’altres fires espanyoles i europees. A partir d’aquesta base, la Fira de Barcelona escollí final- ment uns terrenys del polígon Pedrosa de l’Hospitalet de Llobregat per començar a cimentar el seu futur, deixant clar que la Barcelona que dóna nom a la Fira és ja una ciu- tat de ciutats. 4el Butlletí del Pla estratègic metropolità de BarcelonaNúm. 02 - Maig/Juny 2002 Ja s’ha dit en els primers docu- ments de presentació del Pla estratègic metropolità de Barcelona: l’estratègia cal ini- ciar-la i focalitzar-la en l’anàlisi de la prospectiva. És a dir, a partir de les tendències observables o previsibles del nostre entorn i que poden afec- tar de manera immediata a la dinàmica social i econòmica de l’àmbit metropolità de Barcelo- na. Amb aquesta premissa, la Comissió de prospectiva, presi- dida per la Sra. Rosa Cullell, ha iniciat el seu treball a partir de les seves subcomissions de prospecti- va. Aquestes tenen per objectiu reflexionar i aportar noves idees a l’entorn de cinc temes claus que la Comissió delegada del Pla Estra- tègic ha considerat prioritaris de cara a avaluar el seu possible impacte i les oportunitats que se’n poden desprendre com a conse- qüència d’una actitud que possibi- liti la millor capacitat per a pre- veure’ls i actuar amb estratègies innovadores i amb capacitat d’an- ticipació. Cadascuna de les cinc subcomis- sions té per missió, abordar un dels cinc temes claus escollits. Estan constituïdes per una presi- dència, una secretaria i els membres experts i represen- tants del Consell general que han expressat la seva voluntat de parti- cipar. En el moment de tancar l’e- dició d’aquest butlletí el nombre d’inscrits a les subcomissions és de 265 persones, representants d’un ampli ventall de sectors d’ac- tivitat, de representació cívica i també dels municipis que configu- ren l’àmbit territorial del Pla. Els temes a abordar i les presidèn- cies de cadascuna de les subco- missions amb els seus secretaris són les que s’indiquen tot seguit: Subcomissió Capital humà Presidenta: Isabel Aguilera Secretari: Àngel Hermosilla Subcomissió Dinamització Econòmica President: Carles Losada Secretari: Mateu Hernández Subcomissió Model metropolità, transports i habitatge President: Juli Esteban Secretari: Amadeu Iglesias Subcomissió Convivència Ciutada- na Presidenta: Esperança Esteve Secretari: Rafael Crespo Subcomissió Lideratge i Globalització President: Xavier Vives Secretari: Lluís Torrens Aquestes subcomissions tenen per missió analitzar abastament el tema que li correspon i elaborar un document de situació de la pro- blemàtica que poden representar les tendències actuals per a l’àmbit metropolità de Barce- lona. Al Consell General del 8 de juliol presentaran les seves hipòtesis de partida i el seu calendari de treball. Pel proper mes de desembre, pre- sentaran les seves conclusions a la Comissió delegada i seran distribuïdes a tot el Consell general en una sessió a celebrar durant el primer trimestre de l’any 2003. Inici de les subcomissions de prospectiva 5el Butlletí del Pla estratègic metropolità de Barcelona Núm. 02 - Maig/Juny 2002 L’organigrama del Pla estratègic metropolità inclou –com és sabut– cinc comissions d’enllaç i els hi assigna primordialment una tasca d’informació bi-direccional, en el sentit que són l’instrument a través del qual el Pla té coneixement de la diagnosi o situació del tema propi de cada comissió d’enllaç i, a la vegada, són també; una via per fer arribar informació sobre el desenvolupament i resultats del Pla als diferents actors socials implicats en aquestes comissions. D’acord amb aquest esquema, algunes de les comissions d’en- llaç han constituït grups de treball o, en altres casos, han iniciat el seu funcionament. En concret, l’activitat desenvolupada per cadascuna de les comissions és la següent: Comissió d’enllaç amb sectors econòmics estratègics. Responsa- ble: Sra. Maravillas Rojo. Els deu sectors econòmics estratègics que operen sota la “marca Barce- lona” són: Barcelona Centre Financer Europeu, Barcelona Centre Logístic, Barcelona Centre Mèdic, Fundació pel Desenvolupa- ment de la Dieta Mediterrània, Barcelona Centre de Disseny, Fundació Fòrum Ambiental, Turis- me de Barcelona, Barcelona Cen- tre Universitari, Barcelona Aeronàutica i de l’Espai, i Barce- lona Digital. Cadascun d’ells ha fet un informe de situació i ha identificat una llista de deu pro- postes estratègiques. Tota aques- ta informació serà traslladada a la Subcomissió de prospectiva de “Dinamització Econòmica”. Comissió d’enllaç territorial. Res- ponsable: Sr. Francesc Raventós. En aquest cas, s’han mantingut els primers contactes amb repre- sentants dels principals municipis de la segona corona, per tal de coordinar activitats d’àmbit terri- torial superior al de l’àrea metropolitana. D’altra banda s’han iniciat gestions per establir lligams de col·laboració amb les altres capitals catalanes. Comissió d’enllaç d’anàlisi econò- mica. Responsable: Dr. Joan Trullen. Aquesta Comis- sió ha constituït un grup de treball per consensuar una diagnosi sobre els punts forts/obstacles per al desenvolu- pament econòmic de l’àmbit terri- torial considerat. El grup de tre- ball –que ja ha mantingut una pri- mera sessió de treball el dia 6 de juny i que es reunirà amb periodicitat mensual– està integrat per representants del món institucional (Fira de Bar- celona, Consorci de la Zona Fran- ca, Foment del Treball, Universi- tat de Barcelona i Ajuntament de Barcelona) i del món empresarial (sectors: automoció, finances, mitjans de comunicació i indústria aeros- pacial). Comissió d’enllaç de medi ambient, estratègia i planejament urbà. Responsable: Dr. Ramon Folch. També en aquest cas s’ha constituït un grup de treball -que tindrà la seva primera reunió el dia 25 de juny– amb un calen- dari de reunions mensuals. El grup està integrat per professio- nals de les àrees de planejament urbà i de medi ambient, pertan- yents a les diferents administra- cions amb competències sobre aquests àmbits. Addicionalment a l’objectiu específic de conèixer els condicionants pel desenvolupa- ment del territori, la comissió es planteja com a fita molt important el promoure una cultura de col·laboració i de relació de tre- ball entre els dos àmbits d’activi- tat considerats. Comissió d’enllaç amb altres plans estratègics sectorials. Responsable: Joan Campreciós. Fins el moment aquesta comissió està integrada per representants del Fòrum de Municipis del Litoral de la Regió Metropolitana, del Pla Estratègic de l’Esport a la Ciutat de Barcelona, del Pla Estratègic del Sector Cultural de Barcelona i pel Consell de Formació Profes- sional. Es va tenir una primera reunió el dia 14 de maig. En el període transcorregut des de l’a- provació del Pla estratègic metro- polità, dues de les iniciatives sec- torials s’han dotat d’instruments d’abast metropolità: el Fòrum Metropolità de l’Esport i el Fòrum Metropolità de Regidors de Cultu- ra. Consolidació i posada en marxa de les Comissions d’enllaç 6el Butlletí del Pla estratègic metropolità de BarcelonaNúm. 02 - Juny 2002 Del seguiment de les principals estratègies que estan seguint les ciutats europees com elements de base per assegurar el seu creixement, es fàcil extreure’n una conclusió força immediata: totes estan impulsant, amb els matisos que es vulgui, els matei- xos clusters –la biotecnologia i les tecnologies de la informació i la comunicació. Amb l’accent en una parcel·la o altra de les possibilitats que ofereixen aquests àmbits, la realitat ens posa de manifest que no es donen massa alternatives originals, i que, d’altra banda, els processos de benchmarking, que tots estem seguint, accentuaran aquesta tònica. La pregunta que es planteja davant aquesta situació sembla prou evident: què hem de fer? En primer lloc pensar que estem parlant de sectors prou amplis i amb unes tecnologies molt horit- zontals. Per tant, amb moltes possibilitats i oportunitats pel desenvolupament d’activitats específiques d’acord amb les opcions reals de cada territori. Molt més quan, a hores d’ara, no es preveuen límits a aquests tipus d’activitats que neixen directament de la ciència o de la tecnologia, de la generació de noves idees i coneixements. Si això és així, en segon lloc, ens caldrà activar el sex appel autònom per tal d’intentar esta- blir elements diferenciadors tal com, un entorn de qualitat, una accessibilitat excel·lent, unes plataformes científiques i tecnològiques de primer nivell, una bona oferta cultural. Tanmateix, és molt possible que tot i això, encara se segueixin les mateixes pautes. La compe- tència és forta i hom s’espavila per millorar. És quan es pren consciència d’a- quest fet que sorgeix un element diferenciador definitiu: la capaci- tat d’organització del territori. Aquelles ciutats que tenen uns sistemes més ben dissenyats per preveure els futurs acontei- xements i una gestió més eficient per gestionar el present, en fun- ció d’aquesta visió de futur, són les ciutats que es diferencien. Encara que sigui fent el mateix! Vet aquí la importància del Pla estratègic metropolità. Presentació de l’ODECAT Importància de la capacitat organitzativa d’un territori Per:Francesc Santacana, Coordinador general El proppasat 11 de juny dins la “Jornada de desenvolupament estratègic a Catalunya i Europa” que va tenir lloc a Sabadell, es va presentar l’ODECAT (Observa- tori de Desenvolupament Estra- tègic a Catalunya), que promou la Generalitat de Catalunya. Els objectius principals de l’O- DECAT, són entre d’altres, donar a conèixer altres experiències de planificació estratègica a Cata- lunya, potenciar xarxes actives de treball cooperatiu entre els ens locals i territorials, avançar en l’estudi i la reflexió dels con- ceptes i les pràctiques de la pla- nificació estratègica i constituir- se en punt de trobada entre els ens localsi les empreses i ser- veis de consultoria. En aquesta línia les tasques bàsiques que té previstes són les següents: gestionar un portal web interactiu, elaborar una agenda d’activitats i notícies, coordinar fòrums de discussió, elaborar catàlegs de bones pràc- tiques, organitzar jornades tèc- niques d’estudi i informació i publicar textos de referència en matèria de planificació estratè- gica. L’acte de presentació va estar presidit pel Conseller de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, l’Honorable Sr. Felip Puig. Un dels actes de la Jornada va ser la taula rodona “De la planificació estratègica de ciutat al desenvolupament estra- tègic del territori” moderada pel Sr. Eugeni Madueño, en el decurs de la qual el Sr. Francesc Santacana va presentar el Pla estratègic metropolità de Barce- lona. A banda del Sr. Santacana, Coordinador general del Pla estratègic metropolità, van inter- venir a la taula els senyors: André Müller del Budesamt für Bauwesen und Raumordnung, Jean Marie Rousseau de la DG Regio Comissió Europea i Pere Torres, Secretari per a la Planifi- cació Territorial de la Generalitat de Catalunya. www.odecat.net 7el Butlletí del Pla estratègic metropolità de Barcelona Núm. 02 - Maig/Juny 2002 Els alcaldes metropolitans coneixen el Pla de prop L’Observatori de Barcelona “Barcelona és una de les ciutats més competitives d’Europa”, aquesta és la frase que va encapçalar, el proppassat 3 de maig, la presentació de l’estudi realitzat per “L’Observatori de Barcelona”, en el que conclou que Barcelona és l’única ciutat d’una mostra de 30 capitals i ciutats europees que se situa regularment entre les 10 primeres posicions dels rànquings internacionals de ciutats, en àmbits com els negocis, el coneixement, el turisme, la qualitat de vida o el cost dels factors productius. Aquest exhaustiu estudi, promogut per la Fundació Barcelona Promoció i per Barcelona Activa, analitza la posició de Barcelona, respecte 30 ciutats europe- es, a través de 31 indicadors d’acord amb els prin- cipals factors de competitivitat internacional. Així Barcelona ha estat considerada: la sisena millor ciutat per fer negocis, la tercera en quant el nombre de projectes d’inversió directa, la primera en millor qualitat de vida dels treballa- dors, la setena millor localització europea per als negocis electrònics i també la setena pel que fa a nombre de pernoctacions turístiques. L’Observatori és una iniciativa que pretén difondre informació sobre els aspectes més rellevants de la ciutat des d’una perspectiva comparada, per oferir referències que serveixin com a base per a la presa de decisions dels agents econòmics interesssats a establir-se o fer negocis a Barcelona. www.observatoribarcelona.org La delegació del Greater Seattle s’interessa en el Pla “Greater Seattle pot aprendre molt de Barcelona, especialment en termes de planificació estratègica a llarg termini”, són paraules del Sr. Bill Neukom, vice-president corporatiu i d’afers legals de Microsoft, en la visita a Barcelona que va realitzar la delegació de Seattle el proppassat mes de maig. La delegació, composta per unes 80 persones, va visitar Catalunya per avaluar la possibilitat de fer negocis al país. La visita, va estar organitzada per la “Trade Alliance of Greater Seattle”, associació dedica- da a la promoció de l’àrea metropolitana d’aquesta ciu- tat, i integrada entre d’altres entitats, pel Port i la Cambra de Comerç de Seattle. Durant l’estada van participar en trobades oficials amb el president de la Generalitat, l’alcalde de Barcelona i el president de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona. Dins els nombrosos contactes amb empreses i institucions catalanes dels diferents àmbits que aquesta delegació va mantenir durant aquests dies, el Sr. Francesc Santacana, va presentar-los el Pla estratègic metropolità de Barcelona, sorgit arran de l’evolució del Pla estratègic de la ciutat. La presentació es va fer a l’Aula Magna de la Universitat de Barcelona. A partir de la data d’aprovació del Pla estratègic metropolità de Barcelona, el Coordinador general, Sr. Francesc Santacana, va iniciar una tanda de visites als municipis integrants del Pla. Fins a la data, s’han mantingut trobades amb 29 alcaldes i existeix el com- promís de visitar els set restants abans de vacances. Les reunions han estat força estimulants i interessants. En primer lloc, perquè s’ha pogut constatar la bona disposició de tothom a col·laborar amb els objectius del Pla i, en segon lloc, perquè ha fet possible conèixer millor les particularitats, els problemes i les potencia- litats de cadascun dels municipis visitats i també per confirmar fins a quin punt les seves expec- tatives i necessitats estan presents en els primers temes crítics a estudiar per part de les Subcomissions de prospectiva del Pla. Molts dels problemes detectats són comuns a la gran majoria de municipis -convivència ciutadana, immi- gració, mobilitat, habitatge, serveis- i serà bo que la cerca de solucions de futur es faci amb una òptica global i comptant amb la opinió de tots els actors implicats. 8L’associació del Pla estratègic metropolità de Barcelona és una associació privada sense ànim de lucre. El Consell General de l’Associació el constitueixen prop de 300 membres, entre els quals s’hi compten entitats privades, institucions públiques i administracions. Joan Clos Alcalde de Barcelona i President del Consell General José Cuervo 2n Tinent d’Alcalde de Barcelona i President de la Comissió Delegada Francesc Santacana. Coordinador General Rosa Mª Cullell Presidenta de la Comissió de prospectiva Jose Miguel Abad President de la Comissió d’estratègia SUBCOMISSIÓ DE PROSPECTIVA CAPITAL HUMÀ: ISABEL AGUILERA (DIRECTORA GENERAL DE NH HOTELES) CONVIVÈNCIA CIUTADANA: ESPERANÇA ESTEVE (DIRECTORA DE SERVEIS DE L’ÀREA DE PROMOCIÓ SOCIAL I CIUTADA- NIA DE L’AJUNTAMENT DE SANTA COLOMA DE GRAMENET) TRANSPORTS, HABITATGE I MODEL METROPOLITÀ: JULI ESTEBAN (DIRECTOR DEL GABINET D’ESTUDIS URBANÍSTICS DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA) LIDERATGE I GLOBALITZACIÓ: XAVIER VIVES (PROFESSOR D’ECONOMIA I FINANCES DE L’INSEAD) DINAMITZACIÓ ECONÒMICA: CARLOS LOSADA (DIRECTOR GENERAL D’ESADE) COMISSIONS D’ENLLAÇ: SECTORS ECONÒMICS I ESTRATÈGICS:MARAVILLAS ROJO (REGIDORA DE PROMOCIÓ ECONÒMICA, OCUPACIÓ, TURISME I COMERÇ DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA) ANÀLISI ECONÒMICA: JOAN TRULLÉN (PROFESSOR D’ECONOMIA URBANA DE LA UAB) XARXES TERRITORIALS: FRANCESC RAVENTÓS (CONSELLER DELEGAT DE CATALANA D’INICIATIVES, SCR) MEDI AMBIENT I URBANISME: RAMON FOLCH (EXPERT EN SOCIOECOLOGIA I COMUNICACIÓ AMBIENTAL, DIRECTOR ESTUDI RAMON FOLCH - GESTIÓ I COMUNICACIÓ AMBIENTAL, S.L.) ALTRES PLANS ESTRATÈGICS SECTORIALS: JOAN CAMPRECIÓS (COORDINADOR ADJUNT DEL PLA ESTRATÈGIC METRO- POLITÀ DE BARCELONA) Publicacions En aquest número presentem el lli- bre “El tercer sector i l’economia social a Barcelona”, publicat pel Consell Econòmic i Social de Barce- lona, dins de la col·lecció Quaderns del CESB. La tesi que defensa aquest llibre és que tant les empreses de l’Econo- mia Social com les empreses i enti- tats del Tercer Sector són instru- ments que han de satisfer unes necessitats a les quals, l’estat i el mercat, no donen una resposta satisfactòria. Economia Social, Tercer Sector i Tercer Sistema no són tres sectors independents i diferents sinó termes que han de facilitar la identificació d’un únic sector. El llibre, doncs, pretén ser un instrument més, que ajudi a la visualització de les organitzacions de la societat civil. Es centra en l’àmbit territorial de la ciutat de Barcelona, tot i que fa alguna incursió en l’àmbit internacional i facilita algun exemple desenvolupat a l’àrea metropolitana de Barcelona. Per més informació: CESB Tel. 93 342 94 14 cebs@mail.bcn.es el Butlletí del Pla estratègic metropolità de BarcelonaNúm. 02 - Juny 2002 Institucions Membres de la Comissió Delegada del Consell General Ajuntament de Barcelona Ajuntament de Badalona Ajuntament de Cornellà de Llobregat Ajuntament del Prat de Llobregat Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat Ajuntament de Montcada i Reixac Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet Ajuntament de Pallejà Ajuntament del Papiol Autoritat Portuària de Barcelona Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona Cercle d’Economia Comissió Obrera Nacional de Catalunya Consell Comarcal del Baix Llobregat Consell Comarcal del Barcelonès Consorci de la Zona Franca de Barcelona Diputació de Barcelona Entitat metropolitana del Trasport Entitat metropolitana del Medi Ambient Fira de Barcelona Foment del Treball Nacional Mancomunitat de Municipis de l’Àrea metropolitana de Barcelona Unió General de Treballadors Universitat de Barcelona Institució promotora Edita Associació Pla estratègic metropolità de Barcelona Dipòsit Legal B-14.923-2002 Disseny gràfic Jordi Massip - Comunicació gràfica Impressió Grup Artyplan - Artymnprès, S.A. Ausiàs Marc, 7, 1r. 08010 Barcelona T. 93 318 70 51 F. 93 317 48 35 plaestrategic@bcn2000.es www.bcn2000.es