/ 6 / va l o r a c i ó q ua l i t a t i va d e l c o m e r ç 6.1 Enquesta d’opinió sobre el comerç a través de l’Òmnibus Municipal Com s’ha anat fent als anys anteriors, durant l’any 2001 s’ha realitzat una enquesta periòdica als ciutadans i ciutadanes de Barcelona, en la que se’ls hi demanava la seva opinió sobre una sèrie de qüestions relacionades amb el comerç de la nostra ciutat. Les enquestes són trimestrals, i es plantegen dues tandes de preguntes. Així la primera i ter- cera onada (1er i 3er trimestre de l’any) pregunten les mateixes qüestions i el mateix passa amb les plantejades al 2on i quart trimestre. Aquesta rotació dóna una informació més àmplia i la seva repetició permet veure l’evolució de l’opinió al llarg de l’any. Es realitzen 1.000 entrevistes (mos- tra aleatòria en base a quotes de sexe, edat i districte municipal calculades proporcionalment sobre el padró municipal d’habitants). Les preguntes que es van fer a llarg de l’any 2001, han donat els següents resultats: A. En relació a l’oferta comercial de Barcelona, el grau de satisfacció expressat pels responsables de la compra és de 7,7 (puja respecte de l’any 2000 i se situa al nivell de satisfacció de l’any 1999). Mitjana 10 7,7 7,6 8 7,4 7,7 7,7 6 4 2 0 Des. 99 Març 00 Set. 00 Març 01 Set. 01 * Les persones responsables de la compra es mostren satisfetes dels horaris comercials de la ciutat, ja que els puntuen amb un 7,7 de mitjana. El nivell de satisfacció és una dècima més alt que l’any 2000. * També es mostren satisfets de l’atenció rebuda per part del personal dels comerços. Aquest aspecte el puntuen amb un 7,2 sobre 10. Desglossant aquesta xifra resulta que un 17,5% n’està molt content, un 52,1% bastant, un 25,4% regular i un 4,3% més aviat descontent. el comerç 23 / 6 / / 6 / B. Un 51,6% de les responsables de la compra escullen com establiment on se senten millor ate- C. Respecte de les qüestions plantejades al voltant de l’acte de compra, les persones consultades sos la botiga de barri, un 15,9% al mercat municipal i un 11,9% al supermercat. Segueixen la solen comprar principalment els aliments al supermercat (43,9%), al mercat municipal botiga especialitzada, el gran magatzem, els centres comercials i l’hipermercat. (28,6%) i a la botiga de barri (16%). Els homes van més al supermercat, mentre que les dones i les persones grans van més al mercat. * Els aspectes que més es valoren són l’honradesa, la professionalitat dels comerciants i el Els joves opten pel supermercat i les persones d’edat intermèdia pels centres comercials. seu tracte personal. També la rapidesa i l’assessorament del producte. En general, les dones valoren més tots aquests aspectes que els homes. Al supermercat 43,9 41,3 Al mercat municipal 28,6 34,4 La honradesa 96,6 97,1 A la botiga del barri 16,0 14,4 La professionalitat 95,1 5,0 96,3 Al hipermercat 3,5 El tracte que rep 93,5 94,3 Als centres comercials 2,7 2,0 La rapidesa 88,6 92,1 A la botiga especialitzada 1,5 1,6 Assesorament producte 86,1 92,0 Al gran magatzem 1,5 1,2 Març 01 Set. 01 Altres 0,2 0,9 No sap 0,6 0,7 * Més d’un un 46,4% dels consultats es mostra en contra de l’obertura dels comerços en diu- Des. 01 Juny. 01 menge, un 21% es mostra indiferent i 31,3% a favor. * Les persones consultades per als productes d’ús quotidià (neteja, perfumeria, etc.) van més al supermercat (55,5%), la botiga de barri (20,4%) i la botiga especialitzada (6,7%). 100 90 Al supermercat 55,5 61,9 80 70 NS-NC A la botiga del barri 20,4 17,0 Molt en contra 60 En contra A la botiga especialitzada 6,7 7,4 50 Ni a favor ni en contra A favor Al hipermercat 6,5 40 Molt a favor 4,5 30 Als centres comercials 4,3 3,0 20 Al mercat municipal 2,8 10 2,4 0 Març 01 Set. 01 Al gran magatzem 2,6 2,1 Altres 1,0 0,2 No sap 1,0 0,7 Des. 01 Juny. 01 24 el comerç el comerç 25 / 6 / / 6 / * La compra de roba i calçat la fan principalment a la botiga especialitzada (40,2%) i a la botiga * La compra de productes de lleure i cultura l’acostumen a fer a la botiga especialitzada de barri (31,1%). En segon lloc, als centres comercials (12,9%) i als grans magatzems (11,5%). (41,7%), la botiga de barri (21,4%), els centres comercials (14,8%), els grans magatzems (12%) i a l’hipermercat (2,4%). A mesura que augmenta l’edat van menys als centres comer- cials i més a les botigues de barri. A la botiga especialitzada 40,2 39,8 A la botiga del barri 31,1 33,7 A la botiga especialitzada 41,7 40,2 Als centres comercials 12,9 11,0 A la botiga del barri 21,4 24,0 Al gran magatzem 11,5 114 Als centres comercials 14,8 13,6 Al hipermercat 1,3 1,1 Al gran magatzem 12,0 11,9 Al mercat municipal 1,0 Al hipermercat 2,40,9 1,7 Al supermercat 0,0 0,2 Al mercat municipal 0,4 0,4 Altres 1,0 1,0 Al supermercat 0,1 0,2 No sap 1,0 0,9 Altres 1,2 2,7 Des. 01 Juny. 01 No sap 6,0 5,3 Des. 01 Juny. 01 * La compra de productes de parament de la llar la realitzen a la botiga especialitzada (33,%) i a la de barri (28,9%). En menor freqüència als centres comercials (11,1%) i als grans magat- zems (10,9%). D. Respecte del sistema de transport, la gran majoria de les persones consultades van a peu a comprar els aliments (més del 80%). . A la botiga especialitzada 33,0 30,4 100 A la botiga del barri 28,9 32,7 90 Als centres comercials 11,1 80 11,5 70 NS-NC Al gran magatzem 10,9 12,9 Altres60 Transports privats Al hipermercat 5,9 50 Transports públics 2,6 A peu Al mercat municipal 3,3 40 2,1 30 Al supermercat 0,8 0,4 20 Altres 0,9 10 2,5 0 Juny 01 Des. 01 No sap 5,2 4,9 Des. 01 Juny. 01 26 el comerç el comerç 27 / 6 / / 6 / També, per a la compra dels altres productes d’ús quotidià es va a peu. Només van en cotxe al vol- I per comprar els productes de lleure i cultura, un 46,4% va a peu, un 21,5% en metro, un 9,7% tant del 10% i en transport públic al voltant d’un 4%. en autobús, un 12,6% en cotxe i un 3,2% en moto. 100 90 100 80 90 70 NS-NC 80 Altres 60 NS-NCTransports privats 70 Altres 50 Transports públics 60 Transports privats A peu 40 50 Transports públics A peu 30 40 20 30 10 20 0 Juny 01 Des. 01 10 Per comprar la roba i el calçat, més de la meitat va a peu. En segon lloc en metro i després en cotxe i autobús. 0 Juny 01 Des. 01 100 E. Del total dels consultats, un 59,9% acostuma a anar a zones comercials. Els eixos comercials 90 més freqüentats són Barnacentre, la zona de la Diagonal, Passeig de Gràcia/Rambla 80 70 Catalunya, Eix de Sants-Creu Coberta, Gran de Gràcia i Gran de Sant Andreu.NS-NC Altres 60 Transports privats 50 Transports públics * Els tipus de producte que més compren a les zones comercials son roba i calçat i seguei- A peu 40 xen els productes de lleure i cultura (llibres, cd, jocs...). Amb menys freqüència compren ali- 30 ments, productes d’ús quotidià i articles de parament de la llar. 20 10 F. Un 9,5% ha comprat alguna vegada mitjançant Internet (comerç electrònic). Més els homes, 0 Juny 01 Des. 01 les persones de 16 a 44 anys i de nivell mig i alt d’estudis que altres sectors de la població. Com a l’anterior tipus de producte, el sistema de transport més utilitzat per a la compra del para- La majoria ha comprat per internet de forma ocasional (82,1%). La resta ho fa amb una ment de la llar és el desplaçament a peu. freqüencia bimensual (7,4%) o mensual (6,3%), cada quinze dies (3,2%) i setmanalment (1,1%). 100 100 90 90 80 80 Ocasionalment 70 NS-NC 70 Cada dos mesos Altres 60 60 MensualmentTransports privats 50 Cada quinze dies50 Transports públics Setmanalment A peu 40 40 30 30 20 20 10 10 0 0 Juny 01 Des. 01Juny 01 Des. 01 28 el comerç el comerç 29 / 6 / / 6 / Les compres més habituals per Internet són les relacionades amb lleure i cultura (llibres, viat- Les principals dades obtingudes l’any 2001 han estat: ges i música), i alimentació. Segueixen els productes relacionats amb l’ordinador i software. * Realitza gestió informatitzada del seu negoci un 38% del total dels establiments enquestats, sent el sector de Farmàcia, drogueria i perfumeria (60%) el que està més informatitzat. Llibre 29 5 34,4 TENEN GESTIÓ INFORMATITZADA (%) Aliments 25,3 19,8 Música 21,1 70 60 19,8 60 Viatges 21,1 50 52 17,7 40 38 39 Ordinadors i software 10,5 30 28 12,5 20 24 Altres productes quotidians 7,4 10 6,3 0 Parament de la llar 2,1 Total Alimentació Equipament Parament Farmàcia, Lleure i Personal Llar drogueria i cultura 2,1 perfumeriaJocs 7,3 * El nombre mig d’empleats per establiment és de 2,8, i és el sector d’Alimentació el que Roba, calçat 2,1 3,1 ocupa més persones per establiment. No sap 10,5 17,7 NOMBRE MIG D’OCUPATS PER ESTABLIMENT Des. 01 Juny. 01 4,0 3,0 3,4 2,8 3,0 2,3 2,5 6.2. Enquesta d’Activitat del sector comercial 2,0 2,0 1,0 0,0 Durant l’any 2000 va endegar-se la realització d’una enquesta dirigida als comerciants que Total Alimentació Equipament Parament Farmàcia, Lleure i Personal Llar drogueria i cultura permetés avaluar l’evolució de l’activitat comercial a la ciutat de Barcelona i copsar l’opinió del perfumeria sector respecte de les múltiples qüestions proposades. Aquesta es va continuar realitzant durant l’any 2001 per tal de conèixer les tendències del sector comercial, analitzar les constants obser- vades i obtenir un diagnòstic el més acurat possible del comerç de la ciutat i l’opinió dels agents * disposa d’internet un 17% del total. Els subsectors comercials que més implantat ho tenen del mateix. són els de Parament de la Llar (28%) i Farmàcia, drogueria i perfumeria (23%) L’enquesta es realitza a una sèrie aleatòria d’establiments distribuïts respectant quotes per INTERNET AL NEGOCI (%) sector i districtes, amb una periodicitat quadrimestral. 28 30 25 23 El sectors enquestats (amb els seus corresponents subsectors) són: 20 * Alimentació 15 17 16 10 12 * Equipament personal 9 5 * Parament de la llar 0 * Farmàcia, Drogueria i Perfumeria Total Alimentació Equipament Parament Farmàcia, Lleure i Personal Llar drogueria i cultura * Lleure i Cultura perfumeria 30 el comerç el comerç 31 / 6 / * Els establiments amb pàgina web només són un 5% del total, sent el sector de Parament de la Llar el que sobresurt de la mitjana amb un 10% del establiments amb pàgina web. Del total de pàgines, el 76% es consideren informatives, el 16% realitza comerç amb particulars (B2C) i el 8% realitza comerç amb altres empreses (B2B). * Un 79% dels establiments enquestats estan totalment en desacord amb l’obertura en diu- menge, i quan la qüestió plantejada es refereix al seu propi negoci el percentatge de nego- cis totalment en desacord és del 81%. * Respecte de l’evolució del negoci en els 2 darrers anys, per a un 54% s’ha mantingut igual, i per a un 26% s’ha incrementat. La mitjana d’increment se situa al voltant del 15%. El 20% dels enquestats declaren que el seu negoci ha disminuït. El sectors que han tingut una millor evolució han estat els de Farmàcia, drogueria i perfumeria, i el de Parament de la Llar. EVOLUCIÓ DEL NEGOCI EN ELS DARRERS 2 ANYS (%) 70 60 63 50 54 5652 53 47 40 30 3329 20 26 20 23 25 24 23 19 2117 10 12 0 Total Alimentació Equipament Parament Farmàcia, dro- Lleure i Personal Llar gueria i perfume- cultura ria Increment Es manté igual Ha disminuït * Quant a l’evolució del negoci als propers 2 anys, els enquestats pensaven en un 28% que seria millor, un 51% que seria igual i un 21% que minvaria. Es detecta un cert pessimisme en la onada corresponent a l’últim quadrimestre de l’any, sens dubte influenciat pels impor- tants esdeveniments internacionals arran del 11-S i la posterior recessió econòmica que s’ha notat a tots el mercats. 32 el comerç