/ 1 1 / / 1 1 / ba r c e l o n a , c i u t a t d e c o m p r a s i n t e r n a c i o n a l Seguint la línia dels darrers anys, Barcelona en l’any 2001 s’ha consolidat com a destinació de PROVÍNCIA IMPORT OP. % SOBRE TOTAL % INCR. ANY NUM. OP. % SOBRE TOTAL % INCR. ANY (EUROS) ANTERIOR ANTERIOR compres a nivell internacional, donant a conèixer allò que ens diferencia de les ciutats competi- dores; GRAN CANARIA 205.748.608,98 6,51% 14,29% 1.899.942 4,47% 17,84% GIRONA 205.380.484,78 6,50% 16,36% 3.129.213 7,36% 10,17% – El nostre urbanisme, que té com a resultat un eix comercial de 5km (Shopping Line), que uneix les quatres zones més atractives a nivell turístic (La Rambla/Port Vell, Barri Gòtic/Pl. Catalunya, TENERIFE 195.713.359,44 6,19% 20,78% 1.742.121 4,09% 20,05% Eixample i Diagonal) TARRAGONA 64.839.696,20 2,05% 6,74% 838.643 1,97% 2,72% – L’oferta àmplia, rica i variada, complementant les marques pròpies de la nostra ciutat amb les VALENCIA 59.520.838,15 1,88% 28,93% 609.657 1,43% 23,60% marques internacionals. – La possibilitat de passejar, a través del Shopping Line, i combinar les compres amb l’arquitec- CADIZ 58.508.774,98 1,85% 28,63% 500.532 1,18% 28,38% tura, cultura, gastronomia, oci, lleure... SEVILLA 57.487.092,36 1,82% 14,15% 648.182 1,52% 11,09% – El nivell preus/servei, una interrelació que presenta una oferta molt competitiva a nivell inter- nacional GUIPUZCOA 41.764.877,76 1,32% -3,07% 566.174 1,33% -9,71% MURCIA 36.795.372,29 1,16% 26,84% 340.128 0,80% 17,69% De totes formes la nota més destacada d’enguany ha sigut que Barcelona ha resistit els efec- tes negatius de la crisi generada arran dels esdeveniments dels mes de setembre a Nova York. Un VIZCAYA 36.401.758,22 1,15% 7,52% 1.874.050 4,41% 1,23% increment en la despesa dels turistes del 24,18%, dos punts per sobre de la mitjana de l’Estat, ava- GRANADA 33.885.273,44 1,07% 15,67% 451.195 1,06% 12,54% len aquesta tesi. LLEIDA 27.858.141,11 0,88% 19,99% 435.902 1,02% 14,83% En despesa realitzada utilitzant targeta de crèdit hem crescut un 18,88%, quan el ritme que es portava fins l’agost era del 23%, continuant essent líders i representant el 15,21% del total esta- NAVARRA 27.539.886,84 0,87% 44,25% 582.407 1,37% 30,57% tal. A nivell orientatiu Madrid representa el 12,40% i ha crescut un 13,77%. PONTEVEDRA 26.463.339,24 0,84% 15,64% 319.471 0,75% 11,86% ALMERIA 23.459.466,75 0,74% 22,04% 272.592 0,64% 16,36% POSICIONAMENT DE BARCELONA EN DESPESES DE TURISTES. RÀNQUING DE PROVÍNCIES (20 PRIMERES) PROVÍNCIA IMPORT OP. % SOBRE TOTAL % INCR. ANY NUM. OP. % SOBRE TOTAL % INCR. ANY (EUROS) ANTERIOR ANTERIOR En el conjunt de despeses en targeta i efectiu, retirat en els caixers, el creixement de Barcelona BARCELONA 480.393.991,89 15,21% 18,71% 10.086.562 23,71% 12,67% ha estat del 24,18% i representa el 15,83% del total estatal i òbviament mantenint el nostre lide- ratge, En definitiva, hem arribat als 829 milions d’euros, i Madrid ha aconseguit 643 milions d’eu- MADRID 434.979.537,72 13,77% 12,40% 4.780.620 11,24% 11,00% ros. MALAGA 378.754.253,05 11,99% 23,51% 3.124.120 7,34% 22,14% Pel que fa a la tipologia dels nostres clients, el Regne Unit ocupa el primer lloc, i USA ha pas- sat al segon lloc. L’any anterior aquestes posicions estaven canviades. El creixement del Regne BALEARES 317.609.323,02 10,05% 13,85% 3.264.417 7,67% 8,27% Unit ha esta del 28,83%, USA del 10,79%, França ocupa el tercer lloc, seguida d’Alemanya, Itàlia, ALICANTE 242.516.121,57 7,68% 27,17% 2.404.545 5,65% 19,66% Suïssa, Holanda i Japó, que ha representat el 2,74% amb un decrement del 6,21%. 58 el comerç el comerç 59 / 1 1 / / 1 1 / DESPESA DE TURISTES AMB TARGETA VISA I MASTERCARD ( *) ANY 2001 El comerç continua sent el sector més important, representa el 44,04% de la totalitat de les despeses realitzades amb targeta, el comerç especialitzat té una participació del 64,73% i els PAÍS IMPORT OP. % SOBRE TOTAL % INCR. ANY NUM. OP. % SOBRE TOTAL % INCR. ANY OP: MITJA (EUROS) ANTERIOR ANTERIOR (EUROS) grans operadors del 35,27% . El creixement del primer ha estat del 20,24% i el dels grans opera- dors del 18,47%, i el creixement del sector ha estat del 19,60%. REGNE UNIT 76.261.858,97 15,87% 28,83% 1.094.644 10,85% 23,12% 69,67 USA 74.818.718,49 15,57% 10,79% 1.013.636 10,05% 10,72% 73,81 FRANÇA 61.501.590,13 12,80% 17,75% 2.851.494 28,27% 9,96% 21,57 COMPRES MENSUALS AMB TARGETES ESTRANGERES. COMERÇOS ESPECIALITZATS I GRANS OPERADORS, I PERCENTATGE DE PARTICIPACIÓ EN EL TOTAL DE LA DESPESA AMB TARGETES VISA I MASTERCARD ( *) ALEMANYA 40.109.826,02 8,35% 17,93% 1.084.129 10,75% 5,94% 37,00 Comerc Especialitzat Grans operadors Total Comerç ITÀLIA 29.470.032,90 6,13% 11,43% 513.221 5,09% 7,12% 57,42 Absolut(Euros) % Incr. Absolut (Euros) % Incr. Absolut (Euros) % (sobre Incr. Total BarcelonaBarcelona) (Euros) SUÏSSA 20.944.931,94 4,36% 20,00% 380.900 3,78% 9,23% 54,99 GENER 7.726.543,47 63,56% 51,83% 4.429.795,34 36,44% 77,72% 12.156.338,81 44,39% 60,34% 27.401.689,73 HOLANDA 20.430.369,06 4,25% 35,63% 675.559 6,70% 23,90% 30,24 FEBRER 6.953.044,01 65,00% 36,63% 3.743.133,82 35,00% 50,17% 10.696.177,83 42,83% 41,08% 24.990.211,87 JAPÓ 13.183.485,24 2,74% -6,21% 111.872 1,11% -0,06% 117,84 BÈLGICA 12.322.965,62 2,57% 15,49% 437.941 4,34% 8,23% 28,14 MARÇ 9.109.658,14 62,70% 24,78% 5.419.102,64 37,30% 6,99% 14.528.760,78 43,61% 17,49% 33.336.487,06 PORTUGAL 11.210.522,69 2,33% 5,67% 220.488 2,19% -1,81% 50,84 ABRIL 11.429.326,58 65,61% 21,05% 5.989.481,11 34,39% 25,76% 17.418.807,69 43,10% 22,63% 40.442.439,16 SUÈCIA 9.930.775,89 2,07% 20,74% 160.614 1,59% 20,42% 61,83 MAIG 13.995.070,32 65,78% 34,86% 7.279.601,34 34,22% 26,84% 21.274.671,66 44,41% 32,01% 47.932.155,61 NORUEGA 9.897.771,17 2,06% 55,98% 126.179 1,25% 44,61% 78,44 9.883.765,58 2,06% 21,42% 157.927 1,57% 24,55% 62,58 JUNY 13.710.314,03 64,89% 26,57% 7.417.873,72 35,11% 26,14% 21.128.187,76 45,23% 26,42% 46.744.939,61ARGENTINA ISRAEL 8.778.992,14 1,83% 66,65% 117.492 1,16% 77,84% 74,72 JULIOL 15.624.997,02 66,67% 28,91% 7.810.679,60 33,33% 32,91% 23.435.676,62 43,28% 30,21% 54.183.681,52 MÈXIC 8.382.199,88 1,74% 57,14% 93.750 0,93% 54,63% 89,41 AGOST 14.378.621,06 63,38% 23,02% 8.306.680,88 36,62% 22,23% 22.685.301,94 43,09% 22,73% 52.675.169,93 CANADÀ 5.241.108,81 1,09% 22,52% 74.490 0,74% 14,87% 70,36 SETEMBRE 12.639.558,30 61,59% 10,41% 7.883.563,12 38,41% 13,01% 20.523.121,43 46,75% 11,40% 43.927.993,28 BRASIL 5.228.282,84 1,09% -9,21% 72.978 0,72% -11,82% 71,64 DINAMARCA 4.987.974,16 1,04% 20,64% 100.614 1,00% 16,94% 49,58 OCTUBRE 12.700.367,12 62,20% 2,28% 7.718.992,66 37,80% -4,52% 20.419.359,78 45,46% -0,40% 44.949.082,57 ÀUSTRIA 4.275.992,90 0,89% 8,01% 64.865 0,64% 5,49% 65,92 NOVEMBRE 10.475.129,25 61,06% -1,30% 6.679.355,18 38,94% 4,60% 17.154.484,43 47,28% 0,92% 36.301.468,55 RÚSSIA 4.058.925,29 0,84% 127,76% 57.884 0,57% 106,49% 70,12 DESEMBRE 9.085.348,86 64,09% 10,70% 5.090.921,05 35,91% 0,01% 14.176.269,91 51,03% 6,61% 27.797.569,23 IRLANDA 3.794.750,63 0,79% 30,04% 47.515 0,47% 24,36% 79,86 TOTAL 137.827.978,18 64,73% 20,24% 77.769.180,46 35,27% 18,47% 215.597.158,64 44,04% 19,60% 480.682.888,13 AUSTRÀLIA 3.660.537,71 0,76% 6,90% 60.841 0,60% 2,56% 60,17 FINLANDIA 3.406.713,31 0,71% 10,63% 52.701 0,52% 14,39% 64,64 * no inclou les targetes canalitzades a través del grup 4B VENEZUELA 3.185.260,66 0,66% 36,37% 33.327 0,33% 27,81% 95,58 HONG KONG 2.372.420,43 0,49% 11,54% 16.485 0,16% 16,08% 143,91 Val a dir, però, que la crisi ha provocat que el comerç hagi resultat un dels sectors més afectats TURQUÍA 2.209.079,03 0,46% -35,59% 26.182 0,26% -40,13% 84,37 ja que la mitjana de creixement dels mesos d’octubre, novembre i desembre ha estat només del XILE 2.119.042,79 0,44% 13,78% 26.972 0,27% 16,39% 78,56 1,88%, i es va aturar l’espectacular creixement que es venia produint durant els primers 8 mesos POLÒNIA 1.841.551,93 0,38% 33,64% 52.549 0,52% 9,02% 35,04 de l’any (31,53%). Cal ressaltar l’increment dels mesos de Maig i Juny, per damunt del 30% i el LUXEMBURG 1.687.698,14 0,35% 29,45% 32.222 0,32% 22,26% 52,38 decrement del 0,40% en el mes d’octubre. En el mes de desembre es trenca la tendència negati- GRÈCIA 1.598.332,09 0,33% 35,86% 18.316 0,18% 35,80% 87,26 va i el creixement és del 6,61%. TOTAL 30 PRIMERS 456.795.476,43 95,05% 0,19% 9.777.787 96,93% 0,13% 46,72 Per sector cal destacar el creixement del sector de la Confecció Tèxtil i Sabateries, amb un TOTAL 480.393.991,89 100% 18,71% 10.086.562 100% 12,67% 47,63 creixement respectivament del 27,47% i del 35,58%, i el de l’Alimentació especialitzada en un * no inclou les targetes canalitzades a través del grup 4B 60 el comerç el comerç 61 / 1 1 / / 1 1 / 39,30%. En el lloc menys positiu s’inclou el sector de joieries, amb un creixement del 5,54%, i el Campanya “Christmas Shopping” in Barcelona de la pelleteria amb un creixement del 14,61%. Com a nota informativa volem apuntar que els articles de luxe han sigut els més perjudicats per l’11 de setembre. Barcelona ha aconseguit en aquests darrers anys posicionar-se com a Ciutat de Compres a nivell internacional, avalada, tant per les xifres de vendes realitzades des de l’any 1997 als turis- tes estrangers, amb un creixement anual acumulatiu superior al 30%, com pel percentatge de DESPESES DE TURISTES INTERNACIONALS AMB TARGETES DE CRÈDIT VISA I MASTERCARD (*) PER DIFERENTS SECTORS D'ACTIVITAT (en Euros) participació de la despesa en compres. El comerç arriba a representar el 45% de la despesa rea- litzada per part dels turistes estrangers a la nostra ciutat. 1r TRIMESTRE 2n TRIMESTRE 3r TRIMESTRE 4t TRIMESTRE TOTAL 2001 TOTAL 2000 VARIACIÓ % S’ha aconseguit aprofitant-se del nombre creixent de turistes i visitants que arribaven a la ciu- COMERÇ 37.381.277,42 59.821.667,11 66.644.099,98 51.750.114,13 215.597.158,64 180.265.429,09 19,60 tat i per tant, el que calia fer era informar-los «in situ», donant-los a conèixer els elements diferen- cials que la ciutat disposava en relació a les ciutats competidores, tant estatals com internacio- HOTELS 21.355.419,93 34.253.077,73 37.230.539,59 25.561.376,65 118.400.413,91 99.912.147,33 18,50 nals. RESTAURANTS 9.679.167,57 15.365.158,02 15.535.545,43 11.662.748,07 52.242.619,09 45.615.908,99 14,53 En definitiva ara el que cal es consolidar el posicionament i fonamentalment en uns mercats AUTOMOCIÓ 5.020.946,33 8.640.876,85 15.136.137,22 6.916.682,49 35.714.642,90 31.242.903,63 14,31 que ens són favorables per proximitat i preu i en una època en que el comerç agafa el protagonis- me de la vida econòmica i social. SERVEIS 3.916.913,29 6.325.149,51 5.620.161,62 4.397.430,16 20.259.654,58 19.314.089,79 4,90 Cal afegir que el mesos de novembre i desembre, és a dir les dates properes a Nadal, des del TRANSPORT 667.146,46 1.195.250,44 1.585.657,51 729.628,33 4.177.682,74 4.666.261,94 -10,47 15 de novembre fins el 25 de desembre, podríem dir que, des del punt de vista d’afluència turís- tica per la ciutat, coincideix en una època vall, però a la vegada es coneguda pels experts la OCI 2.356.933,17 3.360.167,20 2.602.794,84 2.479.266,96 10.799.162,17 7.656.621,98 41,04 tendència i els hàbits que tenen el centre i nord europeus, de desplaçar-se a les grans capitals ALTRES 5.299.060,70 6.076.979,04 6.341.283,80 5.485.334,33 23.202.657,86 18.350.422,64 26,44 com són New York, Paris i Londres, per realitzar les compres de Nadal. En definitiva, el que es pretén és que el comerç de la ciutat, agafi el protagonisme com motiu TOTAL 2001 85.676.864,86 135.038.325,90 150.696.220,01 108.982.581,12 480.393.991,89 d’atracció turística en les dades properes al Nadal, doncs el fet habitual, durant la resta de l’any, TOTAL 2000 64.655.113,47 109.135.835,42 130.821.847,30 102.290.786,78 407.023.785,39 18,03 és que el Comerç, és a dir, que les compres vagin a remolc dels atractius turístics de la ciutat. 32,51 23,73 15,09 6,54 18,03 Per aquest motiu Turisme de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona, amb la col·laboració de laVARIACIÓ % Generalitat de Catalunya, varen realitzar una campanya publicitària «Christmas Shopping in Barcelona», a Brussel.les, Amsterdam, Ginebra, Zuric, Oslo i Madrid. Nota: les dades són proporcionades per Caixa de Catalunya i corresponen a targetes de crèdit VISA i Mastercard internacionals i estan analitzades per províncies. No inclouen les targetes canalitzades a través del Grup 4B (un 25% de les operacions) Es varen fer servir tanques publicitàries, vitrines i bus d’aquestes ciutats, amb un fort compo- nent visual, com a recordatori dels que ens havien visitat anteriorment i al mateix temps per visua- litzar que a Barcelona es poden fer les compres de Nadal d’una manera diferent. La campanya es va fer extensiva a la ciutat de Barcelona amb elements decoratius als aparadors de les botigues (displays), banderoles, postals i al Bus Shopping Line. 62 el comerç el comerç 63