/ 3 / p i b d e l c o m e r ç El valor del PIB del comerç a Barcelona es va situar en 5.008 milions d’euros l’any 2001, el que suposa un increment del 6,4% respecte a l’any anterior (és a dir, un creixement del 2,8% en ter- mes reals). El pes del comerç dins el PIB de la ciutat es situa novament prop del 14%. Aquestes magnituds resulten plenament coherents amb les publicades per l’Institut d’Estadística de Catalunya i per l’Instituto Nacional de Estadística a nivell espanyol sobre com s’ha desenvolupat la despesa de les llars i de les administracions públiques. I amb el fet que el suport principal de l’activitat de l’any 2001 ha estat el consum intern. Els serveis comercials mostren una acceleració moderada de l’activitat en el quart trimestre, amb l’augment de la campanya relacionada amb l’efecte euro. Efectivament, la incertesa genera- da pel canvi de pessetes a euros va provocar l’avenç de moltes decisions de despesa al 2001. Aquesta represa del ritme per sobre dels pronòstics, millora els números finals del conjunt de l’any, que tanca amb unes mitjanes més dèbils que les dels anys anteriors, però de signe positiu en termes reals i monetaris. El ritme menys viu del conjunt de l’economia no ha comportat un retrocés important de la infla- ció ni a escala espanyola, ni a escala catalana (tampoc de certs països d’Europa), i el component monetari explica més de la meitat del creixement del PIB estimat. Això no obstant, la trajectòria del comerç de Barcelona sembla mantenir-lo entre els índexs del creixement del PIB de la ciutat i del PIB del conjunt dels serveis. El consum, tot i que ha cedit lleugerament, es mostra com el principal component que susten- ta el creixement del PIB al 2001. La notable fortalesa del sector immobiliari –que afecta directa- ment un dels costos més rellevants del comerç, els lloguers- i el dinamisme que manté l’activitat turística a Barcelona són altres elements que han contribuït a un comportament del comerç de la ciutat durant el 2001 que cal qualificar com a positiu, especialment en relació a les expectatives. el comerç 15