barcelona Barcelona Informació Ajuntament de Barce lona #46 / ju l io l -agost 2001 8-9 El litoral es trans- forma de la mà del Fòrum 2004 10-11 El Pla Delta com- bina infraestructu- res i sostenibilitat 16-19 Nou impuls al ser- vei de les persones i la qualitat de vida Com serà la Barcelona que ve 2barcelona La Barcelona que ve Fa poc més d’un any, en una entrevista publicada en aques- tes mateixes pàgines, preguntàvem a l’alcalde Joan Clos com s’imaginava que seria la Barcelona ideal, la ciutat que ell volia, i l’alcalde ens deia: “la ciutat real en la qual estem junts l’Hospitalet i el Prat, Sant Adrià i Santa Coloma, Badalona i Ripollet i Sant Just, amb un front marítim recu- perat i un passeig que va des del port fins a Montgat i on es pot pescar. És a dir, una ciutat metropolitana, que trans- cendeix la magnitud de l’Eixample, amb una política ambiental que ha fet possible que els peixos visquin i amb una qualitat de vida que fa possible que els ciutadans tin- guin temps per disfrutar-la”. Doncs bé, és una ciutat que ja s’acosta, i ho fa amb la con- creció dels grans projectes que estan definint una nova Barcelona. Una ciutat que es caracteritzarà per un nou dibuix en la seva línia del cel, amb edificis tan singulars com el nou obelisc de l’arquitecte Jean Nouvel; una ciutat equi- pada i preparada tecnològicament, amb tot el seguit d’ac- tuacions que engloba el concepte 22 @; una ciutat ben con- nectada amb transports com el tren d’alta velocitat; una ciu- tat amb el front marítim recuperat amb el conjunt d’actua- cions del Fòrum 2004; una ciutat amb port i aeroport moderns, tal com preveu el Pla Delta; una ciutat, en definiti- va, pensada per a les persones i per a la seva qualitat de vida. UN NOU PERFIL ARQUITECTÒNIC Durant els propers cinc anys, Barcelona guanyarà prop d’una desena d’edificis singulars, dissenyats per alguns dels millors arquitectes del món. Noms com Jean Nouvel, Jaques Herzog, Pierre de Meuron, Òscar Tusquets, Enric Miralles i B. Tagliabue, Alonso i Balaguer o Dominique Perrault estaran presents en el ja llarg catàleg d’arquitec- tes de prestigi que han deixat la seva empremta a la ciutat. 22@bcn, EL DISTRICTE TECNOLÒGIC DE BARCELONA Aquest nom encapçala el projecte de transformació urba- nística més important iniciat a Barcelona després dels Jocs Olímpics. És la nova clau urbanística que qualifica els usos i activitats que revitalitzaran l’antic barri industrial del Poblenou. EL TREN D’ALTA VELOCITAT ARRIBARÀ A BARCELONA En tres anys el tren d’alta velocitat travessarà, sota terra, la ciutat. La Sagrera serà la gran estació de Barcelona i es construirà una nova estació de rodalies al passeig de Gràcia–Mallorca. Aquesta operació revitalitzarà, reorde- narà i dinamitzarà el conjunt de la zona nord de la ciutat. AMB EL FÒRUM 2004, BARCELONA TORNARÀ A SER UN GRAN PUNT DE TROBADA DEL MÓN Serà el 2004, quan se celebrarà el Fòrum Universal de les Cultures. Se celebrarà al front litoral, a l’àrea del Besòs, la qual cosa permetrà acabar l’obertura de la ciutat al mar iniciada el 1992. Serà una transformació Com serà la BARCEL 3barcelonaLa Barcelona que ve orientada en un ús definitiu al servei dels ciutadans i ciutadanes. La realització del Fòrum comportarà la transformació del front marítim en un tram de catorze quilòmetres, direcció a Badalona. Aquest esdeveniment actuarà com a catalitzador per aconseguir la regeneració pendent del nord-est de la ciutat. TRANSFORMACIÓ I EQUILIBRI AL PLA DEL DELTA DEL LLOBREGAT El delta del Llobregat serà el gran centre logístic de Barcelona i la porta sud d’Europa per al transport de mer- caderies i persones. Per assolir aquest repte, és imprescin- dible tirar endavant tres grans projectes: l’ampliació de l’a- eroport, l’ampliació del port i la construcció de noves àrees logístiques de la Zona Franca. Amb la nova ampliació de l’aeroport del Prat, Barcelona donarà més servei a passatgers, aeronaus i mercaderies, d’acord amb les noves necessitats del segle XXI. Així, el Prat serà un aeroport intercontinental amb vols directes a les principals capitals europees i americanes. El projecte d’ampliació del Port Autònom de Barcelona doblarà la superfície actual destinada a activitats portuà- ries tradicionals i a serveis logístics. També ajudarà a millorar les connexions per carretera i ferrocarril. A més, permetrà la reordenació del trànsit marítim, diferenciant el port comercial del Port Vell, integrant-lo definitivament a la ciutat i a les activitats de lleure. Dibuixada sobre l’antiga llera del Llobregat, la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL) s’estendrà sobre els terrenys alliberats pel desviament del riu Llobregat. Oferirà, així, una zona de sòl complementària que per- metrà el desplegament d’activitats d’emmagatzematge, de distribució i d’acoblament de mercaderies, materials i productes o components industrials. Una vegada comple- tada la previsió, es calcula que hi podran treballar unes 10.000 persones. UN NOU IMPULS AL SERVEI DE LES PERSONES I LA QUALITAT DE VIDA La Barcelona que ve és una ciutat de qualitat. Una qualitat que és present, dia a dia, en la vida de les persones. Donar més serveis i millorar-ne els existents és l’essència del tre- ball municipal. Més biblioteques, més escoles, més centres cívics, més equipaments per a la gent gran, més llocs on fer esport, més habitatges per a joves. Més, per fer de Barcelona una ciutat on viure i conviure. Aquesta nova Barcelona vetlla per les petites actuacions de cada barri, de cada carrer; per millorar la qualitat de vida en l’entorn més immediat. És així com s’està millo- rant cadascun dels racons de la nova Barcelona dels barris: eliminant barreres arquitectòniques, eixamplant voreres, creant bulevards, recuperant edificis, creant i millorant espais verds, instal·lant nou mobiliari urbà i jocs infantils. Millores per fer ciutat en tots els racons de Barcelona. ONA que ve 4Els gratacels dibuixaran el perfil de la Barcelona del segle XXI. Gratacels signats per algunes de les figures més prestigioses de l’arquitectura actual, com ara Jean Nouvel, Dominique Perrault, Richard Rogers o el desapa- regut Enric Miralles, sense oblidar noms de la categoria d’Òscar Tusquets i Lluís Clotet. En total, més d’una dese- na de projectes, entre oficines, hotels i habitatges, que es construiran durant els propers cinc anys. La major part d’aquests edificis singulars es concentraran a la nova Diagonal. Les modernes torres es distribuiran entre la plaça de les Glòries i la zona, al costat de la desembocadura del Besòs, on se celebrarà el Fòrum Universal de les Cultures 2004. Precisament, tant l’en- torn de Glòries com el recinte del Fòrum 2004 són dos dels punts de la ciutat que experimentaran una gran transformació urbanística. GRATACELS AMB CORBES A la plaça de les Glòries, davant del centre comercial, ja s’ha començat a construir un dels projectes més innovadors: el gratacel cilíndric de l’arquitecte francès Jean Nouvel. Autor de la Fundació Cartier de París, Jean Nouvel es va inspirar en el massís de Montserrat i en l’obra de Gaudí per crear aquest cilindre ovoide, atrevit i elegant, que serà la seu central de la companyia Aigües de Barcelona (Agbar). Amb els seus 142 metres d’alçada, el gratacel dissenyat per Nouvel i l’equip B-720 serà l’edifici més alt de tots els que es construiran properament a Barcelona. Estarà recobert d’una capa d’alumini i vidre, que reflectirà diferents tonali- tats de color, i s’inaugurarà el 2003. La torre cilíndrica de Nouvel tindrà una companyia també espectacular. Es tracta igualment d’un gratacel en forma de làmina ondulada. És obra del jove arquitecte madrileny Federico Soriano i allotjarà oficines de l’Ajuntament de Barcelona. S’aixecarà al costat muntanya de la Diagonal, enfront de l’obra de Jean Nouvel. La llista de gratacels en projecte es completa amb l’hotel Diagonal 1 (104 m), de l’arquitecte Òscar Tusquets, que estarà situat a l’avinguda Diagonal; l’hotel Plaça Fòrum 2004 (104 m), d’Enric Massip, també a la Diagonal; un altre hotel, el Nova Diagonal (119 m), dissenyat per Dominique Perrault, al carrer Pere IV; les dues torres (hotel i habitatges) de l’Illa del Cel, d’Alonso i Balaguer, o l’edifici Gas Natural (80 m), d’Enric Miralles i Benedetta Tagliabue, a la Barceloneta. Tots ells transformaran el per- fil arquitectònic de Barcelona. barcelona La Barcelona que ve El nou perfil arquit de la Barcelona del 5UN NOBEL ARQUITECTÒNIC AL FÒRUM Però no tot són gratacels a la nova transformació urba- nística de Barcelona. Entre els edificis singulars que guanyarà la ciutat, figura també una veritable perla de dos dels grans noms de l’arquitectura mundial: els suïs- sos Jacques Herzog i Pierre de Meuron, que aquest any han guanyat el premi Pritzker, considerat el Nobel de l’arquitectura. Herzog i De Meuron són els autors de l’edifici del Fòrum 2004, un dels equipaments centrals d’aquest esdeveniment. No és un gratacel, sinó més aviat el con- trari: un triangle equilàter de 160 metres de costat i només 25 d’alçada. Aquest disseny imaginatiu i trenca- dor ha estat pensat com un punt de trobada, destinat a potenciar l’espai públic. El triangle de Herzog i De Meuron, que s’aixecarà a la cantonada de l’avinguda Diagonal amb la rambla de Prim, es recolzarà sobre un gran dau, on s’instal·larà un auditori per a 4.000 persones. La façana estarà recoberta de materials semitransparents. Amb aquest equip de primerísims arquitectes, Barcelona confirma la seva aposta per una transforma- ció urbanística de qualitat. Una transformació que dei- xarà en la nostra ciutat l’empremta de la millor arqui- tectura mundial. barcelonaLa Barcelona que ve ectònic segle XXI Si a mitjans del segle passat el Poblenou va ser el bressol de la indústria tèxtil, mecànica i química de Barcelona, aquesta zona té ara l’oportunitat d’aco- llir un nou conglomerat empresarial. El és el nou barri que ha de permetre a Barcelona ser una ciutat líder en l’aprofitament de les oportunitats que ofe- reix la nova societat tecnològica i millorar la quali- tat de vida dels ciutadans. La modificació del Pla General Metropolità preveu l’establiment tant de les oficines com d’habitatges i zones comercials, hotels, apartaments i habitatges de lloguer. Finalment, la zona es dotarà d’equipa- ments qualificats en dos àmbits: equipaments espor- tius, sanitaris i d’oci, i totes les dotacions específi- ques per a la formació, la investigació i l’empresa. El nou pla d’ordenació preveu potenciar en aquesta zona totes aquelles activitats lligades al nou sector de les tecnologies de la informació i les telecomuni- cacions, així com les que estiguin relacionades amb la investigació, el disseny, l’edició, la cultura, les activitats multimèdia i la gestió de bases de dades i del coneixement. Aquestes activitats crearan 130.000 llocs de treball nous. barcelona Amb el 22@, Barcelona al capdamunt de la revolució tecnològica Les empreses tecnològiques ja han triat el 22@ El pla 22@ es comença a materialitzar. Ja hi ha diferents pro- jectes empresarials per tirar endavant la renovació de vuit illes de cases del que va ser el pulmó industrial de Catalunya. Al número 108 del carrer Pallars una petita indústria de teixits i tapissos es convertirà en un centre de desenvolupament de noves tecnologies. A la cantonada Pallars-Pere IV, allò que va ser un concessionari de cotxes s’inaugurarà, d’aquí a uns mesos, recon- vertit en un hotel de quatre estrelles dotat amb les comunicacions més punteres. Retevisión rehabilitarà, al carrer Josep Trueta, unes naus industrials construïdes entre el 1900 i el 1950. Al número 112 del carrer Àvila s’hi farà un espai compatible amb l’activitat d’empreses de la nova economia. A Àvila-Llull uns antics magatzems passaran a ser oficines tecnològiques, i al número 56 del carrer Zamora s’hi instal·laran oficines lligades a les noves tecnologies i a la comunicació. A l’illa formada pels carrers Veneçuela, Pallars, Agricultura i Treball un edifici que havia acollit una empresa de components d’automoció es rehabili- tarà perquè s’hi instal·lin empreses del sector tecnològic, i en l’i- lla de Sancho de Ávila, Ciutat de Granada, Almogàvers i Badajoz es bastirà una edificació emblemàtica en un costat de la parcel·la, mentre que a l’altre s’hi faran habitatges i equipaments. 6 La Barcelona que ve 7barcelona En tres anys, el tren d’alta velocitat travessarà, sota terra, la ciu- tat. La Sagrera serà la gran estació de Barcelona i es construirà una nova estació de rodalies al passeig de Gràcia-Mallorca. Aquesta operació revitalitzarà, reordenarà i dinamitzarà el con- junt de la zona nord de la ciutat. La Sagrera serà la terminal dels trens d’alta velocitat en direcció a la frontera i a Madrid, però també el centre intermodal de trans- ports més important de la ciutat. Aquí convergiran els serveis de rodalies, les línies 4 i 9 de metro i l’AVE. A més d’estació de trens, serà també un centre d’atracció urbana amb un gran poder de con- vocatòria. Comptarà amb comerços, zones verdes, equipaments i una àmplia oferta de serveis. El Ministeri de Foment hi preveu invertir 70.000 milions de pessetes. UN NOU PANORAMA FERROVIARI Per millorar l’accés amb cotxe a la zona de la Sagrera, l’Ajuntament de Barcelona ha iniciat el procés per fer-hi arribar la ronda del Mig pel carrer Gran del Guinardó i la Meridiana, i el mateix any 2004 començarà a funcionar la connexió de la línia 9 del metro entre la Sagrera i el doble ramal de Badalona i Santa Coloma. Des de la Sagrera, els trens continuaran fins a l’abaixador del pas- seig de Gràcia. La tercera parada de l’AVE serà a Sants. La con- nexió entre les estacions es farà pel túnel del carrer Aragó, per on fins ara passaven els trens de rodalies. Amb l’arribada del nou servei, els trens de rodalies de Barcelona experimentaran alguns canvis. Els que passaven pel carrer Aragó circularan pel carrer Mallorca i s’haurà de construir una nova estació al passeig de Gràcia-Mallorca, amb correspondències amb les xarxes de metro i de Ferrocarrils de la Generalitat. Es podria construir una altra estació a Sagrada Família-Mallorca, que faria d’intercanviador amb les línies 2 i 5. Finalment, les obres del nou mapa ferroviari permetran soterrar el conjunt de vies ferroviàries que avui encara resten en la superfície a Barcelona. Tot a punt per a l’arribada de l’alta velocitat La Barcelona que ve 8barcelona La Barcelona que ve El Fòrum 2004 transformarà el litoral Barcelona va iniciar la reforma del seu front litoral amb motiu dels Jocs Olímpics. Ara, la celebració del Fòrum 2004 permetrà culminar aquest procés. El recinte principal del Fòrum s’aixecarà sobre les cent hectàrees guanyades parcialment al mar. Però el conjunt de projectes que hi ha en marxa en l’horitzó del 2004 afecten un total de 184 hectàrees dels municipis de Barcelona i Sant Adrià de Besòs. Els objectius d’aquests projectes són diversos: orde- nar els espais i usos de la façana litoral amb criteris d’ac- cessibilitat, continuïtat, integració urbanes i repercussió mediambiental; reforçar-hi la vida ciutadana; crear una àrea de nova centralitat; desenvolupar un sistema d’espais lliures i reserves d’equipaments; i contribuir a la regenera- ció dels barris i àrees més degradades. Nous equipaments culturals, habitatges, platges recupera- des, un riu regenerat, carrers projectats des de feia molt temps i que mai s’havien realitzat, un centre de conven- cions, un zoo marítim, un port, un campus universitari... Els qui havien conegut aquesta zona fa pocs anys no la reconeixeran. La planta depuradora del Besòs serà coberta. El cobriment donarà peu a la creació d’una esplanada de deu hectàrees entre la rambla Prim i el nou port esportiu. Juntament amb la plaça del Fòrum, serà l’espai central de la gran cita internacional prevista per al 2004. L’espai serà un pla des- cendent que, amb forma de grades, permetrà accedir al parc litoral, la zona de banys i el port esportiu, que dispo- sarà de mil amarratges. Als terrenys situats entre la dàrse- na interior del port i la ronda s’hi aixecarà un hotel amb una zona comercial a la planta baixa. Sobre l’esplanada es construirà una central fotovoltaica de 3,5 MWp. Els 25.000 metres quadrats de mòduls capta- dors d’energia solar tindran una ubicació peculiar. Es trac- ta d’unes pèrgoles que, a més de fer ombra, permetran el trànsit dels vianants sense molèsties. LA PORTA DEL FRONT LITORAL L’edifici principal del Fòrum es trobarà a Diagonal-Prim, davant del mar. S’alçarà en una plaça de sis hectàrees, la plaça del Fòrum, que serà l’espai representatiu d’accés al 9recinte del certamen, amb capacitat per acollir actes públics, i la porta del Front Litoral. Passat el 2004, l’edifi- ci es convertirà en un equipament museístic centrat en les cultures del món, l’art i la cultura digital i el disseny. A primera línia de mar, entre els carrers Josep Pla i Prim, està previst que s’hi instal·li un zoo marí. S’hi crearà un sis- tema d’aiguamolls capaç d’atreure la presència d’aus. A més, la zona comptarà amb un centre internacional de con- vencions a Diagonal Mar, amb capacitat per acollir 15.000 delegats; un barri residencial i d’oficines a Llull-Taulat, i un campus inter-universitari de 7,7 hectàrees a Sant Adrià, entre la prolongació de Taulat i la ronda, i es regenerarà el barri de la Mina. Per facilitar l’accés a aquesta gran zona, hi ha previstes diverses actuacions en la xarxa de metro, com el perllon- gament de la línia 4 fins a la futura estació de la Sagrera. També es prioritzarà el tramvia de la Diagonal en el tram Consell de Cent-Glòries i l’àrea del Fòrum, amb parada final a l’estació de rodalies Renfe de Sant Adrià. UNA NOVA XARXA VIÀRIA Quant a la xarxa viària, l’accés quedarà garantit pels carrers Llull, Taulat i el futur carrer de les Platges, que enllaçarà la Mar Bella fins a Sant Adrià. En sentit mun- tanya-mar, els vehicles podran accedir a la nova àrea de centralitat pels carrers Sant Ramon, del Mar i Mart i per la nova carretera de la Catalana. La planta de producció d’energia elèctrica del marge dret del Besòs serà remodelada perquè funcioni amb el sistema cone- gut com cicle combinat, més eficient i menys contaminant que l’actual. Quant al riu Besòs, se sanejarà perquè deixi de ser un dels rius més contaminats de Catalunya. Està a punt de fina- litzar la millora de les aigües que la depuradora de Montcada aboca en un afluent, i en una segona fase es milloraran les condicions hidràuliques i ambientals. L’espai es recuperarà per a l’ús públic amb la creació d’un parc fluvial urbà. Pel que fa a la planta de revalorització de residus sòlids urbans, està previst que, en el futur, es converteixi en una àrea d’equipaments. barcelonaLa Barcelona que ve 10 barcelona La Barcelona que ve Al Pla Delta entrarà de ple en la fase més activa del seu desplegament després de l’estiu, quan es liciti la construcció dels nous dics d’abric del port. Les obres seran d’una envergadura considerable. El dic est farà més de dos quilòmetres i el dic sud s’aproparà als cinc. La inversió a rea- litzar és de 67.885 milions de pessetes. Però l’aplicació completa del Pla Delta té un cost molt superior. La suma de projec- tes inclosos en aquest pla serà de 295.000 milions. Més de la meitat d’a- quests diners (el 59%) servirà per dupli- car l’actual superfície del port, mentre que la resta es destinarà a construir ins- tal·lacions i equipaments de manipulació, i serà aportada per la iniciativa privada. El Pla Delta es va començar a materialitzar el 1994. Per la magnitud de l’obra, els dife- rents projectes previstos encara trigaran uns quants anys a completar-se. Es preveu que això succeeixi el 2015 i que suposi doblar la superfície actual destinada a activitats por- tuàries tradicionals i a serveis logístics. Aquest any, el port de Barcelona registrarà un tràfic anual de seixanta milions de tones, 3,5 milions de contenidors, 800.000 vehi- cles i un milió de passatgers. Barcelona es convertirà, així, en la principal plataforma logística del sud d’Europa. El Pla Delta farà possible el port i l’aeroport que Barcelona necessita 11 barcelona L’AEROPORT DEL SEGLE XXI La importància del delta del Llobregat es reforçarà notablement amb l’arribada del tren d’alta velocitat, la millora dels accessos i l’ampliació de l’aeroport. Actualment, el Prat dóna servei a més de vint milions de passatgers cada any. Quan finalitzi l’ampliació en curs, el Prat podrà donar servei a 45 o cinquanta milions d’u- suaris. Això està previst que succeeixi l’any 2016. Els treballs d’ampliació costaran uns 250.000 milions. Però, per a Barcelona, el gran repte és la construcció de la tercera pista i les noves terminals, que permetran construir una nova ciutat aeroportuària amb hotels, ofi- cines i centres logístics. Amb tot això, l’aeroport de Barcelona esdevindrà un centre aeroportuari intercontinental, amb vols directes a les principals ciutats europees i americanes. L’ampliació del Prat obliga a desviar la llera del riu Llobregat dos quilòmetres cap al sud. Aquesta operació s’haurà de realitzar amb gran cura per no malmetre el medi ambient, ja que la major part del territori està for- mat per aiguamolls amb fauna protegida. L’ampliació de l’aeroport serà respectuosa amb els aiguamolls i es construirà una gran planta depuradora d’aigües. EL PORT VELL TOTALMENT INTEGRAT A LA CIUTAT Les obres al port també serviran per reordenar el tràn- sit marítim, diferenciant el port comercial del Port Vell, integrant-lo definitivament a la ciutat i a les acti- vitats de lleure. Actualment, Port Autònom és la quarta empresa cata- lana. Cada any ingressa més de 400.000 milions de pessetes, el seu impacte econòmic és de l’1,2% del Producte Interior Brut català, dóna feina a 25.000 tre- balladors i la seva duana factura 900.000 milions de pessetes cada any. LA ZONA D’ACTIVITATS LOGÍSTIQUES, LA MILLOR ALIANÇA DEL PORT L’ampliació del port es completarà amb nous molls i l’expansió de la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL), a més de la nova bocana, del moll d’inflamables, del moll adossat i del pont llevadís, tots ells ja realitzats. La ZAL s’ubicarà sobre l’antiga llera del riu Llobregat. Aquesta oferta de sòl complementària permetrà desple- gar activitats d’emmagatzematge, de distribució i d’a- coblament de mercaderies, materials i productes o components industrials. La ZAL es dividirà en parcel·les de 40.000 metres qua- drats. A més, es disposarà una vasta oferta de serveis, com un truck-centre, restaurants i oficines. Un cop establerta, es calcula que treballaran a la ZAL unes 10.000 persones. La Barcelona que ve GLÒRIES, PORTAL DEL NOU SEGLE La plaça de les Glòries serà el portal del segle XXI, del 22 @ i del 2004, com a emplaçament que condueix, a través de la nova Diagonal, cap al Poblenou –que serà el districte tecnològic– i als equipaments del 2004, emplaçats al costat del mar. Hi ha tres projectes previstos a Glòries i el seu entorn: l’ordenació de la plaça de les Arts, la Cripta de la plaça de les Glòries i l’edifi- ci administratiu Diagonal-Glòries. La plaça de les Arts serà un nou espai públic que connectarà el Teatre Nacional de Catalunya (TNC), l’Auditori i la futura Ciutat del Cinema, i que s’estendrà fins al carrer Bolívia. El projecte és de l’arquitec- ta iraniana Saha Hadid, creadora del Museu d’Art Contemporani de Roma. A la plaça es construirà un nou edifici, que allot- jarà catorze sales de cinema, amb una superfície de 6.100 metres quadrats. La Cripta del Tresor de Barcelona és una peça clau en la transformació de les Glòries. Es tracta d’un equipament que agruparà petits museus i col·leccions que ara estan disperses per la ciutat: arts apli- cades, etnologia, disseny... Aquest museu de museus, dissenyat per l’equip MBM, serà un edifici semisoterrat i encaixat a l’actual anell viari. Reforçarà l’oferta cultural de les Glòries, on ja funcionen el TNC, l’Auditori i l’Arxiu de la Corona d’Aragó, i serà el pri- mer pas per a la reforma de l’anell viari. Finalment, en aquesta zona també es cons- truirà l’edifici administratiu Diagonal- Glòries, un gratacel de formes ondulades on s’instal·laran oficines municipals (vegeu les pàgines 4-5). Nous projectes per a la Barcelona del segle XXI Barcelona inicia una nova transformació urbanística. Els propers anys es portaran a terme nou projectes urbanístics de gran interès a diferents punts de la ciutat. El de més gran envergadura és el que es farà a Glòries, que esdevindrà una nova àrea de centralitat urbana. 12 barcelona La Barcelona que ve MERCATS MODERNS Els mercats municipals de la Barceloneta i de Sant Antoni es remodelaran. A la Barceloneta, l’oferta tradicional del mercat s’ampliarà amb altres activitats d’oci i restauració, que s’incorporaran arquitectònicament a l’edifici. Així mateix, es construirà un aparcament de 200 places. El Mercat de Sant Antoni també es modernitzarà i incor- porarà ofertes com ara restauració, noves tecnologies o espais culturals. Tindrà diverses plantes i permetrà la con- vivència del mercat de producte fresc amb el dels Encants i el dominical de llibres i audiovisuals. Arquitectònicament, es potenciarà la planta en forma de creu, tot respectant l’estructura de ferro del mercat. L’EDIFICI 22@ A l’edifici contenidor d’activitats 22@ s’allotjaran, de forma temporal, les empreses tecnològiques que vulguin instal·lar-se al districte 22@bcn del Poblenou, mentre es construeix la seva seu definitiva. Tindrà una superfície de 2.070 metres quadrats i es construirà a la confluència del carrer Lope de Vega i el passeig Taulat. L’edifici es reutilit- zarà després com a equipament públic. PLA DIRECTOR DE LA CIUTADELLA Un cop es traslladi el zoològic, es procedirà a una reorga- nització del parc de la Ciutadella. Es preveu donar conti- nuïtat al passeig Lluís Companys a través del parc, per con- nectar-lo amb el de la Barceloneta per sobre del traçat ferroviari, així com l’obertura al seu entorn urbà, especial- ment al Campus de la Universitat Pompeu Fabra. TORRENT DE MELIS Aquest pla especial reordenarà la zona d’equipaments situada sobre l’Hospital de Sant Pau, entre la ronda del Guinardó, el carrer Cartagena, l’avinguda Mare de Déu de Montserrat i el carrer Telègraf. TORRE DE COMUNICACIONS DEL TURÓ DE LA ROVIRA Finalment, hi ha un projecte per construir una torre de tele- comunicacions al Turó de la Rovira. L’objectiu és ordenar els serveis de telecomunicacions que hi ha al cim del turó. 13 barcelonaLa Barcelona que ve A l’estiu les obres no fan vacances 14 barcelona La Barcelona que ve És la notícia de tots els estius. Ens referim al pla d’obres que l’Ajuntament posa en marxa quan arriben els mesos de vacances i els carrers de Barcelona es buiden. Els treballs a la via pública comporten, de forma inevitable, inconvenients per als ciutadans, però també beneficis palpables. A continuació presentem un resum dels que es portaran a terme els pròxims mesos. OBRES DE MILLORA DE LA VIA PÚBLICA I CANA- LITZACIÓ DE SERVEIS Les obres de millora de la via pública i canalització de serveis inclouen les campanyes de renovació i reasfaltatge amb pavi- ment silenciós en bona part de la xarxa bàsica. En total, s’as- faltaran 350.000 metres quadrats de carrers. Els treballs es faran preferentment els caps de setmana de juliol i agost, però en casos puntuals es podrien perllongar en dies feiners. Al passeig de Gràcia, entre Diagonal i Gran Via, es reno- varan les voreres, per sota de les quals s’instal·larà estesa de fibra òptica. Els treballs es van iniciar a finals de maig, però queden aturats al juliol i a l’agost, per les festes de la Mercè i per Nadal. La remodelació i ampliació de les voreres de l’avinguda Madrid, entre Brasil i Sants, s’inicia el 15 de juliol i haurà d’estar acabada a mitjans de març del 2002. La remodelació i ampliació de calçades a la Porta de Sarrià es va iniciar l’1 de juny i haurà d’estar acabada l’1 de juny del 2002. No afecta el trànsit. La instal·lació de fibra òptica al passeig de la Zona Franca es fa del 15 de maig al 15 de setembre i no afecta el trànsit. OBRES NOVES Construcció d’un aparcament a la plaça Bonanova: Del 18 de juny al 31 d’octubre del 2002. Les obres afectaran el trànsit pel passeig de la Bonanova durant els mesos de juliol, agost i mitjans de setembre. 19 barcelona Obres en curs que aquest estiu afectaran el trànsit de forma severa Construcció d’un col·lector a l’Eixample. Carrer Lepant (entre Enamorats i Consell de Cent). Provença (entre Independència i Rogent). Aragó (entre Dos de Maig i Cartagena). València (entre Sardenya i Marina). Sardenya (entre València i Aragó). Cobertura de la Ronda del Mig. Construcció d’un aparcament a Josep Tarradellas: Les obres es van iniciar el 15 d’abril al tram comprès entre Rosselló i Còrsega, i finalitzaran el 14 de juny de l’any que ve. Comportarà el tall de la calçada cen- tral i de l’encreuament amb Còrsega. Carril bici segregat al carrer Provença: Del 3 de juliol al 30 de novembre. Afectarà el tram comprès entre Dos de Maig i el passeig de Gràcia, on estarà prohibit aparcar. La Barcelona que ve 16 La Barcelona que ve L’ESCOLA, MÉS A PROP Per millorar la planificació i la gestió educativa a la ciutat, s’estan creant nous centres públics d’educació infantil i primària (CEIP), entre d’altres actuacions. L’objectiu és que els pares i els nens tinguin més centres d’ensenyament públic a la seva disposició i, per tant, més a prop del seu domicili. També s’han reformat i ampliat diferents escoles de la ciutat. LLOGUERS ACCESSIBLES PER ALS JOVES L’habitatge és un dels grans problemes urbans, a causa de l’encariment del preu dels pisos. La situació afecta principal- ment els joves, que molt sovint no tenen una situació laboral estable i no poden independitzar-se. Amb l’objectiu d’ajudar els joves a accedir a l’habitatge, l’Ajuntament ha creat el 10HJ, un programa que construirà habitatges per a gent jove en règim de lloguer i ús temporal, en terrenys qualificats d’e- Barcelona s’està preparant per als reptes –tecnològics, urbanístics, econòmics...– del futur. Però sense oblidar que una ciutat és, abans que res, un espai per viure i conviure. Per això, es continua ampliant i millorant dia a dia els serveis als ciutadans: més biblioteques, escoles i centres cívics; més habitatges per als joves i més equipaments per a la gent gran; més llocs per fer esport... Perquè les persones són les protagonistes de la ciutat. Primer, les persones barcelona La Barcelona que ve NOVES BIBLIOTEQUES D’acord amb el Pla de Biblioteques, s’han construït tres biblioteques i n’hi ha d’altres en projecte: la Biblioteca de Districte Sagrada Família (Eixample), el Centre Multimèdia Can Fabra (Sant Andreu), les biblioteques Bon Pastor (Sant Andreu) i Vallvidrera (Sarrià-Sant Gervasi) i una biblioteca de barri a Gràcia. Així mateix, ja s’han iniciat les obres per reconvertir l’an- tic Mercat del Born com a Biblioteca Provincial de Barcelona. El Born serà la biblioteca central de la ciutat. CENTRES CÍVICS, ESPORT I CULTURA Els centres cívics són punts de trobada per a la realitza- ció d’activitats culturals i associatives. Es crearan els nous centres cívics Vallvidrera (Sarrià-Sant Gervasi) i Sant Antoni (Eixample), a més de dur a terme la rehabi- litació del centre cívic Can Deu (les Corts) i l’ampliació dels centres Baró de Viver (Sant Andreu) i Mates i Ramis (Horta-Guinardó), entre d’altres actuacions. D’altra banda, s’impulsarà la creació de noves instal·lacions esportives a tota la ciutat i es milloraran els equipaments culturals existents: s’enllestiran la remodelació del Museu Picasso o les obres a la Cripta del Museu Marès. quipament. Aquests habitatges estan destinats a persones de menys de 35 anys que no siguin propietaris de cap habitatge a Barcelona. El preu del lloguer oscil·larà entre 35.000 i 42.000 pessetes mensuals, en funció de la superfície. En la primera fase del 10HJ es preveu construir 2.700 habitatges per tota la ciutat. En la segona, se’n faran 235 més: 75 a Nou Barris i 160 a Sant Martí. SERVEIS PER A LA GENT GRAN Continua el desenvolupament de plans d’atenció a la gent gran i de nous serveis d’assistència. Un altre punt destacat és la cessió de sòl per a la construcció de residències. De moment, s’han cedit nou solars al Patronat Municipal d’Habitatge amb aquesta finalitat i altres cinc per a la construcció d’apartaments tutelats. Paral·lelament, s’estan adequant casals d’avis, com ara el del carrer Cardener, a Gràcia. El casal de la Via Augusta es traslladarà al carrer Salvador Mundí i es crearà un espai per a la gent gran al Centre Cívic de Vallvidrera (Sarrià-Sant Gervasi). També es treballa en la potenciació de nous serveis: serveis d’a- tenció domiciliària (actualment se’n beneficien 4.092 per- sones), teleassistència, ampliació de la cobertura de la Targeta Rosa per als més grans de seixanta anys o instal·lació d’aules de noves tecnologies als casals d’avis. barcelona EL CARRER, DE TOTS A tota la ciutat s’estan renovant voreres i urbanitzant de nou passeigs, carrers i altres espais. És un procés destinat a reordenar el trànsit i racionalitzar els usos d’aparca- ment, càrrega i descàrrega, així com, especialment, retor- nar als vianants el seu espai, perquè puguin passejar de forma més agradable. Algunes zones de Barcelona, com ara les que estan situades més a prop de la muntanya, amb pujades pronunciades o canvis de rasant sobtats, presenten moltes dificultats als via- nants, sobretot si es tracta de persones que pateixen dismi- nucions físiques. Pensant en elles, s’estan introduint nous sis- temes de pas en aquests punts, com ara ascensors i passa- rel·les entre els carrers les Torres i Artesania (Nou Barris), o escales mecàniques al carrer Murtra (Horta-Guinardó) i al carrer Gòlgota (Gràcia), entre d’altres actuacions. 18 barcelona La Barcelona que ve Millorar la qualitat de vida Els grans projectes per garantir el futur i, al mateix temps, les petites actuacions a cada barri, a cada carrer, per millorar la nostra qualitat de vida; des d’eliminar barreres arquitectòniques fins a crear nous bulevards i espais verds, des d’eixamplar voreres fins a instal·lar jocs infantils... Així es fa la ciutat, dia a dia. NOUS PASSEJOS I UNA NOVA RAMBLA Es creen noves zones per passejar. El passeig Marítim de la Barceloneta ja està reurbanitzat i s’ha iniciat la remodelació de la plaça de Sarrià, però hi ha més projectes previstos. Per exemple, la reordenació del pas- seig Maragall per convertir-lo en un gran bulevard, com també ho seran l’avinguda de Madrid, que es remode- larà entre Sants i Carles III, i la tra- vessera de les Corts, entre Carles III i Numància. A Sant Martí, es crearà una nova zona d’oci per als ciutadans amb el semicobriment i urbanització de la Gran Via de les Corts Catalanes, entre la plaça de les Glòries i el carrer Extremadura, que també millorarà la connectivitat del barri. A més, la ciutat guanyarà una nova rambla amb el cobriment de la ronda del Mig. Una rambla de més de dos quilòmetres, amb zones verdes i d’es- barjo. Aquesta operació, una de les remodelacions urbanístiques més sig- nificatives d’aquests anys, s’ha iniciat el passat abril i es preveu que estigui enllestida a final del 2002. Permetrà recuperar 20.000 metres quadrats de voreres, 27.000 metres quadrats de passeig central, 8.500 metres qua- drats de zones verdes i 26.000 de calçada viària. El cobriment de la ronda del Mig afectarà els trams com- presos entre Constitució i avinguda Carrilet, entre Capmany i Sants (Sants-Montjuïc) i entre travessera de les Corts i Mejía Lequerica (les Corts). ALTRES ACTUACIONS Hi ha més actuacions per fer de Barcelona una ciutat de qualitat. Hi haurà més espais verds i també es rehabilitaran els parcs i jardins ja existents. El trànsit és un altre dels problemes a resoldre dia a dia. Amb l’objectiu d’evitar la saturació viària, es treballa en sistemes de gestió i con- trol. La implantació de noves línies d’autobusos als barris o de nous siste- mes de detecció d’infraccions són algunes de les mesures adoptades. A més, s’han construït cinc nous apar- caments –un total de 850 places noves– i n’hi ha altres setze en pro- jecte –2.243 places– a Sarrià, a la plaça Ferran Reyes, a Cardenal Tedeschini i a la plaça Joanic. També hi ha diversos projectes de mi- llora de la xarxa de clavegueram, per tal de garantir la regulació correcta de les aigües pluvials en les zones més afectades per les grans pluges. barcelona 19 La Barcelona que ve Aquest és un extracte d’aquesta intervenció històrica: “Els senyals que ens arriben de la realitat urbana en el món continuen essent estremidors. En els darrers 25 anys el nombre de ciutats de més de deu milions d’habitants s’ha quadruplicat. No és una bona notícia. I en els propers decennis aquest procés d’urbanització continuarà. “La pobresa, la violència i el deteriorament del medi natural segueixen essent, malauradament, pràctica habitual en moltes ciutats del món. “Un canvi profund d’enfocament és imprescindible per tal de, primer, detenir l’increment de la desigualtat i, segon, iniciar el camí de la pros- peritat per als amplis sectors urbans ara sumits en la misèria. “En el nou ordre internacional, amb la concentració de grans grups empresarials, hi trobem a faltar un aprofundiment i un enfortiment dels poders locals, tant en l’àmbit polític com en l’econòmic. “Ja no serà possible fer front a la pobresa, concentrada a les urbs, a les megaciutats del nou mil·lenni, si no s’articulen governs locals amb forta capacitat d’acció i amb la sensibilitat política i social suficient per ges- tionar aquest inici del segle XXI. “Amb inusitada celeritat constatem que el món es fa, per un costat, petit, que tot és més proper, i, per l’altre costat, el món és, a la vegada, compartit, unitari i global. “Tot i tothom viatgem més: les persones, els capitals i, també, les malal- ties o els problemes alimentaris. “En aquest sentit, els alcaldes de les ciutats del món comprovem un alt grau de coincidència en els nostres reptes. Des del proveïment d’aigua fins al control de la contaminació atmosfèrica o la gestió del trànsit. Des de la seguretat urbana fins a l’ajut a les àmplies capes de població que continuen migrant cap a les perifèries de les ciutats, cercant una digni- tat mínima per a les seves vides i les dels seus fills. “En el món desenvolupat, amb existència d’una xarxa de protecció social garantida per l’estat democràtic, aquesta mena de conflictes es gestionen amb normalitat (amb l’excepció d’eventuals explosions de rebel·lió per discriminació racial o cultural). “Sóc aquí, senyors representants de les Nacions Unides, en nom dels governs de base, aquells governs que són més a prop dels ciutadans, i el meu missatge és que estem disposats a assumir el paper que ens hi correspon. Per tant, reclamem de les nacions un reconeixement adequat. “La nostra veu expressa la convicció que existeix un enorme capital d’e- nergia, a les ciutats i als governs locals del món, que pot ésser mobilit- zat en la direcció adequada. Estem convençuts que en el món global el bon govern local és l’altra cara de la moneda per garantir l’equilibri social, la cohesió, la solidaritat imprescindible, que permeti que el nou ordre que s’està desenvolupant no caigui en el cercle viciós de generar més desigualtat, més desconcert social i, com a conseqüència, insegure- tat i malestar. La ciutat pot i ha de ser la factoria de la convivència pací- fica quotidiana. “Amb el que ja sabem, i el que hem après, freqüentment en circumstàn- cies doloroses, tenim el deure d’evitar els errors del passat. “En aquest sentit, els alcaldes reunits, tant a Istanbul com a Rio, diem que hi ha un paper real i efectiu per als governs locals. “En aquestes mateixes parets fa uns anys es van escoltar les paraules de Pau Casals, “I am a Catalan”, i la seva proclama per la pau, amb la música del Cant dels Ocells. “Avui, en unes altres circumstàncies, però igualment per millorar les con- dicions de vida dels ciutadans i ciutadanes del món cal –i vull dir-ho en la meva llengua materna, expressant el sentiment de la meva ciutat, Barcelona– un govern de les ciutats més enfortit, més proper i més democràtic. “Democràcia local, descentralització, bon govern, són els nostres lemes. No hi pot haver veritable desenvolupament econòmic i social sense aquests principis. Barcelona porta la veu dels ciutadans a les Nacions Unides El dia 6 de juny, l’alcalde de Barcelona, JOAN CLOS, en qualitat de president del comitè assessor d’autoritats locals del món, va intervenir davant l’Assemblea General de Nacions Unides. Ha estat la primera vegada en la història que un alcalde ha parlat a Nacions Unides, en nom de tots els alcaldes del món, i la segona que, després de Pau Casals, s’ha sentit parlar català a les Nacions Unides.