núm.117 Sense papers SUMARI 4 6 10 12 Intern: Més a prop de Breus Entrevista: Barcelona 2.0 l’oficina sense paper Enric Casas Fem balanç del nou model territorial 14 18 20 22 Els mercats tenen força Ciutat: Recursos humans: La recomanació: Lideratge a Europa Cercant l’excel·lència Treballar a un districte i a la Mediterrània professional 24 26 27 Departament: Destaquem: agenda Ofertes per 30 anys de treball amb als treballadors i per a les persones amb discapacitat CRÈDITS Edita: Ajuntament de Barcelona. Coordinació: Marta Passola Redacció: Toni Font Consell de redacció: Fotografia Pepe Navarro Andreu Puig, gerent municipal fotografia de l’Alcalde: Carlos Spottorno Marc Murtra, gerent d’Educació, Cultura i Benestar fotografia de la pàg. 6: Jordi Oliver Carles Arias, gerent de Recursos Humans i Organització fotografia pàg. 7: Institut Barcelona Esports Jordi Vilalta, director de Control de Gestió fotografia pàg. 8: Montse Medina Maria Rodríguez, directora de Desenvolupament fotografies de la pàg. 16, part superior i primera i Atenció al Personal inferior: Jordi Casañas Rosa Pueyo, coordinadora de la Xarxa de Comunicació fotografia de la pàg. 25: Institut Municipal de i Qualitat Persones amb Discapacitat Ferran Martorell, cap de Comunicació i Qualitat Disseny: Lamosca del Institut Municipal d’Educació de Barcelona Impressió: Direcció d’Imatge Esther Sust Novell, Cap de Comunicació i Qualitat. i Serveis Editorials Gerència d’Educació, Cultura i Benestar lamunicipal@bcn.cat D.L. B 14.742-1990 Imprès en paper reciclat Febrer del 2010 2–núm.117 L’Agenda Barcelona Ens disposem a encetar el que serà el darrer any de l’actual mandat municipal. Un moment clau que encarem amb el mateix entusiasme, il·lusió i compromís del primer dia. I ho fem amb la tranquil·litat d’estar complint. Som l’Administració més solvent i amb més capacitat de Catalunya, d’Espanya, i m’atreviria a dir que d’Europa. Però això no és un actiu en ell mateix, sinó que ho és perquè complir amb els ciutadans és la manera d’honorar els nostres compromisos. Ara, quan encarem la recta final del mandat, podem afirmar amb orgull que hem posat les bases sòlides per als propers 10 anys. Un projecte ambiciós que Jordi Hereu, caracteritzem amb el nom d’Agenda Barcelona. alcalde de Barcelona Una agenda que ens ha de guiar en els propers deu anys i que ens ha de conduir a ser el motor econòmic del sud d’Europa. A ser una ciutat coneguda i valorada per la formació i la creativitat dels nostres joves. Una ciutat ben connectada amb l’àrea metropolitana, amb el seu entorn i amb Europa. Una ciutat urbanísticament transformada i responsable amb el medi. Una ciutat cohesionada i que es desenvolupa des del barri a l’àrea metropolitana. I una ciutat capital de la Mediterrània. És un projecte clar. Un projecte amb vocació de lideratge i de servei. Una nova realitat que haurem de construir entre tots. Arriba un temps en què els ciutadans i ciutadanes podran participar, hauran de participar, més que en cap altre moment, en la construcció de la ciutat. Amb més llibertat, més capacitat i més criteri que mai. I per fer-ho possible, l’organització municipal és la peça clau. Barcelona és plural i heterogènia, i aquesta és una de les seves virtuts: ser diferents en igualtat de condicions, en un marc que ens reforça individualment i col·lectivament. Tenim dret a sumar i somiar junts. La tecnologia està cada vegada més present al nostre Ajuntament i això, sense cap mena de dubte, contribuirà a la millora de la qualitat de la nostra feina. El desplegament de l’administració electrònica, que fa temps que venim anunciant, ja és aquí i comença amb un gran impacte. Els registres, les signatures, les llicències, les contractacions, es faran d’ara endavant en format electrònic i això vol dir que el paper anirà tenint un ús cada cop més limitat. Imagineu els avantatges que aquest canvi aportarà al medi ambient i la sostenibilitat. L’esperada administració electrònica té, a més, molts altres avantatges, com són els relacionats amb la simplificació i l’agilitació de processos, o la possibilitat d’unificar les pautes de treball a tota Andreu Puig, l’Administració. gerent municipal Hi ha altres canvis tecnològics que s’han posat en marxa recentment i que milloren la qualitat de treball. Eines informàtiques com el SAP Ecofin, per al control pressupostari; l’Autoritas, per a la gestió dels expedients de disciplina d’obres, activitats i ús de l’espai públic; o el Cognos per a la Gestió per Objectius. També ha entrat en funcionament el nou correu electrònic i s’ha iniciat el desplegament dels telèfons digitals i les PDA, entre d’altres. Estem vivint, doncs, una època de grans canvis a la nostra administració, canvis que no deixen de ser el reflex dels canvis que viu la societat actual. Un cop més l’Ajuntament de Barcelona fa de punta de llança i n’exerceix el lideratge. Anem un pas endavant, caminant ferms cap a l’Administració del futur. Només així podem respondre a les demandes dels nous temps i, com a servei públic, satisfer les exigències creixents dels ciutadans i ciutadanes en l’actual societat de la informació. Preparem-nos. La revolució tecnològica ha arribat. núm.117–3 Formació sobre contractació electrònica a l’Eixample. INTERN MÉS A PROP DE L’OFICINA SENSE PAPER Amb l’entrada d’any s’ha posat en marxa la contractació electrònica, el sistema de tramitació electrònica per a la contractació de l’Ajuntament. Aquest nou sistema permetrà una reducció en la generació de paper i de fins un 30% en els terminis de tramitació. La posada en marxa del nou sistema de tramitació electrònic tota la informació i documentació dels electrònica per a la contractació de l’Ajuntament expedients. La signatura electrònica dels documents, iniciada aquest mes de gener suposa un canvi la generació i emmagatzematge dels documents important en la forma en què es gestionen els de forma electrònica, n’és el primer pas. La relació contractes administratius. El nou sistema cobreix amb els tercers a través de mitjans electrònics i la gestió dels contractes d’obres, subministraments la incorporació de la notificació via electrònica, i i serveis en contractes menors. Altres també la garantia d’autenticitat dels documents i la procediments oberts i negociats s’aniran posant en seva protecció, fan possible que no calgui imprimir marxa de forma progressiva. l’expedient. Ara ja no serà necessari disposar de La contractació electrònica és un sistema paper ni per signar, ni per arxivar, ni per tenir completament electrònic que elimina pràcticament constància de la validesa de la documentació. al 100% la necessitat d’ús de paper ja que incorpora al document, la signatura electrònica i estableix la A banda de l’estalvi de paper, també relació amb tercers a través de mitjans electrònics. suposa una reducció de fins a un Això vol dir que, un cop desplegat la totalitat del sistema, més de 5.000 contractes passaran a ser 30% en els terminis de gestió dels gestionats de forma completament electrònica cada contractes administratius. any, dels quals 4.000 són els contractes menors. A banda de l’estalvi de paper, també suposa una Addicionalment, la contractació electrònica reducció de fins a un 30% en els terminis de gestió intercanvia informació amb altres sistemes dels contractes administratius. d’informació. S’integra amb el sistema de gestió econòmica i financera municipal, i intercanvia Arraconant el paper informació amb el Registre electrònic d’empreses La contractació electrònica, com la resta de projectes Licitadores de la Generalitat (RELI), la Tresoreria d’expedient electrònic, permet adjuntar en format General de la Seguretat Social o l’Agència Tributària 4–núm.117 Estatal i, intercanviarà informació amb el Registre Mercantil. D’aquesta manera s’estalvia a les empreses proveïdores l’aportació de la documentació Avantatges de la contractació electrònica necessària per contractar amb l’Ajuntament i permet per a l’organització reduir pràcticament al 100% la generació i circulació En resum, el nou sistema per a la tramitació de papers amb els contractes menors. electrònica dels expedients de contractació permetrà: Una tramitació més homogènia i àgil Perquè hagi estat possible la contractació 1. Reduir el temps mitjà necessari per a la electrònica, Secretaria General ha liderat una tramitació completa d’un expedient. tasca prèvia per eliminar les tasques innecessàries 2. Estalviar temps en la generació de documents. i aplicar procediments més eficients. El procés 3. Reduir progressivament l’ús del paper. s’ha dissenyat buscant una reducció del nombre 4. Disposar d’informació suficient i de qualitat per de documents i signatures necessàries per a la a la gestió i l’anàlisi. tramitació d’un contracte, substituint on sigui 5. Millorar la interacció entre els òrgans possible les signatures per vistiplau. Així doncs, peticionaris i els òrgans gestors. ara el nou sistema de tramitació electrònica 6. Estandarditzar els processos de contractació en dels expedients de contractació garanteix tota la corporació. l’homogeneïtat, ja que estableix un mateix procés 7. Intercanviar informació i certificats amb altres de treball per a tota l’organització municipal. administracions i entitats per estalviar a Durant el primer quadrimestre del 2010 es ciutadans i empreses l’aportació de documents desplega el contracte menor a sis districtes/sectors que ja estan en poder d’alguna Administració. pilot i a finals d’any serà a tota l’organització. A partir de gener de 2011 tindrem l’expedient electrònic de contractació a la tot l’Ajuntament. núm.117–5 BREUS Enguany el període de preinscripció escolar té lloc del 2 al 16 de febrer. S’avança la preinscripció del curs escolar La Convenció Ajuntament+Sostenible convida 2010-11. El procés de preinscripció per als alumnes a la reflexió. Des del nostre lloc de treball i d’educació infantil, primària i secundària obligatòria en la nostra tasca diària, podem contribuir a la (de 3 a 16 anys) s’avança aquest any. Tindrà lloc del 2 protecció del medi ambient i la sostenibilitat. La al 16 de febrer, en comptes del març. Per tal d’oferir Convenció Ajuntament+Sostenible és una jornada la màxima informació possible i orientar les famílies per a la reflexió col·lectiva i culmina el procés amb fills i filles en edat d’escolaritzar, l’Ajuntament de participació intern, que treballen 5 àmbits realitza la corresponent campanya de comunicació, prioritaris del programa Ajuntament+Sostenible. que inclou la distribució de la guia informativa L’objectiu és analitzar la feina feta i acordar les “Barcelona és una bona escola. Guia de centres i accions futures. L’acte institucional de la Convenció serveis educatius de Barcelona”. Com a gran novetat, tindrà lloc el proper mes de març. S’atorgarà un el curs escolar 2010-11 preveu l’inici de classes el premi a la millor acció en curs o proposta futura 7 de setembre de 2010 i la substitució de la segona realitzada en l’organització municipal. També hi setmana de setembre de vacances per una setmana haurà una menció especial per a la dependència de festa el febrer o març de 2011. Podeu consultar municipal amb la trajectòria més destacable en favor més informació als webs: www.edubcn.cat // de la sostenibilitat. Més informació: www.gencat.cat/preinscripcio // www.bcn.cat www.convencioajuntamentsostenible.cat 6–núm.117 Treballadors i treballadores municipals amb la samarreta corporativa el dia de la Cursa de Sant Silvestre-dels Nassos del 31 de desembre. Donant la benvinguda als nous empadronats. El Grup d’Atletes Barcelona Esports pren la Aquest mes es posa en marxa a l’Oficina d’Atenció sortida. Uns quants treballadors de l’Ajuntament al Ciutadà (OAC) del Districte de Sants-Montjuïc aficionats a l’atletisme han decidit formar un equip (carrer Creu Coberta) el programa “Benvinguda a municipal, el Grup d’Atletes Barcelona Esports. Barcelona”, que facilita els tràmits i l’accés als serveis L’equip ja va debutar a la Cursa Sant Silvestre-dels de la ciutat als nous empadronats. “Benvinguda a Nassos el 31 de desembre del 2009. La propera cita Barcelona” s’estendrà a tota la ciutat els propers serà la Mitja Marató de Barcelona del 14 de febrer. mesos. És un programa de tràmits i serveis que De moment, s’han inscrit a l’equip 17 atletes i ja s’ofereix de forma personalitzada a les persones que disposen d’una samarreta que els identifica com a es donen d’alta al padró de la ciutat o fan un canvi membres de l’equip de l’Institut Barcelona Esports. de domicili dins el terme municipal. Informa dels Si us agrada l’atletisme i us voleu incriure a l’equip, tràmits que acompanyen el canvi de domicili i facilita poseu-vos en contacte amb l’Institut i us informaran la sol·licitud dels tràmits per accedir a diferents en detall. Formar part d’un equip sempre té molts serveis municipals. A més, informa d’equipaments, més estímuls. La iniciativa s’acaba de posar en serveis i dades d’interès del barri on viu el nou marxa i l’objectiu és que el Grup d’Atletes Barcelona empadronat. El servei s’oferirà a través de les OAC, Esports s’acabi consolidant. Per a més informació: del 010, i del Portal de Tràmits del web municipal. Institut Barcelona Esports Tel. 93 402 30 00 núm.117–7 BREUS Tot treballant el Pla de Millora al districte d’Horta-Guinardó. Elaborats els plans de millora de cada àmbit. Els Bombers de Barcelona es traslladen per Aproximadament 350 persones de tots districtes, obres. El 25 de gener els Bombers de Barcelona sectors i instituts municipals van participar en les van abandonar el parc de l’Eixample al carrer de sessions de treball que cadascun dels àmbits va Provença 178 per ocupar provisionalment la caserna organitzar al llarg de la segona quinzena de gener. construïda al parc de Joan Miró. Amb aquest trasllat Les sessions van ser conduïdes per una persona es va donar el tret de sortida a les obres per ampliar del propi sector, districte o institut. L’objectiu l’Hospital Clínic i construir el nou parc de Bombers d’aquestes sessions era elaborar un pla de millora de l’Eixample a la mateixa illa. El nou parc ocuparà que inclogués 3 tipus de propostes: les que s’han de un total de 2.677 m2; 1.539 m2 dins de l’edifici i un dur a terme des del propi àmbit, les que es demana pati descobert de 1.138 m2. Serà un equipament que es facin des d’altres àmbits i les concretes en modern i amb les dimensions adequades a les matèria de gestió de persones. Aquestes propostes, necessitats del servei. El nou edifici disposarà de debatudes després pels equips directius, han dues plantes: una planta baixa per als vehicles conformat els plans de millora que han estat operatius i una planta primera destinada als serveis aprovats pels gerents dels respectius àmbits i amb interns. L’obra corre a càrrec de l’Hospital Clínic, els quals es pretén millorar els aspectes menys en virtut del conveni signat amb l’Ajuntament. Es valorats a l’enquesta. preveu que les obres finalitzin al 2013. 8–núm.117 El web d’obres va rebre més de 1000 visites diàries el primer mes d’estar en funcionament. Més informació al web d’obres. El novembre de S’inicia la implantació de Gestió per Objectius. 2009 va entrar en funcionament el web d’obres. La Gestió per Objectius es posa en marxa Durant el primer mes es van rebre més de 1.000 esglaonadament. Al gener, s’ha iniciat als sectors visites diàries, 262 missatges a les bústies de amb serveis finalistes i aproximadament a la meitat consultes, suggeriments i queixes, i es van de les direccions de tots els districtes, als serveis servir més de 7.200 pàgines al dia. La línia d’alta generals i serveis personals. Durant el primer velocitat en el tram Sagrera-Nus de la Trinitat i la semestre, s’estendrà a tota l’organització i es va fent remodelació de la ronda del Mig fins a Travessera la formació adequada de les persones implicades: de Dalt han estat les obres més consultades. gerents i directius, responsables de control de En la primera fase del web es pot consultar la fitxa gestió, responsables del vincle amb el pressupost i de cada obra que afecta la via pública: terminis responsables de càrregues de dades. El personal dels d’execució, empresa contractada, descripció de sectors ja s’ha format mentre que el dels districtes l’obra i afectacions als vianants i al trànsit. A partir ho faran aquest primer trimestre. L’aprenentatge ha de febrer, també s’informarà de les obres acabades permès introduir a Cognos els resultats previstos amb imatges de tot el procés, i a finals del primer per a tot el 2010, necessaris per produir els trimestre de 2010 s’incorporaran les obres de informes mensuals. Recordeu que disposeu d’un promoció municipal que no afectin la via pública. equip per ajudar-vos en el procés. núm.117–9 Enric Casas, Director de comunicació i Director d’alcaldia. ENTREVISTA ENRIC CASAS L’Enric Casas fa força anys que és director de la Universitat, perquè no m’ho podia compaginar. comunicació de l’Ajuntament. Va veure com Però com que és una feina que faig amb molt de la candidatura olímpica situava Barcelona al gust, els canvis no m’han suposat cap sacrifici. Un mapa i generava un espectacular procés de altre canvi de la nova feina que ha canviat la meva transformació de la ciutat. Ara, nomenat també vida és que ara em toca anar amb corbata cada dia. director de l’àrea d’Alcaldia, afronta nous reptes. Diu que és la feina més divertida que ha fet mai, Ja que treballes en comunicació, tens algun encara que li demani més dedicació. eslògan que resumeixi la teva filosofia de vida? Sobretot hi ha un principi que per a mi és important: “A la feina s’ha de gaudir”. La feina és l’activitat que més hores ens ocupa al dia i si no en gaudeixes és molt difícil que siguis feliç. Jo, per Quina ha estat la teva trajectòria a l’Ajuntament sort, puc dir que la feina que tinc em fa gaudir. de Barcelona? Sóc a l’Ajuntament des del 1985. Vaig arribar de Quin és el millor moment i el pitjor de tots la mà de Josep M. Serra Martí i vam impulsar aquests anys que portes a l’Ajuntament? la primera campanya de publicitat important: Sense cap mena de dubte, el millor és haver “Barcelona més que mai”. Posteriorment a més de la tingut la sort de veure com la candidatura publicitat i la identitat corporativa municipal he anat olímpica va posar Barcelona al mapa i com s’ha assumint responsabilitats en publicacions, estudis i anat consolidant la seva imatge i posicionament avaluacions, internet i informació al ciutadà. internacionals. Com a fets negatius destacaria l’atemptat a Hipercor i l’assassinat d’Ernest Lluch. En la teva trajectòria has viscut canvis No obstant això, el record de la resposta massiva importants? dels ciutadans i de la gran manifestació que hi El canvi més important i que més va repercutir va haver a la ciutat com a mostra de rebuig a en la meva trajectòria va ser el nomenament de l’assassinat és un record molt positiu. Barcelona com a seu dels Jocs Olímpics del 92. Els canvis que es van posar en marxa a la ciutat Quins són els reptes actuals en comunicació? i que encara no s’han aturat són molt radicals. Les noves tecnologies són clarament el nostre Nosaltres ens hem acostumat als canvis, però és repte. En la nova societat creix la demanda un fet poc comú a altres ciutats, sobretot a les d’informació i comunicació. Això implica canvis del nord d’Europa. A Barcelona portem un procés en l’Administració. Un d’important és que els de trenta anys de canvis continus i això ha tingut treballadors municipals hauran d’interactuar un efecte molt important des d’un punt de vista virtualment amb els ciutadans; cada pantalla serà comunicatiu. com una petita finestra. Hem d’assumir també la importància de la transparència, ja que els Com ha canviat la teva vida el teu ciutadans cada vegada exigeixen més informació. nomenament a Alcaldia? No es conformen sabent què es fa a la ciutat, també La veritat és que és la feina més divertida que volen saber per què es fa. És molt important, he fet mai. Em demana molta dedicació, això és doncs, que els treballadors tinguin un accés fàcil cert. Entro a les vuit del matí i mai no sé quan a la informació per satisfer les exigències dels acabaré. He hagut de deixar les classes que feia a ciutadans. 10–núm.117 I quins són els teus objectius al capdavant Et queda temps lliure per a les teves aficions? del Gabinet de l’Alcaldia ? Intento gaudir del temps lliure, sobretot als caps de A l’Alcaldia de Barcelona treballen professionals setmana. M’agrada molt llegir quan arribo al vespre molt qualificats, tant pel que fa a la relació amb a casa. A més tinc una afició que és gairebé sagrada els mitjans de comunicació com en donar suport i que intento mantenir de totes totes, que és anar a a l’alcalde com a principal figura de l’Ajuntament. jugar a frontó amb els amics. Hi vaig cada dimecres L’objectiu és fer que hi hagi una estratègia global al migdia al frontó Colom. M’ajuda a mantenir-me única de comunicació d’Ajuntament i Alcaldia. actiu i en forma. L’alcalde és com la locomotora de l’Ajuntament, és la seva part més visible i la que tira endavant I l’estrés, com el portes? els principals projectes. Nosaltres hem de donar- Hi ha una altra afició que m’ajuda molt a li suport perquè la seva feina sigui més planera desestressar-me, la música. Ara tinc un i-pod de i perquè les seves idees arribin millor al conjunt 120 gigues, d’aquests que si poses només música no dels treballadors municipals i a la ciutadania de l’emplenes mai. Me’l connecto quan estic sol, abans Barcelona. Així tots tindrem més clar cap on d’anar a dormir o als matins quan vaig cap a la feina. volem anar. És una bona manera de començar i acabar el dia. núm.117–11 Comité Executiu del Districte de Sant Andreu. BARCELONA 2.0 FEM BALANÇ DEL NOU MODEL TERRITORIAL El nou model de gestió territorial defineix una nova relació entre sectors i districtes amb l’objectiu d’oferir un servei més pròxim als barris. El març de 2009 es va aprovar el decret d’alcaldia que iniciava el procés de transformació de l’estructura organitzativa dels districtes. Des d’aleshores, ja s’han dut a terme alguns projectes per acostar-se al nou model. És hora de fer un primer balanç. La proximitat als barris és l’eix al voltant del Avançant cap al nou model qual gira la transformació del model de gestió Des del mes de març fins a desembre del 2009, territorial. Aquesta proximitat passa per una s’han concursat un total de 193 noves places per nova relació entre sectors i districtes. Els sectors, cobrir els nous llocs de treball (vegeu quadre). La des de la seva visió global, orienten ara la seva resta de places tècniques i administratives s’estan organització al territori, mentre que els districtes ajustant progressivament a cada districte perquè es potencien la seva funció com a porta d’entrada puguin encaixar els recursos actuals amb els perfils per als ciutadans i desenvolupen les funcions del nou model organitzatiu. relacionades amb la proximitat i coneixement del Pel que fa als canvis orgànics i de competències, territori. s’han constituït les direccions de districtes. També s’ha creat el Comitè Executiu de Districte, que Des de març fins a desembre del s’encarrega de coordinar l’estructura política i 2009, s’han concursat un total de 193 executiva al territori, i per tant, és una peça clau noves places per cobrir els nous llocs per aconseguir la desitjada proximitat als barris. S’ha formalitzat també la Taula de districtes, que de treball. coordina l’actuació territorial, des del vessant executiu. Està integrada per les 10 gerències de El decret d’alcaldia de transformació de districte i és coordinada per la Gerència de Serveis l’organització dels districtes, aprovat al març de Generals i Coordinació Territorial. 2009, va significar el tret de sortida del procés de transformació del model organitzatiu. Ha passat Altres canvis de competències que s’han dut gairebé un any i al llarg d’aquests mesos s’han dut a terme fins ara són: a terme alguns projectes amb la finalitat d’anar-se • La gestió de les instal·lacions esportives amb adaptant al canvi. Això ens permet fer un primer abonats han passat dels districtes a l’Institut balanç de resultats. Municipal d’Esports. 12–núm.117 • Els arxivers de districte van passar a dependre Afegir que per fer el seguiment d’activitats, de la Direcció Executiva del Sistema Municipal l’explotació d’indicadors i la gestió del d’Arxius el setembre del 2009. coneixement de forma integrada s’ha • La Direcció Tècnica de Premsa estén a desenvolupat una aplicació informàtica. De les regidories de districte el seu model moment s’ha implantat una versió a les direccions d’assessorament a tinències d’Alcaldia. del territori. • Durant el mes d’octubre de 2009 la transferència Finalment, pel que fa a la relació sector-districte, de la competència número 3 en matèria de a hores d’ara hi ha pendent establir els principals Serveis Socials ha passat dels districtes al acords de programació entre ambdues parts. nou Institut Municipal dels Serveis Socials de Barcelona. Des de l’1 de gener els centres de Places convocades per cobrir nous llocs Serveis Socials han passat a dependre del nou de treball institut. • Les oficines d’atenció a la ciutadania depenen Lloc de treball Nombre de places des de l’1 de gener de la Direcció d’Atenció al Ciutadà. Direccions 30 • S’ha creat i donat cobertura al lloc de treball Caps de departament 25 coordinació de territori, adscrit a la Gerència de Tècnics/ques de barri 65 Serveis Generals i Coordinació Territorial. Responsables de llicències i inspecció 23 Caps de projecte de serveis a les persones 20 Quant als serveis a les persones, s’està treballant en: Tècnics/ques de prevenció i participació 10 • el traspàs al sector de les funcions reglades Caps de projecte d’obres i manteniment 10 d’educació. Caps de projecte de serveis jurídics 10 • la relació de bones pràctiques per millorar els TOTAL 193 processos, en col·laboració amb dos districtes. núm.117–13 14–núm.117 ELS MERCATS TENEN FORÇA Els mercats juguen un paper molt important a la ciutat. Ens abasteixen de productes frescos i saludables, donen empenta al comerç de proximitat i dinamitzen la vida als barris. Una ciutat amb mercats sense força és una ciutat que no funciona. Barcelona és conscient de la importància dels mercats i per això els manté vius. A més de les moltes activitats que s’hi fan, l’Ajuntament els dóna impuls amb una inversió sense precedents. núm.117–15 Imatges dels mercats de la Llibertat, recentment remodelat, i de les carpes provisionals del Ninot i de Sant Antoni. Al mercat comprem productes frescos, ens atenen prioritzar altres superfícies comercials a la segona com si fóssim de la família, ens trobem amb els meitat del segle passat. veïns, participem d’activitats i veiem bategar la vida al barri. Comprar al mercat és cuidar-se i Els mercats no s’aturen mai cuidar els que més estimes. És portar una vida Mantenir vius els mercats requereix un treball sostenible i enriquida. Barcelona i els seus barris constant. Les instal·lacions i serveis s’han de no serien els mateixos sense la força dels 39 renovar per adaptar-se a les necessitats actuals. mercats d’alimentació i dels 6 mercats especials. D’altra banda, es fan activitats, campanyes i Segons l’Estudi d’Impacte Econòmic dels promocions per atreure els ciutadans, incentivar el Mercats de Barcelona de 2009, els mercats reben consum saludable i donar a conèixer els mercats. al voltant de 65.000.000 visites l’any. Un 85% Ara arriba el Carnestoltes, una de les festes que dels clients hi va a peu, fet que confirma el paper més convida a la disbauxa i que s’espera amb més del mercat com a comerç de proximitat. El poder ganes als mercats. S’hi fan concursos gastronòmics, d’atracció dels mercats fa que els comerços de premis i moltes altres activitats. Però no només l’entorn també en surtin beneficiats. hi ha activitats per passar-s’ho bé, la solidaritat L’èxit del model prové de la decisió presa a també hi té cabuda. L’octubre de 2009 es va l’inici dels ajuntaments democràtics d’impulsar participar en la campanya del Banc d’Aliments, els mercats de la ciutat. Això ens fa diferents i posant a disposició dels ciutadans els mercats per admirats per moltes ciutats europees que van a la recollida d’aliments. 16–núm.117 Inversió rècord en mercats comercial mentre duri la remodelació integral L’Ajuntament està donant als mercats un gran de l’històric mercat. Aquesta és l’obra de més impuls. L’any 2009 es van destinar 30,2 milions magnitud projectada per l’Institut Municipal de d’euros a millores de 21 mercats, una inversió sense Mercats de Barcelona. El Mercat de la Llibertat precedents. La inversió prevista al PAM 2008- va retornar al seu renovat edifici modernista 2011 també presenta la xifra més alta destinada al novembre de 2009. El Mercat del Ninot, a a mercats en un sol mandat; són 125 milions d’euros. Aquesta inversió preveu continuar la Mantenir vius els mercats requereix modernització dels mercats de Barcelona, que un treball constant. Les instal·lacions inclou les actuacions als mercats de Les Corts i Llibertat –ja acabades-, Sant Antoni, Sants, Ninot, i serveis s’han de renovar per Bon Pastor, Vall d’Hebron, Guinardó, Guineueta, adaptar-se a les necessitats actuals. Provençals i Encants Vells. l’octubre; el de Sants, al novembre, i el de Bon Remodelació i millora dels mercats Pastor, al desembre, es van traslladar als seus D’octubre a desembre, s’han inaugurat actuacions mercats provisionals per iniciar les obres de de remodelació o millora a 6 mercats de la ciutat. remodelació dels antics locals. També abans de Els dos mercats provisionals de Sant Antoni Nadal el Mercat de la Vall d’Hebron va celebrar la (alimentació i Encants) allotjaran l’activitat seva reordenació comercial i millora. núm.117–17 L’Hopital de Sant Pau agruparà institucions europees mediterrànies. CIUTAT LIDERATGE A EUROPA I A LA MEDITERRÀNIA Al gener del 2010 es va iniciar la presidència espanyola de la Unió Europea, que s’estendrà al llarg del primer semestre de l’any. La ciutat de Barcelona tindrà un gran protagonisme, ja que s’hi celebraran diverses reunions i esdeveniments. La presidència ve marcada per la lluita contra la crisi econòmica, però també es vol donar impuls a la Unió per la Mediterrània, de la qual la nostra ciutat serà la seu permanent. Un any clau per al posicionament de Barcelona Europea EPSSCO en matèria d’ocupació i política Amb l’entrada d’any es va iniciar la presidència social. Amb la crisi econòmica de fons, l’objectiu espanyola de la Unió Europea, que durarà fins principal de la reunió ha estat apuntar les al mes de juny. La situació actual fa que la lluita mesures que cal adoptar per fer front a la crisi contra la crisi econòmica s’hagi convertit en el econòmica i al seu impacte social, que es tradueix principal objectiu del govern durant aquests sis en un augment de l’atur i dels nivells de pobresa. mesos. Un altre aspecte important és que aquesta No oblidem que aquest és l’objectiu prioritari serà la darrera presidència del model antic. A partir de la presidència i que, per tant, aquesta reunió d’ara amb l’entrada en vigor del tractat de Lisboa, ministerial ha adquirit una gran transcendència. la Unió Europea tindrà un president fix i noves institucions. La presidència espanyola té, per tant, Impulsar el lideratge a la Mediterrània el repte de fer de pont cap al canvi. Barcelona al llarg de la història ha estat una de les I aquest any 2010 és un any de grans grans capitals de la Mediterrània i actualment se li oportunitats per a Barcelona. La ciutat té l’ocasió presenta la possibilitat de refermar el seu lideratge. de donar força al seu posicionament internacional i Va ser la ciutat triada per acollir el secretariat de al seu lideratge a la Mediterrània. Seran moltes les la Unió per la Mediterrània, que tindrà la seva seu reunions i cimeres que dins del semestre europeu permanent al Palau de Pedralbes. La Unió per la es duran a terme a tot l’Estat, moltes de les quals Mediterrània és un espai de treball per concretar se celebraran a la nostra ciutat. projectes que potenciïn la integració i cohesió de Una de les més importants i esperades és les diferents regions dels països mediterranis. És la cimera de caps d’estat de la Unió per la un espai per debatre, entre altres, aspectes com Mediterrània, que s’ha de celebrar al juny. L’altra l’intercanvi energètic entre els països de la riba sud reunió a nivell de caps d’estat que també tindrà i nord, el desenvolupament econòmic dels països lloc al juny a Barcelona és la cimera entre la Unió de les ribes sud i est, o la descontaminació de la Europea i Egipte. Aquestes dues reunions són conca mediterrània. Formen la Unió Mediterrània 43 l’expressió clara de la voluntat de lideratge i de països: els 27 de la Unió Europea i Mònaco, els de la capitalitat de Barcelona a la Mediterrània. riba sud, excepte Líbia, i alguns països dels Balcans. Així mateix, s’acaba de celebrar també a El procés de la Unió per la Mediterrània, aturat Barcelona la reunió de ministres de la Unió durant l’any 2009 arrel del conflicte Israel-Gaza, 18–núm.117 torna a caminar i a buscar el consens necessari Fora de l’àmbit europeu i mediterrani, una altra per tal que amb la màxima brevetat possible es de les fites importants de la ciutat en aquest nou constitueixi el Secretariat a la seu de Barcelona any és l’Expo de Shangai, que se celebrarà de maig durant la Presidència Espanyola de la UE. Prova a octubre, en una edició en què per primera vegada d’això és el recent nomenament del Secretari podran participar les ciutats. General, el jordà Ahmad Massadé, ambaixador de Jordània a Brussel·les i davant la UE. Queda tan Barcelona, centre de diàleg internacional sols l’aprovació final dels estatuts i el nomenament Durant la presidència espanyola a Barcelona també dels vicesecretaris generals. tindran lloc altres esdeveniments que la ciutat considera estratègics i que representen una gran El 2010 és un any de grans oportunitat per donar impuls al seu lideratge a oportunitats. La ciutat té Europa i sobretot a la Mediterrània. En destaquem, l’ocasió de donar força al entre d’altres els següents: • Cimera europea de governs locals “Governs locals seu posicionament internacional en xarxa per a una nova Europa” (22 i 23 de febrer) i al seu lideratge a la Mediterrània. • Reunió de Directors d’Esport (25 i 26 de febrer) • Reunió de les Xarxes de la Fundació Anna Lindh (del 4 al 7 de març) La gran fita és desencallar la situació i que el • Conferència ministerial e-Health (del 15 al 18 de procés s’acabi de concretar durant el període de març) la presidència espanyola. La gran oportunitat serà • European Conference Research Infraestructures dels dies 5 al 7 de juny a la cimera de caps d’estat (del 22 al 25 de març) Unió per la Mediterrània Euromed que tindrà • II Congrés d’Economia de la Cultura (29 i 30 de lloc a Barcelona, com també ho serà la cimera març) UE-Egipte del dia 6 de juny. Serà una gran ocasió • Reunió de Ministres de Cultura (31 de març) de refermar el lideratge i capitalitat de la nostra • Conferència Euromed sobre Aigua (del 12 al 14 ciutat i culminar la feina iniciada l’any 1995 amb d’abril) l’establiment del Procés de Barcelona com a eix de • Conferència Euromediterrània de Ministres de les relacions euromediterrànies. Turisme (20 de maig) núm.117–19 RECURSOS HUMANS COMPETÈNCIES DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA CORPORATIVES 1 Compromís professional 2 Orientació al serveis públic 3 Treball en equip CERCANT DE FUNCIÓ I ESPECÍFIQUES L’EXCEL·LÈNCIA 4 Flexibilitat i obertura al canvi PROFESSIONAL 5 Autoconfiança 6 Confidencialitat 7 Visió global 8 Recerca d’informació i actualització El diccionari de competències és l’eina de coneixements bàsica a partir de la qual s’articula el model 9 Pensament analític de gestió per competències que hem de 10 Rigor i organització posar en marxa enguany. S’han establert un 11 Comunicació i influència total de catorze competències, de les quals 12 Empatia tres són corporatives, o el que és el mateix, 13 Direcció de persones comunes a tots els llocs de treball. La resta 14 Lideratge i desenvolupament de competències depenen de la funció i de la família professional a què es pertany. Després del treball que vam dur a terme amb els 30 prevenció i extinció, serveis de salut pública, grups entre maig i setembre de 2009, hem elaborat serveis d’arts i ciències, serveis de suport polític. el diccionari de competències per a tots els llocs D’aquest creuament entre funció i família, en de treball del nostre Ajuntament. Inclou un total resulta el lloc de treball del qual s’han definit: les de 14 competències: n’hi ha 3 de corporatives, funcions, les categories, els grups de titulació, que són comunes a tots els llocs de treball: el l’estructura retributiva, les competències i el compromís professional, l’orientació al servei sistema de provisió. públic i la capacitat de treball en equip. La resta de competències o bé són funcionals, tenen a veure Cada lloc de treball disposa d’un amb la funció del lloc de treball, o bé especifiques, total de 8 o 9 competències, que tenen a veure amb la família professional a què pertany el lloc. surten de sumar les tres corporatives, Recordem que el nou sistema d’ordenació les corresponents a la funció i les municipal organitza els llocs de treball a partir corresponents a la família professional. del creuament de 4 funcions: directiva, de comandament, tècnica, i de suport; i de 14 Quant a competències, tots els de llocs de treball, famílies professionals: general, serveis econòmics comparteixen les 3 competències corporatives i personals, serveis socials, serveis d’obres i esmentades. A més, tenen atribuïdes 3 per la projectes, serveis tic, serveis de comunicació i funció i 2 o 3 per la família a la qual pertanyen. protocol, serveis de gestió i administració, serveis Així doncs, cada lloc de treball disposa d’un total jurídics, serveis tècnics reglats, guàrdia urbana, de 8 o 9 competències, que surten de sumar les 20–núm.117 EXEMPLE: LLOC DE TREBALL: TÈCNIC MITJÀ DE SERVEIS SOCIALS CODI SUBTIPUS DE LLOC: TÈCNIC 4 / FAMÍLIA: SERVEIS SOCIALS / FUNCIÓ: TÈCNICA / CATEGORIES: TREBALLADORS I EDUCADORS SOCIALS CORPORATIVES NIVELL DESCRIPCIÓ NIVELL Compromís professional 2 • Aporta més del que es pot esperar en l’àmbit de les seves funcions i proposa millores Orientació al serveis públic 2 • Comparteix informació i es coordina eficientment dins els equips en què està integrat Treball en equip 3 • Entén les necessitats que se li plantegen i es compromet en la solució dels problemes del ciutadà/client intern FUNCIÓ Pensament analític 2 • Identifica relacions bàsiques Recerca d’informació i 2 • Amplia coneixements actualització de coneixements ESPECÍFIQUES Flexibilitat i obertura al canvi 2 • Adapta el seu comportament a les necessitats de la situació concreta (novetats, canvis de procediments, normatives) Autoconfiança 2 • Actua amb objectivitat i independència, mantenint la calma davant les dificultats Empatia 3 • Entén i comprèn les raons de l’altre/a tres corporatives, les corresponents a la funció dins els equips en què està integrat), i que en canvi i les corresponents a la família professional. Les un cap de departament tingui fixat el 4 (genera, competències de la Guàrdia Urbana són sensiblement participació, cohesió i efectivitat ens els equips). diferents per la seva pròpia singularitat. El diccionari de competències recull la definició Gràcies a les competències podrem: de les 14 competències identificades. Així per - Identificar clarament els aspectes competencials exemple, trobem la definició de la competència que hem de disposar per fer bé la nostra feina. Treball en equip, que és: col·laborar i integrar la - Saber en quin grau ens ajustem als pròpia activitat amb la d’altres persones, prioritzant comportaments d’excel·lència definits pel el benefici comú. Formar part d’un o més grups, meu lloc. treballant conjuntament d’una forma efectiva, com a - Accedir a les proves de selecció posant en valor oposat a fer-ho individualment o competitivament. els nostres comportaments i no només els Però a més, cada competència té establerts 5 nostres coneixements. nivells, també amb la seva descripció. Aquests - Ajustar els nostres plans de desenvolupament als nivells permeten fixar el nivell concret que ha de aspectes competencials a millorar. tenir cada lloc de treball d’aquella competència - Ser avaluats de forma objectiva i acurada d’acord en una escala d’1 a 5. Així el lloc de treball d’un amb indicadors que evidenciïn com fem la nostra tècnic, segons la funció i la família professional a feina. què pertanyi, de la competència Treball en equip - Avançar en la nostra carrera professional, no pot ser que tingui fixat com a nivell òptim el 2 només per exercir la nostra funció i obtenir (comparteix informació i es coordina eficientment resultats, sinó també per com fem la nostra feina. núm.117–21 La Carme a la seu del Districte de Sant Martí. LA RECOMANACIÓ TREBALLAR A UN DISTRICTE La Carme Turégano és la directora de Serveis a les Persones del districte de Sant Martí. També coneix molt bé els de Sant Andreu i Nou Barris. Considera que amb el nou model territorial els districtes han millorat en molts aspectes i, a partir de la seva experiència, ens recomana treballar en un districte. La Carme Turégano coneix molt bé el determinades competències. En aquest sentit afegeix funcionament dels districtes i el servei que feia molts anys que no es revisava el nivell ni de proximitat que ofereixen als ciutadans. les funcions dels llocs de treball dels districtes i Actualment és la directora de Serveis a les que hi havia l’opinió generalitzada que calia una Persones del districte de Sant Martí, però també reordenació. El segon punt fort és la incorporació a coneix els districtes de Sant Andreu i Nou Barris. l’organigrama d’una Direcció de Territori, pensada Del que està convençuda és que tots tenen el seu per a exercir una tasca important en la relació directa què. Amb el nou model territorial del Barcelona amb els barris i el seu desenvolupament. 2.0, la Carme creu que els districtes han sortit guanyant en molts aspectes. Per això, ara més que “Als districtes hi ha un patrimoni mai, ens recomana treballar en un districte. enorme de coneixements sobre gestió I quines són aquestes millores, us preguntareu. Segons ens comenta la Carme “s’ha guanyat en la eficient dels serveis de proximitat, i definició de les funcions de les quatre direccions també sobre participació efectiva. Les de la nova organització territorial, amb les quals es persones que hi treballem hem cosit reforça de manera visible la capacitat de planificació i amb sedal la vora entre l’Ajuntament control”. També argumenta que el nou model té tres punts forts. Un és la creació de llocs de treball nivell i el ciutadà. I ara seguirem fent 24, que han resultat atractius per a persones amb brodats al 2.0.” 22–núm.117 Per últim, hi ha un altre punt fort que segons la participació efectiva. Les persones que hi treballem Carme millora l’organització dels districtes i és hem cosit amb sedal la vora entre l’Ajuntament i el que s’han redefinit les funcions de la Direcció de ciutadà. I ara seguirem fent brodats al 2.0.” Serveis a les Persones, de manera que, a més de les La Carme ens recomana, en definitiva, treballar tasques de gestió, es perfilen de manera rellevant alguna vegada en un districte. “Ànims, que el competències estratègiques i de planificació. Aquesta Districte és el contacte amb el territori des de la període ha significat un esforç extraordinari per a les competència professional; a més, s’hi garanteix alta direccions de Serveis a les Persones. velocitat, uns horaris amplis i diversos, bon rotllo, Al mateix temps, la Carme, davant el fet que treball en equip i creativitat. Jo hi he tornat!” les gerències dels sectors es reforcen i s’amplien amb noves competències executives enfocades al Amb el nou model territorial territori, creu necessari que districtes i sectors hagin del Barcelona 2.0 s’ha guanyat de compartir visió. Es mostra més cauta però quan comenta que “encara que ja s’aprecia que anem fent en la definició de les funcions camí plegats, no serà fàcil coordinar les tàctiques.” de les quatre direccions de la nova La Carme valora molt positivament la feina organització territorial, amb les als districtes. Opina que “als districtes hi ha un patrimoni enorme de coneixements sobre gestió quals es reforça de manera visible eficient dels serveis de proximitat, i també sobre la capacitat de planificació i control. núm.117–23 El treball de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat ha quedat recollit en el llibre i en el vídeo DEPARTAMENT titulats “Barcelona una ciutat per a tothom: 30 anys treballant amb les persones amb discapacitat” que es pot trobar al web: www.bcn.cat/accessible i www.bcn.cat/imd 30 ANYS DE TREBALL AMB I PER A LES PERSONES AMB DISCAPACITAT Des de la seva creació, ara fa trenta anys, l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat treballa perquè les persones d’aquest col·lectiu puguin viure amb autonomia i tinguin les mateixes oportunitats que la resta de ciutadans. Una feina en què la participació de les persones amb discapacitat esdevé una peça clau. L’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Totes les persones amb discapacitat residents a ha complert 30 anys. Des dels seus inicis l’Institut Barcelona poden escollir els seus representants a ha estat el motor d’iniciatives que han fet que l’Institut mitjançant votacions cada quatre anys. la vida de les persones amb qualsevol tipus de D’altra banda, les comissions de participació són discapacitat (física, intel·lectual, auditiva, visual espais oberts a les entitats i a les associacions o trastorn mental) de la nostra ciutat sigui cada de persones amb discapacitat de la ciutat, on es vegada més fàcil i normalitzada. L’objectiu és que debaten qüestions, es recullen suggeriments i es puguin desenvolupar la seva vida amb autonomia fa el seguiment de les actuacions municipals en i amb les mateixes oportunitats que la resta de temes d’interès per al col·lectiu. ciutadans. Això, al cap i a la fi, es tradueix en el fet que aquestes persones puguin fer realitat el seu Una ciutat per a tothom projecte de vida. El resultat d’aquests anys de treball de l’Institut i de molts departaments, àrees i serveis municipals La participació, la clau del treball es tradueix en una ciutat més accessible i L’Institut treballa amb i per a les persones agradable per a tothom. Pel que fa a la mobilitat amb discapacitat. El treball es fonamenta en la i l’accessibilitat física, s’han suprimit barreres participació dels representants del col·lectiu, una arquitectòniques a l’espai urbà i s’ha aconseguit participació que dóna veu a les seves opinions que els nous projectes municipals es dissenyin i suggeriments. D’aquesta manera es coneixen tenint en compte les mesures d’accessibilitat. de primera mà les seves necessitats, quines són S’han adaptat mitjans de transport i edificis per les dificultats amb què es troben en el dia a dia i fer-hi més senzill l’accés. S’han cedit parcel·les de quines són les seves propostes per resoldre-les. la xarxa d’horts urbans de Barcelona a entitats de Per encarrilar les actuacions que cal dur a terme persones amb discapacitat. Es fa integració de nens l’Institut també treballa mà a mà amb les entitats i de nenes amb discapacitat en la campanya de associatives i amb els diferents departaments vacances d’estiu, en activitats de lleure estables, es municipals. fomenta l’activitat esportiva a través del programa La participació ciutadana de les persones amb d’esport sense barreres, etc. Es posen àrees de jocs discapacitat es concreta en els òrgans de govern de infantils integradores i accessibles als parcs de la l‘IMD: el Consell Rector i la Comissió Executiva. ciutat, es col·loquen nous contenidors adaptats de 24–núm.117 recollida de residus que faciliten l’ús a les persones de Minusvàlids (SEREM), a Barcelona. Arran amb discapacitat física, etc. d’aquests fets s’inicien les actuacions de En el cas de persones amb discapacitat l’Ajuntament com a resposta a les reivindicacions sensorial, s’han incorporat semàfors amb senyals del col·lectiu. acústics per a cecs, sistemes alternatius de Per tal d’afavorir la participació, l’any 1978 es crea comunicació per a persones amb discapacitat el Patronat Municipal de Disminuïts Psíquics, i el auditiva, i en diversos espectacles, com 1980, el Patronat Municipal de Disminuïts Físics. ara les obres de teatre, s’està incorporant Aquesta serà la primera experiència rellevant de l’audiodescripció i la subtitulació. participació ciutadana de l’Ajuntament de Barcelona. Altres de les moltes accions que s’han dut a terme des de l’Institut són el foment de Totes les persones amb discapacitat l’associacionisme vinculat a la discapacitat i residents a Barcelona poden escollir potenciar la recerca i el coneixement de la realitat de les persones amb discapacitat per tal de donar els seus representants mitjançant impuls a projectes innovadors. votacions cada quatre anys. Una ullada a la història L’any 1989 es considera convenient fusionar els Per entendre els orígens de l’Institut ens hem de dos patronats municipals per tal de millorar-ne el remuntar als anys 70, quan començaven a arribar funcionament i d’aquí neix l’Institut Municipal els primers vents de la democràcia. Hi ha dos fets de Disminuïts. Des d’aleshores s’aprova l’elecció que tenen una repercussió social molt important dels representants en el Consell Rector -per a la ciutat. El 1976 es fa la primera concentració elecció directe de les persones amb discapacitat de persones amb discapacitat a la plaça de Sant física, intel·lectual, auditiva, visual o amb trastorn Jaume, promoguda per la Coordinadora de Grups mental, de la ciutat. de Base de Disminuïts Físics i amb el suport de L’any 1997 l’Institut passa a anomenar-se les associacions de discapacitats. L’any 1977, Institut Municipal de Persones amb Disminució, un grup nombrós de persones amb discapacitat mentre que el 2005 s’adapta el nom a la nova física i alguns col·laboradors es tanquen durant terminologia i rep el nom actual d’Institut un mes i mig a l’antic Servei de Rehabilitació Municipal de Persones amb Discapacitat. núm.117–25 DESTAQUEM AGENDA Marató de Barcelona 2010 la plaça Marquès de Foronda el dijous 11 de març a El 7 de març se celebrarà la Marató de Barcelona partir de les 19 hores. Abans de la sortida, els més 2010, que tindrà com a punt de sortida i d’arribada de 150 vehicles participants s’exposaran al pavelló 7 l’Avinguda Maria Cristina. La prova s’iniciarà a les de la Fira de Barcelona i el 12 de març faran un tram 8.30 hores. Hi ha temps per a inscriure’s fins al 21 del Circuit de Catalunya. de febrer. L’organització de la Marató de Barcelona ofereix més d’una vintena de punts d’animació Caminada Olímpica o Popular (Barnatresc) perquè els ciutadans sortim al carrer a animar els La Caminada Olímpica (Barnatresc) tindrà lloc el atletes. En aquests punts trobarem espectacles proper 28 de març. Sortirà entre les 9 i les 9:30 del musicals, xocolatades populars, batukades, matí del Parc Olímpic (estàtua del Cobi) i després degustacions, entre altres propostes. En el marc de la de recórrer 12 km finalitzarà a Plaça Espanya. prova hi haurà la Marató Expo, un espai on es recollirà Està organitzada per l’Associació d’Entitats el dorsal i la bossa del corredor, i on també s’exposarà Excursionistes del Barcelonès i Fundació Barcelona material tècnic de running i s’hi faran conferències. Olímpica. Com totes les caminades urbanes Més info: Barnatresc és oberta a la participació de tothom i www.barcelonamarato.es www.bcn.cat/marato per prendre-hi part no cal fer inscripció prèvia. 52è Ral·li Barcelona Sitges i vii Ral·li Costa Dia de la dona treballadora Brava Historique El proper 8 de març és el Dia Internacional de la El ral·li Barcelona Sitges sortirà de la plaça de Sant Dona Treballadora. Com cada any cadascun dels Jaume com ja es tradició, amb tota la seva col·lecció districtes programa al voltant d’aquesta data un de cotxes antics, el proper 21 de març. El ral·li Costa conjunt d’activitats per celebrar-ho. Esteu al cas Brava Historique enguany serà el primer cop que dels actes que es preparin enguany i animeu-vos a ve a Barcelona. En concret se celebrarà la sortida de participar-hi. 26–núm.116 OFERTES PER ALS TREBALLADORS ALIANÇA BRUMWELL OFERTA ESPECIAL Què es? Cobertura mèdica Pla complet Col.lectiu Obert: • Visites i consultes amb metges d’assistència - Cobreix totes les consultes, exploracions, primària i especialistes, incloses l’acupuntura, tractaments, hospitalització i cirurgia, amb els l’homeopatia i la podologia. metges, els centres i els hospitals concertats per • Higiene dental anual gratuïta. Aliança. • Proves diagnòstiques (contrastos inclosos). - Cobreix la cobertura dental amb serveis bàsics • Actes terapèutics. gratuïts i la resta a preus avantatjosos, amb • Seguiment i control de l’embaràs i descomptes de fins a un 40% - 50% assistència al part. • Cirurgia. Com funciona? • Cirurgia sense ingrés. Si has d’anar al metge o al dentista, només cal que • Planificació familiar: vasectomia i triïs els metges i centres inclosos a la guia mèdica lligadura de trompes. Pla Salut o a la guia Pla Dental. • Hospital de dia. • Hospitalització tan mèdica com quirúrgica en habitació individual. Inclou estada, honoraris mèdics, exploracions complementàries, cirurgia, anestesia, transfusions, despeses de quiròfan i fàrmacs. Períodes de carència • Unitat de cures intensives, estades amb caràcter Cobertura mèdica / dental il·limitat i hospitalització per a nounats. • No hi ha cap període de carència per a la • Pròtesis necessàries en les intervencions cobertura dental quirúrgiques (cobertura total o parcial segons les • 90 dies per a les intervencions quirúrgiques i característiques ). hospitalitzacions, proves diagnòstiques i actes • Clínica de parts. terapèutics • Serveis d’atenció a nounats. • 150 dies per als serveis de radioteràpia, • Urgències en centres hospitalaris. quimioteràpia, cobaltoteràpia i radio neurocirurgia * • Servei d’urgències a domicili. • 300 dies per a l’assistència al part • sense període de carència en cas d’urgència vital • cap pagament addicional per visita TARIFES 2010 Assegurança de Salut i dental 42€/mes * Sense carència si es prové d’una altra entitat (fins als 59 anys) Demaneu informació: Tel. 902 627 810 Brumwell@brumwell.com núm.117–27