La Municipal Núm. 81. Setembre del 2005. Exemplar gratuït. Encomanades per la Mercè Un cop més, Barcelona es prepa- ra per celebrar la seva Festa Major, que es viurà a la ciutat durant quatre dies, del 22 al 25 de setembre. Els cinc grans eixos al vol- tant dels quals giraran les activitats d’a- questa edició de la Mercè —participació ciutadana, tradició, música, arts de carrer, foc i la Festa del Cel—, volen reforçar el sentit de la Festa Major: la celebració de la pròpia identitat i la potenciació de la cohesió social basada en la convivència ciutadana. Algunes de les novetats previstes per a aquesta edició són la recuperació del sen- tit originari del BAM (Barcelona Acció Musical): gratuïtat de totes les seves pro- postes, la presentació de l’escena indepen- dent i de qualitat nacional i internacional, amb preponderància de grups europeus per damunt de l’òrbita anglosaxona. Dels sis escenaris que acolliran les actuacions del BAM, el que se situarà a la plaça Fòrum funcionarà fins a les cinc de la matinada. Una de les novetats a destacar d’enguany és la crida ciutadana per aconseguir volunta- ris que facin de cicerones de la gent gran durant la Mercè. Per a aquesta activitat s’han dissenyat recorreguts temàtics (tra- dicions i danses, exposicions, activitats infantils, i balls i concerts) per la ciutat per tal que els més grans participin activament de la festa. Mentre que el passeig de Gràcia acollirà “La ciutat de les persones”, un espai on es presentarà el funcionament dels departa- ments municipals, on s’explicarà, per exemple, quins controls passa l’aigua que bevem; la plaça Catalunya acollirà la Desena Mostra d’Associacions amb el lema “La màgia de la participació”; i el parc de la Ciutadella i el mercat de Santa Caterina acolliran les activitats de circ i arts al carrer. Barcelona es prepara per a la nova edició de la Mercè Pàgina 3. L’Oficina de l’Habitatge rep tres mil consultes durant el primer mes de funcionament Pàgina 5. Fo to s: P ep H er re ro Cada dia millor El CIAJ: Centre d’informació i Assessorament per a Joves El CIAJ és un equipament juvenil que informa, orienta i assessora personalitzadament en tota una sèrie de qüestions que ajuden la gent jove a obrir-se camí en el seu desenvolupament. L’equipament, que ja fa més de vint-i- dos anys que funciona, manté un nom- bre molt elevat d’usuaris (81.258 l’any 2004), fet indica que ha sabut copsar les demandes i necessitats de la gent jove. Fruit d’aquest dinamisme, són nom- brosos els àmbits d’informació del CIAJ, i hi prenen una rellevància espe- cial els temes relacionats amb l’eman- cipació: habitatge, treball, formació, premis, concursos i certàmens; infor- mació per a joves nouvinguts, per a persones amb disminucions, qüestions de salut, serveis socials, oci, cultura i turisme. El CIAJ ofereix atenció indi- vidual en tots aquests aspectes, i asses- sorament laboral personalitzat, prem- sa laboral, accés gratuït a Internet, autoservei de fotocopiadora, cicles de xerrades informatives, consultes en línea mitjançant l’adreça: ciaj@mail.bcn.es. Cal destacar la realització anual de la Mostra de Turisme Juvenil, que els mesos de juny i juliol organitza una gran allau d’informació per planificar el viatge de l’estiu. Per tant, un equipament en contínua evolució amb un marcat estil de treball basat en la proximitat, el dinamisme i la rigorositat. Un model transparent de treball que permet que el CIAJ continuï donant resposta oportuna als dubtes i inquietuds que tenen tant els i les joves de la ciutat, com els col·lectius i els pro- fessionals que s’hi adrecen. Miquel Roc Morcillo Garcia Director del CIAJ C/ Sant Oleguer, 6-8 08002 Barcelona Tel.: 93 442 29 39 Fax: 93 442 02 30 Missatges de text curts: 93 443 38 05 ciaj@mail.bcn.es www.bcn.es/ciaj Gent de casa Fa quaranta-dos anys que treballa a la casa, i vint-i-dos, que n’és el “responsa- ble del manteniment d’edificis i ins- tal·lacions del Districte d’Horta- Guinardó”. Això vol dir més de setanta espais entre escoles, centres cívics, casals d’avis i instal·lacions esporti- ves. En aquesta tasca, “donem pre- ferència a la seguretat, sobretot en qüestions elèctriques, però també d’in- cendis, alarmes i ascensors”. Comenta que, “quan vaig arribar al Districte, la majoria d’escoles eren velles, i aquests anys s’han fet molts edificis nous, amb una diferència abismal”. Opina que “ara son més amples per al treball i tenen més llum natural”. “El que costa més és la relació amb les escoles; sempre hi ha molt a fer, i el pressupost mai no arriba per a tot”, diu l’Amadeo. Després, reconeix que “s’hi ha donat molt. Abans eren les direccions de les escoles, les qui ges- tionaven el pressupost, però van renunciar-hi perquè consideraven que no era feina seva, i ho va assumir el Districte”. Tot i així, a causa d’un nou pacte entre l’Ajuntament i la Generalitat, el manteniment de les escoles passarà a dependre de l’IMEB i d’un nou Consorci. Per l’Amadeo, “és un pes que ens treuen del damunt”, però no veu gaire clar que funcioni bé; i els directors de les escoles, tampoc, ja que “estan preocupats perquè ara, quan hi ha una avaria, el mateix dia hi envio gent; i no sé com funcionarà això altre, però dubto que la rapidesa sigui la mateixa”. L’Amadeo va fer peritatge i topogra- fia. Va entrar a Via Pública de l’Ajuntament amb divuit anys per pavimentar carrers i reposar voreres. Després va passar a treballar al pri- mer cinturó de ronda, a les primeres obres del túnel de la Rovira i al magat- zem municipal de Nou Barris. És des d’aquí que va “demanar el trasllat a Horta-Guinardó”, on recorda obres emblemàtiques com “la Biblioteca Juan Marsé del Carmel, la Mercè Rodoreda del carrer Camèlies, o les instal·lacions esportives del Martinenc”. Amadeo García Camacho, responsable de Manteniment d’Edificis del Districte d’Horta-Guinardó Fins a final d'any, la Farmàcia Guardiola ofereix a treballadors municipals i família, entre un 10 i un 30% de descompte en produc- tes de parafarmàcia (crema antia- rrugues, crema de mans, calmants oculars, anticelulítics, ...). Les comandes es poden realitzar per telèfon al 933426686 o per correu electrònic a farmaciaguardio- la@wtcbarcelona.es dirigint-se a Rosa Guardiola Ribé. LA BOTIGA La Municipal 2 Els quatre dies de la propera edició de la Mercèes preparen per acollir més de cinc-centes acti- vitats, en vint punts estables de festa, que rebran més de tres mil artistes i actuants; i tot això, coor- dinat per més de dues-centes persones, empreses i institucions. Una festa que ha convidat més de vint grups de cultura popular de la Catalunya Nord perquè comparteixin amb la ciutat el procés de recuperació cultural que estan vivint. Un dels moments més esperats de la prèvia a la festa, és la presentació del cartell. L’encàrrec s’aprofita per reconèixer la trajectòria profes- sional d’algun dissenyador. L’escollit és América Sánchez, que ha volgut reforçar la idea de convivència utilitzant la foto de quince —que es fa a Cuba quan les noies fan els quinze anys— d’una cubana arribada a Barcelona l’any 1983, i que ara es defensa escrivint en català. Per primera vegada, s’ampliarà un dels actes més concorreguts: les activitats relacionades amb el cel. Aquestes s’agruparan en la tradicio- nal Festa del Cel —amb exhibició d’aeronaus, estels, globus, etc.—, la Setmana Aeronàutica i de l’Espai —una mostra que vol esdevenir punt de trobada entre la indústria, les institucions i la ciutadania interessada en el sector—, i la Nit de l’Aviació, que atorgarà els premis Flyer 2005. El cartell musical d’aquest any agrupa una extensa varietat que vol respondre als gustos de totes les edats que en gaudiran. Dels més de sei- xanta grups musicals, de més de quinze països, destacaríem l’actuació de Cheb Balowsky, un grup barceloní que ha sabut recollir la realitat d’una ciutat canviant en les seves melodies i rit- mes; i també Des+Karadas, que serà el primer cop que actuen a la Festa Major de la ciutat. El parc de la Ciutadella acollirà un gran circ on es veuran més de deu companyies d’aquí i d’arreu. També al parc de la Ciutadella i al mercat de Santa Caterina es podran veure artistes de carrer, que actuaran a canvi de la voluntat del públic. L’Any del Llibre i la Lectura serà un eix trans- versal durant tota la festa. La cavalcada d’en- guany estarà dedicada a les aventures del Quixot a Barcelona, al món dels llibres, i a l’imaginari de Jules Verne, a qui també es dedicarà la Setmana Aeronàutica i de l’Espai. Alhora, des- prés de l’èxit del programa “La Mercè de conte” iniciat l’any passat, aquest any hi haurà vuit escenaris per a la narració d’històries. Hi haurà contes medievals, tradicionals, de menjar i beure —aprofitant l’Any de la Gastronomia—, contes mariners i de bestiari fantàstic. El diumenge 25, el Piromusical amb el qual s’a- comiadarà la Mercè recupera el seu lloc habi- tual al passeig de Maria Cristina. Aquest any s’ha comptat amb la col·laboració de Pep Sala, que prepararà una selecció de temes que acom- panyaran l’espectacle de foc. Abans, entre els dies 22 i 24, veurem el vuitè Festival Pirotècnic de Barcelona, i el dia 23, el Correfoc, amb més de cinquanta colles de diables i bèsties de foc. El Consell de Ciutat de Barcelona Barcelona es prepara per a la nova edició de la Mercè Passat un any des de la seva creació, el Consellde Ciutat, màxim òrgan de participació de l’Ajuntament de Barcelona, s’ha dotat d’un regla- ment intern (amb una aportació de més d’una cinquantena de suggeriments i esmenes), ha convocat eleccions per constituir els òrgans col·legiats que el componen (amb vint-i-una can- didatures presentades), i ha posat en funciona- ment la web www.bcn.es/conselldeciutat, un instrument d’informació, coneixement i comu- nicació adreçat tant al públic general com als mateixos membres del Consell. Mentre que els ciutadans hi trobaran notícies sobre l’evolució dels treballs i debats que es realitzen al Consell, així com les actes de les sessions, reglament etc., els membres del Consell veuran facilitada la interconexió dels uns amb els altres i l’accés constant a tota la informació i documentació referent a les qüestions que van treballant. Fabià Mohedano és membre del Consell de Ciutat en representació del Consell de la Joventut de Barcelona, on entenen el Consell de Ciutat “com una oportunitat de trobada i referència per a l’a- valuació global de les polítiques públiques” en una ciutat que consideren “abocada a compartir estratègies de present i futur amb la ciutadania”. Les propostes o resolucions del Consell són d’extrem interès per a l’Ajuntament, ja que des de la coresponsabilitat el Consell de Ciutat con- tribueix a fer una ciutat capaç de construir-se atenent els desitjos i les necessitats de tots els barcelonins i barcelonines. En la seva composició es reflecteixen la diversi- tat ciutadana i la complexitat civil de Barcelona; d’aquesta manera, com explica Jordi Gras, que hi representa el Consell de Ciutat del Districte de Sant Martí, es reforça que “el sentit del Consell de Ciutat ha de ser poder apropar els diferents teixits socials i associatius de la ciutat al Govern de la Ciutat, perquè aquest pugui pal- par de primera mà la visió i l’opinió de diferents problemes que afecten el conjunt de la ciutada- nia des de diferents punts de vista, que entre si són complementaris”. Aquest any, els grans temes que copsaran l’a- tenció del Consell són: la immigració, l’habitat- ge, i l’espai públic i la convivència. Per a cada un s’estableix un grup de treball, coordinat per un expert, que mirarà de concretar propostes per presentar-les al plenari del Consell en for- mat d’informe o llibre blanc. Aquest treball contindrà una part de diagnòstic (en quin punt ens trobem?) i una segona part de recomana- cions (cap a on volem anar?). 3 El cartell d’enguany és obra d’América Sánchez Sessió de treball del grup d’habitatge Fa deu anys, en un context social mar-cat per la reivindicació ciutadana pel 0,7%, l’Ajuntament de Barcelona va iniciar les seves tasques de cooperació internacional. El proper mes d’octubre es presentarà al Consell Municipal el Pla director de la cooperació internacio- nal i solidaritat de Barcelona. El Pla recull les línies de cooperació de la ciu- tat i els compromisos econòmics per als propers quatre anys, i ja ha estat apro- vat pel Consell de Cooperació de Barcelona. El Pla agrupa el programa “Barcelona solidària”, que és una convocatòria per finançar projectes d’ONGs de la ciutat; i els projectes de cooperació directa que es fan al mateix consistori, i on participen totes les àrees de l’Ajuntament. És aquest segon el que implica una partici- pació més gran dels agents municipals. A la Direcció de Cooperació Internacional troben que el que funcionava bé és la coo- peració amb els departaments munici- pals. Allà on aquests poden fer una apor- tació en allò que excel·leixen, la part tèc- nica, i la Direcció es dedica a la gestió global (finançament, relació amb la con- trapart, etc.). Així, es valora molt positivament l’esta- bliment d’un marc de cooperació munici- palista entre departaments de diverses ciutats com a estímul per als mateixos serveis de Barcelona. Sempre que has d’explicar el que fas a un altre, t’ajuda a ordenar-te a tu, alhora que coneixes noves experiències i realitats que t’aju- den a veure millor el que estàs fent tu. Així podríem dir que es concreta una de les idees recollides en el Pla, que és “una concepció de la cooperació per al desen- volupament entesa com una pràctica bidireccional, d’aprenentatge mutu”. El Pla de cooperació de Barcelona P er l’especificitat de Barcelona, les líniesmares del Pla de cooperació s’han traçat sobre la base de les qüestions de municipalitat, partint de la premissa que, sense governs que funcionin, no és possible tirar endavant projec- tes d’ajuda. Alhora, aquesta voluntat de reforçar la intervenció local també implica la societat civil, perquè, si no hi ha una societat civil que demani, que exigeixi, que participi, és molt difícil que els governs se’n surtin. En el Pla també hi ha un eix transversal de sostenibilitat, entesa com la voluntat d’acon- seguir fer una cooperació que duri en el temps. Això es concreta en la prioritat que es dóna a les capacitats socials, ja que està conce- buda pensant que en la cooperació, tot el que sigui capacitació queda segur. En canvi, els diners, a vegades, els poses i sí que fan servei; però, quan deixes de posar-hi diners, el projec- te es mor però els coneixements transmesos queden. El Pla, que es basa en els valors d’equitat, justí- cia, democràcia en la proximitat, participació, transparència i bon govern, recollirà àrees com ara les següents: treball en xarxa, capaci- tats institucionals, salut, construcció de pau i de drets humans, i continuar treballant la sen- sibilització i l’educació a la mateixa Barcelona. Un dels objectius de l’actual Pla d’actuació municipal (PAM) és assolir la xifra d’un 1% dels ingressos propis dedicat a cooperació i desenvolupament. L’Ajuntament de Barcelona ha rebut elPremi CATCert de signatura electrònica dins de la categoria d’ús en administracions públiques. Els premis, atorgats en el marc de les Segones Jornades de Signatura Electrònica organitzades per l’Agència Catalana de Certifi- cació (CATCert), tenen la voluntat de reconèi- xer i difondre l’excel·lència en l’activitat de les administracions públiques, relacionada amb l’impuls i el foment de l’ús efectiu de la signa- tura electrònica. El projecte premiat ha consistit a incorporar la signatura electrònica en els procediments administratius de contractació, aprovació de decrets econòmics i validació i pagament de factures. D’aquesta manera, totes les perso- nes que intervenien en el procés i que feien una signatura manual amb valor legal, han passat a signar electrònicament amb el certi- ficat CATCert. El projecte s’emmarca en la iniciativa e-Sigef, el sistema de gestió econò- mica i financera que compartirà tot el grup municipal (tècnics, sotsdirectors d’instituts, secretaris, regidors, etc.). Els avantatges que aporta la implantació del model d’expedient electrònic són la reducció de costos de manipulació de paper i expe- dients, la reducció de temps del cicle complet del procés, la reducció dels errors en la digita- lització de documents, la detecció de retards i colls d’ampolla, com també la millora en els processos d’auditoria gràcies al redissenya- ment del procés adaptant-lo a la normativa actual i a la traçabilitat dels documents. Premiat l’ús de la signatura electrònica en les gestions municipals La Municipal 4 El municipalisme és una línia mare del Pla, ja que parteix de la premissa que, sense governs que funcionin, no és possible tirar endavant pro- jectes d’ajuda El Barcelona Peace Park de Gaza Carrer Barcelona, al bell mig de l’Havana, Cuba Quan es compleixen els setanta-cinc anys de la Font Màgica de Montjuïc, l’Ajuntament de Barcelona ha editat un llibre amb més de cent imatges de moments històrics que ha viscut la font creada per Carles Buigas. La manifestació contra la guerra de l’Iraq (2003), el Gran Premi de Motos (1933), la rebuda de Josep Tarradellas (1977), i diverses fires són alguns dels esdeveniments en què la font, que pot moure 2.600 litres d’aigua per segon, n’ha estat espectadora. L’Oficina de l’Habitatge rep tres mil sol·licituds d’informació durant el primer mes de funcionament Des que, el passat 23 de juny, es va presentar l’Oficina de l’Ha-bitatge de Barcelona, durant el mes de juliol s’han registrat més de tres mil sol·licituds d’informació en matèria d’habitatge. L’Oficina és un servei d’atenció a la ciutadania que ha volgut agluti- nar un dipòsit d’informació en matèria de compra, lloguer i rehabili- tació d’habitatges en una finestreta única. D’aquesta forma, se cen- tralitza una informació en la qual intervenen diverses administra- cions públiques, i els ciutadans poden resoldre els seus dubtes tant d’accés a l’habitatge, com a les ajudes disponibles per rehabilitar fin- ques, o per posar pisos en lloguer. L’atenció a la necessitat d’accedir a la informació és un dels eixos del Pla de l’habitatge 2004-2010. Aquesta oficina vol fer front a la disper- sió quant a accés a la informació referent a les qüestions d’habitatge, tot creant un sistema proper i fàcil, amb molta informació i evitant que les persones que tenen dubtes hagin d’anar d’un lloc a l’altre. Durant el primer més d’activitat de l’Oficina, s’han rebut una seixan- tena de visites diàries, i en la web s’han registrat més de vint mil entrades. Un dels eixos principals de la informació que es posa a disposició de la ciutadania és tot el que té a veure amb els pisos de protecció oficial que es construeixen a la ciutat —i també amb els altres pisos nous. En aquest sentit, l’Oficina ofereix la possibilitat d’estar informat de les promocions perquè s’obrin processos d’adjudicació. Per accedir a la xarxa de serveis de l’Oficina de l’Habitatge, hi ha l’Oficina Central, situada al la rambla del Poblenou núm. 147, que atén el públic de 9.00 a 18.00 h de dilluns a divendres. A més a més, tota la informació pot ser consultada a través del telèfon 010 i de la web www.bcn.es/habitatge. Promoure el lloguer assequible Entre les accions per l’habitatge que es fan a la ciutat, destaca la crea- ció de la borsa de lloguer de pisos a través de la Xarxa Mediació de l’Habitatge, un nou servei que vol incentivar els propietaris a posar pisos al mercat de lloguer. Els propietaris que incloguin els seus habi- tatges en aquesta borsa, podran rebre ajuts per a la rehabilitació, i alho- ra beneficiar-se d’un fons de garantia de pagament de les mensualitats del lloguer. Tot i que aquest servei depèn més del Patronat Municipal de l’Habitatge, a través de qualsevol dels punts d’informació de l’Oficina de l’Habitatge es pot accedir a la informació que s’hi refereix. 5 Catorze biblioteques barcelonines ja disposen d’espais multimèdia d’ús gratuït Entre els mesos de juliol i setembre, s’han inaugurat catorze espais multimèdia a dife- rents biblioteques de Barcelona. Aquests nous espais d’ús públic constitueixen un nou servei que posa a l’abast dels ciutadans noves eines per facilitar la formació i l’accés a la informació digital. Els objectius d’aquest servei són poten- ciar la formació en l’ús de les noves tecno- logies, oferir l’autoaprenentatge d’idio- mes a través dels multimèdia, i ensenyar a cercar informació de qualitat a Internet, digitalitzar documents i crear continguts digitals. Tots els espais, que en conjunt han passat a acollir 398 ordinadors (abans 177), dispo- sen de connexió a Internet, programes d’o- fimàtica i retocament d’imatges, reproduc- tors de DVD, impressores, escàners, auri- culars, micròfons, i webcams per fer vide- oconferències. Hi poden tenir accés totes les persones amb el carnet de Biblioteques de Barcelona, en la modalitat d’autoservei (amb reserva prèvia, i de quatre a vuit hores a la setmana per persona), o bé a les activitats que s’organitzaran cada trimes- tre (per conèixer el programa, podeu con- sultar a www.bcn.es/biblioteques). Combatre la fractura digital El Pla de biblioteques de Barcelona 1998- 2010 concep la biblioteca com un centre d’informació cap al coneixement, obert a tothom i amb els suports tecnològics que facilitin la democratització i la difusió de la informació, la transmissió de coneixe- ments, la formació, l’educació permanent, l’autoformació i el lleure. Els espais multimèdia responen a aquest model de biblioteca, i han estat possibles gràcies al conveni signat entre Biblio- teques de Barcelona (Diputació i Ajun- tament de Barcelona) i la Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Infor- mació del Departament d’Universitats, Recerca i Societat de la Informació de la Generalitat de Catalunya, en el marc del projecte Nodat, una iniciativa nascuda amb l’objectiu d’evitar la fractura digital a Catalunya. Una setmana d’activitats Per presentar els espais multimèdia es va preparar, l’última setmana de juny, un seguit d’activitats que mostraven tot el que s’hi podria fer durant la resta de l’any. Es van fer cursos, jocs en xarxa, videocon- ferències, itineraris literaris virtuals —per exemple, “La ciutat de Manuel Vázquez Montalbán”—, autoaprenentatge d’idio- mes, programari lliure, música electrònica i moltes coses més. L’Oficina de l’Habitatge no tanca al migdia. La Biblioteca Juan Marsé, al barri del Carmel, és una de les que disposa d’espai multimèdia Programa de fonts ABarcelona hi ha dues mil fonts al carrer.És fàcil reconèixer alguns dels nou dis- senys de les fonts públiques (el Barcelona, el Canaletes, o la font singular, que només es troba a la plaça del Raspall de Gràcia). La immensa majoria són un servei bàsic al ciu- tadà, se’n diu fonts públiques, i s’usen com a dispensadors d’aigua per beure. I l’altre tipus són les fonts ornamentals, que formen part del paisatge decoratiu de la ciutat. De fonts públiques n’hi ha vora 1650, però és una xifra que pot variar a causa de millores urbanístiques, reposicions d’uns models més moderns, etc. I de fonts ornamentals, que inclouen, també, estanys que formen part de l’entorn de la ciutat, n’hi ha, concretament, 226, de les quals podríem destacar la font Màgica de Montjuïc –que recentment ha com- plert setanta-cinc anys–, o les fonts del parc de la Ciutadella. El manteniment, cura i protec- ció de totes aquestes fonts de Barcelona depe- nen de la Direcció de Fonts. Des de l’any 1991 la Direcció de Fonts depèn de l’Àrea de Serveis Urbans i Medi Ambient. Així, s’han inclòs al Programa dos principis de sostenibilitat en els serveis del programa: estalvi d’aigua, a través bàsicament de l’ús de depuradores mòbils i l’increment dels siste- mes de recirculació en les fonts ornamentals (actualment no funciona cap font sense siste- ma de recirculació); i l’estalvi d’energia, tot incorporant progressivament una il·lumina- ció connectada a la xarxa de fibra òptica. Una de les tasques més visibles i populars del Programa de fonts és el disseny i coordi- nació de l’espectacle musical de la font de Montjuïc. Però les més de cinquanta perso- nes, entre funcionaris i personal de l’empre- sa concessionària del manteniment també vetllen per la neteja, pintat i reparació de les fonts públiques; neteja superficial i de fons de fonts ornamentals; manteniment preventiu i correctiu de les instal·lacions; i reparacions hidràuliques elèctriques, i d’o- bra civil. Tota aquesta informació i més, es pot trobar a: www.bcn.es/fonts Harmonitzar la nostra actitud en l’es-pai és un dels objectius de la saviesa feng-shui. El lloc de treball és un dels espais on estem més hores durant el dia i, per tant, tenim l’oportunitat de crear-hi un entorn propici per fer la nostra feina. Això és l’objectiu del llibre: oferir-nos consells que ens facilitin la combinació de com ens disposem en l’espai, amb els objectius que volem assolir. Propostes com, per exemple, la col·locació dels mobles, quins elements cal evitar, on i com asseure’ns, quins colors utilitzar, recomanacions d’imatges visuals que ens poden ser útils, i tot de simbologies que volen ajudar-nos a captar les “energies positives” (sensacions, etc.) que reforcin i potenciïn el nostre desenvo- lupament al treball. Feng Shui al treball Al’apartat de “Recursos lingüístics” dela secció d’eines de la intranet s’hi pot trobar el renovat Llibre d’estil de l’Ajun- tament de Barcelona. Un document en pdf que es pot descarregar fàcilment i que ens pot ser molt útil a l’hora d’aclarir els dub- tes lingüístics que ens sorgeixen en el que- fer diari. Aquest material de suport, sense ser un document tancat ni definitiu, ens ajudarà tant en qüestions gramaticals, com lèxiques, i també gràfiques. Llibre d’estil de l’Ajuntament BCN per servir-vos CAIXA D’EINES INTRA NET Per exemple… Sant Joan de Labritja El municipi de Sant Joan de Labritja, situat al nord de l’illa d’Eivissa, ha posat en funcio- nament un Telecentre d’accés a internet per a la població rural. Aquest nou servei s’ha ubicat a la biblioteca de Sant Joan, i compta amb una persona que assessora i acompanya als usuaris. Així, els ciutadans podran treure profit dels equips informàtics en aquells assumptes que interessin a mode de supera- ció de l’alfabetització digital. Per exemple, practicar-hi aplicacions educatives, adminis- tratives o laborals en el cas dels agricultors, que podran consultar el temps d’espera o les cotitzacions dels seus productes, o aspectes més bàsics com la comunicació per correu electrònic en el cas dels petits comerciants. El Telecentre vol facilitar l’accés i ús de les noves tecnologies a la població Rural. Sant Joan de Labritja és el municipi més petit d’Eivissa, uns 4.000 habitants. La seva extensió conserva un paisatge rural amb elements arquitectònics força tradicionals. Ha estat el primer municipi de l’illa on s’ha ubicat un Telecentre d’accés a internet. La Municipal 6 7A DEBAT A mitjan agost, la premsa n’anava plena: “Creix el reclam turístic de Barcelona.” I, mentre que els negocis i establiments que se’n serveixen es fregaven les mans, i el barri de Gràcia vivia episodis confusos producte, en part, del turisme de borrat- xera, nosaltres ens preguntàvem: com veiem el turisme que ens visita? Com valo- rem l’oferta que se’ls fa com a ciutat? I aquestes són les respostes d’aquest mes. Alonso Barranco Direcció de Cooperació Internacional Segurament l’oferta turística de Barcelona és molt bona. Tanmateix, tinc la sensació que patim una certa “invasió” i que alguns dels nostres barris van perdent, mica en mica, la seva perso- nalitat. No tinc tan clar que un model de ciutat basat exclusivament en els serveis i en ser “la millor botiga del món” sigui gaire sostenible. Conxita González Pau Promoció Econòmica El turisme a Barcelona és un motor de desenvolu- pament econòmic molt important, ja que ha expe- rimentat un gran creixement aquests últims anys. Barcelona ha potenciat els seus recursos turístics en el pla cultural, de lleure, d’entreteni- ment i de compres per atreure un turisme de vacances, i ha construït bones instal·lacions per muntar fires i centres de convencions per promo- cionar el turisme de negocis. Tot això ha implicat una gran oferta hotelera, amb una relació quali- tat-preu molt interessant. Cristina Gaspar Moreno Institut Municipal d’Hisenda El turista que ens visita no és de gaire qualitat, relativament jove, de poder adquisitiu mitjà, ve amb viatges organitzats, amb autocar o bé amb les superofertes de les companyies de vol tirat de preu, aterren fora de la ciutat, van a veure tot el que els han dit que no es poden deixar perdre: monuments, museus, el port, la platja i fins i tot les grans superfícies comercials. En el temps lliure i amb la seva motxilla, carregada de pro- visions, es passegen amb el bus turístic. Josep Pardo i Flores Aux. Adm. de la Direcció de Serveis de Comptabilitat La meva opinió és positiva respecte al nombre de turistes que ens visiten i al benefici econò- mic que aporten. Els joves gasten poc, ja que no usen hotels i restaurants, són de motxilla, però la gran majoria sí, i en general s’interessen per la cultura catalana (museus, monuments, etc.). L’oferta és bona, però es pot millorar. Les comu- nicacions —bus turístic i metro— estan a l’abast de tothom. Els descomptes per paquets de visi- tes a museus, etc. i la informació en diferents idiomes donen facilitat i comoditat al turista. Mayte Saumoy Castro Secretària Delegada de l’Institut Municipal d’Informàtica Passejant per Barcelona, la meva filla em va pre- guntar: “Què estan malalts?” Assenyalava el típic grup de turistes que identifiquem per la roba llampant i per la vermellor d’una pell cre- mada. La nostra ciutat és una de les més visita- des d’Espanya, i està molt bé, però hauríem d’a- conseguir un turisme més estable i de més alt nivell econòmic. Per a això cal treballar més i millor per oferir millors serveis. Vaig contestar- li: “Són turistes que visiten la nostra ciutat, però no es posen prou protecció solar!” Neus Chas Gallardo Direcció d’Organització de Sistemes Barcelona s’ha convertit en un destí turístic de primer ordre. Això té un impacte positiu, ja que suposa una injecció econòmica per a la ciutat i permet l’intercanvi amb altres cultures. Però no tot són flors i violes: molts cops els turistes obli- den aspectes de convivència i s’instal·len en espais públics, etcètera, etcètera. S’ha de treballar per buscar un turisme de “qualitat”, no des del vessant econòmic com alguns propugnen, sinó de qualitat cívica; per exemple, promovent l’ús dels equipaments dels quals disposa la ciutat. La Municipal Una publicació de l’Ajuntament de Barcelona Redacció i maquetació : El Tinter SAL (empresa certificada ISO14001 i EMAS) Fotografia: El Tinter SAL Disseny: Jardí + Utensil Dipósit legal: B.14.742-1990 Imprès en paper reciclat ¿”La millor botiga del món”? Interessant relació qualitat-preu Poca qualitat S’interessen per la cultura Cal oferir millors serveis Per un turisme de qualitat cívica Pla d’incentius a la jubilació voluntària 2005 RH+ El passat dia 15 de juliol, la sessió del Consell Municipal va aprovar un nou Pla d’incentius a la jubilació voluntària per al 2005. L’objectiu d’aquest Pla no és altre que incentivar la jubilació voluntària del per- sonal de l’Ajuntament; i el seu àmbit d’aplicació afecta els funcionaris i funcionàries de carrera i contractats laborals fixos de la plantilla municipal que, complint els requisits necessaris, anticipin voluntària- ment la seva jubilació i causin baixa en el servei actiu el 31 de desem- bre de 2005, no trobant-se en la data indicada en situació d’incapacitat temporal. Qui es pot acollir a aquest Pla? Els requisits personals que s’hauran de complir per acollir-se a aquest Pla són els següents: • Ser funcionari/a de carrera o contractat/ada laboral fix/a de la planti- lla de l’Ajuntament de Barcelona. • Estar en situació de servei actiu a l’1 de gener del 2005 i en el moment de sol·licitar el pas a la jubilació. • Haver nascut en el període comprès entre el 30 de juny del 1941 i el 31 de desembre del 1945, els funcionaris de carrera que pertanyen a les clas- ses de Guàrdia Urbana o del Servei d’Extinció d’Incendis i Salvaments de la sotsescala de serveis especials de la plantilla de l’Ajuntament de Barcelona. • Haver nascut en el període comprès entre el 30 de juny del 1941 i el 31 de desembre del 1944, els empleats/ades municipals que pertanyen a la resta d’escales, sotsescales, classes i categories. • Complir els requisits legals previstos per tenir dret a la jubilació voluntària: haver cotitzat al Règim General de la Seguretat Social o a la MUNPAL abans de l’1 de gener del 1967 i tenir un mínim de quinze anys cotitzats. Els empleats que compleixin el requisit d’estar compresos en les franges d’edat esmentades anteriorment, rebran una carta personalitzada amb informació més detallada. Per a qualsevol dubte o aclariment, el telèfon d’atenció és el 93 402 77 01. La Municipal 8