La Municipal Núm. 73. Desembre de 2004. Exemplar gratuït. Setmana de la mobilitat sostenible i segura El transport públic, el principal beneficiat Barcelona va acollir el passat mes de novembre la Setmana de la mobilitat sostenible i segura, que aquest any acullí un important i variat nombre d’activitats. Així, la presentació de diferents mesures de millora del transport públic, la cele- bració de diverses jornades i conferències i els actes de carrer als districtes van conformar un programa amb l’objectiu comú de fer de la nostra ciutat un hàbitat més propi de les persones que dels cotxes. El transport públic, especialment l’autobús, és un dels grans beneficiats per l’aplicació de les mesures permanents previstes. Entre elles, des- taca l’anivellament de 120 parades d’autobús per tal de facilitar-ne l’accés, especialment de les per- sones amb dificultats de mobilitat. Abans d’aca- bar l’any també s’estrenaran 45 nous autobusos completament adaptats i es perllongaran les línies 125, 79, 43 i 185. El metro veurà com es substitueixen les màquines expenedores de títols, per facilitar-ne el seu ús per part de perso- nes amb mobilitat reduïda, i es millora l’accessi- biltats de les rampes i andanes o s’instal·laran camins per a invidents en estacions de les línies L1, L4 i L5. Però la Setmana de la mobilitat no dura només set dies. Per primera vegada, s’han convocat els premis de Mobilitat Sostenible i Segura 2004/05. Tant els organismes públics com les empreses i entitats privades poden optar a aquest guardó, que té com a objectiu reconèixer qualsevol actua- ció relacionada amb la gestió del transport públic, l’aplicació de noves tecnologies, de reduc- ció de la contaminació o la promoció d’alternati- ves al transport privat. Tota la informació sobre aquest premi es troba a la pàgina www.mobili- tat.net. El veredicte es farà públic durant la Setmana de la mobilitat de l’any vinent. Noves dependències municipals L’Equip d’Atenció a la Dona estrenarà un nou local de més de 200m2 a La Sagrera. Pàgina 3. A falta de tancar els comptes definitius de l’any, la capital catalana ha rebut ja un 16% més de turistes que el 2003, els quals han deixat més de 400 milions d’euros en hotels, comerços, bars i restaurants de la ciutat. Segons les dades presentades recentment pel segon tinent d’alcalde de l’Ajuntament, Jordi Portabella, les xifres resultants dels primers vuit mesos de l’any fan que el volum econòmic que es deriva de l’activitat turística signifiqui ja un 13% del PIB de la ciutat. Els turistes gasten més a Barcelona La Municipal 2 Cada dia millor Innovar, innovar i innovar. Som bons en serveis. Més: som uns clàssics. Però no n’hi ha prou: avui les organitza- cions que es proposen sempre estar ben connectades amb els ciutadans saben que els bons serveis es transformen en karaoke: en repetició. D’aquí a la mono- tonia hi ha un pas. Un Ajuntament karaoke no es el que l’hi convé a Barcelona. La paraula a les organitzacions d’avui es innovació: fem les coses, els serveis, diferentment. Amb atreviment. Amb passió. Per superar les expectatives. Per entusiasmar. Per sorprendre. Per ser excel·lents. Qui lidera aquesta innova- ció és l’alta direcció. En les organitza- cions que innoven, la paraula gestió és antiga: el lideratge relacional és el que compta. I el talent. El només complir és antediluvià. Fa molts anys que treballo a l’Ajuntament. I les he vist de tots colors. Crec que ara, com organització, estem karaokes. Però, també, sé que hi ha a la casa una energia per a l’innovació com a poques organitzacions de la ciutat. Continuarà a baixa intensitat? Deixarem de mirar-nos el melic i opta- rem per innovar en política? En gestió de personal? En treball interorganitza- tiu? En serveis per als nous reptes ciu- tadans? En situar els plurals ciutadans en el centre de totes les decisions? En no tenir por al fracàs? En aconseguir que tothom torni a vibrar per l’Ajuntament que volem i que els ciutadans esperen? Després del Fòrum 2004 és un moment òptim per reinventar un Ajuntament no només a prop dels ciutadans: amb els ciutadans i els treballadors i treballado- res municipals. Toni Puig, Assessor de la Direcció de Comunicació i Qualitat Gent de casa Vicky Climente, nascuda a Barcelona el 1953, és tècnica en Relacions Públiques per la Universitat de Barcelona. Va començar a treballar a l’Ajuntament el 1974, és a dir, que aquest any en fa trenta que hi treballa. Des dels seus inicis a la casa, la Vicky ha viscut molts canvis. El més impor- tant per a ella va ser la descentralitza- ció municipal. “Fa 25 anys, cap paper, persona o projecte no s’aprovava sense passar per la Plaça Sant Jaume, ja que era l’únic centre de decisió municipal. No té res a veure amb l’autonomia i competències que tenen avui els dis- trictes, instituts, empreses i altres àmbits municipals”. Aquests canvis, explica la Vicky, han afectat també les persones. “Jo abans treballava amb funcionaris, ara ho faig amb polítics”. I és que quan la Vicky va començar a treballar a l’Ajuntament l’estructura municipal descansava principalment sobre l’al- calde, els tinents d’alcalde i uns quants caps d’unitat. “Avui l’estructu- ra és molt més complexa”. Una altra de les coses que també han millorat molt amb els anys són les pròpies dependències municipals i la manera de treballar. Ens explica la Vicky que “quan vaig entrar tot era molt més precari i es feia tot a mà”. De fet, ella mateixa es va estrenar a l’antic Centre reproductor de documents, on s’enca- rregava de microfilmar els documents. Va ser precisament en aquest lloc, als pocs mesos de començar a treballar, quan la Vicky va veure clar que havia estat de sort. “L’any que vaig entrar a l’Ajuntament el nostre cap d’aleshores ens va regalar una participació de la loteria de Nadal. I ens va tocar un milió i mig de pessetes! Amb les com- panyes de l’àrea vam marxar de vacan- ces a Suïssa”. Per això, la Vicky afir- ma sense embuts “quan vaig entrar a l’Ajuntament em va tocar la loteria”. No n’hi ha per menys. Vicky Climente, secretària de direcció. “Quan vaig entrar a l’Ajuntament em va tocar la loteria” Llegir costa menys. Tots els treballadors i treballadores de l’Ajuntament de Barcelona poden adquirir les publicacions municipals amb un 30% de descompte sobre el seu preu de venda al públic. Si voleu aprofitar aquesta oportunitat, només us heu d’adreçar a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà (Pl. Sant Miquel, 4). Més informació a: www.bcn.es/publicacions LA BOTIGA 3L’Equip d’Atenció a la Dona (EAD) de la regiduria de Dona i Drets Civils prepara grans canvis. La seva seu del carrer del Rec número 15 ha quedat petita per la gran quantitat de perso- nes que calia atendre i els nombrosos serveis que allà s’ofereixen. És per això que la Regidoria de Dona i Drets Civils ha decidit fer mudances i adquirir una nova seu al barri de La Sagrera. El nou local, situat al carrer Garcilaso cantonada Meridiana, comptarà amb una superfície útil de 210 metres quadrats i haurà costat, un cop reformat i adequat, 353.000 € que ja estan con- templats en el pressupost de l’any 2005. Actualment l’equip està format per un grup d’assitents socials, un equip d’advocadesses i una psicòloga. Coordinats per una directora, atenen les dones amb problemes de maltracta- ments i ho fan des de l’òptica social, jurídica i psicològica. Un cop analitzat cada cas es deri- va la persona cap a la xarxa d’atenció primà- ria, la policia o als serveis hospitalaris. Quan és necessari s’encamina aquestes persones cap al Centre d’Acollida per a Dones Maltractades. El local actual, molt limitat en quant a espai, no reuneix les condicions necessàries per poder treure tot el rendiment al seu equip humà. Les noves instal·lacions, que es preveu que podran estar inaugurades abans de l’estiu de l’any vinent, permetran reforçar l’equip, tot oferint els mateixos serveis d’una forma més digna i millorant l’atenció personalitzada. 2005, Any del Llibre i la Lectura Oferta pública d’ocupació 2004 L’Equip d’Atenció a la Dona canvia de casa Barcelona viurà el proper any una veritable passió per les lle- tres. Tot just quan es complirà el quart centenari de la publicació del Quixot, la ciutat acollirà un conjunt d’activitats de tota mena amb motiu de l’Any del Llibre i la Lectura, com ara expo- sicions, rutes literàries, col·loquis i festes de tota mena. L’Ajuntament impulsa aques- ta celebració amb l’objectiu d’intercanviar experiències i adquirir nous coneixements que permetin valorar encara més, si això és possible, l’aportació dels llibres. I també per analitzar aspectes com les xarxes cultu- rals i socials que es creen al voltant del món del llibre, la seva incidència socioe- conòmica i la seva transformació tecnològi- ca. A més de reunir escriptors, editors, il·lustradors, crítics, traductors i altres professionals del món del llibre, tots ells de prestigi reconegut, aquest esdeveniment és, per sobre de tot, patrimoni dels lectors i homenatge a una fidelitat que ha anat crei- xent any rere any, tal com ho demostra la concorreguda Diada de Sant Jordi, una celebració barcelonina única al món. Entre les propostes de l’Any, el personatge creat per Cervantes serà el protagonista de l’exposició “El Quixot i Barcelona” al Museu d’Història de la Ciutat. Per la seva banda, un dels escriptors que més es vincu- len literàriament a Barcelona com és Manuel Vázquez Montalbán, centrarà la trobada “La novel·la negra i la identitat europea”, i el llibre “Passejades per la Barcelona literària” recorrerà els itinera- ris per on transcorre un gran nombre d’o- bres. La “Setmana de Sant Jordi” incidirà en les arrels cíviques d’aquesta festa, dedi- cant del 18 al 24 d’abril un bon nombre de concerts, lectures dramatitzades i altres actes per celebrar aquesta festa de ressò mundial. Aquest és un petit tast de les moltes activi- tats que des de l’Oficina Tècnica de l’Any del Llibre i la Lectura, coordinada des de l’Institut de Cultura de Barcelona, s’estan emprenent, però per conèixer el programa definitiu haurem d’esperar al mes de gener. Prenem nota. A quest any 2004 es proveiran les places que acontinuació es llisten, recollides a l’Oferta pública d’ocupació corresponent. Detallem, així mateix, l’estat de situació en el que es troben les esmentades convocatòries: 36 places d’Auxiliars d’Administració General (grup D), escala d’administració general, sotescala administrativa. (4 d’aquestes places corresponen a l’oferta de 2003) La realització dels dos primers exercicis està pre- vist que dugui a terme durant la primera quinze- na del mes de novembre. 14 places de Tècnics Superiors en Dret (grup A), escala d’administració especial, sotescala tècnica i classe superior. La publicació al DOGC està prevista que es realit- zi durant el mes de novembre. 13 places de Tècnics Superiors d’Arquitectura i Enginyeria (grup A), escala d’administració espe- cial, sotescala tècnica i classe superior. (3 d’a- questes places corresponen a l’oferta de 2003) La publicació al DOGC està prevista que es realit- zi durant el mes de novembre. La realització dels exercicis es portarà a terme a partir del mes de febrer. 11 places de Tècnics Superiors d’Educació i Psicologia (grup A), escala d’administració espe- cial, sotescala tècnica i classe superior. Resta pendent de determinar el timing d’aquesta convocatòria. 1 plaça de Tècnic Superior en Ciències, (grup A), escala d’administració especial, sotescala tècnica i classe superior. Resta pendent de determinar el timing d’aquesta convocatòria. 13 places de Tècnics Mitjos d’Arquitectura i Enginyeria (grup B), escala d’administració espe- cial, sotescala tècnica i classe mitjana. La publicació al DOGC està prevista que es realit- zi durant el mes de novembre. 21 places de Tècnics Mitjos de Ciències Socials (grup B), escala d’administració especial, sotesca- la tècnica i classe mitjana. La publicació al DOGC està prevista que es realit- zi durant el mes de novembre. 30 places de Bombers (grup D), escala d’adminis- tració especial, sotescala de serveis especials i classe de Servei de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvament. La publicació al DOGC està prevista que es realit- zi durant el mes de novembre. La realització dels exercicis començarà a partir del mes de desem- bre. 100 places d’Agents de la Guàrdia Urbana (grup D), escala d’administració especial, sotescala de serveis especials i classe Guàrdia Urbà. El procés selectiu va finalitzar al juliol, pendent de la superació del curs que els aspirants estan duent a terme a l’Escola de Polícia de Mollet, curs de 9 mesos de durada. Amb el nom de sempre però rejovenida, aquí teniu La Municipal. Ara, amb menys pàgines però amb més freqüència. Cada mes arri- barà a casa vostra per explicar i informar sobre les novetats que sor- geixen a l’Ajuntament. La Municipal, però, també vol escoltar. Donem un pas més per enfortir la comunicació interna i per fer córrer la informació entre nosaltres. Per estar al cas de com evolucionen les feines que duen a terme els dife- rents grups de treball i els diferents equips que integren aquest nom- brós col·lectiu de persones que som els treballadors municipals. EDITO- RIAL La Municipal 4 Rafael Jiménez Asensio ha estat nomenat nou cap dels Serveis Jurídics de l’Ajuntament en subs- titució de Jaume Galofré. Doctor en Dret per la Universitat del País Basc, actualment és catedràtic de Dret Constitucional de la Universitat Ramon Llull. Jiménez havia estat lletrat del Gabinet Jurídic Central del govern basc i cap del Servei d’Estudis de l’Institut Basc d’Administració Pública. És també autor de diver- sos estudis sobre la matèria. El geògraf Josep Serra i Batiste és el nou responsable del Gabinet Tècnic de Programació de l’Ajuntament. Amb una llarga experiència a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, Serra té com a principals àmbits de treball la direcció i realització d’estudis i informes sociode- mogràfics, econòmics, territorials i electorals, per a la seva aplicació en el planejament urbanístic, la prestació de serveis i l’assessora- ment institucional. Ana Belén Moreno Vílchez és la nova cap de premsa de l’Ajuntament. Procedent del Centre de Mitjans del Fòrum, Ana Belén Moreno és llicenciada en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona, on havia exercit de professora a la Facultat de Ciències de la Comunicació. Anteriorment havia estat Directora d’Operacions de Premsa dels Campionats del Món de Natació Barcelona 2003. Darrers nomenaments La brutícia és la primera preocupació dels barcelonins Presentada la darrera Enquesta de Serveis La darrera Enquesta de Serveis pre- sentada a finals d’octubre pel porta- veu de l’Ajuntament, Ferran Mascarell, i la regidora de Partici- pació Ciutadana, Assumpta Escarp, ha posat en evidència un canvi en la percepció dels ciutadans en relació al principal problema que creuen que pateix Barcelona. Si l’any 2003 un 20,9% dels enquestats afirmaven que el principal problema de la ciutat era la inse- guretat, aquest any el motiu de preocupació més important és la brutícia, amb un 15% de respostes, mentre que l’any passat obtenia un resultat clarament inferior, un 10,5%. Pel que fa a la inseguretat, l’enquesta actual el situa en segona posició, amb un 14,2%. El tercer lloc del rànquing l’ocupen la circulació amb un 12,1% i les qüestions associades a la immi- gració, amb el mateix resultat. El capítol de neteja inclou aspectes molt diversos, com l’as- pecte dels carrers, la recollida d’escombraries i els excrements animals. Pel que fa a la valoració de la gestió munici- pal el sondeig atorga una nota mitja de 5,9 punts al Govern de la ciutat, pràcticament igual que ara fa un any. La nota més alta l’ob- té el servei de metro (6,9%) i la més baixa l’a- parcament (3,3%). En general, els barcelonins i les barcelonines estan contents de viure a la ciutat, amb un grau de satisfacció del 7,8. Els més satisfets són els veïns de Les Corts (8,2), l’Eixample i Sarrià-Sant Gervasi (8), i els més insatisfets els de Ciutat Vella (7). Per la seva banda, el Baròmetre –que ofereix uns resul- tats parcialment diferents a l’Enquesta, per la seva immediatesa, tot i tenir una fiabilitat des d’un punt de vista científic una mica infe- rior- valora especialment els efectes positius del turisme i l’estat de conservació de les plat- ges. Els líders polítics més valorats són l’al- calde Joan Clos (5,9) i Jordi Portabella i Imma Mayol (5,8). El Departament d’Estudis i Avaluació de l’Ajuntament és l’encarregat de realitzar els estudis que tracten d’esbrinar la realitat social de la ciutat, les condicions de vida dels barcelonins i les seves opinions sobre l’actuació política municipal, incloent-hi la valoració dels diferents líders polítics dels partits amb representació al consistori. Bona part d’aquests estudis s’elaboren a partir de dues enquestes, l’Enquesta de Serveis Municipals —un estudi de periodicitat anual que recull la informació que s’extreu de 4000 entrevis- tes realitzades a persones majors de 18 anys— i el Baròmetre municipal. Aquest últim té una periodicitat trimestral, per la qual cosa mostra una fotografia més imme- diata de la realitat barcelonina. A més, és un sondeig més polític, ja que pregunta per la intenció de vot i la valoració de partits i líders polítics locals. El Baròmetre es realit- za a partir de 800 entrevistes telefòniques. 5Premis Telecities a la web de Barcelona. L’Ajuntament de Barcelona ha rebut dos dels quatre guardons atorgats per la xarxa de ciutats europees Telecities a pro- jectes duts a terme pels governs locals en favor de la promoció de la societat del coneixement. En concret, l’espai Noves Ocupacions Porta 22 ha estat premiat en la cate- goria eLearning and eInclusion (iniciatives de formació i ocupació), i el servei del web municipal La Carpeta del Ciutadà ha rebut el guardó de Reengineering (a projectes de reenginyeria i modernització del servei públic). ÚLTIMA HORA La biblioteca de Parcs i Jardins comp-ta amb un fons de més de 2.500 volums i una trentena de revistes espe- cialitzades, amb temes de jardineria, botànica, paisatgisme, disseny i ciències afins. Aquest fons contribueix a la for- mació d’estudiants de diferents nivells i a l’ampliació de coneixements de tècnics i professionals d’aquesta disciplina. La biblioteca es troba a la planta baixa del Centre de Formació del Laberint d’Horta, (Germans Desvalls s/n, Parc del Laberint d’Horta) i és oberta a tothom els dilluns, dimarts i dimecres de 9h a 13h, tot i estar especialment dirigida als tre- balladors del propi Institut. Per tal de donar-li a la col·lecció la difu- sió que es mereix, s’està treballant en la línia d’integrar els fons en el sistema del catàleg corporatiu municipal creat per la Biblioteca General de l’Ajuntament de Barcelona. Aquesta integració passa, en una primera fase, per l’organització dels recursos d’informació en paper, la catalo- gació i la classificació seguint normes internacionals de descripció bibliogràfi- ca, i la posterior difusió a través del catà- leg via Intranet per a tots els usuaris municipals, i via Internet per a tots els ciutadans i ciutadanes. D’aquesta mane- ra en el catàleg corporatiu, l’usuari podrà localitzar al costat d’altres fons d’interès com els d’Alcaldia, els d’Estadística o els d’Urbanisme els recursos adquirits sobre aquesta discipli- na. En aquests moments el catàleg corpo- ratiu dóna accés a 31.000 recursos d’in- formació. En una segona fase es tracta- ran, organitzaran i difondran la resta de recursos d’informació (electrònics, etc.) utilitzant també els canals de comunica- ció d’Intranet i Internet. 2.500 volums especialitzades a la biblioteca de Parcs i Jardins La biblioteca més verda El Centre d’Informació i Assessorament per Joves (CIAJ) ha complert 20 anys d’existència. És doncs, un servei consolidat i que ha aconseguit ser un punt de referència per als joves de la ciutat. Des dels seus inicis ha tingut clara la seva missió: fer possible l’arri- bada d’informació als joves de la ciutat de forma clara i entenedora, especialment als sectors juvenils amb menys possibilitats de tenir aquesta informació, ja sigui per qües- tions socials, culturals o econòmiques. Des del mes de juny d’enguany, el CIAJ té un nou local, al carrer Sant Oleguer. Aquest espai ha estat dissenyat per acollir d’una manera més adient el servei de consultes pre- sencials, autoconsultes i el servei de conne- xió gratuït a Internet. És un repte per al ser- vei, el qual desplaça la seva centralitat ante- rior del carrer Ferran, a canvi d’apostar per una atenció més qualitativa i, alhora, ajudar a dinamitzar un nou espai de la ciutat com és l’entorn de la nova Rambla del Raval. Amb el nou espai, el CIAJ, més enllà de voler incrementar el volum d’usuaris presencials, ha de permetre una millor connexió amb aquells departaments municipals que facili- tin informació i assessorament als joves i/o tinguin aquest fragment de la població com un dels seus públics potencials; ha de poder millorar i actualitzar la seva presència en la xarxa electrònica, amb especial dedicació a la web pròpia; i també ha de poder donar una especial atenció al col·lectiu juvenil nouvin- gut, orientant-lo en les seves primeres passes en la nostra ciutat. L’horari del CIAJ és, de dilluns a divendres, de 10 a 14 hores i de 16 a 20 hores al carrer Sant Oleguer, 6-8. Més informació a www.bcn.es/ciaj i a l’e-mail ciaj@mail.bcn.es El CIAJ estrena seu Amplia la seva oferta a joves d’altres països El catàleg dels edificis històrics, ara en CD-Rom L’Ajuntament de Barcelona ha començat a comercialitzar en suport CD-Rom el catàleg dels edi- fics històrics de la ciutat. Són més de 3.000 edifics que, pel seu interès històric o artístic, no es poden enderrocar. Sobre la base del Catàleg del Patrimoni Històrico-Artístic de l’any 1979, el Sector d’Urbanisme de l’Ajuntament va posar en marxa l’any 1994 el pla de revisió, que va culminar el 2000 amb l’aprovació d’un pla especial de protecció d’edificis per cadascun dels deu districtes. Amb la darrera revisió, el nombre d’edifics amb algun grau de protecció s’ha multiplicat per tres, augmentant considerablement el nom- bre d’obres de districtes com Nou Barris i Sant Martí que eren els menys representats fins ara. El CD-Rom de recent aparició, que es comer- cialitza al preu de 30 euros, permet realitzar recerques d’edificis a través del seu nom, el del seu autor, la seva ubicació, periode de construcció o estil arquitectònic. El mateix cercador és accessible des de la pàgina web de l’àrea d’Urbanisme a l’adreça www.urbanis- medebarcelona.net/patrimoni/home.htm La Municipal 6 BCN Llums Heu pensat mai qui encèn el botonet de les llums de Barcelona cada nit? O qui canvia les bombetes dels fanals del carrer? L’equip humà que ho fa possible és el Departament d’Enllumenat i Energia. Actualment està compost per 18 per- sones —7 tècnics, 8 tècnics auxiliars i inspec- tors i 4 auxiliars administratius-, 4 dones i 14 homes. Després de dependre respectivament de les àrees d’Obres Públiques i Circulació, el Departament va passar a formar part de Manteniment. Amb la descentralització als districtes, que va reduir-ne parcialment la plantilla, va arribar a la seva configuració actual. La seva feina consisteix en el manteniment i explotació, mitjançant contractes externes, de l’enllumenat, els túnels urbans i la xarxa vià- ria i les escales mecàniques i ascensors de la ciutat. És a dir, són els encarregats d’encendre els fanals de la ciutat quan es fa fosc i de fer funcionar els llums dels túnels per on circu- lem. A més de les contractes de conservació participen dels projectes i obres de noves ins- tal·lacions, bé directament o com assessors tècnics, controlant totes les obres d’enllume- nat que realitzen altres operadors. La contrac- ta d’energia elèctrica és una altra tasca molt important, atès que l’enllumenat públic gene- ra un consum equivalent al 45% del total municipal. Josep Maria Berengueres, cap del Departament des del 1990, ens explica que Barcelona s’il·lumina amb 123.500 lluminàries per l’enllumenat viari, 4.850 per l’enllumenat artístic, i 14.250 pels túnels (sense les Rondes). El tipus de font lumínica més important és el vapor de sodi alta pressió amb el 67%, el segon és el vapor de mercuri amb el 30% i el tercer es la fluorescència amb el 3%. La potència instal·lada per l’enllume- nat és de 26.300 Kw. És el llibre/bíblia de Tom Peters, undels gurús més prestigiosos d’a- quests últims anys, la cara més agosara- da de l’altre gran gurú, Peter Drucker. Un llibre esplèndidament editat, amb il·lus- tracions i subratllats, amb quadres pel canvi suggerents, que hauria d’estar a les taules de tots els directius de la casa. No només com a bíblia de consulta: com a clau per encertar en les decisions que avui calen per potenciar el talent en tots els treballadors i treballadores, per situar el valor de marca en el cor de tot el que es fa, per estar en sintonia amb les organit- zacions de serveis excel·lents. Només una critica: Tom Peters trenca el llen- guatge pesat de la gestió. I ho fa magnífi- cament. Però abusa de les exclamacions. L’ultim de Tom Peters: Re-imaginemos Des de l’any 2000 en què va començara funcionar a ple rendiment, la Intranet de l’Ajuntament no ha parat de créixer. Com es pot observar al gràfic, aquest any el nombre de visites registra- des superarà el de l’any passat i, tot i que encara no hem arribat al nivell òptim, la línia segueix ascendent. Volem que la Intranet sigui un autèntic espai de comunicació interna a tots els nivells, i a la vegada la nostra eina quoti- diana de treball. Estem treballant per millorar-la i en aquesta secció us anirem informant puntualment de les novetats. Augmenta l’ús de la Intranet BCN per servir-vos CAIXA D’EINES INTRA NET Per exemple… Vitòria A quest mes de novembre s’ha tancat laprimera experiència del programa pilot de servei de préstec de bicicletes que l’Ajuntament de Vitoria-Gasteiz va inaugu- rar el passat mes de juliol a través del seu Centre d’Estudis Ambientals. Des de fa temps els vitorians gaudeixen d’un bon traçat urbà de carrils-bici, uns 60 quilòmetres en tota la ciutat. No obstant, a diferència de Barcelona, aquests carrils són compartits tant per motos com per cotxes. El nou servei ha tingut una molt bona acolli- da ja que, segons les fonts municipals consul- tades, s’hi han inscrit més de 9000 persones en aquests cinc mesos des de la posada en marxa del seu funcionament. Això s’ha tra- duït en uns 19.000 usos de bicicletes llogades, o el que és el mateix, uns 300 lloguers diaris. Tots els habitants de la capital basca han pogut gaudir durant aquests mesos d’una bona passejada en bicicleta des de les 10 del matí fins les 9 del vespre i que ara, per raons climatològiques evidents per tots aquells que conegueu la ciutat durant l’hivern, esperarà als garatges municipals l’arribada de la prò- xima primavera. Creus que seria convenient crear una taxa per als turistes? A DEBAT L’èxit de Barcelona com a destinació turística per a persones de tot el món com- porta importants beneficis per a la ciutat, com ara en l’activitat econòmica o en la seva imatge internacional. No obstant, el turisme també provoca un ús intensiu de la ciutat que genera despeses addicionals. Algunes opinions s’han mostrat favora- bles a compensar la despesa que provoca la massiva afluència de turistes, amb una taxa municipal. Ho podrien pagar els hotels Plàcid Guerrero Serveis tècnics Districte de Sants En principi hi estic en contra, perquè frenaria el turisme. No és per l’import que són pocs diners, sinò per la imatge que dóna. Pot passar com a Balears. Potser una solució seria que ho paguessin els hotels. Els turistes ja gasten prou Glòria Bosch Informadora/tramitadora Jo no hi estic d’acord. Imagina’t que anéssim per Europa i a tot arreu ens fessin pagar un euro per dormir. De la mateixa manera no em sembla que els turistes hagin de pagar una taxa quan ja gasten prou amb l’estada i la compra de records. El turista utilitza molts serveis Josep Ramon Carme Oficial de bombers Sí, i no només a Barcelona. Un euro no és una gran despesa i pot ser d’un gran ajut de cara a temes ecològics i de serveis. El turista utilitza més els serveis d’una ciutat ja que té més neces- sitats que l’habitant habitual i es normal que col·labori a pagar-los. És necessària Miquel Àngel Ruiz Conductor d’autobús Totalment a favor de la “ecotaxa”. Sent la ciutat de Barcelona un destí turístic tan important, i amb l’enorme volum de turistes que la visiten, la trobo necessària. No només pels gastos gene- rats directament per ells (neteja, seguretat, etc), sinó també per ajudar a una evolució de la ciu- tat cap a un turisme de qualitat i allunyar-nos d’un estil Lloret de Mar, tant degradat. Pot espantar els turistes Ma Rosa Dorca Professora Escola Bonanova (IMAS) No, perquè és una mesura que pot espantar els turistes, que poden acabar preferint un altre destí per a les seves vacances. És com si hagues- sin de pagar el preu d’una entrada per venir a la ciutat. Un euro potser és massa Carme Marín Auxiliar de biblioteca Veient les onades de turistes que venen em sem- blaria bé que paguessin una mica, però un euro per persona i dia potser és massa. Si no es fa s’hauria de limitar el turisme no fent tantes ofertes, perquè sinó se’ns en pot anar de les mans. La Municipal Una publicació de l’Ajuntament de Barcelona Gerència de Serveis Generals. Direcció de Comunicació Corporativa i Qualitat. Director: Enric Casas Director editorial: José Pérez Freijo Directora de continguts: Carme Lagunas Redacció i Fotografia : Mónmedia i Ajuntament de Barcelona Disseny: Jardí + Utensil Edició Web: Miquel Navarro Producció: Joan Isern i Maribel Baños Impressió: Departament d’Imatge i Producció Editorial Distribució: Ma. Àngels Alonso i Correus Administració: Ascensió Garcia Departament d’Imatge i Producció Editorial. Pg. Zona Franca, 60 08038 Barcelona www.bcn.es/publicacions Correu electrònic: clagunas@mail.bcn.es Dipòsit Legal: B.14.742-1990 Imprès en paper reciclat La Municipal 8 Ofertes per als treballadors RH+ Els treballadors de l’Ajuntament de Barcelona poden consultar ara, a través de la Intranet municipal, les ofer- tes específicament destinades a ells. Són moltes les empreses i entitats de la ciutat de Barcelona que volen presentar els seus serveis als treballadors i treballa- dores de l’Ajuntament tot oferint-los un tracte especial. La Direcció de Recursos Humans de l’Ajuntament, com a òrgan central, rep habitualment aquestes ofer- tes. En aquests moments, donat el desenvolu- pament de la Intranet Municipal es possi- ble facilitar el procés de comunicació i difusió d’aquestes ofertes, permetent que el personal pugui gaudir d’aquests benefi- cis que una gran organització com l’Ajuntament possibilita en relació a les empreses que ofereixen productes i ser- veis. Les ofertes que arriben és poden agrupar en diferents sectors d’activitat: finance- res, esportives, de salut, bens de consum, etc. i el format com arriben és molt divers i heterogeni, la qual cosa fa extraordinà- riament complicada la seva àgil difusió. Aquest projecte permetrà establir un sis- tema d’agrupació de les diferents ofertes per poder consultar-les, definint el circuit d’entrada, sortida, caducitat de les ofer- tes, i els requisits mínims que es contem- plen per a poder-hi accedir. Tot plegat, amanit amb un disseny gràfic de presen- tació a través de la Intranet i amb un sis- tema d’administració que el fa més efi- cient. D’aquest manera s’acompleixen molts dels objectius que ens hem marcat. A més d’anar dotant de contingut la Intranet Municipal, fent-la així cada cop més útil i necessària, es millora substancialment la informació que reben els treballadors, assegurant-ne la seva recepció pel major nombre de persones. Es garanteix també la qualitat de les ofertes amb un nivell de rigorositat més alt i s’estandaritzen els procediments garantint la comunicació. Com funciona el procediment Els treballadors de l’Ajuntament podran accedir-hi a través de la Intranet munici- pal des d’un apartat dit de Recursos Humans. D’aquesta manera podran con- sultar les ofertes que tindran sempre el mateix format per facilitar-ne la compren- sió i la selecció de forma més ràpida. Des del mateix apartat es podran imprimir. Per part de les empreses ofertants el pro- cediment és el següent: aquestes s’hauran de donar d’alta mitjançant un formulari per tal d’accedir a l’aplicatiu. A partir del moment de l’alta de l’empresa, aquesta podrà accedir a un formulari estandarit- zat, que li permetrà publicar la/les ofer- ta/es que, en principi, estaran limitades a dues per empresa. Un cop introduides, les ofertes apareixe- ran agrupades per temes i tindran data de caducitat. Com a màxim podran estar publicades 365 dies a partir de la seva introducció o publicació. Hi haurà per part de l’Ajuntament, un o varis usuaris que podran, si és necessari, en qualsevol moment esborrar tant ofertes com empre- ses i revocar-les-hi l’accés si cal. En aquests moments, aquest projecte ja està desenvolupat i en espera de posada en marxa. Només falta fer les proves corresponents a l’escenari real i fer-ne els darrers retocs. N’augmenta la varietat i qualitat € El pla de formació 2005 inicia una línia de treball adreça- da a gerents i directors de serveis. El seu objectiu és potenciar el lideratge intern a la nostra organització. El contingut anirà en dues línies: una que afavorirà l'intercanvi i la relació entre les diferents gerències, i l'altra seran accions a mida per a cada gerent i el seu equip directiu. NOU Les imatges mostren diversos aspectes de la interfície del cercador d’ofertes, accessible a través de la Intranet municipal