Seguiment 2003 INDEX Seguiment 2003 1 DESPLAÇAMENTS 2 TRANSPORT PÚBLIC 3 GESTIÓ DEL TRÀNSIT 4 APARCAMENTS 5 BICICLETES 6 MOTOS 7 DISTRIBUCIÓ DE MERCADERIES 8 VIANANTS 9 ACCESSIBILITAT 10 MEDI AMBIENT 11 SEGURETAT VIÀRIA 12 PUBLICACIONS I SENSIBILITZACIÓ 13 ANEXE 2 Seguiment 2003 NOTA Es considera només els desplaçaments en dies feiners superiors a cinc minuts. Les dades han estat elaborades basant-se en l‘Enquesta de Mobilitat de Barcelona i l’Àrea Metropolitana, operadors de transport públic i estimació dels desplaçaments de visitants i turistes, aforaments de vehicles a la xarxa viària i estimació dels viatges dels professionals del transport. 3 EVOLUCIÓ DELS DESPLAÇAMENTS TOTALS Seguiment 2003 El 2003 s’han realitzat 6.536.212 desplaçaments en dia feiner. L’augment de la mobilitat ha estat d’un 2’4%. Es consolida la tendència a l’augment de la mobilitat total al voltant del 2% anual. Cal destacar que també han crescut la població i el PIB. Evolució PIB - Desplaçaments 150 7.500.000 140 7.000.000 130 6.500.000 120 6.000.000 110 5.500.000 100 5.000.000 Index PIB 90 4.500.000 80 4.000.000 Desplaçaments 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 Font: Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona 4 EVOLUCIÓ DELS DESPLAÇAMENTS PER MODES Seguiment 2003 El transport públic és el mode de desplaçament que més augmenta amb un 5’24% mentre que el transport privat creix un 0’56% i els desplaçaments a peu i en bicicleta ho fa en un 0’81% 1999 2000 2001 2002 2003 % 02-03 MODE PRIVAT 2.301.572 2.324.991 2.3 4 8.032 2.354.312 2.367.547 36,2% 0,56% PUBLIC 2.137.176 2.177.156 2.307.785 2.401.125 2.526.890 38,7% 5,24% A PEU I BICI 1.562.365 1.604.949 1.624.308 1.628.536 1.641.775 25,1% 0,81% TOTAL 6.001.113 6.107.096 6.280.125 6.383.974 6.536.212 100% 2,38% Font: Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona 5 DISTRIBUCIÓ MODAL DELS DESPLAÇAMENTS Seguiment 2003 Any 2003 Any 2003 privat 61,9% privat a peu 24% 35,4% públic 40,6% a peu 3’6% públic 34,5% Desplaçaments interns: 4.433.602 Desplaçaments externs: 2.102.612 67,83% 32,17% Font: Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona 6 SUPERPOSICIÓ DE CORBES HORÀRIES Seguiment 2003 CORBES TIPUS D’EVOLUCIÓ DIÀRIA (VEHICLES I VIANATS) 3,5% 3,0% 2,5% 2,0% 1,5% Total vehicles 1,0% Pesant 0,5% Vianant 0% Bicicletes Hores Font: Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona 7 Percentatge intensitat 15 min/IMD 0:00 1:00 2:00 3:00 4:00 5:00 6:00 7:00 8:00 9:00 10:00 11:00 12:00 13:00 14:00 15:00 16:00 17:00 18:00 19:00 20:00 21:00 22:00 23:00 EVOLUCIÓ PARC DE VEHICLES Seguiment 2003 Turismes Motos I Ciclom. Motos Ciclomotors Furg. I Camions Altres TOTAL ANY 625.570 221.483 135.432 86.051 66.912 13.538 927.503 1998 625.024 225.246 138.591 86.655 73.110 14.370 937.750 1999 621.003 228.542 141.283 87.259 76.906 15.224 941.675 2000 2001 611.807 230.222 142.359 87.863 78.287 16.148 936.464 2002 605.742 230.429 142.813 87.616 77.769 17.108 931.048 COMPOSICIÓ 65,06% 24,75% 15,34% 9,41% 8,35% 1,84% 100,0% 1998 -2001 -2,25% 3,80% 5,11% 2,11% 14,53% 16,16% 0,96% 2000 -2001 -1,48% -2,80% 0,76% 0,69% 1,80% 6,07% -1,42% 2001-2002 -1,0% 0,09% 0,32% -0,28% -0,74% 5,93% -0,66% Font: Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona Per segon any consecutiu baixa el parc de vehicles i per primer cop en sis anys disminueix el parc de furgonetes. Hi ha 6.065 turismes menys que l’any anterior i el parc de motocicletes es manté estable. 8 ELS DESPLAÇAMENTS EN VEHICLE PRIVAT A L’INTERIOR DE LA CIUTAT Seguiment 2003 15,6% 17,6% 61,7% 2002 2003 15,4% 15,6% 17,3% 17,6% 62,4% 61,7% Font: Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona 9 Seguiment 2003 10 EVOLUCIÓ DELS VIATGES EN TRANSPORT PÚBLIC A LA REGIÓ METROPOLITANA Seguiment 2003 El darrer any s’han generat 34,5 milions de nous viatges en transport públic, el que representa un creixement del 4’32% DADES TOTALS DEL SISTEMA DE TRANSPORT PÚBLIC COL.LECTIU (Viatges en millions) OPERADOR 2000 2001 2002 2003 % 02-03 Nous viatges 02-03 METRO 294,1 305,91 321,99 331,98 3,10% 10,0 TB (autobús BCN) 172,3 187,19 189,83 203,71 7,31% 13,9 F.G.C. 60,7 63,2 70,03 72,98 4,21% 3,0 RODALIES RENFE 95,4 103,6 110,87 111,85 0,88% 1,0 ALTRES BUS 87,1 99,5 107,33 114,06 6,27% 6,7 TOTAL 709,6 759,4 800,1 834,6 4,32% 34,53 Font: ATM EVOLUCIÓ DE LA DEMANDA 350 300 250 METRO 200 BUS* 150 FGC 100 RENFE 50 2000 2001 2002 2003 11 Millions de passatgers EVOLUCIÓ DE LA OFERTA DE METRO Seguiment 2003 • Inaugurada línia 11 amb 5 parades • Inaugurada l’estació Maresme-Fòrum de la línia 4 • S’ha incrementat la longitud total de les línies en un 2,7% (2,3 Km.) Font: TMB 12 EVOLUCIÓ DE L’OFERTA D’AUTOBUSOS TMB Seguiment 2003 • Inauguració de les cotxeres d’Horta • Utilització d’autobusos ecològics: 3 d’hidrogen i 70 de gas natural AUTOBUS TMB 1999 2000 2001 2002 2003 % 02-03 Longitud línies TMB (km) 746 784 801,5 879 ,3 889,7 1,18% Número de línies TMB 80 89 90 10 3 104 0,97% Parades TMB 1.911 2,079 2.157 2.3 6 5 2.353 -0,51% Milions de places per km 3.385 3.382 3.479 3.6 2 8 3.722 2,59% Km de carril bus 71,1 76,2 92,3 93, 4 98,01 4,94% Número d’autobusos TMB 848 865 965 1.007 1.010 0,30% Midi + Minibusos 11 25 25 37 56 51,35% Font: T.M.B 13 EVOLUCIÓ DEL PASSATGE EN BUS TURÍSTIC Seguiment 2003 • 2 línies • 32 parades • 42 vehicles • 40 km 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 Nou passatge % 02-03 PASSATGE 386.628 580.401 1.242.102 1.389.1 98 1.648.467 2.650. 833 2.950.392 3.493.9 2 3 3.750.771 256.848 7,4% Font: T.M.B 4.000.000 3.500.000 3.000.000 2.500.000 2.000.000 1.500.000 1.000.000 500.000 0 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 14 EVOLUCIÓ DEL BUS NOCTURN Seguiment 2003 TUSGSAL 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 % 02-03 Viatgers 1.980.759 2.079.887 2.380.361 2.72 2 .4 16 2.202.315 2.3 5 8 .747 2.403.302 1,3% Font: TUSGSAL • 10 línies • 60 vehicles 15 EVOLUCIÓ DEL TAXI Seguiment 2003 Barcelona té 209 parades de taxi amb 1.247 places d’estacionament. Segons l’EMT, el 2003 es van fer 107 milions de viatges. 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 % 02-03 Número de taxis 10.925 10.931 10.931 10.86 5 10.625 10.532 10 .50 6 10.502 10.48 9 10.486 -0,03% Font: EMT Parades Places d’estacionament Ciuta Vella 31 215 Eixample 50 315 Sants-Montjuïc 29 186 Les Corts 15 112 Sarrià-St Gervasi 16 71 Gràcia 15 64 Horta-Guinardó 12 62 Nou Barris 9 32 Sant Andreu 12 66 Sant Martí 20 124 Total Barcelona 209 1247 16 TRAMVIA Seguiment 2003 TRAMBAIX • Longitud: 15’5 km amb 31 parades • Inauguració el 3 d’abril de 2004 TRAMBESÒS (T4) • Longitud: 4,7 km amb 10 parades • Inauguració el 8 de maig de 2004 USUARIS TRAMVIA Tr a mbaix Trambesòs Abril 2004 675.509 - Maig 2004 430.304 157.169 Font: ATM 17 ESTAT D’EXECUCIÓ DEL PDI Seguiment 2003 Les obres que s’estan realitzant actualment són: Ampliació línia 3 Nova línia 9 • Estació Canyelles • Pça. Lesseps • Estació Roquetes • Pça. Maragall • Estació Trinitat Nova • Guinardó • Sagrera/Meridiana Ampliació línia 5 • Bon Pastor • Zona Franca • Estació Carmel • Estació Taixonera-Coll • Estació Vall d’Hebrón Font: ATM 18 Seguiment 2003 19 MAPA VARIACIÓ DEL TRÀNSIT: IMD Seguiment 2003 Mapa de variacions del les IMD 2002 2003 % 02-03 IMD accessos 1.134.150 1.140.490 + 0,6% IMD interior Mar-muntanya 551.072 529.474 -3,92% Transversals 351.179 352.210 -0,29% Total 902.251 881.685 -2,28% IMD Rondes Dalt 154.230 162.668 +5,5% Litoral 109.459 109.192 -0,2% Total 263.689 271.860 +3,1% IMD: Intensitat Mitjans Diària (vehicles/dia) Font: DOYMO i Serveis de Mobilitat, Ajuntament de Barcelona 20 VARIACIÓ DEL TRÀNSIT: IMD Seguiment 2003 ACCESSOS Es registra un augment de la intensitat i de la ocupació en la major part dels accessos, especialment destacable a la Via Augusta. A la Diagonal, degut al menor impacte de les obres del tramvia, augmenta la intensitat i disminueix l’ocupació. RONDES Lleugers augments tant de volum com de saturació a les dues Rondes, més importants a la Ronda de Dalt. Creixen les hores punta i se suavitzen les hores vall. INTERIOR CIUTAT En general, petites disminucions del volum de trànsit i de la saturació en les vies interiors de la ciutat. A la Ronda del Mig sí es nota un increment important tant d’intensitat com de nivell de servei degut a l’augment de la demanda per l’obertura del túnel entre Diagonal i Pl. Cerdà. Font: DOYMO i Serveis de Mobilitat, Ajuntament de Barcelona 21 MAPA DE VARIACIONS DE VELOCITATS Seguiment 2003 Mapa de variacions de velocitats 2002 2003 % 02-03 Mar-muntanya 15,9 16,7 +5,03% Transversals 23,9 23,8 -0,42% Rondes 56,9 56,5 -0,71% Velocitat mitjana de recorregut Font: Serveis de Mobilitat, Ajuntament de Barcelona 22 VARIACIONS DE VELOCITATS Seguiment 2003 VELOCITATS Les velocitats al centre de la ciutat han millorat lleugerament, coincidint en la petita disminució del trànsit privat. A les Rondes han millorat les velocitats en sentit Besòs i han empitjorat en sentit Llobregat. La millora en sentit Besòs es perquè part del trànsit en aquest sentit ha passat a la Ronda del Mig. 23 ELEMENTS DE GESTIÓ Seguiment 2003 GESTIÓ DEL TRANSIT 2002 2003 % 02-03 Cruïlles semaforitzades 1.485 1.491 0,4% Cruïlles amb led’s 59 110 86,4% Cruïlles centralitzades 974 1.034 7,1% Càmeres 99 128 29,3% Estacions detectores 259 292 12,7% Panells d’Informació Variable 37 37 - Càmeres túnels de les Rondes 85 85 - Càmeres túnel de la Rovira 13 13 - Senyalització informativa 91 noves senyals Plaquetes senyalització 250 noves plaquetes Amb motiu de la instal·lació del Trambesòs i Trambaix s’ha remodelat la semaforització de 41 cruïlles Font: Serveis de Mobilitat, Ajuntament de Barcelona 24 Seguiment 2003 25 EVOLUCIÓ DE L’OFERTA D’APARCAMENT EN CALÇADA Seguiment 2003 L’estacionament no regulat segueix decreixent, s’han eliminat 1.029 places. La zona blava s’estabilitza amb un petit creixement de 0,3% TIPOLOGIA 1999 2000 2001 2002 2003 %02-03 Noves places AREA 5.669 6.148 6.628 6.910 6.933 0,3% 23 C/D 6.856 7.112 7.452 8.432 8.950 6,1% 518 No regulat 154.540 151.458 148.363 148.097 147.068 -0,7% -1.029 En calçada 167.065 164.718 162.443 163.439 162.951 5,0% -488 Font: B:SM Evolució de l’oferta d’aparcament no regulat en calçada Evolució de les places d’estacionament de zona AREA 156.000 8000 154.000 7000 152.000 6000 5000 150.000 4000 148.000 3000 146.000 2000 144.000 1000 142.000 0 1999 2000 2001 2002 2003 1999 2000 2001 2002 2003 26 EVOLUCIÓ DE L’OFERTA D’APARCAMENT FORA DE LA CALÇADA Seguiment 2003 Les places d’aparcament fora de la calçada han crescut un total de 2,7% (12.452 places) tenint en compte les 791 noves places d’aparcaments públics i les 11.661 per veïns TIPOLOGIA 1999 1999 2000 2001 2002 2003 %02-03 Noves places Veïns 280.021 286.357 293.746 298.162 308.991 320.652 3,8% 11.661 Públics 135.302 137.160 139.455 144.540 145.261 146.052 0,5% 791 Fora calçada 415.323 423.517 433.201 442.702 454.252 466.704 2,7% 12.452 Font: B:SM 350.000 300.000 250.000 200.000 150.000 100.000 1999 2000 2001 2002 2003 27 Seguiment 2003 28 NOMBRE DE DESPLAÇAMENTS EN BICI Seguiment 2003 Al 2003 s’han incrementat els desplaçaments en bici en un 4,5% 1999 2000 2001 2002 2003 % % 02-03 TOTAL 24.923 26.053 26.242 3 0 . 242 31 .5 99 100% 4,49% 35.000 30.000 25.000 20.000 15.000 10.000 5.000 - 1999 2000 2001 2002 2003 Font: Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona 29 Desplaçaments de mes de 5 minuts ARANYA DE BICICLETES Seguiment 2003 S’ha creat el primer plànol d’intensitats mitjanes diàries de trànsit de bicicletes, sobre la xarxa del carril bici i les vies més transitades de la ciutat Carril bici No carril bici 30 EVOLUCIÓ DEL CARRIL BICI Seguiment 2003 Al llarg del 2003, la longitud de la xarxa del carril bici ha augmentat en 2.560 m, és a dir un 2,2% 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 Km. de carril bici 7,3 7,3 21,0 21,0 31,4 57,7 59,4 72,2 92,8 108,6 110,2 116,1 119,1 121,7 Variació 0,0% 187,7% 0,0% 49,5% 83,8% 2,9% 21,5% 28,5% 17,0% 1,5% 5,4% 2,6% 2,2% KM DE CARRIL BICI 140,0 120,0 100,0 80,0 60,0 40,0 20,0 0,0 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 Font: Serveis de Mobilitat, anys Ajuntament de Barcelona 31 quilòmetres L’APARCAMENT DE BICIS A BARCELONA Seguiment 2003 Barcelona disposa de 3.796 places d’aparcament en superfície per a bicicletes, 290 en recintes tancats i 983 subterrànis EVOLUCIÓ DE LA POBLACIÓ I MOTORITZACIÓ PER DISTRICTES DISTRICTE PÀRKINGS PÚBLICS VIA PÚBLICA RECINTE TOTAL MUNICIPALS PRIVATS TOTAL VORERA CALÇADA TOTAL PLACES Ciutat Vella 1 99 - 199 1108 74 1182 36 1417 Eixample 2 45 5 1 296 881 - 881 12 1189 Sants-Montjuïc 4 2 3 45 188 44 232 33 310 Les Corts 1 0 8 3 93 340 10 350 168 611 Sarrià-St.Gervasi 1 24 1 0 134 64 - 64 0 198 Gràcia 8 4 - 84 156 54 210 12 306 Horta-Guinardó 3 0 - 30 188 - 188 29 247 Nou Barris 1 0 - 10 30 20 50 0 60 Sant Andreu 3 0 - 30 67 - 67 0 97 Sant Martí 6 0 2 62 572 - 572 0 634 TOTAL 834 149 983 3594 202 3796 290 5069 Font: SABA, B:SM i Serveis de Mobilitat, Ajuntament de Barcelona 32 ACTUACIONS BICICLETES Seguiment 2003 • Al districte de Gràcia es va crear una Zona de prioritat per a bicicletes amb 17,5 km. de carrers. • Es va crear el transport Bici-Taxi (“Trixi”) que realitza trajectes per carrils bicicletes, el servei actual té 6 vehicles. • Es va enllestir per primer cop l’ínventari d’aparcaments per a bicicletes de la ciutat de Barcelona. • Creació del sistema de lloguer de bicicletes Ciclobus Fòrum: Consisteix en el lloguer de bicicletes en diferents punts de la ciutat que es poden lliurar en qualsevol punt dels existents a la ciutat. Per la seva ubicació i emmagatzematge s’utilitzen tres autobusos cedits per TMB i quatre contenidors. Els llocs de lloguer i devolució de bicicletes són els següents: • Pl. Catalunya: bus i contenidor. • Pl. Portal de la Pau (Colom): bus i contenidor. • Sants: un contenidor • Fòrum: dos contenidors Itinerant: un bus Font: SABA, B:SM i Serveis de Mobilitat, Ajuntament de Barcelona 33 Seguiment 2003 34 EVOLUCIÓ DEL PARC Seguiment 2003 Evolució del parc de motos 150.000 Evolució del parc motos 140.000 ANY motocicletes ciclomotors Total 130.000 1998 135.432 86.051 221.483 120.000 1999 138.591 86.655 225.246 110.000 2000 141.283 87.259 228.542 100.000 2001 142.359 87.863 230.222 90.000 2002 142.813 87.616 230.429 80.000 % 03 / 02 0,32% -0,28% 0,09% 70.000 60.000 50.000 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 motocicletes ciclomotors “Creixement 0” del parc de motos i ciclomotors. Per primera vegada baixa el parc de ciclomotors de la ciutat. Font: Ajuntament de Barcelona 35 EVOLUCIÓ DELS DESPLAÇAMENTS EN MOTO Seguiment 2003 Al 2003 es va produir un augment del 1,7% dels desplaçaments en motocicleta ANY Interns Interns-Externs TOTAL % creixement 1999 155.630 45.100 200.730 2000 156.000 45.551 201.551 0,4% 2001 160.558 46.711 207.269 2,8% 2002 165.276 44.503 209.779 1,2% 2003 165.843 47.544 213.387 1,7% Evolució dels desplaçaments en motocicleta 180.000 160.000 140.000 120.000 100.000 1999 80.000 2000 60.000 40.000 2001 20.000 2002 0 2003 interns interns-externs tipus de viatge Font: DOYMO i Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona 36 número de desplaçaments EVOLUCIÓ DE LES PLACES D’ESTACIONAMENT DE MOTO Seguiment 2003 S’han creat 854 places d’estacionament que suposen un augment del 7% Any 1998 1999 2000 2001 2002 2003 Places 3390 6640 8590 10138 12317 13171 Noves places 1483 3250 1950 1548 2179 854 Evolució de les places d’estacionament de motos 14.000 12.000 10.000 8.000 6.000 4.000 2.000 0 1998 1999 2000 2001 2002 2003 anys Font: Serveis de Mobilitat, Ajuntament de Barcelona 37 CAMPANYES I ACTUACIONS RELATIVES A LES MOTOCICLETES Seguiment 2003 • Actuacions desenvolupades per la Taula del Soroll dintre del Programa Marc d’Actuació per a la minoració de la contaminació acústica de la ciutat de Barcelona: • Programes-Compromís amb el Gremi Provincial de Tallers de Reparació d’Automòbils de Barcelona. • Programes-Compromís amb l’Asociación de Comidas preparadas para su venta a domicilio. • Campanya de Guàrdia Urbana de revisions dels tubs d’escapaments de les motociletes. • Campanya inclosa dintre del Pla per la Promoció del civisme a Barcelona, adreçada a disminuir el soroll produït per les motocicletes. • Campanya de Guàrdia Urbana “Aparca B”. 38 Seguiment 2003 39 EVOLUCIÓ DEL PARC DE VEHICLES Seguiment 2003 Per primera vegada, el parc de furgonetes baixa en gairebé 1.000 unitats (-2,6%) 45.000 ANY furgonetes camions 40.000 1996 31.988 26.584 1997 35.481 35.000 27.672 1998 37.988 28.924 30.000 1999 41.353 31.757 25.000 2000 42.585 34.321 20.000 2001 42.725 35.621 15.000 2002 41.657 36.112 10.000 % 02-03 -2,56% 1,38% 5.000 0 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 FURGONETES CAMIONS 40 Vehicles EVOLUCIÓ DELS DESPLAÇAMENTS Seguiment 2003 Els desplaçaments en vehicles comercials ha augmentat un 1,6% respecte el 2002 ANY Interns Interns-Externs TOTAL % creixement 1999 162.500 241.000 403.500 2000 174.496 246.587 421.083 4,4% 2001 180.500 255.450 435.950 3,5% 2002 182.985 262.210 445.195 2,1% 2003 187.377 265.065 452.422 1,6% Evolució dels desplaçaments en vehicle comercial 300000 250000 200000 150000 1999 2000 100000 2001 50000 2002 0 2003 interns interns-externs tipus de viatge Font: Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona 41 número de desplaçaments EVOLUCIÓ DE LES PLACES DE CÀRREGA I DESCÀRREGA Seguiment 2003 S’han creat 518 places de càrrega i descàrrega que suposen un augment de 6,1 % ANY places Noves places 10.000 1999 6.856 208 9000 2000 7.112 256 8000 2001 7.452 340 7000 2002 8.432 980 6000 2003 8.950 518 5000 %02-03 6,1% 4000 3000 2000 1000 0 1999 2000 2001 2002 2003 Font: Ajuntament de Barcelona 42 ACTUACIONS Seguiment 2003 • Distribució silenciosa de nit als supermercats. • Projecte europeu FREDERIC: Disseny del tipus de vehicle per a la distribució de mercaderies a les grans ciutats. Tipologia i característiques de la CiD en les zones urbanes. • Projecte europeu MIRACLE: Prova pilot de la planificació i programació de l’ocupació de les zones de càrrega i descàrrega en funció de la demanda. • Estudi de l’accessibilitat al Port i Zona Franca. Millores en les infraestructures i en la gestió. • Prova pilot de la reserva temporal de places de zones de CiD en llocs especialment problemàtics. Font: Ajuntament de Barcelona 43 Seguiment 2003 44 NOMBRE DE DESPLAÇAMENTS A PEU Seguiment 2003 Cada dia laborable a l’interior de la ciutat, es fan 1.542.500 desplaçaments a peu de més de 5 minuts. Això suposa un increment de l’1,22% 1999 2000 2001 2002 2003 % % 02-03 interns 1.463.528 1.505.60 8 1.523.883 1.524.021 1.54 2 .549 95,8% 1,22% EVOLUCIÓ DEL DESPLAÇAMENTS A PEU 1.620.000 1.600.000 1.580.000 1.560.000 1.540.000 1.520.000 1.500.000 1999 2000 2001 2002 2003 Font: Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona 45 ESPAI PER ALS VIANANTS Seguiment 2003 S’ha aprovat el pla de Manteniment Integral de l’Espai Públic (2004-2007) amb la simplificació i la supressió d’obstacles a la via pública Obres significatives: • Pça. Vila Madrid • Pça. Sant Miquel • Pça. Bonanova • Cobertura de la Travessera de Dalt • Enric Granados (entre Consell de Cent i Diputació) • Pacificació del Casc Antic de Les Corts, pla 2002-2005 (70% ja executat a 2003) 46 PUNTS DE CONTROL D’ACCÉS Seguiment 2003 Existeixen 47 punts amb entrades amb validació 2 zones noves amb 7 nous punts de control d’accés: • C/ Lluna • Drassanes 47 Seguiment 2003 48 ACCESSIBILITAT Seguiment 2003 Barcelona és una de les ciutats millor adaptades per a les persones amb mobilitat reduïda d’Europa: actualment el 70% dels autobusos, 3 de cada 4 estacions de Ferrocarrils de la Generalitat i el 100% de les instal.lacions del tramvia estan adaptades. Autobusos 70% Metro 30,9% FGC 76% Tramvia 100% Cruïlles amb semàfors de cecs 149 Pasos de vianants adaptats amb guals o plataformes úniques 75% Font: Pla d’Accessibilitat de l’Ajuntament de Barcelona 49 Seguiment 2003 50 MEDI AMBIENT Seguiment 2003 El darrer any, continua a la baixa el CO (contaminant primari típic del trànsit) i es mantenen estables els contaminants secundaris com ara el NO2 i l’ozo 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 02-03 c.Atmosfèrica Fums negres (microg/m3) 68 69 57 49 49 48 40 42 44 39 35 33 35 33 37 35 31 32 3,2% NO2 (microg/m3) 66 69 60 65 58 54 53 49 50 55 53 53 57 54 55 49 54 55 1,9% Ozó (microg/m3) 35 42 40 36 34 31 29 33 31 28 29 26 31 32 27 26 30 11,1% CO (mg/m3) 1,9 1,9 2,6 2,1 2 1,85 1,7 1,7 1,35 1,2 1,28 1,34 1,36 1,14 0,94 0,8 0,8 0,7 -12,5% 80 3 70 2,5 60 50 2 40 1,5 30 1 20 10 0,5 0 0 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 Fums negres NO2 Ozó (microg/m3) (microg/m3) (microg/m3) CO (mg/m3) Font: Medi Ambient, Ajuntament de Barcelona 51 Seguiment 2003 52 EVOLUCIÓ DE L’ACCIDENTALITAT Seguiment 2003 L’any passat es van registrar 295 accidents menys que al 2002 EVOLUCIÓ DE L’ACCIDENTALITAT A BARCELONA 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 % 02-03 Atropellaments 1.841 1.834 1.864 1.854 1.829 1.819 1.788 1.729 1.709 1.649 -3,6% Accidents de motos 5.491 6.196 6.279 7.073 7.383 7.982 7.953 7.213 7.701 6.608 -16,5% Ferits 9.726 10.688 11.346 12.420 12.985 14.375 14.669 14.264 13.747 13.470 -2,1% Morts 60 57 42 52 46 50 54 59 35 46 31,4% Nombre d’accidents (1) 10.645 11.672 11.900 12.465 12.281 12.941 12.907 11.981 11.440 11.137 -2,7% (1) Inclou les diferents tipologies d’accidents Font: Guàrdia Urbana de Barcelona 53 EVOLUCIÓ DE L’ACCIDENTALITAT Seguiment 2003 EVOLUCIÓ DEL NÚMERO D'ACCIDENTS EVOLUCIÓ DEL NÚMERO DE FERITS 14.000 16.000 12.000 14.000 10.000 12.000 8.000 10.000 6.000 8.000 6.000 4.000 4.000 2.000 2.000 0 0 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 anys anys EVOLUCIÓ DELS ATROPELLAMENTS EVOLUCIÓ DELS ACCIDENTS DE MOTO 1.900 9.000 1.850 8.000 1.800 7.000 1.750 6.000 5.000 1.700 4.000 1.650 3.000 1.600 2.000 1.550 1.000 1.500 0 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 anys anys Font: Guàrdia Urbana de Barcelona 54 nº atropellaments nº d'accidents nº atropellaments nº accidents en moto nº de ferits EVOLUCIÓ DE L’ACCIDENTALITAT EN FUNCIÓ DEL TIPUS DE VEHICLE IMPLICAT Seguiment 2003 Evolución del número d’accidents amb Evolució dels número d’accidents furgoneta implicada amb turisme implicat 2.000 14.000 12.000 1.500 10.000 8.000 1.000 6.000 500 4.000 2.000 0 0 1994 1996 1998 2000 2002 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 anys anys Evolución del número d’accidents Evolución del número d’accidents amb camió implicada amb bicicleta implicada 680 350 660 300 640 620 250 600 200 580 150 560 100 540 520 50 500 0 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 anys anys Font: Guàrdia Urbana de Barcelona 55 DISTRIBUCIÓ DELS ACCIDENTS PEL TERRITORI Seguiment 2003 Proporció de víctimes segons el lloc de l’accident o del atropellament Cruïlla: 59% Turisme % 2 rodes % Atropellats % Rondes: 5% L e s ionats Morts Lesionats Morts Lesionats Morts Cruïlla 55 40 64 44 53 71 Xarxa viària: Rondes 13 - 2 - 0,1 - Via d’accés: 22% Xarxa viària: 1er nivell: 19% Via d’accés 25 40 22 13 16 24 14 40 22 22 18 18 2on nivell: 13% 1er nivell 2on nivell 9,5 - 15 13 15 - 3er nivell: 3% 3er nivell 4 - 3 - 5 6 Xarxa local: 43% Xarxa local 48 20 39 52 47 53 Font: Guàrdia Urbana, 2003. Elaborat per l’ASPB 56 RADARS A LES RONDES Seguiment 2003 • Descens de l’accidentalitat a les Rondes en l’any 2003 d’un 15% • Descens de la velocitat mitjana en excés en 8 km. (de 111,24 km/h a 103,33 km/h) • Velocitat com a causa d’accident ha baixat en un 50% • El tràmit de notificació al domicili amb enviament de foto és de 15 dies 700 654 650 600 598 550 554 500 2000 2001 2002 2003 Rondes Font: Guàrdia Urbana de Barcelona 57 Accidents a les Rondes CAMÍ ESCOLAR ANY 2003 Seguiment 2003 Amb la finalitat de pacificar el trànsit i augmentar la seguretat dels accessos als centres escolars s’han realitzat estudis i projectes per a millorar la senyalització (fixa i variable) i per afavorir les condicions del trànsit en 12 camins a l’escola, el que suposa la millora de les condicions a 29 centres escolars, ja que en una d'aquestes accions, La Bordeta, es preveu actuar en 18 centres. També s’ha realitzat l’estudi del “Camí amic” del districte de l’Eixample. Distribució dels Camins a l’escola per districtes: Nombre Districte de camins Estudis i Projectes a l’escola Les Corts 2 Barcelona I Lavinia L’Eixample 1 Joan Miró - Camí Amic Sants-Montjuïc 2 La Bordeta, Pau Vila Sarrià-Sant Gervasi 2 Escola Pia I Scuola Italiana Gràcia 1 Col·legi Al·leluia Horta-Guinardó 1 Parc del Guinardó Sant Andreu 2 Pompeu Fabra I Dr. Ferran I Clua Sant Martí 1 Joan de Ribera 58 PLA MUNICIPAL DE SEGURETAT VIÀRIA 2004-2007 Seguiment 2003 Presentació de l’Alcalde als mitjans de comunicació el Dia Mundial de la Seguretat Viària. 5 d’abril de 2004 Mesura de govern aprovada per unanimitat de tots els partits polítics en el Consell Plenari Municipal. 6 d’abril de 2004. Barcelona signa, juntament amb 30 ciutats, la Carta Europea de la Seguretat Viària. Londres, 7 d’abril de 2004 59 Seguiment 2003 60 PUBLICACIONS Seguiment 2003 • 10 anys de Fòrum de Seguretat Viaria • Accidents de trànsit amb vehicles de dues rodes a Barcelona • Ens movem per Barcelona. VII Audiència Pública. Proposta didàctica d’educació per la mobilitat. • Memòria de Gestió del Pacte 1999-2002 • Estat del trànsit a Barcelona. Panells d’Informació Variable • Els radars a les rondes En col·laboració: • Guia de l’accés sostenible al lloc de treball • Guia de l’accés en transport públic a la Zona Franca • Barcelona en Bici. Guia d’educació Ambiental 61 CAMPANYES Seguiment 1999-2003 Porta'l sempre cordat. Setmana de la bicicleta Et pot salvar la vida Campanya per donar a Campanya conjunta RACC conèixer la bicicleta com a Fundació i Ajuntament de mitjà de transport habitual a la Barcelona per promoure l'ús del ciutat i motivar els ciutadans a cinturó de seguretat per tal de fer-la servir. reduir lesions i accidents. Setmana Mobilitat Sostenible Campanya pedagògica de comunicació per conscienciar la ciutadania de l'ús racional del vehicle privat i la necessitat d'utilitzar el transport públic, la bicicleta i anar a peu per aconseguir una ciutat més fluida i sostenible. 62 SENSIBILITZACIÓ Seguiment 2003 • X Fòrum de Barcelona de Seguretat Viària 2003. “Ciutat de vianants, ciutat segura” • Segones Jornades Tècniques de Camí Escolar • Setmana de la bicicleta • Setmana de la Mobilitat-Dia sense cotxes • Cicle de Conferències “La Mobilitat a les Grans Ciutats” S’ha donat suport a: • Organització i Fundació de Car-Sharing • Serie de programes de radio sobre “La Mobilitat Sostenible”. (PTP i COM Ràdio) 63 ANEXE Seguiment 2003 PLA DE MOBILITAT DEL FÒRUM 2004 A 2003 es va realitzar el disseny i la validació del Pla de Mobilitat del Fòrum. Per la seva validació es va formar la Taula de Mobilitat del Fòrum 2004, que va ser integrada per els següents organismes: • Ajuntament de Barcelona • Policia Local de Sant Adrià • Guàrdia Urbana de Barcelona • Servei Català del trànsit • BSM • Mossos d’Esquadra • TMB • Fòrum • Ajuntament de Sant Adrià I va tenir també la col·laboració de l’ATM 64