DADES BÀSIQUES DE MOBILITAT 2004 I ACTUACIONS DE FUTUR 30 de Juny de 2005 Sector de Seguretat i Mobilitat 1 ÍNDEX 1 DADES BÀSIQUES 2 DESPLAÇAMENTS A PEU 3 DESPLAÇAMENTS EN BICICLETA 4 TRANSPORT PÚBLIC 5 MOTOCICLETES 6 DISTRIBUCIÓ URBANA DE MERCADERIES 7 GESTIÓ DEL TRÀNSIT 8 APARCAMENTS 9 SEGURETAT VIÀRIA 10 MEDI AMBIENT 11 COMUNICACIÓ I SENSIBILITZACIÓ 2 SSeegguuiimeenntt 22000044 1 DADES BÀSIQUES 3 3 DADES BÀSIQUES: ETAPES I DESPLAÇAMENTS NOTA Es consideren només les etapes dels desplaçaments en dies feiners superiors a 5 minuts. S’expressen dades per etapes per harmonitzar els resultats amb els de l’Autoritat del Transport Metropolità. Les dades han estat elaborades basant-se en l’Enquesta de Mobilitat de Barcelona i l'Àrea Metropolitana, operadors de transport públic i estimació dels desplaçaments de persones menors de 15 anys, visitants, turistes, aforaments de vehicles a la xarxa viària i estimació dels viatges dels professionals del transport. Un desplaçament és tot aquell recorregut de més de cinc minuts entre qualsevol origen i destinació i en qualsevol mode de transport. Una etapa es defineix com cadascuna de les fraccions modals en la què es divideix un desplaçament i que comporten un canvi de mode de transport. 4 DISTRIBUCIÓ MODAL L’any 2004 s’han realitzat 7.530.000 etapes de desplaçaments en dia feiner. La mobilitat total ha augmentat un 2,5% respecte l’any 2003. Connexió Interns APEU I BICICLETA 8,57% APEU I BICICLETA 46,02% TRANSPORT TRANSPORT TRANSPORT PÚBLIC 30,23% PRIVAT 48,92% PÚBLIC 42,51% TRANSPORT PRIVAT 23,75% Etapes en desplaçaments interns: Etapes en desplaçaments de 4.648.000 (61,72%) connexió: 2.882.000 (38,23%) El mode de transport que presenta major nombre d’etapes dins de la ciutat és l’anar a peu, mentre que en desplaçaments de connexió és el transport privat. Font: DOYMO i Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona 5 EVOLUCIÓ DE LES ETAPES modes interns % connexió % total % 2004/2003 % modal públic 1.405.000 30,22 1.225.000 42,51 2.630.000 3,77 34,93 privat 1.104.000 23,76 1.410.000 48,92 2.514.000 1,47 33,39 a peu i bicicleta 2.139.000 46,02 247.000 8,57 2.386.000 2,27 31,69 total 4.648.000 100 2.882.000 100 7.530.000 2,52 100 Interns 2003 % 2004 % % 04/03 Connexió 2003 % 2004 % % 04/03 PÚBLIC 1.364.000 30,20% 1.405.000 30,22% 3,01% PÚBLIC 1.171.000 41,37% 1.225.000 42,51% 4,61% PRIVAT 1.067.000 23,64% 1.104.000 23,76% 3,47% PRIVAT 1.410.000 49,83% 1.410.000 48,92% -0,03% A PEU 2.084.000 46,16% 2.139.000 46,02% 2,64% A PEU 249.000 8,80% 247.000 8,57% -0,78% Total 4.515.000 100% 4.648.000 100% 2,94% Total 2.830.000 100% 2.883.000 100% 1,84% Increment de les etapes en transport Increment del desplaçaments en transport públic d’un 3,01% i d’un 3,47% del públic d’un 4,61% al darrer any. transport privat, concentrat en les motos. Font: DOYMO i Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona 6 PARC DE VEHICLES El parc de vehicles ha crescut lleugerament (+1,18%) que s’explica pel gran augment de Composició del parc de vehicles 2004 nombre de motos (+4.779) i turismes ciclomotors(+1.151). 64,51% altres 1,96% El nombre de camions decreix (un -2,99%), camions però el de furgonetes creix (un 2,07%), i el 3,57% nombre de turismes creix (+0,74%) per furgonetes 4,48% motos i ciclom. primera vegada des de 1998. 25,48% any turismes motos i ciclom. motos ciclomotors furg. i camions altres total 1996 624.893 204.816 130.991 73.825 58.572 12.548 900.829 1997 625.406 211.230 133.064 78.166 63.153 13.258 913.047 1998 625.570 221.483 135.432 86.051 66.912 13.538 927.503 1999 625.024 225.246 138.591 86.655 73.110 14.370 937.750 2000 621.003 228.542 141.283 87.259 76.906 15.224 941.675 2001 611.807 230.222 142.359 87.863 78.346 16.148 936.523 2002 605.742 230.429 142.813 87.616 77.769 17.105 931.045 2003 603.343 234.163 144.584 89.579 76.063 17.689 931.258 2004 607.791 240.093 149.363 90.730 75.880 18.468 942.232 composició 64,50% 25,50% 15,90% 9,60% 8,10% 2,00% 100,00% % 2004/2003 0,74% 2,53% 3,31% 1,28% -0,24% 4,40% 1,18% Font: Cens de vehicles de l’Ajuntament de Barcelona 7 EL FÒRUM 2004 Posada en funcionament del Pla de Mobilitat del Fòrum 2004: • El 36,9% dels visitants ho va fer en transport privat, el 50,4% en transport públic i el 12,7% en altres modes de transport col· lectiu i no contaminant. • Pels aparcaments del Fòrum (cotxe, moto, bicicleta i autocar) van passar 286.772 vehicles. MODES ECOLOGICS I COLECTIUS 13% EN MODE PRIVAT 37% EN MODE PUBLIC 50% Font: Direcció de Serveis de Mobilitat. Fòrum Universal de les Cultures 8 DADES BÀSIQUES / ACTUACIONS 2005-2006 1.- Pla de Mobilitat Urbana (PMU). 2.- Model del Pla de Mobilitat d’Empreses. 3.- Pla de Mobilitat del F.C. Barcelona i entorns. 4.- Estudis de mobilitat de barri en tots els districtes. Ex: Raval (Ciutat Vella), Marina (Sants), Coll (Gràcia), Farró (Sarrià-St. Gervasi). 5.- Estudis de mobilitat escolar (s’integren tots els modes de transport). Ex: Can Caralleu (escoles Tàber i Costa i Llobera). 6.- Pla Director de Senyalització Informativa. Barri Farró 7.- Senyalització informativa zona Fòrum i Port Fòrum Sant Adrià. 9 Seguiment 2004 2 DESPLAÇAMENTS A PEU 10 DESPLAÇAMENTS A PEU Augment general del 2,6% de les etapes a peu, amb un lleuger retrocés dels desplaçaments de connexió. 2003 2004 % % 04/03 interns 2.056.444 2.109.911 89,70% 2,60% connexió 244.895 242.814 10,30% -0,80% total 2.301.339 2.352.725 100% 2,20% Existeixen 49 punts d’accés controlat per pilones. Pel que fa als punts de control, s’han instal· lat 4 a Vallcivera, Rasos de Peguera i 2 a Àngel Pestaña, tots quatre al districte de Nou Barris. 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 Nº zones controlades 6 9 10 11 14 16 18 entrades 37 40 47 33 45 51 49 Nº punts de control sortides 25 26 26 28 Font: Direcció de Serveis de Mobilitat. 11 LES ZONES DE VIANANTS A BARCELONA SUPERFÍCIE TOPOGRÀFICA (Ha) DT01 CIUTAT VELLA 22,22 DT02 L'EIXAMPLE 5,92 DT03 SANTS-MONTJUIC 3,01 DT04 LES CORTS 2,05 DT05 SARRIA-SANT GERVASI 2,98 DT06 GRACIA 3,47 DT07 HORTA-GUINARDO 2,44 DT08 NOU BARRIS 4,33 DT09 SANT ANDREU 7,47 DT10 SANT MARTI 7,85 TOTAL Ha. 61,74 A Barcelona existeixen 61,74 Ha de zones per vianants. Font: Departament del Pla de la Ciutat. Subdirecció de Informació de base i cartografia de l’IMI. 12 A PEU / ACTUACIONS 2003 - 2004 1.- Pla de Manteniment Integral de l’Espai Públic (2004-2007). 2.- Obres de millora a Pça. Sant Miquel, Vila Madrid, Bonanova, Cobertura de la Travessera de Dalt, Enric Granados, Casc Antic de les Corts. 3.- Senyalització informativa per a vianants a Les Corts i Parc Güell. 4.- Estudi i projecte de pacificació de la Rambla de Catalunya, anomenat Dies tranquils. 13 A PEU / ACTUACIONS 2005 - 2006 1.- Senyalització per a vianants a Sarrià-St. Gervasi i St. Andreu. Estudi de vialitat a Ciutat Vella. 2.- Ampliació de voreres en tots els districtes. Ex: Av. Roma (Eixample), Mª Déu del Port (Sants), St. Ramon Nonat (Corts), Bulevars Via Júlia (Nou Barris), Tucuman (St. Andreu), Llull (St. Martí). 3.- Nous carrers de prioritat invertida. Ex: Mañé i Flaqué, Oriol Mestres, Berlinès o Arimon. 4.- Inventari de zones pacificades a la ciutat i catàleg de solucions per a Zones 30. 5.- Altres actuacions: - Reurbanització Barri del Bon Pastor (creació zona interior per a vianants). - Camí dels Cims a Montjuïc (adaptació per a vianants i bicicletes). - Millora passos vianants dels laterals de la Gran Via (semàfors). - Pacificació c. Craywinckel i c.Joaquim Costa. 14 Seguiment 2004 3 DESPLAÇAMENTS EN BICICLETA 88 15 4002 3002 2002 1002 0002 9991 8991 7991 6991 5991 4991 3991 2991 1991 0991 ETAPES I CARRIL BICI Al 2004 continua l’increment dels desplaçaments en bicicleta. És el mode de transport que creix més ràpidament en nombre d’usuaris, amb creixements sostinguts als darrers 3 anys de l’ordre del 5%. Etapes de desplaçament 2003 2004 % % 04/03 interns 27.557 29.007 87,4% 5,3% connexió 4.041 4.175 12,6% 3,3% total 31.598 33.182 100,0% 5,0% Km de carril bici 140,0 120,0 Durant l’any 2004 la longitud de la 100,0 80,0 xarxa de bicicletes ha crescut en 60,0 2.700 metres, és a dir, un 2,2%. 40,0 20,0 0,0 anys 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 Km de carril bici (1) 7,3 7,3 21 21 31,4 57,7 59,4 72,2 92,8 108,6 110,2 116,1 119,1 121,7 124,4 Variació 0,0% 187,7% 0,0% 49,5% 83,8% 2,9% 21,5% 28,5% 17,0% 1,5% 5,4% 2,6% 2,2% 2,2% Font: Direcció de Serveis de la Mobilitat. Enquesta de mobilitat. 16 quilòmetres APARCAMENTS BICIS ESTACIONAMENTS SUPERFÍCIE APARCAMENTS SUBTERRANIS VIA PÚBLICA RECINTE BSM SABA 2003 3.796 290 600 260 2004 4.636 290 705 300 Font: B:S.M. / SABA 17 BICICLETA / ACTUACIONS 2003 - 2004 1.- Zona de prioritat bicicletes (17,5 km) al districte de Gràcia i la Rambla. 3.- Creació de l’inventari d’aparcaments i de tipus de carril bici. 4.- Sistema de lloguer de bicis CicloBus: Lloguer de bicicletes en diferents punts de la ciutat. Per la seva ubicació i emmagatzematge s’utilitzen 3 autobusos de TMB i contenidors. Els llocs de lloguer i devolució de bicicletes durant el Fòrum van ser: Plaça Catalunya, Portal de la Pau, Estació de Sants i el Fòrum. 5.- Nous carrils bici (Ciutat de Granada, Josep Pla, Tram Ronda Verda...) i noves places d’aparcament. 6.- S’han redactat projectes de nous carrils bici: Carrer de Tuset, Passeig de Valldaura (entre els carrers de Feliu i Codina i la Plaça Llucmajor), Plaça de Llucmajor (entre passeig de Valldaura i la via Júlia), Via Júlia (entre la plaça Llucmajor i el carrer de l’Artesania), Carrer de l’Artesania (entre la via Júlia i el passeig de Valldaura), Passeig de Valldaura,(entre el carrer de l’Artesania i l’avinguda de Rio de Janeiro). Ronda Verda: executat part del tram I a la Ronda del Litoral. Estudi de connexió Barcelona – l’Hospitalet de Llobregat. 18 BICICLETA / ACTUACIONS 2005 - 2006 1.- Pla d’Aforaments de la Bicicleta. 2.- Ampliació de la xarxa per a bicicletes existent. Ex: Bosch i Gimpera, Av. Roma, Gran Via Nord (convivència), diferents trams 22@, Pg. Circumval.lació (en estudi). 3.- Nous trams de la Ronda Verda. Ex: entre c.Arquitecte Sert i Pl. dels Voluntaris. 4.- Pla d’Aparcaments Bici (inventari i propostes de futur). 5.- Nous aparcaments bici en la via pública (durant 2005, unes 200 places noves) i en estacions de Metro (intermodalitat). 6.- Millora de la normativa de l’ús de la bicicleta a les estacions de Metro (ascensors). 7.- Els nous aparcaments municipals subterranis disposaran d’aparcaments bici. 8.- Prova pilot del registre de les bicicletes. 9.- Millora dels carrils bici existents. 19 Seguiment 2004 4 TRANSPORT PÚBLIC 8 20 EVOLUCIÓ DELS VIATGES Dades totals del sistema (viatges en milions/any) OPERADOR 2000 2001 2002 2003 2004 % 04 / 03 nous METRO 294,1 305,9 322 332 343,3 3,42% 11,3 TB (autobús BCN) 172,3 187,2 189,8 203,7 205,1 0,66% 1,3 TOTAL TMB 466,4 493,1 511,8 535,7 548,4 2,37% 12,7 F.G.C. 60,7 63,2 70,03 72,98 75,84 3,92% 2,9 RODALIES RENFE 95,4 103,6 110,9 111,9 113,8 1,76% 2,0 ALTRES BUS 87,1 99,5 107,3 114,1 120,1 3,45% 6,0 TRAMVIA * 7,66 7,7 TOTAL 709,6 759,4 800,1 834,6 865,8 3,74% 31,2 * El Trambaix comença a funcionar a l’abril i el Trambesòs al maig de 2004 DADES TOTALS DEL SISTEMA DE TRANSPORT PÚBLIC COL.LECTIU (Viatges en milions/any) 900,0 Al darrer any s’han generat 31,2 milions de noves etapes en transport públic, el que 850,0 representa un creixement del 3,74%. 800,0 750,0 Respecte a l’any 2000 (inici integració tarifària) el transport públic ha captat més de 700,0 155 milions de noves etapes, aproximadament 650,0 39 milions de noves etapes cada any. 600,0 2000 2001 2002 2003 2004 Font: A.T.M. 21 INCREMENT DE L’OFERTA A BCN AUTOBUS TMB 1999 2000 2001 2002 2003 2004 %04/03 número de línies TMB 80 89 90 103 104 104 0,00% parades/estacions TMB 1.911 2.079 2.157 2.365 2.353 2.375 0,93% KM de carril Bus 71,7 76,2 92,3 93,4 98 98 0,00% XARXA DE METRO 2004 1999 2000 2001 2002 2003 2004 % 04/03 long. Línies METRO (Km) 81,2 8 1,2 83,6 84,3 86,6 8 6,6 0,0% número de línies METRO 5 5 5 5 6 6 0,0% parades/estacions METRO 112 1 12 115 117 123 1 23 0,0% vehicles per quilòmetre (milions) 5 8,53 58,43 59,59 60,98 6 4,04 6 6,49 3,8% Al 2004 ha hagut una oferta de 66.492.122 vehicles per quilòmetre, el que representa un augment del 3,8% respecte l’any passat. Font: T.M.B. 22 INCREMENT DE L’OFERTA A BCN FGC/RENFE FGC/RENFE 2000 2001 2002 2003 2004 % 04/03 long. Línies (Km) RENFE 426 426 426 426 506 18,8% F.G.C. 143 143,7 143,7 143,7 143,7 0,0% número de línies RENFE 4 4 4 4 4 0,0% F.G.C. 4 4 4 4 4 0,0% parades / estacions RENFE 102 102 102 102 118 15,7% F.G.C. 68 68 70 71 71 0,0% vehicles per quilòmetre F.G.C. 27.130.000 27.788.000 28.053.000 28.346.000 1,0% ND: dades no disponobles. Al 2004 s’inclouen les parades i estacions de RENFE de la línia Vic-Puigcerdà. TRAMVIA L’oferta actual es composa de 4 línies (T1, T2 i T3 al TRAMBAIX + T4 al TRAMBESÓS) en total 18,5 km de nova xarxa i 39 parades. Al 2004 es van realitzar 7,66 milions de viatges en tramvia. Font: FGC / RENFE / ATM 23 EL BUS TURÍSTIC El Bus Turístic augmenta (4.392.264 turistes) el seu passatge un 17,1% (+641.493 turistes) respecte a l’any 2003. Destaca que en els darrers 4 anys ha tingut quasi 1,5 milions de nous passatgers. EVOLUCIÓ DEL PASSATGE EN BUS TURÍSTIC 5.000.000 4.500.000 4.000.000 3.500.000 3.000.000 2.500.000 2.000.000 1.500.000 1.000.000 500.000 0 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 Anys Font: T.M.B. 24 pasatgers BUS NOCTURN MOHN 2000 2001 2002 2003 2004 % 04/03 Línies 3 3 3 3 4 0,0% Número de vehicles 13 13 13 13 13 0,0% Viatgers 461.349 530.239 543.294 631.190 684.628 8,5% Font: A.T.M. 25 EL TAXI NOMBRE DE PARADES 2001 2002 2003 2004 %04/03 DT01 CIUTAT VELLA 33 31 31 32 3,2% DT02 L'EIXAMPLE 50 47 50 50 0,0% DT03 SANTS-MONTJUIC 22 27 29 30 3,4% DT04 LES CORTS 11 13 15 16 6,7% DT05 SARRIA - SANT GERVASI 16 16 16 15 -6,3% DT06 GRACIA 12 11 15 10 -33,3% DT07 HORTA - GUINARDO 10 10 12 14 16,7% DT08 NOU BARRIS 10 9 9 10 11,1% DT09 SANT ANDREU 12 12 12 13 8,3% DT10 SANT MARTI 20 16 20 23 15,0% TOTAL PARADES 196 192 209 213 1,9% Al 2004, a Barcelona existeixen 10.483 taxis amb 10.934 conductors, que mouen aproximadament 107 milions de passatgers i recorren aproximadament 505 milions de quilòmetres a l’any. Font: I.M.T. 26 TRANSPORT PÚBLIC / ACTUACIONS 2003 - 2004 BUS: Pla de millores de les cotxeres: Remodelació de cotxera de Zona Franca, amb la primera planta de producció d’hidrogen europea. Inauguració de les cotxeres d’Horta al desembre de 2003 (amb una superfície de 74.000 m2 i una capacitat per 300 autobusos). Control d’ús del carril bus: mitjançant un vehicle equipat amb càmeres, tecnologia cartogràfica i de reconeixement de matrícules per controlar la indisciplina viària als carrils bus. Millora dels sistemes d’informació al client: PROJECTE IBUS (consulta del temps d’arribada del proper autobús). Renovació de la flota d'autobús: Al 2003 i 2004, s’han incorporat autobusos ecològics (3 d’hidrogen i 70 de gas natural), el que suposa el 7,3% de la flota. Adjudicació del nou contracte de gestió interessada del servei “porta a porta” de Barcelona. Autorització per al servei entre les terminals dels creuers del Port de Barcelona i el Portal de la Pau i entre la Terminal d’Iscomar Ferry i el World Trade Center. 27 TRANSPORT PÚBLIC / ACTUACIONS 2003 - 2004 Serveis especials adaptats a persones amb mobilitat reduïda (EMT): La ciutat de Barcelona i, segons dades aportades per l’Institut Municipal de Persones amb Disminució de Barcelona, es pot observar com la demanda ha incrementat els darrers anys, sent cada cop més el nombre de beneficiats. S’observa un important increment de l’us d’aquest servei al llarg dels anys 2003 i 2004. 28 TRANSPORT PÚBLIC / ACTUACIONS 2003 - 2004 METRO: En l’any 2003 inauguració de la línia 11 amb 5 estacions, i tres nous trens integrats per dos cotxes (3x2=6 cotxes), al mateix any, s’estrena la nova parada MARESME / FORUM de la línia 4. Tot plegat, suposa un increment de la longitud total de les línies en 2.3 km. Pla d’Arranjaments a la Xarxa de Metro al 2004, amb una inversió de 1,6 M€. Signatura d’acord, al març de 2004, amb els tres grans operadors de telefonía mòbil (AMENA, VODAFONE I MOVISTAR) amb l’objectiu de disposar de cobertura GSM a totes les estacions de Metro en un termini de 5 anys. AUTOBUSOS NOCTURNS: Adaptació de l’horari del NITBÚS a l’horari de metro i dels autobusos diürns. Increment de la freqüència de pas a totes les línies. Creació d’una nova línia entre Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat i San Joan Despi (N15). 29 TRANSPORT PÚBLIC / ACTUACIONS 2003 - 2004 AUTOBUSOS DE GESTIÓ INDIRECTE: Línies 86 i 87 (de Gràcia i Horta), gestionades per AUTHOSA, incorporen 5 autobusos amb plataforma baixa. TRAMVIA: Al 2004, inauguració del Trambaix a l’abril i de part del Trambesòs al maig de 2004. BUS TURÍSTIC: Al 2004, s’incorpora una nova ruta al servei anomenada “Ruta Fòrum”. D’aquesta forma es passa de 2 a 3 rutes i de 27 a 40 parades. P.D.I: Les obres que s’estan realitzant són: Ampliació de la línia 3: Estacions de Canyelles, Roquetes i Trinitat Nova. Ampliació de la línia 5: Estacions de Carmel, Taixonera-Coll i Vall d’Hebron. Nova línia 9: Estacions de Plaça Lesseps, Plaça Maragall, Guinardó, Sagrera/ Meridiana, Bon Pastor i Zona Franca. 30 TRANSPORT PÚBLIC / ACTUACIONS 2005 - 2006 - Comte Urgell (Rda.St. Antoni-Gran Via C.C.) - Av. Paral.lel (Pl. Carbonera-Rda.St. Pau, 1.- Nous carrils bus muntanya). implantats 2005 - Pl. Tetuan (Besòs). - Pg. Taulat (Josep Pla-Pl. de Llevant). - Príncep d’Astúries (Pl. Lesseps-Madrazo, mar) - Trafalgar (Multiús-Bus) 2.- Proposta de nous - Meridiana (Fabra i Puig-Aragó, excepte obres) carrils bus - Av. Paral.lel (Nou Rambla-Pl. Carbonera, mar), etc 31 TRANSPORT PÚBLIC / ACTUACIONS 2005 - 2006 3.- Millora de la sincronització semafòrica del TramBaix i TramBesòs per augmentar la velocitat comercial del tramvia. 4.- Doble via del TramBesòs a Pl Glòries i nova línia per la Gran Via Nord. 5.- Inventari itineraris de transport escolar. 6.- Anàlisi de les parades de taxi actuals i propostes de millora. 7.- Estudi millora del transport públic en diferents zones de la ciutat. Ex: ZAL i Polígon Industrial Zona Franca, MNAC, Barri de Can Dragó. 32 Seguiment 2004 5 MOTOCICLETES 33 ETAPES / PARC / PLACES Etapes 2003 2004 % % 04/03 interns 211.153 232.770 80,5 10,2 connexió 51.125 56.373 19,5 10,3 total 262.278 289.143 100 10,2 Parc motocicletes ciclomotors Total 1996 130.991 73.825 204.816 1997 133.064 78.166 211.230 Els desplaçaments en moto 1998 135.432 86.051 221.483 creixen un 10% i està 1999 138.591 86.655 225.246 relacionat amb el 2000 141.283 87.259 228.542 creixement del parc de 2001 142.359 87.863 230.222 motos i ciclomotors (+3%). 2002 142.813 87.616 230.429 2003 144.584 89.579 234.163 2004 149.363 91.730 241.093 % 04/03 3,31% 2,40% 2,96% Places d'estacionament 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 places 3.390 6.640 8.590 10.138 12.317 13.171 17.759 noves places 1.483 3.250 1.950 1.548 2.179 854 4588 Font: Direcció de Serveis de la Mobilitat. Enquesta de mobilitat. 34 40 er bme e sr eb DmevoN er but cO erb met e t S sogA l oil uJ ynuJ gI a M lir bA çr a M rer beF 40 r eneG MATRICULACIONS A BCN PROVÍNCIA Al darrer any es van matricular 26.762 motos i ciclomotors a la província de Barcelona, el que representa un 40,7% d’increment respecte al 2003. S’observa un espectacular increment del nombre de motos matriculades a partir de l’aprovació dels canvis al Reglament General de Conductors que va entrar en vigor al setembre de 2004, tres mesos després de la seva publicació al B.O.E. Cicles 2 rodes Cicles 3 rodes Quatricicles lleugers Motocicletes TOTAL MOTOCICLETES % Gener 04 1 .055 7 8 5 225 1.372 Febrer 9 81 - 4 8 417 1.446 Març 1 .156 1 8 5 622 1.864 1998 1 5.849 Abril 1 .089 1 5 7 671 1.818 1999 1 7.819 12,4% MaIg 1 .155 1 6 7 609 1.832 Juny 1 .872 2 1 09 801 2.784 2000 1 7.603 -1,2% Juliol 2 .089 - 1 08 701 2.898 2001 1 6.121 -8,4% Agost 9 20 - 6 5 163 1.148 Setembre 1 .342 3 7 4 611 2.030 2002 1 4.799 -8,2% Octubre 1 .264 - 9 2 2.082 3.438 2003 1 9.015 28,5% Novembre 1 .097 - 1 06 2.314 3.517 Desembre 04 1 .196 - 8 5 1.334 2.615 2004 2 6.762 40,7% 15.216 15 981 10.550 26.762 Matriculacions de ciclomotors i motocicletes a la provincia de Barcelona 2004 4000 3500 3000 2500 2000 1500 1000 500 0 Mes Font: Direcció General de Trànsit Cicles 2 rodes Quatricicles lleugers Motocicletes TOTAL 35 unitats MOTOCICLETES / ACTUACIONS ACTUACIONS 2003 - 2004 1.- Actuacions desenvolupades per la Taula del Soroll dintre del Programa Marc d’Actuació per a la minoració de la contaminació acústica de la ciutat de Barcelona: Programes-Compromís amb el Gremi Provincial de Tallers de Reparació d’Automòbils de Barcelona. Programes-Compromís amb la “Asociación de Comidas Preparadas para su venta a domicilio”. Campanya de la Guàrdia Urbana de revisions dels tubs d’escapament de les motocicletes. 2.- Campanya de Guàrdia Urbana “Aparca B”. 3.- Pla Director per la Promoció del Civisme a Barcelona. ACTUACIONS 2005 - 2006 1.- Guia de Bones Pràctiques. 3.- Regulació de l’estacionament en la via pública i en els edificis. 2.- Aprovació Pla Estratègic de la Moto. 36 Seguiment 2004 6 DISTRIBUCIÓ URBANA DE MERCADERIES 37 ETAPES / PARC / PLACES Etapes 2003 2004 % % 04/03 interns 125.444 127.589 27,70% 1,70% connexió 326.241 332.504 72,30% 1,90% total 451.685 460.094 100% 1,90% Parc furg. i camions furgonetes camions 1996 58.572 31.988 26.584 Mentre que el conjunt del parc 1997 63.153 35.481 27.672 de furgonetes i camions decreix 1998 66.912 37.988 28.924 per quart any consecutiu, 1999 73.110 41.353 31.757 2000 76.906 42.585 34.321 s’observa que al darrer any, s’ha 2001 78.346 42.725 35.621 reduït el parc de camions en un 2002 77.769 41.657 36.112 2,99% i ha augmentat el de 2003 76.063 41.379 34.684 furgonetes en un 2,07, la qual 2004 75.880 42.234 33.646 % 04/03 -0,24% 2,07% -2,99% cosa ha generat un increment dels desplaçaments del 1,9%. Places places noves places 1999 6856 208 2000 7112 256 Les places de C/D generades 2001 7452 340 creixen en la mateixa proporció 2002 8432 980 2003 8950 518 que els desplaçaments. 2004 9177 227 %04/03 2,50% Font: Direcció de Serveis de la Mobilitat. Enquesta de mobilitat. 38 MERCADERIES / ACTUACIONS 2003 - 2004 1.- Distribució silenciosa de nit als supermercats. 2.- Projectes Europeus: FREDERIC: Disseny del tipus de vehicle per a la distribució urbana de mercaderies a les grans ciutats. MIRACLE: Adaptació de les zones de càrrega i descàrrega en funció de la demanda (prova pilot). 3.- Accessibilitat a Port i Zona Franca: Millores en les infrastructures i la gestió. 4.- Prova pilot de la reserva temporal de places de zones de C/D en llocs d’especial problemàtica. 5.- Carrils multiús: ús compartit de l’espai, en funció de les necessitats del trànsit. segons diferents franges horària. Al 2003, es millora la senyalització als carrils multiús de Balmes i Muntaner. Estudi d’implantació d’un nou carril multiús al passeig Joan de Borbó. 39 MERCADERIES / ACTUACIONS 2005 - 2006 1.- Distribució nocturna silenciosa amb Mercadona. Durant 2005, dos punts nous: - c. Buenaventura Muñoz (St. Martí). - c. St. Pere Abanto (Sants). 2.- Nou estudi de demanda de distribució de mercaderies. 3.- Aplicació de reserves temporals de C/D a partir del projecte europeu Miracles. 4.- Estudi sobre la revisió de la senyalització per a vehicles pesants a Barcelona. 40 Seguiment 2004 7 GESTIÓ DEL TRÀNSIT 8 41 VARIACIONS D’ I.M.D. 2004 % 04/03 IMD accessos 1.130.587 -0,90% IMD interior IMD: Intensitat Mitjana Diària (vehicles/dia) Mar-Muntanya 594.069 -1,30% Transversals 347.166 -1,40% Total 896.235 -1,30% IMD Rondes Dalt 168.175 3,40% Litoral 109.399 0,20% Total 277.574 2,10% RONDA DE DALT VIA AUGUSTA RONDA DEL MIG DIAGONAL MERIDIANA ARAGÓ GRAN VIA RONDA LITORAL Augment superior al 2% Variació entre -2 i +2% Disminució superior al 2% Font: Direcció de Serveis de la Mobilitat. DOyMO 42 VARIACIONS DE VELOCITAT VELOCITAT 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 % 04 / 03 Vies Mar - Muntanya 16,6 16,0 14,9 16,0 15,9 16,7 17,9 7,2% Vies Transversals 26,0 21,6 22,8 23,0 23,9 23,8 24,1 1,3% Vies Connectivitat externa 26,4 23,2 20,8 22,4 22,1 25,8 24,9 -3,5% Vies de ciutat 22,6 19,9 19,3 20,2 20,3 21,6 22,0 1,9% Rondes 57,2 59,8 59,8 58,9 56,9 56,5 58,8 4,1% S’ha observat un augment de la 10 velocitat a totes les 18 vies de la ciutat 6 20 excepte als 12 accessos. 4 8 16 5 17 El control de la 13 19 14 velocitat màxima a 2 7 11 les rondes, ha 1 9 15 propiciat un augment de la velocitat mitjana de 3 Increments de velocitat > 5% recorregut. 17 Variacions de velocitat < 5% Descens de velocitat > 5% 19 Augment superior al 5% Variació entre -5 i +5% Font: Direcció de Serveis de la Mobilitat. DOyMO Disminució superior al 5% 43 ELEMENTS DE GESTIÓ GESTIÓ DEL TRANSIT 1999 2000 2001 2002 2003 2004 % 04/03 Cruïlles semaforitzades 1350 1398 1451 1485 1491 1496 0,3% Cruïlles amb leds (equipades amb SAI) 1 9 27 59 110 115 4,5% Centrals de regulació 43 43 44 46 46 0,0% Semàfors de leds 2836 3016 6,3% Cruïlles centralitzades 914 925 933 974 1043 1080 3,5% Semàfors de vianants per invidents 1154 1154 1384 1336 1374 2,8% càmeres (fixes i móbils) de gestió del transit 81 91 96 99 128 133 3,9% Senyals variables carrils reversibles 93 93 93 93 93 93 0,0% Senyals variables de codi 57 57 54 55 56 57 1,8% Pannells inform. Carrils reversibles 17 17 17 17 17 17 0,0% Pannells d'informació d'aparcaments 12 12 12 12 12 12 0,0% Pannells d'informació estat del trànsit 22 22 24 37 37 41 10,8% Punts de control "FOTO ROJO" 7 7 7 7 0,0% Carrils reversibles (Km) 3,5 3,5 3,5 3,5 3,5 0,0% Total d'estacions detectores 178 208 270 280 291 300 3,1% Estacions detectores (espires magnètiques) 178 208 265 265 265 268 1,1% Estacions detectores (infraroigs) 0 0 5 15 26 32 23,1% Font: Direcció de Serveis de la Mobilitat. 44 GESTIÓ TRÀNSIT / ACTUACIONS 2003 - 2004 ELEMENTS DE GESTIÓ DEL TRÀNSIT Al darrers 2 anys, cal destacar les següents actuacions: 56 cruïlles de leds (de 59 a 115 +95%). 34 cameres de gestió (de 99 a 133 +34%). 17 estacions detectores d’infraroigs (de 15 a 32 +113%). Conveni amb el SCT per l’explotació del manteniment de les rondes. Renovació de la Sala de Control. Inclusió d’un nou sistema d’explotació d’avaries. Inici del funcionament de la xarxa amb switch, fibra òptica a 1 Gbps. Inici de proves d’enviament i recollida d’imatges de càmeres de televisió amb compressió digital. Renovació de comunicacions i adequació de programes per la connexió d’alta velocitat amb els equips de carrer. 45 GESTIÓ TRÀNSIT / ACTUACIONS 2003 - 2004 SENYALITZACIÓ S’ha elaborat el “Manual de Senyalització urbana per a la ciutat de Barcelona” i es va editar a l’abril de 2004. S’han realitzat els projectes de senyalització informativa de: Ctra. de Vallvidrera, Crta. de Sant Cugat, Ronda de Dalt entre Plaça Alfons Comín i Pl. Karl Marx i Av. de l’Estatut.Aquests projectes han suposat la renovació i nova implantació de 120 senyals. A més, s’han executat els següents projectes de senyalització als següents barris: Mas Saurò, Font del Mont, Vallvidrera, Les Planes, Mas Guimbau, Rectoret i Tibidabo, representant un increment d’aproximadament 250 plaques. 46 GESTIÓ TRÀNSIT / ACTUACIONS 2005 - 2006 1.- Revisió i actualització de la regulació semafòrica de la ciutat per obtenir més fluïdesa en hores punta, més temps per a vianants i contenció de velocitats durant la nit. 2.- Control d’accessos i pacificació a la Rambla (sentit ascendent) i al c. Nou de la Rambla. 3.- Millora de la coordinació semafòrica de diferents vies. Ex: Aribau, Av. Pedralbes. 4.- 7 nous ràdars de ciutat. 5.- Renovació del sistema informàtic del Centre de Control de Trànsit (CCT) per optimitzar les eines a aplicar segons les necessitats del trànsit en cada moment. 6.- Ampliació de la xarxa troncal de comunicacions del CCT. 7.- Revisió de les especificacions tècniques dels reguladors de trànsit. 47 Seguiment 2004 8 APARCAMENTS 88 48 ESTACIONAMENT EN CALÇADA L’actualització de l’inventari d’estacionament al 2004, ha xifrat el nombre de places no regulades en 181.198, considerant noves zones com La Maquinista, la zona Fòrum, etc. no considerades a l’inventari de 1999. TIPOLOGIA 1999 2000 2001 2002 2003 2004 AREA 5.669 6.148 6.628 6.910 6.933 7.158 C/D 6.856 7.112 7.452 8.432 8.950 9.177 Lliure 154.540 151.458 148.363 148.097 147.068 181.198 En calçada 167.065 164.718 162.443 163.439 162.951 197.533 La zona AREA augmenta en 225 places operatives, mentre que les places de C/D ho fan en 227, el que representen increments del 3,2% i del 2,5% respectivament. 10.000 9.000 8.000 7.000 6.000 AREA 5.000 C/D 4.000 3.000 2.000 1.000 0 1999 2000 2001 2002 2003 2004 Font: Direcció de Serveis de la Mobilitat. B:S.M. 49 APARCAMENT FORA DE CALÇADA La presa de dades de l’inventari realitzat durant el 2004, ha considerat un àmbit major al de l’anterior inventari i els resultats han estat els següents: TIPOLOGIA 1999 2000 2001 2002 2003 2004 Veïns 286.357 293.746 298.162 308.991 320.652 371.664 Públics 137.160 139.455 144.540 145.261 146.052 143.891 Fora calçada 423.517 433.201 442.702 454.252 466.704 515.555 FORA de lla CALLÇADA PPeerr aa V Veïns 566..446 eïns EN SÒLL PRIIVATT . 514..850 371.664 Els aparcaments per a Resserrvattss veïns s’han xifrat en 50..891 Aparcaments d’oficines, hospitals, etc. 371.664, mentre que DD’’ÚÚss PúPbúbliclic l’inventari de places en 9922..229955 aparcaments públics fora EN SÒLL P ÚBLLIIC de calçada ha estat de 51..596 143.891 Ressiidenttss 143.891. 1122..446677 Miixttess 39..129 Font: Direcció de Serveis de la Mobilitat. B:S.M. 50 APARCAMENTS / ACTUACIONS 2005 - 2006 1.- Programa d’Aparcaments Municipals de Barcelona 2005-2007: - 2005-07: + de 7.500 noves places (70% per a veïns i 30% per a abonats i rotació). - 31 aparcaments municipals nous distribuïts en tots els districtes. - Increment d’un 15% de l’oferta actual de places. 2.- Aparcament exclusiu de motos/bicicleta a Gràcia. 3.- Estudi d’aparcaments per autocars (discrecional i turístic). 51 APARCAMENTS / ACTUACIONS 2005 - 2006 4.- Implantació del projecte de regulació integral de l’estacionament: Àrea Verda: - Objectius: disminució trànsit privat al centre ciutat, trasvàs al transport públic, menys il.legalitat d’estacionament, prioritat d’ús pel resident. - Regulació integral de l’estacionament a la calçada al centre urbà (C/D, motos, residents i rotació). - Intensificació del control de la indisciplina. - 1a Corona (maig 2005): Ciutat Vella i Eixample. - 2a Corona (tardor 2005). Fins a Rda. General Mitre i Poble Sec. 2a Corona 1a Corona 52 Seguiment 2004 9 SEGURETAT VIÀRIA 53 EVOLUCIÓ DEL NOMBRE D’ACCIDENTS 1999 2000 2001 2002 2003 2004 % 04/03 RONDES 553 598 610 654 554 426 -23,1% TOTAL D'ACCIDENTS CIUTAT 12.338 12.916 11.371 10.789 10.583 10.269 -3,0% TOTAL 12.514 13.514 11.981 11.443 11.137 10.695 -4,0% ACCIDENTS A CIUTAT ACCIDENTS A RONDES 14.000 700 12.000 600 10.000 500 8.000 400 6.000 300 4.000 200 2.000 100 - - 1999 2000 2001 2002 2003 2004 1999 2000 2001 2002 2003 2004 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 %04/03 FERITS 12.985 14.375 14.669 14.264 13.747 13.470 12.906 -4,2% MORTS 46 50 59 59 35 46 42 -8,7% NOMBRE D'ACCIDENTS 12.281 12.891 13.514 11.981 11.440 11.137 10.695 -4,0% El nombre total d’accidents a la ciutat ha baixat per quart any consecutiu. Les mesures de control a les rondes han millorat la velocitat mitjana de recorregut i a la vegada han fet decréixer el nombre d’accidents en un 23,1%. Font: G.U.B. 54 ACCIDENTS PER TIPUS DE VEHICLE ACCIDENTS PER TIPUS DE VEHICLE TIPUS DE VEHICLE 1999 2000 2001 2002 2003 2004 %comp. % 04/03 Turisme 1 2.434 1 2.751 1 2.201 1 1.356 1 0.775 1 0.042 49,2% -6,8% Ciclomotor 4 .474 4 .450 4 .028 3 .687 3 .588 3 .518 17,3% -2,0% Moto >125c.c. 1 .912 2 .072 1 .716 1 .660 1 .631 1 .662 8,2% 1,9% Furgoneta 1 .616 1 .666 1 .609 1 .456 1 .427 1 .403 6,9% -1,7% Moto lleugera < 125 c.c. 1 .596 1 .437 1 .469 1 .421 1 .389 1 .416 6,9% 1,9% Camió 6 62 6 18 6 45 5 80 660 5 93 2,9% -10,2% Bicicleta 2 04 2 14 2 26 2 93 270 3 37 1,7% 24,8% Altres 1 .907 1 .755 1 .531 1 .460 1 .452 1 .421 7,0% -2,1% TOTAL 2 4.805 2 4.963 2 3.425 2 1.913 2 1.192 2 0.392 Fon1t:0 0G%uàrdia U-3rb,8a%na Altres; 7,0% Bicicleta; 1,7% Camió; 2,9% Moto lleugera < 14.000 125 c.c.; 6,9% 12.000 Furgoneta; 6,9% Turisme; 49,2% 10.000 Moto >125c.c.; 8,2% 8.000 6.000 Ciclomotor; 17,3% EVOLUCIÓ DELS ACCIDENTS DE MOTO 4.000 9.000 2.000 8.000 7.000 - 6.000 1999 2000 2001 2002 2003 2004 5.000 Turisme Ciclomotor Moto >125c.c. Furgoneta Moto lleugera < 125 c.c. Camió Bicicleta Altres 4.000 3.000 2.000 1.000 Font: G.U.B. 0 19 9 8 19 9 9 2 0 0 0 2 0 0 1 2 0 0 2 2 0 0 3 2 0 0 4 anys 55 nº accidents en moto RADARS A LES RONDES • Les mesures de control a les rondes han provocat un descens de l’accidentabilitat en un 15% al 2003 i d’un 23,1% al 2004. • La velocitat mitjana en excés ha disminuït en 8 km/hora al 2003. Evolució dels accidents a les rondes 654 598 610 554 426 2 00 1 2 00 1 2 00 2 2 00 3 2 00 4 56 SEGURETAT VIÀRIA / ACTUACIONS 2003 - 2004 Signatura de la Carta Europea de Seguretat Viària (Londres 7-04-04). CAMÍ ESCOLAR Camins Escolars executats S’han realitzat estudis i projectes Districte 2003 2004 Ciutat Vella _ 2 per a la millora de les condicions de Eixample 2 1 mobilitat a 26 camins escolars, que Sants-Montjuïc 2 2 ha suposat un benefici per a 43 Les Corts 1 1 Sarrià - Sant Gervasi 2 1 centres escolars. Gràcia 1 1 Horta - Guinardó 1 1 Nou Barris _ 1 Cal destacar l’estudi del “Camí Sant Andreu 2 1 Amic” al Districte de l’Eixample que Sant Martí 1 3 Total 12 14 va rebre el Premi del Pacte per la Mobilitat del 2004. 57 SEGURETAT VIÀRIA / ACTUACIONS 2003 - 2004 PROGRAMA DE MILLORA DELS PUNTS DE RISC Al 2003, s’instal.len semàfors per a vianants a les calçades laterals de diferents cruïlles de l’Avinguda Diagonal. Al 2004 es van realitzar diferents actuacions en senyalització, els diferents punts són: Gran Via de les Corts Catalanes, 190 Carrer d’Aragó – carrer de Casanova Avinguda Diagonal – carrer Roger de Llúria Carrer dels Almogàvers – carrer de Zamora Passeig de Montjuïc – Camí de la Font Trobada Carrer de Lepant – carrer de la Indústria Gran Via de les Corts Catalanes – carrer de Sardenya Gran Via de les Corts Catalanes – carrer de Roger de Llúria. Gran Via de les Corts Catalanes – Passeig de Gràcia Gran Via de les Corts Catalanes – carrer de Balmes Gran Via de les Corts Catalanes – carrer d’Aribau Gran Via de les Corts Catalanes – carrer del Comte d’Urgell Avinguda Diagonal – carrer del Bruc 58 SEGURETAT VIÀRIA / ACTUACIONS 2005 - 2006 1.- Desenvolupament del Pla Municipal de Seguretat Viària. 2.- Millora punts de risc de la ciutat (Gener-Abril 2005: 9 punts millorats). 3.- Camins escolars. - 2005: 3 nous camins escolars i millora d’un existent. - 2006: 4 nous camins escolars. 4.- Estudi sobre la influència de la indisciplina estàtica en l’accidentalitat. 5.- Renovació dels materials d’Educació Viària per adaptar-ho a les noves necessitats. 6.- Potenciació del Fòrum de Seguretat Viària i del Premi Mª Àngels Jiménez. 59 Seguiment 2004 10 MEDI AMBIENT 60 4002 3002 2002 1002 0002 9991 8991 7991 6991 5991 4991 3991 2991 1991 0991 9891 8891 4002 3002 2002 1002 0002 9991 8991 7991 6991 5991 4991 3991 2991 1991 0991 9891 8891 PARÀMETRES DE QUALITAT DE L’AIRE EVOLUCIÓ DE LA QUALITAT DE L'AIRE QUE RESPIREM c. Atmosfèrica 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 %04/03 Fums negres (microg/m3) 68 69 57 49 49 48 40 42 44 39 35 33 35 33 37 35 31 32 32 0,0% NO2 (microg/m3) 66 69 60 65 58 54 53 49 50 55 53 53 57 54 55 49 54 55 53 -3,6% Ozó (microg/m3) 35 42 40 36 34 31 29 33 31 28 29 26 31 32 26 27 30 29 -3,3% CO (mg/m3) 1,9 1,9 2,6 2,1 2 1,85 1,7 1,7 1,35 1,2 1,28 1,34 1,36 1,14 0,94 0,8 0,8 0,7 0,6 -14,3% Evolució dels nivells de Fums negres, NO2 i Ozó CO (mg/m3) 70 3 60 2,5 50 2 40 1,5 30 20 1 10 0,5 0 0 Fums negres (microg/m3) NO2 (microg/m3) Ozó (microg/m3) CO (mg/m3) Al darrer any, destaquen les reduccions de tots els índexs d’immissió de partícules excepte els fums negres que es mantenen en 32 microg./m3. Font: Direcció de serveis de vigilància de medi ambient 61 Seguiment 2004 11 COMUNICACIÓ I SENSIBILITZACIÓ 62 CAMPANYES I PUBLICACIONS Publicacions Campanyes Civisme Taxi cívic Bici cívica La Seguretat Viària a Barcelona Font: Departament de Comunicació i Qualitat del Sector de Seguretat i Mobilitat 63 CAMPANYES I PUBLICACIONS Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura 2004 Recull dels originals de les ponències presentades a la Jornada “Mesures per a la descongestió dels centres urbans” Nadal 2004 Font: Departament de Comunicació i Qualitat del Sector de Seguretat i Mobilitat 64 ACTES INSTITUCIONALS Setmana de la Bicicleta 21 al 25 de juny de 2004 Setmana de la Mobilitat Sostenible 8 al 14 de novembre XI Fòrum Barcelona de Seguretat Viària: −velocitat +seguretat 9 edició del Premi Barcelona de Seguretat Viària M. Àngels Jiménez IV Premi Pacte per la Mobilitat de Barcelona Font: Departament de Comunicació i Qualitat del Sector de Seguretat i Mobilitat 65 Comparació de distribució modal a diferents ciutats d’Europa Font: Unió Europea Sector de Seguretat i Mobilitat 66