1/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 15 d’abril de 2008 2/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Índex: 6 7 8 9 1 2 3 4 5 Avançar en la mobilitat accessible. Eines de gestió del trànsit i l’aparcament. Facilitar la distribució urbana de mercaderies. Comunicar i sensibilitzar Distribució modal i desplaçaments Millorar la seguretat viaria Fomentar l'ús del transport públic i col·lectiu Fomentar l’anar a peu. Impulsar l'ús de la bicicleta. El “Bicing” 3/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 1.-Distribució modal i desplaçaments 4/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Etapes de desplaçaments a Barcelona TRANSPORT PÚBLIC 46,65% A PEU I BICICLETA 8,42% TRANSPORT PRIVAT 44,93% TRANSPORT PRIVAT 19,28% TRANSPORT PÚBLIC 35,32% A PEU I BICICLETA 45,40% Etapes en desplaçaments de connexió: 3.027.000 (38,1%) Etapes en desplaçaments interns: 4.916.000 (61,9%) Cada dia es realitzen 7.94 milions d’etapes de desplaçaments a la ciutat, 4.9 interns i 3 de connexió; el que ha representat un increment del 2.04% respecte el 2006. El 39.64% de les etapes de desplaçaments es realitza en transport públic, el 29.06% en privat i el 31.3% a peu i bicicleta. ETAPES Interns % Connexió % TOTAL % modal %07/06 TRANSPORT PÚBLIC 1.736.399 35,32% 1.412.119 46,65% 3.148.519 39,64% 2,19% TRANSPORT PRIVAT 948.097 19,28% 1.360.239 44,93% 2.308.337 29,06% 2,20% A PEU I BICICLETA 2.231.839 45,40% 254.864 8,42% 2.486.703 31,30% 1,70% total 4.916.336 100% 3.027.223 100% 7.943.559 100% 2,04% Les dades de desplaçaments s’extreuen de l’EMEF’07, aforaments de trànsit, dades de viatgers en transport públic, mobilitat escolar, turística, etc. 5/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Etapes de desplaçaments interns. 4.916.000 Motoritzats 2.684.496 (54.6%) No motoritzats (Peu+bicicleta) 2.231.839 (43.8%+1.6%) Transport públic 1.736.399 (64.7%) Transport Privat 948.097 (35.3%) Metro: 703.253 (40.5%) Bus TMB: 654.726 (37.7%) FGC: 92.082 (5.3%) RENFE: 20.825 (1.2%) TRAM: 34.239 (1.9%) Taxi: 146.185 (8.4%) Autocars: 85.089 (4.9%) Cotxe: 500.488 (52.8%) Camió+furgo 142.965 (15.1%) Moto: 304.644 (32.1%) Etapes 2007 % comp. %07/06 A peu 2.152.550 43,8% 0,1% Autobús 654.726 13,3% 1,8% Metro 703.253 14,3% 3,3% FGC 92.082 1,9% 1,9% Renfe (Rodalies) 20.825 0,4% -3,9% Tramvia 34.239 0,7% 23,4% Autocar discrecional 85.089 1,7% 1,2% Taxi 146.185 3,0% 0,1% Cotxe conductor 370.156 7,5% 1,4% Cotxe acompanyat 130.332 2,7% 1,4% Moto conductor 287.426 5,8% 3,3% Moto acopanyat 17.218 0,4% 3,3% Bicicleta 79.289 1,6% 84,5% Furgó/camió 142.965 2,9% 4,3% Atres TOTAL 4.916.336 2,16% Evolució dels diferents operadors en desplaçaments interns Durant el 2007, el nombre d’etapes de desplaçaments interns ha crescut un 2.16% respecte al 2006, destaca la bicicleta (+84.5%), el Metro, el TRAM, la motocicleta i el vehicle de mercaderies que han crescut per sobre de la mitja. Remarcar que dos terceres parts dels desplaçaments motoritzats es realitzen en transport públic. 6/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Etapes de desplaçaments de connexió. 3.027.000 Motoritzats 2.772.358 (91.6%) No motoritzats (Peu+bicicleta) 254.864 (8.2%+0.2%) Transport públic 1.412.119 (50.9%) Transport Privat 1.360.239 (49.1%) Metro: 472.262 (33.4%) Bus TMB: 257.683 (18.2%) FGC: 164.600 (11.6%) RENFE: 359.941 (25.5%) TRAM: 75.477 (5.3%) Taxi: 27.422 (1.9%) Autocars: 54.735 (3.9%) Cotxe: 928.897 (68.3%) Camió+furgo 365.984 (26.9%) Moto: 65.358 (4.8%) Evolució dels diferents operadors en desplaçaments de connexió Durant el 2007, el nombre d’etapes de desplaçaments de connexió, ha crescut un 1.85% respecte al 2006, el Metro, l’autocar, el TRAM, la motocicleta i el vehicle de mercaderies que han crescut per sobre de la mitja. La meitat dels desplaçaments de connexió es realitzen en transport públic. Etapes 2007 %07/06 A peu 247.747 8,2% 0,1% Autobús 257.683 8,5% 1,5% Metro 472.262 15,6% 4,2% FGC 164.600 5,4% 0,8% Renfe (Rodalies) 359.941 11,9% -4,2% Tramvia 75.477 2,5% 23,4% Autocar discrecional 54.735 1,8% 3,6% Taxi 27.422 0,9% 1,2% Cotxe conductor 816.707 27,0% 1,4% Cotxe acompanyat 112.190 3,7% 1,4% Moto conductor 62.477 2,1% 2,3% Moto acopanyat 2.881 0,1% 2,3% Bicicleta 7.117 0,2% 54,8% Furgó/camió 365.984 12,1% 3,7% Atres ------- TOTAL 3.027.223 1,85% % comp. 7/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 2.-Millorar la seguretat viaria 8/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Evolució del nombre d’accidents amb víctimes El nombre de ferits (12.824) s’ha reduït en un 0.5% i el de víctimes mortals (43) en un 10.4%. 2003 2004 2005 2006 2007 %07/06 Accidents amb victimes 10.096 9.744 10.167 9.821 9.834 0,1% Ferits 13.470 12.906 13.489 12.887 12.824 -0,5% Morts 46 42 49 48 43 -10,4% Evolució del nombre de vehicles implicats en accidents Evolució del nombre de vehícles implicats en accidents 0 500 1.000 1.500 2.000 2.500 3.000 3.500 4.000 4.500 5.000 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Motocicleta Ciclomotor Camió i furgoneta Altres Evolució del nombre de turismes implicats en accidents. 0 2.000 4.000 6.000 8.000 10.000 12.000 14.000 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Turismes En general, excepte les motocicletes i altres vehicles com les bicicletes, es redueix el nombre de vehicles implicats en accidents. 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 %comp. % 07/06 % 07/01 Turismes 12.751 12.201 11.356 10.775 10.042 10.210 9.320 9.384 44,5% 0,7% -23,1% Motocicleta 3.509 3.185 3.081 3.020 3.078 3.724 4.234 4.575 21,7% 8,1% 43,6% Ciclomotor 4.450 4.028 3.687 3.588 3.518 3.350 3.157 2.932 13,9% -7,1% -27,2% Camió i furgoneta 2.284 2.254 2.036 2.087 1.996 1.848 1.869 1.857 2,0% -1,7% -35,7% Altres 1.969 1.757 1.753 1.722 1.758 1.966 2.174 2.317 8,9% 4,9% 22,5% 9/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Balanç del Pla de Seguretat viaria 2004 - 2007 2 8 8 4 2 8 3 6 2 9 54 4 6 4 0 4 2 9 5 3 9 0 8 3 78 0 3 3 10 3 0 9 5 3 6 16 4 0 6 5 4 3 71 154 41579 177716 8 618 3 118 15 3 533 153 2 12 6 32 2 72 0 4 0 50 0 100 0 150 0 200 0 250 0 300 0 350 0 400 0 450 0 500 0 200 2 2003 2004 200 5 2006 200 7 2008 2009 2010 Turisme Pro jecció Turisme Mo to cicletes Pro jecció Motocicletes Ciclomoto rs Pro jecció ciclomoto rs Vianants Pro jecció Vianants Bicicletes Bicicletes Excepte el cas de les motos, l'accidentalitat segueix la tendència esperada de reducció del 45% 2003-2010 Baixa el nombre de ferits, especialment els lesionats greus. Compromisos del Pla de Seguretat: 1.- Reducció del 50% de sinistres i víctimes mortals entre 2000 i 2010. 2.- Reduir en un 45% el nombre de víctimes per accident de trànsit a la ciutat entre 2003 i 2010. 3.- Plantejar l’acord social per a una visió zero accidents mortals a Barcelona. 4.- Assumir un nou compromís junt amb 30 ciutats europees. Barcelona signa la Carta Europea de Seguretat Viària. 10/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Actuacions realitzades per millorar la seguretat viària. Millores de punts de risc En el 2007 es va actuar en 77 emplaçaments i es van realitzar un total de 99 actuacions, de les quals 28 van ser en zones de concentració d’accidents (punts de risc) de l’any 2006. Elements dissuasoris, radars. S’han instal·lat 30 nous dispositius de “Foto Rojo”, per al control de la disciplina en les cruïlles semaforitzades en encreuaments de la xarxa bàsica de Barcelona. En el 2007 s’ha continuat el procés participatiu amb les escoles per millorar la mobilitat i la seguretat viària dels alumnes als entorns dels centres. En aquest projecte participen l’IMEB, Districtes, Escoles, AMPA’s, famílies, agents socials i comercials dels barris, GUB i Mobilitat. Entre les actuacions realitzades destaquen les que s’han dut a terme al barri de Pedralbes Nord, a Ciutat Vella, Nou Barris, i les que estan en marxa als entorns de deu escoles del Poblenou, del districte de Sant Martí. Mobilitat escolar 11/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Actuacions realitzades per millorar la seguretat viària. Convenis de col·laboració Es continua la col·laboració amb diferents entitats per a la millora de la seguretat vìària: • Conveni amb l’Agència de Salut Pública, que realitzen estudis epidemiològics sobre accidentalitat • Conveni amb APPLUS+Idiada, per a la investigació i reconstrucció d’accidents • Conveni amb la Càtedra APPLUS - BIA, on s’estudien accidents in situ • Conveni amb el Servei Català del Trànsit, per definir i formular un pla de seguretat viària homologable entre diferents municipis (estructura i indicadors comuns) • Conveni amb el RACC per a la investigació d’accidents de motocicletes Iniciatives europees: La UE va designar Barcelona com a seu del projecte E-SUM, que consisteix en un programa de treball conjunt de ciutats europees al voltant de les bones pràctiques i mesures de reducció de l’accidentalitat urbana de la moto. Hi participen les ciutats de Roma, Londres, París i Barcelona, i entre les empreses destaquen BMW i Piaggio, així com ACEM (Associació Europea de Fabricants de motocicletes) 12/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 3.-Fomentar l’ús del transport públic i col·lectiu 13/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Al darrer any, hi ha hagut un increment de 24.6 milions de validacions, suposant un creixement del 2.7%. Destaca l’increment de Metro, TRAM i Altres Bus. Tant sols RENFE ha experimentat una disminució de passatgers provocat per les restriccions temporals de pas provocades per les obres de l’AVE. OPERADOR 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 % 07/06 nous viatgers METRO 294,1 305,9 322,0 332,0 343,3 345,3 353,4 366,4 3,7% 13,0 TB (autobús BCN) 172,3 187,2 189,8 203,7 205,1 205,0 207,7 210,5 1,3% 2,8 TOTAL TMB 466,4 493,1 511,8 535,7 548,4 550,2 561,1 576,9 2,8% 15,8 F.G.C. 60,7 63,2 70,0 73,0 75,8 74,9 78,0 79,1 1,4% 1,1 RODALIES RENFE 95,4 103,6 110,9 111,9 113,8 122,6 122,2 117,1 -4,2% -5,1 ALTRES BUS 87,1 99,5 107,3 114,1 120,1 125,9 132,0 140,8 6,7% 8,8 TRAMVIA 7,7 13,0 16,9 20,9 23,7% 4,0 TOTAL 709,6 759,4 800,1 834,6 865,8 886,7 910,2 934,8 2,7% 24,6 500,0 600,0 700,0 800,0 900,0 1000,0 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Evolució de les validacions en el transport públic (milions) 14/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Oferta de transport públic: Autobús. Al 2007 s’han incorporat 27 nous autobusos i s’ha aconseguit l’adaptació completa de la flota. Del parc de vehicles destaquen 251 busos de GNC i 39 de biodièsel (26.7% de la flota). 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 %07/06 long. Línies TMB (Km) 784,0 801,5 879,3 889,7 887,3 879,7 920,6 921,5 0,1% número de línies de TMB 89 90 103 104 104 103 109 109,0 0,0% parades/estacions TMB 2079 2157 2365 2353 2375 2433 2566 2536 -1,2% Km de carril bus 76,2 92,3 93,4 98,0 98,0 101,0 109,5 109,7 0,2% Nùmero d'autobusos TMB 865 965 1007 1010 1001 1019 1060 1086 2,5% Nùmero d'autobusos de barri 25 25 37 37 37 37 47 48 2,1% 15/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Oferta de transport públic ferroviari: Metro – Rodalies RENFE – F.G.C. Destaca la incorporació de 80 nous vehicles i de l’increment del 7% del servei de la xarxa de metro. També destaca el petit increment de la oferta de vehicles i trens per quilòmetre de tota la xarxa de rodalies i FGC. El dissabte 14 d’abril de 2007 es posa en servei el Metro Nocturn, que va moure durant el 2007 un total de 852.343 persones de les 00:00 a les 7:00h dels dissabtes a la nit. METRO 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 %07/06 long. Línies (Km) 83,6 84,3 86,6 86,6 86,6 86,6 86,6 0,0% parades/estacions 115 117 123 123 123 123 123 0,0% vehicles per quilòmetre (milions) 59,6 61,0 64,0 66,5 65,0 68,5 73,2 7,0% Número de cotxes 570 575 581 581 631 666 746 12,0% XARXA DE RODALIES RENFE 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 % 07/06 long. Línies (Km) 426,0 426,0 426,0 506,0 520,2 529,6 529,6 0,0% estacions 102,0 102,0 102,0 118,0 120,0 121,0 121,0 0,0% trens per quilòmetre (milions) 15 15 15 15 16 17 17 3,9% XARXA F. G. C. 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 % 07/06 long. Línies (Km) 143,3 143,3 143,3 143,3 143,3 143,3 143,3 0,0% estacions 71,0 71,0 71,0 71,0 72,0 72,0 74,0 2,8% vehicles per quilòmetre (milions) 28 28 28 28 28 29 30 2,6% 16/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Oferta de transport públic ferroviari: Tramvia Al 2007, s’han comptabilitzat 20.9 milions de desplaçaments en TRAM, un creixement del 23.7% respecte al 2006, que va en línea amb l’increment de la oferta +4.7 km (+26.6%). 2004 2005 2006 2007 % 07/06 Trambaix 3 3 3 3 0,0% Trambesòs 1 1 2 2 0,0% Trambaix 27 27 27 27 0,0% Trambesòs 14 14 19 28 47,4% 7,66 13,03 16,9 20,9 23,7% Al 2007, s'inaugura la prolongació de linia T5 entre Badalona i Sant Adrià viatgers (milions) 23,80 28,50 26,6%long. Línies (Km) 18,50 18,80 número de línies parades/estacions 17/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Oferta de transport públic i col·lectiu: Autocar El Bus Turístic (TMB) ha transportat 6.551.000 persones, un 15,9% més que l’any passat. ha experimentat un creixement de 901.000 passatgers, el major increment de la seva historia. Anàlisis de la demanda d’autocars per punts d’atracció: 18/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 L’ajuntament de Barcelona ha tramitat en el curs 2006-2007 un total de 319 sol·licituds de transport escolar, el que representa un decrement del 10.1% respecte al curs 2005- 2006. Durant el 2007, s’han impulsat campanyes de foment del transport escolar. Posada en funcionament de l’estació provisional d’autobusos de l’avinguda de la Reina Maria Cristina. Durant el temps que deixen de funcionar les línies de RENFE L2 i L10, per les obres de l’AVE, es crea una nova estació d’autobusos a l’Avinguda de la Reina Maria Cristina. 19/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Evolució de la oferta de taxi L’Inventari de parades i places realitzat per al taxi, xifra en 189 el nombre de parades i en 987 el nombre de places d’aparcament. Al 2007, a Barcelona existien 10.375 taxis amb 11.970 conductors (456 mes que al 2006), que mouen aproximadament 107 milions de passatgers i recorren aproximadament 505 milions de quilòmetres a l’any. Parades Places Ciutat Vella 18 80 Eixample 49 281 Sants-Montjuïc 25 127 Les Corts 23 129 Sarrià-St Gervasi 15 73 Gràcia 12 47 Horta-Guinardó 9 46 Nou Barris 10 44 Sant Andreu 9 43 Sant Martí 19 117 Barcelona 189 987 2007 ANY 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 % 07/06 Nº TAXIS 10.506 10.502 10.489 10.486 10.483 10.481 10.391 10.375 -0,15% Nº CONDUCTORS 11.813 11.514 11.970 3,96% 20/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Accions de millora del transport públic durant el 2007 Millores al Tramvia Millores en el servei de Metro • TMB ja disposa del 100% de la flota d’autobusos accessible a persones amb mobilitat reduïda. • Flota menys contaminant: 251 vehicles propulsats amb gas natural comprimit i 40 amb biodièsel • Reforç de 54 línies els caps de setmana • Millora de la informació als usuaris: 40 línies de TMB amb servei i bus d’informació via mòbil i web de temps d’arribada del bus a la parada, i 200 vehicles amb pantalles d’informació a l’interior. • Prolongació de la línea T5 del Trambesòs, entre l’estació Besòs (Gran Via - Prim) i Sant Adrià. • El dissabte 14 d’abril de 2007 s’inaugura el servei ininterromput a la nit dels setmana entre les 0:00 i les 7:00h. • Millores de freqüències en hora punta, hora vall i caps de setmana • Renovació del material mòbil amb 19 trens nous Millores en els autobusos 21/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Accions de millora del transport públic durant el 2007 S’han realitzat diferents estudis per a impulsar l’ús del transport públic, dels que cal destacar: • Estudi per extendre la prioritat semafòrica als carrers Muntaner, Mallorca i Valencia, seguint el model implantat al carrer Aribau. • Estudi de millora de la velocitat comercial en dos grans eixos de la ciutat. Av. Diagonal i Gran Via de les Corts Catalanes. Estudis de potenciació del transport públic Millores en el servei de Taxi Millores en el servei de FGC S’ha realitzat un inventari de totes les parades de taxi amb control d’ocupació. Al 2007 s’inauguren 2 noves parades de FGC, Martorell Central i Europa Fira. 22/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 4.-Fomentar l’anar a peu 23/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Evolució de les etapes de desplaçaments a peu Els desplaçaments a peu es mantenen respecte al 2006. interns 2.000.000 2.050.000 2.100.000 2.150.000 2.200.000 2003 2004 2005 2006 2007 connexió 200.000 220.000 240.000 260.000 280.000 2003 2004 2005 2006 2007 La superfície de carrers de Barcelona, ocupa un 23% del total de la superfície de la ciutat. Es destina el 52,8% de la superfície de carrers per a vianants (voreres+parcs i jardins+zones de vianants). 2004 2005 2006 2007 %07/06 CIUTAT VELLA 22,22 22,27 21,67 21,67 0,0% L'EIXAMPLE 5,92 5,92 6,28 6,28 0,0% SANTS-MONTJUIC 3,01 3,01 3,49 3,58 2,5% LES CORTS 2,05 2,05 2,35 2,35 0,0% SARRIA - SANT GERVASI 2,98 2,98 3,27 3,27 0,0% GRACIA 3,47 3,47 5,13 5,13 0,0% HORTA - GUINARDO 2,44 2,44 2,76 2,76 0,0% NOU BARRIS 4,33 4,53 6,19 6,19 0,0% SANT ANDREU 7,47 7,47 7,97 7,97 0,0% SANT MARTI 7,85 7,88 10,48 10,49 0,0% TOTAL 61,74 62,03 69,58 69,67 0,1% ZONES DE VIANANTS (Ha) 2003 2004 2005 2006 2007 2007% %07/06 interns 2.056.444 2.109.911 2.120.461 2.150.147 2.152.550 89,7% 0,11% connexió 244.895 242.814 243.542 247.439 247.747 10,3% 0,12% Total 2.301.339 2.352.725 2.364.003 2.397.586 2.400.297 0,11% 24/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Punts de control d'accés mitjançant pilones. 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 %07/06 10 11 14 16 18 18 21 21 0,0% entrades 37 40 47 49 49 64 67 4,7% sortides 25 26 26 28 28 30 30 0,0% Nº PUNTS DE CONTROL 51 ANY Nº ZONES CONTROLADES Les noves portes (totes a Ciutat Vella i d’entrada amb identificació) i les seves zones son les següents: • Casc Antic : Sant Pere més baix i Portal Nou. • Raval : Joaquim Costa i Montealegre / Valldonzella. La porta que es va donar de baixa, per ser redundant; va ser: • Raval : Ferlandina. 25/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Accions per fomentar l’anar a peu durant l’any 2007 Senyalització informativa per a vianants Zones pacificades Æ Zones 30 • Al 2007 s’uneixen a la Z30 de Sant Andreu (inaugurada al 2006) les zones de Poble Sec i Font de la Guatlla a Sants-Montjuïc, i de Prosperitat a Nou Barris, amb el resultat d’una xarxa de Z30 de Barcelona de 38,9 km. • S’han realitzat els projectes a Can Peguera i Horta. • S’han avaluat els resultats d’aquestes zones 30 ja implantades i s’han redactat nous criteris d’implantació. • Al 2007 s’han executat els projectes de Ciutat Vella amb 97 pals i 370 plaques i de Trinitat Vella amb 12 pals i 59 plaques. • Paral·lelament, s’ha redactat el projecte de senyalització informativa del Districte d’Horta Guinardó. Control d’accés a la Rambla • S’ha posat en marxa el control d’accés a la Rambla mitjançant lectura de matrícules 26/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Accions per fomentar l’anar a peu durant l’any 2007 Estudis de mobilitat • Estudi de mobilitat a la Zona Universitària del Campus Sud. • Pla de mobilitat del barri Gòtic i del Raval • Estudi de mobilitat de la Via Laietana i Barceloneta • Estudi de mobilitat de la Ciutat de la Justícia • Pla de mobilitat i reurbanització de l’entorn del CEIP Prosperitat • Estudi de mobilitat de Vallvidrera i Les Planes • Projecte de millora de Ronda del Mig • Projecte de Zona 30 al barri de Can Peguera • Senyalització infotmativa per a vianants al Barri d’Horta • Estudi dels Camins Escolars del Poblenou 27/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 5.-Impulsar l’ús de la bicicleta 28/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Evolució de les etapes de desplaçaments en bicicleta Al darrer any l’efecte del bicing ha induït un increment important del nombre d’etapes en bicicleta (+81.67%), el que la consolida com el mode de transport que més creix percentualment a la ciutat. 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 %07/06 Km de carril bici 110,2 116,1 119,1 121,7 124,4 127,5 128,9 129,8 0,7% Durant l’any 2007, s’ha ampliat la xarxa de carrils bici amb la incorporació del carril bici bidireccional del carrer de Gavà. 2003 2004 2005 2006 2007 % %07/06 interns 27.557 29.007 30.776 42.964 79.289 91,8% 84,55% connexió 4.041 4.175 4.230 4.597 7.117 8,2% 54,82% Total 31.598 33.182 35.006 47.561 86.406 81,67% Evolució del nombre d'etapes de desplaçament en bicicleta - 10.000 20.000 30.000 40.000 50.000 60.000 70.000 80.000 90.000 100.000 2003 2004 2005 2006 2007 29/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Aparcament de bicicletes – Pla d’aforaments de la xarxa. 2004 2005 2006 2007 % 07/06 4.216 4.552 7.696 14.696 91,0% BSM 705 820 874 955 9,3% SABA 124 Soterranis En superficie Durant el 2007 s’ha gairebé doblat el número de places d’aparcament bici a la ciutat de Barcelona, de tal forma que s’ha passat de 7.696 places a data Desembre 2006 a 14.696 places a data Desembre 2007. Les 7.000 noves places d’aparcament bici s’han instal·lat distribuïdes entre els 10 Districtes de la ciutat de Barcelona, amb l’objectiu de poder arribar a tots els ciutadans. Del total de bicicletes que circulen per la xarxa viària de Barcelona, un 43% ho fa pels carrils bici. 30/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 El bicing El 22 de març de 2007 es va posar en servei un nou mode de transport públic individual, el “Bicing”, que amb 3000 bicicletes en 194 estacions ha aconseguit més de 100.000 abonats i moure més de 3,7 milions de persones. 31-XII-2007 Nº Abonats 101.575 Nº Viatges 3.781.855 Nº Bicicletes 3.000 Nº Estacions 194 Visites Pàgina Web 1.038.070 31/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Accions centrades en la bicicleta durant l’any 2007 Aparcaments Carrils bici Pla d’aforaments S’ha implantat un carril bici bidireccional al carrer Gavà, i s’han realitzat els projectes executius de nous carrils bici (28 km), on destaquen els del carrer Urgell, l’extensió del carrer Provença, i altres trams de connexió als carrers Sicília, Nàpols, Diputació, Muntaner, Gran Via, etc. S’ha redactat també un projecte de millora de la senyalització i la seguretat dels carrils bici existents Instal·lació de 7000 noves places d’aparcament en superfície i 81 places soterrades als aparcaments de BSM. Seguiment mensual d’aforaments als carrils bici de la ciutat. 32/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Accions centrades en la bicicleta durant l’any 2007 Estudi d’alternatives al carril bici de la Ronda del Mig Estudis Normativa El 23 de febrer el Plenari del consell Municipal de l’Ajuntament va aprovar les modificacions a l’ordenança de circulació de vianants i vehicles. L’article 14 regula l'ús de les bicicletes a la via Pública. • Celebració de la “Setmana de la bicicleta 2007” • Col·laboració en el “Mou-te en bici 2007”, per a promoure l’ús de la bicicleta entre l’alumnat de 2on cicle d’ESO. • Congrés Nacional sobre Bicicletes Públiques, organitzat per IDAE, Generalitat de Catalunya i Ajuntament de Barcelona. Promoció de la bicicleta 33/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Accions centrades en la bicicleta durant l’any 2007 Projectes europeus • Participació en el projecte SPICYCLES, juntament amb Roma, Göteborg, Berlin, Bucarest i Ploisti, per a la implantació de mesures a les diferents ciutats per a promocionar l’ús de la bicicleta com a mode habitual de transport. • Presentació a la UE la proposta OBIS, que consisteix en fer un comparatiu europeu de ciutats que tinguin sistemes de bicicleta pública. • Barcelona ha proposat liderar un club de ciutats que com Lió, París, Olso, Estocolm o Sevilla, ofereixen sistemes de bicicletes públiques, per tal de crear un espai per compartir experiències i resultats. 34/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 6.- Avançar en la mobilitat accessible 35/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Dades sobre accessibilitat Al 2007 s’ha aconseguit d’adaptació completa de la flota d’autobusos TMB i s’han condicionat 14 noves parades de metro i 6 parades de FGC. Al 2007 hi havia el 85% de les parades de FGC i el 60% de les de Metro adaptades. Total ciutat Acces. % Total ciutat Acces. % Total ciutat Acces. % Total ciutat Acces. % Cruïlles amb semàfor per cecs 1496 153 10,2% 1507 158 10,5% 1621 278 17,1% 1646 332 20,2% Autobusos TMB 1001 712 71,1% 1019 864 84,8% 1060 1004 94,7% 1086 1086 100,0% Estacions de metro 123 40 32,5% 123 45 36,6% 123 60 48,8% 123 74 60,2% Estacions de FGC 71 54 76,1% 71 56 78,9% 72 57 79,2% 74 63 85,1% 20072004 2005 2006 L’Ajuntament de Barcelona, ha posat en servei 341 places per a persones amb mobilitat reduïda durant el darrer any, el que composa una oferta de 2.853 places. 2004 2005 2006 2007 %07/06 CIUTAT VELLA 100 110 123 135 9,8% L'EIXAMPLE 255 299 335 359 7,2% SANTS – MONTJUÏC 210 249 283 336 18,7% LES CORTS 91 111 103 116 12,6% SARRIÀ – SANT GERVASI 124 129 148 167 12,8% GRÀCIA 107 120 138 158 14,5% HORTA GUINARDÓ 247 308 347 394 13,5% NOU BARRIS 231 295 300 324 8,0% SANT ANDREU 203 236 262 343 30,9% SANT MARTÍ 378 444 473 521 10,1% TOTALS 1946 2301 2512 2853 13,6% Reserves de places d’estacionament per a persones amb mobilitat reduïda. 36/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Mesures per fomentar l’accessibilitat Semàfors Millores als autobusos TMB ha assolit adaptar completament la seva flota d’autobusos. S’han instal·lat 877 mòduls acústics per a invidents a cruïlles semaforitzades. S’han adaptat 54 cruïlles per a persones amb mobilitat reduïda. Estacions S’han condicionat 14 estacions de metro i 6 de FGC per fer-les accessibles. Places d’estacionament en calçada S’han senyalitzat 341 noves places d’estacionament per a persones amb mobilitat reduïda. 37/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 7.- Eines de Gestió del Trànsit. L’aparcament. 38/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Evolució de la intensitat de trànsit als accessos El trànsit als accessos ha crescut un 1.4%, tant per les entrades com per les sortides. 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 %07/06 TOTALS 1.201.913 1.200.484 1.174.762 1.162.011 1.173.014 1.173.779 1.201.723 1.218.934 1,4% entrada 604.977 604.365 569.735 574.536 590.719 591.864 600.785 609.436 1,4% sortida 596.936 596.118 564.415 565.954 582.295 581.915 600.938 609.498 1,4% Evolució de la intensitat de trànsit a les vies principals IMD 2003 2004 2005 2006 2007 %07/06 Vies Mar-Muntanya 556.134 549.069 542.621 532.523 538.871 1,2% Vies Besòs-Llobregat 352.210 347.166 343.835 340.633 345.526 1,4% Total 908.344 896.235 886.456 873.156 884.397 1,3% Després de quatre anys de decreixement del trànsit a les vies principals, durant el 2007 s’ha detectat un petit increment del 1.2-1.4%. Evolució de la intensitat de trànsit a les rondes IMD 2003 2004 2005 2006 2007 %07/06 Besòs 87.197 90.110 86.782 86.751 87.474 0,8% Llobregat 87.672 87.023 83.837 83.828 84.479 0,8% Besòs 56.482 56.472 55.046 55.665 56.001 0,6% Llobregat 56.963 57.163 55.733 56.321 56.619 0,5% Ronda de Dalt Ronda del Litoral Als darrers anys, les rondes de Barcelona no presenten una variació anual del trànsit significativa. 39/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Evolució de la velocitat de recorregut En general es manté la velocitat mitja de la ciutat, puja la velocitat de les vies de connexió i baixa la de les transversals i a les rondes. VELOCITAT VEH.PRIVAT 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 % 07/06 Vies Mar - Muntanya 14,9 16,0 15,9 16,7 17,9 16,7 16,6 16,6 0,0% Vies Transversals 22,8 23,0 23,9 23,8 24,1 23,7 24,2 23,6 -2,5% Vies Connectivitat externa 20,8 22,4 22,1 25,8 24,9 22,1 22,3 22,9 2,7% Vies de ciutat 19,3 20,2 20,3 21,6 22,0 20,7 20,9 20,8 -0,5% Rondes 59,8 58,9 56,9 56,5 58,8 54,8 54,2 53,3 -1,7% 40/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Evolució de l’oferta d’estacionament de vehicles en calçada La posada en funcionament del Bicing a la ciutat, ha provocat un ajust del nombre de places regulades que ha suposat una pèrdua d’espai d’estacionament pel vehicle privat. El nombre de places de C/D ha crescut un 18% (quasi 2000 places). En general el nombre total d’estacionaments fora de calçada s’ha mantingut estable. 2004 2005 2006 2007 %07/06 AREA BLAVA 7,15810,409 10,409 10,322 -0.8% AREA VERDA PREFERENT 25,363 27,918 25,184 -9.8% AREA VERDA EXCLUSIVA 8,121 5,566 4,976 -10.6% C/D 10,440 10,780 12,730 18.1% Lliure 181,198 138,438 138,438 137,119 -1.0% EN CALÇADA 197,533 192,771 193,111 190,331 -1.4% Motos 17,759 37,162 38,234 38,040 -0.5% 41/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Evolució de la indisciplina d’estacionament. Evolució de l'índex global d'il·legalitat a la xarxa viària bàsica 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 (any) ( i l · l e g a l s * 1 0 0 m ) Evolució de l'índex global d'il·legalitat a la zona centre 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 (any) ( i l · l e g a l s * 1 0 0 m ) Nota: Els valors mesurats representen el nombre de vehicles estacionats il·legalment cada 100 metres lineals de via. El comportament fluctuant de la indisciplina te una tendència clarament decreixent des del 1996. 42/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Evolució de l’oferta d’aparcament de vehicles fora de calçada L’estacionament fora de calçada continua amb el seu ritme de creixement estable al voltant del 2-3%, el que s’ajusta amb la política d’aparcar fora de la via pública. 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 %07/06 Veïns 293.746 308.991 320.652 371.664 379.693 393.508 405.298 3,0% Públics 139.455 145.261 146.052 143.891 144.687 145.094 145.696 0,4% Reservats - - - 50.891 51.946 54.361 4,6% Fora calçada 433.201 454.252 466.704 515.555 575.271 590.548 605.355 2,5% 2005 2006 2007 %07/06 Per a ús públic 132.100 132.507 133.108 0,5% Per a ús privat 443.172 458.042 472.247 3,1% 575.272 590.549 605.355 2,5% EVOLUCIÓ DE L'OFERTA D'APARCAMENT FORA DE CALÇADA 0 50.000 100.000 150.000 200.000 250.000 300.000 350.000 400.000 450.000 2001 2003 2004 2005 2006 2007 Veïns Públics 43/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Accions referents a la gestió i a l’aparcament durant l’any 2007 • S’han instal·lat 1.809 nous semàfors i s’ha impulsat la posada en servei de semàfors de baix consum o de led, amb un increment del 89,2%, fins arribar a un total de 9.063 semàfors eficients energèticament. • S’han instal·lat 25 noves estacions detectores de recollida d’informació, per a millorar la gestió del trànsit. Equipament Projectes europeus Sistema de tancament de rampes de la Ronda Litoral • Projecte de tancament de tres rampes de la Ronda Litoral, per tal de gestionar l’accés a la Ronda i disposar d’una eina d’actuació centralitzada. • Instal·lació de semàfors, barreres i panells informatius, a les rampes de les entrades 22 (Trias Fargas) i 24 (Selva de Mar), i la sortida 21 (Paral·lel) en sentit Llobregat. • Participació en el projecte ICING, per a l’aplicació de noves tecnologies a la gestió i la planificació de la mobilitat Proves • Participació en la prova WIFI Mesh de l’Ajuntament de Barcelona , per avaluar les tecnologies inalàmbriques de comunicacions aplicades als dispositius de gestió de la mobilitat 44/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 8.- Facilitar la distribució urbana de mercaderies 45/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Desplaçaments i Parc de furgonetes i camions. Els desplaçaments en vehicles comercials continuen la seva tendència al creixement a un ritme anual superior al 3%. Aquest creixement està relacionat amb l’activitat econòmica de la ciutat, que creix a un ritme similar. Per quarta vegada consecutiva el parc de furgonetes i camions de la ciutat baixa en 1.858 unitats (-1,3%). 2.003 2.004 2.005 2.006 2.007 % %07/06 interns 125.444 127.589 131.672 137.071 142.965 28,1% 4,30% connexió 326.241 332.504 343.145 353.096 365.984 71,9% 3,65% 451.685 460.093 474.817 490.167 508.949 3,83% ANY furg. i camions furgonetes camions 2000 76.906 42.585 34.321 2001 78.346 42.725 35.621 2002 77.769 41.657 36.112 2003 76.063 41.379 34.684 2004 78.880 42.234 36.646 2005 76.306 43.549 32.757 2006 74.450 42.342 32.108 2007 73.491 42.234 31.257 %07/06 -1,3% -0,3% -2,7% Parc de furgonetes i camions de la ciutat Tal i com s’indica a l’apartat d’estacionament en calçada, al 2007 s’han creat 1.950 noves places per la Càrrega i Descàrrega de mercaderies, el que ha suposat un increment el 18,1% respecte al 2006. 46/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Mesures per fomentar una distribució urbana de mercaderies sostenible Adaptació d’horaris i espais Projectes europeus • Projecte FIDEUS, per millorar la distribució urbana de mercaderies. Es provarà un nou camió adaptat per recórrer espais minimitzant les emissions de contaminants i soroll. • S’ha presentat a la UE la proposta SUGAR que consisteix en la transferència de coneixements i bones pràctiques en temes de distribució urbana de mercaderies. S’ha realitzat una prova de Distribució Urbana de Mercaderies amb Microplataforma al districte de Sant Andreu. 47/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 9.- Comunicar i sensibilitzar 48/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 - “Implantació del Bicing”. Productes de comunicació. Insercions i anuncis a premsa. Pack de benvinguda: Carta de l’alcalde, Fullet informatiu i Targeta personal - Modificació de l’article 14 de l’Ordenança de circulació de vianants i de vehicles, - Fullet BICIUTAT. . Edició de 70.000 fullets . Banderoles Campanyes de comunicació. Col·laboració amb AUDICA pel foment del transport escolar segur. 49/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 “A poc a poc és millor per a tothom”. - Ampliació de les zones 30 a: . Poble-sec,Sants-Montjuïc . Font de la Guatlla . Prosperitat, Nou Barris Zones 30 – Operació Nadal 2007 50/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007 Legislació per a una millor gestió del trànsit a la ciutat. X Edició del Premi Barcelona de Seguretat Viària M. Àngels Jiménez. VII Premis Pacte per la Mobilitat de Barcelona a: XIV Fòrum Barcelona Seguretat Viària. XII Edició premi Barcelona de Seguretat Viaria. Premis Pacte per la Mobilitat Postgrau “Gestió de la Mobilitat” Distinció a l’Eix Comercial de Sant Andreu Distinció a la creació del Laboratori de Mobilitat Sostenible. Distinció especial al Sr. Xavier Parés (a títol pòstum) Categoria Experiències: Ayuntamiento de Ourense “Educación vial para inmigrantes” Menció especial: J. Miquel Bort Juan “ Com evitar un accident de trànsit” Categoria Treballs periodístics: Jose Luis Viñas Orta “PORPUNTOSPUNTOCOM.” 51/51 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2007