Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 1/41 e Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 Sessió plenària, 20 d’abril de 2010 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 2/41 Índex Distribució modal i desplaçaments Millorar la seguretat viària Fomentar l’ús del transport públic i col·lectiu Fomentar l’anar a peu donant més qualitat a l’espai dedicat als vianants Donar a la bicicleta la seva majoria d’edat com un mode més de desplaçament quotidià Promoure una mobilitat més sostenible Mantenir la fluïdesa i les velocitats mitjanes a través de la gestió del trànsit Usar l’aparcament com a eina de gestió i millora de la mobilitat Fomentar una distribució urbana de mercaderies adaptada a les noves necessitats Comunicar i sensibilitzar 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Fomentar una mobilitat accessible Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 3/41 1 Distribució modal i desplaçaments Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 4/41 Etapes de desplaçaments a Barcelona Cada dia es realitzen 7,72 milions d‟etapes de desplaçaments a la ciutat, 4,8 interns i 2,8 de connexió; el que ha representat una reducció de l„1,55% respecte el 2008. El 39,80% de les etapes de desplaçaments es realitza en transport públic, el 27,86% en privat i el 32,54% a peu i bicicleta. TRANSPORT PÚBLIC; 34,76% TRANSPORT PRIVAT; 18,77% A PEU ; 46,47% Etapes en desplaçaments InternsEtapes en desplaçaments interns: 4.833.000 (62,53%) TRANSPORT PÚBLIC; 48,20% TRANSPORT PRIVAT; 43,04% A PEU ; 8,76% Etapes en desplaçaments connexióEtapes en desplaçaments de connexió: 2.896.000 (37,47%) Durant el 2009, el nombre d‟etapes de desplaçaments interns ha disminuït un 0,4% respecte al 2008, malgrat això, destaca l‟augment de les etapes a peu (1,20%) i el tramvia (3.40%). Durant el 2009, el nombre d‟etapes de desplaçaments de connexió, ha disminuït un 2,87% respecte al 2008. Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 5/41 2 Millorar la seguretat viària Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 6/41 Evolució del nombre d‟accidents amb víctimes El nombre de ferits (11.417) s‟ha reduït en un 1,3% i els ferits greus s‟han reduït un 9,2%. Evolució del nombre de vehicles implicats en accidents 2005 2006 2007 2008 2009 %09/08 %09/06 %09/00 ACCIDENTS 11.196 10.875 11.041 9.889 9.760 -1,3% -10,3% -24,4% ACCIDENTS AMB VICTIMES 10.167 9.821 9.834 8.942 8.818 -1,4% -10,2% -22,3% FERITS 13.489 12.887 12.824 11.571 11.417 -1,3% -11,4% -22,9% FERITS GREUS 461 406 366 315 286 -9,2% -29,6% MORTS 49 48 43 31 40 29,0% -16,7% -25,9% 0 500 1.000 1.500 2.000 2.500 3.000 3.500 4.000 4.500 5.000 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Evolució dels vehicles implicats en accidents MOTOCICLETA CICLOMOTOR CAMIÓ ALTRES 0 2.000 4.000 6.000 8.000 10.000 12.000 14.000 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Evolució dels turismes implicats en accidents TURISME Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 7/41 Balanç del Pla de Seguretat viaria 2008 - 2012 Compromisos del Pla de Seguretat: 1.- Reducció del 50% de sinistres i víctimes mortals entre 2000 i 2010. (un 24,4% al 2009) 2.- Reduir en un 45% el nombre de víctimes per accident de trànsit a la ciutat entre 2003 i 2010. 3.- Plantejar l‟acord social per a una visió zero accidents mortals a Barcelona. 4.- Assumir un nou compromís junt amb 30 ciutats europees. Barcelona signa la Carta Europea de Seguretat Viària. La signatura de la Carta Europea de Seguretat Viària es farà el proper 30 d'abril 2010. 2600 2756 2884 2836 2954 4281 4466 2492 2055 1381 1332 405 376 4640 4295 3908 3780 3310 3095 3616 4065 4371 2940 3138 3425 3624 37103795 15441579 17771686 18311815 353315321263227204 0 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000 4500 5000 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Turisme Projecció Turisme Motocicletes Projecció Motocicletes Ciclomotors Projecció ciclomotors Vianants Projecció Vianants Bicicletes Projecció Bicicletes Font: Guàrdia Urbana de Barcelona. Elaborat: Agència de Salut Pública de Barcelona Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 8/41 Actuacions realitzades per millorar la seguretat viària. •Celebració del XVI Fòrum Barcelona de Seguretat Viària: “ Moto i ciutat. Riscos i oportunitats sobre dues rodes”. •XIV Premi Barcelona Seguretat Viària Memorial Ma Àngels Jiménez. •Implantació de nous semàfors a la ciutat •Ampliació de les zones 30 •Setmana de la bicicleta del 8 al 14 de Juny •Campanya conjunt RACC i Ajuntament de Barcelona: Estudi europeu sobre els passos de vianants “Atenció! Tots som vianants”, adreçada als vianants. •Campanya de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura Estudis i projectes •Elaboració dels treballs del Pla Local de Seguretat Viària del 2008 al 2012, en conveni amb el Servei Català del Trànsit. •Estudi dels Entorns Escolars de la zona de Monteriols al districte de Sarrià-Sant Gervasi . Actes i campanyes Millores de punts de risc En el 2009 es va actuar en 39 emplaçaments (46 actuacions) per millorar la seguretat viària, dels quals 7 van ser en zones de concentració d‟accidents (punts de risc) de l‟any 2008. Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 9/41 Actuacions realitzades per millorar la seguretat viària. -Continuació del procés participatiu del Camí Escolar. Projecte participatiu en col·laboració amb IMEB, Districtes, GUB, Direcció i professorat de les escoles i representació de l‟AMPA -49 escoles de Barcelona treballen en diferents etapes del projecte de Camí Escolar -Activitats realitzades des del Servei d‟educació viària de la Guàrdia Urbana 258 escoles i 43.014 alumnes van participar en el programa de la GUB a les escoles. -Jornada interactiva d‟Educació Viària El 15 de maig de 2009 es va celebrar a l’esplanada del Fòrum la jornada lúdica educativa per a alumnes de primària , hi van assistir 3.219 infants i professorat de 38 escoles de Barcelona. -Educació secundària i Batxillerat: Espai dels joves Es va celebrar el 22 de maig de 2009, van assistir-hi 240 alumnes de 15 escoles de la ciutat junt amb el seu professorat . Els alumnes van presentar-hi 46 treballs de reportatges fotogràfics i àudiovisuals. -El Parc Infantil de Trànsit va tenir un total de 5.444 visites Mobilitat escolar Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 10/41 Actuacions realitzades per millorar la seguretat viària. •Conveni amb la Fundació RACC per a l'estudi sobre l'accidentalitat dels vehicles de 2 rodes a la ciutat de Barcelona, amb el suport de FIA Foundation. •Conveni amb el SEM (Sistema d'Emergències Mèdiques) per a la millora de l'atenció psicològica en els accidents de trànsit i sinistres. •Renovació del conveni amb l‟Agència de Salut Pública de Barcelona per a estudis epidemiològics i accidentalitat. • Vigència del conveni amb el Servei Català del Trànsit en matèria de mobilitat i seguretat viària. • Conveni European Safety Urban Motorcycling. • Participació en el grup de treball “Motocicleta y seguridad vial”, organitzat per la DGT. • Renovació del compromís de Barcelona amb la nova signatura de la Carta Europea de seguretat viària urbana ( la primera es va signar el 2004). Convenis de col·laboració Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 11/41 3 Fomentar l’ús del transport públic i col·lectiu Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 12/41 Oferta de transport públic: Autobús S‟han creat 8,5 km de carril bus i s‟han incorporat al servei 17 nous busos de barri. • TMB ja disposa del 100% de la flota d‟autobusos accessible a persones amb mobilitat reduïda. • Flota menys contaminant: incorporació de 47 nous autobusos de gas natural. •Ampliació i millora de la xarxa de Carrils Bus (8,5km) •Calçada segregada al C/ Tarragona. •Carril bus segregat a Pl. de les Glòries •Millores en la informació als usuaris: •Implantació progressiva del SIU, sistema que anuncia la propera parada dins dels bus. •Desenvolupament i implantació de la nova PIU, Pantalla d'Informació a l'Usuari •Millora del mobiliari urbà: nous models de marquesines. Millores en els autobusos Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 13/41 Oferta de transport públic ferroviari: Metro – Rodalies RENFE – F.G.C. Destaca el decrement de l‟1,7% de la oferta de vehicles per quilòmetre de la xarxa de metro, a l‟igual que el descens de l‟1,8% a Renfe Rodalies. Destaca el petit increment de 0,8% a la oferta de vehicles i trens per quilòmetre de tota la xarxa de FGC. Millores en el servei de Metro • Inauguració de les 5 primeres estacions de la L9: Can Peixauet, Fondo, Església Major, Siguerlin, Can Zam (Santa Coloma). •Línia 3 des de Vall d'Hebron fins a Trinitat Nova. •Consolidació del servei ininterromput de metro els dissabtes nit. Millores en les freqüències de pas, en hora punta, hora vall i caps de setmana. •96 estacions de la xarxa de metro estan adaptades a persones amb mobilitat reduïda, el que representa un 73,8% del total d‟estacions. •Finalització de les obres de rehabilitació del passadís entre L3 i L5 a l' intercanviador de Diagonal. Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 14/41 Oferta de transport públic ferroviari: Tramvia Un cop acabada la construcció del Trambaix i Trambesòs, les sis línies mouen de l‟ordre de 23,9 milions de persones, el que ha suposat un increment del 3,2% respecte al 2008 2006 2007 2008 2009 % 09/08 % 09/06 Trambaix Trambesòs Trambaix 3 3 3 3 0,0% Trambesòs 2 2 3 3 50,0% Trambaix 27 27 29 29 7,4% Trambesòs 19 28 29 29 52,6% Trambaix Trambesòs 41,4%viatgers (milions) 16,9 20,9 23,17 número de línies 0,0% parades/estacions 0,0% 23,9 3,2% TRAMVIA long. Línies (Km) 46,15 46,15 50,82 50,82 0,0% 10,1% Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 15/41 Oferta de transport públic i col·lectiu: Autocar Anàlisis de la demanda d‟autocars per punts d‟atracció: Durant l‟any 2009 el bus turístic ha mogut 1.797.473 persones, un 13,2% més que al 2008, 1.448.442 per BCN Bus Turístic i 349.031 per BCN City Tour (que inicià el servei al març 2009). Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 16/41 Evolució de la oferta de taxi L‟inventari de parades i places de taxi es xifra en 183 el nombre de parades i en 1.161 el nombre de places d‟aparcament. Al 2009, a Barcelona existien 10.480 taxis amb 12.852 conductors (499 més que al 2008). ANY 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 % 09/08 % 09/06 Nº TAXIS 10.502 10.489 10.486 10.483 10.481 10.391 10.375 10.483 10.480 0,0% 0,9% Nº CONDUCTORS 10.840 10.836 10.864 10.934 11.233 11.514 11.970 12.353 12.852 4,0% 11,6% ANY 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 % 08/07 % 08/05 Nº TAXIS 10.502 10.489 10.486 10.483 10.481 10.391 10.375 10.483 1,0% 0,0% Nº CONDUCTORS 10.840 10.836 10.864 10.934 11.233 11.514 11.970 12.353 3,2% 10,0% CONDUCTORS/TAXI 1,03 1,03 1,04 1,04 1,07 1,11 1,15 1,18 2,1% 9,9% DADES GENERALS DEL TAXI PARADES PLACES CIUTAT VELLA 22 272 EIXAMPLE 4 182 SANTS MONTJUÏC 26 163 LES CORTS 18 131 SARRIÀ-ST.GERVASI 12 56 GRÀCIA 12 52 HORTA-GUINARDÓ 11 66 NOU BARRIS 11 49 SANT ANDREU 12 65 SANT MARTÍ 19 125 BARCELONA 183 1.161 2009 9000 9500 10000 10500 11000 11500 12000 12500 13000 13500 14000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 TAXIS CONDUCTORS Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 17/41 4 Fomentar l’anar a peu donant més qualitat a l’espai dedicat als vianants Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 18/41 2.000.000 2.050.000 2.100.000 2.150.000 2.200.000 2004 2005 2006 2007 2008 2009 interns 200.000 220.000 240.000 260.000 280.000 2004 2005 2006 2007 2008 2009 connexió Evolució de les etapes de desplaçaments a peu El nombre de desplaçaments a peu augmenta lleugerament respecte el 2008 Accions per fomentar l‟anar a peu durant l‟any 2009 Zones pacificades  Zones 30 • Al 2009 s‟incorporen 161,6 km de carrers a les zones 30 de la ciutat distribuïts entre 14 barris  Raval, Sant Pere-Santa Caterina-Ribera (districte de Ciutat Vella); Sants, Sants-Badal, la Bordeta, Hostafrancs i el Poble Sec (Sants-Montjuïc); Sant Ramon i Maternitat (les Corts); el Putget i Farró (Sarrià-Sant Gervasi); Vila de Gràcia (Gràcia); Horta (Horta-Guinardó), i la Verneda i la Pau, el Camp de l'Arpa del Clot i el Clot (districte de Sant Martí). • Pla de millora de l‟accessibilitat de les parades de bus de la ciutat. •Anivellament d‟escocells i parades d‟autobús amb paviment permeable •Actuacions de col·locació, substitució o supressió de plataformes a les parades d‟autobús. •Nova senyalització informativa als districtes de Sants-Montjuïc, Sant Martí i Gràcia. Millores en la xarxa Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 19/41 5 Donar a la bicicleta la seva majoria d’edat com un mode més de desplaçament quotidià Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 20/41 Evolució de les etapes de desplaçaments en bicicleta – Km carrils bici Al darrer any s‟ha mantingut el nombre de desplaçaments en bicicleta per sobre dels 102.000 cada dia. Al darrer quadrienni, l‟ increment del nombre de desplaçaments en bici s‟ha triplicat. - 20.000 40.000 60.000 80.000 100.000 120.000 2004 2005 2006 2007 2008 2009 interns - 1.000 2.000 3.000 4.000 5.000 6.000 7.000 8.000 9.000 2004 2005 2006 2007 2008 2009 connexió Del total de bicicletes que circulen per la xarxa viària de Barcelona, un 47,5% ho fa pels carrils bici. Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 21/41 El bicingEl bicing •Consolidació del sistema de transport públic individual en bicicleta amb 420 estacions i 6000 bicicletes. •Renovació del contracte i millora de les condicions de qualitat mínima del servei. •Renovació de la flota de bicicletes, de les estacions i dels dispositius de gestió del sistema. Millores respecte al vandalisme i al robatori. 2007 2008 2009 %09/08 Nº Abonats 101.575 181.962 182.062 0,1% Nº Viatges 3.781.855 12.307.828 10.769.256 -12,5% Nº Bicicletes 3.000 6.000 6.000 0,0% Nº Estacions 194 390 419 7,4% Visites Pàgina Web 1.038.070 1.757.984 2.533.791 44,1% Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 22/41 Accions centrades en la bicicleta durant l‟any 2009 Carrils bici •Actualment existeixen 146,8 km de carrils bici (6,6 km nous respecte al 2008). •Altres actuacions s‟han destinat a ampliar i millorar la seguretat i garantir la interconnexió de la xarxa de carrils bici existents. •Millora de la seguretat de la xarxa actual de carrils bici (peces separadores, senyalització horitzontal als encreuaments, etc). Altres espais per la bici Durant l‟any 2009, s‟han construït 6,6 km de carril bici: • C/ Jordi Girona • C/ Ramon Turró • C/ Ciutat de Granada • C/ Fluvià • Platja de St. Sebastià 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 %09/08 %09/06 Km de carril bici (1) 116,1 119,1 121,7 124,4 127,5 128,9 129,8 140,2 146,8 4,7% 13,9% Variació 5,4% 2,6% 2,2% 2,2% 2,5% 1,1% 0,7% 8,0% 4,7% •Creació de 161,6 km de zones 30 al 2009 que complementen la xarxa de carrils bici. •Creació de 3,6 km de nous carrers per a vianants. Assoliment de la xifra de 20.402 places d‟aparcament exclusiu per a bicicletes (24% en un any). Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 23/41 Accions centrades en la bicicleta durant l‟any 2009 Projectes europeus •Participació en el projecte OBIS, que consisteix en fer un comparatiu europeu de ciutats que tinguin sistemes de bicicleta pública. • Barcelona forma part de la “Red de cuidades por la bicicleta” •Inauguració de l‟Oficina de la bicicleta. •Celebració de la “Setmana de la bicicleta 2009”, del 8 al 14 de Juny. • Edició de la Guia de la Bicicleta 2009 amb informació sobre estacions Bicing, carrils bici, Zones 30, aparcaments subterranis amb places per a bicicletes, etc. •Guia de la bicicleta 2009: Nova guia de la bicicleta amb totes les estacions Bicing, els carrils bici, les zones 30 i tota la xarxa de transport públic per practicar còmodament la intermodalitat. Edició de 55.000 exemplars de la Guia de la bicicleta 2008, Barcelona en bici, en català, castellà i anglès, signada per la Comissió Cívica de la Bicicleta i l‟Ajuntament de Barcelona. Promoció de la bicicleta Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 24/41 6 Avançar en la mobilitat accessible Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 25/41 Dades sobre accessibilitatDades sobre accessibilitat Reserves de places d‟estacionament per a persones amb mobilitat reduïda. Actualment tots els autobusos de TMB i el 94,6% de les estacions dels Ferrocarrils de la Generalitat estan adaptats. Durant el 2009, s‟han adaptat per a PMR unes 1800 parades. L‟Ajuntament de Barcelona, ha posat en servei 1.607 places per a persones amb mobilitat reduïda durant el darrer any, el que composa una oferta de 4.738 places. Total ciutat Accessibles % Total ciutat Accessibles % Total ciutat Accessibles % Total ciutat Accessibles % Cruïlles amb semàfor per cecs 1621 278 17,1% 1646 332 20,2% 1671 370 22,1% 1702 440 25,9% Autobusos TMB 1060 1004 94,7% 1086 1086 100,0% 1079 1079 100,0% 1080 1080 100,0% Estacions de metro 123 60 48,8% 123 74 60,2% 125 82 65,6% 130 96 73,8% Estacions de FGC 72 57 79,2% 74 63 85,1% 74 67 90,5% 74 70 94,6% 200820072006 2009 EN CALÇADA 2005 2006 2007 2008 2009 %09/08 CIUTAT VELLA 110 123 135 138 223 61,6% L'EIXAMPLE 299 335 359 378 682 80,4% SANTS – MONTJUÏC 249 283 336 368 591 60,6% LES CORTS 111 103 116 153 288 88,2% SARRIÀ – SANT GERVASI 129 148 167 216 372 72,2% GRÀCIA 120 138 158 156 251 60,9% HORTA GUINARDÓ 308 347 394 417 573 37,4% NOU BARRIS 295 300 324 371 486 31,0% SANT ANDREU 236 262 343 382 495 29,6% SANT MARTÍ 444 473 521 552 777 40,8% TOTALS 2.301 2.512 2.853 3.131 4.738 51,3% EN CALÇADA 2005 2006 2007 2008 %08/07 %08/05 CIUTAT VELLA 110 123 135 138 2,2% 25,5% L'EIXAMPLE 299 335 359 378 5,3% 26,4% SANTS – MONTJUÏC 249 283 336 368 9,5% 47,8% LES CORTS 111 103 116 153 31,9% 37,8% SARRIÀ – SANT GERVASI 129 148 167 216 29,3% 67,4% GRÀCIA 120 138 158 156 -1,3% 30,0% HORTA GUINARDÓ 308 347 394 417 5,8% 35,4% NOU BARRIS 295 300 324 371 14,5% 25,8% SANT ANDREU 236 262 343 382 11,4% 61,9% SANT MARTÍ 444 473 521 552 6,0% 24,3% TOTALS 2.301 2.512 2.853 3.131 9,7% 36,1% TARGETES PER P.M.R. 2005 2006 2007 2008 %08/07 %08/05 TOTAL TARGETES EMESES 1.136 1.939 1.618 1.871 15,6% 64,7% FORA DE CALÇADA 2008 BSM 224 SABA 104 FORA DE CALÇADA 2008 2009 BSM 224 206 SABA 104 120 CIUTAT VELLA 110 123 135 138 2,2% 25,5% L'EIXAMPLE 299 335 359 378 5,3% 26,4% SANTS – MONTJUÏC 249 283 336 368 9,5% 47,8% LES CORTS 111 103 116 153 31,9% 37,8% SARRIÀ – SANT GERVASI 129 148 167 216 29,3% 67,4% GRÀCIA 120 138 158 156 -1,3% 30,0% HORTA GUINARDÓ 308 347 394 417 5,8% 35,4% NOU BARRIS 295 300 324 371 14,5% 25,8% SANT ANDREU 236 262 343 382 11,4% 61,9% SANT MARTÍ 4 4 473 521 552 6,0% 24,3% TOTALS 2.301 2.512 2.853 3.131 9,7% 36,1% TARGETES PER P.M.R. 2005 2006 2007 2008 %08/07 %08/05 TOTAL TARGETES EMESES 1.136 1.939 1.618 1.871 15,6% 64,7% FORA DE CALÇADA 2008 BSM 224 SABA 104 Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 26/41 7 Promoure una mobilitat més sostenible Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 27/41 • L‟Ajuntament és membre del Comitè Executiu de les xarxes IMPACTS i POLIS que analitzen tots els aspectes relacionats amb la mobilitat de les diferents ciutats, i com compartir les bones pràctiques implantades a altres ciutats membres. • Participació a la “Xarxa Internacional de Ciutats amb Sistemes de Bicicleta Pública” junt a Lió, París, Londres, Madrid, Milà, Sevilla, Tel-aviv i Washington. • Posada en funcionament del projecte MOVELE, sobre la construcció de 191 punts de recarrega públics per a vehicles elèctrics. • Projecte LIVE, sobre la implementació de vehicle elèctrics a les ciutats: mercat, Infraestructures, Comunicació i sensibilització. • Creació de l‟oficina LIVE de suport al desenvolupament del projecte a Barcelona. • Candidatura al Projecte EVA. Projectes europeus. Mesures per fomentar una mobilitat més sostenible Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 28/41 8 Mantenir la fluïdesa i les velocitats mitjanes a través de la gestió del trànsit Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 29/41 Evolució de la intensitat de trànsit als accessos El trànsit als accessos durant el 2009 es va reduir en un 4,1% a les entrades i un 3,7% a les sortides. Evolució de la intensitat de trànsit a les vies principals Durant l‟any 2009 les vies principals han experimentat una disminució propera al 3% del trànsit. Evolució de la intensitat de trànsit a les rondes Als darrers anys, les rondes de Barcelona no presenten una variació anual del trànsit significativa tot i que la tendència és a decréixer. 2004 2005 2006 2007 2008 2009 %09/08 TOTALS 1.173.014 1.173.779 1.201.723 1.218.934 1.166.382 1.120.823 -3,9% 590.719 591.864 600.785 609.436 584.024 560.095 -4,1% 582.295 581.915 600.938 609.498 582.358 560.728 -3,7%sortida entrada 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 %08/07 TOTALS 1.201.913 1.200.484 1.174.762 1.162.011 1.173.014 1.173.779 1.201.723 1.218.934 1.166.382 -4,3% entrada 604.977 604.365 569.735 574.536 590.719 591.864 600.785 609.436 584.024 -4,2% sortida 596.936 596.118 564.415 565.954 582.295 581.915 600.938 609.498 582.358 -4,5% La gestió del 27,55% de la longitud de carrers de Barcelona, permet donar servei al 82% del trànsit. Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 30/41 Evolució de la velocitat de recorregut Al darrer any ha pujat la velocitat mitjana de recorregut en tots els tipus de vies de la ciutat, una mitjana de 10,3%. VELOCITAT 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 % 09/08 Vies Mar - Muntanya 16,0 15,9 16,7 17,9 16,7 16,6 16,6 17,3 18,5 6,9% Vies Transversals 23,0 23,9 23,8 24,1 23,7 24,2 23,6 24,2 26,9 11,2% Vies Connectivitat externa 22,4 22,1 25,8 24,9 22,1 22,3 22,9 22,9 25,8 12,7% Vies de ciutat 20,2 20,3 21,6 22,0 20,7 20,9 20,8 21,3 23,5 10,3% Rondes 58,9 56,9 56,5 58,8 54,8 54,2 53,3 56,3 59,3 5,3% VELOCITAT veh.privat 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 %08/05 Vies Mar - Muntanya 14,9 16,0 15,9 16,7 17,9 16,7 16,6 16,6 17,3 4,2% 3,6% Vies Transversals 22,8 23,0 23,9 23,8 24,1 23,7 24,2 23,6 24,2 2,5% 2,1% Vies Connectivitat externa 20,8 22,4 22,1 25,8 24,9 22,1 22,3 22,9 22,9 0,0% 3,6% Vies de ciutat 19,3 20,2 20,3 21,6 22,0 20,7 20,9 20,8 21,3 2,4% 2,9% Rondes 59,8 58,9 56,9 56,5 58,8 54,8 54,2 53,3 56,3 5,6% 2,7% Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 31/41 Mesures per millorar la gestió del trànsit •Instal·lació de les connexions entre els elements de regulació del trànsit (panells, càmeres, foto rojo) a través del sistema WIFI (comunicació inalàmbrica). •Renovació de més de 240 cruïlles semafòriques amb el nou sistema d'il·luminació amb tecnologia LED, disminució del consum elèctric, dels costos de manteniment i estalvi energètic. •Creació de noves zones 30 per afavorir la convivència de la bici i altres vehicles motoritzats. •Homologació del nou regulador semafòric de Barcelona. Nou model de semàfor per a la ciutat de Barcelona. Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 32/41 9 Usar l’aparcament com a eina de gestió i millora de la mobilitat Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 33/41 Evolució de l‟oferta d‟aparcament de vehicles en calçada A diferència dels aparcaments per turismes, el nombre de places de motos ha crescut un 53,4% durant el 2009. TIPOLOGIA 2006 2007 2008 2009 %09/08 AREA BLAVA 10.409 10.322 9.791 10.349 5,7% AREA VERDA PREFERENT RESIDENT 27.918 25.184 22.723 35.729 57,2% AREA VERDA EXCLUSIVA RESIDENT 5.566 4.976 4.616 4.541 -1,6% C/D 10.780 12.730 13.123 13.604 3,7% Lliure 138.438 137.119 137.119 121.407 -11,5% En calçada 193.111 190.331 187.372 185.630 -0,9% TIPOLOGIA 2005 2006 2007 2008 %08/07 AREA BLAVA 10.409 10.409 10.322 9.791 -5,1% AREA VERDA PREFERENT RESIDENT 25.363 27.918 25.184 22.723 -9,8% AREA VERDA EXCLUSIVA RESIDENT 8.121 5.566 4.976 4.616 -7,2% C/D 10.440 10.780 12.730 13.123 3,1% Lliure 138.438 138.438 137.119 137.119 0,0% En calçada 192.771 193.111 190.331 187.372 -1,6% MOTOS 47.132 38.234 38.040 42.023 10,5% Al 2009 ha estat l‟any en que s‟han creat més places de la història  22.422 places d‟aparcament en calçada. Equival a pintar 90 places cada dia laborable. ANY places noves places 1998 3390 1999 6640 3250 2000 8.590 1.950 2001 10.138 1.548 2002 12.317 2.179 2003 13.171 854 2004 17.759 4.588 2005 37.162 19.403 2006 38.234 1.072 2007 38.040 -194 2008 42.023 3.983 2009 64.445 22.422 % 09/08 53,4% % 09/06 68,6% Evolució de les places de motos Evolució de l‟oferta d‟aparcament en calçada per a motos Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 34/41 Evolució de la indisciplina d‟estacionament Nota: Els valors mesurats representen el nombre de vehicles estacionats il·legalment cada 100 metres lineals de via. El comportament fluctuant de la indisciplina té una tendència clarament decreixent des del 1996. 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 (i l· le g a ls * 1 0 0 m ) (any) Evolució de l'índex global d'il·legalitat a la xarxa viària bàsica 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 (i l· le g a ls * 1 0 0 m ) (any) Evolució de l'índex global d'il·legalitat a la zona centre Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 35/41 Evolució de l‟oferta d‟aparcament de vehicles fora de calçada L‟estacionament fora de calçada continua amb el seu ritme de creixement estable al voltant del 0,9%, el que s‟ajusta amb la política d‟aparcar fora de la via pública. Parc de vehicles 981.903 (inclou moto). Places fora de calçada: 618.440 (62,98%). TIPOLOGIA 2006 2007 2008 2009 %09/08 %09/06 Veïns 393.508 405.298 411.736 416.112 1,1% 5,7% Públics 145.094 145.696 146.250 147.129 0,6% 1,4% Reservats 51.946 54.361 55.099 55.199 0,2% 6,3% Fora calçada 590.548 605.355 613.085 618.440 0,9% 4,7% FORA DE CALÇADA 2006 2007 2008 2009 %09/08 %09/06 Per a ús públic 132.507 133.108 133.538 134.187 0,5% 1,3% Per a ús privat 458.042 472.247 479.547 484.253 1,0% 5,7% 590.549 605.355 613.085 618.440 0,9% 4,7% TIPOLOGIA 2005 2006 2007 2008 %08/07 Veïns 379.693 393.508 405.298 411.736 1,6% Públics 144.687 145.094 145.696 146.250 0,4% Reservats 50.891 51.946 54.361 55.099 1,4% Fora calçada 575.271 590.548 605.355 613.085 1,3% FORA DE CALÇADA 2005 2006 2007 2008 %08/07 Per a ús públic 132.100 132.507 133.108 133.538 0,3% Per a ús privat 443.172 458.042 472.247 479.547 1,5% Fora calçada 575.272 590.549 605.355 613.085 1,3% FORA de la CALÇADA 566.446 F l L 75.272 EN SÒL PRIVAT 514.850 L I T 23.248 EN SÒL P ÚBLIC 51.596 L LI 2.024 Per a Veïns 371.664 Per a Veïns 9. 93 D’ Ús Públic 92.295 D’Ús Públic 92.664 12.467 Residentssi ts 12.588 Mixtes 39.129 i t s .435 Reservats 50.891 s r ts . 144.687 Aparcaments d’oficines, hospitals, etc. No s’ha actualitzat l’inventari al 2005 0 50.000 100.000 150.000 200.000 250.000 300.000 350.000 400.000 450.000 2006 2007 2008 2009 EVOLUCIÓ DE L'OFERTA D'APARCAMENT FORA DE CALÇADA Veïns Públics Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 36/41 10 Fomentar una distribució urbana de mercaderies adaptada a les noves necessitats Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 37/41 * Sense comptar Carril Multiús. L‟any 2009 s‟han creat 481 noves places per a la càrrega i descàrrega de mercaderies, el que ha suposat un increment del 3,7% respecte al 2008, i un 26,2% respecte al 2006. ANY places noves places 1999 6.856 208 2000 7.112 256 2001 7.452 340 2002 8.432 980 2003 8.950 518 2004 9.177 227 2005 10.440 1.263 2006 10.780 340 2007 12.730 1.950 2008 13.123 393 2009 13.604 481 % 09/08 3,7% % 09/06 26,2% Evolució de les places de C/D. 0 2.000 4.000 6.000 8.000 10.000 12.000 14.000 16.000 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 P la c e s Anys Evolució de les places de C / D Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 38/41 11 Comunicar i sensibilitzar Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 39/41 Font: Departament de Comunicació i Imatge. Actualització de la Guia de la bicicleta Zona BUS Informes d’activitat PUBLICACIONS Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 40/41 2 anys de Bicing Ampliació àrea verda Nou semàfor CAMPANYES Barcelona practica l’econducció Mercè de les persones Ampliació zones 30 Setmana de la bicicleta Seguretat viària per a vianants Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 41/41 Inauguració de l’Oficina de la bicicleta Premi Barcelona de seguretat viària. Memorial M. Àngels Jiménez Fòrum Barcelona de seguretat viària ACTES DIVULGATIUS WEBS Web de mobilitat i de l'Àrea Verda Indicadors bàsics i balanç de mobilitat 2009 42/41