10 ESTADÍSTIQUES DE TURISME A BARCELONA Estadísticas de turismo en Barcelona Barcelona Tourism Statistics Síntesi Edita: Turisme de Barcelona. Abril 2011 Col·laboren / Colaboran / With the support: Consultores especialitzades en turisme / Consultoras especializadas en turismo / Consulting companies specialized in tourism. BRIC Global, Instituto DYM i Tea-Cegos Consultur. Institucions / Instituciones / Institutions: Diputació de Barcelona i Gremi d’Hotels de Barcelona. Disseny: Postdata, disseny i comunicació Fotografies / fotografías / photographs: Espai d’Imatge, P. Vivas-Triangle Postals Paper 100% recycled D.L.: B-18.028-2011 ÍNDEX Índice - Index pÀg TurIsmE DE BarcEloNa 5 1 INformacIÓ gENEral soBrE BarcEloNa 6 Información general sobre Barcelona General information about Barcelona 2 caracTErÍsTÍquEs DE la DEmaNDa 7 Características de la demanda Characteristics of the demand 3 ofErTa hoTElEra 8 Oferta hotelera Hotel capacity 4 pErfIl DEl TurIsTa 9 Perfil del turista Tourist’s profile 5 valoracIÓ DE BarcEloNa 11 Valoración de Barcelona Evaluation of Barcelona 6 TurIsmE DE rEuNIoNs: coNgrEssos, coNvENcIoNs I INcENTIus 12 Turismo de reuniones: Congresos, convenciones e incentivos Meetings and incentives: Congresses, corporate meetings and incentives 7 proDucTEs I sErvEIs DE TurIsmE DE BarcEloNa 13 Productos y servicios de Turisme de Barcelona Products and services of Turisme de Barcelona 8 aEroporT, porT I avE 15 Aeropuerto, puerto y AVE Barcelona airport, port & High-Speed Train 9 usuarIs als llocs D’INTErÈs 16 Usuarios a los lugares de interés Visitors to places of interest 10 posIcIoNamENT INTErNacIoNal 17 Posicionamiento internacional Position worldwide 11 mEToDologIa 18 Metodología Methodology 2010 ESTADÍSTIQUES DE TURISME A BARCELONA Estadísticas de turismo en Barcelona Barcelona Tourism Statistics Publicació elaborada per Turisme de Barcelona que recull les principals dades estadístiques de l’activitat turística a la ciutat de Barcelona. Més informació a: www.barcelonaturisme.cat/estadistiques Publicación elaborada por Turisme de Barcelona con los principales datos estadísticos de la actividad turística en la ciudad de Barcelona. Más información en: www.barcelonaturisme.cat/estadisticas This statistical report produced by Turisme de Barcelona contains the most important statistical data relating to tourism in the city of Barcelona. Further information: www.barcelonaturisme.cat/statistics Panoràmica de l’Eixample TURISME DE BARCELONA El Consorci Turisme de Barcelona és l’entitat de promoció turística de la ciutat de Barcelona, creada el 1993 per l’Ajuntament de Barcelona, la Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona i la Fundació Barcelona Promoció. Participada a parts iguals per l’Administració local i pel sector privat, treballa per captar activitat turística cap a la ciutat de Barcelona. Executa cada any al voltant de 400 accions de promoció, seleccionades en base a la segmentació de mercats, tant per països com per tipologies turístiques. Compta amb la col·laboració directa de 700 empreses del sector, els “membres” de Turisme de Barcelona, que aporten finançament i know-how al consorci. El Consorcio Turisme de Barcelona es la entidad de promoción turística de la ciudad de Barcelona, creada el 1993 por el Ayuntamiento de Barcelona, la Cámara Oficial de Comercio, Industria y Navegación de Barcelona y la Fundación Barcelona Promoció. Participada a partes iguales por la Administración local y por el sector privado, trabaja para captar actividad turística hacia la ciudad de Barcelona. Ejecuta cada año alrededor de 400 acciones de promoción, seleccionadas en base a la segmentación de mercados, tanto por países como por tipologías turísticas. Cuenta con la colaboración directa de 700 empresas del sector, los “miembros” de Turisme de Barcelona, que aportan financiación y know-how al consorcio. The Turisme de Barcelona consortium is the organisation responsible for promoting Barcelona as a tourist destination. It was founded in 1993 by Barcelona Municipal Council, the Barcelona Chamber of Commerce, Industry and Shipping and the Barcelona Promoció Foundation. Local government and the private sector hold an equal share in the organisation which works to attract tourists to Barcelona. Every year Turisme de Barcelona carries out some 400 promotional activities, selected according to market segmentation, by countries or tourist typologies. It is helped in this endeavour by 700 direct associates in the form of businesses from the sector, the “members” of Turisme de Barcelona which provide the consortium with funding and know-how. 5 1INformacIÓ gENEral soBrE BarcEloNa Información general sobre Barcelona general information about Barcelona Població a la ciutat (01.01.2010) Altres celebracions Población en la ciudad Otras celebraciones / Other holidays City’s population 1.619.337 6 de gener, Diada de Reis; Setmana Santa (segons calendari); 23 d’abril, Sant Jordi, dia del Població Àmbit Metropolità llibre i de la rosa; 23 i 24 de juny, Revetlla i festa Población Región Metropolitana de Sant Joan; Estiu: Festival de Barcelona Grec; 2ª quinzena d’agost, festes majors de Gràcia Population of Metropolitan Area 5.012.961 i Sants; 11 de setembre, Diada Nacional de Catalunya; Desembre, Fira de Santa Llúcia. Població de Catalunya (01.01.2010) 6 de enero, Día de Reyes; Semana Santa (según Población de Catalunya calendario); 23 de abril, Sant Jordi, día del libro y Population of Catalonia 7.512.381 de la rosa; 23 y 24 de junio, verbena y fiesta de San Juan; Verano: Festival de Barcelona Grec; 2ª Superfície de la ciutat quincena de agosto, fiestas mayores de Gràcia Superficie de la ciudad y Sants; 11 de septiembre, Diada Nacional de City’s surface area 101,4 Km2 Catalunya; Diciembre, Feria de Santa Llúcia. 6th January, Three Kings Day; Holy Week Altitud (according to the calendar); 23rd April, Sant Jordi, Book and Rose Day; 23rd and 24th June, Altitud / Altitude (plaça de Sant Jaume) 13 m festival of Sant Joan (Midsummer’s Night); Longitud de platges Summer: Barcelona Grec Festival; 2nd fortnight in August, main festivals in the Gràcia and Sants Longitud de playas districts; 11th September, La Diada (Catalan Total length of beaches 4,58 km National Day); December, Santa Llúcia Fair. Jardins i parcs urbans 9 Edificis declarats “Patrimoni de la Jardines y parques urbanos Humanitat” per la UNESCO Gardens and urban parks 71 9 Edificios declarados “Patrimonio de la Humanidad” por la UNESCO Temperatura mitjana màxima / mínima 9 Buildings on UNESCO’s World Heritage list Temperatura media máxima / mínima Casa Batlló, Casa Milà La Pedrera, Maximum / minimum average Casa Vicens, Cripta de la Colònia Güell, Hospital de temperature 20,0 ºC / 14,3 ºC la Santa Creu i Sant Pau, Palau Güell, Palau de la Música Catalana, Park Güell, Sagrada Família. Nombre de fires i salons “Patrimoni Cultural Immaterial de la Número de ferias y salones Humanitat” per la UNESCO Trade fairs 41 “Patrimonio Cultural Immaterial de la Humanidad” por la UNESCO Nombre de museus i espais d’exposició On UNESCO’s “Intangible Cultural Heritage of Número de museos y espacios de exposición Humanity” list Museums and exibition spaces 66 “Els Castells” / Human towers Dieta mediterrània / Dieta Mediterránea / Idiomes català/castellà Mediterranean Diet Idiomas catalán/castellano Language Catalan/Spanish Turisme de Barcelona www.barcelonaturisme.cat Moneda / Currency Euro www.visitbarcelona.com Twitter: @BarcelonaTurism Festivitats locals Festividades locales/Local holiday Ajuntament de Barcelona Pasqua Granada/Pascua Granada/Pentecost: www.bcn.cat segons calendari/según calendario /according www.turismebcn2015.cat to calendar La Mercè: 24 de setembre/ Cambra de Comerç 24 de septiembre/ September 24th www.cambrabcn.cat Font: Elaboració pròpia a partir de dades de l’Ajuntament de Barcelona, l’INE, l’IDESCAT, l’ICUB, Fira de Barcelona. 6 2 c aracTErÍsTIquEs DE la DEmaNDa características de la demanda characteristics of the demand Nombre de turistes i pernoctacions en hotels Número de turistas y pernoctaciones en hoteles Number of tourists and overnights in hotels 1990 2007 2008 2009 2010 Turistes Turistas - Tourists 1.732.902 7.108.393 6.659.075 6.476.033 7.133.524 Pernoctacions Pernoctaciones - Overnights 3.795.522 13.620.347 12.485.198 12.817.170 14.047.396 Font - Fuente - Source: Gremi d’Hotels de Barcelona per a / para / for Turisme de Barcelona. Tea-Cegos Consultur tractament de les dades / tratamiento de los datos / data processing (2010). Percentatge mensual de pernoctacions en hotels Porcentaje mensual de pernoctaciones en hoteles Monthly percentage of overnights in hotels Gener Febrer Març Abril Maig Juny 4,8 5,9 7,8 8,6 9,3 7,8 Juliol Agost Setembre Octubre Novembre Desembre 10,6 10,4 9,7 10,2 7,8 7,1 Font - Fuente - Source: Gremi d’Hotels de Barcelona per a / para / for Turisme de Barcelona. Tea-Cegos Consultur tractament de les dades / tratamiento de los datos / data processing (2010). Percentatge d’ocupació sobre habitacions i places hoteleres Porcentaje de ocupación sobre habitaciones y plazas hoteleras Average room and bed occupancy in hotels 1990 2007 2008 2009 2010 Habitacions Habitaciones - Rooms 71,0 79,7 76,3 72,4 74,8 Places Plazas - Beds 58,0 70,2 63,6 59,9 62,8 Font - Fuente - Source: Gremi d’Hotels de Barcelona i / y / and Turisme de Barcelona. Tea-Cegos Consultur tractament de les dades / tratamiento de los datos / data processing (2010). Estada mitjana en hotels Estancia media en hoteles / Average hotel stay 1990 2007 2008 2009 2010 Nombre de nits Noches - Nights 2,19 1,92 1,87 1,98 1,97 Font - Fuente - Source: Gremi d’Hotels de Barcelona per a / para / for Turisme de Barcelona. Tea-Cegos Consultur tractament de les dades / tratamiento de los datos / data processing (2010). Grau de repetitivitat (%) Grado de repetitividad (%) / Average number of visits (%) 1990 2007 2008 2009 2010 1a Visita 1st Visit 20,9 41,5 41,0 48,1 43,3 2a Visita 2nd Visit 9,9 13,0 18,4 17,1 23,5 3 o + visites 3 or + visits 69,2 44,5 36,7 29,7 29,9 NS - NC - 1,0 3,9 5,1 3,3 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Font - Fuente - Source: Instituto DYM per a / para / for Turisme de Barcelona. 7 3 ofErTa hoTElEra oferta hotelera hotel capacity Nombre d’establiments hotelers N úmero de establecimientos hoteleros / Number of hotels 31/12/90 31/12/07 31/12/08 31/12/09 31/12/10 >2010* H5* 9 16 19 20 21 27 H4* 30 115 120 125 130 155 H3* 45 98 105 107 111 121 H2* 14 35 36 36 34 34 H1* 20 31 32 33 32 33 A determinar - - - - - 4 Total hotels 118 295 312 321 328 374 Nombre d’habitacions Número de habitaciones / Number of rooms 31/12/90 31/12/07 31/12/08 31/12/09 31/12/10 >2010* H5* 2.094 4.028 4.322 4.515 4.637 5.173 H4* 2.961 13.856 14.482 15.614 16.192 18.390 H3* 3.492 6.922 7.368 7.523 7.942 8.763 H2* 853 1.954 2.054 2.068 1.869 1.869 H1* 865 1.046 1.066 1.213 1.136 1.386 A determinar - - - - - 226 Total habitacions 10.265 27.806 29.292 30.933 31.776 35.807 Nombre de places Número de plazas / Number of beds 31/12/90 31/12/07 31/12/08 31/12/09 31/12/10 >2010* H5* 3.979 7.954 8.487 8.853 9.083 10.110 H4* 5.302 27.224 28.486 30.772 32.189 36.455 H3* 6.375 13.283 14.213 14.612 15.221 16.797 H2* 1.466 3.650 3.828 3.845 3.354 3.354 H1* 1.447 1.925 1.970 2.249 2.095 2.570 A determinar - - - - - 435 Total places 18.569 54.036 56.984 60.331 61.942 69.721 Previsió d’evolució del nombre d’habitacions Previsión de evolución del número de habitaciones Forecast evolution of the number of rooms Font/Fuente/Source: Turisme de Barcelona i/y/and BRIC Global (“Informe del mercado de Hoteles de Barcelona”). Dades a la Ciutat de Barcelona. / Datos de Ciudad de Barcelona. / Barcelona city data. *Previsió/Previsión/Forecast 8 20.000 4* 15.000 10.000 3* 5.000 5* 2* 0 1* 2008 2009 2010 2011 2012 2013 20000 1* 15000 2* 3* 10000 4* 5* 5000 0 31/12/08 31/12/09 31/12/10 31/12/11 31/12/12 31/12/13 4 pErfIl DEl TurIsTa perfil del turista Tourist’s profile Turistes segons motiu de viatge Turistas según motivo del viaje / Tourists according to purpose of visit 1990% 2007% 2008% 2009% 2010% 2010 Vacacional Vacacional - Vacation 22,7 48,0 48,1 50,0 50,1 3.573.896 Professional Profesional - Professional 69,1 49,0 48,4 41,9 42,0 2.996.080 Altres Otros - Others 8,2 3,0 3,5 8,1 7,9 563.548 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 7.133.524 Turistes segons nacionalitat Turistas según nacionalidad / Tourists by country of origin 2008% 2009% 2010% 2010 Estat espanyol / Spain 29,2 31,1 27,7 1.973.487 Catalunya 7,8 8,2 7,2 514.549 Madrid 6,6 7,1 7,1 504.187 Andalusia 2,6 2,6 2,4 172.051 País Valencià 2,4 2,5 2,1 152.533 Altres / Others 9,8 10,7 8,9 630.167 Europa (sense Estat espanyol / Spain not included) 51,0 48,7 49,5 3.529.585 França / France 6,8 7,7 8,0 567.287 Itàlia / Italy 8,2 8,4 7,9 563.666 Regne Unit / United Kingdom 10,1 8,1 7,5 531.952 Alemanya / Germany 5,2 5,2 5,1 361.358 Altres Europa / Other Europe 20,7 19,3 21,0 1.505.322 Altres països 19,8 20,2 22,8 1.630.452 EUA / USA 7,0 7,4 7,7 549.137 Resta d’Amèrica / Rest of America 4,7 4,9 6,5 464.116 Japó / Japan 2,0 2,1 2,1 151.236 Resta del món / Rest of the World 6,1 5,8 6,5 465.963 Total 100,0 100,0 100,0 7.133.524 Font: Elaboració pròpia a partir de dades de l’Idescat i de l’Enquesta d’Ocupació Hotelera de l’INE. Fuente: Elaboración propia a partir de datos del Idescat y de la Encuesta de Ocupación Hotelera del INE. Source: Own elaboration based on data from Indescat and INE. Despesa internacional per països amb targeta de crèdit Gasto internacional por países con tarjeta de crédito Internacional credit-card spending by countries Despesa € 2010 % sobre total % Incre. any anterior 1. França / France 311.134.394 19,4 13,3 2. EUA / USA 149.141.235 9,3 21,1 3. Itàlia / Italy 145.489.395 9,1 16,9 4. Regne Unit / United Kingdom 126.369.391 7,9 -13,1 5. Alemanya / Germany 96.183.176 6,0 -10,2 Total (totes nacionalitats) 1.602.959.207 100,0 14,47 Font: Elaboració pròpia a partir de dades de despesa internacional amb targetes de crèdit Visa i Mastercard facilitades per Catalunya Caixa. No inclou les targetes canalitzades a travès del grup 4B. Fuente: Elaboración propia a partir de datos de gasto internacional con tarjetas de crédito Visa y Mastercard facilitados por Catalunya Caixa. No incluye las tarjetas canalizadas a través del grupo 4B. Source: Own elaboration based on data from Catalunya Caixa. Spending with Visa and Mastercard credit cards, does not include cards processed through the 4B group. 9 Turistes segons el gènere (%) Turistas según género (%) Tourist according to gender (%) 1990 2007 2008 2009 2010 Homes - Hombres - Male 80,0 63,1 60,2 60,1 60,4 Dones - Mujeres - Female 20,0 36,9 39,8 39,9 39,6 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Font - Fuente - Source: Instituto DYM per a / para / for Turisme de Barcelona. Turistes segons edat (%) Turistas según edad (%) Tourists according to age (%) 1990 2007 2008 2009 2010 15-17 anys 1,7 0,6 0,7 0,5 0,6 18-24 anys 6,8 5,2 3,8 2,9 3,3 25-34 anys 29,3 24,3 20,8 19,9 21,6 35-44 anys 43,9 37,7 37,4 38,5 34,4 45-54 anys 17,5 25,2 26,7 27,4 27,7 Més de 55 anys 0,8 7,0 10,6 10,8 12,4 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Font - Fuente - Source: Instituto DYM per a / para / for Turisme de Barcelona. Mitjà de transport utilitzat (%) Medio de transporte utilizado (%) Means of transport (%) 1990 2007 2008 2009 2010 Avió - Avión - Plane 61,4 86,6 79,2 74,5 75,8 Cotxe - Coche - Car 22,8 7,0 9,5 9,2 8,4 Ferrocarril - Ferrocarril - Train 11,0 2,8 7,7 12,3 11,2 Autocar - Autocar - Bus 2,8 2,5 2,5 3,1 3,8 Altres - Otros - Others 2,0 1,1 1,1 0,9 0,8 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Font - Fuente - Source: Instituto DYM per a / para / for Turisme de Barcelona. Nau central de la Sagrada Família 10 5 valoracIÓ DE BarcEloNa valoración de Barcelona Evaluation of Barcelona Opinió sobre diferents aspectes de Barcelona (en una escala d’1 a 10) Opinión sobre diferentes aspectos de Barcelona (en una escala de 1 a 10) Opinion about different aspects of Barcelona (on a scale of 1 to 10) 2010 1. Oferta arquitectònica Oferta arquitectónica - Architecture 8,75 2. Oferta cultural Oferta cultural - Culture 8,36 3. Oci i entreteniment Ocio y entretenimiento - Leisure and entertainment 8,10 4. Infraestructures Infraestruturas - Infrastructures 8,06 5. Oferta hotelera Oferta hotelera - Hotels 7,97 6. Oferta comercial Oferta comercial - Shopping 7,94 7. Caràcter dels ciutadans Carácter de los ciudadanos - Character of the local people 7,90 8. Transports públics Transporte público - Public transport 7,87 9. Senyalització i informació Señalización e información - Signane and information 7,84 10. Oferta restaurants Oferta restaurants - Restaurants 7,83 11. Qualitat/preu oferta hotelera Calidad/precio oferta hotelera - Value for money hotels 7,83 12. Qualitat/preu oferta comercial Calidad/precio oferta comercial - Value for money of shopping 7,80 13. Qualitat/preu oferta restauració Calidad/precio oferta restauración - Value for money of restaurants 7,75 14. Neteja general Limpieza general - General cleanliness 7,45 15. Oferta bars Bares - Bars 7,41 16. Qualitat/preu bars Calidad/precio bares - Value for money of bars 7,38 17. Contaminació atmosfèrica Contaminación atmosférica - Atmospheric pollution 7,05 18. Seguretat ciutadana Seguridad ciudadana - Safety in the city 6,90 19. Sorolls Ruidos - Noise 6,90 Valoració global Valoración global - Global assessment 8,14 Font - Fuente - Source: Instituto DYM per a / para / for Turisme de Barcelona. 11 TurIsmE DE rEuNIoNs: 6 coNgrEssos, coNvENcIoNs I INcENTIus Turismo de reuniones: congresos, convenciones e incentivos c ongresses, corporate meetings and incentive Nombre de reunions Número de reuniones Number of meetings 1990 2007 2008 2009 2010 Congressos 221 340 383 294 310 Jornades i cursos 108 n.d. 286 215 226 Convencions i incentius 44 1.435 1.813 1.348 1.602 Total reunions 373 1.775 2.482 1.857 2.138 Nombre de delegats Número de delegados Number of delegates 1990 2007 2008 2009 2010 Congressos 72.385 394.689 340.527 342.801 302.561 Jornades i cursos 22.675 n.d. 43.234 38.943 43.120 Convencions i incentius 10.364 235.015 312.141 194.413 271.152 Total delegats 105.424 629.704 695.902 576.157 616.833 Nombre de reunions segons l’origen Número de reuniones según el origen Number of meetings nationwide and worldwide Congressos Jornades Convencions Total % i cursos i incentius Estat espanyol 71 103 452 626 29,3 Internacional 239 123 1.144 1.506 70,4 N.d. 0 0 6 6 0,3 Total 310 226 1.602 2.138 100,0 Nombre de delegats segons l’origen Número de reuniones según el origen Number of delegates participating in meetings. Narionwide and worldwide Congressos Jornades Convencions Total % i cursos i incentius Estat espanyol 23.597 20.029 52.193 95.819 15,5 Internacional 278.964 23.091 217.984 520.039 84,3 N.d. 0 0 975 975 0,2 Total 302.561 43.120 271.152 616.833 100,0 Font: Informe “Estadístiques de reunions: congressos, convencions i incentius a Barcelona 2010” elaborat pel Barcelona Convention Bureau de Turisme de Barcelona. Fuente: Informe “Estadísticas de reuniones: congresos, convenciones e incentivos en Barcelona 2010” elaborado por el Barcelona Convention Bureau de Turisme de Barcelona. Source: “Congress Statistics Barcelona 2010” gathered by the Barcelona Convention Bureau. Nota: Ampliació de la mostra al 2008 / Ampliación de la muestra en el 2008 / Expansion of the sample in 2008. 12 7 proDucTEs I sErvEIs productos y servicios products and facilities de/of Turisme de Barcelona Nombre d’usuaris del Barcelona Bus Turístic Número de usuarios del Barcelona Bus Turístic Number of Barcelona Bus Turístic clients 1990 2007 2008 2009 2010 Barcelona Bus Turístic 23.759 2.181.599 2.076.785 1.913.419 1.925.226 N ombre de Barcelona Card venudes Número de Barcelona Card vendidas N umber of Barcelona Card sold 1998 2007 2008 2009 2010 Barcelona Card 10.218 129.119 127.632 124.745 130.777 Nombre d’usuaris del Barcelona Walking Tours Número de usuarios del Barcelona Walking Tours Number of Barcelona Walking Tours clients 1998 2007 2008 2009 2010 Barcelona Walking Tours 1.500 17.509 15.736 16.916 15.201 N ombre de consultes i persones als punts d’informació turística N úmero de consultas y personas en los puntos de información turística N umber of enquiries and people at tourist information points Punts d´informació Consultes % Persones % Puntos de información - Information points Consultas - Enquiries Personas - People Total Cabines*- Cabinas*- Information* 1.690.801 50,3 1.510.102 53,1 Oficines Pl. Catalunya 570.801 17,0 441.212 15,5 Oficinas-Offices Aeroport 512.111 15,3 432.901 15,3 Sants 231.408 6,9 164.350 5,8 Moll Adossat** 185.320 5,5 156.312 5,5 Pl. Sant Jaume 101.206 3,0 85.302 3,0 Infopista 8.140 0,2 6.715 0,2 Telèfon turístic Teléfono turístico - Call centre 23.739 0,7 15.826 0,6 Correu Correo - Mail 4.728 0,1 3.940 0,1 Correu electrònic Correo electrónico - E-mail 33.264 1,0 26.757 0,9 Total 3.361.518 100,0 2.843.417 100,0 * Cabines: Estació del Nord, Rambla, Colom, Catalunya Nord, Catalunya Sud, Sagrada Familía, Plaça Espanya, E stació de Sants i Bergara. ** Moll Adossat: Mostrador WTC nord i sud, i terminals A, B, C i D. Obert els dies d’escales de creuers - Abierto los d ías de escala de cruceros - Open during transit calls. 13 La província de Barcelona contempla, a més de la ciutat, tres marques turístiques: Costa de Barcelona-Maresme, Catalunya Central i Costa Barcelona-MMP*, amb punts d’atracció turística internacional com Sitges, platges del Maresme, Montserrat i un ampli nombre de parcs naturals. Una oferta diversificada que complementa la de la capital. La provincia de Barcelona contempla, además de la ciudad, tres marcas turísticas: Costa de Barcelona-Maresme, Cataluña Central y Costa de Barcelona-MMP*, con puntos de atracción turística internacional como Sitges, playas del Maresme, Montserrat y un amplio número de parques naturales. Una oferta diversificada que complementa la de la capital. The province of Barcelona includes, in addition to the city, three areas of interest to tourists: Costa de Barcelona-Maresme, Catalunya Central and Costa Barcelona-MMP*, with international tourist attractions such as Sitges, the Maresme beaches, Montserrat and a large number of nature reserves. A wide- ranging offer to complement that of the capital. *Costa de Barcelona, Mar, Modernisme i Penedès (MMP) Demanda / Demand Nombre de turistes a la província de Barcelona* Número de turistas en la provincia de Barcelona* Number tourists in the province of Barcelona* 2002 2007 2009 2010 Hotels 2.225.465 2.297.007 2.781.027 3.051.771 Rural 37.774 75.356 82.040 84.468 Campings / Campsites 668.469 762.698 709.954 660.404 *Sense considerar la ciutat de Barcelona / Sin considerar la ciudad de Barcelona / Not including the city of Barcelona Font / Fuente / Source: Institut Nacional d’Estadística (INE) i / y / and Direcció General de Turisme. Oferta d’allotjament / Oferta de alojamiento / Accommodation Nombre de places a la província de Barcelona* Número de plazas en la provincia de Barcelona* Number of beds in the province of Barcelona* 31/12/02 31/12/07 31/12/09 31/12/10 Hotels 55.202 54.725 61.881 65.379 Rural 1.704 3.431 3.973 4.201 Campings / Campsites 46.278 38.190 33.505 35.198 *Sense considerar la ciutat de Barcelona / Sin considerar la ciudad de Barcelona / Not including the city of Barcelona Font / Fuente / Source: Institut Nacional d’Estadística (INE) i / y / and Direcció General de Turisme. Impacte econòmic / Impacto económico / Economic impact Impacte econòmic del turisme a la província de Barcelona* (estimació al % PIB) Impacto económico del turismo en la província de Barcelona* (estimación al % PIB) Economic impact of tourism in the province of Barcelona* (estimated % of GDP) 2005 2006 2007 2008 Catalunya Central 7,8 8,0 8,2 8,6 Costa de Barcelona - MMP 10,0 10,2 10,4 10,6 Costa de Barcelona - Maresme 12,7 13,2 13,4 14,0 Pirineus** 9,0 8,9 9,1 10,1 *Sense considerar la ciutat de Barcelona / Sin considerar la ciudad de Barcelona / Not including the city of Barcelona. ** Nomes comarca del Berguedà / Sólo la comarca del Berguedà / Only includes the comarca of Berguedà Font / Fuente / Source: Institut Nacional d’Estadística (INE) i / y / and Direcció General de Turisme. Més informació a / Más información en / Further information: www.diba.cat/turismelocal 8 aEroporT, porT I avE aeropuerto, puerto y avE airport, port and high-speed Train Passatgers a l’aeroport de Barcelona Pasajeros en el aeropuerto de Barcelona / Barcelona airport passenger traffic 1990 2007 2008 2009 2010 Total passatgers 9.048.657 32.898.249 30.272.084 27.421.682 29.209.595 Estat espanyol* 5.655.483 10.440.389 9.163.510 8.153.683 8.571.783 Internacional 3.393.174 17.679.482 17.691.563 16.236.784 17.573.770 Regular BCN-MAD n.d. 4.778.378 3.417.011 3.031.215 3.064.042 Font - Fuente - Source: Aeroport de Barcelona. Dades provisionals - Datos provisionales - Provisional data. * Resta d’Estat espanyol sense sumar els Regulars BCN-MAD. Resto de Estado español sin sumar los Regulares BCN-MAD. Passengers from the rest of Spain not including Regular BCN-MAD passengers. Viatgers de l’AVE / Viajeros del AVE / High-Speed Train travelers 2008 2009 2010 Viatgers AVE Barcelona - Madrid 2.001.724 2.674.039 2.562.633 Font - Fuente - Source: RENFE Inclou ambdues direccions. 2008: del 20 de febrer al 31 de desembre. Incluye ambas direcciones. 2008: del 20 de febrero al 31 de diciembre. Includes both directions. 2008: from 20th February to 31st December. Passatgers de creuers / Pasajeros en cruceros / Cruise passengers 1990 2007 2008 2009 2010 Total passatgers creuers 115.137 1.768.306 2.069.651 2.151.465 2.350.283 Embarcament - Boarding n.d. 483.527 572.709 592.992 632.443 Desembarcament - Disembarking n.d. 486.324 571.419 587.247 633.170 Trànsit - Transit n.d. 798.455 925.523 971.226 1.084.670 Creuers - Cruises 207 817 887 799 841 Font - Fuente - Source: Port de Barcelona. Passatgers de ferri / Pasajeros de ferry / Ferry passengers 1990 2007 2008 2009 2010 Total passatgers ferri n.d. 1.114.026 1.162.422 1.050.267 1.096.515 Font - Fuente - Source: Port de Barcelona Trajectes 2010 - Trayectos 2010 - Routes 2010: Trasmediterranea i Balearia: Palma de Mallorca, Eivissa i Menorca. Grimaldi Lines: Civitavecchia, Porto Torres i Livorno. Grandi Navi Veloci: Gènova i Tànger. Mercat de la Boqueria 15 9 usuarIs als llocs D’INTErÈs usuarios a los lugares de interés visitors to places of interest 2009 2010 1 EIA Pr Temple Expiatori de la Sagrada Família 2.321.539 2.317.349 2 MC Pr CosmoCaixa Barcelona 2.082.154 2.128.453 3 MC Pr L’Aquàrium de Barcelona 1.604.386 1.660.261 4 CE Pr CaixaFòrum Barcelona 1.757.547 1.552.110 5 EIA P Castell de Montjuïc 931.809 1.371.355 6 MC P Museu Picasso 1.313.114 1.369.187 7 MC Pr Museu F.C. Barcelona President Nuñez 1.089.925 1.311.638 8 TS P Telefèric de Montjuïc 1.138.573 1.182.528 9 MC P Fundació Joan Miró 1.002.429 1.102.558 10 MC P Parc Zoològic de Barcelona 1.049.422 1.054.885 11 CE Pr La Pedrera de Catalunya Caixa 1.242.184 1.022.887 12 Ell P Poble Espanyol de Barcelona 1.112.785 936.455 13 MC P Museu Nacional d’Art Catalunya (MNAC) 1.086.718 897.179 14 MC P Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) 690.646 746.592 15 EIA Pr Casa Batlló 628.274 673.786 16 MC P Museu d’Història de Barcelona. MUHBA*. 377.886 653.707 17 CE P Palau Robert 418.896 506.357 18 MC P Museu Marítim de Barcelona. MMB 673.042 432.002 19 EIA Pr Casa-Museu Gaudí (Park Güell) 413.423 412.054 20 Ell P Parc d’Atraccions Tibidabo 617.932 402.009 21 MC Pr Fundació Fran Daurel 281.236 392.193 22 CE P Centre de Cultura Comtemporània de Barcelona. CCCB 416.441 359.964 23 TS P Funicular del Tibidabo 336.656 352.763 24 TS P Tramvia Blau 323.352 310.721 25 EIA P Temple d’August. MUHBA 287.533 307.026 26 MC P Museu d’Història de Catalunya 321.596 306.256 27 MC Pr Museu Egipci de Barcelona 312.631 305.128 28 CE P Arts Santa Mònica 75.563 264.572 29 MC Pr Museu de Cera de Barcelona 195.065 198.972 30 MC P Disseny HUB Barcelona. DHUB 163.453 198.778 31 Ell Pr Imax 355.000 192.167 32 EIA P/Pr Palau de la Música Catalana (visites limitades) 192.531 189.439 33 MC Pr Museu de la Xocolata 112.310 179.918 34 Ell P Parc del Laberint (entrades venudes) 172.625 174.182 35 MC P Museu Olímpic i de l’Esport Joan Antoni Samaranch 61.516 146.810 36 Ell P Mirador de Colom 132.243 127.682 37 MC P Museu de Ciències Naturals de Barcelona. MCNB* 268.994 113.881 38 MC P Museu dels Autòmats del Tibidabo 121.853 99.939 39 CE P La Virreina. Centre de la Imatge 71.134 86.353 40 MC P Museu de Ceràmica 90.573 85.343 41 EIA P Pavelló Mies van der Rohe 84.875 83.560 42 MC P Fundació Antoni Tàpies* 2.167 81.727 43 EIA P Palau Güell* 162.805 62.103 44 CE P La Capella 41.902 57.145 45 MC P Museu de la Música 72.672 54.159 46 MC P Museu Etnològic de Barcelona 43.281 47.398 47 MC P Museu Barbier-Mueller d’Art Precolombí 31.289 34.053 48 Altres1 210.423 202.656 TOTAL 26.494.403 26.748.240 F ont: Elaboració pròpia a partir de dades facilitades per l’ICUB i equipaments / Fuente: Elaboración propia a partir de datos facilitados por el ICUB y equipamientos./ Source: Own elaboration based on data provided by the ICUB and the attractions themselves. Usuaris de les exposicions, activitats i serveis / Usuarios de las exposiciones, actividades y servicios / Exhibitions visitors and users of the activities and services. * Equipament parcialment tancat / Equipamiento parcialmente cerrado / Attraction parcially closed. 1 Altres: M. de l’Eròtica, M. d’Arqueologia de Catalunya, Arxiu Fotogràfic, Gran Teatre del Liceu, F. Vila Casas, F. Francisco Godia, F. Suñol, Hospital de Sant Pau, M. Modernisme Català, Torre de Collserola, M. Frederic Marès, M. del Perfum, Pavellons Güell i Palau Montaner. MC: Museus i col·leccions / Museos y colecciones / Museums and collections. CE: Centres d’exposicions / Centros de exposiciones / Exhibition centres. EIA: Espais d’Interès Arquitectònic / Espacios de Interés Arquitectónico / Places of Architectural Interest. Ell: Espais de lleure / Espacios lúdicos / Leisure attractions P: Públic / público / public. Pr: Privat / privado / private. 16 10 posIcIoNamENT INTErNacIoNal posicionamiento internacional position worldwide R ànquing de les principals ciutats turístiques europees Ránking de las principales ciudades turísticas europeas Barcelona in relation to other European tourist cities Turistes 2005 2009 % var. 1 Londres 24.500.000 24.900.000 1,63 2 París 15.399.820 14.416.395 -6,39 3 Berlín 6.464.522 8.262.957 27,82 4 Roma* 10.198.745 7.737.404 - 5 Madrid 5.912.310 7.175.184 21,36 6 Barcelona 5.656.848 6.476.033 14,48 Turistes internacionals 2005 2009 % var. 1 Londres 13.820.000 14.100.000 2,03 2 París 9.013.611 7.905.399 -12,29 3 Roma* 5.396.852 4.795.229 - 4 Barcelona 3.913.766 4.464.683 14,08 5 Praga 3.725.180 3.811.059 2,31 6 Amsterdam 3.894.000 3.689.100 -5,26 Font: elaboració pròpia a partir de dades del TourMIS i altres fonts. Fuente: elaboración propia a partir de datos del TourMIS y otras fuentes. Source: Own elaboration based on data provided by TourMIS and other sources. Altres fonts d’interès: “ECM Benchmarking Report 2010” / Otras fuentes de interés: “ECM Benchmarking Report 2010” / Additional information: “ECM Benchmarking Report 2010”. Notes / Notas / Notes: París, Madrid, Barcelona i Amsterdam: Turistes en hotels i similars. Madrid considera les pensions com hotels (dades INE). / Turistas en hoteles y similares. Madrid considera las pensiones como hoteles (datos INE). / Tourists in hotels and similar establishments. Madrid classes boarding houses as hotels (INE data). Berlín i Praga: Turistes en tot tipus d’allotjament de pagament. / Turistas en todo tipo de alojamientos de pago / Tourists in all types of paid accommodation. Londres: Turistes en tot tipus d’allotjament (inclou visites a amics i familiars) a la ciutat i l’Àrea Metropolitana. / Turistas en todo tipo de alojamiento (incluye visitas a amigos y familiares) en la ciudad y el Área Metropolitana. / Tourists in all types of accommodation (including visits to friends and relatives) in the city and the metropolitan area. *Roma: 2005, turistes en tot tipus d’allotjament de pagament. 2009, turistes en hotels i similars. / 2005, turistas en todo tipo de alojamientos de pago. 2009, turistas en hoteles y similares. / 2005, tourists in all types of paid accommodation. 2009, tourists in hotels and similar establishments. Fundació Miró 17 11 mEToDologIa metodología methodology Les Estadístiques de Turisme recullen, Distribució de la mostra: Afixació proporcional de principalment, els resultats de les les quotes mensuals establertes de nacionalitat, motiu de viatge i tipus d’allotjament, en funció de enquestes mensuals elaborades per l’estacionalitat anual dels turistes. Turisme de Barcelona: D istribució temporal: Laborables i festius a) Enquesta de conjuntura del sector hoteler. de totes les setmanes de l’any, en 12 onades Enquesta a directors d’hotel realitzada per mensuals. Consultur, consultora turística degana a Espanya, ara divisió de turisme de Tea-Cegos. c) Oferta hotelera Porta més de 30 anys donant servei BRIC Global, consultora d’inversió especialitzada en a empreses i administracions tant a Espanya el sector hoteler, assessora a clients de variat perfil com a l’estranger en àmbits com la formació (cadenes hoteleres, fons d’inversió, family offices, en habilitats professionals, estudis sectorials, capital risc) en matèries com la inversió i gestió anàlisi d’inversions, estudis de mercat, plans de patrimoni, la selecció d’operador, l’optimització de màrqueting, planificació de destinacions, i rotació d’actius o l’anàlisi de carteres, entre implantació de sistemes de qualitat, creació de d’altres. Publica semestralment l’“Informe del clubs de producte, etc. En el camp dels estudis de mercado de Hoteles de Barcelona”. mercat l’any 1989 va dissenyar i posar en marxa el sistema d’informació de Turisme de Barcelona. El Las Estadísticas de Turismo recogen, 2010, tractament de les dades. principalmente, los resultados de las Univers: Establiments hotelers de Barcelona ciutat, encuestas mensuales elaboradas por considerant l’oferta actualitzada cada mes. Turisme de Barcelona: Mostra: Una mitjana de 140 enquestes mensuals a hotels agremiats al Gremi d’Hotels de Barcelona. a) Encuesta de conyuntura del sector hotelero. E rrades suportades (amb p=q=50% i un interval Encuesta a directores de hotel realizada por de confiança del 95,5%): Consultur, consultoría turística degana en España, ahora división de turismo de Tea-Cegos. Lleva Mensual: ± 6,6 %. Anual: ± 6,6 % más de 30 años dando servicio a las empresas Tipus d’enquesta: Qüestionari on line a través de la y administraciones turísticas, tanto en el Estado intranet del Gremi d’Hotels de Barcelona. español como en el extranjero en ámbitos como la formación en habilidades profesionales, estudios Periodicitat: Mensual. sectoriales, análisis de inversiones, estudios de Distribució de la mostra: Afixació proporcional mercado, planes de marketing, planificación al nombre de places per categoria. de destinaciones, implantación de sistemas de calidad, creación de clubes de producto, etc. En el Observacions: Des de 2005 ajust en els càlculs per campo de los estudios de mercado en el año 1989 a l’obtenció de turistes, pernoctacions diseñó y puso en marcha el sistema de información i ocupació per places. de Turisme de Barcelona. En el 2010, tratamiento de los datos. b) Enquesta a turistes Enquesta sobre l’activitat turística a la ciutat de Universo: Establecimientos hoteleros de Barcelona Barcelona, realitzada per Instituto DYM entre gener ciudad, considerando la oferta actualizada cada i desembre de 2010. Les fases de treball de camp, mes. recollida de la informació, validació i depuració de Muestra: Una media de 140 encuestas mensuales qüestionaris, codificació, gravació i explotació de en hoteles agremiados al Gremi d’Hotels de la informació, anàlisi i informe de resultats, han Barcelona. estat elaborades íntegrament pels departaments operatius d’Instituto DYM. Errores soportados (con p=q=50% y un intervalo de confianza del 95,5%): Univers: Tots els visitants majors de 14 anys que pernoctin a Barcelona entre 1 i 27 nits. · Mensual: ± 6,6 %. Anual: ± 6,6 % Mostra total anual: 4.900 entrevistes de gener Tipo de encuesta: Cuestionario on line a través de a desembre de 2010. la intranet del Gremi d’Hotels de Barcelona. Mostra allotjament hotel: 3.196 entrevistes a Periodicidad: Mensual. turistes que han pernoctat en algun hotel de la Distribución de la muestra: Afijación proporcional ciutat almenys una nit. al número de plazas por categoría. Àmbit territorial: Hotels, punts d’atracció turística i Observaciones: Desde 2005, ajuste en los cálculos d’accés/sortida a la ciutat de Barcelona. para la obtención de turistas, pernoctaciones y Ponderació: S’han elevat les 3.196 entrevistes a un ocupación por plazas. univers teòric de 7.133.524 turistes pernoctadors en hotels a la ciutat de Barcelona, aplicant una b) Encuesta a turistas. ponderació per nacionalitat i motiu de viatge. Encuesta sobre la actividad turística en la ciudad E rrors mostrals: (amb p=q=50% i un interval Encuesta sobre la actividad turística en la ciudad de confiança del 95,5%): de Barcelona, realizada por Instituto DYM entre · Mostra total anual (4.900 entrevistes): ± 1,43 % enero y diciembre de 2010. Las fases de trabajo · Mostra allotjament hotel (3.196 entrevistes): ± de campo, recogida de la información, validación 1,77 % y depuración de cuestionarios, codificación, grabación y explotación de la información, Mostreig: Aleatori estratificat, en base a quotes de análisis e informe de resultados han estado nacionalitat, motiu de viatge i tipus d’allotjament. elaborados íntegramente por los departamentos operativos del Instituto DYM. 18 Universo: Todos los visitantes mayores Universe: Hotels in Barcelona, updated monthly. de 14 años que pernocten en Barcelona entre 1 y 27 noches. S ample: An average of 140 surveys a month of hotels belonging to the Gremi d’Hotels de Muestra total anual: 4.900 entrevistas de enero Barcelona (Barcelona Hotel Association). a diciembre de 2010. Error margins permitted: (with p=q=50% Muestra base alojamiento en hotel: 3.196 and a confidence level of 95.5%): entrevistas a turistas que han pernoctado en algún hotel de la ciudad almenos una noche. · Monthly: ± 6.6 %. Annually: ± 6.6 % Ámbito territorial: Hoteles, puntos de atracción Type of survey: : Online questionnaire through turística y de acceso/salida a la ciudad de the intranet of the Gremi d’Hotels de Barcelona. Barcelona. Frequency: Monthly. Ponderación: Se han elevado las 3.196 Distribution of the sample: Affixed in proportion entrevistas a un universo teórico de 7.133.524 to the number of places per category. turistas pernoctadores en hoteles en la ciudad Observation: Since 2005, the calculations for de Barcelona aplicando una ponderación por attracting tourists, overnights and occupancy by nacionalidad y motivo de viaje. beds have been adjusted. Errores mostrales (con p=q=50% y un intervalo de confianza del 95,5%): b) Survey on tourists. · Muestra total anual (4.900 entrevistas): Survey on tourism in the city of Barcelona, ± 1,43 % conducted by Instituto DYM between January and December 2010. The fieldwork, · Muestra alojamiento en hotel collection and cleaning of data, validation (3.196 entrevistas): ± 1,77% of questionnaires, recording and coding of Muestreo: Aleatorio estratificado, en base a information, explotation and analysis of results cuotas por nacionalidad, motivo del viaje y tipos and production of the final report have been de alojamiento. made fully by Intituto DYM. Distribución de la muestra: Afijación U niverse: Tourists aged over 14 who spend proporcional de las cuotas mensuales between 1 and 27 nights in Barcelona. establecidas nacionalidad, motivo de viaje y tipos de alojamiento en función de la estacionalidad Sample total annual: 4,900 interviews from anual de los turistas. January to December 2010. Distribución temporal: Laborables y festivos Hotel sample: 3,196 interviews to tourists who de todas las semanas del año, en 12 onadas have slept in hotels at least one night. mensuales. Territorial area: Hotels, tourist attractions and acces/exit points in the city of Barcelona. c) Oferta hotelera A djustment: The 3,196 interviews have been BRIC Global, consultora de inversión taken from a theoretical sample group of especializada en el sector hotelero, asesora 7,133,524 tourists staying overnight in hotels in a clientes de variado perfil (cadenas hoteleras, Barcelona, applying an adjustment by nationality fondos de inversión, family offices, capital and purpose of visit. riesgo) en materias como la inversión y gestión de patrimonio, la selección de operador, la Sampling errors: (with p=q=50% and a optimización y rotación de activos o el análisis confidence interval of 95.5%): de carteras, entre otros. Publica semestralmente · Total annual sample (4,900 interviews): el “Informe del mercado de Hoteles de ± 1.43% Barcelona”. · Hotel accommodation sample (3,196 interviews): ± 1.77% Sampling: Stratified random, based on The Tourism Statistics gather the results nationalities, purpose of visit and kind of of the monthly surveys conducted by accommodation. Turisme de Barcelona: Distribution of the sample: Affixed proportionally among nationalities, purpose of visit, and kind a) Survey of the current situation of the hotel of accommodation according to seasonality of sector tourists. Survey on hotel managers conducted by Time distribution: Working days and holidays Consultur, now the tourism division of Tea- every week of the year, in 12 monthly waves. Cegos. Was the first consultancy company in Spain to specialise in tourism and leisure. It has offered its services to tourism companies c) Hotel capacity and organisations, both in Spain and abroad, BRIC Global, Investment consultancy firm for more than 30 years. Its work covers various specializing in the Hotel industry, assesses a areas: professional skills training, sector- full range of clients (hotel chains, funds, family based studies, investment analysis, market offices, risk capital) in terms of Investment, research, marketing plans, destination planning, seeking funding, advice in related transactions implementation of quality systems, creation of for the industry (sales and purchases, leasing, product clubs and so on. In the field of market management) or the search and selection of research, in 1989 Consultur designed and set operators. Biyearly, publishes the “Barcelona up the information system used by Turisme de Hotels market report”. Barcelona. In 2010, data processing. 19 Col·laboradors institucionals: / Colaboradores institucionales: / Institucional partners: Amb la col·laboració de: / Con la colaboración de: / With the support of: