Dades bàsiques de mobilitat 2013 1 Prevenció, Seguretat i Mobilitat.Ajuntament de Barcelona, juny de 2014 1.- Ciutat 7 • L’àmbit d’influència de la ciutat de Barcelona (2013) 8 • Els municipis i comarques d’influència a la ciutat de Barcelona 9 • Distribució de l’espai a la ciutat (2013) 10 •Evolució de la població censada 11 •Evolució del parc de vehicles (2012) 12 •Evolució de les matriculacions de vehicles a la ciutat de Barcelona (2012) 13 •Evolució de població i motorització per districtes. Ciutat de Barcelona (2012) 14 •Comparativa amb altres ciutats i àmbits metropolitans (2012) 15 •Índexs d’immissió de partícules 16 •Índex català de qualitat de l’aire (2013) 17 ÍNDEX 2.- Etapes - Desplaçaments 18 • Desplaçaments per etapes en laborable (2013) 19 • Evolució del nombre d’etapes en els desplaçaments segons mode (2013) 20 • Distribució modal de les etapes (laborable) 21 • Etapes en desplaçaments interns: Evolució 22 • Distribució modal de les etapes en desplaçaments interns (laborable) 23 • Mode de transport en etapes de desplaçaments interns (laborable) 24 • Etapes en desplaçaments de connexió: Evolució 25 • Distribució modal de les etapes en desplaçaments de connexió (laborable) 26 • Mode de transport en etapes de desplaçaments de connexió (laborable) 27 • Desplaçaments segons l’EMEF 2013 per Barcelona. Característiques de la mostra 28 • Desplaçaments segons l’EMEF 2013 per Barcelona. Nombre de desplaçaments global 29 • Desplaçaments segons l’EMEF 2013 per Barcelona. Repartiment modal dels desplaçaments 30 • Desplaçaments segons l’EMEF 2013 per Barcelona. Repartiment modal dels desplaçaments en transport privat 31 2 3.- El transport Públic 32 • Evolució del nombre d’etapes en Transport Públic (àmbit ATM) 33 • Evolució l’oferta de Metro i millores 34 • Evolució de l’oferta de FGC (2013) 35 • Evolució de l’oferta de Rodalies (2013) 36 • El Tramvia 37 • Evolució de l’oferta de transport públic en Autobús 38 • Evolució del Carril Bus a Barcelona 39 • Evolució de la velocitat comercial urbana en Autobús 40 • Evolució del passatge en Bus Turístic 41 • Evolució del passatge de “BCN – Bus Turístic” (TMB) 42 • El Bus Nocturn 43 • Dades generals del Taxi 44 • El Bicing 45 • La utilització del Bicing durant el 2012 46 4.- Accessibilitat 47 • Accessibilitat en Transport Públic 48 • Places d’aparcament per a persones amb mobilitat reduïda 49 5.- La Mobilitat a peu 50 • Evolució de les etapes en els desplaçaments a peu (de més de 5 minuts) 51 • Les zones de vianants a Barcelona 52 • Punts de control d’accés mitjançant pilones 53 6.- La bicicleta _____________ 54 • Evolució de les etapes en desplaçaments en bicicleta 55 • Evolució del carril bici a Barcelona 56 • L’aparcament de bicis a Barcelona 57 • Aforaments de bicicletes (Bicing + bicicleta privada) 58 • Aforaments de bicicletes del sistema Bicing 59 • Pla d’aforaments de bicicletes: Volums de trànsit de Bicicletes 60 3 7.- Disciplina viària 61 • Grues i denúncies 62 • Tipologia d’abandonaments en via pública 63 • Evolució de la il·legalitat d’estacionament 64 8.- Aparcaments 65 • Evolució de l’oferta d’aparcament de turismes en calçada 66 • Evolució de l’oferta d’aparcament fora de la calçada (2012) 67 • Inventari de l’aparcament a Barcelona fora de la calçada 68 •Evolució de l’oferta d’aparcament per càrrega i descàrrega 69 • Evolució de l’oferta d’aparcament per a motocicletes 70 • Aparcaments de promoció pública 71 9.- Gestió del trànsit 72 • Jerarquia de la xarxa viària: “La Xarxa Bàsica” 73 • Llistat de carrers de la xarxa bàsica 74 • Evolució de les variables de gestió del trànsit 76 • Implantació de Zones 30 a Barcelona 77 • Plànol d’Implantació de Zones 30 a Barcelona 78 4 10.- Indicadors de Trànsit ____________79 • Volums de trànsit al viari de Barcelona. “Aranya de trànsit” 80 • Localització dels punts de mesura d’intensitats de trànsit 81 • Evolució de la intensitat de trànsit als accessos 82 • Evolució històrica del trànsit als accessos 83 • Composició del trànsit als accessos 84 • Evolució horària del trànsit als accessos 85 • Evolució horària del trànsit d’entrada i sortida 86 • Evolució de la intensitat de trànsit a les vies principals 87 • Composició del trànsit a les vies principals 89 • Evolució horària del trànsit a les vies principals. Vies Besòs - Llobregat 90 • Evolució horària del trànsit a les vies principals. Vies mar - muntanya 91 • Evolució anual de la intensitat de trànsit a les rondes 92 • Evolució històrica puntual de la suma de la intensitat de trànsit als dos sentits de les rondes 93 • Composició de trànsit a les rondes 94 • Evolució horària de la intensitat del trànsit a la Ronda Litoral 95 • Evolució horària de la intensitat del trànsit a la Ronda Dalt 96 • Evolució de la velocitat de recorregut en vehicle privat 97 • Plànol de variació de la velocitat al 2013 respecte al 2012 98 • Variació de la IMD del 2013 respecte al 2012 (DOYMO) 99 • Plànol de volums de trànsit al viari de Barcelona (2013) 100 • Evolució del nombre de veh x km a la ciutat per districte 101 •Evolució del nombre de veh x km per tipus de vehicle 102 11.- Distribució urbana de mercaderies _______________________ 103 • Desplaçaments dels vehicles de mercaderies 104 • Parc de furgonetes i camions a la ciutat de Barcelona (2012) 105 • Evolució del nombre de matriculacions de camions i furgonetes a la província de Barcelona (2013) 106 5 12.- Les motocicletes________________________________ 107 •Desplaçaments en moto 108 • Parc de motos i ciclomotors a la ciutat de Barcelona 109 • Evolució del nombre de matriculacions de motocicletes a la província de Barcelona (2013) 110 13.- Seguretat Viària ____ 111 • Evolució del nombre de víctimes en accident 112 • Evolució de l’accidentalitat en funció de la localització 113 • Evolució de l’accidentalitat per tipus 114 • Evolució de l’accidentalitat en funció del tipus de vehicle implicat 115 • Evolució de l’accidentalitat en funció de les causes directes de l’accident 116 • Evolució de l’accidentalitat en funció de les causes indirectes de l’accident 117 14. Medi Ambient_____________________________________________________________________________________________118 •Nombre de vehicles elèctrics. 119 •Nombre de punts de recàrrega de vehicles elèctrics. 120 15.- Campanyes i publicacions___________________________________ 121 • Publicacions i Campanyes publicitaries 122 • Actes divulgatius i webs 123 16.- Indicadors de l'observatori de la mobilitat_____________________________________________________________________ 124 • Indicadors de mobilitat segura 125 • Indicadors de mobilitat sostenible, eficient i d'entorn 126 • Indicadors de mobilitat equitativa 127 6 1.- CIUTAT 7 Prevenció, Seguretat i Mobilitat.Ajuntament de Barcelona 7 Àmbit Província Any Barcelona AMB Metropolità Barcelona Catalunya Espanya 1970 1.745.142 2.742.125 3.579.758 3.915.010 5.107.606 33.956.047 1981 1.752.627 3.113.671 4.238.876 4.623.204 5.956.414 37.746.260 1986 1.701.812 3.081.242 4.229.527 4.614.364 5.978.638 38.473.418 1991 1.643.542 3.037.763 4.264.422 4.654.407 6.059.494 38.872.268 1996 1.508.805 2.904.941 4.228.048 4.628.277 6.090.040 39.669.394 1998 1.505.581 2.901.971 4.263.849 4.666.271 6.147.610 39.852.651 1999 1.503.451 2.908.789 4.301.947 4.706.325 6.207.533 40.202.160 2000 1.496.266 2.903.802 4.328.447 4.736.277 6.261.999 40.499.791 2001 1.505.325 2.927.721 4.390.413 4.804.606 6.361.365 41.116.842 2002 1.527.190 2.972.870 4.482.623 4.906.117 6.506.440 41.837.894 2003 1.582.738 3.056.505 4.618.257 5.052.666 6.704.146 42.717.064 2004 1.578.546 3.069.583 4.673.648 5.117.885 6.813.319 43.197.684 2005 1.612.237 3.113.460 4.770.180 5.226.354 6.995.206 44.108.530 2006 1.629.537 3.137.614 4.841.365 5.309.404 7.134.697 44.708.964 2007 1.603.178 3.126.294 4.856.579 5.332.513 7.210.508 45.200.737 2008 1.628.090 3.126.294 4.928.852 5.416.447 7.364.078 46.157.822 2009 1.638.103 3.218.071 4.992.193 5.487.935 7.475.420 46.745.807 2010 1.630.494 3.231.458 5.012.961 5.511.147 7.512.381 47.021.031 L’ÀMBIT D’INFLUÈNCIA DE LA CIUTAT DE BARCELONA (2013) 2011 1.615.448 3.226.944 4.777.042 5.529.099 7.539.618 47.190.493 2012 1.620.943 3.239.337 4.798.143 5.552.050 7.570.908 47.265.321 2013 1.611.822 3.228.569 4.788.422 5.540.925 7.553.650 46.704.314 %13/12 -0,56% -0,33% -0,20% -0,20% -0,23% -1,19% Font: IDESCAT 8 MUNICIPIS ENTITAT METROPOLITANA MUNICIPIS ÀREA METROPOLITANA COMARQUES DE L'ÀMBIT METROPOLITÀ 1 BADALONA 1 BADALONA 1 BAIX LLOBREGAT 2 BARCELONA 2 BADIA DEL VALLÉS 2 BARCELONES 3 CASTELLDEFELS 3 BARBERÀ DEL VALLÉS 3 MARESME 4 CERDANYOLA DEL VALLÉS 4 BARCELONA 4 VALLÈS OCCIDENTAL 5 CORNELLÀ DE LLOBREGAT 5 BEGUES 5 VALLÈS ORIENTAL 6 ESPLUGUES DE LLOBREGAT 6 CASTELLBISBAL 7 GAVÀ 7 CASTELLDEFELS 8 L’HOSPITALET DE LL. 8 CERVELLÓ 9 MONTCADA I REIXAC 9 CERDANYOLA DEL VALLÉS 10 MONTGAT 10 CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11 EL PRAT DE LLOBREGAT 11 CORBERA DE LLOBREGAT 12 SANT BOI DE LLOBREGAT 12 ESPLUGUES DE LLOBREGAT 13 SANT FELIU DE LL. 13 GAVÀ 14 SANT JOAN DESPÍ 14 L’HOSPITALET DE LL. 15 SANT JUST DESVERN 15 LA PALMA DE CERVELLÓ 16 ST. COLOMA DE GRAMANET 16 MOLINS DE REI 17 TIANA 17 MONTCADA I REIXAC 18 VILADECANS 18 MONTGAT ELS MUNICIPIS I COMARQUES D’INFLUÈNCIA DE LA CIUTAT DE BARCELONA L'àmbit metropolità de Catalunya consta de 152 municipis 19 PALLEJÀ 20 EL PAPIOL 21 EL PRAT DE LLOBREGAT 22 RIPOLLET 23 SANT ADRIÀDEL BESÒS 24 SANT ANDREU DE LA BARCA 25 SANT BOI DE LLOBREGAT SANT CLIMENT DE LL. 27 SANT CUGAT DEL VALLÈS 28 SANT FELIU DE LL. 29 SANT JOAN DESPÍ 30 SANT JUST DESVERN 31 SANT VICENÇ DELS HORTS 32 ST. COLOMA DE CERVELLÓ 33 ST. COLOMA DE GRAMANET 34 TIANA 35 TORRELLES DE LLOBREGAT 36 VILADECANS Font: IDESCAT 9 VIA PÚBLICA 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 %12/11 Km. de carrers 1.319,61 1.281,86 1.328,59 1.327,22 1.342,16 1.361,76 1.369,49 0,6% Superficie total de BCN (Km2) 101 101 101 101 102,16 102,16 102,16 0,0% Superficie destinada al vehicle (Km2) 11,01 9,52 9,52 9,52 10,99 10,86 11,35 4,5% Superficie destinada al vianant (Km2) 12,27 14,51 14,51 14,55 14,79 15,32 15,81 3,2% Districtes Calçades m² Voreres m² m lineals de carrers Núm carrers (1) 2008 9.516.484 8.245.856 1.328.589 3.957 2009 9.516.484 8.245.856 1.327.225 3.960 2010 10.987.293 8.448.712 1.342.159 4.006 2011 10.861.169 8.991.347 1.361.761 4.035 2012 11.347.549 9.279.002 1.369.487 4.036 1. Ciutat vella 413.528 651.547 86.634 604 2. Eixample 1.508.350 1.261.441 115.504 89 3. Sants-Montjuïc 1.791.861 1.105.025 192.822 508 Superfície de voreres i calçades i longitud dels carrers. 2008-2012 BARCELONA: DISTRIBUCIÓ DE L’ESPAI A LA CIUTAT (2012) La superfície de places i carrers ocupa un 15,5% del total de la superfície de la ciutat. De la superfície de carrers, es destina el 58% per a vianants. Evolució de la superfície de vianants (vermell) i vehicles (blau) a Barcelona 4. Les Corts 796.630 693.812 78.262 216 5. Sarrià-Sant Gervasi 1.479.843 811.496 213.123 587 6. Gràcia 543.456 460.353 83.910 314 7. Horta-Guinardó 1.074.019 822.996 149.284 462 8. Nou Barris 835.070 717.695 119.524 366 9. Sant Andreu 1.123.221 872.367 105.884 338 10. Sant Martí 1.781.571 1.882.270 176.507 386 Carrers que pertanyen a més d'un districte 48.035 166 Font: Anuari estadístic de la ciutat de Barcelona. 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 K m 2 Nota: La superfície de calçades i voreres a les Rondes i túnels no estan incloses. '(1) Algunes petites variacions en el nombre de carrers son degudes al tractament d'espais amb codi de carrer on no hi ha adreces postals associades: espigons, jardins, etc. O on se'n hagin afegit, com ara places. '(2) - Verd. Les dades de metres lineals de carrers, de l'any 2007, han estat esmenades per la font. '(3) -Vermell Dades 2007 Departament d'Estadística. Ajuntamenr. Font: Departament de Vialitat. Direcció de Serveis i Infraestructures Urbanes. Serveis Urbans i Medi Ambient. Ajuntament de Barcelona.ent de Barcelona. Institut Municipal d'Informàtica. Sots-Direcció de Sistemes Gràfics i Cartografia. 10 ANY 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013* %13/12 %13/10 població 1.582.738 1.578.546 1.612.237 1.629.537 1.603.178 1.628.090 1.638.103 1.630.494 1.630.494 1.620.943 1.611.822 -0,56% -1,15% densitat (hab/km2) 15.976 15.934 15.963 16.134 15.873 16.120 16.219 16.144 16.144 15.812 15.777 -0,22% -2,27% * Dades actualitzades a 01 de gener de 2013 2009 2010 2011 2012 2013 Nens (0 a 14 anys) 11,9% 12,1% 12,2% 12,2% 11,8% Joves (15 a 24 anys) 9,3% 9,0% 9,0% 8,9% 9,0% Adults (25 a 64 anys) 58,5% 58,3% 58,0% 58,0% 58,3% Gent Gran (> 65 anys) 20,3% 20,5% 20,8% 20,9% 21,0% EVOLUCIÓ DE LA POBLACIÓ EVOLUCIÓ DE LA POBLACIÓ CENSADA (2013) Piràmide demogràfica de Barcelona (2013) 1.650.000 1.700.000 Evolució de la població 2003-2013 35-39 anys 40-44 anys 45-49 anys 50-54 anys 55-59 anys 60-64 anys 65-69 anys 70-74 anys 75-79 anys 80-84 anys 85-89 anys 90-94 anys 95 anys i més Als darrers 10 anys, la població ha crescut en 29.084 habitants. Al gener de 2013 la població a la ciutat ha baixat en 9,121persones respecte a gener de 2012 (-1,15%).Font: Anuari estadístic de la ciutat de Barcelona 1.400.000 1.450.000 1.500.000 1.550.000 1.600.000 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013* H a b i t a n t s -80000 -60000 -40000 -20000 0 20000 40000 60000 80000 0-4 anys 5-9 anys 10-14 anys 15-19 anys 20-24 anys 25-29 anys 30-34 anys Dones Homes 11 EVOLUCIÓ DEL PARC DE VEHICLES 2012 ANY turismes motos i ciclom. motos ciclomotors furg. i camions furgonetes camions altres TOTAL 2002 605.742 230.429 142.813 87.616 77.769 41.657 36.112 17.105 931.045 2003 603.343 234.163 144.584 89.579 76.063 41.379 34.684 17.689 931.258 2004 607.791 240.093 149.363 90.730 78.880 42.234 36.646 18.468 945.232 2005 617.291 252.042 160.392 91.650 76.306 43.549 32.757 19.533 965.172 2006 616.814 266.257 173.190 93.067 74.450 42.342 32.108 20.927 978.448 2007 617.022 278.671 184.888 93.783 73.491 42.234 31.257 21.967 991.151 2008 608.830 287.284 193.902 93.382 69.099 38.968 30.131 24.953 990.166 2009 599.534 290.341 199.407 90.934 64.695 36.175 28.520 27.333 981.903 2010 597.618 294.096 205.705 88.391 60.457 33.451 27.006 29.409 981.580 2011 591.733 295.733 210.328 85.405 57.942 31.831 26.111 30.937 976.345 2012 584.848 296.618 213.875 82.743 54.904 29.810 25.094 31.962 968.332 2013 nd nd nd nd nd nd nd nd nd composició 60,4% 30,6% 22,1% 8,5% 5,7% 3,1% 2,6% 3,3% 100,0% 12/11% -1,2% 0,3% 1,7% -3,1% -5,2% -6,3% -3,9% 3,3% -0,8% 12/09% -2,4% 2,2% 7,3% -9,0% -15,1% -17,6% -12,0% 16,9% -1,4% EVOLUCIÓ DEL PARC DE VEHICLES ANY 2013. BARCELONA 0 50.000 100.000 150.000 200.000 250.000 300.000 350.000 Evolució del parc de motos i ciclomotors motos ciclomotors motos i ciclom. Font: Departament d’Estadística de l’Ajuntament de Barcelona • Durant el 2012 el parc de vehicles s'ha reduït un 0,8%, el que ha suposat 8.013 vehicles menys. • Es molt important la reducció del nombre de turismes (-6.885 unitats), de furgonetes i camions (-3.038 unitats) i de ciclomotors (- 2.662 unitats). • El parc de motos continua creixent lleugerament (+1,7%), en contra dels ciclomotors que decreixen (-3,1%). •No es disposa de les dades de 2013 El total de motos i ciclomotors suposa un 30,6% del parc de vehicles privats. 0 10.000 20.000 30.000 40.000 50.000 60.000 70.000 80.000 90.000 Evolució del parc de furgonetes i camions furgonetes camions furg. i camions 12 Període Total vehicles Turismes Motos Ciclomotors Furgonetes Tot terreny Altres vehicles Gener 2.176 1.084 814 87 36 88 67 Febrer 2.301 1.293 730 80 36 58 104 Març 2.313 1.240 761 72 28 80 132 Abril 2.263 1.117 670 269 32 63 112 Maig 2.628 1.279 1.021 134 35 55 104 Juny 3.035 1.489 1.051 229 48 66 152 Juliol 2.943 1.555 1.070 115 28 58 117 Agost 2.098 1.140 742 93 13 38 72 Setembre 2.029 1.043 789 78 26 27 66 Octubre 2.541 1.338 933 80 41 43 106 Novembre 2.014 1.187 655 44 20 29 79 Desembre 2.113 1.296 611 53 34 33 86 2012 28.454 15.061 9.847 1.334 377 638 1.197 Gener 2.029 1.081 733 65 24 32 94 EVOLUCIÓ DE LES MATRICULACIONS DE NOUS VEHICLES A LA CIUTAT DE BARCELONA ANY 2013 El nombre total de nous vehicles matriculats al 2013 creix per primera vegada en 4 anys un 2,4% respecte al 2012. Destaca el decreixement del 42,3% del nombre de ciclomotors i el creixement del 17,8% de motocicletes. Febrer 2.110 992 881 75 27 36 99 Març 2.095 1.278 587 45 31 54 100 Abril 2.228 1.086 935 49 44 31 83 Maig 3.214 1.544 1.336 123 54 61 96 Juny 2.634 1.516 840 59 45 77 97 Juliol 3.368 2.051 1.038 67 34 76 102 Agost 1.605 935 522 32 23 20 73 Setembre 2.211 1.036 926 91 35 41 82 Octubre 3.071 1.733 1.037 71 43 69 118 Novembre 2.304 1.377 609 50 39 75 154 Desembre 2.499 1.511 714 43 45 58 128 2013 29.368 16.140 10.158 770 444 630 1.226 %13/12 3,2% 7,2% 3,2% -42,3% 17,8% -1,3% 2,4% Font: Departament d'Estadística. Ajuntament de Barcelona 13 DISTRICTE Habitants Turismes 2009 2010 2011 2012 %12/11 % 12/09 hab/tur tur/llar Ciutat Vella 104.056 25.213 234 247 242,3 233,4 -3,7% -0,3% 4,1 0,6 Eixample 264.997 100.266 384 378 378,4 372,7 -1,5% -3,0% 2,6 0,9 Sants-Montjuïc 182.771 62.559 348 342 342,3 336,8 -1,6% -3,2% 2,9 0,8 Les Corts 82.340 38.388 470 465 466,2 463,4 -0,6% -1,4% 2,1 1,2 Sarrià-St.Gervasi 144.791 72.478 510 500 500,6 493,6 -1,4% -3,2% 2,0 1,3 Gràcia 121.430 42.396 354 348 349,1 344,4 -1,4% -2,7% 2,9 0,8 Horta-Guinardó 169.512 61.539 370 366 363 359,8 -0,9% -2,8% 2,8 0,9 Nou Barris 167.548 56.582 345 338 337,7 332,7 -1,5% -3,6% 3,0 0,8 Sant Andreu 146.956 50.973 352 348 346,9 343,5 -1,0% -2,4% 2,9 0,9 Sant Martí 231.584 80.588 355 348 348 343,7 -1,2% -3,2% 2,9 0,9 N.C. Districte 751 - - - - - - - TOTAL 1.615.985 591.733 371 367 366 361 -1,4% -2,7% 2,7 0,9 EVOLUCIÓ DE LA POBLACIÓ I MOTORITZACIÓ PER DISTRICTE. ANY 2012 Turismes/1000 hab. EVOLUCIÓ DE POBLACIÓ I MOTORITZACIÓ PER DISTRICTES A BARCELONA La motorització de la ciutat baixa un - 1,4% arribant als 361 turismes per cada 1.000 habitants. Als darrers 4 anys ha baixat un 2,7%. El nombre de turismes per llar s’estabilitza en 0,9. No es disposa de dades de 2013. * Font: Departament d’Estadística de l’Ajuntament de Barcelona 0 100 200 300 400 500 600 EVOLUCIÓ Nº TURISMES PER DISTRICTES 2009 2010 2011 2012 14 Ciutats/ àmbits metropolitans Any Habitants(milers) Turismes (milers) Superfície (km2) Turismes/1 000 hab. Habitants/ turisme Turismes/k m2 (milers) Roma 2009 2.743,8 1.923,4 1.285,3 701,0 1,4 1,5 Torino 2009 909,5 562,0 130,2 617,9 1,6 4,3 Nàpols 2009 962,9 554,4 117,3 575,7 1,7 4,7 Varsovia 2011 1.708,5 957,4 517,2 560,4 1,8 1,9 Firenze 2009 368,9 202,5 102,4 549,0 1,8 2,0 Milà 2009 1.307,5 716,4 182,1 547,9 1,8 3,9 Praga 2011 1.237,9 671,3 496,1 542,3 1,8 1,4 Bolonya 2011 382,8 198,5 140,9 518,7 1,9 1,4 Genova 2009 609,7 284,8 239,6 467,1 2,1 1,2 València 2011 800,5 364,9 136,8 455,9 2,2 2,7 Münic 2011 1.410,7 640,9 310,4 454,3 2,2 2,1 Frankfurt 2011 698,3 308,1 248,3 441,3 2,3 1,2 Estocolm 2011 864,3 372,2 215,9 430,6 2,3 1,7 Madrid 2011 3.269,9 1.364,9 607,1 417,4 2,4 2,2 Colònia 2011 1.036,1 431,7 405,2 416,6 2,4 1,1 COMPARATIVA DE BARCELONA AMB ALTRES CIUTATS I ÀMBITS METROPOLITANS Habitants per turisme en algunes ciutats europees Estocolm Madrid Colònia Hèlsinki Oslo Hamburg Viena Cons.i A.M.B. Berna Barcelona Zuric Budapest Berlín Amsterdam Hèlsinki 2011 588,5 240,2 186,8 408,1 2,5 1,3 Oslo 2011 599,2 243,9 454,1 407,0 2,5 0,5 Hamburg 2011 1.786,4 725,8 755,3 406,3 2,5 1,0 Viena 2011 1.714,1 674,5 415,0 393,5 2,5 1,6 Cons.i A.M.B. 2011 3.227 1.243 586,5 385,2 2,6 2,1 Berna 2011 133,7 49,8 51,6 372,8 2,7 1,0 Barcelona 2011 1.615 592 102,2 366,3 2,7 5,8 Zuric 2011 376,0 134,5 91,9 357,7 2,8 1,5 Budapest 2011 1.737,0 566,8 525,2 326,3 3,1 1,1 Berlín 2011 3.479,5 1.120,4 890,2 322,0 3,1 1,3 Amsterdam 2011 780,6 221,6 219,1 283,9 3,5 1,0 Barcelona amb 2,6 habitants per turisme, s'assembla a Hamburg, Viena, Hèlsinki i Oslo amb 2,5 hab./turisme., encara que el nombre de turismes per km2 es molt superior. Font: Departament d’Estadística de l’Ajuntament de Barcelona 0,0 0,5 1,0 1,5 2,0 2,5 3,0 3,5 4,0 Roma Torino Nàpols Varsovia Firenze Milà Praga Bolonya Genova València Münic Frankfurt 15 c. Atmosfèrica 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 %13/12 %13/10 PM 10 (microg./m3) 46 48 47 46 47 44 40 39,9 31 34 32 25 -21,9% -19,4% NO2 (microg/m3) 53 57 54 55 49 54 55 53 58 54 54 50 49,2 47 48 44 40 -9,1% -14,9% Ozó (microg/m3) 29 26 31 32 26 27 30 29 32 32 33 35 38,7 44 40 44 47 6,8% 6,8% CO (mg/m3) 1,34 1,36 1,14 0,94 0,8 0,8 0,7 0,6 0,6 0,5 0,5 0,4 0,4 0,4 0,5 0,5 0,4 -20,0% 0,0% EVOLUCIÓ DE LA QUALITAT DE L'AIRE QUE RESPIREM ÍNDEXS D’IMMISSIÓ DE PARTÍCULES (2013) 40 50 60 70 Tots els paràmetres relacionats amb la qualitat de l'aire presenten una millora respecte al 2012, només l'ozó continua remontant fins a 47 microg/m, el valor més alt dels detectats mai en aquesta serie històrica de 23 anys . En els darrers 4 anys destaca el decreixement constant de les PM10 i del NO2 el manteniment del CO. Font: Agència de la Salut Pública 0 10 20 30 NO2 (microg/m3) Ozó (microg/m3) PM 10 (microg./m3) 16 ÍNDEX CATALÀ DE QUALITAT DE L’AIRE (2013) El 88,7% del temps la qualitat del aire es satisfactòria o excel·lent, el 9,7% acceptable i la resta (1,6%) baixa, deficient o molt deficient. La millora respecte al 2011 es molt important, incrementant- se un 11,9% els valors satisfactoris o excel·lents. En el moment que el ICQA<0, Qualitat de l'aire 2011 2012 2013 %13/12 Millor que satistactoria 69,9% 79,3% 88,7% 11,9% Acceptable 23,7% 15,4% 9,7% -37,0% Insatisfactoria 6,4% 5,3% 1,6% -69,8% Font: Departament de medi ambient i habitatge de la Generalitat de Catalunya existeix un contaminant crític que supera els límits establerts, en aquest moment i en el 50% dels casos aquest contaminant és el PM10 i en el 50% dels casos es NO2. 17 2.- ETAPES / DESPLAÇAMENTS 18 DESPLAÇAMENTS PER ETAPES EN LABORABLE Durant l’any 2013 s’han realitzat 7.662,339 etapes de desplaçaments en dia feiner. La mobilitat total en els diferents modes s’ha reduït un 0,61% respecte l’any 2012. Etapes de desplaçaments: 7.662.339 Es considera tan sols les etapes en desplaçaments superiors a 5 minuts. Les dades han estat elaborades basant-se en l‘Enquesta de Mobilitat de Barcelona i l’Àrea Metropolitana, operadors de transport públic i estimació dels desplaçaments de visitants i turistes, aforaments de vehicles a la xarxa viària i estimació dels viatges dels professionals del transport i transport escolar. Font: DOyMO i Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona S'observa un estabilització (lleuger retroces) total de la mobilitat total als darrers 8 anys. Sembla que al 2013 la caiguda es suavitza respecte als anys anteriors. 7.622.608 7.784.703 7.944.320 7.850.973 7.729.099 7.799.393 7.833.495 7.709.589 7.662.339 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Evolució del nombre d'etapes de desplaçament. 19 ETAPES TOTALS 2010 % 2011 % 2012 % 2013 % %13/12 TRANSPORT PÚBLIC 3.099.286 39,74% 3.126.796 39,92% 3.011.035 39,06% 3.011.787 39,31% 0,02% TRANSPORT PRIVAT 2.146.537 27,52% 2.088.348 26,66% 2.056.519 26,67% 2.028.206 26,47% -1,38% A PEU I BICICLETA 2.553.571 32,74% 2.618.351 33,43% 2.642.035 34,27% 2.622.346 34,22% -0,75% TOTAL 7.799.394 100% 7.833.495 100% 7.709.589 100% 7.662.339 100% -0,61% EVOLUCIÓ DEL NOMBRE D’ETAPES EN ELS DESPLAÇAMENTS SEGONS MODE Mentre que les etapes dels viatges a peu i bicicleta i en modes privats han baixat entre un 0,75 i un 1,38% , es van mantenir les etapes en els modes públics de transport. La bicicleta es l'ùnic mode de transport que ha crescut apreciablement durant el 2013, un 1,75%. 3.000.000 3.200.000 TRANSPOR T PÚBLIC 39,31% TRANSPOR T PRIVAT 26,47% A PEU I BICICLETA 34,22% Repartiment modal de la ciutat Font: DOyMO i Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona 2.000.000 2.200.000 2.400.000 2.600.000 2.800.000 2.005 2.006 2.007 2.008 2.009 2.010 2.011 2.012 2.013 TRANSPORT PÚBLIC TRANSPORT PRIVAT A PEU I BICICLETA 32,37% 1,64% 0% 10% 20% 30% 40% A peu Bicicleta 20 ETAPES Interns % Connexió % TOTAL % modal %13/12 TRANSPORT PÚBLIC 1.629.236 33,19% 1.382.551 50,20% 3.011.787 39,31% -0,60% TRANSPORT PRIVAT 867.409 17,67% 1.160.798 42,15% 2.028.206 26,47% -0,44% A PEU I BICICLETA 2.411.757 49,14% 210.589 7,65% 2.622.346 34,22% -1,12% TOTAL 4.908.402 100% 2.753.937 100% 7.662.339 100% -0,61% 64,1% 35,9% DISTRIBUCIÓ MODAL DE LES ETAPES (laborable) TRANSPORT PÚBLIC TRANSPORT PRIVAT 17,67% A PEU I BICICLETA 49,14% TRANSPOR T PÚBLIC 50,20% TRANSPOR T PRIVAT 42,15% A PEU I BICICLETA 7,65% El mode de transport predominant dins de la ciutat és anar a peu, mentre que en els desplaçaments de connexió és el transport públic. Etapes en desplaçaments de connexió: 2.753.937 (35,94%) Etapes en desplaçaments interns: 4.908.402 (64,06%) Font: DOyMO i Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona 33,19% 21 INTERNS 2010 % 2011 % 2012 % 2013 % %13/12 TRANSPORT PÚBLIC 1.690.814 34,20% 1.699.545 34,00% 1.627.996 32,93% 1.629.236 33,19% 0,08% TRANSPORT PRIVAT 907.036 18,35% 887.928 17,76% 882.214 17,84% 867.409 17,67% -1,68% A PEU I BICICLETA 2.346.250 47,46% 2.411.851 48,24% 2.434.089 49,23% 2.411.757 49,14% -0,92% TOTAL 4.944.100 100% 4.999.324 100% 4.944.299 100% 4.908.402 100% -0,73% ETAPES EN DESPLAÇAMENTS INTERNS: EVOLUCIÓ Manteniment: 0,08% Reducció -1,68% Manteniment: - 0,92% El transport a peu i bicicleta representa un 49,14% dels desplaçaments interns, el transport públic un 33,19,% i el privat un 17,67%. Font: DOyMO i Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona 22 Etapes %13/12 A peu 2.302.569 45,5% 2.318.687 46,9% 2.294.341 46,7% -1,1% Autobús 585.989 11,9% 559.619 11,3% 569.133 11,6% 1,7% Metro 746.402 14,8% 716.546 14,5% 709.381 14,5% -1,0% FGC 93.809 1,9% 87.430 1,8% 88.042 1,8% 0,7% Renfe (Rodalies) 18.822 0,4% 18.784 0,4% 18.634 0,4% -0,8% Tramvia 39.766 0,8% 38.891 0,8% 39.086 0,8% 0,5% Autocar discrecional 83.643 1,7% 79.545 1,6% 80.897 1,6% 1,7% Taxi 131.113 2,8% 127.180 2,6% 124.064 2,5% -2,5% Cotxe conductor 338.063 7,0% 337.387 6,8% 330.302 6,7% -2,1% Cotxe acompanyat 119.032 2,5% 118.794 2,4% 116.300 2,4% -2,1% Moto conductor 283.445 5,8% 282.878 5,7% 280.389 5,7% -0,9% Moto acopanyat 16.980 0,3% 16.946 0,3% 16.797 0,3% -0,9% Bicicleta 109.282 2,0% 115.402 2,3% 117.415 2,4% 1,7% Furgó/camió 130.408 2,7% 126.208 2,6% 123.621 2,5% -2,1% Evolució de les etapes en desplaçaments interns 2012 20132011 DISTRIBUCIÓ MODAL DE LES ETAPES EN DESPLAÇAMENTS INTERNS (laborable) A peu; 46,7% Autocar Taxi; 2,5% Cotxe conductor; 6,7% Cotxe acompanyat; 2,4% Moto conductor; 5,7% Moto acopanyat; 0,3% Bicicleta; 2,4% Furgó/camió; 2,5% TOTAL 4.999.324 100% 4.944.299 100% 4.908.402 100% -0,7% Etapes en desplaçaments interns: 4.944.299 Font: DOyMO i Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona Tots els modes privats excepte la bicicleta i l'anar a peu, experimenten reduccions en el nombre d’etapes. els modes de desplaçament públic tendeixen a creixer lleugerament excepte metro i Rodalies. Autobús; 11,6% Metro; 14,5% FGC; 1,8% Renfe (Rodalies); 0,4% Tramvia; 0,8% discrecional; 1,6% 23 MODE DE TRANSPORT EN ETAPES DE DESPLAÇAMENTS INTERNS (laborable) Etapes en desplaçaments interns: 4.908.402 NO MOTORITZATS A PEU I BICI (públic+privat) 2.411.756 (49,1%) T.PRIVAT 867.409 (34,7%) INDIVIDUAL 124.064 (7,6%) TAXI COTXE T. PÚBLIC 1.629.237 (65,3%) COL.LECTIU 1.505.173 (92,4%) MOTORITZATS 2.496.646 (50,8%) A PEU 2.294.341 (95.1%) BICI 117.415 (4.9%) 2294341 95,1% 117415 4,9% 2411756 49,1% 2496646 0,508647 4908402 709381 49,8% 446602 51,5% 569133 40,0% 297186 34,3% 18634 1,3% 123621 14,3% 39086 2,7% 867409 34,7% 88042 6,2% 2496646 1424276 94,6% 80897 5,4% 1505173 92,4% 124064 7,6% 1629237 446.602 (51,5%) CAMIÓ + FURGONETA 123.621(14,3%) MOTO 297.186(34,3%) REGULAR 1.424.276 (94.6%) METRO 709.381 (49,8%) FGC 88.042 (6.2%) bus TMB 569.133(40,0%) RENFE 18.634 (1,3%) DISCRECIONAL 80.897 (5.4%) TRAM 39.086 (2.7%) Font: DOyMO i Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona 24 CONNEXIÓ 2010 % 2011 % 2012 % 2013 % %13/12 TRANSPORT PÚBLIC 1.408.471 49,33% 1.427.251 50,36% 1.383.040 50,01% 1.382.551 50,20% -0,04% TRANSPORT PRIVAT 1.239.501 43,41% 1.200.419 42,36% 1.174.305 42,47% 1.160.798 42,15% -1,15% A PEU I BICICLETA 207.321 7,26% 206.500 7,29% 207.945 7,52% 210.589 7,65% 1,27% TOTAL 2.855.293 100% 2.834.171 100% 2.765.290 100% 2.753.938 100% -0,41% ETAPES EN DESPLAÇAMENTS DE CONNEXIÓ: EVOLUCIÓ Manteniment: -0,04% Reducció: -1,15% El vehicle privat redueix el seu nombre de desplaçaments de connexió. Els modes no motoritzatst tendeixen a un lleuger increment, sobretot les bicicletes (+1,75%). Increment: 1,27% Font: DOyMO i Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona 25 Etapes %13/12 A peu 197.631 6,97% 199.014 7,20% 201.502 7,3% 1,25% Autobús 260.583 9,19% 254.068 9,19% 258.388 9,4% 1,70% Metro 503.981 17,78% 483.822 17,50% 478.984 17,4% -1,00% FGC 169.601 5,98% 158.068 5,72% 159.174 5,8% 0,70% Renfe (Rodalies) 327.416 11,55% 326.761 11,82% 324.147 11,8% -0,80% Tramvia 87.661 3,09% 85.733 3,10% 86.162 3,1% 0,50% Autocar discrecional 54.442 1,92% 51.774 1,87% 52.602 1,9% 1,60% Taxi 23.568 0,83% 22.814 0,82% 23.094 0,8% 1,23% Cotxe conductor 720.108 25,41% 707.147 25,57% 700.711 25,4% -0,91% Cotxe acompanyat 99.498 3,51% 97.707 3,53% 96.818 3,5% -0,91% Moto conductor 60.611 2,14% 59.520 2,15% 59.365 2,2% -0,26% Moto acopanyat 2.796 0,10% 2.745 0,10% 2.738 0,1% -0,27% Bicicleta 8.869 0,31% 8.931 0,32% 9.087 0,3% 1,74% Furgó/camió 317.407 11,20% 307.186 11,11% 301.165 10,9% -1,96% Evolució de les etapes en desplaçaments de connexió 2011 2012 2013 DISTRIBUCIÓ MODAL DE LES ETAPES EN DESPLAÇAMENTS DE CONNEXIÓ (laborable) Etapes en desplaçaments de connexió: 2.753.937 Pràcticament totes les etapes dels desplaçaments en modes privats de connexió es redueixen. dels modes públics només es redueixen metro i rodalies. TOTAL 2.834.171 100,00% 2.765.290 100% 2.753.937 100% -0,41% Font: DOyMO i Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona Metro; 16,0% A peu; 7,3% Autobús; 9,4% Metro; 17,4% FGC; 5,8% Renfe (Rodalies); 11,8% Tramvia; 3,1% Autocar discrecional; 1,9% Taxi; 0,8% Cotxe conductor; 25,4% Cotxe acompanyat; 3,5% Moto conductor; 2,2% Moto acopanyat; 0,1% Bicicleta; 0,3% Furgó/camió; 10,9% 26 201502 95,7% 9087 4,3% 210589 0,076082 2557345 2767934 MODE DE TRANSPORT EN ETAPES DE DESPLAÇAMENTS DE CONNEXIÓ (laborable) Etapes en desplaçaments de connexió: 2.753.937 NO MOTORITZATS A PEU I BICI (públic+privat) 210.589 (7,6%) T.PRIVAT 1.160.797 (45,9%) INDIVIDUAL 23.094 (1,7%) T. PÚBLIC 1.382.551(54,1%) COL.LECTIU 1.360.226 (98,3%) MOTORITZATS 2.543.348 (92,4%) BICI 9.087 (4,3%) A PEU 201.502 (95,7%) 797529 68,7% 62103 5,4% 478984 36,65% 301165 25,9% 258388 19,77% 1160797 159174 12,18% 324147 24,80% 86162 6,59% 1306855 96,13% 52602 3,87% 1359457 98,33% 23094 1,67% 1382551 TAXI COTXE 797.529 (68,7%) CAMIÓ + FURGONETA 301.165 (25,9%) MOTO 62.103 (5,4%) REGULAR 1.306.855 ( 96.1%) METRO 478.984 (36,6%) FGC 159.174 (12,2%) bus TMB 258.388 (19,8%) RENFE 324.147 (24,8%) DISCRECIONAL 52.602 (3.9%) TRAM 86.162 (6,6%) Font: DOyMO i Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona 27 DESPLAÇAMENTS SEGONS L’EMEF 2013 PER BARCELONA. CARACTERÍSTIQUES DE LA MOSTRA Univers.- Residents a l’àmbit de la Regió Metropolitana de Barcelona de 16 i més anys. Mostra.- Mostreig estratificat polietàpic. La mostra està integrada per 6.336 individus a la Regió Metropolitana de Barcelona: 1.815 a Barcelona, 3.122 a la Primera Corona del STI i 3.721 a l’AMB. Amb una confiança del 95,5% i sota el supòsit de màxima indeterminació (p=q=0,5), l’error màxim és ±1,3% pels residents al conjunt de l'RMB Recollida informació del 26 de setembre al 29 de novembre de 2013. Entrevista telefònica amb metodologia CATI. Notes: • L’EMEF al 2013 inclou desplaçaments de menys de 5 minuts. • L’EMEF té en compte el nombre de desplaçaments i no el d’etapes de desplaçament. • No s’inclouen els desplaçaments dels menors de 16 anys. • No s'inclouen els desplaçaments dels professionals del transport o les empreses de logistica de mercaderies. • No s'inclouen els desplaçaments relacionats amb el turisme. Font: EMEF 2013 28 En un dia feiner, els residents a la RMB de 16 o més anys realitzen 6,7 milions de desplaçaments amb origen i/o destinació Barcelona. Tot i que la majoria d’aquests desplaçaments són realitzats pels barcelonins, un 21,5% són efectuats per residents a la resta de la RMB. DESPLAÇAMENTS SEGONS L’EMEF 2013 PER BARCELONA NOMBRE DE DESPLAÇAMENTS GLOBAL 2013 BCN-BCN BCN-Resta 1a Corona STI BCN-Resta AMB BCN-Resta RMB BCN-Fora RMB Total % Residents a Barcelona 4.763.772 257.078 82.601 101.017 44.005 5.248.473 78,5% Residents a la resta de la 1a Corona STI 90.820 738.900 0 3.132 934 833.786 12,5% Residents a la resta AMB 17.190 6.753 106.112 1.711 1.635 133.401 2,0% Residents a la resta RMB 60.273 7.417 6.804 396.293 1404 472.191 7,1% TOTAL 4.932.054 1.010.148 195.518 502.153 47.979 6.687.852 100% Un 72,4% dels desplaçaments de connexió amb Barcelona són realitzats per residents de la resta de la RMB. Font: EMEF 2013 29 DESPLAÇAMENTS SEGONS L’EMEF 2013 PER BARCELONA. REPARTIMENT MODAL Els modes no motoritzats (57,4%) i el transport públic (27,6%) són els més emprats en els desplaçaments interns. En els desplaçaments de connexió el transport públic amb un 53,9% dels desplaçaments supera Tipus de fluxos Interns Desplaçaments % Connexió Desplaçaments % Total Desplaçaments % No motoritzats 2.829.621 57,4% 68.382 3,9% 2.898.003 43,3% Transport públic 1.360.781 27,6% 945.626 53,9% 2.306.407 34,5% Transport privat 741.652 15,0% 741.789 42,2% 1.483.442 22,2% TOTAL 4.932.054 100% 1.755.797 100% 6.687.852 100% clarament al transport privat (42,2%). Font: EMEF 2013 30 Tant en els desplaçaments interns a Barcelona com en els de connexió, el cotxe és el mitjà de transport més utilitzat. Tanmateix, en els desplaçaments interns a Barcelona la moto té una quota d’ús molt important (45,3%). DESPLAÇAMENTS SEGONS L’EMEF 2013 PER BARCELONA. REPARTIMENT MODAL DELS DESPLAÇAMENTS EN TRANSPORT PRIVAT Nota: per analitzar els resultats obtinguts cal valorar les condicions de partida de la mostra. Font: EMEF 2013 31 3.- EL TRANSPORT PÚBLIC 32 nous viatgers METRO 294,1 305,9 322 332 343,3 345,3 353,4 366,4 376,4 361,6 381,2 388,976 373,5 369,9 -1,0% -3,6 -3,0% TB (autobús BCN) 172,3 187,2 189,8 203,7 205,1 205 207,7 210,5 194,9 196 189,4 188,4 179,9 183 1,7% 3,1 -3,4% TOTAL TMB 466,4 493,1 511,8 535,7 548,4 550,2 561,1 576,9 571,3 557,6 570,7 577,376 553,4 552,9 -0,1% -0,5 -3,1% F.G.C. 60,7 63,2 70 73 75,8 74,9 78 79,1 80,9 79,8 79,8 80,464 75,0 75,5 0,7% 0,5 -5,4% RODALIES RENFE 95,4 103,6 110,9 111,9 113,8 122,6 122,2 117,1 114,4 110,1 103,7 106,182 105,9 105,1 -0,8% -0,8 1,4% ALTRES BUS 87,1 99,5 107,3 114,1 120,1 125,9 132 140,9 144,6 142,6 144,3 147,2 141,9 142,6 0,5% 0,7 -1,2% TRAMVIA 7,7 13 16,9 20,9 23,2 23,9 23,8 24,196 23,7 23,8 0,4% 0,1 0,0% TOTAL 709,6 759,4 800,0 834,7 865,8 886,6 910,2 934,9 934,4 914,0 922,3 935,4 899,9 899,9 0,0% 0,0 -2,4% OPERADOR 2000 2001 2002 2003 2009 2010 %13/1020132004 2011 2012 %13/122005 2006 2007 2008 EVOLUCIÓ DEL NOMBRE D’ETAPES EN TRANSPORT PÚBLIC (àmbit ATM) Respecte al 2010, s'ha reduit en un 2,4% el nombre de validacions en transport públic. L’any 2013 el sistema de transport públic de la RMB va portar 899,9 milions de viatgers, el mateix nombre que al 2012. 1000 Font: A.T.M. 899,9 600 650 700 750 800 850 900 950 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 33 2008 2009 2010 2011 2013 2013 %13/12 %13/10 long. Línies METRO (Km) 88,43 93,29 102,59 102,59 102,59 102,59 0,0% 0,0% número de línies METRO 6 7 7 7 7 7 0,0% 0,0% estacions METRO 125 130 140 141 141 141 0,0% 0,7% vehicles per quilòmetre (milions) 80,37 79,04 87,62 90,585002 85,23 84,30 -1,1% -3,8% Número d'enllaços 16 17 19 19 19 19 0,0% 0,0% Número de cotxes 771 791 816 816 816 816 0,0% 0,0% XARXA DE METRO 2012 EVOLUCIÓ DE L’OFERTA DE METRO I MILLORES Al 2013 ha hagut una oferta de 84,30 milions vehicles per quilòmetre, el que representa una reducció del 1,1% respecte al 2012. Des del 2010 no s'ha incorporat cap nou vehicle ni ha crescut la longitud de les línies. Font: T.M.B. 34 2009 2010 2011 2012 2013 %13/12 %13/10 long. Línies (Km) 143,3 143,3 143,3 143,3 143,3 0,0% 0,0% número de serveis 4 4 4 4 4 0,0% 0,0% estacions 74 75 75 75 75 0,0% 0,0% vehicles per quilòmetre (milions) 33,01 32,61 33,27 31,38 30,45 -3,0% -6,6% El 96% de les estacions de FGC són accessibles (72 de les 75 existents) XARXA F. G. C. EVOLUCIÓ DE L’OFERTA DE FERROCARRILS DE LA GENERALITAT (2013) Font: FGC Tota la xarxa ferroviària Xarxa de FGC Al 2013 s’ha reduït novament (-3,0%) l'oferta de vehicles per quilòmetre de FGC, a nivell del'any 2007. 35 2009 2010 2011 2012 2013 %13/12 %13/10 long. Línies (Km) 522,2 522 552 552 552 0,0% 5,7% número de línies 5 5 6 6 6 0,0% 20,0% estacions 121 121 122 122 122 0,0% 0,8% trens per quilòmetre (milions) 17,27 17,2 17,635 17,53 17,7 1,0% 2,9% L'oferta inclou la linea (Vic-Puigcerdà) XARXA DE RODALIES RENFE Al 2011 la línea 10 es va integrar a la linia 2 sud, la linia 2 va dividir la seva oferta comercial en la línea 2 sud (Sant Vicenç de Calders - Estació de França), la linia 2 (Castelldefels - Granollers) i la linia 2 nod (Maçanet/Sant Celoni-Aeroport) EVOLUCIÓ DE L’OFERTA DE RODALIES RENFE (2013) Font: Rodalies Tota la xarxa ferroviària Xarxa de Rodalies RENFE Al 2013 es recupera l’oferta de trens per quilòmetre de la xarxa de rodalies RENFE i es manté la resta de parámetres. 36 2009 2010 2011 2012 2013 %13/12 %13/10 Long. Línies (Km) 58,4 58,4 58,4 58,4 58,4 0,0% 0,0% Número de línies 6 6 6 6 6 0,0% 0,0% Parades/estacions 55 55 55 55 55 0,0% 0,0% Viatgers (milions) 23,9 23,8 24,2 23,7 23,8 0,4% 0,0% TRAMVIA EL TRAMVIA Durant el 2013 no ha variat l'oferta de tramvia a la ciutat i hi ha hagut una manteniment de la demanda. Font: TRAM 37 2008 2009 2010 2011 2012 2013 %13/12 %13/10 long. Línies TMB (Km) 915,2 923,9 923,4 936,0 890,0 879,0 -1,2% -4,8% número de línies de TMB 108 108 106 106 102 102 0,0% -3,8% parades TMB 2.545 2.573 2.610 2.632 2.591 2.562 -1,1% -1,8% Km de carril bus 113,5 122 125,0 132,0 143,4 151,4 5,6% 21,1% Nùmero d'autobusos TMB 1.079 1.080 1.090 1.064 1.072 1.065 -0,7% -2,3% Nùmero d'autobusos de barri 53 70 77 57 57 51 -10,5% -33,8% 2008 2009 2010 2011 2012 2013 %13/12 %13/10 Nombre autobusos GASOIL: 715 664 623 554 483 556 15,1% -10,8% Nombre autobusos GAS NATURAL: 248 295 341 353 410 410 0,0% 20,2% Nombre autobusos BIODIESEL 116 121 122 145 110 0 -100,0% -100,0% Nombre autobusos HIBRITS 0 0 4 12 69 98 42,0% 2350,0% Nombre autobusos ELÈCTRICS 1 TOTAL 1.079 1.080 1.090 1.064 1.072 1065 -0,7% -2,3% AUTOBUS TMB EVOLUCIÓ DE L’OFERTA DE TRANSPORT PÚBLIC EN AUTOBÚS La longitud de linies s'ha reduït en un 1,2% al 2012 i un 4,8% respecte al 2010, el nombre d'autobusos s'ha reduït un 2,3% als darrers 4 anys. El nombre de busos de barri ( 51 = 40 minis + 11 midis ) s’ha reduit respecte al 2012 en 6 unitats. S’han eliminat tots els autobusos de biodiesel i s'han adquirit hibrits. S'ha incorporat a la flota la primera unitat de vehicle electric. Ampliació de la xarxa ortogonal al 2013. Any 2012: - H6 i H12 de les hortizontals. - V7 i V21 de les verticals - D20 de les diagonals Any 2013: - H8, H10 i H16 de les hortizontals. - V3 i V17 de les verticals Font: T.M.B. 38 ANY Km. carril bus Increment anual 2000 76,2 5,1 2001 92,3 16,1 2002 93,4 1,1 2003 98,0 4,6 2004 98,0 0,0 2005 101,0 3,0 2006 109,5 8,5 2007 109,7 0,2 2008 113,5 3,8 2009 122,0 8,5 2010 126,0 4,0 2011 132,0 6,0 2012 143,4 11,4 2013 151,4 8,0 %13/12 5,6% %13/10 20,2% EVOLUCIÓ DEL CARRIL BUS A BARCELONA A l’any 2013 s’han creat 8,0 kms de carril bus que sumen un total de 151,4 kms. Els nous carrils bus estan relacionats amb la posada en funcionament de les linies de la nova xarxa ortogonal. Font: Direcció de Serveis de Mobilitat 151,4 0 20 40 60 80 100 120 140 160 km carril bus Dte Carrer Metres 1 Pas Sota Muralla 70 1 Doctor Aiguader, av. 867 2 Còrsega 545 2 Josep Tarradellas, av. 187 2 València 363 2 Pl. Espanya 200 3 Zona Franca, pg. 500 3 Zona Franca, pg. 500 4 Capitan Arenas 140 7 Av. Montserrat -270 9 Garcilaso 30 9 Sant Antoni Maria Claret 705 10 Indústria 370 10 Carmen Amaya 357 10 Carmen Amaya 357 10 Calvell, pg. 397 10 Calvell, pg. 397 10 Jonquera 140 10 Taulat, pg. 760 10 Icària, av. 642 10 Icària, av. 753 8.01039 VELOCITAT 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 %13/12 %13/10 Autobus TMB hora punta 11,29 11,11 10,99 11,14 11,13 11,2 11,31 11,49 11,74 2,2% 4,8% Autobus TMB hora vall 11,91 11,68 11,55 11,7 11,72 11,79 11,93 12,1 12,31 1,7% 4,4% Vehicle privat en ciutat* 20,7 20,9 20,8 21,3 23,5 21,8 20,6 20,9 21,0 0,5% -3,7% * La velocitat del vehicles privats correpon a la mitjana de les vies de la ciutat (sense incloure les Rondes) EVOLUCIÓ DE LA VELOCITAT COMERCIAL URBANA EN AUTOBÚS 18,00 20,00 22,00 24,00 26,00 La velocitat comercial dels autobusos TMB ha anat creixent lleugerament i de forma continuada al darrer quadrienni mentre que la velocitat del vehicle privat s’ha reduït un 3,7% en el mateix periode. Font: TMB. i Direcció de Serveis a la Mobilitat. 10,00 12,00 14,00 16,00 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Autobus TMB hora punta Autobus TMB hora vall Vehicle privat en ciutat* 40 2008 2009 2010 2011 2012 2013 %13/12 %13/10 BCN Bus Turístic 1.587.376 1.448.442 1.469.598 1.626.369 1.499.066 1.556.877 3,9% 5,9% BCN City Tour * 349.031 576.238 705.281 855.103 858.603 0,4% 49,0% Total 1.587.376 1.797.473 2.045.836 2.331.650 2.354.169 2.415.480 2,6% 18,1% * Inici del servei al març de 2009 BUS TURÍSTIC - BITLLETS EVOLUCIÓ DEL PASSATGE EN AUTOBÚS TURÍSTIC (bitllets) 2.000.000 2.200.000 2.400.000 2.600.000 Evolució bitllets Bus turístic Al 2013 s'han venut 57.000 bitllets més que al 2012 (+3,9%) dels nous bitllets del servei Bus Turistic de la ciutat. Destaca un increment del 4% dels de l'operadora de TMB. Font: TMB i EMT 1.000.000 1.200.000 1.400.000 1.600.000 1.800.000 2008 2009 2010 2011 2012 2013 41 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 nou passatge %13/12 %13/10 PASSATGE* 6,55 6,24 5,76 5,77 6,41 5,75 6,04 0,29 5,0% 4,7% * Dades en milions de passatgers/any EVOLUCIÓ DEL PASSATGE EN "BCN-BUS TURÍSTIC" EVOLUCIÓ DEL PASSATGE DE “BCN - BUS TURÍSTIC” (TMB) 5.000.000,00 6.000.000,00 7.000.000,00 Font: TMB El BCN Bus recupera un 5,0% de passatgers, el que suposa una recuperació de 290.000 usuaris en un any. 0,00 1.000.000,00 2.000.000,00 3.000.000,00 4.000.000,00 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 42 2008 2009 2010 2011 2012 2013 % 13/12 % 13/10 Línies 11 11 11 11 11 11 0,0% 0,0% Número de vehicles 84 84 84 84 84 84 0,0% 0,0% Viatgers 4.249.567 4.181.199 3.994.858 4.088.437 4.019.755 4.019.207 0,0% 0,6% 2008 2009 2010 2011 2012 2013 % 13/12 % 13/10 Línies 6 6 6 6 6 6 0,0% 0,0% Número de vehicles 46 46 46 46 46 46 0,0% 0,0% Viatgers 1.616.955 1.733.989 1.750.015 1.907.806 1.918.803 1.956.595 2,0% 11,8% TOTAL VIATGERS 5.866.522 5.915.188 5.752.873 5.996.243 5.938.558 5.975.802 0,6% 3,9% TUSGSAL MOHN EL BUS NOCTURN En general els viatgers en transport públic nocturn s'han incrementat lleugerament (+0,6%), sobretot els de l'empresa Mohn: Tusgsal  0% Mohn  +2,0%. Font: ATM 43 ANY 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 %13/12 %13/10 Nº TAXIS 10.483 10.481 10.391 10.375 10.483 10.480 10.480 10.480 10.523 10.523 0,0% 0,4% Nº CONDUCTORS 10.934 11.233 11.514 11.970 12.353 12.852 13.167 13.249 13.297 13.230 -0,5% 0,5% CONDUCTORS/TAXI 1,04 1,07 1,11 1,15 1,18 1,23 1,26 1,26 1,26 1,26 -0,5% 0,1% MILIONS DE VIATGERS/ANY 107 107 100 95,8 93,2 -2,7% -12,9% estimació PARADES PLACES CIUTAT VELLA 24 292 EIXAMPLE 46 210 SANTS-MONTJUÏC 26 164 LES CORTS 18 134 SARRIÀ-SANTGERVASI 16 72 GRÀCIA 12 52 HORTA-GUINARDÓ 11 66 NOU BARRIS 11 49 DADES GENERALS DEL TAXI 2013DISTRIBUCIÓ DE PARADES I PLACES PER DISTRICTE 10.500 11.000 11.500 12.000 12.500 13.000 13.500 14.000 DADES GENERALS DEL TAXI SANT ANDREU 12 65 SANT MARTÍ 31 161 BARCELONA 207 1.265 9.000 9.500 10.000 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Nº TAXIS Nº CONDUCTORS Durant el 2013, s'han realitzat al voltant de 647 milions de quilòmetres en taxi, a una velocitat mitjana durant el dia de 19,68 km/hora i durant la nit de 23,25 km/hora. En els darrers 4 anys s’ha incrementat un 3,5% el nombre de conductors i alhora un manteniment del nombre de taxis. A part de les 207parades i 1.265 places existents per taxis, la ciutat disposa de 6 espais de reserva. Font: Institut Metropolità del Taxi i Direcció de Serveis de Mobilitat 44 2009 2010 2011 2012 2013 %13/12 %13/10 Nº Abonats 182.062 117.523 121.819 113.787 98.786 -13,2% -15,9% Nº Viatges 10.769.256 11.147.000 14.515.056 16.165.000 14.211.750 -12,1% 27,5% Nº Bicicletes 6.000 6.000 6.000 6.000 6.000 0,0% 0,0% Nº Estacions 419 420 421 420 421 0,2% 0,2% Visites Pàgina Web 2.533.791 2.727.979 2.179.359 1.240.180 1.023.754 -17,5% -62,5% EL BICING Al 2013 es manté el nombre de bicicletes en servei i es retorna el nombre de viatgers a valors de 2011, arribant als 14,2 milions de viatgers a l'any, el que equival a 38.936 viatges de promig al dia. Font: B:SM 45 2012 2013 2012 2013 Laborable (1ª Dimecres de mes) Laborable (1ª Dimecres de mes) Festiu(1º Diumenge de mes) Festiu(1º Diumenge de mes) Gener 38.740 32.175 -16,9% 15.662 22.413 43,1% Febrer 24.812 41.659 67,9% 17.882 23.307 30,3% Març 52.805 25.260 -52,2% 27.659 24.615 -11,0% Abril 29.217 48.165 64,9% 32.189 22.804 -29,2% Maig 58.333 34.311 -41,2% 33.455 29.386 -12,2% Juny 62.178 53.231 -14,4% 31.569 27.753 -12,1% Juliol 55.638 52.220 -6,1% 20.572 29.854 45,1% Agost 46.492 36.221 -22,1% 27.320 24.569 -10,1% Setembre 51.598 46.396 -10,1% 30.516 27.948 -8,4% Octubre 57.780 52.518 -9,1% 38.349 28.284 -26,2% Novembre 52.855 49.689 -6,0% 24.142 24.132 0,0% Desembre 46.665 43.921 -5,9% 24.298 22.043 -9,3% MITJANA 48.093 42.981 -10,63% 26.968 25.592 -5,1% Número d'usos Diferencia %13/12 Diferencia %13/12 LA UTILITZACIÓ DEL "BICING" DURANT EL 2013 Aquestes dades mostren que, en "Bicing", es realitza una mitjana de 42.981 desplaçaments en dia laborable, destacant una punta al mes de juny de 53.231 i una vall al març de 25.260viatges/dia. Respecte al 2011, la utilització ha baixat un 10,63% en dia laborable i un 5,1% en diumenge. Font: B:SM 0 10.000 20.000 30.000 40.000 50.000 60.000 Laborables Festiu Usos Bicing 2013 46 4.- ACCESSIBILITAT 47 Total ciutat Accessibl. % Total ciutat Accessibl. % Total ciutat Accessibl. % Total ciutat Accessibl. % Cruïlles amb semàfor per a invidents 1.713 699 41% 1.721 943 55% 1.727 990 57,3% 1.730 1015 58,7% Autobusos TMB 1.090 1.090 100% 1.064 1.064 100% 1.072 1.072 100,0% 1.072 1.072 100,0% Estacions de metro 140 113 81% 141 116 82% 141 116 82,3% 141 121 85,8% Estacions de FGC 75 71 95% 75 71 95% 75 71 94,7% 75 72 96,0% 2010 2011 2012 2013 ACCESSIBILITAT EN EL TRANSPORT PÚBLIC 70% 80% 90% 100% Al 2012 continua l'esforç en la regulació de cruïlles amb semàfors per a invidents. adaptant-ne 47 més. Font: Direcció de Serveis de la Mobilitat, TMB i FGC 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% Cruïlles amb semàfor per a invidents Autobusos TMB Estacions de metro Estacions de FGC 2010 2011 2012 2013 48 EN CALÇADA 2008 2009 2010 2011 2012 2013 %13/12 %13/10 CIUTAT VELLA 138 223 158 172 177 184 4,0% 16,5% L'EIXAMPLE 378 682 466 502 534 591 10,7% 26,8% SANTS – MONTJUÏC 368 591 451 472 520 574 10,4% 27,3% LES CORTS 153 288 197 210 232 250 7,8% 26,9% SARRIÀ – SANT GERVASI 216 372 258 282 323 342 5,9% 32,6% GRÀCIA 156 251 186 229 227 250 10,1% 34,4% HORTA GUINARDÓ 417 573 487 535 593 649 9,4% 33,3% NOU BARRIS 371 486 475 487 529 648 22,5% 36,4% SANT ANDREU 382 495 454 505 497 544 9,5% 19,8% SANT MARTÍ 552 777 646 689 737 845 14,7% 30,8% TOTALS 3.131 4.738 3.778 4.083 4.369 4.901 12,2% 29,7% TARGETES PER P.M.R. 2008 2009 2010 2011 2012 2013 %13/12 %13/10 PLACES D’APARCAMENT PER A PERSONES AMB MOBILITAT REDUÏDA TOTAL TARGETES EMESES 1.871 1.809 2.972 3.105 3.055 4.201 37,5% 41,4% FORA DE CALÇADA 2008 2009 2010 2011 2012 2013 %13/12 %13/10 BSM 224 206 206 243 266 288 8,3% 39,8% SABA 104 120 120 120 112 103 -8,0% -14,2% Al 2013 s'han pintat 532 places d'aparcament per a persones amb mobilitat reduïda i fora de calçada s'han generat 13 noves places. Font: Sector de Serveis Urbans i Medi Ambient, B:SM i SABA. 49 5.- LA MOBILITAT A PEU 50 Any 2008 2009 2010 2011 2012 2013 % %13/12 Interns 2.125.428 2.150.933 2.247.725 2.302.569 2.318.687 2.294.341 91,1% -1,1% Connexió 243.133 246.050 199.325 197.631 199.014 201.502 8,0% 1,3% Total 2.368.561 2.396.983 2.447.050 2.500.200 2.517.702 2.517.702 100,0% 0,0% Etapes en desplaçaments a peu EVOLUCIÓ DE LES ETAPES/DIA EN ELS DESPLAÇAMENTS A PEU (de més de 5 minuts) El nombre de desplaçaments a peu augmenta un 0,7% respecte el 2011. 2.350.000 Interns 260.000 Connexió Font: DO.yMO i Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona 2.000.000 2.050.000 2.100.000 2.150.000 2.200.000 2.250.000 2.300.000 2008 2009 2010 2011 2012 2013 140.000 160.000 180.000 200.000 220.000 240.000 2008 2009 2010 2011 2012 2013 51 2009 2010 2011 2012 2013 %13/11 %13/10 CIUTAT VELLA 22,38 23,31 23,44 23,52 24,11 2,5% 3,4% L'EIXAMPLE 6,28 6,28 6,47 6,72 6,72 0,0% 7,0% SANTS-MONTJUIC 3,74 3,82 3,83 4,02 4,02 0,0% 5,3% LES CORTS 2,16 2,16 2,16 2,19 2,19 0,0% 1,4% SARRIA - SANT GERVASI 3,72 3,72 3,78 3,81 3,81 0,0% 2,2% GRACIA 5,18 5,27 5,34 5,44 5,44 0,0% 3,4% HORTA - GUINARDO 3,12 3,19 3,99 4,13 4,13 0,0% 29,6% NOU BARRIS 6,55 6,55 6,75 6,75 6,75 0,0% 3,1% SANT ANDREU 7,98 8,07 8,07 8,07 8,32 3,1% 3,1% SANT MARTI 10,63 10,63 10,63 10,63 10,73 1,0% 1,0% SUPERFICIE TOPOGRÀFIA EN Ha. LES ZONES DE VIANANTS A BARCELONA TOTAL 71,74 73,0018 74,4635 75,2889 76,2305 1,3% 4,4% Font: Departament del Pla de la Ciutat. Subdirecció d’Informació de base i cartografia de l’IMI. Barcelona disposa de 76,23 Hectarees de zones de vianants, un 1,3% més que al 2012 i pràcticament un 4,5% més que al 2010, suposa un ritme de creixement anual del 1,2. 52 ANY 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 %13/12 %13/10 16 18 18 21 21 21 21 22 21 21 21 0,0% -4,5% entrades 47 49 49 64 67 67 67 74 73 75 73 -2,7% -1,4% sortides 26 28 28 30 30 30 30 38 38 38 37 -2,6% -2,6% PUNTS CONTROLATS AMB PILONES Nº ZONES CONTROLADES Nº PUNTS DE CONTROL PUNTS DE CONTROL D’ACCÉS MITJANÇANT PILONES Durant l’any 2013 s'han tret dos entrades i una sortida regulada. Font: Direcció de Serveis de Mobilitat 53 6.- LA BICICLETA 54 Any 2008 2009 2010 2011 2012 2013 % %13/12 Interns 100.840 95.193 98.525 109.282 115.402 117.415 92,5% 1,7% Connexió 8.084 7.631 7.996 8.869 8.931 9.087 7,5% 1,7% Total 108.924 102.824 106.520 118.151 124.333 126.502 100% 1,7% Etapes en desplaçaments en bicicleta EVOLUCIÓ DE LES ETAPES/DIA EN DESPLAÇAMENTS EN BICICLETA Al darrer any el nombre d’etapes en bicicleta hn augmentat un 1,7%. El "Bicing" suposa una mitjana de 38.936 etapes al dia, la qual cosarepresenta un 33,1% de total de les etapes interiors en bicicleta (37% al 2011). Interns Connexió Font: DOyMO i Enquesta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona 0 20.000 40.000 60.000 80.000 100.000 120.000 140.000 2008 2009 2010 2011 2012 2013 6.500 7.000 7.500 8.000 8.500 9.000 9.500 2008 2009 2010 2011 2012 2013 55 Any 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011** 2012 2013 %13/12 Km de carril bici * 121,7 124,4 127,5 128,9 129,8 140,2 146,8 159 93,6 97,0 104,9 8,1% Variació 2,2% 2,2% 2,5% 1,1% 0,7% 8,0% 4,7% 8,3% 14,2% 2,9% 8,1% * En el municipi de Barcelona es compta amb 21,3 km de Ronda Verda, que no es sumen al no ser pròpiament un carril bici ** Des de 2011 es comptabilitzen els km's de carril bici en un sol sentit. EVOLUCIÓ DEL CARRIL BICI A BARCELONA 94 96 98 100 102 104 106 Evolcuió del nombre de km de carrils bici Barcelona disposa de 104,9 km de carrils bici per una longitud de carrers de 1.361,76 km. És a dir, el 7,7% de la longitud de xarxa de carrers té un carril bici. Durant l’any 2013, s’han construït 7,9 km de carril bici, el que ha suposat un increment del 8,1% de la longitud de carrils al darrer any. Els principals carrils bici nous han estat: - c. Provença - c. Pujades - c. Felip II-Bac de Roda - c. Cantàbria-Josep Pla Font: Direcció de Serveis de Mobilitat 86 88 90 92 2011 2012 2013 56 DISTRICTE APARCAMENT BICIS MOLL DE LA FUSTA 6 FRANCESC CAMBÓ 48 PL. DELS ANGELS 52 ILLA RAVAL 32 PARAL.LEL 36 CIUTAT VELLA HOSPITAL DEL MAR 15 BARCELONETA CENTRE 42 MARINA PORT 10 BIOMEDIC 18 LA BOQUERIA 10 AVINGUDA GAUDI 20 URGELL 40 VALENCIA CALABRIA 10 TARRADELLAS SARRIA 10 ESTACIO BARCELONA-NORD 28 EIXAMPLE PL. DE LES ARTS 16 TARRADELLAS ENTENÇA 26 TARRADELLAS NICARAGUA 10 LONDRES 24 MERCAT SGDA.FAMILIA 42 PL. DEL SOL 34 TORRENT DE L´OLLA 10 2009 2010 2011 2012 2013 %13/12 %13/10 GAL.LA PLACIDIA 36 20.402 21.387 21.673 22.245 22.350 0,5% 4,5% GRÀCIA MOTOS 50 BSM 922 922 1.059 1.059 1.109 4,7% 20,3% SIRACUSA 40 SABA 115 83 83 78 78 0,0% -6,0% PL. JOANIC 46 APARCAMENTS En superficie SoterranisGRÀCIA L’APARCAMENT DE BICIS A BARCELONA Durant l'any 2012 s’han instal·lat al carrer un 2,7% més places d’aparcament, és a dir, 286 arcs que donen capacitat a 572 places per a bicicletes. Als aparcaments soterranis l’oferta s’ha mantingut . MARINA GRACIA 20 SANT GENIS-VALL D´HEBRON 10 Aparcaments SABA 2009 2010 2011 2012 2013 %13/12 %13/10 FLOS I CALCAT 10 Gràcia I 10 10 10 12 12 0,0% 20,0% MARQUES DE MULHACEN 10 Diputació 10 10 10 10 10 0,0% 0,0% TANATORI LES CORTS 4 Lluís Companys 19 19 19 10 10 0,0% -47,4% FRANCESC LAYRET 10 Gràcia II 10 10 10 10 10 0,0% 0,0% ILLA BORBÓ 10 Pau Casals 22 10 10 10 10 0,0% 0,0% MARAGALL 18 Travessera de Gràcia, 17 10 10 10 10 10 0,0% 0,0% SANT ANDREU CONCEPCIO ARENAL 26 Joan Güell 4 4 4 4 4 0,0% 0,0% SANT ANDREU TEATRE (SAT) 14 Hospital Clinic 10 10 100,0% FERRAN CASABLANCAS 10 TOTAL 115 83 83 78 78 0,0% -6,0% PL. BONANOVA 10 COTXERES DE SARRIA 20 PORTA DE SARRIÀ 14 CARDENAL SENTMENAT-VERGOS 10 MITRE-PUTGET 12 BILBAO-LLULL 10 LITORAL PORT 22 RAMBLA POBLENOU 10 ONA GLÒRIES 13 SANT MARTÍ PL. FORUM 30 BADAJOZ 10 BUS GARCIA FARIA 8 RIUS I TAULET 24 VILARDELL 35 CIUTAT DEL TEATRE 18 PLAÇA NAVAS 10 TOTAL 1.109 NOU BARRIS SARRIÀ_SANT GERVASI SANTS-MONTJUÏC HORTA-GUINARDÓ LES CORTS Font: B:SM, SABA i Direcció de Serveis de Mobilitat 57 PLA D'AFORAMENTS DE BICICLETES IMD 2009 IMD 2010 IMD 2011 IMD 2012 IMD 2013 %13/12 %13/10 Avinguda Diagonal 2.673 2.522 2.390 2.606 2.880 10,5% 14,2% C. Enric Granados 1.665 1.635 1.774 1.870 2.305 23,3% 41,0% Avinguda del Paral·lel 1.997 1.793 2.075 2.130 2.334 9,6% 30,2% Passeig Marítim de la Barceloneta 2.425 1.844 2.867 2.968 3.224 8,6% 74,8% Doctor Aiguader 1133 1.078 1.331 1.187 1.256 5,8% 16,5% Av. Marquès de l'Argentera 2.330 1.948 2.147 2.554 2.890 13,1% 48,4% Avinguda Meridiana 1.842 1.501 1.569 1.530 1.944 27,0% 29,5% Carrer de la Marina 1.527 1.246 1.404 1.639 2.017 23,1% 61,9% Passeig de Sant Joan 1.981 2.138 2.311 2.633 2.662 1,1% 24,5% Gran Via 1.482 1.349 1.433 1.507 1.411 -6,4% 4,6% Carrer Aragó 990 903 941 880 894 1,6% -1,0% C. Compte d'Urgell 1.703 1.740 1.605 1.574 1.628 3,4% -6,4% C. Diputació - C. Tarragona 2.272 2.550 2.433 2.343 2.432 3,8% -4,6% Av. Gran Via de les Corts Catalanes - C. Girona 1.736 1.985 2.074 2.013 1.808 -10,2% -8,9% Av. Gran Via de les Corts Catalanes - C. Muntaner 1.728 2.328 2.240 2.021 1.454 -28,1% -37,5% C. Diputació - C. Comte d'Urgell 2.364 2.502 2.450 2.387 1.925 -19,4% -23,1% C. Vilamarí - C. Consell de Cent 1.085 2.071 1.765 1.871 1.467 -21,6% -29,2% C. Comte Borrell - C. Consell de Cent 1.178 1.442 1.426 1.406 1.675 19,2% 16,2% AFORAMENTS MANUALS DE BICICLETES ("Bicing" + bicicleta privada) El balanç total resultat dels aforaments mesurats als punts habituals mostra un increment global del 1,7% al 2012. El creixement anual dels desplaçaments en bicicleta, ha compensat la baixada del "bicing" del darrer any. Av. Gran Via de les Corts Catalanes - C. Vilamarí 2.031 1.840 2.075 2.164 1.701 -21,4% -7,6% Total 34.143 34.414 36.308 37.283 37.907 1,7% 10,1% Font: DOyMO i la Direcció de Serveis de Mobilitat 1.500 6.500 11.500 16.500 21.500 26.500 31.500 36.500 EVOLUCIÓ MENSUAL DEL VOLUM TOTAL DE BICICLETES (PUNTS 4-29) 58 PLA D'AFORAMENTS DE BICICLETES IMD 2009 IMD 2010 IMD 2011 IMD 2012 IMD 2013 %13/12 Avinguda Diagonal 1.094 1.012 1.086 1.169 1.065 -8,9% C. Enric Granados 708 615 852 859 826 -3,8% Avinguda del Paral·lel 874 757 929 955 921 -3,5% Passeig Marítim de la Barceloneta 926 734 1201 1.265 1.186 -6,2% Doctor Aiguader 487 457 603 621 652 4,9% Av. Marquès de l'Argentera 979 757 900 1.024 1.033 0,9% Avinguda Meridiana 873 623 680 748 779 4,2% Carrer de la Marina 553 478 476 760 723 -4,9% Passeig de Sant Joan 798 850 1111 1.164 1.099 -5,6% Gran Via 747 502 657 751 776 3,3% Carrer Aragó 440 350 396 338 326 -3,6% C. Compte d'Urgell 797 716 773 700 766 9,4% C. Diputació - C. Tarragona 803 967 885 823 -7,0% Av. Gran Via de les Corts Catalanes - C. Girona 793 952 935 916 -2,1% Av. Gran Via de les Corts Catalanes - C. Muntaner 859 1077 992 1.003 1,1% AFORAMENTS DE BICICLETES DEL SISTEMA "BICING" Evolució anual de la IMD C. Diputació - C. Comte d'Urgell 1069 1027 1.117 1.095 -1,9% C. Vilamarí - C. Consell de Cent 977 866 891 908 2,0% C. Comte Borrell - C. Consell de Cent 552 667 666 644 -3,2% Av. Gran Via de les Corts Catalanes - C. Vilamarí 931 876 1.037 1.009 -2,7% Total 11.480 9.273 16.096 16.876 16.550 -1,9% * En el total no estan inclosos els nous aforaments Font: DOyMO i la Direcció de Serveis de Mobilitat 0 2.000 4.000 6.000 8.000 10.000 12.000 14.000 16.000 18.000 IMD 2009 IMD 2010 IMD 2011 IMD 2012 IMD 2013 59 PLA D’AFORAMENTS DE BICICLETES: Volums de trànsit de bicicletes Del total de bicicletes que circulen per la xarxa viària de Barcelona, aproximadament el 42,4% ho fa pels carrils bici. Font: DOyMO i la Direcció de Serveis de Mobilitat 60 7.- DISCIPLINA VIÀRIA 61 Any 2009 2010 2011 2012 2013 %13/12 %13/10 Vehicles retirats 117.560 117.166 112.615 102.571 107.945 5,2% -7,9% Abandonaments 9.447 7.903 7.045 5.755 4.999 -13,1% -36,7% 2009 2010 2011 2012 20013 %13/12 %13/10 Flota grues 50 50 49 49 48 -2,0% -4,0% GRUES I DENÚNCIES 80.000 100.000 120.000 140.000 160.000 180.000 200.000 Vehicles retirats 6.000 8.000 10.000 12.000 14.000 Abandonaments DENÚNCIES 2010 2011 2012 2013 %13/12 %13/10 Zones Exclusives 24.510 20.361 15.344 15.278 -0,4% -37,7% Z. Blava i Verda (manca de ticket) 262.378 246.151 212.316 209.853 -1,2% -20,0% Z. Blava i Verda (excedir de l'hora) 184.242 180.369 170.337 196.647 15,4% 6,7% Càrrega i Descàrrega 123.720 118.037 97.984 98.844 0,9% -20,1% Altres 66.820 62.885 51.966 53.751 3,4% -19,6% TOTALS 661.670 627.803 547.947 574.373 4,8% -13,2% Al darrer any la grua ha retirat 107.945 vehicles, un 5,2% mes que al 2012. Les denúncies a les zones regulades s’han incrementat apreciablement al voltant del 4,8% al darrer any. al darrer quatrienni s'han reduit un 13,2%. Font: B:SM 0 20.000 40.000 60.000 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 0 2.000 4.000 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 62 Any 2009 2010 2011 2012 2013 %13/12 %13/10 Bicicleta 1.366 936 673 659 548 -16,8% -41,5% motos i ciclomotors 3.886 3.466 3.450 2.949 2.774 -5,9% -20,0% Turisme 3.660 2.962 2.568 1.904 1.474 -22,6% -50,2% Furgonetes 477 399 305 223 183 -17,9% -54,1% Camions 55 63 33 15 20 33,3% -68,3% Altres 3 77 16 5 0 -100,0% -100,0% Total 10.318 9.447 7.903 5.755 4.999 -13,1% -47,1% Número de serveïs per tipus de vehicle TIPOLOGIA D’ABANDONAMENTS EN VIA PÚBLICA Al 2013 s’han retirat 756 vehicles menys per abandonament que al 2012, el que representa un 13,1% menys i pràcticament la meitat que fa 4 anys. Destaca la reducció de turismes, furgonetes i bicicletes i l'increment del nombre de camions abandonats. Font: B:SM 63 EVOLUCIÓ DE LA IL·LEGALITAT D’ESTACIONAMENT ZONA CENTRE I XARXA VIÀRIA BÀSICA 1 1,5 2 2,5 3 3,5 Evolució de l'índex global de il·legalitats a la zona centre 1 1,5 2 2,5 3 3,5 Evolució de l'índex global de il·legalitats a la xarxa viària bàsica Notes: · Els valors mesurats representen el nombre de vehicles estacionats il·legalment cada 100 metres lineals de via. · Al 2012 hi ha un canvi metodologic pel càlcul de la il·legalitat, l'informe és quadrimestral. · Els valors afegits corresponen a l'informe d'octubre de 2013 a febrer de 2014. Font: Universitat de Barcelona / Direcció de Serveis de Mobilitat Al 2013 hi ha un canvi de tendencia en els parametres d'Il·legalitat, es percep un creixement d'aproximadament el 20- 30% respecte al 2012. 0 0,5 1 9 9 6 1 9 9 7 1 9 9 8 1 9 9 9 2 0 0 0 2 0 0 1 2 0 0 2 2 0 0 3 2 0 0 4 2 0 0 5 2 0 0 6 2 0 0 7 2 0 0 8 2 0 0 9 2 0 1 0 2 0 1 1 2 0 1 2 2 0 1 3 0 0,5 1 9 9 6 1 9 9 7 1 9 9 8 1 9 9 9 2 0 0 0 2 0 0 1 2 0 0 2 2 0 0 3 2 0 0 4 2 0 0 5 2 0 0 6 2 0 0 7 2 0 0 8 2 0 0 9 2 0 1 0 2 0 1 1 2 0 1 2 2 0 1 3 64