Què són la preinscripció i la matrícula? El primer pas per obtenir plaça en una escola su- fragada amb fons públics (pública o privada con- certada) és la preinscripció. Quan se sap el nom- bre de sol·licituds que ha rebut cada escola i les places existents, s’assignen aquestes places apli- cant els criteris de prioritat que s’han fet públics. Posteriorment, cal confirmar l’acceptació de la plaça obtinguda fent la corresponent matrícula. La preinscripció per als ensenyaments bàsics està previst que sigui a la primera quinzena de febrer i la matrícula al començament del mes de juny. La Resolució que estableix el calendari oficial i els requeriments d’acreditació documental que s’han de presentar es publica abans de l’inici de la preinscripció. ¿Qué son la preinscripción y la matrícula? El primer paso para obtener plaza en una escuela sufragada con fondos públicos (pública o privada concertada) es la preinscripción. Cuando se sabe el número de solicitudes que ha recibido cada es- cuela y las plazas existentes, se asignan dichas pla- zas aplicando los criterios de prioridad que se han hecho públicos. Posteriormente debe confirmarse la aceptación de la plaza obtenida efectuando la co- rrespondiente matrícula. La preinscripción para las enseñanzas básicas está previsto que sea la primera quincena de febrero y la matrícula a principios del mes de junio. La Resolución que establece el calendario oficial y los requerimien- tos de acreditación documental que deben presen- tarse se publica antes del inicio de la preinscripción. Com obtenir plaça escolar: el procés de matriculació Cómo obtener plaza escolar: el proceso de matriculación Qui ha de sol·licitar preinscripció? Els alumnes que entrin – per primera vegada en un centre, – a fer P3 (tot i que ja estiguin escolaritzats al ma- teix centre), – a fer batxillerat de la modalitat d’arts, – a fer qualsevol modalitat de batxillerat si estan cursant o han cursat un cicle formatiu, – a fer formació professional i ensenyaments de règim especial (tot i que aquests s’imparteixin al mateix centre on estan escolaritzats). S’ha de presentar una única sol·licitud de preins· cripció al centre educatiu demanat en primer lloc. La presentació de més d’una sol·licitud comporta que s’invalidin els drets de prioritat. Únicament es podran presentar sol·licituds simultànies quan es refereixin a ensenyaments de tipus diferent. A l’imprès de sol·licitud s’han d’indicar tots els centres i ensenyaments als quals es voldria acce- dir, col·locats per ordre de preferència. ¿Quién tiene que solicitar preinscripción? Los alumnos que entren – por primera vez en un centro, – a hacer P3 (aunque ya estén escolarizados en el mismo centro), – a estudiar bachillerato de la modalidad de artes, – a estudiar cualquier modalidad de bachillerato si están cursando o han cursado un ciclo formativo, – a estudiar formación profesional y enseñanzas de régimen especial (aunque estas se impartan en el mismo centro donde están escolarizados). Hay que presentar una única solicitud de preins· cripción en el centro educativo solicitado en primer lugar. La presentación de más de una solicitud supo- ne que se invaliden los derechos de prioridad. Úni- camente podrán presentarse solicitudes simultáneas cuando se refieran a enseñanzas de tipo diferente. En el impreso de solicitud deben indicarse todos los centros y enseñanzas a los que se querría ac- ceder, colocados por orden de preferencia. 11 ¿Qué hay que saber para efectuar la preinscripción y la matrícula? Antes de iniciar el proceso de preinscripción y matrícula debe consultarse en el tablón de anuncios de los centros o en cualquiera de los medios y puntos de información pública: – La normativa vigente, el calendario y los pro- cedimientos que hay que seguir. – Los criterios de prioridad –generales, com- plementarios y específicos– para la admisión de alumnos. – La oferta de plazas de las enseñanzas sufra- gadas con dinero público. – El área territorial de proximidad (uno de los requisitos que contribuye a dar derecho de prioridad en caso de existir más demanda que oferta). – La adscripción entre los centros, que da de- recho de prioridad en el momento de cam- biar de etapa educativa. – Los proyectos educativos de cada uno de los centros. – Las actividades extraescolares y servicios de carácter voluntario y no lucrativo que ofrecen, con las correspondientes cuotas aprobadas según normativa. – En el caso de los centros privados, además, se informa del régimen de financiación con fondos públicos de las enseñanzas que tie- nen concertadas. Què cal saber per fer la preinscripció i la matrícula? Abans d’iniciar el procés de preinscripció i matrícula, cal consultar al tauler d’anuncis dels centres o en qualsevol dels altres mit· jans i punts d’informació pública: – La normativa vigent, el calendari i els pro- cediments que s’han de seguir. – Els criteris de prioritat –generals, com- plementaris i específics– per a l’admissió d’alumnes. – L’oferta de places dels ensenyaments su- fragats amb diners públics. – L’àrea territorial de proximitat (un dels re- quisits que contribueix a donar dret de prioritat en cas que hi hagi més demanda que oferta). – L’adscripció entre els centres, que dóna dret de prioritat en el moment de canviar d’etapa educativa. – Els projectes educatius de cadascun dels centres. – Les activitats extraescolars i els serveis de caràcter voluntari i no lucratiu que oferei- xen, amb les corresponents quotes apro- vades segons normativa. – En el cas dels centres privats, a més a més, s’informa del règim de finançament amb fons públics dels ensenyaments que tenen concertats. 12 Es pot presentar la sol·licitud de preinscripció en qualsevol centre? Tots els centres educatius públics i concer· tats tenen l’obligació d’admetre totes les sol· licituds de preinscripció que es presentin du· rant els dies previstos en el calendari oficial de preinscripció. Els centres no poden percebre cap quantitat en concepte d’aquesta preinscripció, per reserva de plaça o per altres conceptes i no es pot tenir plaça reservada de manera prèvia o diferent a la que estableix la norma. Cap sol·licitud d’admissió pot ser rebutjada per raons de naixement, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol circumstància personal o social. L’Administració vetlla –a través dels seus òrgans de garantia– pel dret de tot l’alumnat en edat escolar a tenir un lloc escolar que li garanteixi l’ensenyament bàsic en condicions de gratuïtat. ¿Puede presentarse la solicitud de preinscripción en cualquier centro? Todos los centros educativos públicos y con· certados tienen obligación de admitir todas las solicitudes de preinscripción que se presenten durante los días previstos en el calendario oficial de preinscripción. Los centros no pueden percibir cantidad alguna en concepto de dicha preinscripción, por reserva de plaza o por otros conceptos y no puede tener- se plaza reservada de forma previa o diferente a la que establece la norma. Ninguna solicitud de admisión puede ser rechaza- da por razones de nacimiento, raza, sexo, religión, opinión o cualquier circunstancia personal o social. La Administración vela –a través de sus órganos de garantía– por el derecho de todo el alumnado en edad escolar a tener una plaza escolar que le garanti- ce la enseñanza básica en condiciones de gratuidad. 13 Qui té preferència a l’hora d’accedir a una plaça? Quan en un centre educatiu hi ha més sol· licituds que vacants, s’aplica un barem per establir un ordre de prioritat d’admissió. Hi ha uns criteris generals i complementaris i uns criteris específics, que són públics. Els criteris generals tenen en compte: – L’existència de germans escolaritzats al centre. – Que el pare, la mare o els tutors legals hi tre- ballin. – Que el domicili de l’alumne estigui dins de l’àrea territorial de proximitat del centre o, si escau, la proximitat al lloc de treball del pare, mare, tutor o tutora, o de l’alumne quan sigui major d’edat. – La renda anual de la unitat familiar. – La discapacitat de l’alumne, pare, mare, tutor, tutora o germans. – Per accedir al batxillerat es té en compte l’ex- pedient acadèmic de l’alumne. En cas d’empat un cop aplicats aquests criteris, es consideren a més un criteris complementaris: – La condició legal de família nombrosa. – Que l’alumne tingui una malaltia crònica que afecti el sistema digestiu, endocrí o metabòlic (incloent-hi els celíacs). Sempre s’han d’acreditar documentalment les raons que s’al·leguen, atenent als requisits esta- blerts per la norma. En cas de situació d’empat, un cop s’han aplicat els criteris de prioritat, l’ordenació de sol·licituds es fa per sorteig públic. Tots els centres han de reservar unes places destinades a alumnes amb necessitats educati- ves específiques. També hi ha uns criteris específics que afecten l’accés a centres adscrits, a ensenyaments de formació professional, artístics i d’esports, als estudis simultanis de règim general i als ense- nyaments reglats de música i dansa i de progra- mes d’alt rendiment esportiu. En aquests casos cal consultar els requisits específics de cada situació. ¿Quién tiene preferencia a la hora de acceder a una plaza? Cuando en un centro educativo hay más solicitudes que vacantes, se aplica un baremo para establecer un orden de prioridad de admisión. Existen unos cri· terios generales y complementarios y unos criterios específicos, que son públicos. Los criterios generales tienen en cuenta: – La existencia de hermanos escolarizados en el centro. – Que el padre, la madre o los tutores legales trabajen en el mismo. – Que el domicilio del alumno esté dentro del área territorial de proximidad del centro o, en su caso, la proximidad al puesto de trabajo del padre, madre, tutor o tutora, o del alumno cuando sea mayor de edad. – La renta anual de la unidad familiar. – La discapacidad del alumno, padre, madre, tutor, tutora o hermanos. – Para acceder al bachillerato se tiene en cuenta el expediente académico del alumno. En caso de empate una vez aplicados estos criterios, se consideran además un criterios complementarios: – La condición legal de familia numerosa. – Que el alumno padezca una enfermedad crónica que afecte al sistema digestivo, endocrino o meta- bólico (incluidos los celíacos). Siempre deben acreditarse documentalmente las razones que se alegan, atendiendo a los requisitos establecidos por la norma. En caso de situación de empate, una vez se han apli- cado los criterios de prioridad, la ordenación de soli- citudes se efectúa por sorteo público. Todos los centros deben reservar unas plazas des- tinadas a alumnos con necesidades educativas es- pecíficas. También existen unos criterios específicos que afectan al acceso a centros adscritos, a enseñanzas de formación profesional, artísticas y de deportes, a los estudios simultáneos de régimen general y a las enseñanzas regladas de música y danza y de progra- mas de alto rendimiento deportivo. En estos casos hay que consultar los requisitos específicos de cada situación. 14 15 Aquest curs s’obren nou escoles bressol municipals a la ciutat. Durante este curso se inauguran nueve escuelas infantiles en la ciudad. Què és l’àrea territorial de proximitat i com es determina? L’àrea territorial de proximitat és un dels cri· teris generals que es tenen en compte per es· tablir qui té més dret a l’hora de sol·licitar una plaça escolar quan en un centre hi ha més sol· licituds que places. Des del curs 2007·2008, les àrees territorials de proximitat inclouen tant els centres públics com els concertats. A cadascuna de les illes de cases de la ciutat cor- respon una àrea de proximitat amb tots els centres públics i concertats que es troben dins d’aquesta àrea. L’àrea de proximitat inclou com a mínim els tres centres públics i els tres centres concertats més propers a l’illa. El Consorci d’Educació de Barcelona adreça cada any una carta personalitzada a cadascuna de les famílies que tenen un fill o una filla en edat d’ini- ciar el primer curs de parvulari (3 anys), amb el volant de convivència emès per l’Ajuntament de Barcelona que acredita el seu domicili, i la relació de tots els centres que entren en la seva àrea ter- ritorial de proximitat. A la pàgina web del Consorci d’Educació de Barcelona (www.edubcn.cat), les famílies també po- den consultar les escoles de la seva àrea de proximi- tat i entrar a les pàgines web dels centres. ¿Qué es el área territorial de proximidad y cómo se determina? El área territorial de proximidad es uno de los criterios generales que se tienen en cuenta para establecer quién tiene más derecho a la hora de solicitar una plaza escolar cuando en un centro hay más solicitudes que plazas. Des· de el curso 2007·2008, las áreas territoriales de proximidad incluyen tanto los centros públicos como los concertados. A cada una de las manzanas de la ciudad le corres- ponde un área de proximidad con todos los centros públicos y concertados que se encuentran dentro de esta área. El área de proximidad incluye como míni- mo los tres centros públicos y los tres centros con- certados más próximos a la manzana. El Consorcio de Educación de Barcelona dirige cada año una carta personalizada a cada una de las familias que tienen un hijo o hija en edad de iniciar el primer curso de parvulario (3 años), con el volante de convivencia emitido por el Ayunta- miento de Barcelona que acredita su domicilio, y la relación de todos los centros que entran en su área territorial de proximidad. En la página web del Consorcio de Educación de Barcelona (www.edubcn.cat), las familias también pueden consultar las escuelas de su área de proxi- midad y entrar en las páginas web de los centros. 16 ¿Cuándo y cómo se sabe cuál es la plaza obtenida? La escuela solicitada en primer lugar es el prin· cipal referente de información. Su consejo esco· lar aplica el baremo para establecer el orden de prioridad y hace públicas las diferentes listas in· formativas. La puntuación que se obtiene en este centro se mantiene para la ordenación de priori· dades en caso de que tenga que accederse a las otras plazas solicitadas en la preinscripción. Si la familia lo desea y así lo formula en la hoja de preinscripción, también puede recibir información de su situación a través de mensajes en el móvil. Cuando el número de solicitudes recibidas en un centro es inferior al de las plazas disponibles se obtiene la plaza sin ningún otro requisito. En caso contrario, deben aplicarse los criterios de priori- dad establecidos por la normativa. Quan i com se sap quina és la plaça obtinguda? L’escola sol·licitada en primer lloc és el referent principal d’informació. El seu consell escolar aplica el barem per establir l’ordre de prioritat i fa públiques les diferents llistes informatives. La puntuació que s’obté en aquest centre és man· té per a l’ordenació de prioritats en el cas que s’hagi d’accedir a les altres places sol·licitades en la preinscripció. Si la família ho vol i així ho formula en el full de pre- inscripció, també pot rebre informació de la seva situació a través de missatges al mòbil. Quan el nombre de sol·licituds rebudes en un cen- tre és inferior al de les places disponibles s’obté la plaça sense cap altre requisit. En cas contrari, s’han d’aplicar els criteris de prioritat establerts per la normativa. 17 18 Cuando finaliza el plazo de presentación de solici- tudes se hace pública una primera lista con los ba- remos que resultan de la aplicación de los criterios de prioridad, para que se pueda comprobar si se ha puntuado correctamente la solicitud y, en caso necesario, formular una reclamación. Cuando las comisiones de escolarización han termi- nado de gestionar todo el proceso (habitualmente en el mes de mayo), se hace pública la lista definitiva con la relación de alumnos admitidos en cada centro. Cuando un alumno no ha podido obtener plaza en el centro solicitado en primer lugar, se le asigna pla- za en otro de los centros solicitados, siguiendo el orden de preferencia indicado en su hoja de preins- cripción. Si aún no obtiene plaza, la comisión de escolarización le propone una plaza en otro centro y la reserva para que confirme su aceptación o bien solicite cambiarla por otra plaza vacante. Para consolidar la obtención de la plaza asignada es imprescindible que se formalice la matrícula en el centro dentro del periodo establecido. En caso de no hacerlo se considera que se renuncia a la plaza obtenida. Quan acaba el termini de presentació de sol- licituds es fa pública una primera llista amb els barems que resulten de l’aplicació dels criteris de prioritat, per tal que es pugui comprovar si s’ha puntuat correctament la sol·licitud i, si cal, formu- lar una reclamació. Quan les comissions d’escolarització han acabat de gestionar tot el procés (habitualment al mes de maig), es fa pública la llista definitiva amb la relació d’alumnes admesos en cada centre. Quan un alumne no ha pogut obtenir plaça al cen- tre sol·licitat en primer lloc, se li assigna plaça en un altre dels centres sol·licitats, seguint l’ordre de preferència indicat en el seu full de preinscripció. Si tot i així no obté plaça, la comissió d’escolarit- zació li proposa una plaça en un altre centre i la hi reserva per tal que en confirmi l’acceptació o bé demani canviar-la per una altra plaça vacant. Per consolidar l’obtenció de la plaça assignada és imprescindible que es formalitzi la matricula al centre dins del període establert. En cas que no es faci es considera que es renuncia a la plaça obtinguda. ¿Quién vela por la corrección del proceso de preinscripción y matrícula? La normativa establece unos órganos de ga· rantía: los consejos escolares de centro, las comisiones de escolarización y las oficinas de escolarización. Los consejos escolares son órganos de participa- ción de la comunidad educativa de cada centro, que conjuntamente con la dirección, en el caso de los centros públicos, y de los titulares, en el caso de los centros privados, son los responsables de la correcta gestión de las normas que les afectan como centros. Las comisiones de escolarización, presididas por la Inspección, y la Oficina de Escolarización del Consorcio de Educación, velan por la transparen- cia del proceso y la correcta aplicación de las nor- mas en la ciudad de Barcelona. Qui vetlla per la correcció del procés de preinscripció i matrícula? La normativa estableix uns òrgans de garan· tia: els consells escolars de centre, les comis· sions d’escolarització i les oficines d’escola· rització. Els consells escolars són òrgans de participació de la comunitat educativa de cada centre, els quals, conjuntament amb la direcció, en el cas dels centres públics, i dels titulars, en el cas dels centres privats, són els responsables de la cor- recta gestió de les normes que els afecten com a centres. Les comissions d’escolarització, presidides per la Inspecció, i l’Oficina d’Escolarització del Consorci d’Educació, vetllen per la transparència del procés i la correcta aplicació de les normes a la ciutat de Barcelona. 19