LESIONATS PER ACCIDENT DE TRÀNSIT ATESOS ALS SERVEIS D’URGÈNCIES HOSPITALÀRIES DE BARCELONA Evolució 1997-2003 Sistema d’informació de Dades d’Urgències Hospitalàries dels lesionats per Accident de Trànsit (DUHAT) Servei de Sistemes d’Informació Sanitària (SESIS) Barcelona, 2004 2 Directora de Recerca i Docència Cap del Servei de Sistemes d' Informació Sanitària (SESIS) Carme Borrell Edició de l’informe Catherine Pérez Isabel Ricart 3 INDEX 1. INTRODUCCIÓ .............................................................................................................................6 2. METODOLOGIA............................................................................................................................7 2.1. GRAU D ’EXHAUSTIVITAT DE LES DADES......................................................................................9 3. RESULTATS................................................................................................................................13 3.1. CARACTERÍSTIQUES DEMOGRÀFIQUES I LLOC DE RESIDÈNCIA. .................................................13 3.1.1. Distribució dels lesionats segons edat i sexe ................................................................13 3.1.2. Distribució dels lesionats segons lloc de residència......................................................14 3.2. CARACTERÍSTIQUES DE L’ACCIDENT ........................................................................................14 3.2.1. Distribució dels lesionats segons el moment en què van rebre assistència.................14 3.2.2. Distribució segons destí a l’alta. .....................................................................................16 3.2.3. Característiques dels lesionats segons el vehicle i la posició que ocupaven en el vehicle en el moment de l’accident...........................................................................................16 3.3. GRAVETAT, LOCALITZACIÓ ANATÒMICA I TIPUS DE LESIONS......................................................18 3.3.1. Distribució dels lesionats segons la gravetat de les lesions..........................................18 3.3.2. Distribució dels lesionats segons la regió anatòmica de les lesions.............................21 3.3.3. Distribució dels lesionats segons el tipus de lesió. ........................................................23 3.4. TENDÈNCIES TEMPORALS DELS LESIONATS EN ACCIDENT DE TRÀNSIT (COMPARACIÓ 1997 – 2003). ...................................................................................................................................29 4. CONCLUSIONS ..........................................................................................................................30 5. AGRAÏMENTS.............................................................................................................................32 6. ANNEXES....................................................................................................................................33 6.1. RESUM DELS RESULTATS DE L’ANY 2003. TAULES PER TIPUS D’USUARI. ..................................33 7. REFERÈNCIES...........................................................................................................................39 4 ÍNDEX DE FIGURES Figura 1. Esquema del funcionament del Projecte DUHAT ................................................................7 Figura 2. Exhaustivitat de les dades, DUHAT (I). Dades d’urgències a Barcelona, 2002-2003 .....11 Figura 3. Exhaustivitat de les dades, DUHAT (I). Noves variables, 2003........................................12 Figura 4. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons edat i sexe. Barcelona, 2003 ...13 Figura 5. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons lloc de residència i hospital on van ser atesos. Barcelona, 2003................................................................................................14 Figura 6. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons el mes en que reberen assistència a urgències. Barcelona, 2003. ................................................................................14 Figura 7. Distribució de lesionats per horari i dia de la setmana. Barcelona, 2003..........................15 Figura 8. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons dia de la setmana i hora en que reberen assistència a urgències. Barcelona, 2003.............................................................15 Figura 9. Distribució del destí a l'alta d'urgències dels lesionats en accident de trànsit segons hospital en que reberen assistència a urgències. Barcelona, 2003..........................................16 Figura 10. Distribució dels lesionats segons tipus d’usuari i sexe. Barcelona, 2003........................17 Figura 11. Distribució dels lesionats segons tipus d’usuari i edat. Barcelona, 2003 ........................17 Figura 12. Distribució dels lesionats segons vehicle, posició i sexe. Barcelona, 2003 ....................18 Figura 13. Distribució dels lesionats segons la gravetat de les lesions (ISS). Barcelona, 2003 ......18 Figura 14. Distribució dels lesionats segons la gravetat de les lesions i sexe (ISS). Barcelona, 2003 ............................................................................................................................................19 Figura 15. Distribució dels lesionats segons la gravetat de les lesions (ISS) i edat. Barcelona, 2003 ............................................................................................................................................19 Figura 16. Distribució dels lesionats segons la gravetat de les lesions i tipus d’usuari. Barcelona, 2003..........................................................................................................................20 Figura 17. Distribució dels lesionats segons la gravetat de les lesions, posició i tipus de vehicle. Barcelona, 2003..........................................................................................................................20 Figura 18. Distribució dels lesionats segons la regió anatòmica de les lesions. Barcelona, 2003...21 Figura 19. Distribució dels lesionats segons la regió anatòmica de les lesions i sexe. Barcelona, 2003 ............................................................................................................................................21 Figura 20. Distribució dels lesionats segons la regió anatòmica de les lesions i edat. Barcelona, 2003 ............................................................................................................................................22 Figura 21. Distribució dels lesionats segons la regió anatòmica de les lesions i tipus d’usuari. Barcelona, 2003..........................................................................................................................22 Figura 22. Distribució dels lesionats segons la regió anatòmica de les lesions, posició i tipus de vehicle. Barcelona, 2003 ...........................................................................................................23 Figura 23. Distribució dels lesionats segons el tipus de lesions i sexe. Barcelona, 2003 ................23 5 Figura 24. Distribució dels lesionats segons el tipus de lesions i edat. Barcelona, 2003.................24 Figura 25. Distribució dels lesionats segons tipus de lesions i d’usuari. Barcelona, 2003...............24 Figura 26. Regió anatòmica afectada segons el tipus de lesions. Barcelona, 2003 ........................25 Figura 27. Evolució del nombre de lesionats en accident de trànsit atesos als serveis d’urgències de Barcelona segons sexe. Barcelona, 1997-2003 ...............................................29 Figura 28. Evolució del nombre de lesionats en accident de trànsit atesos als serveis d’urgències de Barcelona segons grup d’edat. Barcelona, 1997-2003.....................................29 6 1. Introducció Un any més es presenta l’informe sobre lesionats per accident de trànsit atesos a la Ciutat de Barcelona. L’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) coordina el Sistema d’Informació sobre Lesionats per Accidents de Trànsit, amb la finalitat de conèixer la magnitud i monitorar la evolució del nombre de lesionats per aquesta causa1,2. Aquest sistema d’informació s’alimenta de diferents fonts com són les urgències hospitalàries, els comunicats d’accident de Guàrdia Urbana de Barcelona, les morts informades pel Institut Anatòmic Forense de Barcelona, el Registre de Mortalitat, i les enquestes de salut. En aquest informe es descriuen les característiques dels lesionats per accident de trànsit atesos als serveis d’urgències a l’any 2003 (DUHAT) i s’analitza la evolució des de l’any 1997. Es tracta d’un projecte que es va iniciar a l’any 1993 i en ell hi participen els principals hospitals de la xarxa pública de Barcelona (Hospitals Clínic, Dos de Maig, Esperança, Mar, Sant Joan de Déu, Sant Pau i Vall d’Hebron). En conjunt cobreixen més del 90% de les urgències per accident de trànsit a la ciutat de Barcelona. L’objectiu del projecte és monitorar la magnitud i característiques dels lesionats en accident de trànsit, basat en la informació generada als serveis d’urgències hospitalàries on aquests lesionats són atesos. El plantejament no ha estat mai dissenyar un nou sistema d’informació, sinó tractar d’integrar, processar i, si fos necessari, codificar aquella informació que ja es recull de manera rutinària a la majoria dels centres d’urgències hospitalàries. La rellevància de la informació recollida als serveis d’urgències fonamentalment ve determinada per la possibilitat de caracteritzar les lesions produïdes pels accidents de trànsit. Altres fonts d’informació com les dades policials, son més exhaustives en quant a la provisió d’informació sobre la víctima i les circumstàncies de l’accident (ús de mesures de protecció, il·luminació, condicions climatològiques, etc.), però no disposen d’informació sobre els diagnòstic i gravetat de les lesions. A diferència de les dades d’ingressos hospitalaris, en la majoria de les dades que proporcionen els serveis d’urgències les lesions són lleus, però també és cert que aquestes lesions són responsables d’un elevat percentatge de les discapacitats3 derivades dels accidents de trànsit, especialment en la gent més jove L’any 2003 es van introduir al formulari de recollida de dades noves variables: el codi d’identificació personal sanitària (CIP), el numero del document nacional d’identitat, la nacionalitat, i, pels ingressats, la data i destí a l’alta, i els diagnòstics de lesió a l’alta. Les dues primeres variables s’han inclòs amb la finalitat de continuar i millorar el procés de connexió probabilista de dades hospitalàries amb les dades policials4 amb la finalitat de poder aprofundir en el coneixement del tipus i gravetat de les lesions segons les característiques i 7 circumstàncies de l’accident. Això es porta a terme, òbviament, garantint la confidencialitat de les dades segons estableix la llei de protecció de dades. 2. Metodologia Periòdicament, els centres hospitalaris participants envien a l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) les dades dels lesionats en accident de trànsit atesos al serveis d’urgències durant el trimestre previ. A l’ASPB es processen les dades de forma individualitzada per a cada centre, s’analitzen de forma conjunta per tot Barcelona i específica per cada hospital, i es redacten els informes corresponents. (Figura 1). La figura 1 mostra l’esquema del procés que segueix el projecte DUHAT. Figura 1. Esquema del funcionament del Projecte DUHAT Esquema del funcionament del Projecte Duhat Clínic Esperança Dos de Maig S Joan Déu S Pau Vall Hebron Mar Agència de Salut Pública de Barcelona Tractament Anàlisi Elaboració Codificació Informàtic de dades d’informes Informes altres Institucions Informes periòdics Hospitals 8 La informació remesa per cada hospital inclou dades sobre l’assistència, demogràfiques, relacionades amb el vehicle implicat en l’accident i un màxim de tres diagnòstics de lesió. (Taula 1). Taula 1. Informació recollida, projecte DUHAT Dades sobre l’assistència Data Hora d’assistència Forma d’accés a l’hospital: mitjans propis, ambulància, policia Destí a l’alta: domicili, ingrés, trasllat a altre centre, èxitus Dades demogràfiques Sexe: home, dona Edat Codi postal CIP DNI Nacionalitat Dades relacionades amb el vehicle implicat en l’accident Tipus de vehicle: turisme, motocicleta, ciclomotor* i altres Posició que ocupava el lesionat: conductor, passatger, vianant Lloc de l’accident: Barcelona ciutat o fora de Barcelona Codis CIM-9-CM de lesió Dades dels ingressats Data d’alta Diagnòstics de lesió * Ciclomotors: cubicatge <50 cc; Motocicletes cubicatge ³ 50 cc A l’ASPB, es codifica la informació relativa als diagnòstics amb la Modificació Clínica de la Novena Classificació Internacional de Malalties (CIM-9-MC), el lloc de l’accident i el vehicle implicat, que alguns centres remeten de forma literal. S’homogeneïtza el format de les variables que remet cada hospital per tal de fer compatible l’anàlisi conjunta de les dades de tots els hospitals. A partir dels diagnòstics de lesió i amb l’ajuda del programa ICDMAP90, es calculen els valors de la gravetat de les lesions utilitzant les escales Abbreviated Injury Scale (AIS) i la Injury Severity Score (ISS) per politraumàtics. Aquestes escales proporcionen una mesura de la gravetat de cada lesió segons l’estructura anatòmica afectada i una valoració global del risc de morir del pacient. El sisè dígit de l’AIS, pren valors de 1 (lleu) a 6 (fatal). Per facilitar la descripció els hem agrupat en tres categories “lleu” (valor 1), “moderat” (valor 2) i “greu” (valors 3 a 6). L’ISS classifica la gravetat dels lesionats en una escala que va d’1 (lesions de menys gravetat) a 75 (lesions gravíssimes, potencialment letals). El seu càlcul es basa en les sumes al 9 quadrat dels tres AIS més elevats de regions anatòmiques diferents. També l’hem categoritzat en tres grups: “lleu” (valors 1 a 3), “moderat” (valor 4 a 8) i “greu” (valors 9 a 75). Les lesions s’han classificat segons la matriu de Barell5. Es tracta d’un instrument estandarditzat de classificació de lesions segons la regió anatòmica afectada en diferents nivell de detall. Permet l’anàlisi de patrons de lesions i la comparabilitat internacional. 2.1. Grau d’exhaustivitat de les dades L’any 2003 es va recollir informació de 16.135 episodis vàlids de persones lesionades en accident de trànsit als hospitals participants a l’estudi. D’aquests, 746 episodis corresponien a persones que havien anat més d’un cop al mateix hospital durant el mateix any per lesions provocades en accident de trànsit (tenien més d’un número d’assistència a urgències, però el mateix número d’història clínica). A la taula 2 es pot veure en quina mesura estan completes les diferents variables recollides. Les dades d’assistència estan completes per a tots els casos, i la informació sobre edat i sexe per la majoria. El codi postal s’utilitza per establir si el lesionat resideix a Barcelona ciutat, a la província de Barcelona, a la resta del Estat o és estranger. És conegut en més del 93% dels subjectes de tots els hospitals. Respecte a les dades relatives al vehicle, en conjunt, es proporciona aquesta informació en un 62,6% dels casos. Malgrat que en tots els hospitals es transmet aquesta informació, freqüentment no es pot saber de quin vehicle es tracta perquè només s’especifica la marca i no el tipus ni el model. Per exemple, si consta “Honda” es podria tractar d’un turisme, d’un ciclomotor o d’una motocicleta. La informació sobre la posició que ocupava el lesionat en el vehicle en que viatjava o si el lesionat era un vianant es proporciona de forma global en un 94,7%. Respecte als diagnòstics, s’observa que, en conjunt, es disposa de la informació de lesions en el primer diagnòstic en el 81,7% dels episodis, en el segon diagnòstic en el 29,1% dels episodis i en el tercer diagnòstic en el 3,5% dels episodis. En els hospitals que envien els diagnòstics codificats, en alguns casos, tot i haver un diagnòstic, aquest no correspon amb un diagnòstic de lesió, sinó amb una altra patologia o a un procediment d’intervenció clínica, i per tant no el considerem. 10 El percentatge en que s’ha pogut calcular la gravetat (ISS) (78,2) és lleugerament inferior al percentatge de diagnòstics de lesions perquè no en tots els diagnòstics és possible calcular la gravetat. En alguns casos no ha estat possible definir la ‘Regió anatòmica’, tot i haver-hi diagnòstic, perquè es tractava d’una lesió de localització no especificada. S’ha pogut establir la regió anatòmica del primer diagnòstic en prop de dos terços dels casos per a tots els hospitals. El 18,5% dels episodis tenen el primer diagnòstic de lesions sense especificar la localització. El lloc de l’accident es va notificar per tots excepte un hospital (87,5%). És una variable difícil d’analitzar degut a que es recull de forma literal el carrer o cruïlla de carrers on s’ha esdevingut l’accident i, en ocasions, no es pot distingir si el carrer correspon a Barcelona o no. La forma d’accés a l’hospital es va notificar pel 92,8% dels episodis. Taula 2. Grau d’exhaustivitat de les variables, n (%) Nombre de duplicats 0 Nombre de repetidors 746 Casos fora any 2003 0 Nombre de casos útils 16.135 Dades d’assistència Data d’assistència 16.135 (100) Hora 16.135 (100) Destí a l’alta 16.135 (100) Dades demogràfiques Edat 16.072 (99,6) Sexe 16.131 (99,9) Residència 14.997 (92,9) CIP 12.082 (74,9) DNI 5.155 (31,9) Nacionalitat 9.738 (60,3) Dades del vehicle Tipus vehicle 10.108 (62,6) Posició 15.274 (94,7) 11 Diagnòstics 1er Diagnòstic de lesió 13.195 (81,7) 2on Diagnòstic de lesió 4.692 (29,1) 3er Diagnòstic de lesió 559 (3,5) ISS* 0 – No lesió Valor 1 – 75 99 – Lesió inespecífica 3.185 (19,7) 12.616 (78,2) 334 (2,1) Regió anatòmica 1* No lesió Regió Indeterminada 2.940 (18,2) 10.211 (63,3) 2.984 (18,5) Regió anatòmica 2* No lesió Regió Indeterminada 11.513 (71,4) 3.314 (20,5) 1.308 (8,1) Regió anatòmica 3 No lesió Regió Indeterminada 15.576 (96,5) 426 (2,6) 133 (0,8) * Variables generades a partir dels diagnòstics. Altres Lloc de l’accident 14.111 (87,5) Forma d’accés a l’hospital 14.979 (92,8) Dades dels ingressats Nombre d’ingressats Data d’alta 1er Diagnòstic de lesió 2on Diagnòstic de lesió 3er Diagnòstic de lesió 1.137 (7) 880 (77,4) 789 (69,4) 321 (28,2) 242 (21,3) En resum, el grau de compliment de les dades pel conjunt dels hospital es bo, i com es pot veure a les figures 2 i 3 ha millorat substancialment per la majoria de variables. Figura 2. Exhaustivitat de les dades, DUHAT (I). Dades d’urgències a Barcelona, 2002- 2003 0 25 50 75 100 3º Diagnòstic de lesió 2º Diagnòstic de lesió 1º Diagnòstic de lesió Forma d'accés Lloc de l'accident Posició Tipus de vehicle Destí a l'alta Hora d'assistència Data d'assistència Sexe Edat 2002 (n=16.377) 2003 (n=16.135) 12 Figura 3. Exhaustivitat de les dades, DUHAT (I). Noves variables, 2003 0 25 50 75 100 3er Diagnòstic de lesió 2on Diagnòstic de lesió 1er Diagnòstic de lesió DELS INGRESSATS Data d'alta DNI CIP Nacionalitat 2003 (n=1.137) 13 3. Resultats Com podem veure a la taula 3, dels 16.135 episodis de lesionats per accident de trànsit atesos als set hospitals participants durant l’any 2003, la meitat corresponen als hospitals Clínic i Vall d’Hebron (20,8% i 29,5%) i la resta es distribueix de forma variable entre els altres cinc hospitals, amb un rang de 3,7% a 19%. Taula 3. Distribució dels lesionats de trànsit segons l'hospital on van ser atesos. Barcelona, 2003 Hospital n % Clínic 3.355 20,8 Dos de Maig 593 3,7 Esperança 919 5,7 Mar 2.599 16,1 Sant Joan de Déu 845 5,2 Sant Pau 3.060 19,0 Vall d’Hebron 4.764 29,5 Total 16.135 100,0 3.1. Característiques demogràfiques i lloc de residència. 3.1.1. Distribució dels lesionats segons edat i sexe Dels 16.135 episodis de lesionats per accident de trànsit l’any 2003, el 59,7% eren homes i el 40,3% dones. La mitjana d’edat era significativament més gran en les dones (35,1 anys, IC 95% 34,7 – 35,6) que en els homes (32,0 anys, IC 95% 31,7-31,3). En ambdós sexes, quasi la meitat tenien entre 15 i 29 anys i més d’una quarta part entre 30 i 44. Dels 15 fins els 19 anys i dels 30 als 49, la proporció d’homes lesionats era superior a la de dones, mentre que a partir dels 50, s’invertia la tendència; enguany, per primer cop des del 1997, el grup de 20 a 29 presenta paritat entre sexes. (Figura 4). Figura 4. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons edat i sexe. Barcelona, 2003 0 5 10 15 20 25 30 35 40 0 a 9 10 a 1 4 15 a 1 9 20 a 2 9 30 a 3 9 40 a 4 9 50 a 5 9 60 a 6 9 70 a 7 9 >80 Homes Dones % 14 3.1.2. Distribució dels lesionats segons lloc de residència En conjunt, la majoria dels lesionats residien a la ciutat de Barcelona (76,7%) o a la província de Barcelona (21,3%). Només un 2% residien fora dels límits de la província de Barcelona. A la figura 5 s’observa que els hospitals de Sant Joan de Deu, Vall Hebron i del Mar van atendre més persones de fora de Barcelona que la resta d’hospitals. Figura 5. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons lloc de residència i hospital on van ser atesos. Barcelona, 2003 3.2. Característiques de l’accident 3.2.1. Distribució dels lesionats segons el moment en què van rebre assistència El nombre de lesionats atesos als serveis d’urgències es van distribuir d’una manera bastant homogènia al llarg de l’any. El mes de febrer presentà menys lesionats (6,7%) i el juliol el que més (9,6%) (Figura 6). Figura 6. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons el mes en que reberen assistència a urgències. Barcelona, 2003. 7,6 6,7 8 7,5 8,9 9,1 9,6 7,3 9 8,6 9 8,8 0 2 4 6 8 10 12 ge ne r feb rer ab ril ma ig jun y juli ol ag os t se tem bre oc tub re no vem bre de sem bre % 0% 20% 40% 60% 80% 100% BCN Ciutat BCN Província Resta Clínic Dos de Esperança Mar Sant Joan Sant Pau Vall Maig de Déu Hebron 15 Cal destacar que un de cada quatre lesionats durant els dies laborables van ser atesos en horari nocturn, mentre que aquesta proporció augmenta a dos de cada quatre els caps de setmana. (Figura 7) Figura 7. Distribució de lesionats per horari i dia de la setmana. Barcelona, 2003 Per tots els dies de la setmana, l’hora en que es va produir una major assistència als serveis d’urgències de lesionats en un accident de trànsit, va ser de les 18h a les 21h (19,9%). Cal destacar que dissabte i diumenge presenten un patró diferent que la resta de la setmana ja que de mitjanit a les 9 del matí presenten més lesionats de trànsit que els dies laborables, mentre que en presenten menys durant les hores diürnes. (Figura 8). Figura 8. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons dia de la setmana i hora en que reberen assistència a urgències. Barcelona, 2003 0 25 50 75 100 laborable cap de setmana diürn 9 a 21 h nocturn 21 a 9h % W Dilluns W Dimarts W Dimecres W Dijous W Divendres W Dissabte W Diumenge Dia de la setmana 00:00 - 2:59 3:00 - 5:59 6:00 - 8:59 9:00 - 11:59 12:00-14:59 15:00 - 17:59 18:00 - 20:59 21:00 - 23:59 Hora agrupada 100 200 300 400 500 n W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W W WW W W W W W 16 3.2.2. Distribució segons destí a l’alta. En el 77,5% dels lesionats atesos per accident de trànsit el destí a l’alta va ser el domicili, el 7,4% van ser ingressats i el 3,3% traslladats a altres centres. Vint-i-una persones lesionades (0,1%) van morir als serveis d’urgències. Els hospitals de Sant Pau, Vall Hebron i Clínic son els que van ingressar més pacients lesionats per accident de trànsit. (Figura 9). Figura 9. Distribució del destí a l'alta d'urgències dels lesionats en accident de trànsit segons hospital en que reberen assistència a urgències. Barcelona, 2003 3.2.3. Característiques dels lesionats segons el vehicle i la posició que ocupaven en el vehicle en el moment de l’accident En conjunt, un 42% dels lesionats circulava en turisme, més d’una tercera part (37%) viatjaven en un vehicle de dues rodes a motor: 20,1% motocicleta (cubicatge ³50 cc), 10,9 % ciclomotor (cubicatge <50 cc) i 5,8% en 2 rodes a motor sense especificar el cubicatge, i un 2,9% en altres vehicles com autobús, camió o bicicleta. El 18,7% van ser vianants atropellats per un vehicle. Segons podem veure a la figura 10, la proporció de dones lesionades que circulaven en turisme (45,8%) o que eren vianants (23,8%) era superior a la proporció d’homes lesionats (38,7% i 15,1% respectivament). En canvi, una menor proporció de dones que d’homes viatjaven en vehicle de dues rodes (26% dones, 44,3% homes). L’apartat de dues rodes a motor es refereix a vehicles dels quals no es facilita el cubicatge, però que apareixen en suficient nombre com per no obviar-los. 0% 25% 50% 75% 100% Do s d e M aig M ar Sa nt Pa u Va ll H eb ron Domicili Ingrés Trasllat Altres Defunció 17 Figura 10. Distribució dels lesionats segons tipus d’usuari i sexe. Barcelona, 2003 1,8 25,1 38,7 12,3 6,9 15,1 turisme moto ciclomotor 2 rodes motor vianant altres 4 ,4 4 5 , 8 2 3 , 8 4 ,2 8 ,9 12,9 A la figura 11 s’observa la distribució de lesionats en cada grup d’edat segons vehicle. La majoria dels lesionats entre 15 i 39 anys circulaven en vehicle de dues rodes, sent els més joves els que en més proporció viatjaven en ciclomotor. En canvi, la major part de les persones de més de 50 anys i dels infants de menys de 14 eren vianants atropellats. Cal destacar que en el grup d’edat de 15 a 19 anys el 70% dels lesionats circulaven en dues rodes a motor i en el grup de més de 69 anys, el 64% eren vianants. Figura 11. Distribució dels lesionats segons tipus d’usuari i edat. Barcelona, 2003 0% 25% 50% 75% 100% 0 a 9 10 a 1 4 15 a 1 9 20 a 2 9 30 a 3 9 40 a 4 9 50 a 5 9 60 a 6 9 70 a 7 9 >7 9 turisme moto ciclomotor 2 rodes motor vianant altres 18 S’observen diferències per sexe segons la posició que ocupaven en el vehicle. Per tots els vehicles, les dones lesionades circulaven com a passatgeres més freqüentment que els homes. (Figura 12). Figura 12. Distribució dels lesionats segons vehicle, posició i sexe. Barcelona, 2003 3.3. Gravetat, localització anatòmica i tipus de lesions Hi ha informació disponible de diagnòstic de lesió en el primer diagnòstic en el 81,7% dels lesionats, en el 29,1% del segon diagnòstic i en el 3,5% del tercer diagnòstic. Quan falta el segon i / o tercer diagnòstics no podem distingir quan és degut a que la persona només tenia un diagnòstic o quan, malgrat tenir-ne més d’un, no va ser notificat. 3.3.1. Distribució dels lesionats segons la gravetat de les lesions. En aquest apartat es descriu la gravetat de les lesions amb el valor ISS (Injury Severity Score) pels lesionats, encara que estrictament l’escala ISS és una escala per a politraumàtics, en molts casos només hi ha una lesió. S’ha pogut calcular la mesura de la gravetat en el 78,2% dels casos. El 81,3% tenien lesions lleus, el 16,7% de gravetat moderada i l’1,5% greus. D’un 20,2% dels casos no es va poder calcular l’ ISS. (Figura 13). Figura 13. Distribució dels lesionats segons la gravetat de les lesions (ISS). Barcelona, 2003 72,3 92,6 88,6 33,6 63 74 27,2 7,4 11,4 66,4 37 26 0% 25% 50% 75% 100% tur ism e m oto cic lom oto r tur ism e m oto cic lom oto r passatger conductor Homes Dones 1,5 81,8 16,7 1 a 3 lleu 4 a 8 moderat 9 a 75 greu 19 La distribució de la gravetat de les lesions era similar en homes i dones. (Figura 14). Figura 14. Distribució dels lesionats segons la gravetat de les lesions i sexe (ISS). Barcelona, 2003 Homes Dones 1,6 80,9 17,5 1 a 3 lleu 4 a 8 moderat 9 a 75 greu 1,3 83,1 15,6 A la figura 15, observem que la corba de gravetat de les lesions disminuïa en els grups centrals i augmentava a les edats extremes. Cal destacar els percentatges més elevats de lesions greus i moderades dels grups d’edat de més de 70 anys i el 36% de lesions moderades dels infants de 0 a 9 anys. Figura 15. Distribució dels lesionats segons la gravetat de les lesions (ISS) i edat. Barcelona, 2003 73,9 80,4 85,3 82,1 82,7 81,3 79,6 72,8 36 24,1 17,2 13,6 16,5 16,2 18 18,3 24 31,5 61,5 63,5 2,5 2 2,4 1,4 0,7 2,1 3,2 5,11,11,1 50% 75% 100% 0 a 9 10 a 1 4 15 a 1 9 20 a 2 9 30 a 3 9 40 a 4 9 50 a 5 9 60 a 6 9 70 a 7 9 > 7 9 1-3 lleu 4-8 moderat 9-75 greu 20 Els vianants van patir lesions moderades amb més freqüència que els que viatjaven en algun vehicle i el mateix percentatge de lesions greus que els usuaris de ciclomotor. El següent grup amb més freqüència de lesions greus van ser els usuaris de motocicletes. (Figura 16). Figura 16. Distribució dels lesionats segons la gravetat de les lesions i tipus d’usuari. Barcelona, 2003 Comparant la gravetat de les lesions segons el vehicle i la posició que ocupava el lesionat, observem que els passatgers de turismes tenien amb més freqüència lesions moderades que els conductors. Respecte a les motocicletes, les lesions greus dels conductors doblaven les dels passatgers i entre els usuaris de ciclomotors, els passatgers patiren el percentatge més alt de lesions greus. (Figura 16). Figura 17. Distribució dels lesionats segons la gravetat de les lesions, posició i tipus de vehicle. Barcelona, 2003 89,6 79,480,7 70,9 26,918,417,49,9 1,9 2,2 2,20,6 60% 70% 80% 90% 100% tur ism e mo to cic lom oto r via na nt 9-75 greu 4-8 moderat 1-3 lleu 79,181,680,6 79,687,891,1 8,4 18,418,317,317,311,6 0,5 0,5 2 1,1 2,1 2,5 65% 70% 75% 80% 85% 90% 95% 100% co nd uc tor pa ssa tge r con du cto r pa ssa tge r con du cto r pa ssa tge r greu moderada lleu 21 3.3.2. Distribució dels lesionats segons la regió anatòmica de les lesions. La major part de les lesions estaven localitzades en la regió del coll (35%), les extremitats inferiors (24%) i les superiors (16,9%). De la resta de lesions, el 9,3% corresponien al cap, el 8,5 al tòrax, el 4,8 % a la cara i l’1,5% a l’abdomen. (Figura 18). Figura 18. Distribució dels lesionats segons la regió anatòmica de les lesions. Barcelona, 2003 S’han observat diferències entre homes i dones pel que fa a la regió anatòmica afectada com a resultat de l’accident. Les dones tenien més freqüentment lesions al coll que els homes (41,3%- 30,4% respectivament) i menys lesions a les extremitats (34,7%-45,4% respectivament) . (Figura 19). Figura 19. Distribució dels lesionats segons la regió anatòmica de les lesions i sexe. Barcelona, 2003 Homes Dones 1,8 8,5 19,1 26,3 8,8 5,1 30,4 cap cara coll tòrax abdomen ext superiors ext inferiors 1 8,6 13,9 20,8 9,8 4,5 41,3 1,5 8,5 16,9 24 9,3 4,8 35 cap cara coll tòrax abdomen ext superiors ext inferiors 22 Les regions anatòmiques seguien patrons diferents segons l’edat del lesionat. En els infants fins a 9 anys, les àrees més freqüentment afectades eren el cap, la cara i les cames. En el grup de 10 a 19 anys predominava l’afectació de les extremitats inferiors, en canvi, dels 20 als 69 anys la regió més afectada era el coll. Entre les persones de més edat les regions més freqüentment afectades eren les extremitats, el cap i el tòrax. (Figura 20). Figura 20. Distribució dels lesionats segons la regió anatòmica de les lesions i edat. Barcelona, 2003 Segons el vehicle en que viatjaven, les regions anatòmiques més freqüentment afectades també eren diferents. Entre els lesionats que circulaven en turisme les lesions es localitzaven principalment al coll (66,2%), el tòrax (9%) i el cap (7,2%). En els vehicles de dues rodes quasi un 40% tenien afectació a les extremitats inferiors, i més del 25% a les superiors. En quant als vianants, tenien afectades principalment les extremitats (59,6%) i el cap (18%). (Figura 21). Figura 21. Distribució dels lesionats segons la regió anatòmica de les lesions i tipus d’usuari. Barcelona, 2003 0% 25% 50% 75% 100% 0 a 9 10 a 1 4 15 a 1 9 20 a 2 9 30 a 3 9 40 a 4 9 50 a 5 9 60 a 6 9 70 a 79 >80 ext inferiors est superiors abdomen tòrax coll cara cap 0% 25% 50% 75% 100% tur ism e mo to cic lom oto r via nan ts ext inferiors est superiors abdomen tòrax coll cara cap 23 Segons la posició que ocupava el lesionat en el vehicle observem que en tots els tipus de vehicle, el patró era similar entre conductor i passatger. (Figura 20). Figura 22. Distribució dels lesionats segons la regió anatòmica de les lesions, posició i tipus de vehicle. Barcelona, 2003 3.3.3. Distribució dels lesionats segons el tipus de lesió. Quasi la meitat dels lesionats (42,1%) varen patir contusions / erosions, un 33,1% un esquinç i un 11,6% una fractura. Amb una freqüència inferior al 10% es van produir lesions internes i ferides. Segons el sexe, observem que el patró global de freqüència de lesions era similar entre homes i dones. Malgrat això, en les dones es presentaven amb més freqüència que en els homes els esquinços i les lesions internes. En els homes eren més freqüents les contusions / erosions, les ferides i les fractures. La resta de lesions es presentaven en menys del 4%. (Figura 23). Figura 23. Distribució dels lesionats segons el tipus de lesions i sexe. Barcelona, 2003 0% 25% 50% 75% 100% homes dones fractura esquinç interna ferida / amputació contusió / erosió altres sense especificar 0% 25% 50% 75% 100% co nd uc tor pa ssa tge r co nd uc tor pas sat ger con du cto r pa ssa tge r ext inferiors ext superiors abdomen tòrax coll cara cap 24 Les lesions més freqüents en els infants eren les contusions / erosions i les lesions internes. En el rang de 15 a 64 anys predominaven els esquinços i les contusions / erosions. En les persones de més edat es presentaven les fractures i les ferides amb més freqüència que a la resta d’edats, però menys esquinços. Les contusions eren més freqüents entre els grups d’edat extrems, de 0 a 14 anys i a partir de 75, al contrari que els esquinços, que són més abundants en els grups d’edat de 15 a 74 anys. Les lesions internes apareixien sobretot en els grups de 0 a 14 i de 75 a 89 anys i les fractures augmentaven amb l’edat, el mateix que les ferides. (Figura 24). Figura 24. Distribució dels lesionats segons el tipus de lesions i edat. Barcelona, 2003 Les lesions més freqüents entre les persones que viatjaven en turisme eren els esquinços. En canvi, en els usuaris de vehicles de dues rodes eren les contusions / erosions i les fractures. En els vianants, tot i que el patró de lesions era similar al dels usuaris de vehicles de dues rodes, apareixen lesions internes amb més freqüència que entre els altres usuaris. (Figura 25). Figura 25. Distribució dels lesionats segons tipus de lesions i d’usuari. Barcelona, 2003 0% 25% 50% 75% 100% 0 a 14 15 a 2 9 30 a 4 4 45 a 5 9 60 a 7 4 75 a 8 9 > 8 9 fractura esquinç interna ferida / amputació contusió / erosió altres sense especificar 0% 25% 50% 75% 100% turisme moto ciclomotor vianants fractura esquinç interna ferida / amputació contusió / erosió altres sense especificar 25 A la figura 26 es presenta la distribució de la regió anatòmica afectada segons el tipus de lesió. La majoria de fractures es produeixen a les extremitats, els esquinços al coll, i les lesions internes al cap. Les ferides, a més de produir-se a les extremitats també se’n presenten a la cara. En el cas de les contusions, a més de les extremitats també es produeixen a la cara. La categoria “altres” inclou luxacions, lesions de vasos, aixafament, cremades i nervis. Figura 26. Regió anatòmica afectada segons el tipus de lesions. Barcelona, 2003 A les taules 4, 5 i 6, es presenta la classificació dels diagnòstics segons tipus de lesió i regió anatòmica (Matriu de Barell). La majoria de fractures són d’extremitats i es reparteixen de forma similar entre extremitats superiors i inferiors, principalment el turmell, peu i dits del peu. Els esquinços afecten sobretot al coll i les lesions internes són sobretot intracranials. La major part de les contusions i erosions són de caràcter inespecífic i no poden ser ubicades a una regió concreta. Freqüentment són notificades com politraumatismes. A l’annex 6.1. es presenta una taula amb la descripció de les principals variables per cada tipus de vehicle segons si el lesionat era conductor o passatger, i una altra taula per els lesionats vianants. A l’annex 6.2 es presenta una taula comparant els resultats al llarg dels anys. Cap Cara Coll Torax Abdomen Extr Sup Extr Inf Regió anatòmica Fractura Esquinç Interna Ferida Contusió AltresSense especificar Tipus de lesió 0% 25% 50% 75% 100% Taula 4. Tipus de lesions segons 5 regions anatòmiques (Matriu de Barell) 27 Taula 5. Tipus de lesions segons 8 regions anatòmiques (Matriu de Barell) 28 Taula 6. Tipus de lesions segons 35 regions anatòmiques (Matriu de Barell) 29 3.4. Tendències temporals dels lesionats en accident de trànsit (Comparació 1997 – 2003). En aquest apartat es presenta una anàlisi de l’evolució dels últims set anys del nombre de lesionats en accident de trànsit, notificats pels hospitals participants en el projecte. Globalment, el 2003 segueix, suavitzada, la tendència a la disminució que començà l’any 2001, sobretot en homes, mentre que en dones la tendència és relativament estable. (Figura 27). Figura 27. Evolució del nombre de lesionats en accident de trànsit atesos als serveis d’urgències de Barcelona segons sexe. Barcelona, 1997-2003 Per tots els grups d’edat, s’observa una tendència relativament estable en el nombre de lesionats, excepte pel grup de 15 a 29 anys, que també és el més nombrós, en que disminueix en els darrers tres anys de forma palpable després de dos anys d’augment i un any d’estabilització. (Figura 28). Figura 28. Evolució del nombre de lesionats en accident de trànsit atesos als serveis d’urgències de Barcelona segons grup d’edat. Barcelona, 1997- 2003 A l’annex 6.2. es presenta una taula amb les característiques demogràfiques, d’assistència, del vehicle i de les lesions comparant els cinc últims anys, 1997-2003. 1613116375 17816 1837518378 16926 16344 96249820 10963114111137310527 10119 65076555 685369647005 63996225 5000 10000 15000 20000 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 total homes dones n 543 6 0 3 602 643 643620565 7 8 5 4 8404 9 3 7 3 1 0 3 5 51 0 3 9 5 9 1 3 7 8 4 5 8 4 9 2 945884945466344804 4 6 14384 1 8 4 818741 9 0 51 8 0 019351 8 4 81977 7948158 3 98679 2 19 0 3935 0 1 0 0 0 2 0 0 0 3 0 0 0 4 0 0 0 5 0 0 0 6 0 0 0 7 0 0 0 8 0 0 0 9 0 0 0 10000 11000 1997 1 9 9 8 1 9 9 9 2000 2 0 0 1 2 0 0 2 2003 0 a 1 4 15 a 29 30 a 49 50 a 69 > 6 9 grups d’edat n 30 4. Conclusions El grau d’exhaustivitat de les dades pel conjunt dels hospitals es molt bo, i en general s’ha observat una millora respecte a l’any 2002 per la majoria de variables. En resum, l’any 2003 es van notificar 16.135 episodis de lesionats per accidents de trànsit atesos als serveis d’urgències dels principals hospitals de la ciutat de Barcelona. Des de l’any 2000, s’observa una disminució en el nombre anual de lesionats. L’any 2003 es van atendre 1,5% menys d’episodis de lesionats per trànsit que l’any 2002, un 9,6% menys que el 2001 i un 12,6% menys que l’any 2000. Globalment el patró dels lesionats atesos als serveis d’urgències de Barcelona per accident de trànsit l’any 2003 és molt similar al dels anys anteriors. La majoria son joves, més de la meitat tenen entre 20 i 39 anys, dos de cada tres son homes. De cada deu, quatre eren usuaris de vehicles de dues rodes amb motor, quatre més usuaris de turisme i dos eren vianants atropellats. D’aquests últims la major part son infants o persones grans. Les dones circulaven més en turisme i com a vianants que els homes, mentre que aquests circulaven majoritàriament en 2 rodes a motor. Per a tots els vehicles, les dones eren passatgeres més sovint que els homes. La majoria de lesionats van ser donats d’alta, i al voltant d’un 10% van ser ingressats o traslladats a un altre hospital. Vint-i-una persones van morir al servei d’urgències. El 81,8% van patir lesions lleus, el 16,7% lesions moderades i l’1,5% lesions greus. Del 20% dels lesionats no es va poder calcular l’ISS. El percentatge de lesions greus era superior en els grups d’edat de 70 anys o més, sobretot a partir dels 79 anys. Les lesions moderades eren és freqüents en els nens de 0 a 9 anys i en segon terme en els lesionats de més de 79 anys. Si mirem la gravetat per tipus d’usuari, veiem que la proporció de lesions moderades era molt superior entre els vianants. Les lesions greus es presentaven per igual entre vianants i usuaris de ciclomotor. Els tipus de lesions més freqüents foren les contusions i erosions seguides dels esquinços i les fractures. Les regions anatòmiques més afectades foren el coll i les extremitats inferiors, seguides de les superiors. Aquest sistema d’informació (DUHAT) proporciona una informació molt valuosa que permet, a més de monitorar tendències en la accidentalitat a la ciutat de Barcelona, caracteritzar els lesionats, la gravetat i el tipus de lesions, no accessible amb altres fonts d’informació com les dades policials. Això permet anàlisis especifiques per tipologia d’usuaris, grups d’edat o tipus de lesions, que posteriorment es poden traduir en recomanacions i disseny d’intervencions 31 preventives amb l’objectiu de reduir la morbilitat i la mortalitat per accidents de trànsit. A partir d’aquestes dades, i complementant-les amb dades policials, durant l’any 2004 s’ha elaborat un document específic sobre els els vianants lesionats a Barcelona6, i s’han actualitzat les fitxes resum de les principals dades sobre lesionats que ja es venen fent7,8,9. Aquest material i altres documents són accessibles a partir del Web de l’ Agència de Salut Pública de Barcelona: http://www.aspb.es. 32 5. Agraïments Als responsables dels serveis hospitalaris que han fet possible la recollida d’aquestes dades. Als Hospitals participants: Dos de Maig: Teresa Ros Esperança i Mar : Rosa Andolz Pilar Torre Manel Rodríguez Clínic: Rafael Lladó Joan Ruiz i Juanico Maria Asenjo Begoña Fernández Sant Joan de Déu: Jaume Pérez Payarols Marisa Serra Juan Pedro Rivas Sant Pau: Maria Rovira, Rocío Paz Vall d’Hebron: Glòria Torras Mercè Blasco 33 6. Annexes 6.1. Resum dels resultats de l’any 2003. Taules per tipus d’usuari. A continuació es presenten quatre taules resum amb les característiques dels lesionats per accident de trànsit atesos als serveis d’urgències de Barcelona segons tipus d’usuari i vehicle. Posició del lesionat Total 1 Conductor 2 Ocupant TURISMES n % n % n % 1 Home 1819 71,8 683 32,6 2502 54,1 Sexe 2 Dona 714 28,2 1410 67,4 2124 45,9 Total 2533 100,0 2093 100,0 4626 100,0 1 <= 14 2 ,1 195 9,3 197 4,3 2 15 - 29 1031 40,8 1033 49,5 2064 44,8 3 30 - 44 845 33,5 410 19,7 1255 27,2 4 45 - 59 454 18,0 241 11,6 695 15,1 5 60 - 74 172 6,8 154 7,4 326 7,1 6 75 - 89 19 ,8 47 2,3 66 1,4 Edat grups 15 anys 7 90-98 1 ,0 6 ,3 7 ,2 Total 2524 100,0 2086 100,0 4610 100,0 1 BCN Ciutat 1637 68,6 1263 65,1 2900 67,0 2 BCN Província 699 29,3 630 32,5 1329 30,7 Residència agrupada 3 Fora BCN 51 2,1 48 2,5 99 2,3 Total 2387 100,0 1941 100,0 4328 100,0 1 Domicili 2159 85,9 1594 84,5 3753 85,3 2 Ingrés 128 5,1 129 6,8 257 5,8 3 Trasllat 36 1,4 20 1,1 56 1,3 4 Altres 188 7,5 143 7,6 331 7,5 Destí al alta 5 Defunció 2 ,1 2 ,0 Total 2513 100,0 1886 100,0 4399 100,0 0 No ISS 429 17,1 409 19,9 838 18,3 1 1-3 lleu 1898 75,6 1448 70,4 3346 73,2 2 4-8 moderada 174 6,9 192 9,3 366 8,0 ISS 3 9-75 greu 11 ,4 9 ,4 20 ,4 Total 2512 100,0 2058 100,0 4570 100,0 0 No lesió 552 21,8 534 25,5 1086 23,5 1 Cap 114 4,5 136 6,5 250 5,4 2 Cara 83 3,3 79 3,8 162 3,5 3 Coll 1360 53,7 967 46,2 2327 50,3 4 Tòrax 162 6,4 153 7,3 315 6,8 5 Abdomen 35 1,4 18 ,9 53 1,1 6 Extr Sup 118 4,7 104 5,0 222 4,8 7 Extr Inf 95 3,8 85 4,1 180 3,9 Regió anatòmica 8 Regió indet 14 ,6 17 ,8 31 ,7 Total 2533 100,0 2093 100,0 4626 100,0 1 Fractura 86 4,0 80 4,7 166 4,3 2 Esquinç 1471 69,1 1028 59,8 2499 65,0 3 Interna 107 5,0 133 7,7 240 6,2 4 Ferida 44 2,1 22 1,3 66 1,7 5 Contusió 405 19,0 417 24,3 822 21,4 6 Altres 7 ,3 12 ,7 19 ,5 Tipus de lesió 7 Sense especificar 9 ,4 26 1,5 35 ,9 Total 2129 100,0 1718 100,0 3847 100,0 34 Posició del lesionat Total 1 Conductor 2 Ocupant MOTOS n % n % n % 1 Home 1499 79,9 119 35,0 1618 73,0 Sexe 2 Dona 377 20,1 221 65,0 598 27,0 Total 1876 100,0 340 100,0 2216 100,0 1 <= 14 4 ,2 5 1,5 9 ,4 2 15 - 29 985 52,6 232 68,2 1217 55,0 3 30 - 44 672 35,9 84 24,7 756 34,2 4 45 - 59 185 9,9 14 4,1 199 9,0 5 60 - 74 24 1,3 5 1,5 29 1,3 Edat grups 15 anys 6 75 - 89 1 ,1 1 ,0 Total 1871 100,0 340 100,0 2211 100,0 1 BCN Ciutat 1378 81,9 252 80,3 1630 81,6 2 BCN Província 289 17,2 57 18,2 346 17,3 Residència agrupada 3 Fora BCN 16 1,0 5 1,6 21 1,1 Total 1683 100,0 314 100,0 1997 100,0 1 Domicili 1577 84,8 279 85,8 1856 84,9 2 Ingrés 168 9,0 30 9,2 198 9,1 3 Trasllat 66 3,5 7 2,2 73 3,3 4 Altres 46 2,5 8 2,5 54 2,5 Destí al alta 5 Defunció 3 ,2 1 ,3 4 ,2 Total 1860 100,0 325 100,0 2185 100,0 0 No ISS 364 19,8 72 21,3 436 20,0 1 1-3 lleu 1191 64,7 217 64,2 1408 64,6 2 4-8 modera 255 13,9 46 13,6 301 13,8 ISS 3 9-75 greu 30 1,6 3 ,9 33 1,5 Total 1840 100,0 338 100,0 2178 100,0 0 No lessio 745 39,7 124 36,4 869 39,2 1 Cap 62 3,3 17 5,0 79 3,6 2 Cara 29 1,5 4 1,2 33 1,5 3 Coll 160 8,5 33 9,7 193 8,7 4 Torax 95 5,1 12 3,5 107 4,8 5 Abdomen 14 ,7 3 ,9 17 ,8 6 Extr Sup 312 16,6 41 12,0 353 15,9 7 Extr Inf 407 21,7 90 26,4 497 22,4 Regio 1 corporal agrupada 8 Regio indet 52 2,8 17 5,0 69 3,1 Total 1876 100,0 341 100,0 2217 100,0 1 Fractura 235 15,4 35 12,9 270 15,0 2 Esquinç 306 20,0 51 18,8 357 19,8 3 Interna 59 3,9 15 5,5 74 4,1 4 Ferida 64 4,2 12 4,4 76 4,2 5 Contusió 817 53,4 153 56,3 970 53,8 6 Altres 28 1,8 4 1,5 32 1,8 Tipus de lesió 7 Sense especificar 21 1,4 2 ,7 23 1,3 Total 1530 100,0 272 100,0 1802 100,0 35 Posició del lesionat Total 1 Conductor 2 Ocupant CICLOMOTORS n % n % n % 1 Home 700 69,7 90 45,7 790 65,8 Sexe 2 Dona 304 30,3 107 54,3 411 34,2 Total 1004 100,0 197 100,0 1201 100,0 1 <= 14 2 ,2 8 4,1 10 ,8 2 15 - 29 747 74,4 160 81,2 907 75,5 3 30 - 44 208 20,7 24 12,2 232 19,3 4 45 - 59 37 3,7 5 2,5 42 3,5 5 60 - 74 8 ,8 8 ,7 Edat grups 15 anys 6 75 - 89 2 ,2 2 ,2 Total 1004 100,0 197 100,0 1201 100,0 1 BCN Ciutat 775 82,4 153 81,8 928 82,3 2 BCN Província 154 16,4 33 17,6 187 16,6 Residència agrupada 3 Fora BCN 12 1,3 1 ,5 13 1,2 Total 941 100,0 187 100,0 1128 100,0 1 Domicili 804 88,3 153 89,0 957 88,4 2 Ingrés 61 6,7 10 5,8 71 6,6 3 Trasllat 32 3,5 7 4,1 39 3,6 4 Altres 13 1,4 2 1,2 15 1,4 Destí al alta 5 Defunció 1 ,1 1 ,1 Total 911 100,0 172 100,0 1083 100,0 0 No ISS 128 13,1 29 15,1 157 13,4 1 1-3 lleu 677 69,2 129 67,2 806 68,8 2 4-8 moderada 156 15,9 30 15,6 186 15,9 ISS 3 9-75 greu 18 1,8 4 2,1 22 1,9 Total 979 100,0 192 100,0 1171 100,0 0 No lesió 385 38,3 78 39,6 463 38,6 1 Cap 51 5,1 7 3,6 58 4,8 2 Cara 17 1,7 4 2,0 21 1,7 3 Coll 90 9,0 21 10,7 111 9,2 4 Torxa 36 3,6 7 3,6 43 3,6 5 Abdomen 9 ,9 1 ,5 10 ,8 6 Extr Sup 150 14,9 31 15,7 181 15,1 7 Extr Inf 238 23,7 43 21,8 281 23,4 Regió anatòmica 8 Regió indet 28 2,8 5 2,5 33 2,7 Total 1004 100,0 197 100,0 1201 100,0 1 Fractura 131 14,8 27 15,7 158 15,0 2 Esquinç 138 15,6 33 19,2 171 16,2 3 Interna 50 5,7 7 4,1 57 5,4 4 Ferida 43 4,9 3 1,7 46 4,4 5 Contusió 485 54,9 93 54,1 578 54,7 6 Altres 22 2,5 4 2,3 26 2,5 Tipus de lesió 7 Sense especificar 15 1,7 5 2,9 20 1,9 Total 884 100,0 172 100,0 1056 100,0 36 Posició del lesionat Total 3 Vianant VIANANTS n % n % 1 Home 986 47,1 986 47,1 Sexe 2 Dona 1107 52,9 1107 52,9 Total 2093 100,0 2093 100,0 1 <= 14 331 15,9 331 15,9 2 15 - 29 480 23,0 480 23,0 3 30 - 44 371 17,8 371 17,8 4 45 - 59 294 14,1 294 14,1 5 60 - 74 338 16,2 338 16,2 6 75 - 89 261 12,5 261 12,5 Edat grups 15 anys 7 90-98 11 ,5 11 ,5 Total 2086 100,0 2086 100,0 1 BCN Ciutat 1504 79,1 1504 79,1 2 BCN Província 352 18,5 352 18,5 Residència agrupada 3 Fora BCN 45 2,4 45 2,4 Total 1901 100,0 1901 100,0 1 Domicili 1401 75,4 1401 75,4 2 Ingrés 263 14,2 263 14,2 3 Trasllat 74 4,0 74 4,0 4 Altres 116 6,2 116 6,2 Destí al alta 5 Defunció 3 ,2 3 ,2 Total 1857 100,0 1857 100,0 0 No ISS 382 18,9 382 18,9 1 1-3 lleu 1162 57,5 1162 57,5 2 4-8 moderada 441 21,8 441 21,8 ISS 3 9-75 greu 36 1,8 36 1,8 Total 2021 100,0 2021 100,0 0 No lesió 804 38,4 804 38,4 1 Cap 226 10,8 226 10,8 2 Cara 94 4,5 94 4,5 3 Coll 84 4,0 84 4,0 4 Tòrax 95 4,5 95 4,5 5 Abdomen 9 ,4 9 ,4 6 Extr Sup 239 11,4 239 11,4 7 Extr Inf 510 24,4 510 24,4 Regió anatòmica 8 Regió indet 32 1,5 32 1,5 Total 2093 100,0 2093 100,0 1 Fractura 283 16,3 283 16,3 2 Esquinç 154 8,9 154 8,9 3 Interna 209 12,0 209 12,0 4 Ferida 63 3,6 63 3,6 5 Contusió 941 54,1 941 54,1 6 Altres 30 1,7 30 1,7 Tipus de lesió 7 Sense especificar 60 3,4 60 3,4 Total 1740 100,0 1740 100,0 37 6.2. Comparació 1997 – 2003. Taula 9. Característiques dels lesionats per accident de trànsit atesos als serveis d’urgències de Barcelona, segons l’any en que van ser atesos. Barcelona, 2003 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 Total n % n % col. n % col. n % col. n % col. n % col. n % col. n % col. SEXE Home 10119 61,9 10527 62,2 11373 61,9 11411 62,1 10963 61,5 9820 60,0 9624 59,7 73837 61,4 Dona 6225 38,1 6399 37,8 7005 38,1 6964 37,9 6853 38,5 6555 40,0 6507 40,3 46508 38,6 Total 16344 100 16926 100 18378 100 18375 100 17816 100 16375 100 16131 100 120345 100 EDAT 0-14 565 3,5 543 3,2 603 3,3 602 3,3 643 3,6 620 3,8 643 4 4219 3,5 15-29 8458 51,8 9137 54,1 10395 56,7 10355 56,6 9373 52,9 8404 51,6 7854 48,8 63976 53,4 30-49 4384 26,9 4461 26,4 4480 24,4 4663 25,5 4945 27,9 4588 28,1 4929 30,6 32458 27,1 50-69 1977 12,1 1848 10,9 1935 10,6 1800 9,8 1905 10,8 1874 11,5 1848 11,5 13187 11,0 >69 935 5,7 903 5,3 921 5,0 867 4,7 839 4,7 815 5,0 724 4,9 6004 5,0 RESI DÈNCIA BCN Ciutat 8732 77,5 9321 77,8 10344 78,2 10160 76,3 9769 74,5 9007 73,2 11509 76,7 68842 BCN Província 2259 20,1 2338 19,5 2529 19,1 2753 20,7 2809 21,4 2742 22,3 3194 19,8 18624 Fora BCN prov 208 1,8 246 2,1 253 1,9 218 1,6 234 1,8 216 1,8 294 1,8 1669 Estranger 64 0,6 74 0,6 102 0,8 188 1,4 303 2,3 345 2,8 14997 100 ? DESTÍ A L’ALTA Domicili 13465 86,0 14107 86,9 15179 86,7 14935 85,5 14751 86,5 13313 85,5 11849 77,5 97599 74,6 Ingrés 1116 7,1 1128 6,9 1249 7,1 1508 8,6 1257 7,4 1208 7,8 1137 7,4 8603 6,6 Trasllat 600 3,8 678 4,2 749 4,3 691 4,0 513 3,0 560 3,6 499 3,3 4290 3,3 Altres 442 2,8 292 1,8 308 1,8 309 1,8 502 2,9 466 3,0 1780 11,6 20099 15,4 Defunció 40 0,3 35 0,2 32 0,2 26 0,1 27 0,2 15 0,1 21 0,1 196 0,1 TIPUS DE VEHICLE Turisme 3950 47,5 3573 46,0 3367 43,3 2534 37,7 3833 45,2 3816 45,2 5372 53,1 26445 45,9 Motocicleta 2763 33,2 2152 27,7 1797 23,1 1858 27,6 2430 28,6 2594 30,7 2388 23,6 15982 27,7 Ciclomotor 1302 15,7 1773 22,8 2359 30,4 2118 31,5 1571 18,5 1323 15,7 1284 12,7 11730 20,3 Bicicleta 38 0,5 36 0,5 37 0,5 38 0,6 54 0,6 88 1,0 32 0,3 323 0,6 Camió o Bus 242 2,9 207 2,7 194 2,5 162 2,4 263 3,1 225 2,7 329 3,3 1622 2,8 Altres 16 0,2 20 0,3 15 0,2 12 0,2 14 0,2 13 0,2 24 0,2 114 0,2 Moto o Ciclo - - - - - - - - 319 3,8 392 4,6 679 6,7 1390 2,5 ISS 1-3 lleu 9576 82,7 10545 78,9 11690 78,4 11078 78,5 11502 79,7 10695 80,2 10318 81,8 75404 79,9 38 4-8 moderat 1861 16,1 2512 18,8 2907 19.5 2781 19,7 2778 19,2 2435 18,3 2104 16,7 17378 18,4 9-75 greu 136 1,2 304 2,3 314 2.1 255 1,8 159 1,1 209 1,6 191 1,5 1568 1,7 REGIÓ CORPORAL Cap 1254 13,1 1387 12,7 1407 11,8 1469 13,1 1336 11,3 1149 10,6 945 9,3 8947 11,7 Cara 714 7,5 745 6,8 771 6,5 616 5,5 615 5,2 589 5,4 494 4,8 4544 5,9 Coll 1908 20,0 2357 21,5 2531 21,3 2822 25,2 3551 30,0 3673 33,7 3571 35,0 20413 26,7 Tòrax 944 9,9 1155 10,5 1212 10,2 1062 9,5 1161 9,8 1005 9,2 870 8,5 7409 9,7 Abdomen 129 1,4 88 0,8 113 ,9 101 ,9 164 1,4 176 1,6 151 1,5 922 1,2 Extrem Sup 1801 18,9 2009 18,3 2226 18,7 1940 17,3 1990 16,8 1752 16,1 1728 16,9 13446 17,6 Extrem Inf 2798 29,3 3219 29,4 3645 30,6 3177 28,4 3033 25,6 2546 23,4 2452 24,0 20870 27,2 TIPUS DE LESIÓ Fractura 1695 13,5 1985 14,1 2091 13,6 1785 12,3 1850 12,5 1692 12,2 1521 11,6 12619 12,8 Esquinç 2481 19,8 2933 20,9 3277 21,4 3497 24,0 4314 29,1 4495 32,4 4357 33,1 25354 25,8 Interna 1199 9,6 1323 9,4 1336 8,7 1416 9,7 1294 8,7 1101 7,9 901 6,8 8570 8,7 Ferida 521 4,2 701 5,0 743 4,8 655 4,5 533 3,6 503 3,6 448 3,4 4104 4,1 Contusió / Erosió 6323 50,4 6695 47,7 7470 48,7 6787 46,7 6432 43,4 5651 40,7 5540 42,1 44898 45,7 Altres 142 1,1 222 1,6 227 1,5 195 1,3 174 1,2 190 1,4 163 1,2 1313 1,4 No especificat 188 1,5 187 1,3 183 1,2 209 1,4 225 1,5 257 1,9 224 1,7 1473 1,5 39 7. Referències 1 Indicadors d’accidents i lesions de trànsit a Barcelona, 2003. Agència de Salut Pública de Barcelona. Barcelona 2004. 2 Lesionats per accident de trànsit atesos als serveis d’urgències hospitalàries. Evolució 1997- 2002. Sistema d’informació de Dades d’Urgències Hospitalàries dels lesionats per Accident de Trànsit (DUHAT). Agència de Salut Pública de Barcelona. Barcelona 2003. 3 Ferrando J, Plasència A, Mackenzie E, Orós M, Arribas P, Borrell C. Disabilities resulting from traffic injuries in Barcelona, Spain: one year incidence by age, gender and type of user. Accid. Anal. And Prev. 1998. 30: 723-730. 4 Lesions per accident de trànsit a Barcelona, any 2000: Connexió de les dades hospitalàries amb les dades de la Guàrdia Urbana de Barcelona. Institut Municipal de Salut Pública. Ajuntament de Barcelona, Barcelona 2002. 5 Barell V, Aharonson-Daniel L, Fingerhut LA, Mackenzie EJ, Ziv A, Boyko V, Abargel A, Avitzour M, Heruti R. An introduction to the Barell body region by nature of injury diagnosis matrix. Barell. Inj Prev. 2002 Jun;8(2):91-6. 6 Els infants i adolescents lesionats per accident de trànsit. Agència de Salut Pública. de Barcelona. Barcelona 2003. 7 L’accidentalitat per trànsit a Barcelona. Fitxa n.1: General. Agència de Salut Pública de Barcelona. Barcelona 2003. 8 L’accidentalitat per trànsit a Barcelona. Fitxa n.2 Vianants. Agència de Salut Pública de Barcelona. Barcelona 2003. 9 L’accidentalitat per trànsit a Barcelona. Fitxa n.3: Infants i adolescents. Agència de Salut Pública de Barcelona. Barcelona 2003.