LESIONATS PER ACCIDENT DE TRÀNSIT ATESOS ALS SERVEIS D’URGÈNCIES HOSPITALÀRIES DE BARCELONA Evolució 1997-2004 Sistema d’informació de Dades d’Urgències Hospitalàries dels lesionats per Accident de Trànsit (DUHAT) Servei de Sistemes d’Informació Sanitària (SESIS) Barcelona, 2005 2 Directora de Recerca i Docència Cap del Servei de Sistemes d' Informació Sanitària (SESIS) Carme Borrell Edició de l’informe Catherine Pérez Mònica Guxens Isabel Ricart 2 INDEX 1. INTRODUCCIÓ ........................................................................................................................ 6 2. METODOLOGIA....................................................................................................................... 7 2.1. GRAU D’EXHAUSTIVITAT DE LES DADES .................................................................................. 9 3. RESULTATS. ......................................................................................................................... 12 3.1. CARACTERÍSTIQUES DEMOGRÀFIQUES, LLOC DE RESIDÈNCIA I NACIONALITAT......................... 12 3.1.1. Distribució dels lesionats segons edat i sexe.............................................................. 12 3.1.2. Distribució dels lesionats segons lloc de residència. .................................................. 13 3.1.3. Distribució dels lesionats segons nacionalitat............................................................. 14 3.2. CARACTERÍSTIQUES DE L’ACCIDENT..................................................................................... 14 3.2.1. Distribució dels lesionats segons moment en què van rebre assistència. ................... 14 3.2.2. Distribució dels lesionats segons tipus d’usuari i posició que ocupaven en el vehicle en el moment de l’accident................................................................................................... 15 3.2.3. Distribució dels lesionats segons lloc d’accident......................................................... 17 3.2.4. Distribució dels lesionats segons forma d’accés a l’hospital. ...................................... 18 3.3. GRAVETAT, LOCALITZACIÓ ANATÒMICA I TIPUS DE LESIONS. .................................................. 19 3.3.1. Distribució segons destí a l’alta d’urgències. .............................................................. 19 3.3.2. Distribució dels lesionats segons gravetat de les lesions............................................ 20 3.3.3. Distribució dels lesionats segons regió anatòmica de les lesions. .............................. 22 3.3.4. Distribució dels lesionats segons tipus de lesió. ......................................................... 25 3.4. CARACTERÍSTIQUES DEMOGRÀFIQUES, DE L’ACCIDENT, GRAVETAT I TIPUS DE LESIONS DELS LESIONATS INGRESSATS. ................................................................................................... 27 3.4.1. Distribució dels lesionats ingressats segons edat i sexe............................................. 27 3.4.2. Distribució dels lesionats ingressats segons hospital.................................................. 27 3.4.3. Distribució dels lesionats ingressats segons tipus d’usuari. ........................................ 28 3.4.4. Distribució dels lesionats ingressats segons destí a l’alta de l’ingrés.......................... 28 3.4.5. Distribució dels lesionats ingressats segons temps de l’ingrés. .................................. 29 3.4.6. Distribució dels lesionats ingressats segons gravetat de les lesions........................... 31 3.5 TENDÈNCIES TEMPORALS DELS LESIONATS EN ACCIDENT DE TRÀNSIT (COMPARACIÓ 1997 – 2004)............................................................................................................................... 34 4. CONCLUSIONS ..................................................................................................................... 35 6. ANNEXES .............................................................................................................................. 38 6.1. RESUM DELS RESULTATS DE L’ANY 2004. TAULES PER TIPUS D’USUARI. ................................ 38 7. REFERÈNCIES ...................................................................................................................... 45 3 ÍNDEX DE FIGURES Figura 1. Esquema del funcionament del Projecte DUHAT.................................................................. 7 Figura 2. Exhaustivitat de les dades d’urgències de Barcelona, DUHAT (I), 2003-2004 .................... 11 Figura 3. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons edat i sexe. Barcelona, 2004........ 13 Figura 4. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons lloc de residència i hospital on van ser atesos. Barcelona, 2004................................................................................................ 13 Figura 5. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons lloc de residència i hospital on van ser atesos. Barcelona, 2004................................................................................................ 14 Figura 6. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons el mes en que reberen assistència a urgències. Barcelona, 2004 .................................................................................. 14 Figura 7. Distribució de lesionats en accidents de trànsit segons horari i dia de la setmana. Barcelona, 2004......................................................................................................................... 15 Figura 8. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons tipus d’usuari i sexe. Barcelona, 2004......................................................................................................................... 16 Figura 9. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons tipus d’usuari i edat. Barcelona, 2004......................................................................................................................... 16 Figura 10. Distribució dels lesionats en accidents de trànsit segons vehicle, posició i sexe. Barcelona, 2004......................................................................................................................... 17 Figura 11. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons lloc de l’accident i edat. Barcelona, 2004......................................................................................................................... 17 Figura 12. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons lloc d’accident i hospital on van ser atesos. Barcelona, 2004................................................................................................ 18 Figura 13. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons forma d’accés a l’hospital i edat. Barcelona, 2004................................................................................................................ 18 Figura 14. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons forma d’accés a l’hospital i tipus d’usuari. Barcelona, 2004.................................................................................................. 19 Figura 15. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons hospital en que reberen assistència a urgències i destí a l'alta d'urgències. Barcelona, 2004.......................................... 19 Figura 16. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons gravetat de les lesions (ISS). Barcelona, 2004......................................................................................................................... 20 Figura 17. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons gravetat de les lesions (ISS) i sexe. Barcelona, 2004 ............................................................................................................... 20 Figura 18. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons gravetat de les lesions (ISS) i edat. Barcelona, 2004................................................................................................................ 21 Figura 19. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons gravetat de les lesions (ISS) i tipus d’usuari. Barcelona, 2004................................................................................................. 21 4 Figura 20. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons la gravetat de les lesions (ISS), posició i tipus de vehicle. Barcelona, 2004....................................................................... 22 Figura 21. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons regió anatòmica de les lesions. Barcelona, 2004............................................................................................................ 22 Figura 22. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons regió anatòmica de les lesions i sexe. Barcelona, 2004.................................................................................................. 23 Figura 23. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons regió anatòmica de les lesions i edat. Barcelona, 2004 .................................................................................................. 23 Figura 24. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons regió anatòmica de les lesions i tipus d’usuari. Barcelona, 2004 .................................................................................... 24 Figura 25. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons regió anatòmica de les lesions, posició i tipus de vehicle. Barcelona, 2004................................................................... 24 Figura 26. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons tipus de lesions i sexe. Barcelona, 2004......................................................................................................................... 25 Figura 27. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons tipus de lesions i edat. Barcelona, 2004......................................................................................................................... 25 Figura 28. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons tipus de lesions i d’usuari. Barcelona, 2004......................................................................................................................... 26 Figura 29. Regió anatòmica afectada segons tipus de lesions i regió anatòmica. Barcelona, 2004 .......................................................................................................................................... 26 Figura 30. Distribució dels lesionats en accident de trànsit ingressats segons edat i sexe. Barcelona, 2004......................................................................................................................... 27 Figura 31. Distribució dels lesionats en accident de trànsit ingressats segons hospital. Barcelona, 2004......................................................................................................................... 27 Figura 32. Distribució dels lesionats en accident de trànsit ingressats segons tipus d’usuari. Barcelona, 2004......................................................................................................................... 28 Figura 33. Distribució dels lesionats en accident de trànsit ingressats segons destí a l’alta de l’ingrés i sexe. Barcelona, 2004 ................................................................................................. 28 Figura 35. Distribució dels lesionats ingressats temps de l’ingrés i sexe. Barcelona, 2004................ 29 Figura 36. Distribució dels lesionats ingressats temps de l’ingrés i edat. Barcelona, 2004 ................ 30 Figura 37. Distribució dels lesionats ingressats temps de l’ingrés i tipus d’usuari. Barcelona, 2004 .......................................................................................................................................... 30 Figura 38. Distribució dels lesionats ingressats temps de l’ingrés i gravetat de les lesions (ISS). Barcelona, 2004......................................................................................................................... 31 Figura 39. Distribució dels lesionats ingressats segons gravetat de les lesions (ISS). Barcelona, 2004 .......................................................................................................................................... 31 Figura 40. Distribució dels lesionats ingressats segons gravetat de les lesions (ISS) i sexe. Barcelona, 2004......................................................................................................................... 32 5 Figura 41. Distribució dels lesionats ingressats segons gravetat de les lesions (ISS) i edat. Barcelona, 2004......................................................................................................................... 32 Figura 42. Distribució dels lesionats ingressats segons gravetat de les lesions (ISS) i tipus d’usuari. Barcelona, 2004 .......................................................................................................... 33 Figura 43. Distribució dels lesionats ingressats segons la gravetat de les lesions (ISS), posició i tipus d’usuari. Barcelona, 2004.................................................................................................. 33 Figura 44. Evolució del nombre de lesionats en accident de trànsit atesos als serveis d’urgències de Barcelona segons sexe. Barcelona, 1997-2004 ................................................. 34 Figura 45. Evolució del nombre de lesionats en accident de trànsit atesos als serveis d’urgències de Barcelona segons grup d’edat. Barcelona, 1997-2004....................................... 34 6 1. Introducció Un any més es presenta l’informe sobre lesionats per accident de trànsit atesos a la Ciutat de Barcelona. L’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) coordina el Sistema d’Informació sobre Lesionats per Accidents de Trànsit, amb la finalitat de conèixer la magnitud i monitorar la evolució del nombre de lesionats per aquesta causa. Aquest sistema d’informació s’alimenta de diferents fonts com són les urgències hospitalàries, els comunicats d’accident de Guàrdia Urbana de Barcelona, les morts informades pel Institut Anatòmic Forense de Barcelona, el Registre de Mortalitat, i les enquestes de salut. En aquest informe es descriuen les característiques dels lesionats per accident de trànsit atesos als serveis d’urgències a l’any 2004 (DUHAT) i s’analitza la evolució des de l’any 1997. Es tracta d’un projecte que es va iniciar a l’any 1993 i en ell hi participen els principals hospitals de la xarxa pública de Barcelona (Hospitals Clínic, Dos de Maig, Esperança, Mar, Sant Joan de Déu, Sant Pau i Vall d’Hebron). En conjunt cobreixen més del 90% de les urgències per accident de trànsit a la ciutat de Barcelona. L’objectiu del projecte és monitorar la magnitud i característiques dels lesionats en accident de trànsit, basat en la informació generada als serveis d’urgències hospitalàries on aquests lesionats són atesos. El plantejament no ha estat mai dissenyar un nou sistema d’informació, sinó tractar d’integrar, processar i, si fos necessari, codificar aquella informació que ja es recull de manera rutinària a la majoria dels centres d’urgències hospitalàries. La rellevància de la informació recollida als serveis d’urgències fonamentalment ve determinada per la possibilitat de caracteritzar les lesions produïdes pels accidents de trànsit. Altres fonts d’informació com les dades policials, son més exhaustives en quant a la provisió d’informació sobre la víctima i les circumstàncies de l’accident (ús de mesures de protecció, il·luminació, condicions climatològiques, etc.), però no disposen d’informació sobre els diagnòstic i gravetat de les lesions. A diferència de les dades d’ingressos hospitalaris, en la majoria de les dades que proporcionen els serveis d’urgències les lesions són lleus, però també és cert que aquestes lesions són responsables d’un elevat percentatge de les discapacitats3 derivades dels accidents de trànsit. 7 2. Metodologia Periòdicament, els centres hospitalaris participants envien a l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) les dades dels lesionats en accident de trànsit atesos al serveis d’urgències. A l’ASPB es processen les dades de forma individualitzada per a cada centre, s’analitzen de forma conjunta per tot Barcelona i específica per cada hospital, i es redacten els informes corresponents. (Figura 1). La figura 1 mostra l’esquema del procés que segueix el projecte DUHAT. Figura 1. Esquema del funcionament del Projecte DUHAT La informació remesa per cada hospital inclou dades sobre l’assistència, demogràfiques, relacionades amb el vehicle implicat en l’accident i un màxim de tres diagnòstics de lesió. (Taula 1). Clínic Dos Maig Esperança Mar S J Déu S Pau V Hebron Lesions codificades Lesions codificades Lesions codificades ASPB Depuració i codificació Anàlisi de les dades Elaboració dels informes Gestió de les bases de dades Informes anuals per hospitals Altres informes 8 Taula 1. Informació recollida, projecte DUHAT Dades sobre l’assistència - Data - Hora d’assistència - Forma d’accés a l’hospital: mitjans propis, ambulància, policia - Destí a l’alta d’urgències: domicili, ingrés, trasllat a altre centre, èxitus Dades demogràfiques - Sexe: home, dona - Edat - Codi postal - Nacionalitat - DNI - CIP Dades relacionades amb el vehicle implicat en l’accident - Tipus de vehicle: turisme, motocicleta*, ciclomotor** i altres - Posició que ocupava el lesionat: conductor, passatger, vianant - Lloc de l’accident: Barcelona ciutat o fora de Barcelona - Tipus d’accés a l’hospital: ambulància, bombers, mitjans propis, trasllat altre centre Codis CIM-9-CM de lesió Dades dels ingressats - Data d’alta de l’ingrés - Diagnòstics de lesió * Motocicletes: cubicatge ³ 50 cc ** Ciclomotors: cubicatge <50 cc A l’ASPB es codifica el lloc de l’accident, el tipus de vehicle implicat i la informació relativa als diagnòstics (que alguns centres remeten de forma literal) amb la Modificació Clínica de la Novena Classificació Internacional de Malalties (CIM-9-MC). S’homogeneïtza el format de les variables que remet cada hospital per tal de fer compatible l’anàlisi conjunta de les dades de tots els hospitals. A partir dels diagnòstics de lesió i amb l’ajuda del programa ICDMAP90, es calculen els valors de la gravetat de les lesions utilitzant l’escala Abbreviated Injury Scale (AIS). A partir d’aquesta escala s’obté la puntuació de l’Injury Severity Score (ISS), que proporciona una mesura resum de la gravetat tenint en compte tots els diagnòstics disponibles. Aquestes escales permeten extreure una mesura de la gravetat de cada lesió segons l’estructura anatòmica afectada i una valoració global del risc de morir del pacient. Les lesions es classifiquen en sis regions anatòmiques i a cada lesió se li atribueix un codi de sis dígits segons l’escala AIS. El sisè dígit d’aquest codi indica la gravetat de la lesió i pren valors de 1 (lleu) a 6 (fatal). Per facilitar la descripció s’agrupa en tres categories “lleu” (valor 1), “moderat” (valor 2) i “greu” (valors 3 a 6). El càlcul de l’ISS es basa en la suma dels tres sisens dígits més alts elevats al quadrat de tres regions anatòmiques diferents. L’ISS classifica la gravetat dels 9 lesionats en una escala que va d’1 (lesions de menys gravetat) a 75 (lesions molt greus, potencialment letals), que es categoritza en tres grups: “lleu” (valors 1 a 3), “moderat” (valor 4 a 8) i “greu” (valors 9 a 75). A part de catalogar la gravetat de les lesions, les lesions es classifiquen segons la matriu de Barell4. Es tracta d’un instrument estandarditzat de classificació de lesions segons la regió anatòmica afectada en diferents nivells de detall que permet l’anàlisi de patrons de lesions i la comparabilitat amb altres estudis. 2.1. Grau d’exhaustivitat de les dades L’any 2004 es va recollir informació de 15.990 episodis vàlids de persones lesionades en accident de trànsit als hospitals participants a l’estudi. D’aquests, 16 episodis corresponien a persones que havien anat més d’un cop al mateix hospital durant el mateix any per lesions provocades en accident de trànsit (tenien més d’un número d’assistència a urgències, però el mateix número d’història clínica). A la taula 2 es descriu en quina mesura estan completes les diferents variables recollides. Taula 2. Grau d’exhaustivitat de les variables, n (%) Nombre de duplicats 0 Nombre de repetidors 16 (0,1) Casos fora any 2003 0 Nombre de casos útils 15.990 Dades d’assistència Data d’assistència 15.990 (100) Hora 15.990 (100) Destí a l’alta d’urgències 15.990 (100) Dades demogràfiques Edat 15.959 (99,8) Sexe 15.989 (99,9) Residència 15.485 (96,8) Nacionalitat 11.343 (70,9) DNI 6.844 (42,8) CIP 13.677 (85,5) Dades del vehicle Tipus vehicle 10.157 (63,5) Posició 15.263 (95,5) Altres dades Lloc de l’accident 14.036 (87,8) Forma d’accés a l’hospital 15.919 (99,6) Diagnòstics 1er Diagnòstic de lesió 13.674 (85,4) 10 2on Diagnòstic de lesió 5.765 (36,1) 3er Diagnòstic de lesió 655 (4,1) Dades dels ingressats Nombre d’ingressats Data d’alta Destí a l’alta de l’ingrés 1er Diagnòstic de lesió 2on Diagnòstic de lesió 3er Diagnòstic de lesió 1.305 (8,2) 1.288 (98,7) 1.288 (98,7) 1.230 (94,3) 403 (30,9) 316 (24,2) Les dades d’assistència (la data i l’hora d’assistència i el destí a l’alta d’urgències) estan completes per a tots els casos, i la informació sobre edat i sexe per la majoria. El lloc de residència s’estableix a partir del codi postal i permet saber si el lesionat resideix a Barcelona ciutat, a la província de Barcelona, a la resta del Estat o és estranger. És conegut pel 96,8% dels subjectes de tots els hospitals. El CIP es va obtenir en un 85,5% dels lesionats, el DNI en un 42,8% i la nacionalitat en un 70,9%. El DNI es una informació que es va recollir de manera molt variable entre hospitals i no es va recollir a l’hospital de la Vall d’Hebron al igual que la nacionalitat. Respecte a les dades relatives al vehicle es va proporcionar el tipus de vehicle en un 63,5% dels casos. Malgrat que en tots els hospitals es transmet aquesta informació, freqüentment no es pot saber de quin vehicle es tracta perquè només s’especifica la marca i no el tipus ni el model. Per exemple, si consta “Honda” es podria tractar d’un turisme, d’un ciclomotor o d’una motocicleta. La informació sobre la posició que ocupava el lesionat en el vehicle en que viatjava o si el lesionat era un vianant es va obtenir de forma global en un 95,5%. El lloc de l’accident es va notificar per tots excepte un hospital (87,8%). És una variable difícil d’analitzar degut a que es recull de forma literal el carrer o cruïlla de carrers on ha esdevingut l’accident i, en ocasions, no es pot distingir si el carrer correspon a Barcelona o no. La forma d’accés a l’hospital es va recollir en un 99,6% dels episodis. Respecte als diagnòstics, s’observa que, en conjunt, es disposa de la informació de lesions en el primer diagnòstic en el 85,4% dels episodis, en el segon diagnòstic en el 36,1% i en el tercer diagnòstic en el 4,1%. En els hospitals que envien els diagnòstics codificats, en alguns casos, tot i haver un diagnòstic, aquest no correspon amb un diagnòstic de lesió, sinó amb una altra patologia o a un procediment d’intervenció clínica, i per tant no es considera. Pel que fa les dades del ingressats, un 8,2% dels lesionats que van acudir a les urgències, s’ha obtingut en un 98,7% dels casos tant la data d’alta com el destí a l’alta de l’ingrés. S’han 11 notificat un 94,3% de primers diagnòstics de lesió, un 30,9% de segons diagnòstics i un 24,2% de tercers. En resum, el grau de compliment de les dades pel conjunt dels hospital es bo, i com s’observa a la figura 2, ha millorat substancialment per la majoria de variables comparat amb l’any 2003, sobretot en les dades relatives als lesionats ingressats. Figura 2. Exhaustivitat de les dades d’urgències de Barcelona, DUHAT (I), 2003-2004 0 25 50 75 100 3er Diagnòstic de lesió 2on Diagnòstic de lesió 1er Diagnòstic de lesió Destí a l'alta de l'ingès Data d'alta del ingrés DELS INGRESSATS 3er Diagnòstic de lesió 2on Diagnòstic de lesió 1er Diagnòstic de lesió Forma d'accés Lloc de l'accident Posició Tipus de vehicle Destí a l'alta d'urgències Hora d'assistència Data d'assistència Nacionalitat NIF CIP Sexe Edat 2003 (n=16.135) 2004 (n=15.990) 12 3. Resultats. Distribució dels lesionats segons l’hospital on van ser atesos Com es pot veure a la taula 3, dels 15.990 episodis de lesionats per accident de trànsit atesos als set hospitals participants durant l’any 2004, la meitat corresponien als hospitals Clínic i de la Vall d’Hebron (24,0% i 28,6%) i la resta es distribuïa de forma variable entre els altres 5 hospitals, amb un rang des de 4,1% fins a 18,0%. Taula 3. Distribució dels lesionats de trànsit segons l'hospital on van ser atesos. Barcelona, 2004 Hospital n % Clínic 3.840 24,0 Dos de Maig 662 4,1 Esperança 840 5,3 Mar 2.467 15,4 Sant Joan de Déu 731 4,6 Sant Pau 2.878 18,0 Vall d’Hebron 4.572 28,6 Total 15.990 100 D’aquests 15.990 lesionats, un 78,5% van se enviats al domicili, un 8,2% ingressats, un 3,4% traslladats a un altre centre i un 0,2% van morir. 3.1. Característiques demogràfiques, lloc de residència i nacionalitat. 3.1.1. Distribució dels lesionats segons edat i sexe. Dels 15.990 episodis de lesionats per accident de trànsit l’any 2004, el 60,1% eren homes i el 39,9% dones. L’edat mitjana va ser significativament més gran en les dones (35,7 anys, IC 95% 34,5 – 36,9) que en els homes (32,6 anys, IC 95% 31,7-33,5). En ambdós sexes, quasi la meitat tenien entre 15 i 29 anys i més d’una quarta part entre 30 i 44 (Figura 3). Dels 15 fins els 19 anys i dels 30 als 49, la proporció d’homes lesionats era superior a la de dones, mentre que a partir dels 50, s’invertia la tendència; al igual que l’any anterior, el 2003, i a diferència de la resta d’anys des de 1997, el grup de 20 a 29 presentava paritat entre sexes. 13 Figura 3. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons edat i sexe. Barcelona, 2004 3.1.2. Distribució dels lesionats segons lloc de residència. En conjunt, la majoria dels lesionats residien a la ciutat de Barcelona (76,7%) o a la província de Barcelona (21,3%). Només un 2% residien fora dels límits de la província de Barcelona. A la figura 4 s’observa que els hospitals Sant Joan de Déu, de la Vall d’Hebron i del Mar van atendre més persones de fora de Barcelona que la resta d’hospitals. Figura 4. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons lloc de residència i hospital on van ser atesos. Barcelona, 2004 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% BCN Ciutat BCN Província Resta Clínic Dos de Esperança Mar Sant Joan Sant Pau Vall Total Maig de Déu d’Hebron 0 5 10 15 20 25 30 35 40 0 a 9 10 a 14 15 a 19 20 a 29 30 a 39 40 a 49 50 a 59 60 a 69 70 a 79 >8 0 Homes Dones % 14 3.1.3. Distribució dels lesionats segons nacionalitat. La majoria dels lesionats per accident de trànsit tenien nacionalitat espanyola (93%). A la figura 5 s’observa que l’hospital del Mar va atendre un major nombre d’estrangers (16,2%) i els hospitals Clínic i Sant Joan de Déu el menor nombre (1% i 0,7% respectivament). L’hospital de la Vall d’Hebron no va proporcionar aquesta informació. Figura 5. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons lloc de residència i hospital on van ser atesos. Barcelona, 2004 3.2. Característiques de l’accident. 3.2.1. Distribució dels lesionats segons moment en què van rebre assistència. El nombre de lesionats atesos als serveis d’urgències es van distribuir d’una manera bastant homogènia al llarg de l’any excepte el mes d’agost en que va disminuir bastant sent el mes amb menys lesionats (6,3%) i el juliol el mes que en va presentar més (9,6%) (Figura 6). Figura 6. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons el mes en que reberen assistència a urgències. Barcelona, 2004 Cal destacar que en els dies laborables la majoria de lesionats es van atendre en horari diürn, mentre que els caps de setmana, tot i que s’atenen més durant el dia, la proporcio de lesionats atesos en horari nocturn augmenta notablement. (Figura 7). Per tots els dies de la setmana, 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Espanyol Estranger Clínic Dos de Esperança Mar Sant Joan Sant Pau Total Maig de Déu 7,5 7,8 8 7,8 8,8 9,4 9,6 6,3 8,4 8,7 9 8,8 0 2 4 6 8 10 12 ge ne r feb rer ab ril ma ig jun y jul iol ag os t se tem bre oc tub re no ve mb re de se mb re % 15 les hores en que es va produir una major assistència als serveis d’urgències de lesionats en un accident de trànsit, van ser de les 16h a les 21h (21%). Figura 7. Distribució de lesionats en accidents de trànsit segons horari i dia de la setmana. Barcelona, 2004 3.2.2. Distribució dels lesionats segons tipus d’usuari i posició que ocupaven en el vehicle en el moment de l’accident. En conjunt, un 40,9% dels lesionats circulava en turisme, més d’una tercera part (38,2%) viatjaven en un vehicle de dues rodes a motor: 19,8% en motocicleta (cubicatge ³50 cc), 15,3% en ciclomotor (cubicatge <50 cc) i 3,1% en 2 rodes a motor sense especificar el cubicatge, i un 2,7% en altres vehicles com autobús, camió o bicicleta. El 18,2% van ser vianants atropellats per un vehicle. L’apartat de dues rodes a motor es refereix a vehicles dels quals no es facilita el cubicatge, però que apareixen en suficient nombre com per no obviar-los. Com es pot veure a la figura 8, la proporció de dones lesionades que circulaven en turisme (44,8%) o que eren vianants (22,3%) va ser superior a la proporció d’homes lesionats (38,7% i 15,1% respectivament). En canvi, una menor proporció de dones que d’homes viatjaven en vehicle de dues rodes (28,5% dones, 44,8% homes). 0 25 50 75 100 laborable cap de setmana diürn 8 a 20 h nocturn 20 a 8h 16 Figura 8. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons tipus d’usuari i sexe. Barcelona, 2004 A la figura 9 s’observa la distribució de lesionats en cada grup d’edat segons el tipus d’usuari. La majoria dels lesionats entre 15 i 19 anys circulaven en vehicle de dues rodes (68,4%), mentre que entre 20 i 39 anys s’igualava la proporció de lesionats que viatjaven en vehicle de dues rodes i turisme (44,2% i 44% respectivament). En aquests grups d’edat eren els més joves els que en més proporció viatjaven en ciclomotor. En canvi, la major part de les persones de més de 70 anys (64%) i dels infants de menys de 14 (56,9%) eren vianants atropellats. Figura 9. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons tipus d’usuari i edat. Barcelona, 2004 Cal destacar les diferències observades per sexe segons la posició que ocupaven en el vehicle (Figura 10). Per tots els vehicles, les dones lesionades circulaven com a passatgeres més freqüentment que els homes. 0% 25% 50% 75% 100% 0 a 9 10 a 14 15 a 19 20 a 29 30 a 39 40 a 49 50 a 59 60 a 69 70 a 79 >7 9 altres vianant 2 rodes motor ciclomotor moto turisme 3,8 1,6 15,5 38,1 24,8 16,2 Turisme Moto Ciclomotor 2 rodes motor Vianant Altres Homes 2,1 4,3 22,3 44,8 12,4 14 Dones 17 Figura 10. Distribució dels lesionats en accidents de trànsit segons vehicle, posició i sexe. Barcelona, 2004 3.2.3. Distribució dels lesionats segons lloc d’accident. La majoria dels lesionats van tenir l’accident a Barcelona ciutat (82%) excepte en els més joves (de 0 a 14 anys) on les proporcions s’igualen (Figura 11). Figura 11. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons lloc de l’accident i edat. Barcelona, 2004 72,7 95,3 90,2 33,9 70,4 67,8 23,3 4,7 9,8 66,1 29,6 32,2 0% 25% 50% 75% 100% tu ris m e m ot o cic lom ot or tu ris m e m ot o cic lom ot or passatger conductor Homes Dones 0% 2 5 % 5 0 % 75% 100% 0 a 9 10 a 14 15 a 19 20 a 29 30 a 39 40 a 49 50 a 59 60 a 69 70 a 79 > 79 Fora de la ciutat Barcelona 18 A la figura 12 s’observa com l’Hospital Sant Joan de Déu és el que va atendre més lesionats que van tenir l’accident fora de Barcelona. Aquesta informació no va recollir-se pels lesionats de l’Hospital Dos de Maig. Figura 12. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons lloc d’accident i hospital on van ser atesos. Barcelona, 2004 3.2.4. Distribució dels lesionats segons forma d’accés a l’hospital. A mesura que augmentava l’edat dels lesionats, augmentava la proporció dels que acudien a l’hospital per mitjà d’una ambulància, i disminuïa la proporció dels que ho feien per mitjans propis i per trasllat des d’un altre centre (Figura 13). Els altres tipus d’accés es van mantenir constants amb l’edat. Figura 13. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons forma d’accés a l’hospital i edat. Barcelona, 2004 0% 25% 50% 75% 100% Clínic Esperança M a r S Joan Déu San t Pau Vall Hebron Fora de la ciutat Barcelon a 0% 25% 50% 75% 100% 0 a 9 10 a 14 15 a 19 20 a 29 30 a 39 40 a 49 50 a 59 60 a 69 70 a 79 > 79 Ambulància Bombers Guàrdia Urbana Trasllat Pròpia iniciativa Altres Ambulància Bombers Guàrdia Urbana Trasllat des d'un altre centre Mitjans propis Altres 19 Aproximadament la meitat dels lesionats que circulaven en ciclomotor, motocicleta o que van ser vianants atropellats van acudir als hospitals per mitjà de l’ambulància i majoritàriament, l’altre meitat ho va fer per mitjans propis. En canvi, un 65% dels que viatjaven en turisme va acudir per mitjans propis (Figura 14). Figura 14. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons forma d’accés a l’hospital i tipus d’usuari. Barcelona, 2004 3.3. Gravetat, localització anatòmica i tipus de lesions. Es va obtenir informació disponible de diagnòstic de lesió del primer diagnòstic en el 85,4% dels lesionats, en el 36,1% del segon diagnòstic i en el 4,1% del tercer diagnòstic. En els casos que falta el segon i / o tercer diagnòstics no es pot distingir si és degut a que la persona només tenia un diagnòstic o si, malgrat tenir-ne més d’un, no va ser notificat. 3.3.1. Distribució segons destí a l’alta d’urgències. En el 78,5% dels lesionats atesos per accident de trànsit el destí a l’alta d’urgències va ser el domicili, en el 8,2% l’ingrés i en el 3,4% el trasllat a altres centres. Vint-i-sis persones lesionades (0,2%) van morir als serveis d’urgències. Els hospitals Sant Joan de Déu, de Sant Pau, de la Vall d’Hebron i Clínic son els que van ingressar més nombre de pacients lesionats per accident de trànsit, seguits de l’hospital de Mar (Figura 15). Figura 15. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons hospital en que reberen assistència a urgències i destí a l'alta d'urgències. Barcelona, 2004 0% 25% 50% 75% 100% Altres Evasió Defunció Alta voluntària Trasllat Ingrés Domicili Clínic Dos de Esperança Mar S Joan Sant Pau Vall Maig de Déu Hebron Al res Evasió Defunció Alta voluntària Trasllat In rés Do icili 0% 25% 50% 75% 100% Turisme Moto Ciclomotor 2 rodes motor Vianants Altres Ambulància Bombers Guàrdia Urbana Trasllat Pròpia iniciativa Altres Ambulància Bombers Guàrdia Urbana Trasllat d'un altre centre Mitjans propis Altres 20 3.3.2. Distribució dels lesionats segons gravetat de les lesions. En aquest apartat es descriu la gravetat de les lesions amb el valor de l’escala ISS (Injury Severity Score) pels lesionats. Encara que estrictament l’ISS és una escala per a politraumàtics, es calcula igualment en els casos en els que només hi ha una lesió. S’ha pogut calcular la mesura de la gravetat en el 83% dels casos (Figura 16). El 65,7% tenien lesions lleus, el 15,9% moderades i l’1,3% greus. En un 17% dels casos no es va poder calcular l’ ISS per que o bé no hi havia diagnòstic de lesió o bé el diagnòstic era poc precís i no permetia valorar la gravetat. Per exemple si consta “traumatisme craneo-encefàlic” o “politraumatismes” no permet assignar un valor de gravetat. Si s’exclouen els casos en els que es desconeix l’ISS, el 79,2% tenien lesions lleus, el 19,2% moderades i l’1,6% greus. Figura 16. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons gravetat de les lesions (ISS). Barcelona, 2004 La distribució de la gravetat de les lesions va ser similar en homes i dones. (Figura 17). Figura 17. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons gravetat de les lesions (ISS) i sexe. Barcelona, 2004 1,3 17 65,7 15,9 1 a 3 lleu 4 a 8 moderat 9 a 75 greu ISS desconegut Homes Dones 1,8 77,5 20,7 1 a 3 lleu 4 a 8 moderat 9 a 75 greu 1,3 81,7 17 21 A la figura 18, s’observa que la corba de gravetat de les lesions disminuïa en els grups centrals i augmentava a les edats extremes. Cal destacar els percentatges més elevats de lesions greus i moderades dels grups d’edat de més de 70 anys i el 33,9% de lesions moderades dels infants de 0 a 9 anys. Figura 18. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons gravetat de les lesions (ISS) i edat. Barcelona, 2004 Els vianants van patir lesions moderades amb més freqüència que els que viatjaven en algun vehicle i van tenir un percentatge similar de lesions greus que els usuaris de motocicleta (Figura 19). El següent grup amb més freqüència de lesions greus van ser els usuaris de ciclomotors. Figura 19. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons gravetat de les lesions (ISS) i tipus d’usuari. Barcelona, 2004 76,4 78,1 81,5 80 78 79,9 79,3 71,3 33,9 22,5 19,8 17,3 18,2 10,5 19,3 19,6 25,4 31,4 62,863,3 1,2 1,5 5,83,31,10,81,82,11,12,8 0% 25% 50% 75% 100% 0 a 9 10 a 14 15 a 19 20 a 29 30 a 39 40 a 49 50 a 59 60 a 69 70 a 79 > 7 9 71,976,9 79,287,5 11,9 20,8 19,6 25,6 0,6 2,51,22,2 0% 25% 50% 75% 100% tur ism e mo to cic lom oto r via na nt 9-75 greu 4-8 moderat 1-3 lleu 22 Comparant la gravetat de les lesions segons el vehicle i la posició que ocupava el lesionat, observem que els passatgers de turismes tenien amb més freqüència lesions moderades que els conductors (Figura 20). Respecte a les motocicletes, les lesions greus dels conductors van ser superiors a les dels passatgers al igual que en els usuaris de ciclomotors. Figura 20. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons la gravetat de les lesions (ISS), posició i tipus de vehicle. Barcelona, 2004 3.3.3. Distribució dels lesionats segons regió anatòmica de les lesions. La major part de les lesions estaven localitzades en la regió del coll (34,6%), les extremitats inferiors (25,2%) i les superiors (16,8%) (Figura 21). De la resta de lesions, el 9,5% corresponien al cap, el 7,8% al tòrax, el 4,5 % a la cara i l’1,7% a l’abdomen. Figura 21. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons regió anatòmica de les lesions. Barcelona, 2004 1,7 7,8 16,8 25,2 9,5 4,5 34,6 cap cara coll tòrax abdomen ext superiors ext inferiors 71,982,479,876,5 78,587,5 87,6 11,9 25,6 17,220,118,621,1 11,8 0,6 0,7 2,4 1,6 1,4 0,4 2,5 0% 25% 50% 75% 100% co nd uc tor pa ss atg er co nd uc tor pa ss atg er co nd uc tor pa ss atg er via na nts greu moderada lleu 23 S’han observat diferències entre homes i dones pel que fa a la regió anatòmica afectada com a resultat de l’accident (Figura 22). Les dones tenien més freqüentment lesions al coll que els homes (40,4% i 30,5% respectivament) i menys lesions a les extremitats (36,7% i 45,7% respectivament). Figura 22. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons regió anatòmica de les lesions i sexe. Barcelona, 2004 Les regions anatòmiques seguien patrons diferents segons l’edat del lesionat (Figura 23). En els infants fins a 9 anys, les àrees més freqüentment afectades van ser el cap, la cara i les extremitats inferiors. En el grup de 10 a 19 anys predominava l’afectació de les extremitats inferiors, en canvi, dels 20 als 69 anys la regió més afectada va ser el coll. Entre les persones de més edat les regions més freqüentment afectades van ser les extremitats, el cap i el tòrax. Figura 23. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons regió anatòmica de les lesions i edat. Barcelona, 2004 Homes Dones 1,7 7,7 19,1 26,6 9,8 4,4 30,5 cap cara coll tòrax abdomen ext superiors ext inferiors 1,5 7,8 13,5 23,2 9 4,6 40,4 0% 25% 50% 75% 100% 0 a 9 10 a 14 15 a 19 20 a 29 30 a 39 40 a 49 50 a 59 60 a 69 70 a 79 >8 0 ext inferiors est superiors abdomen tòrax coll cara cap 24 Segons el vehicle en que viatjaven, les regions anatòmiques més freqüentment afectades també eren diferents (Figura 24). Entre els lesionats que circulaven en turisme les lesions es localitzaven principalment al coll (66,4%), el tòrax (8%) i el cap (7,1%). En els vehicles de dues rodes quasi un 40% tenien afectació a les extremitats inferiors, i més del 25% a les superiors, seguits de les lesions de coll en un 15%. En quant als vianants, tenien afectades principalment les extremitats (58,9%) i el cap (14,9%). Figura 24. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons regió anatòmica de les lesions i tipus d’usuari. Barcelona, 2004 Segons la posició que ocupava el lesionat en el vehicle observem que en tots els tipus de vehicle, el patró era similar entre conductor i passatger. (Figura 25). Figura 25. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons regió anatòmica de les lesions, posició i tipus de vehicle. Barcelona, 2004 0% 25% 50% 75% 100% tur ism e mo to cic lom oto r via na nts ext inferiors est superiors abdomen tòrax coll cara cap 0% 25% 50% 75% 100% co nd uc tor pa ss atg er co nd uc tor pa ss atg er co nd uc tor pa ss atg er via na nts ext inferiors ext superiors abdomen tòrax coll cara cap 25 3.3.4. Distribució dels lesionats segons tipus de lesió. Quasi la meitat dels lesionats (44,5%) varen patir contusions / erosions, un 31,4% un esquinç i un 10,2% una fractura. Amb una freqüència inferior al 10% es van produir lesions internes i ferides. Segons el sexe, s’observa que el patró global de freqüència de lesions va ser similar entre homes i dones. Malgrat això, les dones presentaven esquinços amb més freqüència que els homes. En els homes van ser més freqüents les contusions / erosions, les lesions internes, les ferides i les fractures. La resta de lesions es presentaven en menys del 4% (Figura 26). Figura 26. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons tipus de lesions i sexe. Barcelona, 2004 Les lesions més freqüents en els infants van ser les contusions / erosions i les lesions internes (Figura 27). En el rang de 15 a 74 anys predominaven els esquinços i les contusions / erosions. En les persones de més edat es presentaven les fractures i les ferides amb més freqüència que a la resta d’edats, però menys esquinços. Les contusions eren més freqüents entre els grups d’edat extrems, de 0 a 14 anys i a partir de 75, al contrari que els esquinços, que són més abundants en els grups d’edat de 15 a 74 anys. Les lesions internes apareixen sobretot en els grups de 0 a 14 i de 75 a 89 anys i les fractures augmenten amb l’edat, el mateix que les ferides. Figura 27. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons tipus de lesions i edat. Barcelona, 2004 0% 25% 50% 75% 100% 0 a 14 15 a 2 9 30 a 4 4 45 a 5 9 60 a 7 4 75 a 8 9 > 8 9 fractura esquinç lesió interna ferida / amputació contusió / erosió altres sense especificar 2,5 2,41,2 0,5 45,1 43,6 5,1 3,9 6 5 28,7 35,5 11,5 8,4 0% 25% 50% 75% 100% homes dones fractura esquinç lesió interna ferida / amputació contusió / erosió altres sense especificar 26 Les lesions més freqüents entre les persones que viatjaven en turisme van ser els esquinços. En canvi, en els usuaris de vehicles de dues rodes van ser les contusions / erosions i les fractures. En els vianants, tot i que el patró de lesions va ser similar al dels usuaris de vehicles de dues rodes, apareixent lesions internes amb més freqüència que entre els altres usuaris. (Figura 28). Figura 28. Distribució dels lesionats en accident de trànsit segons tipus de lesions i d’usuari. Barcelona, 2004 A la figura 29 es presenta la distribució de la regió anatòmica afectada segons el tipus de lesió. La majoria de fractures es produeixen a les extremitats, els esquinços al coll, i les lesions internes al cap. Les ferides, a més de produir-se a les extremitats també se’n presenten al cap i a la cara. En el cas de les contusions, s’afecten principalment les extremitats. La categoria “altres” inclou luxacions, lesions de vasos, aixafament, cremades i nervis. Figura 29. Regió anatòmica afectada segons tipus de lesions i regió anatòmica. Barcelona, 2004 0% 25% 50% 75% 100% ext inferiors est superiors abdomen tòrax coll cara cap fractura esquinç interna ferida contusió altres inespecífica 0% 25% 50% 75% 100% turisme moto ciclomotor vianants fractura esquinç lesió interna ferida / amputació contusió / erosió altres sense especificar 27 3.4. Característiques demogràfiques, de l’accident, gravetat i tipus de lesions dels lesionats ingressats. 3.4.1. Distribució dels lesionats ingressats segons edat i sexe. Dels 1.305 lesionats per accident de trànsit ingressats l’any 2004, el 66,4% eren homes i el 33,6% dones. L’edat mitjana era significativament més gran en les dones (44,1 anys, IC 95% 43,0 – 45,2) que en els homes (34,5 anys, IC 95% 33,5 – 35,5). La distribució del sexe en les diferents edats es molt similar a la dels lesionats que atesos a urgències però que no van ingressar (Figura 30). En canvi l’edat mitjana dels ingressats va ser superior a la dels lesionats en global tant en les dones com en els homes. Figura 30. Distribució dels lesionats en accident de trànsit ingressats segons edat i sexe. Barcelona, 2004 3.4.2. Distribució dels lesionats ingressats segons hospital. Dels lesionats que van acudir a urgències, l’hospital de la Vall d’Hebron va ingressar un major número de lesionats (34,2%) seguit de l’hospital de Sant Pau (24,7) i Clínic (22,1) (Figura 31). Figura 31. Distribució dels lesionats en accident de trànsit ingressats segons hospital. Barcelona, 2004 24,7 0,2 0,1 7 11,6 22,1 34,2 Clínic 24,7 Dos de Maig 0,2 Esperança 0,1 Mar 7,0 Sant Joan Déu 11,6 Sant Pau 22,1 Vall Hebron 34,2 0 5 10 15 20 25 30 35 40 0 a 9 10 a 14 15 a 19 20 a 29 30 a 39 40 a 49 50 a 59 60 a 69 70 a 79 >8 0 Homes Dones 28 3.4.3. Distribució dels lesionats ingressats segons tipus d’usuari. A la figura 32 s’observen grans diferencies en el tipus d’usuari del lesionats ingressats entre sexes. En els homes, la proporció més gran de lesionats ingressats eren els que circulaven en motocicleta (31,1%), seguits dels que circulaven en turisme (24,1%) i dels vianants atropellats (23,2%). En canvi, en les dones, quasi la meitat dels lesionats ingressats eren vianants atropellades (48,1%) seguits de les que circulaven en turisme (26,5%). Figura 32. Distribució dels lesionats en accident de trànsit ingressats segons tipus d’usuari. Barcelona, 2004 3.4.4. Distribució dels lesionats ingressats segons destí a l’alta de l’ingrés. En el 79,6% dels lesionats ingressats, el destí a l’alta de l’ingrés va ser el domicili, en el 16% el trasllat a altres centres (Figura 33). Quaranta sis persones van morir durant l’ingrés. La distribució del destí a l’alta de l’ingrés per sexes va ser similar. Figura 33. Distribució dels lesionats en accident de trànsit ingressats segons destí a l’alta de l’ingrés i sexe. Barcelona, 2004 82,5 79,6 13,4 21,1 0,70,6 3,63,4 0% 25% 50% 75% 100% Homes Dones Defunció Alta voluntària Trasllat Domicili Defunció Alta voluntària Tr sllat Domicili 8,423,2 11,5 1,7 24,1 31,1 Turisme Moto Ciclomotor 2 rodes motor Vianant Altres 4,2 48,1 7,1 2,9 26,5 11,1 Homes Dones 29 A mesura que augmenta l’edat dels lesionats ingressats, augmenta la proporció dels que són traslladats a altres centres i els que es van morir (Figura 34). Figura 34. Distribució dels lesionats en accident de trànsit ingressats segons destí a l’alta de l’ingrés i edat. Barcelona, 2004 3.4.5. Distribució dels lesionats ingressats segons temps de l’ingrés. El 29% dels lesionats ingressats van estar ingressats de 1 a 2 dies, el 25,4% de 3 a 6 dies, el 22,2% de 7 a 12 dies i el 23,4% més de 13 dies (Figura 35). El màxim de temps d’ingrés d’un lesionat va ser de 241 dies. La distribució per sexes és molt similar. Figura 35. Distribució dels lesionats ingressats temps de l’ingrés i sexe. Barcelona, 2004 98,2 93,8 90,5 81,8 84,8 83,1 70,9 69,9 55,1 56,8 6,3 31,131,8 27,724,1 13,8 12,7 15,5 0,50,60,5 1,5 1,4 3,1 10,811,22,45,11,51,52,12,63,11,8 0% 25% 50% 75% 100% 0 a 9 10 a 14 15 a 19 20 a 29 30 a 39 40 a 49 50 a 59 60 a 69 70 a 79 > 79 Domicili Trasllat Alta voluntària DefuncióDomicili Trasllat Alta voluntària efunció Homes Dones 22,3 24,6 28 25,1 1-2 dies 3-6 dies 7-12 dies >13 dies 22 21,1 31 25,9 30 A la figura 36 s’observa la distribució del temps de l’ingrés dels lesionats ingressats segons l‘edat. A mesura que augmentava l’edat, disminuïa el percentatge de durada curta de l’ingrés, d’1 a 2 dies. El grups d’edat entre 40 y 79 anys son els que van presentar un major temps d’ingrés, de més de 13 dies. Figura 36. Distribució dels lesionats ingressats temps de l’ingrés i edat. Barcelona, 2004 Els lesionats que circulaven en turisme i motocicleta van tenir més freqüentment ingressos de més de 13 dies (28%) (Figura 37). En canvi els vianants atropellats i els que circulaven en ciclomotors van tenir més freqüentment ingressos de més curta durada, de 1 o 2 dies (30%). Figura 37. Distribució dels lesionats ingressats temps de l’ingrés i tipus d’usuari. Barcelona, 2004 62,5 32,4 27,7 33,3 22,7 21,8 18,3 20 17,9 18,8 25 28,6 23,5 25,8 25,6 30,5 22,9 24 8,9 6,3 22,3 19,5 23 30,5 34,6 28 29,5 24 18,7 64,3 24,3 21,1 33,327,623,217,9 20,120,2 12,58,9 0% 25% 50% 75% 100% 0 a 9 10 a 14 15 a 19 20 a 29 30 a 39 40 a 49 50 a 59 60 a 69 70 a 79 > 7 9 1-2 dies 3-6 dies 7-12 dies >13 dies 29,6 28,7 17,8 20,8 31,2 18 28,7 24,9 23,3 28,3 28,7 26,3 22,1 21,724,8 25 0% 25% 50% 75% 100% tur ism e mo to cic lom oto r via na nt >13 dies 7-12 dies 3-6 dies 1-2 dies 31 A la figura 38 s’observa com els lesionats que tenien lesions més greus van ser ingressats més dies, un 27,8% més de 13 dies i un 30,6% de 7 a 12 dies. En canvi els lesionats ingressats amb lesions lleus van tenir una durada d’ingrés més curta, un 35,7% de 1 a 2 dies i un 29,6% de 3 a 6 dies. Figura 38. Distribució dels lesionats ingressats temps de l’ingrés i gravetat de les lesions (ISS). Barcelona, 2004 3.4.6. Distribució dels lesionats ingressats segons gravetat de les lesions. En aquest apartat es descriu la gravetat de les lesions dels ingressats, com s’ha fet a l’apartat de la gravetat de les lesions dels que van acudir a urgències, amb el valor de l’escala ISS (Injury Severity Score). S’ha pogut calcular la mesura de la gravetat en el 90,2% dels casos (Figura 39). L’11,3% tenien lesions lleus, el 50% moderades i el 28,9% greus. En un 9,8% dels casos no es va poder calcular l’ ISS. Els lesionats ingressats tenien un nombre major de lesiona moderades i greus comparat amb el total de lesionats que havien acudit a urgències. Figura 39. Distribució dels lesionats ingressats segons gravetat de les lesions (ISS). Barcelona, 2004 28,9 9,8 11,3 50 1 a 3 lleu 4 a 8 moderat 9 a 75 greu ISS desconegut 17,3 13,4 27,8 36,1 18,1 35,7 29,6 27,4 23,6 17,3 30,6 23,1 0% 25% 50% 75% 100% 1-3 lle u 4-8 m od era da 9-7 5 g reu >13 dies 7-12 dies 3-6 dies 1-2 dies 14 32 La distribució de la gravetat de les lesions dels ingressats era similar en homes i dones. (Figura 40). Figura 40. Distribució dels lesionats ingressats segons gravetat de les lesions (ISS) i sexe. Barcelona, 2004 A la figura 41, s’observa que la corba de gravetat de les lesions dels ingressats augmentava amb l’edat però es destacava un pic entre els 15 i els 29 anys. En canvi les lesions lleus disminuïen amb l’edat. Figura 41. Distribució dels lesionats ingressats segons gravetat de les lesions (ISS) i edat. Barcelona, 2004 Homes Dones 32,6 13,5 54 1 a 3 lleu 4 a 8 moderat 9 a 75 greu 31,3 10,8 58 17,7 11,1 14,9 9,3 9,9 10,1 6,7 59,6 62 24,1 8,7 19,2 43,553,3 53,2 61,956,74858,655,8 32,1 28,8 47,8 4036,7 28,225,534,3 17,225 0% 25% 50% 75% 100% 0 a 9 10 a 14 15 a 19 20 a 29 30 a 39 40 a 49 50 a 59 60 a 69 70 a 79 > 7 9 1-3 lleu 4-8 moderat 9-75 greu 33 Els lesionats que circulaven amb turisme van ingressat amb lesions greus amb més freqüència (42,6%) que la resta (Figura 42). El següent grup amb més freqüència de lesions greus van ser els usuaris de motocicletes, molt igualats amb els de ciclomotors i els vianants atropellats. Figura 42. Distribució dels lesionats ingressats segons gravetat de les lesions (ISS) i tipus d’usuari. Barcelona, 2004 Comparant la gravetat de les lesions segons el vehicle i la posició que ocupava el lesionat, no s’observen grans diferències entre els passatger i els conductors en cada tipus de vehicle (Figura 43). S’observa que els passatgers de turismes i del ciclomotors tenien amb més freqüència lesions moderades que els conductors. Respecte a les motocicletes, les lesions greus dels conductors eren superiors a la dels passatgers. Figura 43. Distribució dels lesionats ingressats segons la gravetat de les lesions (ISS), posició i tipus d’usuari. Barcelona, 2004 A l’annex 6.1. es presenta una taula amb la descripció de les principals variables per cada tipus de vehicle segons si el lesionat era conductor o passatger, i una altra taula per els lesionats vianants. A l’annex 6.2 es presenta una taula comparant els resultats al llarg dels anys. 12,211,5 13,58,4 48,9 55,3 56,3 57,6 42,6 30,230,233,2 0% 25% 50% 75% 100% tur ism e mo to cic lom oto r via na nt 9-75 greu 4-8 moderat 1-3 lleu 12,211,83,713,1 13,98,58,5 46,6 57,652,95766,753,5 50,8 44,9 48,7 33,3 29,6 29,1 35,3 30,2 0% 25% 50% 75% 100% co nd uc tor pa ss atg er co nd uc tor pa ss atg er co nd uc tor pa ss atg er via na nts greu moderada lleu Turisme CiclomotorMoto Vianant 34 3.5 Tendències temporals dels lesionats en accident de trànsit (Comparació 1997 – 2004). En aquest apartat es presenta una anàlisi de l’evolució dels últims 8 anys del nombre de lesionats en accident de trànsit, notificats pels hospitals participants en el projecte. Globalment, el 2004 segueix, suavitzada, la tendència a la disminució que començà l’any 2001, sobretot en homes, mentre que en dones la tendència és relativament estable. (Figura 44). Figura 44. Evolució del nombre de lesionats en accident de trànsit atesos als serveis d’urgències de Barcelona segons sexe. Barcelona, 1997-2004 Per tots els grups d’edat, s’observa una tendència relativament estable en el nombre de lesionats, excepte pel grup de 15 a 29 anys, que també és el més nombrós, en que disminueix en els darrers 4 anys de forma palpable després de dos anys d’augment i un any d’estabilització (Figura 45). Figura 45. Evolució del nombre de lesionats en accident de trànsit atesos als serveis d’urgències de Barcelona segons grup d’edat. Barcelona, 1997- 2004 A l’annex 6.2. es presenta una taula amb les característiques demogràfiques, d’assistència, del vehicle i de les lesions comparant els cinc últims anys, 1997-2004. 15990 9605 6384 1613116375 17816 1837518378 16926 16344 96249820 1096311411113731052710119 65076555 685369647005 63996225 5000 10000 15000 20000 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 total homes dones n 5 2 9 7 6 7 6 5 1 0 6 1 7 8 8 8 6 0 5 4 3 6 0 3 6 0 2 6 4 3 6 4 36 2 05 6 5 7 8 5 4 8 4 0 4 9 3 7 3 1 0 3 5 51 0 3 9 5 9 1 3 7 8 4 5 8 4 9 2 94 5 8 84 9 4 54 6 6 34 4 8 04 4 6 14 3 8 4 1 8 4 81 8 7 41 9 0 51 8 0 01 9 3 51 8 4 81 9 7 7 7 9 48 1 58 3 98 6 79 2 19 0 39 3 5 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 8000 9000 10000 11000 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 0 a 1 4 1 5 a 2 9 3 0 a 4 9 5 0 a 6 9 > 69 grups d’edat n 35 4. Conclusions El grau d’exhaustivitat de les dades pel conjunt dels hospitals es molt bo, i en general s’ha observat una millora respecte a l’any 2004 per la majoria de variables. En resum, l’any 2004 es van notificar 15.990 episodis de lesionats per accidents de trànsit atesos als serveis d’urgències dels principals hospitals de la ciutat de Barcelona. Des de l’any 2000, s’observa una disminució en el nombre anual de lesionats. L’any 2004 es van atendre 0,9% menys d’episodis de lesionats per trànsit que l’any 2003, un 2,4% menys que el 2002, un 10,3% menys que l’any 2001 i un 13,0% menys que l’any 2000. Globalment el patró dels lesionats atesos als serveis d’urgències de Barcelona per accident de trànsit l’any 2004 és molt similar al dels anys anteriors. La majoria son joves, més de la meitat tenen entre 20 i 39 anys, dos de cada tres son homes. De cada deu, quatre eren usuaris de vehicles de dues rodes amb motor, quatre eren usuaris de turisme i dos eren vianants atropellats. D’aquests últims la major part eren infants o persones grans. Les dones circulaven més en turisme i com a vianants que els homes, mentre que aquests circulaven majoritàriament en vehicles de 2 rodes a motor. Per a tots els vehicles, les dones eren passatgeres més sovint que els homes. La majoria de lesionats van ser donats d’alta, i al voltant d’un 12% van ser ingressats o traslladats a un altre hospital. Vint-i-sis persones van morir al servei d’urgències. El 79,2% van patir lesions lleus, el 19,2% lesions moderades i l’1,6% lesions greus. Del 17% dels lesionats no es va poder calcular l’ISS. El percentatge de lesions greus era superior en els grups d’edat de 70 anys o més, sobretot a partir dels 79 anys. Les lesions moderades eren més freqüents en els nens de 0 a 9 anys i en segon terme en els lesionats de més de 79 anys. Si mirem la gravetat per tipus d’usuari, veiem que la proporció de lesions moderades era superior entre els vianants. Les lesions greus es presentaven per igual entre vianants i usuaris de motocicleta. Els tipus de lesions més freqüents foren les contusions i erosions seguides dels esquinços i les fractures. Les regions anatòmiques més afectades foren el coll i les extremitats inferiors, seguides de les superiors. Pel que fa al 8,2% de lesionats que van ser ingressats, la distribució per edat i sexe era molt semblant a la dels lesionats que van acudir a urgències. Quasi la meitat dels homes ingressats circulaven en vehicle a 2 rodes i quasi la meitat de les dones van ser vianants atropellades. El 12,5% van patir lesions lleus, el 55,3% lesions moderades i el 32,1% lesions greus. El percentatge de lesions greus augmentava a mesura que augmentava l’edat. La distribució de la gravetat es molt semblant per tipus d’usuari, així com entre conductor i passatger. 36 Aquest sistema d’informació (DUHAT) proporciona una informació molt valuosa que permet, a més de monitorar tendències en la accidentalitat a la ciutat de Barcelona, caracteritzar els lesionats, la gravetat i el tipus de lesions, no accessible amb altres fonts d’informació com les dades policials. Això permet anàlisis especifiques per tipologia d’usuaris, grups d’edat o tipus de lesions, que posteriorment es poden traduir en recomanacions i disseny d’intervencions preventives amb l’objectiu de reduir la morbilitat i la mortalitat per accidents de trànsit. A partir d’aquestes dades, i complementant-les amb dades policials, durant l’any 2004 s’han actualitzat les fitxes resum de les principals dades sobre lesionats que ja es venen fent i se n’han creat dues noves, una sobre els lesionats usuaris de vehicles de dues rodes, i una altre que valora les tendències en la accidentalitat a lo llarg del temps6,7,8,9,10. Aquest material i altres documents són accessibles a partir del Web de l’ Agència de Salut Pública de Barcelona: http://www.aspb.es. 37 5. Agraïments Als responsables dels serveis hospitalaris que han fet possible la recollida d’aquestes dades. Als Hospitals participants: Dos de Maig: Teresa Ros Esperança i Mar : Rosa Andolz Pilar Torre Manel Rodríguez Clínic: Joan Ruiz i Juanico Maria Asenjo Sant Joan de Déu: Jaume Pérez Payarols Marisa Serra Sant Pau: Maria Rovira, Rocío Paz Vall d’Hebron: Albert Anglès Mercè Blasco 38 6. Annexes 6.1. Resum dels resultats de l’any 2004. Taules per tipus d’usuari. A continuació es presenten quatre taules resum amb les característiques dels lesionats per accident de trànsit atesos als serveis d’urgències de Barcelona segons tipus d’usuari i vehicle. 39 TURISMES Posició del lesionat Total Conductor Ocupant n % n % n % Home 1809 72,6 679 33,8 2488 55,2 Sexe Dona 684 27,4 1332 66,2 2016 44,8 Total 2493 100,0 2011 100,0 4504 100,0 <= 14 1 ,0 177 8,8 178 4,0 15 - 29 996 40,1 976 48,6 1972 43,9 30 - 44 840 33,8 402 20,0 1242 27,6 45 - 59 429 17,3 247 12,3 676 15,0 60 - 74 185 7,4 143 7,1 328 7,3 Edat grups 15 anys 75 - 89 35 1,4 63 3,1 98 2,2 Total 2486 100,0 2008 100,0 4494 100,0 BCN Ciutat 1620 67,0 1188 62,2 2808 64,9 BCN Provincia 731 30,2 659 34,5 1390 32,1 Residencia agrupada Fora BCN 67 2,8 64 3,3 131 3,0 Total 2418 100,0 1911 100,0 4329 100,0 Domicili 2054 82,4 1684 83,7 3738 83,0 Ingrés 129 5,2 128 6,4 257 5,7 Trasllat 29 1,2 19 ,9 48 1,1 Altres 278 11,2 178 8,8 456 10,1 Destí al alta Defunció 2 ,1 3 ,1 5 ,1 Total 2492 100,0 2012 100,0 4504 100,0 1-3 Lleu 1750 87,6 1382 87,5 3132 87,6 4-8 Moderat 237 11,9 186 11,8 423 11,8 Gravetat de les lesions (ISS) 9-75 Greu 11 ,6 11 ,7 22 ,6 Total 1998 100,0 1579 100,0 3577 100,0 Cap 126 7,0 101 7,2 227 7,1 Cara 51 2,8 83 5,9 134 4,2 Coll 1228 68,6 895 63,7 2123 66,5 Torax 139 7,8 117 8,3 256 8,0 Abdomen 27 1,5 19 1,4 46 1,4 Extr Sup 105 5,9 85 6,1 190 5,9 Regio anatomica Extr Inf 114 6,4 104 7,4 218 6,8 Total 1790 100,0 1404 100,0 3194 100,0 Fractura 75 3,7 65 4,0 140 3,8 Esquinç 1316 64,9 950 58,2 2266 61,9 Interna 111 5,5 93 5,7 204 5,6 Ferida 54 2,7 48 2,9 102 2,8 Contusió 446 22,0 423 25,9 869 23,8 Altres 8 ,4 5 ,3 13 ,4 Tipus de lesió Sense especificar 17 ,8 47 2,9 64 1,7 Total 2027 100,0 1631 100,0 3658 100,0 40 MOTOS Posició del lesionat Total Conductor Ocupant n % n % n % Home 1503 79,8 74 31,6 1577 74,5 Sexe Dona 380 20,2 160 68,4 540 25,5 Total 1883 100,0 234 100,0 2117 100,0 <= 14 2 ,9 2 ,1 15 - 29 950 50,6 149 63,9 1099 52,1 30 - 44 738 39,3 58 24,9 796 37,7 45 - 59 159 8,5 22 9,4 181 8,6 60 - 74 30 1,6 2 ,9 32 1,5 Edat grups 15 anys 75 - 89 1 ,1 1 ,0 Total 1878 100,0 233 100,0 2111 100,0 BCN Ciutat 1490 81,9 174 77,0 1664 81,3 BCN Provincia 312 17,1 51 22,6 363 17,7 Residencia agrupada Fora BCN 18 1,0 1 ,4 19 ,9 Total 1820 100,0 226 100,0 2046 100,0 Domicili 1443 76,7 181 77,4 1624 76,7 Ingrés 208 11,1 28 12,0 236 11,2 Trasllat 65 3,5 6 2,6 71 3,4 Altres 162 8,6 19 8,1 181 8,6 Destí al alta Defunció 4 ,2 4 ,2 Total 1882 100,0 234 100,0 2116 100,0 1-3 Lleu 1162 76,5 150 79,8 1312 76,9 4-8 Moderat 320 21,1 35 18,6 355 20,8 Gravetat de les lesions (ISS) 9-75 Greu 36 2,4 3 1,6 39 2,3 Total 1518 100,0 188 100,0 1706 100,0 Cap 95 9,5 7 5,8 102 9,1 Cara 30 3,0 9 7,5 39 3,5 Coll 163 16,4 18 15,0 181 16,2 Torax 68 6,8 11 9,2 79 7,1 Abdomen 13 1,3 2 1,7 15 1,3 Extr Sup 260 26,1 22 18,3 282 25,3 Regio anatomica Extr Inf 367 36,8 51 42,5 418 37,5 Total 996 100,0 120 100,0 1116 100,0 Fractura 211 13,7 23 12,0 234 13,5 Esquinç 266 17,2 26 13,5 292 16,8 Interna 76 4,9 5 2,6 81 4,7 Ferida 80 5,2 16 8,3 96 5,5 Contusió 864 56,0 118 61,5 982 56,6 Altres 16 1,0 1 ,5 17 1,0 Tipus de lesió Sense especificar 31 2,0 3 1,6 34 2,0 Total 1544 100,0 192 100,0 1736 100,0 41 CICLOMOTORS Posició del lesionat Total Conductor Ocupant n % n % n % Home 960 69,2 104 33,9 1064 62,8 Sexe Dona 428 30,8 203 66,1 631 37,2 Total 1388 100,0 307 100,0 1695 100,0 <= 14 1 ,1 6 2,0 7 ,4 15 - 29 946 68,2 244 79,5 1190 70,2 30 - 44 353 25,5 44 14,3 397 23,4 45 - 59 67 4,8 10 3,3 77 4,5 60 - 74 19 1,4 3 1,0 22 1,3 Edat grups 15 anys 75 - 89 1 ,1 1 ,1 Total 1387 100,0 307 100,0 1694 100,0 BCN Ciutat 1181 86,4 257 85,7 1438 86,3 BCN Provincia 172 12,6 42 14,0 214 12,8 Residencia agrupada Fora BCN 14 1,0 1 ,3 15 ,9 Total 1367 100,0 300 100,0 1667 100,0 Domicili 1032 74,4 253 82,4 1285 75,8 Ingrés 85 6,1 17 5,5 102 6,0 Trasllat 52 3,7 5 1,6 57 3,4 Altres 215 15,5 32 10,4 247 14,6 Destí al alta Defunció 4 ,3 4 ,2 Total 1388 100,0 307 100,0 1695 100,0 1-3 Lleu 980 78,5 220 82,4 1200 79,2 4-8 Moderat 251 20,1 46 17,2 297 19,6 Gravetat de les lesions (ISS) 9-75 Greu 17 1,4 1 ,4 18 1,2 Total 1248 100,0 267 100,0 1515 100,0 Cap 68 8,1 13 6,5 81 7,8 Cara 19 2,3 6 3,0 25 2,4 Coll 161 19,2 36 18,0 197 19,0 Torax 58 6,9 10 5,0 68 6,5 Abdomen 16 1,9 4 2,0 20 1,9 Extr Sup 211 25,1 38 19,0 249 24,0 Regio anatomica Extr Inf 306 36,5 93 46,5 399 38,4 Total 839 100,0 200 100,0 1039 100,0 Fractura 170 13,1 24 8,7 194 12,4 Esquinç 234 18,1 65 23,6 299 19,1 Interna 61 4,7 13 4,7 74 4,7 Ferida 56 4,3 13 4,7 69 4,4 Contusió 727 56,2 153 55,4 880 56,1 Altres 16 1,2 4 1,4 20 1,3 Tipus de lesió Sense especificar 29 2,2 4 1,4 33 2,1 Total 1293 100,0 276 100,0 1569 100,0 42 VIANANTS Posició del lesionat Total Vianant n % n % Home 1017 50,3 1017 50,3 Sexe Dona 1003 49,7 1003 49,7 Total 2020 100,0 2020 100,0 <= 14 269 13,3 269 13,3 15 - 29 477 23,6 477 23,6 30 - 44 370 18,3 370 18,3 45 - 59 284 14,1 284 14,1 60 - 74 313 15,5 313 15,5 75 - 89 278 13,8 278 13,8 Edat grups 15 anys 90-98 27 1,3 27 1,3 Total 2018 100,0 2018 100,0 BCN Ciutat 1508 77,8 1508 77,8 BCN Provincia 389 20,1 389 20,1 Residencia agrupada Fora BCN 42 2,2 42 2,2 Total 1939 100,0 1939 100,0 Domicili 1471 72,8 1471 72,8 Ingrés 334 16,5 334 16,5 Trasllat 74 3,7 74 3,7 Altres 133 6,6 133 6,6 Destí al alta Defunció 8 ,4 8 ,4 Total 2020 100,0 2020 100,0 1-3 Lleu 1207 71,9 1207 71,9 4-8 Moderat 430 25,6 430 25,6 Gravetat de les lesions (ISS) 9-75 Greu 42 2,5 42 2,5 Total 1679 100,0 1679 100,0 Cap 185 14,9 185 14,9 Cara 78 6,3 78 6,3 Coll 144 11,6 144 11,6 Torax 85 6,8 85 6,8 Abdomen 20 1,6 20 1,6 Extr Sup 241 19,4 241 19,4 Regio anatomica Extr Inf 492 39,5 492 39,5 Total 1245 100,0 1245 100,0 Fractura 248 14,0 248 14,0 Esquinç 240 13,6 240 13,6 Interna 160 9,0 160 9,0 Ferida 91 5,1 91 5,1 Contusió 953 53,8 953 53,8 Altres 10 ,6 10 ,6 Tipus de lesió Sense especificar 68 3,8 68 3,8 Total 1770 100,0 1770 100,0 43 6.2. Característiques dels lesionats per accident de trànsit atesos als serveis d’urgències de Barcelona, segons l’any en que van ser atesos. Total 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 N % N % N % N % N % N % N % N % Sexe Home 10124 61,9 10527 62,2 11375 61,9 11422 62,1 10963 61,5 9820 60,0 9624 59,7 9605 60,1 Dona 6228 38,1 6399 37,8 7005 38,1 6974 37,9 6853 38,5 6555 40,0 6507 40,3 6384 39,9 Edat grups 15 anys <= 14 588 3,6 561 3,3 635 3,5 693 3,8 761 4,3 662 4,1 643 4,0 528 3,3 15 - 29 8463 51,8 9137 54,0 10396 56,6 10366 56,5 9373 52,6 8404 51,4 7857 48,9 7676 48,1 30 - 44 3695 22,6 3759 22,2 3870 21,1 3994 21,8 4225 23,7 3930 24,0 4234 26,3 4387 27,5 45 - 59 1801 11,0 1782 10,5 1711 9,3 1774 9,7 1906 10,7 1784 10,9 1863 11,6 1815 11,4 60 - 74 1214 7,4 1116 6,6 1167 6,4 992 5,4 1012 5,7 1061 6,5 987 6,1 1005 6,3 75 - 89 522 3,2 500 3,0 530 2,9 512 2,8 516 2,9 483 3,0 467 2,9 517 3,2 90-98 66 ,4 55 ,3 59 ,3 26 ,1 27 ,2 18 ,1 21 ,1 28 ,2 Destí al alta Domicili 13472 86,0 14107 86,9 15180 86,6 14935 85,5 14751 86,5 13313 85,5 12369 80,9 12551 78,5 Ingrés 1116 7,1 1128 6,9 1250 7,1 1508 8,6 1257 7,4 1208 7,8 1137 7,4 1306 8,2 Trasllat 600 3,8 678 4,2 749 4,3 691 4,0 513 3,0 560 3,6 499 3,3 543 3,4 Altres 443 2,8 292 1,8 308 1,8 309 1,8 502 2,9 466 3,0 1260 8,2 1558 9,7 Defunció 40 ,3 35 ,2 32 ,2 26 ,1 27 ,2 15 ,1 21 ,1 26 ,2 Vehicle o vianants Turisme 3158 33,5 2840 32,3 2700 30,5 2081 27,5 3195 33,1 3208 33,4 4666 41,7 4530 40,9 Motocicletes 2592 27,5 2003 22,8 1664 18,8 1780 23,6 2270 23,5 2450 25,5 2246 20,1 2192 19,8 Ciclomotors 1210 12,8 1645 18,7 2228 25,2 2040 27,0 1492 15,4 1267 13,2 1221 10,9 1696 15,3 Motoc o Ciclo 307 3,2 376 3,9 650 5,8 348 3,1 Vianants 2228 23,6 2096 23,8 2062 23,3 1475 19,5 2140 22,2 2037 21,2 2093 18,7 2020 18,2 Altres 246 2,6 210 2,4 203 2,3 178 2,4 257 2,7 255 2,7 320 2,9 302 2,7 Posició del lesionat Conductor 8683 60,6 9145 61,8 9876 61,9 9190 63,1 8644 57,7 7979 55,9 8969 58,7 9240 60,5 Ocupant 3420 23,9 3560 24,1 4027 25,2 3894 26,7 4200 28,0 4249 29,8 4188 27,4 4004 26,2 Vianant 2228 15,5 2096 14,2 2062 12,9 1475 10,1 2140 14,3 2037 14,3 2093 13,7 2020 13,2 44 Gravetat de les lesions (ISS) No ISS 2647 18,6 2926 17,9 3096 17,1 3882 21,5 3011 17,3 2580 16,2 3186 20,2 1-3 Lleu 9603 67,4 10579 64,8 11734 65,0 11117 61,6 11487 65,8 10695 67,2 10319 65,3 10505 79,2 4-8 Moderat 1867 13,1 2521 15,4 2910 16,1 2781 15,4 2653 15,2 2435 15,3 2105 13,3 2548 19,2 9-75 Greu 136 1,0 305 1,9 314 1,7 255 1,4 300 1,7 209 1,3 191 1,2 214 1,6 Tipus de lesió Fractura 1695 13,5 1985 14,1 2091 13,6 1785 12,3 1850 12,5 1692 12,2 1522 11,6 1393 10,2 Esquinç 2482 19,8 2933 20,9 3277 21,4 3497 24,0 4314 29,1 4495 32,4 4357 33,1 4288 31,4 Interna 1205 9,6 1323 9,4 1336 8,7 1417 9,7 1294 8,7 1101 7,9 901 6,8 801 5,9 Ferida 521 4,1 701 5,0 743 4,8 655 4,5 533 3,6 503 3,6 448 3,4 635 4,7 Contusió 6324 50,4 6695 47,7 7470 48,7 6789 46,7 6432 43,4 5651 40,7 5542 42,1 6071 44,5 Altres 142 1,1 222 1,6 227 1,5 194 1,3 174 1,2 190 1,4 163 1,2 120 ,9 Sense especificar 188 1,5 187 1,3 183 1,2 210 1,4 225 1,5 257 1,9 224 1,7 333 2,4 Regió1 corporal No lessio 6488 39,7 5623 33,2 6140 33,4 6869 37,3 5645 31,7 5293 32,3 5627 34,9 Cap 1260 7,7 1385 8,2 1407 7,7 1470 8,0 1336 7,5 1148 7,0 945 5,9 952 9,5 Cara 714 4,4 741 4,4 771 4,2 614 3,3 615 3,5 589 3,6 494 3,1 451 4,5 Coll 1909 11,7 2357 13,9 2530 13,8 2821 15,3 3551 19,9 3673 22,4 3571 22,1 3470 34,6 Torax 944 5,8 1154 6,8 1211 6,6 1062 5,8 1161 6,5 1003 6,1 870 5,4 778 7,8 Abdomen 129 ,8 88 ,5 113 ,6 101 ,5 164 ,9 176 1,1 151 ,9 166 1,7 Extr Sup 1801 11,0 2009 11,9 2226 12,1 1940 10,5 1990 11,2 1752 10,7 1728 10,7 1690 16,8 Extr Inf 2798 17,1 3193 18,9 3621 19,7 3168 17,2 3035 17,0 2534 15,5 2452 15,2 2531 25,2 Regio indet 309 1,9 376 2,2 361 2,0 351 1,9 326 1,8 209 1,3 297 1,8 45 7. Referències 1 Indicadors d’accidents i lesions de trànsit a Barcelona, 2004. Agència de Salut Pública de Barcelona. Barcelona 2005. 2 Lesionats per accident de trànsit atesos als serveis d’urgències hospitalàries. Evolució 1997- 2003. Sistema d’informació de Dades d’Urgències Hospitalàries dels lesionats per Accident de Trànsit (DUHAT). Agència de Salut Pública de Barcelona. Barcelona 2004. 3 Ferrando J, Plasència A, Mackenzie E, Orós M, Arribas P, Borrell C. Disabilities resulting from traffic injuries in Barcelona, Spain: one year incidence by age, gender and type of user. Accid. Anal. And Prev. 1998. 30: 723-730. 4 Barell V, Aharonson-Daniel L, Fingerhut LA, Mackenzie EJ, Ziv A, Boyko V, Abargel A, Avitzour M, Heruti R. An introduction to the Barell body region by nature of injury diagnosis matrix. Barell. Inj Prev. 2002 Jun;8(2):91-6. 6 L’accidentalitat per trànsit a Barcelona. Fitxa n.1: General. Agència de Salut Pública de Barcelona. Barcelona 2005. 7 L’accidentalitat per trànsit a Barcelona. Fitxa n.2 Vianants. Agència de Salut Pública de Barcelona. Barcelona 2005. 8 L’accidentalitat per trànsit a Barcelona. Fitxa n.3: Infants i adolescents. Agència de Salut Pública de Barcelona. Barcelona 2005. 9 L’accidentalitat per trànsit a Barcelona. Fitxa n.4: Usuaris de dues rodes. Agència de Salut Pública de Barcelona. Barcelona 2005. 10 L’accidentalitat per trànsit a Barcelona. Fitxa n.5: Tendències temporals. Agència de Salut Pública de Barcelona. Barcelona 2005.