núm. 18 novembre de 2008 Eleccions als Consells Escolars Un centre que creu en la participació i la posa en pràctica, és una escola que està transmetent a tothom una manera de fer. Un centre escolar i una comunitat educativa que creu, en definitiva, que l’educació és cosa de tots i que és amb la implicació de tothom que podem trobar la millor manera de tirar-la endavant. Consell Escolar Municipal de Barcelona CONSELLS ESCOLARS MUNICIPALS DE DISTRICTE editorial Els Consells Escolars i la participació Una escola o institut on tots els sectors de la comunitat educativa s’impliquen, participen i diuen la seva és un centre que recull amb èxit les necessitats, demandes i propostes de tots els que hi passen el dia a dia. Aquestes properes setmanes es donarà, una vegada tent a tothom una manera de fer. Un centre escolar i més, el procés d’eleccions per la renovació parcial una comunitat educativa que creu, en definitiva, que als consells escolars de centre. Ens trobem, de nou, l’educació és cosa de tots i que és amb la implicació amb una bona ocasió per a fer un pas endavant en de tothom que podem trobar la millor manera de tirar- la implicació de totes i tots en l’educació de la ciu- la endavant. tat. Tant el sector del professorat, com les famílies i l’alumnat estan cridats a triar els seus representants, Així doncs, les eleccions que tindrem properament a i aquesta és una elecció molt important: les persones les escoles i instituts són una bona oportunitat per a que formaran part dels consells escolars de centre la participació, però no són l’única: la implicació es seran les encarregades d’assenyalar el camí que pot fer també a partir de la participació a l’AMPA o l’escola o institut ha de seguir en els propers anys. a les associacions d’alumnes. Col·laborar en el bon funcionament del institut o l’escola i formar part del La participació de tots els sectors de la comunitat projecte col·lectiu és a les nostres mans. Dedicar una educativa a la vida del centre educatiu troba, en els petita part del nostre temps i les nostres idees al bon consells escolars, el seu màxim exponent. Aquest funcionament del centre, de ben segur que farà que el és l’espai en què professorat, famílies, personal del resultat final sigui millor. Us animo, doncs, a prendre centre, representants de l’ajuntament i alumnat (en part d’aquest projecte col·lectiu. el cas de la secundària) es poden trobar i reflexionar conjuntament sobre la seva escola o institut. En aquest butlletí us presentem, entre d’altres coses, Montserrat Ballarín i Espuña un recull d’informació i reflexions que pensem que Regidora d’Educació i Presidenta poden ser d’utilitat per al bon funcionament d’aquest de la Comissió Permanent del CEMB procés d’eleccions i per al posterior funcionament dels consells escolars. La normativa de referència, les competències dels consells o els passos a seguir per a preparar el procés electoral poden ser eines útils en les properes setmanes. Algunes bones pràctiques poden ajudar, sens dubte, a fomentar encara més la participació al centre i per tant a la llarga ens poden ajudar a fer que tothom se senti més implicat en la vida del centre escolar. Una escola o institut on tots els sectors de la comu- nitat educativa s’impliquen, participen i diuen la seva és un centre que recull amb èxit les necessitats, demandes i propostes de tots els que hi passen el dia a dia. Un centre que creu en la participació i la posa en pràctica, és una escola que està transme- 2 CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL DE BARCELONA Consell Escolar  dels centres docents públics El consell escolar és un òrgan col·legiat de govern del centre docent amb representació dels diferents sectors que formen la comunitat educativa. Atribucions del consell escolar dels centres docents públics(1) 4 Aprovar i avaluar els projectes i les normes 4 Proposar les mesures i iniciatives que afavoreixin a què es refereix el capítol II del títol V de la la convivència en el centre, la igualtat entre homes LOE (projecte educatiu de centre, recursos, i dones, i la resolució pacífica dels conflictes en pressupostos, reglament de règim intern...) tots els àmbits de la vida personal, familiar i social. 4 Aprovar i avaluar la programació general anual 4 Promoure la conservació i renovació de les del centre, sense perjudici de les competències instal·lacions i equipaments escolars i aprovar del claustre de professors, en relació amb la l’obtenció de recursos complementaris d’acord planificació i organització docent. amb el que estableix l’article 122.3. (recursos que no poden provenir de les associacions de pares i 4 Conèixer les candidatures a la direcció i els mares d’alumnes). projectes de direcció presentats pels candidats. 4 Fixar les directrius per a la col·laboració, 4 Participar en la selecció de la direcció en els amb finalitats educatives i culturals, amb les termes establerts per la llei. Ser informat del administracions locals, amb altres centres, entitats nomenament i cessament de la resta de membres i organismes. de l’equip directiu. Si és el cas, previ acord dels seus membres, adoptat per majoria de dos terços, 4 Analitzar i valorar el funcionament general del proposar la revocació del nomenament de la centre, l’evolució del rendiment escolar i els direcció. resultats de les avaluacions internes i externes en què participi el centre. 4 Decidir sobre l’admissió de l’alumnat amb sujecció al que estableix la LOE i les disposicions 4 Elaborar propostes i informes, a iniciativa pròpia que la desenvolupen. o a petició de l’administració competent, sobre el funcionament del centre i la millora de la 4 Conèixer la resolució dels conflictes disciplinaris qualitat de la gestió, així com sobre aquells altres i vetllar perquè s’adeqüin a la normativa vigent. aspectes relacionats amb la seva qualitat. Quan les mesures disciplinàries adoptades per la direcció corresponguin a conductes de l’alumnat 4 Qualssevol altres que li siguin atribuïdes per que perjudiquen greument la convivència del l’administració educativa (directrius activitats centre, el Consell Escolar, a instància del pares, complementàries i extraescolars, llibres de text, ús mares o tutors, podrà revisar la decisió adoptada d’instal·lacions, menjadors, etc.) i proposar, si ho estima oportú, les mesures 3 escaients. (1) Segons la Llei Orgànica d’Educació. LOE CONSELLS ESCOLARS MUNICIPALS DE DISTRICTE 1.- L’alumnat de primer i segon curs Composició del consell escolar dels centres  de secundària no podran participar en la selecció o cessament de la docents públics direcció del centre. – El director/a, que el presideix 2.- Inclou un membre designat per l’associació de pares i – El cap d’estudis mares d’alumnes -AMPA- més – Un representant de l’Ajuntament representativa d’acord amb el seu – Un nombre determinat de representants del professorat nombre d’associats – Un nombre determinat de representants de l’alumnat (1) 3.-Amb veu i sense vot – Un nombre determinat de representants dels pares o tutors dels alumnes (2) 4.- En els centres que imparteixen – Un representant del personal d’administració i serveis cicles formatius de dues o més – El secretari del centre (3) famílies professionals, o que almenys el 25 % de l’alumnat està cursant Altres: formació professional o arts plàstiques i disseny, música i dansa. – Un representant de les organitzacions empresarials o institucions laborals (4) Amb veu i sense vot – Un representant del personal d’atenció educativa complementària (5) 5.- En els centres d’educació especial – Un cop constituït el consell escolar, es designarà una persona perquè impulsi i en els centres ordinaris amb unitats mesures educatives que fomentin la igualtat real i efectiva entre homes i específiques d’educació especial. dones. Criteris de representació dels sectors 4 La condició de membre del consell escolar es perd quan es cessa en el càrrec que comporta 4 El consell escolar del centre estableix el nombre ser-ne membre, quan no es compleix algun dels de representants de cada sector. S’ha de requisits per ser elegible o quan l’òrgan que l’ha notificar la composició als serveis territorials del designat revoca la designació Departament d’Educació. No es pot modificar la configuració del consell escolar fins que no han passat tres anys. Candidatures Poden ser candidats/es: 4 El nombre de representants del professorat elegits  Del sector de professorat : tots els membres del pel claustre no pot ser inferior a un terç del total claustre. de membres del consell escolar.  Del sector de pares: els pares i mares i els tutors/ 4 El nombre de representants de l’alumnat i dels es d’alumnes del centre que exerceixen la pàtria pares d’alumnes, en conjunt, no pot ser inferior a potestat o la tutela d’aquests i figuren en el un terç del total de membres del consell escolar. corresponent cens electoral. Les candidatures poden presentar-se acompanyades de l’aval 4 En els centres d’educació secundària i altres d’una associació de pares i mares d’alumnes centres docents amb representació de l’alumnat o d’una relació de pares i mares que avalen el i dels pares d’alumnes, el nombre global de candidat. representants és parell i la representació és per parts iguals entre ambdós sectors  Del sector de l’alumnat: tot l’alumnat del centre que figura en el corresponent cens electoral. Les 4 La condició de membre electe del consell escolar candidatures poden presentar-se acompanyades s’adquireix per quatre anys. Cada dos anys es de l’aval d’una associació d’alumnes o d’una renova la meitat de membres representants de relació d’alumnes que avalen el candidat/a. l’alumnat, mares i pares i professorat.  Sector del personal d’administració i serveis: 4 Les vacants produïdes en el consell escolar tots els membres del cens electoral del personal es cobreixen d’acord amb el procediment d’administració i serveis. establert en el reglament de règim interior. En el seu defecte, la vacant és ocupada pel següent  Sector de representants del personal d’atenció candidat més votat a les darreres eleccions. Si no educativa complementària: els membres del hi ha més candidats per cobrir la vacant aquesta cens electoral del personal d’atenció educativa queda sense cobrir fins la propera renovació del complementària. consell escolar. 4 CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL DE BARCELONA Normativa de consulta Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació . Decret 317/2004 de 22 de juny, pel qual es regulen la constitució i la composició del consell escolar, la selecció del director o de la directora Procediment d’elecció i el nomenament i el cessament dels òrgans de govern dels centres docents públics (DOGC  Cada persona amb dret a vot pot votar un 4161). nombre màxim de candidats o candidates igual al nombre de representants del seu sector en Resolució EDU/2953/2008, de 30 de setembre, el consell escolar ( professorat, mares i pares, de convocatòria d’eleccions per renovar els alumnat, personal d’administració i servei, membres dels consells escolars dels centres personal d’atenció educativa complementària). públics i privats sostinguts amb fons públics (DOGC 5232).  No s’admet la delegació de vot ni el vot per correu. El reglament de règim intern.  En el sector de pares i mares, el dret de vot el pot exercir el pare i la mare de l’alumne. Meses electorals Per a cada sector de la comunitat escolar, tret del sec-  El director/a del centre precisa les hores de tor dels representants del personal d’administració i votació de cada sector en la convocatòria de les serveis i del de representants del personal d’atenció eleccions, d’acord amb les característiques del educativa complementària, es constitueix una mesa centre i la possibilitat horària dels electors, per tal electoral, presidida pel director/a del centre, enca- d’afavorir i garantir l’exercici del dret de vot. rregada d’aprovar el cens electoral, de publicar la relació de candidats amb tres dies d’antelació a la votació, d’organitzar la votació, de fer l’escrutini i de fer constar en acta pública els resultats de la votació, així com de resoldre els dubtes i reclamacions que es Calendari orientatiu del procés electoral puguin presentar. de renovació dels consells escolars dels centres públics de 2008 Activitat Calendari Observacions Director/a del centre 15 dies hàbils Convocatòria eleccions Des del 3 de novembre. abans de la celebració de les eleccions. Exposició censos electorals Des del 3 de novembre En el moment de la convocatòria Reclamacions cens electoral Fins a 3 dies després de l’exposició Constitució de les meses electorals Abans del 12 de novembre Resolució de reclamacions del cens Fins a 7 dies abans de les eleccions electoral Presentació de candidatures Des del 3 de novembre Publicació de la llista de candidatures 3 dies abans de les eleccions Campanya informativa de les Durant els 15 dies abans de les candidatures eleccions, des de la convocatòria Eleccions per sectors del consell Del 24 de novembre al 1 de desembre Horaris per facilitar la participació escolar Abans de la sessió de constitució del Notificació de representació de l’AMPA consell escolar Notificació de la representació de Abans de la sessió de constitució del l’Ajuntament consell escolar Notificació de la representació del Abans de la sessió de constitució del En els centres de FP o que el 25 % de sector laboral i/o empresarial consell escolar l’alumnat faci FP Abans del 15 de desembre Es notifica la constitució al Constitució del consell escolar Abans de 15 dies des de la darrera Departament d’Educació elecció Constitució de les comissions del En 30 dies hàbils des de la constitució 5 consell escolar del consell  CONSELLS ESCOLARS MUNICIPALS DE DISTRICTE  Els Consells Escolars dels centres docents privats concertats El consell escolar és l’òrgan de participació de la comunitat educativa en el govern dels centres docents. Els centres docents tenen un únic consell escolar, encara que tinguin més d’un nivell educatiu Competències del consell escolar dels programació i desenvolupament de les activitats centres privats concertats (1) escolars complementàries, activitats extraescolars i serveis escolars, així com intervenir, en el seu cas, en relació amb els serveis escolars, d’acord amb 4 Intervenir en la designació i cessació del director l’establert per les Administracions educatives.(7) del centre (2) 4 Aprovar, en el seu cas, a proposta del titular, 4 Intervenir en la selecció i acomiadament del les aportacions dels pares dels alumnes per professorat del centre (3) a la realització d’activitats extraescolars i els serveis escolars quan així ho hagin determinat les 4 Participar en el procés d’admissió d’alumnes, Administracions educatives. garantint la subjecció a les normes sobre el mateix.(4) 4 Establir els criteris sobre la participació del centre 4 Conèixer la resolució de conflictes disciplinaris en activitats culturals, esportives i recreatives, així i vetllar perquè s’atinguin a la normativa vigent. com en aquelles accions assistencials a què el Quan les mesures disciplinàries adoptades pel centre pogués prestar la seva col·laboració. director corresponguin a conductes de l’alumnat que perjudiquin greument la convivència en el 4 Establir relacions de col·laboració amb altres centre, el consell escolar, a instàncies de pares centres, amb finalitats culturals i educatives. o tutors, podrà revisar la decisió adoptada i proposar, en el seu cas, les mesures oportunes.(5) 4 Aprovar, a proposta del titular, el reglament de règim interior del centre. Supervisar la marxa 4 Aprovar, a proposta del titular, el pressupost del general del centre en els aspectes administratius i centre en el que es refereix tant als fons provinents docents. de l’Administració com a les quantitats autoritzades, així com la rendició anual de comptes. 4 Proposar mesures i iniciatives que afavoreixin la convivència en el centre, la igualtat entre homes i 4 Aprovar i avaluar la programació general del centre dones i la resolució pacífica de conflictes en tots que, amb caràcter anual, elaborarà l’equip directiu. els àmbits de la vida personal, familiar i social (8). 4 Proposar, en el seu cas, a l’Administració (1) Article 57 de la LODE amb les modificacions de la LOE i la LOPEG l’autorització per establir percepcions als pares (2) D’acord amb allò que disposa l’article 59 de la LODE dels alumnes per la realització d’activitats (3) Conforme a l’article 60 de la LODE escolars complementàries.(6) (4) Modificació introduïda per la disposició final 1a, apartat 9, de la LOE. (5) Redacció donada per la disposició final 1a, apartat 9, de la LOE. (6) Amb les modificacions introduïdes per la disposició final 1a, apartat 5, 4 Participar en l’aplicació de la línia pedagògica de la LOPEG (7) Modificat per la disposició final 1a, apartat 5, de la LOPEG. global del centre i elaborar les directrius per a la (8) Modificació introduïda per la disposició final 1a, apartat 9, de la LOE. 6 CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL DE BARCELONA  Normativa de consulta El reglament de règim interior – Llei Orgànica 8/1985 del Dret a l’Educació (LODE); La llei estableix el desenvolupament d’un reglament – Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació de règim interior per cada centre concertat que és el (LOE) marc regulador de la vida i funcionament del centre en aquells aspectes no contemplats en la pròpia llei. – Decret 110/1997, de 29 d’abril pel qual es regulen els òrgans de govern i de coordinació dels centres  docents privats acollits al règim de concerts Composició del consell escolar dels educatius (DOG 2385). centres privats concertats: – Decret 282/2006, de 4 de juliol, pel qual es regulen  El director/a del centre, que actuarà de el primer cicle de l’educació infantil i els requisits president/a. dels centres (DOGC 4670).  Tres representants de la titularitat del centre. – Resolució EDU/2953/2008, de 30 de setembre, de convocatòria d’eleccions per renovar els membres  Un representant de l’Ajuntament. dels consells escolars dels centres públics i privats sostinguts amb fons públics (DOGC 5232).  Quatre representants dels professorat. – Reglament de règim intern  Quatre representants dels pares/mares. Un/a representant serà de l’AMPA més representativa. Elecció i renovació del consell escolar de  Dos representants d’alumnat a secundària. centre  Un representant de personal d’administració i El procediment d’elecció dels membres del consell serveis. escolar de centre, sempre respectant els principis de participació democràtica, està regulat pel reglament  Un representant de les empreses, en els centres de règim interior. de FP, amb veu i sense vot. Són electors i elegibles al CEC tots els pares/mares i tutors, alumnes, professors i personal d’administració El reglament de règim interior determina el procedi- i serveis inclosos en el cens electoral. Si el centre té ment per designar el secretari del consell i la parti- més d’un nivell, etapa educativa o cicle formatiu, el cipació eventual d’altres persones amb veu i sense reglament ha de preveure una representació adient vot. per cadascun. Un cop constituït el consell escolar, es designarà Els representants electes del consell escolar de una persona perquè impulsi mesures educatives centre, ho són per quatre anys, però cada 2 anys que fomentin la igualtat real i efectiva entre homes i es renova la meitat dels membres representants dones. d’alumnes, professors, i pares/mares. En els centres d’educació especial i en els centres En cas d’alguna baixa o vacant entre els membres ordinaris amb unitats específiques d’educació espe- electes es cobrirà immediatament. Si no està regu- cial, forma part del consell escolar un representant lada aquesta circumstància pel reglament de règim del personal d’atenció educativa interior, el lloc o vacant serà cobert pel candidat no- complementària. electe amb major nombre de vots. 7 CONSELLS ESCOLARS MUNICIPALS DE DISTRICTE El consell de participació de les llars d’infants privades sufragades amb fons públics Procediments El consell de participació és l’òrgan de participació Els membres electes s’han d’escollir d’acord amb el de la comunitat educativa en el govern dels centres procediment establert amb caràcter general per als privats d’educació infantil de primer cicle. consells escolars dels centres concertats. La reno- vació de membres del consell de participació de la llar d’infants s’efectua dins els mateixos terminis que Composició del consell de  la renovació de membres dels consells escolars dels centres concertats. participació de la llar d’infants(1) 4 El director o la directora de la llar, que el El nomenament dels representants del sector dels presideix. pares i de les mares dels infants és per dos anys. 4 Un representant de la titularitat. 4 Un representant del personal educador elegit El reglament de règim interior de la llar d’infants pot d’entre ells pel mateix personal educador. preveure el mecanisme per proveir les vacants que es 4 Un representant dels pares i de les mares dels produeixen quan encara no ha acabat el termini pel infants elegit d’entre els pares i les mares pels qual fou escollit el membre que ha cessat. Quan el mateixos pares i mares. reglament de règim interior no ho preveu, el director 4 Un representant del personal d’administració i de la llar d’infants convoca eleccions per proveir les serveis. vacants que s’hagin produït. El nou membre escollit 4 Actua de secretari o secretària del consell de ho és pel període establert amb caràcter general.■ participació de la llar d’infants el o la representant del personal educador. (1) Composició quan la llar d’infants és de fins a tres grups. Les llars d’infants de més de tres grups afegeixen a la composició anterior un segon representant del personal educador i un segon representant Calendari del procés electoral de dels pares i de les mares dels infants. renovació dels consells escolars dels centres privats concertats de 2008 Activitat Calendari Observacions Procés electoral, dates i horaris amb publicitat adequada i terminis Convocatòria eleccions Des del 3 de novembre. necessaris per garantir la informació i la participació dels sectors de la comunitat educativa del centre Constitució de les meses electorals Abans del 12 de novembre Eleccions per sectors del consell Del 24 de novembre al 1 de desembre Horaris per facilitar la participació escolar Constitució del consell escolar Abans del 15 de desembre Abans de 15 dies des de la constitució Notificació al Departament d’Educació Notificació per part de la titularitat del consell escolar 8  CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL DE BARCELONA Bones pràctiques per al Consell Escolar Els consells escolars dels centres docents estan  Les comissions de treball són un bon instrument regulats per una extensa normativa pel que fa a la per tractar el temes i preparar les sessions del seva composició, competències i funcionament però Consell Escolar al ser una reunió menys formal i no totes les situacions i dinàmiques són resoltes més flexible en la seva convocatòria, composició mecànicament per l’aplicació d’aquestes referències i funcionament. El Consell Escolar pot crear les legals. Una correcta dinàmica del col·lectiu que for- comissions, més enllà de les que determina la men les persones del consell escolar i una adequada normativa, que cregui convenient tant fixes com metodologia de treball pot fer de la tasca a desen- de caire temporal. volupar una interessant experiència de responsabi- litat en benefici de l’educació. Us proposem algunes  Ser conscients que les votacions i opinions mesures i recomanacions per millorar, si és el cas, el que donem no han de ser personals sinó funcionament del consell escolar i la corresponsabili- representatives del nostre col·lectiu. En la mesura tat dels seus membres. del possible farem consultes prèvies dels punts més importants de l’ordre del dia entre les persones que representem.  És recomanable establir un calendari de treball fixant les reunions ordinàries del consell escolar  Informar dels acords i temes tractats al Consell durant el curs. Les convocatòries han fer-se amb Escolar fugint de les xafarderies. Aprofitar tots la suficient antel·lació per poder, des de cada els mecanismes de comunicació disponibles a sector, preparar les consideracions oportunes i si l’escola (tauló d’anuncis, butlletí escolar i/o de es considera necessari fer reunions prèvies per l’AMPA, web de centre, blog, etc.) a més de les consultar a qui representem. També cal comunicar reunions o informació oral puntual. amb temps les propostes per incorporar punts en l’ordre del dia i disposar de la documentació amb  En els consells escolars amb representació de el temps suficient per preparar la reunió i fer les l’alumnat, és important incorporar un punt fix consultes pertinents. en cada reunió del Consell Escolar dedicat a l’intervenció d’aquests representants. Evitar que  El pla de treball i el calendari de reunions del sigui el darrer punt de l’ordre del dia. Consell Escolar ha de preveure les necessitats en la gestió del centre, més enllà de les  Prendre les decisions en el Consell Escolar reunions preceptives segons la normativa. No per consens de totes les parts. Malgrat que la hi ha implicació entre els diferents sectors de normativa preveu la votació i en determinats la comunitat educativa d’un centre sense una casos estableix l’aprovació per majoria absoluta informació al dia i sense ser corresponsables en o qualificada, és important establir com a la presa de decisions que pertoquen al Consell mètode de treball el consens en la presa de Escolar. decisions entre tots els sectors representats. Això implica un tractament dels temes des de  Cal evitar les sessions del Consell Escolar totes les perspectives, ser respectuosos amb merament “informatives” de decisions ja la responsabilitat, drets, deures i competències preses i/o en les quals és impossible introduir de cada sector, evitant la formació de blocs modificacions per part dels membres del antagònics i ser el més objectius possibles consell. en l’examen de cada problemàtica. Arribar al consens pot ser més laboriós però condueix a un  Convidar sempre que es consideri oportú a altres bon clima de relació i a la corresponsabilitat de membres de la comunitat educativa del centre tota la comunitat educativa del centre.■ (amb veu i sense vot) que puguin aportar opinions directes i qualificades dels temes a tractar (professors especialistes, monitors, responsable de l’AMPA i/o professor responsable d’activitats extraescolars o esportives, etc.). 9 CONSELLS ESCOLARS MUNICIPALS DE DISTRICTE Constitució dels consells de participació de les escoles bressol municipals i llars d’infants públiques La participació de l’alumnat Motivar la participació electoral, fomentar la presenta- Durant el mes d’octubre s’ha desenvolupat el procés ció de candidatures i promocionar l’associacionisme electoral per constituir els consells de participació juvenil són els principals objectius de la campanya de les 67 escoles bressol municipals i llars d’infants endegada de manera conjunta pel Consell de la públiques de la ciutat de Barcelona. Joventut, el Consell Escolar Municipal, l’Ajuntament i les entitats juvenils de Barcelona adreçada l’alumnat La singularitat d’aquest procés ha estat la creació de secundària amb motiu de la renovació dels con- d’una reglament específic de regulació dels consells sells escolars de centre. de participació per a la ciutat de Barcelona gràcies al conveni signat entre el Departament d’Educació i Per recolzar aquests objectius s’han editat diferents l’Ajuntament de Barcelona. Aquest conveni delega en materials de suport ( fulls informatius, cartells per l’Ajuntament de Barcelona les competències sobre anunciar les reunions dels candidats i candidates, etc.), els consells de participació d’aquest centres. obert un bloc, www.dissenyaelteuies.blogspot.com per mantenir informat a tot l’alumnat i poder expressar i És aquest, precisament, un marc que pensem que recollir les opinions i informacions dels propis estu- afavoreix la creació d’aquest nou context de par- diants. ticipació més institucional, on els diferents sectors col·laboraran en els diversos àmbits de la gestió de Aquestes iniciatives van acompanyades de centres. l’intervenció, en els centres públics de secundària, d’un dinamitzador o una dinamitzadora facilitat per Aquests consells de participació han d’esdevenir la direcció de joventut de l’Ajuntament de Barce- l’espai de trobada de tothom implicat en l’educació lona per col·laborar amb els possibles candidats i dels més menuts i en el funcionament de les escoles candidates, amb la direcció del centre i informar a bressol. Representants del personal educador, de les l’alumnat en general del procés electoral. famílies i de l’administració es troben pel fer el segui- ment del funcionament de l’escola i de tot el que té En aquest període de renovació dels consells esco- relació amb l’educació dels infants. És en aquests lars està prevista una trobada de consellers i conse- consells on les famílies podran opinar, fer sentir la lleres i delegats i delegades de l’alumnat per inter- seva veu i participar activament en el funcionament canviar experiències i promoure la participació. de l’escola del seu fill o filla. Cop en anteriors renovacions, un cop constituïts els Les famílies i els educadors i educadores, a més del nous consells escolars, el Consell de la Joventut i el contacte diari tindran un espai de coresponsabilitat Consell Escolar Municipal de Barcelona tenen previst en el funcionament i en la presa de decisions impor- oferir als estudiants membres dels consells escolars tants de l’escola, aspectes com el projecte educatiu, de centre unes sessions formatives per potenciar la la programació anual, el pressupost i l’avaluació del seva actuació. ■ centre entre d’altres aspectes són objecte de debat i acord del Consell de Participació.■ 10  CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL DE BARCELONA La participació és cosa de tota la comunitat educativa En aquest apartat hem recollit la crida a la partici- El Consell Escolar, en qualsevol dels seus àmbits, pació feta amb motiu de la renovació dels consells és l’òrgan de consulta, participació i gestió que escolars de centre per part de les organitzacions del ens permet donar la nostra opinió i el nostre sentir professorat, dels pares i les mares i de l’alumnat en el conjunt de la comunitat educativa a la qual representades en el Consell Escolar Municipal de pertanyem. Barcelona. És per això que el professorat ha de sentir-se repre- La representació del professorat sentat en el si dels consells escolars. Aquesta representació, en l’òrgan decisiu del centre, Com a membre del Consell Escolar Municipal comporta el dret i l’obligació de participar activament de Barcelona i en representació de la Federació en les tasques pròpies que fan que la Comunitat Edu- d’Ensenyament de la USOC us animo, ara que cativa tingui un objectiu comú: l’educació. comença un nou període, a participar en les elec- cions als consells escolars, ja que la societat actual Cal recordar que en el Consell Escolar es consoliden on estem, tenim una època de canvis (pacte, els projectes i els plans educatius de Centre. LEC,...) i en aquests fòrums podreu manifestar els vostres punts de vista formats a través de La vida del centre educatiu necessita de la nostra veu l’experiència, ja sigui com alumnes, pares o mes- i de la nostra participació. tres, i fer les aportacions necessàries per a millorar Participa i vota!!!! › l’educació de la nostra escola, barri, ciutat o país. Isabel Ortuño FETE- UGT És una participació desinteressada i de debat educa- tiu amb intercanvi i consens. ¡Us hi esperem! Gloria Perna Fed.d’Ensenyament USOC Omplir els nostres centres educatius de demo- cràcia serà possible amb la participació respon- sable, creativa, desinteressada i, clar que també, il·lusionada, de totes les persones que conformen la comunitat educativa i, especialment, de les que ho fan a través de l’òrgan col·legiat més plural que tenim: el Consell Escolar. Aquest Consell fa possible un bon punt de confluèn- cia de diverses veus, totes elles imprescindibles pel correcte funcionament del “cor” escolar. Alumnes, mestres, mares, personal no docent, pares i professors/es, amb la vostra aportació singular aju- deu, dia a dia, a construir, des de el vostre centre, una societat més democràtica i...tan de bo, més justa i solidària. Elena Cornelio USTEC-STEs 11  CONSELLS ESCOLARS MUNICIPALS DE DISTRICTE Iniciem un nou procés de renovació de part dels membres dels Consells Escolars de Centre, en pri- mer lloc, posteriorment de Districtes, i per últim del Consell Escolar Municipal de Barcelona. Aquest Consell que és alhora Municipal i Territorial també és l’òrgan consultiu del Consorci d’Educació de Barcelona i és probablement aquest un dels motius fonamentals, sobre tot en aquests moments, pels quals és important la implicació i participació del conjunt del professorat en tot aquest procés de renovació. La veu del professorat arriba al CEMB de dues mane- res: els i les representants designats per les organit- zacions sindicals en funció dels resultats electorals a la nostra ciutat, tant del sector públic com privat, i també per l’elecció directa de la representació del professorat els Consell Escolars de centre, via Con- sell Escolars de Districte. És fonamental que aquesta via d’elecció directa de la representació del professorat quedi garantida des dels centres educatius fins al Consell Escolar Munici- pal de Barcelona. Lluís Filella Carballo FECCOO Construïm la corresponsabilitat educativa!  Participem! La representació de les famílies Per fer possible la corresponsabilitat educativa entre les famílies i l’escola és important que la relació famí- Els pares i mares de Catalunya serem cridats aviat a lia - escola sigui fluida. Tots els canals, tant els més participar a les eleccions dels Consells Escolars de informals com els institucionals, tant els de caràcter les escoles dels nostres fills i filles. Fem més nostra més particular com els col·lectius s’han d’aprofitar. l’escola i participem d’aquesta ocasió. Però les hem d’aprofitar totes, per estar més a prop de l’educació El consell escolar de centre és un d’aquest canals i dels nostres fills i filles: les tutories, reunions de pot esdevenir un espai per anar construint aquesta pares, les AMPAs, col·laborar amb l’escola, parlar necessària corresponsabilitat. Els pares i mares hi amb les/els mestres i professors/es... som presents a través d’un representats designat per l’AMPA i també a través de pares o mares electes En la mesura que els nostres fills i filles vegin la nostra que poder escollir tots els pares i mares del centre implicació i el nostre compromís, els estarem educant mitjançant les eleccions al consell escolar. en la participació ciutadana, en el compromís familiar i personal d’educar. Val la pena que les mares i pares que fan aquest ser- Aprofitem tota ocasió per educar!! vei se sentin arropats pel col·lectiu al qui representen. Ramon Soley Aquest suport comença en el mateix moment de Federació d’associacions de pares i mares d’escoles lliures de l’elecció. Cal participar en aquestes eleccions! Catalunya. - FAPEL Antonio Guerrero Federació cristiana d’associacions de pares i mares d’alumnes de Barcelona (FACPA-CCAPAC) 12 CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL DE BARCELONA Enguany preparem de nou eleccions, els pares i mares que tenim fills als col·legis i instituts hem de votar als nostres representants en els Consells Escolars dels nostres centres. El Consell Escolar és l’òrgan de representació de pares, mares, mestres i alumnes i la columna ver- tebral de l’escola, on es regulen les normatives i regles de règim intern que organitza la vida escolar i on podem exercir la coeducació dels nostres infants i joves. Hem de votar perquè és el nostre deure, el nostre dret i perquè es una altra forma de participació en l’educació dels nostres fills i filles. La nostra participació al Consell Escolar és impor- Per què és important participar a les eleccions als tant, pares i mares podem aconsellar, pares i mares consells escolars? podem canviar coses i modificar moltes actituds davant l’escola, buscant una visió més solidària i Perquè és l’òrgan democràtic de govern de l’escola menys individualista de la nostra societat. dels teus fills-es. És el lloc on es decideixen temes tan importants com l’horari de l’escola, si es farà piscina, No perdem l’oportunitat de poder intervenir i parti- quines sortides es plantegen, el projecte educatiu, cipar de les decisions, dels projectes de les inno- etc. També es tracta qualsevol problema que pugui vacions del treball en equip per a millorar l’educació plantejar-se a l’escola i s’intenta sol·lucionar. dels nostres fills i filles. En definitiva, si teniu interès pels vostres fills-es i la Us animo des de aquí a participar de ple en aquestes seva trajectòria escolar, a través d’aquestes eleccions eleccions. Feu amb la vostra presència i participa- es pot millorar l’escola i aconseguir que els resultats ció que el Consell Escolar de centre sigui un espai dels nens siguin també millors. coeducatiu compartit per tots i cadascun dels mem- bres de la vostra comunitat educativa. Pel futur dels teus fills vés a votar als consells escolars. Participeu! Alex Castillo Jesús Fernàndez Federació d’associacions de mares i pares d’alumnes Federació d’associacions de mares i pares d’alumnes de Catalunya .- FAPAC d’ensenyament secundari de Catalunya.- FAPAES 13 CONSELLS ESCOLARS MUNICIPALS DE DISTRICTE La participació dels estudiants en la vida dels cen- tres públics, i en especial en el Consell Escolar, és una eina més per lluitar per una educació pública de qualitat. El Sindicat d’Estudiants, en els més de vint anys d’història, sempre hem combinat la lluita al carrer amb la participació en els òrgans electes per denunciar les carències del sistema educatiu i lluitar per millorar-lo. Avui aquesta lluita és més vigent que mai: la lluita contra la llei de privatització LEC, contra el Pla de Bolonya, contra l’enduriment La representació de l’alumnat de la selectivitat... en resum, la lluita per a que la crisi econòmica capitalista no la pagui l’educació pública ni els fills dels treballadors, requereix de Els estudiants també decidim! la participació activa i conscient de tots els estu- diants en la vida del centre, també en el Consell Hi ha diverses maneres de participar en la vida del Escolar. centre. Totes són complementàries. Però la repre- Aniol Santo sentació de l’alumnat al Consell Escolar és, potser, la Sindicat d’estudiants.- SE més important pel caràcter que té aquest organisme. I és que aquest espai és l’únic que els i les estudiants compartim amb la resta de la comunitat educativa Creus que al teu institut falten recursos per atendre en igualtat de condicions. Ja qui creu, però, que no les teves necessitats i les dels teus companys? hauríem de tenir veu en aquest tipus d’òrgans, ja sigui trobes injust que les escoles privades-concertades per una concepció errònia de l’educació o perquè no tinguin recursos abundants mentre l’escola pública serveixen de res. Ara s’acosta una nova oportunitat s’està deteriorant ? Vols aprendre en la teva llen- per demostrar que tot això són concepcions equi- gua, el català ? vols acabar amb el feixisme i el vocades. La nostra participació és clau per al bon racisme al teu institut? Vols un centre educatiu no funcionament del centre i perquè les nostres queixes sexista i ecològic? Vols aturar la LEC que pretén i propostes siguin tingudes en compte. Aquest nov- avançar cap a la privatització de l’ensenyament? embre, els estudiants també decidim com volem que Organitza’t, lluita i participa al teu consell escolar, sigui el nostre institut. a les assemblees, al carrer. Víctor Albert Associació de joves estudiants de Catalunya.- AJEC La lluita és l’únic camí per a que els estudiants acon- seguim una educació pública, popular, catalana, anti- patriarcal i de qualitat per als Països Catalans! Joaquim Framis Sindicat d’estudiants dels Països Catalans .SEPC 14  CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL DE BARCELONA Formació a famílies En aquest escrit, presentem un resum de la formació i dina- Destacar la valuosa tasca de moltes direccions i del profes- mització dins el programa de formació de famílies “Educar sorat per fer possible la formació de les famílies dels seus és estimar”. centres. Es valora com a molt positiu la formació de famílies incorporada dins de projectes i programes educatius que La comunicació i col·laboració amb diferents serveis de les es porten a terme dins els centres escolars. Ha continuat administracions públiques i les entitats ha permès incorpo- l’increment de seminaris i tallers, alguns amb la participació rar noves accions formatives i metodologies de treball. dels infants i adolescents amb les seves famílies. Donar suport a les famílies en la responsabilitat de la Activitats pel curs 2008-2009 criança i educació dels seus fills i filles. Durant aquest curs escolar, continuarem treballant Participació en el programa “Créixer amb tu”, adreçat amb el programa “Educar és estimar”. També amb els a les famílies amb infants fins a tres anys que promou la següents programes i projectes: Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania del Departament d’Acció Social i Ciutadania. “Créixer amb tu”, adreçat a les famílies amb infants fins a tres anys que promou la Secretaria de Polítiques Familiars S’ha iniciat un acord de col·laboració amb el programa: i Drets de Ciutadania del Departament d’Acció Social i ”temps de barri, temps educatiu compartit” de la regido- Ciutadania ria dels Nous Usos Socials del Temps i l’IMEB ”Temps de barri, temps educatiu compartit”. Recursos per a les famílies en les tecnologies de la informació i la comunicació. “Famílies en xarxa”. És el tercer curs que es realitza el pro- jecte “Noves tecnologies, família i educació”, dirigit a les “Famílies en xarxa”. És el segon curs que es realitza el famílies dels centres docents del districte de Sant Martí. projecte “Noves tecnologies, família i educació”, dirigit Des de la Regidoria d’Educació s’ha impulsat l’ampliació a les famílies del districte de Sant Martí. Han participat d’aquest programa. 13 centres amb 78 sessions realitzades i una assistència de 1068 persones. Com cloenda s’ha realitzat una jornada EXIT Escolar. Estendre la formació a altres famílies dels sobre “Era digital: noves oportunitats per a la comunica- centres que participen en el projecte. ció i la relació amb els nostres fills i filles” “Exit+Vida Professional+Pla Jove” Informació-formació Aprenentatges escolars a les famílies de 6è de primària a 4ESO en dos àmbits : el Sistema educatiu i la cura i acompanyament dels seus Programa EXIT Escolar. Conjuntament amb el Consorci fills i filles. Podran conèixer els itineraris educatius de les d’Educació s’ha fet la proposta de vincular les famílies dels diferents famílies ocupacionals i les noves professions. centres que participen en el programa EXIT. S’ha iniciat Conjuntament amb el Consorci d’Educació (Exit) Porta22, aquest curs en el districte de Sant Andreu. Espai de Noves Ocupacions (Vida Professional), CEMB i els districtes de Nou Barris i Sant Martí. Pla Educatiu d’Entorn. Amb el Consorci d’Educació de Barcelona i els districtes de Ciutat Vella i a Sant Martí, s’ha Pla Educatiu d’Entorn. Continuar la formació adreçada iniciat la formació de famílies dins el programa “Educar és a les famílies dels centres educatius del Pla Educatiu estimar” en els PEE de Raval ( 7 sessions de formació) i d’Entorn del Besós. Besós( 10 sessions de formació). “Trenquem el silenci”. Prevenció de les violències de Relació amb les famílies, la participació i gènere adreçat als centres educatius del Districte de Sant l’associacionisme en el centre educatiu Martí De les accions generals previstes en la programació, s’han “Menjadors escolars sostenibles”. Suport a les AMPA en realitzat 252 sessions formatives amb els formats de con- l’introducció de criteris ambientals en tot tipus de serveis ferències, xerrades-col.loqui, tertúlies, seminaris, tallers, vinculats a l’alimentació de l’alumnat amb l’ Agenda 21 cursos i jornades amb una participació aproximada de 4. Escolar i els CEMD. 780 mares i pares. A aquestes sessions cal afegir la realit- zació en el marc del conveni entre l’IMEB i la FAPAC de 34 Les famílies, les AMPA i/o els centres interessats en partici- xerrades en els centres de la ciutat. par i/o rebre informació dels programes i les accions forma- tives poden adreçar-se a la secretaria del Consell Escolar Hi ha un increment d’AMPAs que han demanat accions for- Municipal del seu districte o enviar un correu electrònic a matives així com AMPAs que han programat conjuntament paresimarescem@bcn.cat també poden seguir les activitats la formació. També ha millorat l’assistència de famílies a programades al web www.bcn.cat/cem/paresimares ■ altres centres educatius que oferien formació. 15 Consell Escolar Municipal de Barcelona Pg. de Gràcia 2, 2a planta (08007) Tel.: 93 342 97 50 - Fax: 93 342 97 55 correu electrònic: cem@bcn.cat www.bcn.cat/cem Consells Escolars Municipals de districte CIUTAT VELLA GRÀCIA Ramalleres, 17 (08001) Francisco Giner, 46 (08012) Tel.: 93 291 58 06 - Fax: 93 291 58 18 Tel.: 93 291 66 61/60 - Fax: 93 291 42 02 L’EIXAMPLE HORTA-GUINARDÓ Valencia, 307. 3ª planta (08009) Rda. Guinardó, 49 (08024) Tel.: 93 291 62 94 - Fax: 93 291 62 01 Tel.: 93 291 67 85 - Fax: 93 291 67 69 SANTS-MONTJUÏC NOU BARRIS Creu Coberta, 104 (08014) Dr. Pi i Molist, 133 (08042) Tel.: 93 291 63 83 - Fax: 93 291 42 26 Tel.: 93 291 68 43 - Fax: 93 291 68 68 LES CORTS SANT ANDREU Gandesa,10 (08028) Segadors, 2 (08030) Edifici Pallach Tel.: 93 291 64 88 - Fax: 93 291 64 42 Tel.: 93 291 69 64 - Fax: 93 291 69 69 SARRIÀ-SANT GERVASI SANT MARTÍ Plaça Consell de la Vila, 7 (08034) Pallars, 277 (08005) CC Can Felipa Tel.: 93 291 65 04 - Fax: 93 291 65 97 Tel.: 93 256 38 75 - Fax: 93 307 61 01 MÉS INFORMACIÓ www.bcn.cat/cem www.dissenyaelteuies.blogspot.com Trobareu informació detallada sobre els consells Informació específica per l’alumnat sobre els escolars dels centres públics i concertats i del consells escolars, guia del candidat/a a les procés electoral eleccions, informació d’associacions d’estudiants, Fulls informatius dels consells escolars en diferents comentaris i debats. idiomes : català, castellà, angles, francès, tagal, rus, àrab, urdú i xinès. www.gencat.cat/educacio Presentacions sobre els consells escolars de centre. Informació sobre el procés electoral dels consells escolars dels centres públics i concertats i consells www.bcn.cat/cem/paresimares de participació de les llars d’infants sostingudes Informació de la participació dels pares i mares i les amb fons públics. AMPA en els consells escolars. Assessorament per a les famílies. disseny: www.layoutdisseny.com