Secretaria del Consell Escolar Municipal de Barcelona Pl. d’Espanya, 5, 08014 Barcelona • Tel.: 93 402 35 48 i fax: 93 402 36 50 http://www.bcn.es/cem · e-mail: cem@mail.bcn.es DISTRICTE TELÈFON FAX POSTAL CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL de BARCELONA Plaça Espanya 5, 5 planta 08014 93 402 35 48 93 402 36 50 CIUTAT VELLA C/ Ramalleres, 17 08001 93 291.58.06 93 291.58.18 EIXAMPLE C/ Aragó, 311 08009 93 291 62 92 93 291 62 01 SANTS-MONTJUÏC C/ Creu Coberta, 104 08014 93 291 63 83 93 291 63 03 LES CORTS Plaça Comas, 18 08028 93 291 64 45 93 291 64 64 SARRIÀ-SANT GERVASI C/ Anglí, 31, 1r 08017 93 291 65 04 93 291 65 66 GRÀCIA Plaça Rius i Taulet, 2 08012 93 291 66 61/60 93 291 42 02 HORTA-GUINARDÓ Rda. Guinardó, 49 08024 93 291 67 85 93 291 67 67 NOU BARRIS C/ Doctor Pi i Molist, 133 08042 93 291 68 43 93 291 68 48 SANT ANDREU C/ Segadors, 2 08030 93 291 69 64 93 291 69 69 SANT MARTÍ Can Felipa, C/ Pallars, 277 08005 93 266 44 41 93 307 61 01 CO NS EL LS E SC OL AR S m u n i c i p a l s i d e d i s t r i c t e CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL I DE DISTRICTE núm. 9 [juny] 2004 Preinscripció curs 2004-2005 El procés de preinscripció corresponent al curs 2004-05 s’ha efectuat amb un nou context polític, a Catalunya i a Espanya. El nou Departa- ment d’ Ensenyament - Educació -, ha publicat un nou Decret de preins- cripció, que encara ha tingut com a marc la Ley Orgánica 10/2002, de 23 de diciembre, de Calidad de la Educación (LOCE). Això vol dir que ha hagut d’atendre’s a aquells canvis que es derivaven d’aquesta llei. La LOCE estableix en diversos articles i disposicions nous aspectes a tenir en compte en l’admissió de l’alumnat, com ara la lliure elecció de centre per part dels pares, les funcions dels consells escolars de centre i dels òrgans de govern, l’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives específiques i els criteris de prioritat en l’admissió d’alumnes. El Decret a més d’incorporar els aspectes de la llei de qualitat abans esmentats, aclareix com cal interpretar el dret particular dels pares a la lliure elecció de centre, considera i expressa com un valor positiu i “ una oportunitat educativa d’interès general, la possibilitat que tot alumne pugui conèixer i compartir estudis amb alumnat d’altres cultures”. Altres apartats del Decret, permeten que els ajuntaments puguin ser responsables del procés d’escolarització de l’alumnat amb la creació d’Oficines Municipals d’Escolarització i la possibilitat d’establir Oficines d’Informació Escolar per tal d’incidir i millorar en la informació que es dona a les famílies i a l’alumnat en relació a l’oferta educativa del seu municipi. Enguany el Departament d’Educació ha signat conveni amb dotze municipis per posar en marxa amb caràcter experimental Oficines Municipals d’Escolarització. A Barcelona, el Consorci d’Educació – ens associatiu entre la Genera- litat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona -, va inaugurar el dia 15 d’abril l’Oficina d’Informació Escolar de la ciutat, situada al c/ Bruc 90. Enguany l’oferta pública d’ensenyament infantil de la ciutat de Barce- lona s’ha ampliat amb l’inici dels CEIP de propera construcció: CEIP Fructuós Gelabert al districte de Gràcia, CEIP Eulàlia Bota al districte de Sant Andreu i CEIP Pere IV al districte de Sant Martí. Així mateix les escoles bressol municipals han ampliat l’oferta amb els centres: EBM Can Bacardí al districte de Les Corts, EBM Les 4 Torres al districte de Sant Andreu i EBM La Verneda de Sant Martí al districte de Sant Martí. Com cada any, a l’inici de curs, el Consell Escolar Municipal de Bar- celona, farà pública una valoració del desenvolupament del procés de preinscripció. SUMARI Les accions formatives per aprendre a fer de mares i pares “Els Temps” i l’organització de l’horari i el calendari escolar Recull de bones pràctiques Programa d’Actuació Municipal en l’Educació Informació Consells Escolars Municipals de Districte es van organitzar unes jornades- cicle de conferencies amb el títol ”Els Temps” i l’organització de l’horari i calen- dari escolar” adreçades als membres dels Consell Escolars Municipals de Districte i de Barcelona. Les jornades organitzades en tres sessions van intentar recollir les opinions dels diferents sectors : La primera sessió es va analitzar la “La reorganització dels temps. Una necessitat laboral, familiar i personal” i les “Polí- tiques de conciliació, ocupació i família. El debat a Europa” a càrrec de la Sra. Teresa Torns i la Sra. Cristina Brullet, professores de la Universitat Autònoma de Barcelona. La segona sessió va esta dedicada a la “ La reorganització dels temps. El punt de vista dels agents socials, econòmics i institucionals” amb representació de sindicats, organitza- cions patronals, Ajuntament i el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona i la presentació de l’Informe “ Propostes d’intervenció per la conciliació d’horaris familiars, escolars i laborals” a càrrec del Sr. Salvador Cardús, professor de la Universitat Autònoma de Barcelona. La tercera i darrera sessió va estar dedicada a l’exposició dels punts de vista de la comunitat educativa ( federa- cions d’AMPA, sindicats i entitats d’ensenyament, alum- nat, titulars de centres concertats), el punt de vista de l’administració local a càrrec de la Sra. Marina Subirats, regidora d’educació de l’Ajuntament de Barcelona i el punt de vista de l’administració educativa a càrrec del Sr. Ramon Simón, assessor del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Un cop finalitzades les jornades, s’ha iniciat l’elaboració d’un document de treball que servirà per continuar el debat en els Consells Escolars de Districte i de Barcelona durant el curs 2004-2005 i fer arribar les conclusions i criteris de la representació de la comunitat educativa de la ciutat a les administracions corresponents. Les accions formatives per aprendre a fer de mares i pares Amb l’objectiu de donar suport a les famílies en la seva tasca educativa es va iniciar un programa de formació adreçat als pares i mares dels centres docents de la ciutat. La voluntat del programa és ser complementari a les accions formatives o escoles de pares i mares que molts centres, associacions de mares i pares i federacions ja des- envolupen. Aquest programa desenvolupat pels Consells Escolars Municipals de Districte i de Barcelona amb el suport de l’IMEB i la col·laboració de la FAPAC, ha rea- litzat , durant el curs 2003-2004, 58 sessions formatives amb una participació de 1.800 pares i mares. Els temes al voltant de l’adolescència, la salut i el con- sum, el suport a l’estudi i les pautes de conducta i sobre l’organització i gestió de les AMPA han estat els àmbits temàtics més sol·licitats. Una dada rellevant en l’organització d’aquestes accions formatives és la implicació dels propis pares i mares. Cal esmentar les experiències rellevants de la coordinadora d’AMPA de Sarria- Sant Gervasi amb una important capa- citat d’organització i d’ èxit en la participació i el Programa XJT de les AMPA de Sant Martí, amb una interessant com- binació de formats - Xerrades, Jornades, Tertúlies- en les accions formatives. “Ja saps a on sóc? “ Una de les accions formatives més innovadores ha estat el seminari “ Ja saps a on sóc ?” per a pares i mares de joves adolescents, dissenyat pel Projecte d’Educació en Valors de l’IMEB que permet una participació activa i motivant. A l’inici del seminari , es representen per part d’un grup teatral diferents situacions familiars en les que la relació entre pares i mares i fills i filles es mostren de manera realista i posant de relleu les dificultats de la convivència i de la tasca educativa de les famílies i es proposen dife- rents formes d’actuació. L’alt grau de satisfacció expressat pels pares i mares participants en les diferents edicions del seminari fan que sigui un model en la metodologia de les accions formatives al combinar elements formatius i informatius amb l’expressió reflexiva de les inquietuds i preocupacions dels propis pares i mares. Les tecnologies de l’informació i la formació de mares i pares L’aplicació de les tecnologies de la comunicació als progra- mes de suport a la informació i a la formació de mares i pares és un dels objectius de la recent creada Comissió de Formació de Mares i Pares del Consell Escolar Municipal de Barcelona. Aquesta comissió formada amb una àmplia representació de les diferents federacions de mares i pares, de membres dels consells escolars de centre, dels col·legis professio- nals i dels diferents serveis de l’IMEB és la responsable de impulsar, supervisar els continguts i la programació de la formació de mares i pares promoguda pels Consells Escolars de Districte i de Barcelona. Un dels projectes és la creació d’una web especifica, adreçada al sector de mares i pares amb un ampli contin- gut sobre la problemàtica de l’educació dels fills i filles. Fomentar la participació de mares i pares , la comunicació entre les AMPA, facilitar l’intercanvi d’experiències, el diàleg sobre les preocupacions en l’educació, fer preguntes, com- partir inquietuds, recomanar llibres i adreces d’internet i tenir consciència de la responsabilitat educativa són alguns dels objectius de la nova web www.bcn.es/cem. Aquesta nova eina al servei del sector de pares i mares disposarà d’un fòrum virtual de debat de dos temes mensuals d’inte- rès, un servei d’assessorament i de consulta assistit per un equip de professionals, un espai de notícies i una agenda d’activitats de temes vinculats amb la informació i formació del sector de mares i pares. La web contarà també amb un apartat d’enllaços a adreces d’internet , d’ informació bibliogràfica vinculada als temes de debat en el fòrum i de suggerències de llibres de narrativa infantil i juvenil. “Els Temps” i l’organització de l’horari i el calendari escolar Durant aquest curs, la comissió de treball de Normes i Serveis Educatius ha anat reflexionant sobre les diferents vessants que incideixen en l’organització de l’horari i calendari escolar. Amb l’objectiu de donar a conèixer aquestes reflexions i aportar informació i opinions significatives sobre el tema 3 C O N S E L L E S C O L A R M U N I C I P A L D E B A R C E L O N A 2 C O N S E L L S E S C O L A R S M U N I C I P A L S D E D I S T R I C T E Informació Consells Escolars Municipals de Districte Ciutat Vella Seminari d’ AMPA Dins del marc de la comissió de dinamització dels dife- rents sectors de la comunitat educativa, el Consell Escolar Municipal del Districte de Ciutat Vella, en col.laboració amb el Consell Escolar Municipal de Barcelona i la FAPAC, va organitzar les VI Jornades de Formació i Intercanvi de les Associacions de Mares i Pares (AMPAs) del districte. Enguany i a petició de les associacions, aquest seminari s’ha realitzat al llarg de tres dies per ampliar i aprofundir en els continguts proposats. El primer dia es va analitzar el paper dinamitzador de les AMPAs i durant els dos dies següents es va facilitar informació i assessorament sobre els requi- sits legals necessaris i la dinamització del propi funciona- ment. Tot i que la participació ha anat variant d’un dia a l’altre, la valoració en general per part de les AMPAs ha estat molt positiva, tant per al contingut del programa com per la possibilitat de gaudir d’un espai comú d’intercanvi d’experiències entre les diferents associacions. Sants- Montjuïc Seminaris per mares i pares de joves adoles- cents Al llarg del curs escolar 2003-04, la Comissió de mares, pares i de les AMPA del Consell Escolar Municipal de Sants-Montjuïc ha organitzat activitats adreçades a les famílies. En respecte la formació, aquest curs s’havia pro- posat fer un seminari adreçat a les famílies amb nois i noies adolescents. Aquest espai de trobada té un format de seminari i es va dur a terme en quatre sessions. La metodologia era participativa, i s’utilitzava diferents recursos per a facilitar la comunicació i comprensió de la temàtica a desenvolupar. A la primera sessió es van realitzar unes escenificacions teatrals, mitjançant les quals era possible observar dife- rents situacions de la vida quotidiana on pares i mares es podien veure identificats. A la segona sessió es va reflexionar per grups sobre el treball inicial seguint un guió donat. A la tercera sessió es va comptar amb pro- fessionals amb els que es va compartir opinions, actituds i comportaments, i oferiren diferents formes de tractar algunes de les incògnites plantejades. A la quarta i última sessió es projectaren fragments de pel·lícules que van permetre la reflexió sobre aspectes concrets de les relacions entre mares i pares, fills i filles. Es va portar a terme un debat a partir de situacions concretes amb la finalitat d’extreure conclusions de forma conjunta. Es va produir un alt grau d’implicació i molta complicitat entre els assistents. El seminari porta per títol Ja saps on sóc? . La valoració va ser molt positiva per part dels 47 pares i mares partici- pants i es va considerar repetir-lo. Recull de bones pràctiques El Saló de Cròniques de l’Ajuntament de Barcelona va ser l’escenari de l’acte de lliurament del reconeixement als projectes i centres participants a la segona edició del “Recull de bones pràctiques de participació a la comunitat escolar” La sessió va iniciar-se amb una conferència del Sr. Josep Ignasi Almirall , inspector d’educació, per continuar amb la lectura de l’acta del jurat i el lliurament de diplomes i accèssits als centres i AMPA . Especialment interessant va ser la presentació dels projectes guanyadors feta pels propis centres. Un concert a càrrec de l’alumnat de l’escola municipal de música de Can Ponsic va clausura la sessió. Premis de la segona edició del Recull de Bones Practiques de Participació a: · IES Fort Pius pel projecte “La Interculturalitat al Fort Pius”. · CEIP Cervantes pel projecte “Benvinguts al Cervan- tes. Un programa per integrar famílies de nova incor- poració” · CEIP Josep Maria Jujol pel projecte “Agenda 21 esco- lar al Jujol”, Mencions especials: · CEIP Joan Miró pel projecte “Participació de l’alumnat en el projecte d’Agenda 21 escolar” · CEIPM Escola del Mar, pel projecte “Compartim un somni: impulsem la biblioteca de Diakha Madina” · Escola Sadako, pel projecte “Recull de Bones pràcti- ques” Programa d’Actuació Municipal en l’Educació El Consell Escolar Municipal de Barcelona va celebrar un ple extraordinari per debatre i proposar les aportacions i consideracions fetes pels representants de la comunitat educativa de la ciutat al Programa d’Actuació Municipal en l’àmbit de l’Educació. Aquest plenari del CEM forma part del procés participa- tiu obert per donar a conèixer i motivar la participació de la comunitat educativa i dels ciutadans i ciutadanes en el debat sobre les línies estratègiques d’Educació del Pla d’Actuació Municipal 2004-2007 i va anar acompanyat d’un important acció informativa sobre el seus continguts. Els representants dels diferents sectors (mares i pares, pro- fessorat, titulars,directors/es, alumnat, entitats educatives,...) van presentar i debatre 48 propostes i 10 consideracions generals o parcials al Pla. Aquest mateix ple , va escollir l’Associació de Mestres Rosa Sensat com representant de l’àmbit educatiu al recent creat Consell de Ciutat. 54 C O N S E L L S E S C O L A R S M U N I C I P A L S D E D I S T R I C T E C O N S E L L E S C O L A R M U N I C I P A L D E B A R C E L O N A - L’hora de les alternatives (1975-1980) - Una educació per a tothom (1980-2003) - L’escola del futur S’han organitzat visites guiades per a grups escolars , a partir del cicle mitjà d’educació primària, als quals se’ls lliura un dossier per a utilitzar posteriorment . Amb motiu de l’exposició s’han programat amb la col.laboració del Consell Escolar Municipal de Gràcia, tres actes relacionats amb l’activitat docent: · La conferència “Ciutadans per al segle XXI” a càrrec de Josep M. Terricabras, catedràtic de filosofia de la Univer- sitat de Girona. · Una taula rodona “El fòrum social sobre l’Educació a Catalunya” · La presentació dels materials de “L’arxiu obert: la his- tòria de Gràcia a través del documents” . Joan Santacana i Núria Serrat professors de la Universitat de Barcelona, autors dels treballs, els van presentar primer als alumnes de Batxillerat de l’IES La Sedeta i a continua- ció al professorat del Districte el passat dimarts, dia 4 de maig de 2004. Aquests materials contenen 6 carpetes que permeten treballar temes diferenciats. Els títols d’aquestes carpetes són els següents. “L’enigma de Gràcia”, “La ciutat sota les bombes”, “Quan no hi ha pa. (La manca de recursos en temps de guerra)”, “ Exa- mina el gravats, esbrina que passava”, “El metro. La revolució dels transports”. Horta Guinardó Les línies de treball del Consell Escolar Municipal Tres són les fites prioritàries que emmarcaran l’actuació del Consell Escolar del Districte i de la seva comunitat educativa. Parlem d’una especial dedicació a l’acollida d’immigrants que tan bon resultat ens ha deparat fins ara. No ens referim únicament a l’acollida dels nois i noies que està funcionant molt bé, sinó també a l’acollida de les famílies. Intervencions que es feien des de Serveis Socials, des del programa d’Educació (Tots els sons del so), des del programa de Cooperació (Nous veïns i veïnes), des de la Coordinadora d’AMPA (Assessorament de famílies immi- grades)... es treballaran en la “xarxa 0-18” dins la comissió de treball “acollida d’immigrants” incrementant òbviament l’eficàcia de la intervenció. En un segon ordre una atenció especial a la participació dels joves. Disposem ja d’un grup d’un parell de dotzenes de representants d’alumnes en els consells escolars de centres de secundària, nascut arrel de la “Jornada forma- ció en la participació” que celebràrem el 20 de Març i que ja tenen el seu espai en l’equipament jove “Boca Nord”. Amb la col·laboració dels dinamitzadors de PIDCES pen- sem potenciar el grup i incorporar nous elements. I la tercera fita és aconseguir i motivar la incorporació en el Consell Escolar Municipal del districte dels represen- tants dels sectors dels centres concertats. Queda un quart element que, de moment. és solament una il·lusió: l’acceptació definitiva del programa inter- cultural “Tots els sons del so” en el Congrés de Ciutats Educadores de Gènova, previst pel proper novembre. El projecte ja està “penjat” a la pàgina web del Congrés. Manca solament la confirmació del Comitè Científic. Sant Andreu “Entre tots” Aquest curs, des del Consell Escolar Municipal de Districte, hem estat reflexionant sobre com fomentar la participa- ció en els diferents nivells associatius de l’àmbit educatiu (escola, ampes, associacions d’alumnes, entitats de lleure...). Pensem que si es donen a conèixer les experiències par- ticipatives de l’entorn educatiu estarem aprenent altres models de fer, noves idees i, alhora, estimulant possibilitats de contacte, de col·laboració, d’intercanvi i, en definitiva, estarem fomentant la participació i el compromís. De la reflexió del Consell Escolar ha sorgit una proposta. Són unes jornades de participació que hem titulat “Entre tots” . Las realitzarem els dies 17 i 24 de novembre i volem que siguin un espai d’intercanvi i de debat d’experiències participades entre diversos col·lectius educatius del dis- tricte per tal de difondre-les, conèixer-les i que tots en podem aprendre. La primera sessió estarà centrada en l’exposició d’experiències i la segona en taules de treball on reflexio- narem sobre què és la participació, com podem fomen- tar-la, etc. Ens acompanyarà Xavier Fina, professor de l’UAB i director d’ICC Consultors Culturals, qui ens farà la presentació i la conducció de les jornades. Més tard, des del consell escolar, volem recollir en una publicació totes les experiències presentades i, sobre tot, aquells sugge- riment, idees i fins i tot compromisos que puguin sorgir “entre tots” per tal de fomentar la participació en el camp educatiu. Aquest projecte l’hem presentat ja als centres i entitats educatives del districte amb una bona acollida. Ara, cal donar el pas, fer la inscripció...i participar! Sarria- Sant Gervasi Taula de debat sobre prevenció del consum de substàncies en els centres de secundària. Fruit de les discussions de la comissió de prevenció de conflictes de centres de secundària del Consell Escolar Municipal del Districte, la qual portava funcionant des de l’any 2000, es va veure la necessitat d’aprofundir més en les necessitats que es van detectar com a més importants dins la nostra comunitat educativa. Es va decidir crear una dinàmica específica per tractar cada tema, dissenyant així les taules de debat. Val a dir que es va decidir engegar les taules de debat amb el tema de la prevenció del consum de substàncies. Degut aquesta decisió, es va implicar des del primer moment a l’Agència de Salut Pública de Barcelona, creant una comissió organitzadora composta per l’Agència, el ser- vei d’educació del Districte, els serveis socials del Dis- tricte, la secretaria de prevenció del Districte i el servei d’educadors del programa de “a partir del carrer”. Aquest darrer servei ha tingut des del primer moment una gran importància, posant sobre la taula dades de consum al vol- tant dels centres i plantejant la necessitat d’un gran debat implicant a tots i cadascun dels agents que intervenen en aquesta qüestió (de fet, d’ells prové la denominació de “taula de debat”).. La comissió organitzadora vàrem plantejar dos objectius: 1. Reconèixer els diferents conceptes sobre el significat de la prevenció en consum de tòxics i elaborar un discurs unificat en el nostre territori d’actuació 2. Entendre i concienciar del paper i rellevància en el procés de prevenció i tractament de consum de tòxics de tots els agents que hi intervenen: mares i pares, centres educatius, joves i serveis institucionals I una metodologia que cercava la implicació en petits grups per afavorir la participació dels agents implicats. Val a dir que es va fer un gran esforç de convocatòria, convi- dant no només als centres educatius de secundària de tot el Districte, sinó també a tots aquells agents i serveis que, implicats d’alguna forma en el territori, podien i havien d’expressar la seva opinió. L’assistència fou de 98 persones, dels quals n’eren representats 28 centres i 14 institucions/ serveis. Es va redactar un valuós informe final que reflexa en bona part les discussions i temes tractats en la taula. La valoració fou altament positiva per tots els assistents, els quals reclamaren una continuïtat de les discussions i aportacions. En el full d’avaluació donat en la jornada, majoritàriament s’inclinava vers la possibilitat de fer taules de debat a cada centre. Des de llavors, la comissió organitzadora ha estat treba- llant per dissenyar una proposta que pugui fer factible i operativa aquesta proposta. Després de vàries sessions de treball vàrem acordar fer la següent proposta als centres que hi van intervenir : - Es realitzarà una taula de debat en cada centre que es demani, tot i considerant realitzar una prova pilot amb determinats centres . - Es treballarà a partir del document de l’informe final de la taula de l’octubre, amb l’objectiu de crear un pla de prevenció de consum de substàncies del centre de forma consensuada entre Els diferents sectors educa- tius - Es demanarà al centre poder realitzar aquest diàleg de forma separada, en un primer moment, el claustre de professors, les mares i pares i els alumnes, amb el compromís d’elaborar cadascun d’ells propostes per incorporar al pla de prevenció. - Es treballarà conjuntament amb una convocatòria oberta a professionals externs al centre i vinculats directament al territori, i amb els representants dels tres sectors de la comunitat educativa del centre, per tal d’elaborar final- ment el pla de prevenció de consum de substàncies Cal afegir que hem convocat una taula de debat exclusiva- ment de professionals de serveis externs als centres edu- catius, pròxims i en contacte periòdic amb ells, per confluir les estratègies d’intervenció i acordar de forma conjunta accions, coordinacions i circuits que facilitin el treball en els centres i fóra d’ells i, alhora, preparar la intervenció en les taules de debat que es realitzaran als centres. Estem doncs davant un procés dinàmic i obert, favorable- ment valorat pels centres i que aporta, com a novetat, la implicació del màxim d’agents territorials i de la comunitat educativa en un mateix procés, creant així un clima d’acord i de front comú davant el problema en qüestió. Gràcia Un segle d’escola a Barcelona. Acció Munici- pal i popular 1900-2003 L’Exposició organitzada per l’IMEB que es va poder visitar al Museu d’Història de la ciutat , s’ha adaptat per tal de poder ser visitada a la seu del Districte de Gràcia, durant els mesos d’abril i maig. L’Exposició presenta un recorregut per la història de l’escola a Barcelona durant el s.XX . A la mostra es posa l’èmfasi en dos fets àmpliament recone- guts: l’acció municipal, capdavantera en l’impuls de l’escola pública en els períodes democràtics i de resistència durant els governs més centralistes i dictatorials; i el protagonisme de la societat civil, que busca alternatives davant d’una escola insuficient i deficient en molts aspectes. El contingut de l’exposició és: - L’escola el 1900 - Noves idees per a un nou segle (1900-1931) - Una ciutat que estima la seva escola pública (1931- 1939) - Ensenyar i aprendre sota el silenci (1937-1975) 76 C O N S E L L S E S C O L A R S M U N I C I P A L S D E D I S T R I C T E C O N S E L L E S C O L A R M U N I C I P A L D E B A R C E L O N A