INFO OFICINA VERDA Notícies de l’”Oficina Verda “ número 1, any 1. Juliol 2003 SUMARI Secretaria Agenda 21 Centre de Recursos Presentació Barcelona Sostenible Programa Oficina Verda c. Nil Fabra, 20 Nova pàgina web “Oficina Verda” Tel: 93 237 38 04 Fotocopiem per les dues cares Fax: 93 237 08 94 Acció formativa: el paper oficinaverda@mail.bcn.es Café de Comerç Just a les màquines www.bcn.es/agenda21/oficin Iniciatives Compra Verda: sectors, districtes i organismes averda autònoms ISO 14001 a Manteniment i Serveis La Municipal més sostenible Preguntes i respostes Imprimir per les dues cares: l’accessori duplex Recursos Noves fitxes de sostenibilitat Us recomanem Pàgina web de la Fundación Ecologia y Desarrollo Indicadors de sostenibilitat Evolució del consum de paper reciclat Presentació Teniu a la vista el primer butlletí informatiu “Oficina Verda”. Aquest és un programa transversal que promou l’ambientalització de l’Ajuntament de Barcelona, és a dir un funcionament intern que sigui coherent amb el nostre compromís per la sostenibilitat. Cada dia som més conscients de la necessitat de protegir el medi ambient i de promoure un desenvolupament més sostenible. I aquesta és una tasca col.lectiva, en la que cadascú tenim una responsabilitat individual i professional. Els treballadors i treballadores municipals també podem contribuir-hi, des del nostre lloc de treball i la nostra tasca professional. Tenir cura dels recursos naturals –aigua, energia, fusta i altres matèries primeres- amb un ús racional i estalviador dels mateixos. Decidir què comprem, quin ús fem dels productes i quin destí donar als residus són tasques que, en major o menor mida, tots hi podem aportar la nostra col·laboració. Aquest butlletí, que apareixerà mensualment, posa al vostre abast informacions, consells i orientacions útils per millorar les nostres pràctiques ambientals a l’oficina o al lloc de treball. Des de la gestió dels residus o l’ús del paper fins a la introducció de clàusules ambientals en els contractes públics. És una eina, doncs, d’informació i assessorament, però també de comunicació i intercanvi entre les diverses dependències municipals que estan duent a terme experiències innovadores. La transició a un model més sostenible és un procès d’aprenentage col·lectiu. Així, doncs, comuniqueu-nos les vostres iniciatives, reflexions o preguntes a oficinaverda@mail.bcn.es per poder-les difondre i compartir. Programa Oficina Verda Nova pàgina web “Oficina Verda” El programa Oficina Verda s’inscriu en l’Agenda 21 de Barcelona i és una expressió més del compromís municipal amb el medi ambient. Per aprofundir i compartir les informacions, actuacions i consells hem elaborat una pàgina web on trobareu informació més detallada sobre les activitats que estem duent a terme, en àmbits concrets com el paper, material d’oficina, residus, energia i molts altres. Properament farem una presentació pública, però ja us convidem a consultar-la: www.bcn.es/agenda21/oficinaverda. Fotocopiem per les dues cares La majoria de les fotocopiadores permet fer còpies per les dues cares. Amb aquest canvi de hàbit podem estalviar fins a un 50% de paper i recursos econòmics associats, i al mateix temps minimitzar els residus. S’ha editat una enganxina per a fotocopiadores que convida a fotocopiar per les dues cares. Podeu sol.licitar les enganxines a través de oficinaverda@mail.bcn.es Acció formativa: el paper Al mes de maig es va dur a terme una acció formativa sobre l’ús de paper reciclat en centres de reproducció i per a publicacions. La sessió, bàsicament pràctica, intentava donar resposta a alguns dubtes que tots tenim sobre la utilització del paper reciclat i l’ús estalviador de paper en general. Els 40 participants de Districtes, Sectors i Instituts Municipals van tenir una primera possibilitat d’intercanviar experiències, visitar la Impremta Municipal i conèixer diferentes iniciatives entorn a un consum més sostenible del paper. En aquest i els pròxims butlletíns tindrem ocasió d’aprofundir alguns dels aspectes relacionats amb el tema de l’acció formativa. Café de Comerç Just a les màquines Al novembre de 2002 el Consell Plenari de l’Ajuntament va aprovar per unanimitat una Declaració Institucional en la qual s’acorda promoure l’ús de productes de Comerç Just als serveis i dependències municipals. Entre les diverses accions acordades destaca l’ús de cafè de Comerç Just en les màquines expenedores de begudes. Actualment ja hi ha 15 dependències municipals on s’ha introduit café de comerç just en les màquines de café. Per difondre el projecte s’ha editat un tríptic informatiu on trobareu més informació sobre el Comerç Just i les ONGs que col·laboren amb l’Ajuntament per tal de promoure el projecte. Podeu sol.licitar els tríptics a través de oficinaverda@mail.bcn.es Iniciatives Compra Verda: sectors, districtes i organismes autònoms El Sector de Manteniment i Serveis obté el certificat ISO 14001 per la gestió ambiental de l’espai públic El sector de Manteniment i Serveis ha rebut el certificat ISO 14001, el reconeixement que acredita que el Sistema de Gestió Mediambiental compleix amb els requisits d’aquesta norma internacional. La gestió mediambiental municipal ha estat distingida concretament per nou activitats, relacionades amb el manteniment de l’espai públic (com mobiliari urbá, fonts o enllumenat), la neteja urbana, viària, i recollida de residus, l’aprofitament d’aigües freàtiques, la vigilància ambiental, i també per a les activitats administratives pròpies del sector i el manteniment de l’edifici seu del mateix. Parcs i Jardins i Clabsa també tenen la certificació ISO 14001. A més a més, des del sector es promou que les empreses contractistes de serveis siguin també dipositàries de la norma. La Municipal més sostenible La revista La Municipal ha canviat de paper: des de l’últim número s’imprimeix amb paper reciclat. Els lectors quasi no poden notar aquest canvi d’imatge, ja que el paper utilitzat – Cyclus print – té un alt grau de blancor. Amb aquesta iniciativa La Municipal se suma a les iniciatives d’ambientalització interna. És un exemple més a seguir per a totes les dependències municipals que encarreguen la impressió de tríptics, revistes o qualsevol altre material informatiu en suport paper. Preguntes i respostes Les nostres impressores permeten la impressió a doble cara ? A l’Ajuntament hi ha més de 500 unitats de impressores làser model Canon 1760 . Per aquestes existeix un accessori “duplex” que permet fer impressions a doble cara. El preu de la unitat duplex és de 250 Euros, i s’amortitza econòmicament a partir de 100.000 fulls de paper impresos, corresponent a 200 paquets de paper. La unitat duplex es pot demanar a través de l’IMI. Recursos Noves Fitxes de Sostenibilitat L’Ajuntament de Barcelona acaba d’editar noves Fitxes de sostenibilitat per donar a conèixer bones pràctiques. Us recomanem especialment el: Número 20. El Tinter: una indústria gràfica amb responsabilitat mediambiental Les fitxes són a la vostra disposició al Centre de Recursos Barcelona Sostenible, i ben aviat les trobareu també en format pdf a la web de l’Agenda 21. Us recomanem La Fundación Ecología y Desarrollo, amb seu social a Saragossa, està formada por un grup de professionals que volen contribuir a construir un desenvolupament sostenible mitjançant la generació d’alternatives ecològicament sostenibles, socialment justes i econòmicament viables. El seu lloc web és molt complert, amb notícies d’actualitat, informació detallada dels seus projectes i documentació. Us aconsellem especialment que hi accediu si voleu obtenir informació pràctica sobre estalvi d’aigua o de paper. http://www.ecodes.org/ (pàgina principal) http://www.ecodes.org/agua/ (accés directe al projecte Zaragoza, Ciudad Ahorradora de Agua) http://www.ecodes.org/lifepapel/ (accés directe al projecte Zaragoza Ahorra y Recicla Papel) Indicadors de sostenibilitat Evolució del consum de paper reciclat Des de l’aprovació del Decret del paper reciclat a l’abril del 2002, el Servei Central de Compres elabora l’indicador del consum de paper reciclat per a totes les dependències municipals. El consum de paper reciclat en l’any anterior a l’aprovació del Decret es situava entorn d’un 7 % del consum total de paper (DIN A 4), en els primers mesos desprès de l’aprovació del Decret va incrementar fins a un 57 %, i el consum acumulatiu des de l’aprovació es situa en un 48%. % utilització paper reciclat a l'Ajuntament de Barcelona 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% maig maig juny juliol agost- octu- novi- des- febr- març abri- maig juny juliol 01- 02 02 02 set 02 02 02 gener 03 03 03 03 03 03 abril 03 02