39 Juliol 2012 Butlletí PDF Tornar Notícies AERCE premia a l’Ajuntament de Barcelona pel foment de la innovació i la sostenibilitat a través de la contractació pública L'Ajuntament ha rebut un dels premis que concedeix l'Asociación Española de Profesionales de Compras, Contratación y Aprovisionamientos (AERCE) pel projecte SMART SPP – Innovació a través de la contractació pública per al desenvolupament de solucions sostenibles. El projecte aprovat, liderat des del Programa Ajuntament+Sostenible amb la col·laboració, entre d'altres, de l'Agencia de l'Energia i de l'Agencia de Salut Pública de Barcelona, és una aplicació del projecte d'àmbit europeu SMART SPP sobre compra innovadora, amb el qual l'Ajuntament ha buscat solucions sostenibles per a la contractació de pilones de recàrrega per als vehicles elèctrics i per a la instal·lació de màquines de vending en els edificis municipals (pendent de finalització). Es tracta d'un projecte coordinat per l'ICLEI i finançat pel programa Intelligent Energy de la Comisió Europea, que planteja solucions innovadores amb baixes emissions de carboni al mercat europeu, mitjançant el foment del diàleg previ a la contractació amb els fabricants i distribuïdors. Els principals resultats d'aquest projecte d'aplicació real són una guia per a les administracions públiques per impulsar la innovació energèticament eficient, a través de la contractació i una eina de càlcul de costos de cicle de vida i d'avaluació de les emissions de CO2. En l'àmbit d'aquest projecte, l'aplicació dels conceptes proposats en la metodologia SMART SPP, com la valoració dels costos tenint en compte la totalitat del sistema i el diàleg amb el mercat -per exemple a través de l'organització de seminaris amb fabricants i distribuïdors, previs a la fase de contractació-, són factors clau per obtenir la millor solució possible des del punt de vista de la sostenibilitat. AERCE ha concedit a l'Ajuntament de Barcelona, a través del Programa Ajuntament+Sostenible de l'Àrea d'Hàbitat Urbà, el primer premi Diamante de la compra en la categoria de Sostenibilitat i un accèssit en la categoria de Sector Públic. Podeu trobar més informació a http://www.aerce.org/premios/ i a http://www.smart-spp.eu/. TMB, la flota d’autobusos més neta d’Europa El passat 12 de juliol es van presentar els nous autobusos híbrids (propulsats per motors elèctrics) i de gas natural comprimit (que no desprenen partícules ni gairebé òxids de nitrogen) que, juntament amb les reformes aplicades als autobusos existents, converteixen la flota de Transports Metropolitans de Barcelona en la més avançada d'Europa des del punt de vista ambiental. Els 1.064 vehicles es poden considerar nets, d'acord amb la normativa europea. Amb la incorporació de 35 autobusos de gas natural comprimit i 25 híbrids, que substitueixen 60 cotxes dièsel amortitzats, TMB compleix aquest any els requisits de baixes emissions que marquen la normativa europea i els plans de millora de la qualitat de l'aire de la regió metropolitana de Barcelona per al transport públic de superfície. A més, la flota d'autobusos de TMB, integrada per 1.064 vehicles, s'ha situat així a l'avantguarda d'Europa pel que fa a respecte pel medi ambient, ja que tots compleixen els estàndards Euro 4, Euro 5 o superiors. La renovació de flota d'aquest 2012 s'està fent exclusivament amb vehicles classificats com a EEV (vehicles ambientalment millorats, en la sigla anglesa), propulsats per gas natural comprimit, o bé híbrids propulsats elèctricament i amb un motor tèrmic auxiliar com a generador. L’organització d’actes municipals més sostenibles: els càterings L'organització d'esdeveniments (conferències, seminaris, recepcions, entre d'altres) per part dels serveis i dependències municipals implica en alguns casos la contractació d'un servei de càtering. Us donem alguns consells per organitzar esdeveniments més sostenibles. Els catèrings poden incorporar criteris de sostenibilitat per disminuir l'impacte ambiental associat a aquest servei, a l'hora que es poden introduir aspectes socials. Aquests esdeveniments també poden servir perquè els assistents visualitzin el compromís per millorar la sostenibilitat de l'organització i fer extensibles les bones pràctiques a tots els participants. L'objectiu principal de les actuacions en aquest sentit és portar a terme un consum responsable de recursos i minimitzar la quantitat de residus generats, fent-ne una correcta gestió dels mateixos i fomentant la reutilització i el reciclatge. Així mateix, es pretèn també fomentar el consum de productes amb característiques ambientals i socials (de cultiu ecològic, de temporada, locals, de comerç just, etc.). A continuació us presentem alguns suggeriments per organitzar càterings més sostenibles: - Contractar empreses amb alguna certificació ambiental i que treballin per la reinserció de col· lectius amb risc d'exclusió social. - Evitar excedents en el menjar i el beure ajustant-se al màxim al nombre d'assistents. Gestionar el que sobri a través d'associacions i/o bancs d'aliments. - Utilitzar preferentment vaixella reutilitzable i en darrer terme compostable, assegurant en aquest cas la correcta recollida selectiva conjuntament amb la fracció orgànica. - Utilitzar tovalles i tovallons preferentment reutilitzables i, si no és possible, de paper reciclat. - Evitar la utilització d'embolcalls innecessaris i si s'utilitzen, que siguin preferentment reutilitzables o si més no, reciclables. - Servir els sucs i altres begudes en ampolles de vidre retornable, i si no és possible, en envàs reciclable garantint-ne la recollida selectiva. - Oferir productes de comperç just, ecològics o d'empreses properes (disminuint el cost de transport i la contaminació associada). Servir productes locals i de temporada. - Oferir la possibilitat de menú per a vegetarians. - Oferir informació als usuaris sobre les accions realitzades (per exemple, a través de cartells informatius o editant un menú que especifiqui els productes emprats). - Disposar de contenidors per a la recollida selectiva senyalitzant-los correctament en funció de les diferents fraccions de residus. Algunes empreses amb aquests criteris són: Futur: www.fundaciofutur.org (certificació ambiental EMAS, productes ecològics i de comerç just) Salta: www.fundacioared.org (reinserció de dones amb risc d'exclusió social) Mescladís: www.mescladis.org (projecte social sense ànim de lucre) Granja Escola Sinai: www.escolasinai.com (reinserció de joves, cal sol·licitar-ho específicament) Red Chili Pepper Lunch Club: http://rcplunchclub.com/ (productes ecològics, aliments locals/km0) El paper de la Compra i Contractació Pública Sostenible a Rio+20 El pasat dilluns 18 de juny va tenir lloc a Rio, en el marc de la Convenció Mundial pel Desenvolupament Sostenible Rio+20, una sessió paral·lela específica per a la presentació de la Iniciativa Internacional de Compres Públiques Sostenibles (SPPI, Sustainable Public Procurement Iniciative) liderada pel PNUMA (Programa de les Nacions Unides pel Medi Ambient). L'esdeveniment mostra la importància creixent que ha anat guanyant progressivament la Compra i Contractació Pública Sostenible (CCPS), a nivell internacional, com a instrument polític fonamental per promoure el desenvolupament sostenible i per avançar cap a una economia verda que propiciï l'aparició de productes i serveis que maximitzin els benefics socials i ambientals. La CCPS té la potencialitat de transformar els mercats, augmentar la competitivitat de les indústries verdes, estalviar diners, conservar els recursos naturals i fomentar la creació d'ocupació. Els objectius de la Iniciativa són facilitar la coordinació de programes i plans d'acció de Compra i Contració Pública Sostenible, fomentant sinèrgies i la cooperació entre actors clau, així com desenvolupar eines d'enfortiment de les capacitats i xarxes d'informació per difondre i intercanviar experiències i bones pràctiques Sud-Sud i Nord-Sud. Esquema metodològic de treball de la SPPI. A dia d'avui, la Iniciativa ha rebut el suport de governs nacionals com Brasil, Suïssa, Equador, La Francofonia, Xile, Dinamarca, Països Baixos, Maurici, Costa Rica, Xina, Nova Zelanda, Líban, i d'organitzacions com OAS, SEMCo, ITC-ILO, UNOPS, FSC, Ecoinstitut Barcelona, IISD, la Unió Econòmica i Monetària de l'Àfrica Occidental i la Xarxa Internacional de Compres Verdes. Algunes activitats que es desenvoluparan seran la creació d'un portal web per facilitar la col·laboració entre els membres; l'organització de fòrums i grups de treball; o l'elaboració d'informes de resultats i d'investigació. Recursos Compra Responsable: el nou portal de l'Àrea Metropolitana de Barcelona L'Àrea Metropolitana de Barcelona ha creat un portal d'assessorament en la contractació i compra verda. L'Àrea Metropolitana de Barcelona ha creat un portal d'assessorament en la contractació i compra verda per tal de facilitar la integració de criteris ambientals en la compra de productes i contractació de serveis als municipis i a les empreses que formen part del consistori. La iniciativa és una guia dinàmica on-line que ofereix informació sobre quins són els criteris de contractació ambientals bàsics i complementaris dels productes i/o serveis a contractar i sobre bones pràctiques ambientals a dur a terme durant el seu ús i manteniment. El portal inclou un buscador de productes i serveis ambientalitzats, un diccionari de la compra ambientalment responsable, un apartat sobre ecoetiquetes i distintius ecològics, un recull de recursos i eines de treball (normativa, publicacions i altres), i un espai per les notícies relacionades amb la compra verda. El seu funcionament és fàcil i intuïtiu i els continguts s'aniran actualitzant en funció de les necessitats que vagin sorgint en els procediments de contractació. Més informació: http://www.compraresponsable.cat/ LANDMARK, un projecte per al foment de la compra pública responsable El projecte LANDMARK (literalment en anglès, 'fita') té l'objectiu de convertir les autoritats locals europees en agents clau en el foment de condicions de treball justes pel que fa a certs productes adquirits pel sector públic europeu. Si es canvien els patrons de consum de les administracions públiques milloraran dràsticament les condicions laborals i de vida dels treballadors de l'Àsia i de zones de l'Àfrica subsahariana, sobretot en els sectors del tèxtil, l'alimentació, la construcció i l'electrònica. LANDMARK és un projecte internacional cofinançat per la Unió Europea (Programa d'Agents No Estatals i Autoritats Locals, gestionat per EuropeAid) que s'està desenvolupant en base a la col·laboració entre diverses organitzacions europees, incloent ciutats, governs locals i nacionals, i organitzacions amb experiència internacional. LANDMARK treballa per redirigir les pràctiques de compres i contractació de les administracions públiques europees, especialment dels governs locals. Canalitzant el poder de compra cap a productes i serveis produïts amb unes condicions laborals justes i dignes s'aconsegueix un impacte considerable en la millora de les cadenes de subministrament global, sobretot pel que fa al desenvolupament de sistemes de verificació de responsabilitat social. Seguiu el projecte LANDMARK a http://www.landmark-project.eu/ca/inici/ durant un període de tres anys (abril de 2011 – març de 2014) i contribuïu a què la contractació pública socialment responsable es faci realitat. Informeu-vos més sobre el procés de verificació de la responsabilitat social i conegueu a grans trets els socis i els associats del projecte LANDMARK. Us recomanem S’inicia el procés de participació per a la renovació del compromís de Barcelona amb la Sostenibilitat Durant els mesos de setembre i octubre d'aquest any tindrà lloc a Barcelona un procés de participació per renovar el Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat. L'actual document marc de l'Agenda 21 ha complert els 10 anys de desenvolupament previstos des del seu naixement, el 2 de juliol de 2002, quan 120 organitzacions de la ciutat, inclòs l'Ajuntament, s'hi van adherir en un acte realitzat al Saló de Cent. En el procés de renovació previst els protagonistes seran les 800 entitats, empreses, institucions i escoles que actualment són signants del Compromís. Són les que li han donat vida durant aquests anys amb aportacions de caràcter molt divers, analitzant, definint objectius i fites, planificant i sobretot actuant per a la millora de la ciutat, cada una en el seu àmbit i en col·laboració amb altres organitzacions. Per treballar conjuntament en la definició del nou Compromís no es parteix de zero. Es compta amb els continguts de l'actual Compromís, les diagnosis realitzades pels signants en les dues Convencions, els plans i programes estratègics existents i la prospectiva realitzada per un grup de treball específic del Consell Municipal de Medi Ambient i Sostenibilitat. A partir d'aquests materials, es presentarà un primer esborrany com a base per a la deliberació entre tots els signants. A partir de setembre estan previstes una sèrie d'activitats i esdeveniments dels quals us avancem el següents: - Fòrum virtual obert del 3 de setembre al 5 d'octubre. - Sessions presencials de debat i aportacions que es realitzaran durant la segona quinzena de setembre. - Convenció de signants 2012, el dia 18 d'octubre, de 9 a 14.30 h, plantejada amb la fita de consensuar les aportacions prèvies. La Secretaria de l'Agenda 21 facilitarà assessorament i suport a les entitats i empreses que vulguin participar en aquest procés. Més informació a www.bcn.cat/agenda21 EcoProcura 2012 (19-21 setembre, Malmö, Suècia) A finals de setembre del 2012 es celebrarà a Malmö la 9ª edició de la sèrie de conferències EcoProcura organitzades des del 1998 per l'ICLEI- Governs Locals per a la Sostenibilitat. La trobada oferirà als participants les últimes novetats, estratègies i solucions pràctiques per aplicar la contractació pública sostenible i, concretament, es presentaran i discutiran els següents temes: - La importància de la compra pública sostenible en el debat sobre l'economia verda. - La proposta de nova Directiva de la UE sobre contractació pública. - El potencial de la contractació pública respecte la innovació. - Les oportunitats per fer front a qüestions socials i ètiques en la contractació. - La consecució de la sostenibilitat en el sector de la construcció pública. EcoProcura 2012 també oferirà bones pràctiques d'intercanvi, diàleg entre les empreses i el sector públic i sessions de formació sobre diversos temes, com l'anàlisi de costos de cicle de vida dels productes. L'Ajuntament de Barcelona hi participarà amb la presentació, des del Programa Ajuntament+Sostenible, de les experiències d'introducció de criteris socials en la compra de roba de treball i en l'adquisició de productes de fusta. Més informació: http://www.ecoprocura.eu/malmo2012/ Indicadors Tòners: Informe del 2011 Millora anual de la recollida i del seu reaprofitament (6.772 unitats i 63%, respectivament). L'Ajuntament de Barcelona ja disposa de les dades de la recollida de tòners de les seves dependències durant el 2011 duta a terme per Femarec i la Fundació Dr. Trueta que supera, per primera vegada, el centenar de punts amb recollida efectuada (105). Després de la caiguda de l'any anterior, el número total d'unitats recollides torna a incrementar-se fins a situar-se a 6.772 unitats que, una vegada usades, esdevenen residus. El reciclatge i reaprofitament dels mateixos representa un 63% i un 84% en pes, xifres lleugerament superiors als nivells assolits durant els anys anteriors. Pel que respecte a les dades de freqüència de la recollida la major part dels punts registren 1 o 2 recollides anuals, efectuades quan els treballadors ho sol·liciten. De cara a properes actuacions caldrà identificar els punts dels edificis que segueixen sense recollir cap tòner per tal d'eliminar-los definitivament i millorar l'efectivitat dels dos operadors. Si vols deixar de rebre aquest butlletí, respon a aquest correu electrònic, indicant a l'assumpte la paraula "baixa".