NÚMERO 33 JUNY 2009 EL BUTLLETÍ INFORMATIU DELS MERCATS MUNICIPALS DE BARCELONA DIVERSOS MERCATS DE BARCELONA INICIEN ELS PROJECTES DE REMODELACIÓ L es actuacions previstes per a 2009 en el conjunt de Mercats de Barcelo- na suposen una xifra rècord en quant al nombre més alt d’intervencions, el nombre de mercats que se’n beneficiaran i la suma total invertida en un sol any: 31 milions d’euros. Els projectes més importants, com els mercats provisio- nals de Sant Antoni, del Ninot, Sants, el Bon Pastor i la Vall d’Hebron, ja estan iniciats. El Fons Estatal d’Inversió Pública en l’àmbit local, inscrit en el Pla Espa- nyol per a l’Estímul de l’Economia i l’Ocupació, destina 13.537.000€ als Mercats de Barcelona. La Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona va aprovar la llista de projectes d’inversió que es finançaran, que inclou un total de 25 projectes en 18 mercats de la xarxa municipal de Barcelona durant el 2009. Imatge virtual del futur mercat provisional del Ninot 2 NÚMERO 33 JUNY 2009 EL BUTLLETÍ INFORMATIU DELS MERCATS MUNICIPALS DE BARCELONA El Mercat de Santa Caterina va acollir la presentació del programa de TV3 “La salut al cistell” Càtedra de Fisiologia de la Universitat Autònoma “La salut al cistell” s’emet de Barcelona. La roda de premsa de presenta- ció, celebrada el dimecres 22 d’abril de 2009, va cada diumenge de 20.15 a tenir lloc a l’emblemàtic mercat de Santa Cateri- 21h, fins el 26 de juliol de na, ja que ”els mercats municipals són uns dels 2009 protagonistes d’aquest nou programa de TV3” com va declarar Mònica Terribas, directora de TVC, durant la presentació als mitjans de comu- Web del programa: nicació. www.tv3.cat/lasalutalcistell L a salut al cistell és un programa sobre Durant la presentació, el Tinent d’Alcalde alimentació saludable que TV3 va estrenar el d’Hisenda i Promoció Econòmica de l’Ajuntament diumenge 3 de maig de 2009 i va presentar-se de Barcelona, també president de Mercats Mu- Presentat per Marcel Gorgori i Màbel al Mercat de Santa Caterina. En cada un dels nicipals de Barcelona i president de Mercabarna, Martí, el programa té com a fil conductor 13 programes d’aquesta temporada, és visita un Jordi W. Carnes, va valorar molt positivament la un convidat en cada capítol. La Màbel mercat de Barcelona on els protagonistes fan iniciativa, destacant “Mercabarna i l’Institut Muni- Martí i el convidat van a comprar diver- la compra dels productes frescos per preparar cipal de Mercats de Barcelona com a operadors sos productes a diferents mercats de la menús saludables. vitals per a la ciutat i Catalunya”, tot recordant que xarxa municipal de Barcelona. Amb el “els mercats són prescriptors, gràcies a la compli- Marcel Gorgori comenten les seves ca- És la primera experiència a Catalunya de produir citat i confiança que s’estableix en el comerç de racterístiques, els combinen per elaborar i realitzar un programa de televisió amb el sector proximitat”. menús equilibrats i amb l’ajuda d’experts Agroalimentari, en col·laboració amb el Depar- s’ofereixen consells de nutrició. A més, tament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural “La salut al cistell” visita el següents mercats de a cada programa hi ha un reportatge de la Generalitat de Catalunya, l’Agència Ca- Barcelona: Sarrià, Santa Caterina, Barceloneta, monogràfic sobre un producte bàsic de la talana de Seguretat Alimentària i l’Ajuntament Mercè, La Concepció, Hostafrancs, Estrella, nostra alimentació com ara l’oli, el pa, les de Barcelona,a través de Mercats Municipals i Carmel, Horta, La Boqueria, Clot, El Ninot i Les verdures, el peix o la carn. Mercabarna, amb l’assessorament alhora de la Corts. EL BUTLLETÍ INFORMATIU DELS MERCATS MUNICIPALS DE BARCELONA NÚMERO 33 JUNY 2009 3 Xifra rècord d’inversió als Mercats de Barcelona durant el 2009 Els 13,53 milions d’euros aportats pels Fons Estatals d’Inversió Pública i els 18,25 d’inversió PAM sumen els 31,78 milions d’inversió a mercats per a 2009. La inversió adjudicada en el “Pla E” a Mercats El “Pla E” permetrà avançar importants de Barcelona suposa el 4,8% del pressu- obres a la xarxa de mercats municipals, post total destinat a la ciutat com la construcció dels mercats provisio- (282.315.736€ per 303 nals de Sants, el Ninot i el del Bon Pastor, obres). S’actuarà en 25 que es troben en procés de remodelació projectes de 18 mercats. integral, a més d’emprendre el procés de La inversió pública va remodelació pel futur projecte del mer- iniciar les obres a partir del cat de la Vall d’Hebron, entre d’altres mes d’abril de 2009, i té projectes. També es duran a terme peti- previst finalitzar-les abans tes obres de reacondicionament i renova- del 31 de desembre del mateix any. ció, inicialment no previstes. Jordi Hereu visita les obres dels El mercat de la mercats provisionals de Sant Antoni Llibertat ultima la D urant el matí de dijous 14 de maig de 2009, seva modernització l’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, va fer una visita d’obres per conèixer l’evolució de la construcció dels mercats provisionals, situats a la Ronda de Sant D esprés de l’estiu, s’inaugurarà el renovat mercat de Antoni. Precisament, per la seva situació i projecció, la Llibertat. La modernització haurà permès adaptar-se l’alcalde va declarar que “els mercats provisionals a les necessitats del segle XXI, ampliant la seva super- de Sant Antoni són molt importants pel teixit social i fície comercial, la qualitat i el confort, seguint essent comercial de tota la zona, ja que a més actuaran com un element de dinamització pel barri. a nexe d’unió entre Ciutat Vella i l’Eixample”. Un cop finalitzada la reforma, l’històric edifici d’estil El gerent de l’Institut Municipal de Mercats de Barce- modernista, disposarà d’un renovat moll de descà- lona, Jordi Torrades, i l’arquitecte Joan Pere Ravetllat, rrega, recollida selectiva de residus, un aparcament van explicar les línies generals del projecte i els plànols soterrat per a l’estacionament de vehicles comercials de planta dels dos mercats provisionals, tal com seran que operen al mercat, una zona destinada a magat- un cop acabada la seva construcció. També Vicenç zems dotada de cambres frigorífiques i una renovació i Gasca, President de Sant Antoni Comerç (SAC), Águe- actualització del mix comercial. da Valenzuela, del Mercat del Fresc, i Xavier Viadé, del Mercat dels Encants, van acompanyar la comitiva. La reforma del mercat més gran de Barcelona E ls dos mercats provisionals a la Ronda Sant Antoni entre Casanova i Urgell, serviran per acollir els comerciants del mercat de fresc i els dels Encants durant el període d’obres necessari per remodelar l’històric Mercat de Sant Antoni. El Mercat Dominical del Llibre mantindrà, de moment, la seva ubicació actual. Aquest tram de la Ronda de Sant Antoni es convertirà doncs en una zona de vianants, restringida al pas de vehicles, fins a la finalització de la reforma. 4 NÚMERO 33 JUNY 2009 EL BUTLLETÍ INFORMATIU DELS MERCATS MUNICIPALS DE BARCELONA Els mercats celebren la primavera 9a Mostra de Mer- cats de Nou Barris E l diumenge 24 de maig va tenir lloc la cele- bració de la popular Mostra de Mercats de Nou Barris, que aplega els mercats de la Guineueta, la Mercè i el de la Trinitat. Amb un gran èxit de par- ticipació ciutadana, arribava enguany a la seva 9a edició amb la col·laboració de Mercats de Barcelo- na. Des de les 11h, a la Plaça Major del Districte i coincidint amb la Festa Major de Nou Barris, es van celebrar múltiples activitats i una degustació de plats cuinats amb productes dels mercats com a acte central, amb delicies de musclos, bunyols de bacallà, formatges o llonganisses de pagès. 4t Mercat Modernista a La Concepció C oincidint amb la Festa Major de la Dreta de 4t Mercat Artesà l’Eixample, el mercat de La Concepció va organit- zar del 15 al 23 de maig de 2009 la 4a edició del Medieval a Santa Mercat Modernista. Caterina Hi va haver una exposició de cartells modernistes publicitaris (penjats dels passadissos del mercat), E relacionats amb el mon del comerç i l’alimentació. l divendres 22 i dissabte 23 de maig de L’Associació de Comerciants organitzava enguany Èxit de participació 2009 va tenir lloc la 4a edició del Mercat Artesà una gimcana adreçada a tots els clients (pregun- Medieval, als voltants del Mercat de Santa Caterina tes relacionades amb la mostra), i el corresponent al saló Barcelona i en el seu interior, organitzat per l’Associació de sorteig de 36 cistells de compra amb aliments del Comerciants del mercat, l’Institut Municipal de mercat. Degusta 2009 Mercats de Barcelona i el Districte de Ciutat Vella. En aquesta 4a edició, així com ja en les edicions E l 3er Saló Degusta, la Fira d’Alimentació per Es va decorar tant l’interior com l’exterior del mer- anteriors, del Mercat Modernista hi va haver molt al Consumidor, va ser un gran èxit de públic i pro- cat de Santa Caterina, així com totes les parades bona acollida i resposta dels clients i visitants, fessionals relacionats amb l’alimentació, la cuina i la que s’hi varen instal·lar, unes 90 que mostraven ja que el mercat estava ambientat i decorat amb gastronomia. Organitzada per Alimentaria Exhibi- artesania, herbes medicinals, alguns aliments, en- elements que recordaven els de finals del segle XIX tions, va tenir lloc del 6 al 9 de març de 2009 al tre d’altres. A més, hi havia 8 tallers demostratius i i principis del XX, i molts venedors es van vestir recinte Montjuïc de la Fira de Barcelona. L’Institut participatius al carrer de Colomines, on es mostra- d’època per a l’ocasió. Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB) va ven les tècniques de treball medieval. Les especia- tornar a ser-hi present amb un gran estand com- litats escollides per aquesta edició eren: Ceramista, partit amb el Mercat de La Boqueria, que va ser Cisteller, Cuir, Escrivà, Gravats, Microfusió de plata, un dels més visitats i comentats del saló. Amb Vidrier i Vitraller. També es van organitzar actes més de 20.000 metres quadrats d’exposició, el lúdics i animacions, com “El ball de San Vito” (cer- Saló Degusta va confirmar la seva bona acollida cavila musical, malabars i escenificacions teatrals), entre els professionals del sector i el públic assis- “Drakonia” (campament medieval amb exposició tent, esdevenint una plataforma de tendències en d’armes, taller demostratiu de com s’elabora la gastronomia així com una ocasió única per mostrar cota de malla i escenificació de lluites medievals) i al gran públic i potencials clients les noves ofertes “La Torna” (cercavila de música tradicional). en alimentació. La celebració del Mercat Artesà Medieval s’ha anat Durant la inauguració de la fira, el President de consolidant al llarg de les seves 4 edicions, com ho Mercats de Barcelona, Jordi W. Carnes, va visitar demostra la bona afluència de visitants, tant per la les instal·lacions, especialment les de l’IMMB i diversitat d’activitats programades durant els dos l’Espai Boqueria, junt al President de l’Associació dies de celebracions, com per la seva ubicació als de Comerciants del mercat, Manel Ripoll, entre voltants del Mercat de Santa Caterina. d’altres personalitats. EL BUTLLETÍ INFORMATIU DELS MERCATS MUNICIPALS DE BARCELONA NÚMERO 33 JUNY 2009 5 Els mercats celebren la primavera Vehicles “retro” al Mercat de Provençals C oincidint amb la 8ª Setmana del Comerç al Districte de Sant Martí es va poder veure per tercer any consecutiu la trobada i cercavila de vehicles antics en les immediacions del Mercat de Pro- vençals, organitzada per l’Associació de Comer- ciants. Diada de Sant Jordi El dissabte 6 de juny de 2008, a partir de les 10h es van concentrar vora el mercat una bona L a xarxa de mercats municipals es van sumar col·lecció de cotxes i motos “retros”, a més a les celebracions que tenien lloc arreu de la ciutat. d’activitats familiars i animacions infantils. La D’aquesta manera, els mercats han col·laborat un Cercavila de vehicles es va iniciar a les 12h amb any més en la perpetuació de tradicions tan nostres un recorregut que enguany sortia del mercat cap al com Sant Jordi, contribuint alhora a cohesionar la Carrer Menorca en direcció a Selva de Mar, Ram- ciutat des del punt de vista social i cultural. bla Guipúscoa, Rambla Prim, Rambla Guipúscoa, A més d’obsequiar amb roses i llibres als clients, carrer Treball i des d’aquí va tornar cap al mercat, Mercats de Barcelona va col·laborar amb dues al voltant de les 14h. campanyes solidàries: També es van programar activitats per als més pe- Roses contra l’oblit tits, que durant el matí van poder gaudir i passar- En els mercats de Galvany, La Llibertat i Sant Ger- ho bé amb la ludoteca entre d’altres activitats vasi es van instal·lar estands dels Amics de la Gent infantils com un trenet. Gran, una organització de voluntariat que treballa per millorar la qualitat de vida de les persones grans A més, l’Associació de Comerciants del Mercat de i que enguany va dur a terme la campanya Roses Provençals va obsequiar als participants en la tro- contra l’oblit, en la que Mercats de Barcelona va bada amb un esmorzar i una bossa amb productes col·laborar. del mercat. Es tractava de donar roses i suport a la gent gran en un dia amb tanta significació i a on personalitats com Judith Mascó i Albert Om van ajudar en la seva difusió. La festa del Venedor al Mercat Fira de Bellcaire U n any més es va tornar a celebrar el Dia del Venedor al mercat Fira de Bellcaire, que arribava a la seva 81a edició en l’actual ubicació a la plaça de les Glòries. Una gran paella popular per dinar va centrar les activitats programades durant el matí del diumenge 10 de maig. En aquesta edició l’Associació de Comerciants del El mercat del Ninot es solidaritza amb mercat va organitzar animacions infantils amb el UNICEF grup Tot Circ que va estar divertint als nens i nenes Enguany el mercat del Ninot va col·laborar amb que participaven en els diferents tallers i activitats. UNICEF, donant llibres per tal que aquests es ven- La música en viu amb l’orquestra Imperator va guessin pel preu simbòlic d’1 euro per tal d’ajudar animar als visitants, ballant o gaudint de la festa. a nens i nenes en greu estat de desnutrició. La Un dels moments més sorprenent, i sorollós, la campanya es va iniciar per Sant Jordi i finalitzarà per va protagonitzar la germandat dels Trabucaires de Sant Joan, en el mes de juny. Sant Andreu. 6 NÚMERO 33 JUNY 2009 EL BUTLLETÍ INFORMATIU DELS MERCATS MUNICIPALS DE BARCELONA 5a Jornada de mercats “Posicionament dels mercats i reptes de futur” E n els darrers anys, s’han modernitzat 18 guns dels mercats remodelats. No obstant això, mercats, s’ha refet l’ordenança de mercats, cal estudiar aquests canvis a fons i analitzar-los Programa/Ponències 2009: ha canviat el paisatge i els usos dels mercats des d’una base objectiva, d’estudis de camp i de Barcelona incorporant-hi nous operadors anàlisi sociològic, amb l’objectiu de consolidar 09:30h Benvinguda i presentació Jordi William Carnes, President de Mercats de Barcelona. comercials del sector de la distribució, nous el lideratge del mercat municipal en la compra serveis i millorant els horaris, per destacar d’alimentació fresca, per a una ciutat de més 09:45h Estudi d’impacte econòmic dels mercats algunes de les gestions que s’han dut a terme i d’1,6 milions d’habitants, en un entorn altament Raimon Serret, Director de Procom. Institut Cerdà. es segueixen projectant a la xarxa municipal de competitiu. mercats. 11:30h L’oferta i la demanda Per iniciar aquesta reflexió, la 5a Jornada de La ciutat també ha canviat amb la integració de Mercats aportarà alguns estudis fets sobre els • Diagnòstic Consumerista dels Mercats Municipals de Barcelona José Miguel Sanz, Secretari general de la Unió de Consumidors de població forana, l’assumpció de nous serveis temes esmentats, amb dades reals i contras- Catalunya i membre del Consell Rector de l’Institut Municipal de en el marc d’una ciutat amb un alt nivell de tades, que permetran definir noves estratègies Mercats de Barcelona. benestar, l’envelliment de la població i el per- a partir d’aquesta base sòlida que és el model Manel Ruiz, Director tècnic de la Unió de Consumidors de Cata- lunya. llongament de la joventut, la diversificació de Barcelona de mercats. les estructures familiars, la incorporació de les • El supermercat, un paradista més del mercat noves tecnologies en el dia a dia i una cons- 16 de juny de 2009 Bernat Morales, Director territorial de relacions externes de ciència mediambiental creixent. L’adaptació dels Casa Convalescència – UAB Mercadona i membre del Consell Rector de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona. mercats a aquests canvis s’ha iniciat ja en al- Sant Antoni Maria Claret, 171. Barcelona 12:15 Aliments ecològics, noves oportunitats pels temps actuals Isidre Martínez, responsable de Producció Agrària Ecològica del Departament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural de la Genera- litat de Catalunya. 12:45h La gestió mediambiental als mercats Carlos Vázquez, Cap de Gestió de residus de l’Ajuntament de Barcelona. 13:15h Diferents mercats, diferents models promocionals Pilar Gomà, Gerent-dinamitzadora de les Associacions de Comer- ciants del Mercat de la Concepció i de la Mercè. Oscar Ubide, Gerent de l’Associació de Comerciants del Mercat de la Boqueria. 13:45h Projecte Med-Emporion, posicionament internacional Jordi Torrades, Gerent de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona. 14:00h Conclusions i cloenda Jordi Torrades, Gerent de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona. Premiat el “Servei a Domicili” dels mercats de Barcelona E l dijous 2 d’abril de 2009 el Servei a commemoratiu. El lliurament de premis va tenir Domicili dels Mercats de Barcelona va ser lloc al Teatre del Foment, a Molins de Rei. El premiat en la modalitat “Actuacions al mercat premi va ser atorgat, en concret, al servei ofert municipal”, en la 4a edició dels Premis de Co- en 6 mercats per associacions de l’àmbit social merç Urbà i de Proximitat, que entrega l’Àrea que ha permès convergir la prestació d’un de Comerç de la Diputació de Barcelona. El servei amb la inserció laboral de persones amb Comissionat d’alcaldia de Comerç i Pimes de discapacitat (Mercats d’Horta, Vall d’Hebron, l’Ajuntament de Barcelona, Roger Pallerols, i Clot, Sants, la Llibertat i Barceloneta). Les el Gerent de l’Institut Municipal de Mercats de associacions que duen a terme aquesta tasca Barcelona, Jordi Torrades, van recollir el guardó són La Fundació Tres Turons, Tallers Bellvitge i valorat en 8.000 euros, un trofeu i un diploma Escola Taller Barcelona. EL BUTLLETÍ INFORMATIU DELS MERCATS MUNICIPALS DE BARCELONA NÚMERO 33 JUNY 2009 7 Mercats compromesos i responsables S’amplia a tota la xarxa de Mercats de Barcelona reinicia mercats la campanya per una la campanya solidària per correcta gestió dels residus recollir aliments L’ Institut Municipal de Mercats de L a xarxa de Mercats Municipals de Barcelona segueix recolzant les Barcelona, amb el suport de Medi accions i campanyes de caire solidari a la ciutat. El mes de març de 2009 es Ambient de l’Ajuntament de Barce- va reiniciar, al Mercat de Provençals, la recollida d’excedents alimentaris que lona, continua el procés per impulsar duu a terme per a la Fundació Banc dels Aliments. la millora en la gestió dels residus en els mercats municipals ampliant la La col·lecta d’aliments es duu a terme cada dissabte de 14 a 15h per un campanya endegada a 9 mercats l’any representant de la Fundació Pere Relats, nova entitat col·laboradora per rea- 2008. litza la recollida dels aliments i la seva posterior distribució a residències de gent gran. Aquesta organització, amb més de 30 anys d’experiència, va ser Els resultats obtinguts han comportat l’escollida entre altres entitats dels districte de Sant Martí. la reducció d’un 54% dels impropis presents en la recollida de la fracció orgànica, la recollida selectiva de L’11 d’octubre de 2006 es 203 Tones de cartró, la reducció de generació de fracció orgànica en un va signar un conveni entre 29% i de la fracció rebuig en un 43%. l’Institut Municipal de Mercats de Barce- Seguint amb aquest procés, durant aquest any es portarà a terme la lona i la Fundació implantació definitiva d’aquest model de gestió per la correcta separació Banc dels Aliments, de residus a tots els mercats municipals, que s’anirà implantant en tres donant opció a que fases, la primera d’elles va començar el 5 de maig. En aquesta fase els els mercats muni- mercats escollits són: Sant Martí, Poblenou, Sarrià, Sant Gervasi, Ciutat cipals s’adherissin Meridiana, Núria, Sant Andreu, Guinardó i Felip II, que es sumen als 9 al mateix mitjançant que ja es van incorporar durant el 2008. les Associacions de Comerciants. Actual- ment, a més del Mercat La Diputació de Barcelona realitza una campanya al llarg de de Provençals, també hi 2009 per repartir bosses compostables als mercats municipals, col·laboren els mercats de dins de la iniciativa de foment del reciclatge “Mercats Soste- Sant Antoni, La Boqueria, nibles”. A la xarxa de mercats municipals de Barcelona, i en Santa Caterina i l’Abaceria col·laboració amb l’IMMB, es van distribuir bosses compostables Central de Gràcia. als mercats de Sants (10.000 unitats), Montserrat i la Mercè (5.000 unitats cadascun). Es tracta d’una acció de sensibilit- Des d’aleshores aquest acord permet a les entitats col·laboradores ajudar zació en la qual tots els comerciants del mercat lliuren aquestes a persones que es troben en una situació de pobresa extrema, mitjançant bosses als seus clients, en substitució de les bosses de plàstic la recollida i repartiment dels excedents entre casals d’avis, menjadors habituals, conjuntament amb un punt de llibre que informa dels comunitaris, centres de dia i altres projectes d’atenció a persones en risc beneficis de la campanya. d’exclusió social. La Diputació de Barcelona i l’IMMB donen a conèixer els valors dels mercats E l diputat de Comerç, Xavier Florensa, i el president de l’Institut de Mercats Municipals de Barcelona (IMMB), Jordi William Carnes, van signar un conveni per donar a conèixer els valors dels mercats entre els joves. La col·laboració entre l’Àrea de Comerç de la Diputació de Barcelona i l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona suposarà la creació d’un nou programa educatiu per a estudiants i joves a partir de les iniciatives de les dues institucions (programes “El mercat em cuida”, de la Diputació, i “Menjo sa perquè menjo de mercat”, de Mercats de Barcelona). Aquest nou programa sorgit del conveni signat el dimarts 19 de maig de 2009 promourà el coneixement dels mercats municipals i els valors que representen; els seus productes, en especial els de proximitat, i la importància d’una alimentació sana i equilibrada. 8 NÚMERO 33 JUNY 2009 EL BUTLLETÍ INFORMATIU DELS MERCATS MUNICIPALS DE BARCELONA ELS MERCATS ES MOUEN. VÉNS? El Mercat de la Boqueria Enguany 22 mercats de Barcelona es veuran benefi- incorpora novedoses ciats amb els 31,78 milions d’euros d’inversió que re- bran. Una xifra rècord que s’emmarca en un procés de millora contínua. Des que l’Institut Municipal de innovacions comercials Mercats de Barcelona va iniciar la transformació del mercat de la Sagrada Família, que va culminar amb mòbil poder descarregar una aplicació, gratuïta, la seva inauguració el 1993, s’han fet 18 remodela- cions en 15 anys. que es va actualitzant, que permet recórrer el mercat sobre un mapa, obtenir informació dels es- A més a més, el sector alimentari i els mercats tabliments i contactar-los. L’aplicació, també inclou mantenen els seus volums de vendes. Ara, el repte continguts actualitzables d’activitats culturals i d’oci que encaren els comerciants és el d’adaptar-se a la a Barcelona. També es va presentar la Targeta situació canviant i a les demandes que generen les Club Boqueria, una eina amb la qual els clients noves generacions. Però també en això els mercats que la sol·licitin podran acumular punts per les són i seran capdavanters, perquè són espais de compres fetes al mercat, i que posteriorment poder trobada i diàleg que permeten conèixer i evidenciar utilitzar per pagar futures compres. També és una diàriament les necessitats naixents dels ciutadans. font de beneficis pels clients, ja que poden obtenir descomptes en l’Aula Gastronòmica, la botiga del Amb aquest esperit, els mercats es mouen. Véns? Punt d’Informació, promocions ens activitats cultu- rals de la ciutat, premis, entre d’altres. L’Associació de Comerciants del Mercat de la Boqueria i l’Institut Municipal de Mercats de Bar- A la roda de premsa de presentació va assistir-hi celona, en el seu objectiu de mantenir els mercats Jordi W. Carnes, Tinent d’alcalde i president de Jordi Hereu de la ciutat en conjunció amb els darrers avenços Mercats de Barcelona i Manel Ripoll, president Alcalde de Barcelona tecnològics aplicables, van presentar dues inicia- de l’Associació de Comerciants de la Boqueria en tives per promoure el comerç de proximitat i l’oci representació del mercat. El President de l’IMMB dels clients i visitants al mercat i La Rambla. El va destacar la necessitat de “ser innovador i crea- ELS MERCATS divendres 8 de maig de 2009 es van presentar, a tiu per afrontar els reptes i canvis del mercat, amb l’Aula Gastronòmica de la Boqueria, una innovació eines com les que avui presentem, que permeten MOLT BEN VALORATS total en l’àmbit de mercats a nivell internacional, el millorar la personalització amb el client, un aspec- CanalBoqueria, un sistema bluetooth pel qual totes te clau en el comerç de proximitat, alhora que es les persones que entren al mercat amb un telèfon creen noves sinergies”. Un 6,8 és la nota que els ciutadans i ciutadanes han atorgat als mercats de Barcelona en l’Enquesta de Serveis Municipals 2008. Aquesta avaluació situa els mercats en el segon lloc dels serveis més ben valo- rats després de les biblioteques públiques i al mateix nivell que el metro. És destacable, també, l’evolució positiva dels mercats que han passat d’un 6,2 l’any Centre de Recursos del Mercats 2005 fins al 6,8 actual. El programa de les jornades va ser el següent: L’enquesta també recull que un 69% de la població diu que compra al mercat. Una dada que s’adiu • 3a jornada (3 febrer) – Mercats sedentaris i amb els 50 milions de visitants per any que l’Institut Mercats de venda no sedentària: dos models com- Municipal de Mercats de Barcelona ha calculat i que Durant el primer semestre de l’any 2009 han plementaris? es tradueix en un impacte econòmic molt important tingut lloc fins a 3 noves jornades formatives al • 4a jornada (7 abril) - Fórmules de gestió en el per Barcelona. Per avaluar el volum de negoci real Centre de Recursos dels Mercats (CRM), inau- Mercat Municipal: Intercanvi d’experiències hem endegat l’Estudi d’Impacte Econòmic dels Mer- gurat el 2008 i que es desenvolupa al Mercat de • 5a jornada (2 juny) - El paper dels mercats cats Municipals de Barcelona que es presentarà als Santa Caterina periòdicament. municipals dins els eixos comercials: elements operadors de mercats en la 5a Jornada de Mercats d’integració urbana i/o econòmica social. d’aquest mes de juny. Estic segur que aquesta serà una eina excel·lent per continuar el procés de mo- La bona acollida que tenen les jornades, amb un dernització contínua dels mercats de Barcelona. ple total d’assistents, segueix donant embranzida a la Diputació de Barcelona i l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona per seguir organitzant-ne Jordi W. Carnes més , demostrant que aquest format participatiu Edita: Departament de Comunicació de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB). President de Mercats de Barcelona entre professionals del sector serveix com a punt Tel. 93 413 28 58 • Fax 93 413 28 99 • www.bcn.cat/mercatsmunicipals Tinent d’Alcalde d’Hisenda de trobada i, sobretot, intercanvi d’experiències i Promoció Econòmica DIPÒSIT LEGAL B.52452-2004 pràctiques.