NUM.10 ABRIL.2005 EL BUTLLETÍ INFORMATIU DELS MERCATS MUNICIPALS DE BARCELONA MERCATS DE BARCELONA LLANÇA UNA TARGETA DE CLIENT A l Mercat del Clot ja s’hi pot comprar amb la nova targeta client de Mercats de Barcelona. La tarja, que es pot adquirir a l’oficina d’informació del mateix mercat o als comerços senyalitzats, permet acumular punts de compra intercanviables per descomptes, promocions i sortejos especials. La iniciativa properament s'ampliarà als mercats de l'Estrella (Gràcia), Lesseps (Gràcia), la Mercè (Nou Barris) i Horta. El segon tinent d’alcalde i president de Mercats de Barcelona, Jordi Portabella va destacar durant l’acte de presentació, que la iniciativa pretén, d'una banda, "modernitzar els seveis que ofereixen els mercats" i, de l'altra, "premiar la fidelitat dels clients habituals i promoure la fidelitat de la resta". Jordi Portabella, segon tinent d’alcalde i president de Mercats de Barcelona, i Xavier Bou, president de la junta de venedors del Mercat del Clot, durant la presentació del projecte. 2 NUM.10 / ABRIL.2005 EL BUTLLETÍ INFORMATIU DELS MERCATS MUNICIPALS DE BARCELONA LA CUINA D’OSONA ARRIBA A LA BOQUERIA E l Mercat de la Boqueria va acollir els dies 17 i 19 aquesta diversitat a través de la presentació dels L'acte el va apadrinar el cantant osonenc Pep de març la primera de les activitats del programa productes de cada comarca”. Portabella va recordar Sala, que va recordar a l'auditori que Catalunya Cuines de Catalunya: la Cuina d'Osona. Una el paper central dels mercats en alimentació fresca és una potència gastronòmica de primer ordre. aproximació a la realitat cultural i gastronòmica de i va afegir que cap altre mercat com el de La la comarca. L'activitat s'emmarca dins el programa Boqueria no representa millor aquest lideratge. Cuina d’autor general de l'Any de la Gastronomia. Diversos cuiners, membres del col·lectiu Osona Un tast dels millors plats d'Osona Cuina, es van encarregar de preparar un tast amb Música i degustació popular Dijous 17 de març es va fer el primer dels actes a alguns dels plats típics de la comarca: Nandu Dissabte 19 va tenir lloc una gran festa popular, l'aula gatronòmica de La Boqueria. Una conferència Jubany (Can Jubany), Joan Font (L'Estanyol), amb l'assistència del president de Mercats de del reconegut gastrònom Pep Palau, director del Ramon Solà (Les 4 Carreteres), Ignasi Camps (Ca Barcelona Jordi Portabella. Durant tot el matí es Fòrum Gastronòmic de Vic i impulsor de la marca l'Ignasi), Toni Sala (Fonda Sala), Josep Girabent va fer un mercat de productes artesans i turisme Osona Cuina. Palau va explicar com s'ha dut a terme (Bocatti) i Josep Bou (Aloha). El restaurant Can d'Osona a la plaça de Sant Galdric. També van tenir en els últims anys el procés de recuperació i de Jubany està reconegut amb una estrella Michelin. lloc diverses activitats culturals: l'actuació d'un promoció de productes tant emblemàtics de la Osona Cuina neix l’any 98 quan un grup de grup de grallers, acompanyat per un capgròs, i un comarca com la tofòna, la patata del bufet o el porc. restaurants s’associa per promocionar la terra a rondallaire, que va explicar algunes llegendes de través de la cuina. És un referent que ha situat la comarca. L'expert va distingir entre tradició i arqueologia: la comarca en el mapa gastronòmic. per a ell, la tradició és una cosa viva, en constant L'acte més esperat, però, va ser la degustació evolució. Palau també va fer una sentida defensa El mateix dijous 17, a l'entrada principal de culinària, una gran botifarrada, amb botifarres dels productes de la terra: “Sovint penso que tenim La Boqueria, va tenir lloc un mercat de productes d'Osona, que va tenir una gran resposta de públic. l'autoestima danyada, i no hauria de ser així perquè artesans i de turisme d'Osona. Hi eren presents En la seva intervenció, el president de Mercats de la qualitat dels nostres productes és molt bona.” diferents productors i col·lectius, com ara Barcelona, Jordi Portabella, va destacar la gran El president de la junta del Mercat de La Boqueria, Embotits Salgot, Formatges de Muntanyola, varietat de productes que hi ha a Catalunya. Manel Ripoll, va destacar el paper dels mercats Melmelades Cal Benet, col·lectiu Taula de Segons va remarcar, “el programa Cuines de municipals a l'hora de garantir la qualitat i la Savassona, etc. Catalunya pretén donar a conèixer als ciutadans varietat dels productes frescos. 1. Al mercat de productes artesanals hi eren presents diferents productors de la comarca. 2. Els visitants van poder tastar embotits, formatges o melmelada d’Osona. 3. La plaça de Sant Galdric es va omplir de comensals. 4. Dijous dia 17 es va fer la presentació de les jornades amb una degustació a càrrec del col·lectiu Osona Cuina. 5. El gastrònom Pep Palau va fer la conferència inaugural a l’Aula de Gastronomia de La Boqueria. 1 2 3 4 5 EL BUTLLETÍ INFORMATIU DELS MERCATS MUNICIPALS DE BARCELONA NUM.10 / ABRIL.2005 3 NOVA TARGETA CLIENT DE MERCATS El president de Mercats de Barcelona i segon tinent Gairebé totes les parades del mercat ja incorporen d'alcalde de la ciutat, Jordi Portabella, ha presentat aquest nou servei. La darrera novetat que ofereix al Mercat del Clot la nova targeta client dels Mercats la targeta és la possibilitat d'obtenir descomptes de Barcelona, que permet acumular punts de per anar al teatre. compra intercanviables per descomptes, promocions i sortejos especials. Un nou impuls comercial En el sector de la distribució comercial, les La targeta ha començat a funcionar al Mercat del polítiques de promoció continuada (campanyes, Clot però properament s'ampliarà a d’altres mercats ofertes, publicitat) són estratègies de funcionament de la ciutat. La iniciativa pretén, d'una banda, bàsiques per fer front a la competència i mantenir- modernitzar els seveis que ofereixen els mercats i, se en el mercat, en un lluita constant per fer créixer Es tracta d’una moderna tarja xip adreçada als de l'altra, premiar la fidelitat dels clients habituals la quota de clients. Mercats de Barcelona vol crear clients dels mercats municipals per tal d’afavorir i promoure la fidelitat de la resta. la tarja de client marca “Mercats de Barcelona”, la seva fidelitat amb l’obsequi de punts de que serveixi com a eina de dinamització comercial. descompte, que podran ser bescanviables en En només quinze dies, els venedors van esgotar les qualsevol establiment del mercat. I també es tracta primeres dues mil targetes. La targeta es pot A partir d’una iniciativa del Mercat Municipal del d’arribar a nous segments de població, clients pocs adquirir a l'oficina d'informació mateix del Mercat Clot, i d’experiències prèvies als mercat de la Mercè habituals o no clients de mercats. del Clot o als establiments senyalitzats. Només cal i d’Horta, l’Institut de Mercats impulsa la tarja de omplir un formulari, sense cap cost addicional. fidelització “Mercats de Barcelona”. 1. Xavier Bou, Jordi Portabella i Jordi Torrades durant la presentació de la targeta client. 2. Jordi Portabella va fer un recorregut pel Mercat del Clot i es va conversar amb els venedors. 1 2 RECTA FINAL DE pel grup Tragaluz, que oferirà quatre barres de cuina mediterrània a preus populars. El nou mercat disposa de dues plantes de soterrani amb 41 LES OBRES DEL magatzems i els molls de càrrega i descàrrega, aptes per a tota mena de camions. Situat en el MERCAT DE SANTA casc històric de Barcelona, la remodelació d'aquest mercat, a càrrec del taller d'Enric Miralles i CATERINA Benedetta Tagliabue, vol recuperar per a la ciutat el color i la vitalitat de les antigues places de vendre. Les obres del Mercat de Santa Caterina ja estan en la seva fase final. Aquests dies es va perfilant L'element més emblemàtic de l'obra és una acolorida el disseny definitiu dels detalls del nou mercat. coberta de mosaic de ressonàncies gaudinianes L’accés al recinte, per exemple, es farà des d’una feta amb 325.000 peces i que vol reproduir els rambla per a vianants de setze metres d’amplada, colors de les parades de verdura. La distribució que el connectarà amb la Catedral i la Via Laietana. interior també és singular: els passadissos Els ascensors arriben fins a dins mateix del recinte. conformen un original espai irregular que facilita El mercat també incorpora un autoservei, gestionat la compra. El sostre està acabat en fusta i dóna per Caprabo, que oferirà el repartiment a domicili un ambient molt càlid. Al mercat s’hi podrà accedir en un radi d’influència molt ampli. En un dels des d’un aparcament soterrani que incorpora 250 El sostre del nou mercat està acabat en fusta. La distribucció interior laterals superiors hi haurà un restaurant, gestionat places addicionals. també és singular. 4 NUM.10 / ABRIL.2005 EL BUTLLETÍ INFORMATIU DELS MERCATS MUNICIPALS DE BARCELONA LA PROMOCIÓ COMERCIAL CONVENI AMB MATARÓ EL MERCAT DEL CLOT CELEBRA DELS MERCATS El president de EL DESÈ ANIVERSARI Mercats de Barcelona, Jordi Aquest mes de març es compleixen 10 anys de la El President de Mercats de Barcelona, Jordi Portabella, i el remodelació del Mercat del Clot. Per celebrar-ho, durant Portabella, ha presentat al Mercat del Clot la president de tota la setmana el mercat estarà decorat i de festa. A nova targeta de client de mercats. És una l'Institut de més, cada dia hi ha sortejos amb premis. Els clients iniciativa pionera, que parteix dels propis Promoció poden dipositar els tiquets de compra en una bústies comerciants, amb el ple suport de Mercats de Econòmica de situades en el mateix mercat. Barcelona, i que comença en un mercat que ja Mataró (IMPEM), va ser avançat en el procés de remodelació, del Antoni Civit, van Exposició “116 anys de mercat” qual estem celebrant-ne el 10è aniversari signar el 16 d’abril un conveni de col·laboració entre Durant tota la setmana el mercat acollirà l’exposició precisament aquest mes. les dues institucions per a la reforma del principal fotogràfica “116 anys de mercat”. Una exposició amb un mercat de la capital maresmenca, la plaça de Cuba. alt valor sentimental realitzada amb la col·laboració de La targeta de client és senzilla i fàcil d’obtenir, tots els comerciants del mercat. El material fotogràfic té un disseny que identifica el seu propietari La llarga experiència de Barcelona en la reforma de forma part del patrimoni familiar de les diferents nissagues com a client del mercat i que li permetrà accedir mercats és l'aval que ha trobat l’Ajuntament de de comerciants que, generació a generació, han treballat a un seguit d’avantatges que s’aniran Mataró per encarregar un estudi per afrontar i viscut darrera el taulell durant més d’un segle, i que a incrementant amb el temps. El primer d’aquests definitivament la remodelació integral del mercat. través d’instantànies totalment amateurs recullen moments avantatges és l’acumulació de diners en metàl.lic de festa, treball, i d’amistat viscuts al mercat. en un xip que porta incorporat, i que s’hi sumen El nou estudi, que es presentarà al setembre, en el moment de fer la compra. Però la targeta analitzarà l'oferta i la diversificació dels productes és molt més que un descompte ja que va presents en el mercat, a més d'avaluar la viabilitat destinada a reconèixer la fidelitat al mercat i la idoneïtat d'introduir-ne de nous amb la finalitat d’aquelles persones que més el freqüenten de dinamitzar i impulsar el mercat més gran de la ciutat. La futura proposta ha de preveure la ubicació L’Institut Municipal de Mercats de Barcelona d'un supermercat a dins del mercat. (IMMB) creu fermament que el procés de remodelació i modernització dels mercats ha d’estar acompanyat de mesures i campanyes de promoció comercial si volem que els mercats continuin sent líders en l’oferta d’alimentació BREUS L’ ABACERIA, A LA DESFILADA DE SANT MEDIR fresca. Un any més els comerciants del Mercat de l'Abaceria C ANVIS DE JUNTA ALS MERCATS DE LA CONCEPCIÓ han participat en la desfilada de cavalls i carrosses de Per això, juntament amb la nova targeta de I DE LA VALL D'HEBRON Sant Medir. Enguany, una trentena de colles van llançar mercats, que esperem que ben aviat s’estengui Alexandre Goñi és el nou president de l'associació uns 300 quilos de caramels pels carrers de l'antiga vila per tota la nostra xarxa, l’IMMB ha llençat la de venedors del Mercat de la Concepció, en substitució de Gràcia. Els comerciants formaven part de la colla El campanya “Dies Grocs”, que va començar el de Lluís Fisas, després de les eleccions que van tenir Cau. El Mercat de l'Abaceria està molt integrat al pols Mercat de La Mercè i a la qual s’han afegit ja lloc a finals del mes de març. També hi va haver ciutadà de Gràcia. El mercat és també un punt de trobada altres mercats com La Llibertat. Els Dies Grocs renovació de junta al Mercat de la Vall d’Hebron. La social i cultural. El 5 de febrer, el recinte va acollir l'acte són jornades on els comerciants ofereixen nova presidenta és Pilar Solé, que relleva en el càrrec de celebració del 5è aniversari de la revista L'Independent, promocions, descomptes i obsequis molt Antonio Moreno. amb l'assistència d'una nodrida representació del món especials, i es centren en determinats dies de polític, social i cultural del barri. la setmana, com ara els dimecres i els dijous. E LS MERCATS CELEBREN EL DIA DE LA DONA E L MERCAT DEL CARMEL RECUPERA LA NORMALITAT Dies Grocs i Targeta de Client formen part d’una Mercats de Barcelona va participar activament el 8 estratègia que aposta pels mercats potenciant de març en la celebració del Dia Internacional de la El Mercat del Carmel de mica en mica va recuperant que nous clients coneguin de primera mà que Dona Treballadora. Al llarg del matí, el Mercat de l'activitat normal. La ràpida decisió del segon tinent els mercats són el millor lloc per comprar. Sant Antoni va obsequiar amb 1.500 plantes a les d'alcalde i president de Mercats de Barcelona, Jordi Us convidem a usar-los! seves clientes. Portabella, d'obrir el carrer Llobregós fins al mercat Coincidint amb la celebració, el mercat també va -restablint així els accessos al mercat i al seu aparcament- acollir una exposició fotogràfica d’homenatge a les va contribuir a normalitzar la situació comercial del barri. Jordi Torrades diferents generacions de dones treballadores. La Dissabte 5 de març es va obrir totalment el carrer Gerent mostra, titulada “Dones treballadores del Mercat de Llobregós i es van restablir els itineraris de les línies Sant Antoni: un petit homenatge”, l’organitzada la d’autobús 19 i 87. Això ha permès normalitzar l'afluència vocalia de dones de l’associació de veïns del barri. de clients al mercat. El mateix dissabte l’aparcament del mercat va registrar un índex d’activitat del 90%. N OU ESPAI SOBRE ELS PRODUCTES DELS MERCATS A CATALUNYA INFORMACIÓ Mercats de Barcelona ha arribat a un acord amb Catalunya Informació per oferir setmanalment Departament de Comunicació IMMB Director: Jordi Tolrà • Redacció: Isaac Salvatierra, Carmina Ruiz, Àngel l’actualitat dels productes de temporada a través de Peix • Coordinació: Departament de Comunicació IMMB • Fotos: l’emissora pública de la Generalitat. L’espai donarà Gabriel Cazado • Edita: Institut Municipal de Mercats de Barcelona Tel. 93 413 28 58 • Fax 93 413 28 99 • www.bcn.es/mercatsmunicipals informació actualitzada sobre tot el què hi ha al DIPÒSIT LEGAL B.52452-2004 mercat fent especial ènfasi en la variació de preus. www.genericdisseny.com