JORNADA DE DEBAT “BARCELONA I EL FUTUR DELS MERCATS MUNICIPALS” INFOMERCATS El butlletí informatiu dels mercats municipals El 3 de novembre de 2004 es celebrarà a Barcelona la Jor- nada “Barcelona i el futur dels mercats municipals”, un fòrum de reflexió i innovació adreçat als operadors comer- cials dels mercats que vol esdevenir una palestra destacada on es plantegin propostes de millora. El seu principal objec- tiu és analitzar els reptes de futur del model català de mer- cat i debatre idees per continuar desenvolupant aquest ori- ginal model, sorgit a Barcelona per iniciativa de l’Institut Mu- nicipal de Mercats de Barcelona (IMMB), que fa possible la transformació dels vells mercats en equipaments moderns i eficients. Els participants també coneixeran els projectes de futur que l’Ajuntament de Barcelona desenvoluparà en a- quest mandat, singularment el Pla Municipal de Mercats i el Pla de Millores en les infrastructures, que suposa una inversió rècord en mitjans econòmics i materials per adaptar els mercats a les exigències del segle XXI. La Jornada es celebrarà al llarg d’un matí i migdia a l’Hotel Alimara de Barcelona, situat a la Vall d’Hebron i seu de l’Es- cola d’Hoteleria i Turisme CETT. Els participants debatran propostes al voltant de dues qüestions clau: Present i Fu- tur dels Mercats Municipals de Barcelona. A partir d’aquestes qüestions poden sorgir altres temes com els horaris dels mercats, els nous serveis que cal implantar en el futur, les dificultats en el relleu generacional, les necessi- tats formatives, les modernitzacions que requereix el model comercial actual, etc... La Jornada s’estructurarà al voltant d’intervencions acadè- miques, polítiques i de presentació del model de gestió dels mercats, així com en grups de debat que tractaran qües- tions monogràfiques. Les aportacions i propostes dels grups de debat seran recollides en un document de conclusions que servirà com a material de referència per al treball en els propers anys. INFOMERCATS Dept. de Comunicació IMMB Director: Jordi Tolrà Coordinació: Carmina Ruiz Edita: Ins titut M unicipal de Mercats de Barcelona. Av. Icària, 145-147, 4a pl. Tel. 93 413 28 58 Fax 93 413 28 99 www.bcn.es/mercatsmunicipals Núm.6 Setembre-octubre’04 FESTA POPULAR PER PROMOCIONAR EL MERCAT DE LA UNIÓ INFOMERCATS El butlletí informatiu dels mercats municipals El mercat de la Unió estarà obert i al servei del Poblenou durant tot el període de reforma integral, que està previst que culmini el proper mes de maig. Per tal que els veïns no tinguessin cap dubte que durant aquests mesos el mercat ofereix el mateix bon producte i servei de sempre, l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB) i la Junta de Comerciants, que presideix Àngel Minguillón, van organtizar el dissabte 18 de setembre una festa popular, amb cercavila i botifarrada inclosa, coincidint amb la Festa Major del Poblenou. A les 11,30 va arrencar la cercavila davant de la Plaça de la Unió, en un recorregut que va passar pels carrers més importants del barri. La Festa va reunir gent de totes les edats, i mentre la canalla seguia pels carrers del barri la corrua medieval, formada per follets i personatges, la gent de més edat preferia posar-se a la cua de la botifarrada. El segon tinent d’alcalde i president de Mercats, Jordi Portabella, va visitar el mercat a primera hora i va dialogar tant amb els comerciants com amb els responsables de l’obra. El regidor de Sa- lut Pública i membre del Consell d’Administració de l’Institut, Ignasi Fina, el va acompanyar en el recorregut. Posteriorment, l’alcalde de Barcelona, Joan Clos, i la presidenta del Districte de Sant Martí, Núria Carrera, que eren al Poblenou des de primera hora del matí, es van sumar també a la festa. El nou mercat de la Unió, que serà rebatejat amb el nom de Mercat del Poblenou quan s’inauguri ja totalment remodelat, incorporarà un autoservei en el nou altell, que instal·larà l’empresa Mercadona. Comptarà amb noves instal·lacions d’enllumenat, climatització, ascensors i cambres frigorífiques, i tots els serveis d’un mercat modern. Pàgina 2 Les principals actuacions d’aquest mes han estat: • Treballs d’impermeabilització de la coberta del mercat de la Concepció. • Inici de les obres de construcció de les noves oficines de la Direcció del Mercat Fira de Bell- caire. • Reforma del muntacàrregues del Mercat de la Mercè. • Reforma del muntacàrregues del Mercat de Montserrat. • Reforma del muntacàrregues del Mercat del Carmel. • Reforma del muntacàrregues del Mercat del Besòs. • Reforma del muntacàrregues del Mercat d’Horta. Pàgina 3 El President de Mercats de Barcelona, Jordi Portabella, es va comprometre a fer noves cam- bres i una nova instal·lació elèctrica al mercat de Galvany en el decurs de la visita realitzada el 15 de setembre a aquest històric mercat del bar- ri de Sant Gervasi. L’IMMB es farà càrrec del 100% del cost de les noves cambres, mentre que l’Associació de Comerciants assumirà el 50% del cost de la nova instal·lació elèctrica. Aquesta fórmula de col·laboració va ser ratifica- da per l’assemblea que els comerciants van ce- lebrar la tarda del mateix dia 15. L’actuació es realitzarà en el marc del Pla de Millores de l’IMMB. La visita es va perllongar durant tot el matí en un clima de gran cordialitat, i en acabar- se es va mantenir una reunió de treball amb la Junta on es va parlar de qüestions com la millo- ra de la recollida selectiva o noves fites com ara l’Any Gastronòmic o la Jornada del proper 3 de novembre. PLA DE MILLORES: ACTUACIONS DEL MES D’AGOST INFOMERCATS El butlletí informatiu dels mercats municipals MILLORES EN EL MERCAT DE GALVANY Muntacàrregues mercat d’Horta Muntacàrregues mercat de la Mercè INFOMERCATS El butlletí informatiu dels mercats municipals COMENÇA LA NOVA CAMPANYA DE VISITES D’ESCOLES A MERCATS Amb l’inici del curs escolar tot retorna a la normalitat, ens retrobem amb els clients i amics i també amb la quotidianitat de grups escolars que visiten els mer- cats. Des de l’any 1982 formem part del programa pedagògic “Barcelona a l’escola”,”L’Escola al mer- cat”. Aquesta activitat ha possibilitat que cada any ens visitin entre 3000 i 4000 escolars (inclou tots els cicles formatius (primària, secundària, ESO, batxille- rat, escoles professionals etc...). Des de l’Institut de Mercats hem valorat sempre la importància estratègica i social d’aquesta participa- ció. El contacte entre l’escola i el mercat és cabdal per teixir vincles amb els consumidors del futur. Que l’escola –el nostre mirall al món durant tants anys d’aprenentatge– parli als nostres nens i nenes de la importància del mercat com a centres de proveïment de producte fresc, com a equipaments que formen part del patrimoni de la ciutat, com a centres d’inte- rrelació social, com a motor de l’activitat econòmica del barri etc... és vital per propiciar unes relacions d’afectivitat plenes de futur. Tenim, doncs, un nou any per endavant, un any per rebre i atendre els nostres estimats escolars. Impli- quem-nos a que descobreixin la vida que amaguen els nostres mercats! Us informen que, a hores d’ara, quan només fa 10 di- es que ha començat el curs, ja tenim més de 15 visi- tes programades pels propers octubre i novembre. L’Institut del Paisatge Urbà posa a l’abast del petit comerç ajuts per a les actuacions d’adequació de la imatge exterior. L’ajut econòmic pot arribar fins a un màxim del 20% de l’import de les obres. La subvenció per a la retolació en català és del 40% del cost, fins a un màxim de 600 €. Per a més informació podeu consultar el web d’aquesta entitat municipal: www.bcn.es/paisatgeurba/index.htm AJUTS PER A LA RENOVACIÓ I NORMALITZACIÓ DE LA RETOLACIÓ L’Institut ha posat en marxa el concurs públic per a l’adjudicació dels espais comercials del Mercat de Santa Caterina destinats a autoservei i res- tauració, de 419 m2 i 480 m2 respectivament. NOUS OPERADORS PEL MERCAT DE SANTA CATERINA. Pàgina 4 L’IMMB i la Federació Catalana d’Entitats Contra el Càncer signaran un conveni de col·laboració que, entre altres coses, permetrà que per primera vegada, durant el Dia Europeu de Lluita Contra el Càncer, els mercats siguin escenari d’activitats educatives i de sensibilitza- ció. Els mercats s’ompliran de cartells i tríptics amb missatges de prevenció, educació i sensibi- lització i de parades informatives organitzades per les dotze entitats que conformen la Federa- ció d’Entitats Contra el Càncer, entre les quals hi ha Oncolliga, la Fundació Josep Carreras, AFANOC, la Fundació Villavecchia, etc... Enguany aquesta important diada que se celebrarà el dia 15 d’octubre estarà dedicada a la prevenció de la malaltia a partir dels hàbits alimentaris. És per això que el plat estrella del dia serà una Mostra de Cuina saludable a càrrec dels millors cuiners del moment que tindrà lloc al mercat de la Boqueria. Els cuiners i restaurants catalans de més renom i reconeixement internacional (Carles Gaig, Ramon Freixa del Racó d’en Freixa, Carme Ruscalleda, Ca l’Isidre, A.Raurich del Bulli, etc...) compraran a primera hora al mercat i cuinaran de cara al públic unes receptes d’elaboració pròpia que aniran explicant, i que seran indicades en la dieta recomanada de prevenció del càncer. L’Institut de Mercats organitzarà l’activitat, editarà el ma- terial informatiu i promourà la participació activa del col·lectiu de comerciants i de les seves Juntes en aquesta encomiable Diada. ELS MERCATS AMB EL DIA EUROPEU CONTRA EL CÀNCER CUINES DEL MÓN 2004 “Cuines del món’2003 ” a Boqueria. INFOMERCATS El butlletí informatiu dels mercats municipals Pàgina 5 L’octubre de 2003 es va celebrar al Mercat de la Boqueria la Jornada “Cuines del Món” que va permetre presentar a la ciutadania les cuines típiques de 9 països a través de la participació de diferents restaurants barcelo- nins especialitzats en aquestes tradicions cu- linàries. Els excel·lents resultats de la jorna- da han dut a l’Institut a plantejar-se una se- gona edició. Enguany el projecte és més ambiciós i “Cuines del Món” se celebrarà durant tres di- es i tindrà com a escenari tres mercats de la ciutat: Abaceria, Sant Antoni i Boqueria. També s’incrementa la participació, que comptarà amb 20 restaurants col·laboradors que faran demostracions de cuina iraquiana, japonesa, marroquina, pakistanesa, catala- na, cubana, senegalesa, grega, de la Gui- nea, colombiana i indoxinesa. Els objectius d’aquesta interessant iniciativa passen per presentar les tradicions culinàries d’aquests països, tot promovent un millor coneixement entre els barcelonins de les cultures a les quals pertanyem i, d’altra banda, cercar l’apropament dels ciutadans originaris d’a- questes cultures als Mercats de Barcelona. Una altra novetat d’aquest any és la invitació feta a diverses associacions culturals dels països representats a Cuines del Món 2004 per tal que participin aportant activitats de di- vulgació, animació i lleure dels seus països d’origen. En el decurs de la jornada, a més de les demostracions culinàries, també tin- dran lloc degustacions populars per afavorir que el ciutadà conegui la diversitat gastronò- mica que tenim a la nostra ciutat. L’ACTUALITAT DELS MERCATS ÈXIT DE LA PROMOCIÓ VINE A DESCOBRIR EL FÒRUM INFOMERCATS El butlletí informatiu dels mercats municipals RESTAURACIÓ DEL RELLOTGE DE SARRIÀ Aquest estiu la gent dels nostres mercats ha tingut la possibilitat d’anar a visitar el Fòrum de les Cultures de manera gratuïta, gràcies a l’acord de col·laboració entre l’organització del Fòrum i l’Institut, que va propi- ciar un campanya de promoció. Durant aquest període l’esperit del Fòrum ha inundat cada un dels 46 mercats de la ciutat, que han penjat cartells a totes les parades i portes d’accés als recin- tes. En termes generals els mercats ens han fet arribar la seva satisfacció per la campanya, i ens consta que molts comerciants han visitat el Fòrum. De fet, a mer- cats com la Mercè i la Barceloneta la demanda d’en- trades va superar l’oferta. Les valoracions respecte l’esdeveniment han estat variades, però en general molt positives. L’exposició dels Guerrers de Xian i la placa fotovoltaica són els dos elements que més han despertat l’interès dels nostres comerciants. ENSURT AL MERCAT DE SANTS El passat 28 d’agost al matí va tenir lloc un petit incendi als magatzems del mercat de Sants, fruit d’un curtcircuit. Sortosament, tot va quedar en un ensurt i molt de fum, ja que es va donar avís ràpidament i, en poc temps, els bombers van controlar la situació. El mateix dia de l’incident es van posar en marxa els treballs de neteja, pintura i arranjament dels magatzems, per tal de retornar amb la màxima celeritat la normalitat al mercat. L’Institut de Mercats, a petició de l’Associació del Mercat, va encarregar la reparació d’aquest històric rellotge i ve- ritable símbol del Mercat. La restauració ha estat complexa per la dificultat en l’accés, ja que va ser necessari comptar amb una grua especial. Posteriorment el rellotge va ser traslladat a un taller especialitzat on es va desenvolupar un curós treball de neteja i de substitució de les peces de la maquinària interior. El resultat ha estat magnífic i el rellotge llueix com mai al bell mig del mercat. Pàgina 6 L’ACTUALITAT DELS MERCATS LA PARADETA AL MERCAT DE LA MERCÈ El mercat de la Mercè, juntament amb l’Associació Juvenil Espill i el Centre Cívic de Can Bas- té, han posat en marxa una iniciativa adreçada als nens entre els 3 i 8 anys. Es tracta de jocs infantils de representació, tallers de reciclatge i tallers de cuina creativa. Totes les activitats es desenvoluparan els matins dels dissabtes al Centre Cívic de Can Basté, però la novetat de la iniciativa rau en que els tiquets d’entrada per participar de les activitats s’han d’adquirir al mer- cat de la Mercè. D’aquesta manera les famílies de Nou Barris dissabte al matí poden omplir el carret de la compra de producte fresc i d’oci per als més petits de la casa. Cuina x solters, el programa revelació de TV3, ha començat nova temporada amb un nou for- mat on la presència del mercat adquireix més protagonisme. Aquesta presència resulta es- pecialment interessant donada la popularitat del programa i el públic al qual s’adreça. Es tracta d’un programa fresc i dinàmic que arriba a tots els públics, però s’adreça principalment als més joves i ho fa, tot sigui dit, amb molta gràcia. D’altra banda, cal destacar que els continguts són molt positius, ja que es promociona la compra de producte fresc i de qualitat dels mercats muni- cipals com a requisit imprescindible per cuinar i mantenir uns hàbits alimentaris d’allò més salu- dables. Una altra novetat molt remarcable d’aquest nou format és l’acord al qual s’ha arribat amb la di- recció del programa perquè es pugui gravar en diferents mercats municipals, tot respectant les necessitats de producció. Això ha permès que aquest mes de setembre s’hagin gravat diferents programes als mercats de la Sagrada Família, La Concepció i la Boqueria. D’aquesta manera s’aconsegueix mostrar al públic la diversitat dels mercats de la ciutat, així com el ventall i rique- sa de la seva oferta. NOVA TEMPORADA DE CUINA X SOLTERS Durant el mes d’octubre el mercat de Sant Martí posa en marxa una campanya d’ofertes que compta amb la implicació de tots el sec- tors del mercat. D’aquesta manera s’oferiran descomptes i o- fertes d’un ampli ventall de productes on s’hi troben representades totes les denominaci- ons. Aquesta campanya es reforçarà amb la bustiada de cartelleria per tot el barri que, a més d’informar de les ofertes, incorpora una butlleta per participar en un sorteig de petits electrodomèstics. PROMOCIÓ DE TARDOR A SANT MARTÍ INFOMERCATS El butlletí informatiu dels mercats municipals Pàgina 7 PROMOCIONS A MERCATS MUNICIPALS FLASHOS INFORMATIUS El grup “La Sirena” a la Concepció. La Concepció comptarà amb un nou establiment de conge- lats. Es tracta de sis parades (de la 172 a la 177) amb 10,30 metres de linial que ha estat traspassada a la recone- guda empresa de congelats “La Sirena”. INFOMERCATS El butlletí informatiu dels mercats municipals La Jornada del proper 3 de novem- bre té com a principal objectiu ser- vir de punt de trobada entre tota la gent que fem Mercats cada dia, per plantejar-nos noves fites i nous horitzons. Tots som Mercats, cadascú des del seu àmbit i responsabilitat, i entre tots hem de fer possible que els mercats municipals continuïn desenvolupant el paper capdavan- ter i de lideratge que sempre han tingut a la nostra ciutat com a sub- ministradors de l’alimentació i com a configuradors del teixit urbà. Sense mercats no tindríem la qua- litat de vida de que gaudim en a- questa nostra ciutat mediterrània. Per això, la participació activa dels comerciants en aquesta Jornada és essencial. Com també ho és que fem l’esforç d’anar més enllà de la petita casuística quotidiana per concentrar-nos en quelcom més ambiciós: les millores que conjuntament hem d’impulsar per modernitzar i posar a l’abast dels ciutadans uns mercats cada vega- da amb més Qualitat i Servei. Per la seva banda, l’Institut Munici- pal de Mercats es compromet a te- nir en compte les conclusions que hauran de sortir de la Jornada per a l’elaboració i el disseny dels plans i actuacions que s’han de definir des de l’Ajuntament per als Mercats Municipals en el futur. Delegació del Mercat Municipal d’Olot El 27 de setembre una repre- sentació de comerciants del mercat municipal d’Olot, a- companyats per la tècnica de comerç de l’Ajuntament d’a- questa població, va visitar les instal·lacions dels mercats de Fort Pienc i de la Concepció. Jordi Torrades Gerent de l’IMMB REPARTIMENT A DOMICILI DEL M ERCAT DEL CARM EL. Es torna a posar en marxa el repartiment a domicili al mer- cat del Carmel, després d’una breu interrupció. A partir d’ara aquest servei serà gestionat directament per l’Associació de Comerciants. D’altra banda, l’Associació Tres Turons conti- nua gestionant el repartiment als mercats d’Horta i de la Vall d’Hebron. BOTIFARRADA AL MERCAT DE SARRIÀ En el marc de les Festes del barri de Sarrià, el mer- cat va organitzar el passat 3 d’octubre un dels actes més celebrats: la gran boti- farrada popular que compta amb 9 anys d’antiguitat i on es reparteixen 2000 botifar- res, entre les 8,30 i les 14 del migdia. DESCOMPTES AL MERCAT DE LA UNIÓ Per dinamitzar les vendes, el mercat ha iniciat una campanya de vals de des- compte d’1 € en qualsevol compra realitzada al mercat de la Unió. Aquesta promo- ció té com a objectiu incre- mentar les vendes i trans- metre al ciutadà que, mal- grat les obres, el mercat està funcionant a ple rendi- ment. MÚSICA A BOQUERIA El 6 de setembre va actuar la banda municipal del poble de Diedows (població situada a 30 quilòmetres de Moscou) al Mercat de la Boqueria. La ban- da, de 40 músics acompanyats de 12 majorettes, va causar gran expectació entre els clients. JORNADA DE MERCATS Pàgina 8