BARCELONA INVERTIRÀ 50 MILIONS EN LA REFORMA DE SET MERCATS Núm. 5 Juliol-agost 04 INFOMERCATS El butlletí informatiu dels mercats municipals Barcelona aposta clarament pel futur dels seus mercats municipals. Tant és així que l’- Ajuntament acaba d’aprovar, dins del seu Pla d’Inversions 2003-2004 una inversió rècord de 50 milions d’euros (dels quals 37 els aporta l’Ajuntament de Barcelona i la res- ta diferents operadors) per reformar inte- gralment set mercats en els propers quatre anys. Aquesta inversió permet posar en mar- xa el Pla d’Actuació Municipal de Mercats, un ambiciós projecte que té per objectiu aug- mentar la quota comercial dels mercats i po- tenciar els seus serveis i la seva vessant d’e- quipaments públics. L’Institut de Mercats remodelarà en aquest exercici els mer- cats de la Barceloneta, La Unió, la Lliber- tat, Les Corts, de Sarrià, El Ninot, i iniciarà el gran projecte de remodelació de Sant An- toni. A banda d’això, cal destacar el projecte emblemàtic de Santa Caterina que és objec- te d’un pla especial i que es troba en la seva darrera fase. Les reformes integrals d’aquests mercats su- posaran adequar-los al s. XXI millorant les seves infrastructures i serveis i posant a disposició dels ciutadans un conjunt de no- ves ofertes en el seu interior com ara lliura- ment a domicili, restauració, llibreries, es- pais ciutadans, i continuar dotant-los d’a- parcaments i altres serveis per fer més fàcil i més agradable la compra al mercat. El nou eix també promou l’especialització en els mercats per oferir els productes de la millor qualitat, com ara la introducció de productes biològics i de comerç just. Totes aquestes actuacions realitzades per l’Institut amb un clara orientació: que els mercats continuïn sent el re- ferent indiscutible pel que fa a la venda de producte fresc amb la millor atenció personalitzada i alhora que contribueixin a una alimentació saludable, equilibrada i d’acord amb la dieta mediterrània per part dels ciuta- dans de Barcelona. És tracta, sens dubte, d’un projecte engrescador al qual és necessari sumar la implicació de tots els comerciants dels mercats. INFOMERCATS Dep. de Comunicació IMMB Director: Jordi Tolrà Coordinació: Carmina Ruiz Edita: Institut Municipal de Mercats de Barcelona. Tel. 93 413 28 58 Fax 93 413 28 99 www.bcn.es/mercatsmunicipals MODERNITZEM EL MERCAT MUNICIPAL DE LA UNIÓ Pàgina 2 INFOMERCATS El butlletí informatiu dels mercats municipals El Plenari de l’Ajuntament del dia 21 de juliol va aprovar la modificació dels articles 100 i 108 de l’OOMM (Ordenança Municipal de Mercats). Una vegada aprovada la modif icació, per tal que una parada canviï el t ipus d’art icle que ven no serà necessari que es convoqui una subhasta i que aquesta quedi deserta, sino que el mateix Institut de Mercats podrà ofertar-la com a parada de nova activitat. D’aquesta manera s’agilitzarà la tramitació de canvi, podent-se guanyar de quatre a sis mesos de temps. D’altra banda, pel que fa a la classificació de les cate- gories dels mercats, la modif icació indica que aquestes categories s’atorgaran en concordàn- cia amb el que estableix l’Ordenança Fiscal de Mercats. LA COMISSIÓ DE PLENARI ESTUDIA EL DESENVOLUPAMENT DEL PLA DE MERCATS La Comissió de Plenari de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Barcelona va estudiar l’infor- me presentat per Jordi Portabella sobre les ac- tuacions que s’estan duent a terme per desplegar el Pla d’Actuacions de Mercats (PAM) 2004 - 2007, aix í com el Pla de Millores 2004. Responent a diver- sos regidors, també va infomar dels progressos en el Pla Director de Mercats i va destacar que ja ha superat l’etapa de diagnosi. S’han iniciat les obres de reforma del Mercat de la Unió, que una vegada remodelat serà reba- tejat com a Mercat del Poblenou, tal com han proposat els veïns i comerciants del barri. Pa- ral·lelament s’ha iniciat la campanya d’informa- ció ciutadana de l’Institut Municipal de Mercats que té per objectiu explicar als veïns del Distric- te de Sant Martí les reformes que es duran a terme per convertir-lo en un equipament comer- cial modern. Més de 14.000 famílies han rebut als seus domicilis els tríptics informatius, fet destaca- ble ja que han arribat més enllà del que es con- sidera “zona d’influència” tradicional del mercat, amb el clar objectiu de donar a conèixer el mer- cat i promoure el seu ús entre la nova població instal·lada en un Districte en expansió amb la creació de nous barris (Front Marítim, Diagonal Mar, 22@ etc...). El segon eix de la campanya vol incidir en que el mercat només romandrà tancat entre el 26 de juliol i el 6 de setembre, coincidint amb les setmanes d’estiu. Per deixar constància que el mercat és ben viu es farà una gran festa ciutadana de reinici de l’acti- vitat acompanyada d’accions de comunicació. Imatge virtual del nou mercat. CANVIS EN L’ORDENANÇA Les principals actuacions d’aquests mesos han estat: • Instal·lació de l’aire condicionat a parades del Mercat de la Trinitat. • Finalització de les obres de millora del moll de càrrega del Mercat del Besòs. • Pavimentació i impermeabilització del pati del carrer Santaló del Mercat de Galvany. • Adequació del local dels vigilants del Mer- cat de la Fira de Bellcaire. • Finalització de la pavimentació dels patis del carrer Borrell al mercat de Sant Antoni. • Adequació zona de la brossa del Mercat del Clot. • Instal·lació d’una porta automàtica al Mer- cat del Clot i pavimentació de la rampa. • Pavimentació de la rampa del mercat de la Concepció. • Ampliació de l’habitacle de la brossa del Mercat de l’Abaceria. L’Institut Municipal de Mercats ha invertit prop de 700.000 euros en la primera meitat de 2004 en el marc del nou Pla Anual de Millores. Aquesta nova eina, va nèixer del com- promís del President de Mercats, Jordi Portabella, de reinvertir sobre els mercats el cànon patrimonial que l’IMMB pagava a l’Ajuntament, fonamentalment per millorar les infraestructu- res i serveis de la xarxa de mercats municipals. La primera part del Pla, executada en els primers sis mesos de l’any, ha suposat un total de 46 actuacions en 23 mercats, per un total de 669.725 euros. Les actuacions abasten tots ti- pus de millores, des de la renovació de cobertes, de molls de càrrega, pavimentacions de ter- res i patis, actuacions sobre la brossa, agençament de façanes, instal·lacions de sistemes anti coloms, construcció de lavabos, noves oficines etc... El Consell d’Administració de Mercats, reunit en la sessió del dia 23 de juny, va expressar de forma unànime la seva satisfacció tant per la posada en marxa del Pla de Millores com pels resultats aconseguits durant aquest primer semestre. PLA DE MILLORES: ACTUACIONS JUNY-JULIOxL INFOMERCATS El butlletí informatiu dels mercats municipals EL NOU PLA DE MILLORS: EN SIS MESOS 46 ACTUACIONS Pavimentació rampa mercat de la Clot. Parades mercat de la Trinitat Pàgina 3 INFOMERCATS El butlletí informatiu dels mercats municipals EL WEB DE L’INSTITUT AL DIA El Conseller en Cap, Josep Bargalló va anunciar que el Govern de la Generalitat de Catalunya doblarà la inversió que fins ara dedicava a Mercats. L’anunci va ser fet en el decurs d’una visita a la Boqueria el passat 8 de juliol, convidat per la Junta del Mercat. Aquest anunci tindrà plasmació en el pressupost per a 2004 de la Generalitat, i és fruit d’un acord previ al qual es va arribar el passat mes de març entre Jordi Porta- bella i el Conseller de Comerç Pere Esteve. Josep Bargalló va visitar detingudament les parades del mercat i va conèixer les darre- res innovacions que s’hi ha dut a terme. El Conseller en Cap va felicitar tant l’Institut Municipal de Mercats com els comerciants dels mercats per la important tasca de po- sada al dia que s’està fent. Pàgina 4 LA GENERALITAT DOBLARÀ LA INVERSIÓ EN MERCATS L’Institut vol potenciar el web de mercats co- m una eina útil i imprescindible de comunica- ció interna i de difusió dels mercats. Per aquest motiu s’han actualitzat els contin- guts donant preeminència a totes aquelles notícies i activitats on els mercats en són els principals protagonistes: notícies d’interès, campanyes de promoció, activitats, publica- cions etc.... L’objectiu és que tothom pugui estar ben informat d’allò que es cou als mer- cats, no deixeu de visitar-la: www.bcn.es/mercatsmunicipals INFOMERCATS El butlletí informatiu dels mercats municipals Tal com es va comprometre des del comença- ment del seu mandat, Jordi Portabella, presi- dent dels mercats, té la voluntat de visitar ca- da un dels nostres mercats amb l’objectiu de conèixer de primera mà la seva realitat. El dia 9 de juny va visitar el mercat de Sant An- dreu. Després de visitar les parades i saludar els comerciants, va mantenir una sessió de tre- ball amb la Junta d’on va sorgir un acord per millorar les infrastructures del mercat. D’altra banda, Jordi Portabella, va posar èmfasi en la importància de generar més activitats amb l’Eix comercial i en la importància que els comerciants s’impliquin activament en la recollida selectiva. El mercat de Sant Andreu es detaca pel gran volum d’iniciatives d’anima- ció i promoció que organitzen. El 16 de juny, Jordi Portabella, va visitar el Mer- cat de la Barcelona, on va felicitar personal- ment la Junta per l’obtenció del Premi de Recollida Selectiva i Reducció de Resi- dus’2003 que els va atorgar la Generalitat. Portabella va visitar també les obres de remo- delació integral d’aquest mercat centenari, que avancen a bon ritme i on l’aparcament so- terrani ja és una realitat ja que s’està realit- zant el forjat de la planta –1. JORDI PORTABELLA VISITA ELS MERCATS LES OBRES DE LA BARCELONETA A BON RITME! SANTS, MILLORES PROGRESSIVES El dia 23 de juliol, el President de Mercats va visitar les instal·lacions del mercat de Sants, i va mantenir un canvi d’impressions amb la Junta. Entre els temes que es van abordar, cal destacar el compromís mutu per tal d’impulsar les diferents obres de millores que afecten al mercat i que estan contemplades en el Pla de Millores’2004. D’altra banda, també es va acordar la col·laboració per iniciar un estudi de millores comercials. Pàgina 5 L’Institut ha signat un Conveni amb ProGat BCN, entitat que té cura de la salut dels gats de carrer, per tal de procedir al control de zoonosi i de salut de la colònia de gats que hi ha al voltant del Mercat del Ninot, i que s’ha multiplicat en els darrers mesos. El Conveni, que ja està en marxa, permetrà higienitzar, desparasitar i esterilitzar els gats, impedint d’aquesta manera que la colònia es multipliqui i esdevingui un problema de salut pú- blica. El projecte presentat per l’Associació ProGat contempla la confecció d’un cens de la colònia, la captura en gàbies trampa, el trasllat als centres veterinaris col·laboradors, les este- rilitzacions dels animals i posterior trasllat a la colònia, i per últim, la gestió de les adopcions que es puguin realitzar. D’altra banda, l’Associació de Comerciants del Ninot s’ha compromès a la neteja de la zona del pati on s’ubiquen els animals. El Mercat del Ninot s’ha convertit així en el primer equipament municipal que es dota d’un sistema per controlar els gats del carrer respectant-los que a sers vius. L’ACTUALITAT DELS MERCATS NOUS ESTABLIMENTS A LA BOQUERIA El passat mes de Juny es va posar en marxa la primera parada destinada a la venda de “merchandinsing” de mercat, muntada sobre un original carret mòbil està situada a l’entrada de la Rambla, i es poden adquirir gran diversitat d’objectes: samarretes, gorres, posagots etc... Tot amb el segell Boqueria. Aquest mateix mes també es van inaugurar dos establiments especialitzats, el primer destinat a la venda de menjar preparat oriental, fona- mentalment coreà i japonès i, l’altra, la vinate- ria “Carte de vins”. Dedicat a la venda i pro- moció de vins de qualitat del nostre país i d’a- rreu del món. Els responsables de l’establiment tenen una llarga experiència en el comerç de vins, especialment de la Borgonya (França), i en la promoció de marques reconegudes. Finalment, s’ha inaugurat l’Espai Genaro, en Genaro, un peixater representatiu del mercat, ha posat en marxa una botiga que va més enllà de la venda al detall, vol ser una aposta de fu- tur, un centre d’assessorament i servei adreçat a la restauració amb la comercialització de tot tipus de peix i marisc, en totes les pre- sentacions possibles, i, sense límits: servei 24 hores, importació i exportació, servei a domi- lici, amb el servei personalitzat a cada client. Pàgina 6 INFOMERCATS El butlletí informatiu dels mercats municipals La v inateria “La Carte des Vins” Espai Genaro, als Pòrtics del mercat Boqueria- Parada de “merchandising” CONVENI PER ESTERILITZAR I HIGIENITZAR ELS GATS DEL NINOT L’ACTUALITAT DELS MERCATS El President de l’Institut va felicitar la Junta per- sonalment, alhora que els va emplaçar a conti- nuar en aquest camí. l’Institut Municipal de Mercats s’ha proposat impulsar, durant els pro- pers anys, la recollida de matèria orgànica i la pro- gressiva implantació de la recollida de la matèria d’inorgànica. El mercat ha rebut el Premi de Recollida Selectiva i Reducció de Resi- dus’2003 que atorga el De- partament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya, en reconei- xement a la seva bona gestió en la recollida se- lectiva. Cal destacar que durant l’any 2003 aquest mercat va reciclar quasi el 50% de matèria orgànica. LA GENERALITAT PREMIA EL MERCAT DE LA BARCELONETA EL CIRC ARRIBA ALS MERCATS! Grottesco, el nou espectacle de Monti & Cia arriba als Mercats de Barcelona gràcies a la col·laboració entre l’Institut i aquesta com- panyia.Durant els mesos de juliol, agost i setembre, aquest original espectacle que fusiona teatre i circ, farà quatre estades als barris de la ciutat, a partir del 22 de juliol a Nou Barris, del 19 de juliol a l’1 d’agost a Sants-Montjuïc, del 4 al 15 d’agost ala Barceloneta, i, finalment, al mes de setembre a Horta. Tots els mercats d’aquestes zones podran gaudir de vals 2X1, per repartir als seus clients. Així mateix a un mercat de cada ba- rri es farà una petita performance en directe de l’espectacle. El Mercat de la Vall d’Hebron ha signat un Conveni de col·laboració amb Normalització Lingüística per tal de fomentar l’ús i aprenentatge de la llengua al mercat. El projecte contempla l’ organització de cursos d’a- tenció oral i inicial per als comerciants i treballadors del mercat no catalanoparlants i la inscripció als cursos generals que ofereix el Centre de Normalit- zació Lingüística (CNL). D’altra banda el CNL ha ofert al mercat donar el servei d’assessorament lin- güístic i repartir el material de la campanya “En ca- talà, tu hi guanyes”, així com la publicació periòdica dels recursos del CNL al butlletí del mercat. LA VALL D’HEBRON PROMOCIONA L’ÚS DEL CATALÀ AL MERCAT INFOMERCATS El butlletí informatiu dels mercats municipals Pàgina 7 PROMOCIONS A MERCATS MUNICIPALS FLASHOS INFORMATIUS MERCATS DE BARCELONA FA ESCOLA. L’Institut ha signat un conveni de col·laboració amb els consistoris d’Olot i Molins de Rei per a favorir la remodelació dels seus mercats seguint el model barceloní. Pàgina 8 INFOMERCATS El butlletí informatiu dels mercats municipals CANVIS DE DIRECTORS DEMERCATS Joan Damià és el nou direc- tor de la Fira de Bellcaire, Óscar Martín de Felip II, Joan Bonastre, de Santa Caterina i Miguel Angel de la Fuente de la Concepció i Fort Pienc. Tots quatre són directors amb una dilatada experiència professional. NOUS PRESIDENTS A LA MARINA I CANYELLES El Sr. Juan Antonio Molero Vela és el nou President del Mercat de la Marina en subs- titució del Sr. Sergi Eloy. El Sr. Antonio Roueta Edo és el nou president del Mercat de Canyelles en substitució del Sr.Francisco García. A tots dos els desitgem molt d’èxit. Jornada de Mercats de Barcelona Aquesta propera tardor l’Institut orga- nitzarà una Jornada a l’entorn dels Mercats de Barcelona. Aquest projec- te vol ser un fòrum de debat amb ca- ràcter permanent, una trobada per posar en comú la realitat de cada un dels mercats amb l’intercanvi d’experi- ències mútues, i, sobretot, per des del present, la quotidianitat i particularitat dels mercats fer un exercici d’anàlisi pel que fa l’encaix i evolució d’aquests centres a curt, mig i llarg termini en la realitat canviant del comerç i de la nostra pròpia societat. En definitiva, una jornada per a aturar-nos a reflexi- onar, posar en comú idees i dissenyar estratègies de futur, és sempre una pràctica positiva i enriquidora. Jordi Torrades Gerent de l’ IMMB SANT ANTONI El Mercat de Sant Antoni juntament amb el SAC (Sant Antoni Comerç) es- tan realitzant una campa- nya de promoció de vals 2x1 a Port Aventu- ra.D’altra banda, també han arribat a un acord amb Barcelona Televi- sió (BTV) per posar en marxa una campanya te- levisiva amb l’objectiu de promocionar el comerç del barri. ____________________ ALDEES INFANTILS L’ONG Aldees infantils re- alitzarà una campanya informativa durant el mes de juliol als mercats, per sensibilitzar la pobla- ció de la tasca social que desenvolupen en favor dels més desafavorits en- tre la població infantil MÉS TEATRE Els mercats de Sant An- toni, Abaceria i Boque- ria, obsequiaran amb vals descompte del 50% als seus clients que vul- guin gaudir de la progra- mació de la Torna del Grec o “Festival d’estiu alternatiu” (teatres de Tantarantana, Sala Mun- taner i Versus teatre). ____________________ ÈXIT PER SANT JOAN Molts mercats van cele- brar aquesta diada tradici- onal oferint coca i cava a la clientela.