Conjunt Monumental de la Plaça del Rei Plaça del Rei, s/n, 08002 Barcelona Dilluns, tancat. De dimarts a dissabte de 10 a 14h i de 16 a 20h. Diumenges i festius de 10 a 15h. Museu-Monestir de Pedralbes Baixada del Monestir, 9 08034 Barcelona Horari de visita: de dimarts a dissabte de 10 a 14h i diumenges i festius de 10 a 15h. Dilluns, tancat. Museu-Casa Verdaguer Vil·la Joana. Ctra. de l’Església, 104. Vallvidrera, 08017 Barcelona. Horari de visita: de dimarts a divendres, per a grups amb reserva prèvia. Dissabtes, diumenges i festius, de 10 a 14h. Dilluns, tancat. Centre d’Interpretació del Park Güell Pavelló de Consergeria, Park Güell Carrer d’Olot, s/n, 08024 Barcelona Horari de visita: de dilluns a diumenge d’11 a 15h. Informació Tel. 933 190 222 reserves-mhcb@mail.bcn.es INFORMATIU DEL MUSEU D’HISTÒRIA DE LA CIUTAT DE BARCELONA www.museuhistoria.bcn.es Un museu de museus Primer quadrimestre de 2006 Any III · Núm. 7 ISSN: 2013-8237 Des d’ara, una primavera de Museu El 9 de febrer de 1849 el Diario de Barcelona publicava la notícia de la troballa d’un bust romà al número 14 del carrer Banys Nous. Ara, 156 anys després, trobareu en aquest butlletí la notícia de la donació del bust al museu de la ciutat. La generositat de la família Aragó Gassiot enllaça amb la millor tradició barcelonina de posar el patrimoni cultural a l’abast de tothom. El trobareu a l’espai de recepció del Museu donant-nos la benvinguda. L’enhorabona. Fins al 7 de maig us convidem a participar de l’agermanament entre Ilici i Barcelona. Les Obres Socials de la CAM ens han portat al Tinell l’exposició Ibèria, Hispània, Spania. Una mirada des d’Ilici, una excel·lent mostra que ens explica el procés que va produir-se al llarg de mil anys al voltant del Mare Nostrum, des dels íbers fins a Bizanci. Aprofiteu la visita per revisitar al subsòl les peces corresponents de la nostra exposició permanent. També el maig, a la sala de les voltes romàniques del Conjunt Monumental de la Plaça del Rei, obrirem al públic l’exposició medieval que s’integra al recorregut permanent del museu. El proper butlletí estarà dedicat a aquest esdeveniment: Barcelona, més medieval que mai! De moment, s’ha dut a terme l’adequació de l’espai que contindrà el resultat del projecte museogràfic preparat amb rigor i estimació per l’equip del museu. El Museu per dins Darrers treballs al Museu-Monestir de Pedralbes (MHCB) cions de sor Eulàlia d’Anzizu, i des d’aleshores s’havia mantingut intacte. El treball de reordenació, tenint en compte els cri- teris de classificació actuals per poder procedir després a la digitalització de l’arxiu, s’ha pogut ini- ciar gràcies a l’acord establert entre la comunitat de clarisses del monestir, el Museu-Monestir de Pe- dralbes (MHCB) i la Subdirecció General d’Arxius de la Generalitat de Catalunya, i es preveu que en un futur s’incorpori també al projecte la Universi- tat de Barcelona. Fruit d’aquest acord, ben aviat serà possible pels estudiosos accedir a la rica docu- mentació que conserva aquest fons, que permet re- construir, a banda de la història del mateix mones- tir, la de la societat de la qual ha format part al llarg de més de set-cents anys d’existència. Arxiu Històric del Museu-Monestir de Pedralbes ©MMP-MHCB D’altra banda, ha finalitzat la segona fase de l’in- ventari de presència dels objectes que conformen A començaments del mes de desembre de 2005 es les diferents col·leccions del monestir. En aquesta va iniciar la primera fase de la reordenació de fase s’han enregistrat un total de 900 peces ubica- l’arxiu històric del monestir de Santa Maria de Pe- des als espais de clausura del monestir; amb aques- dralbes, una de les compilacions documentals ta finalitat, s’han inventariat obres tan diverses com monàstiques més importants del país. Aquest fons, pintures, escultures, mobiliari, teixits, orfebreria i constituït per pergamins, manuals i lligalls, es va ceràmica. classificar a finals del segle XIX seguint les indica- PATRIMONIA’M tablir vincles de treball Es tracta del programa tualment s’està treballant El Museu d’Història de la cooperatiu amb les esco- Patrimonia’m, destinat a en una doble línia: d’una Ciutat està treballant en les i els instituts de Ciu- alumnes de cicle superior banda, en l’elaboració de la nova proposta per es- tat Vella. de primària (10-11 anys) i les unitats didàctiques de de primer cicle de se- cada centre educatiu, i de cundària (12-13 anys). Ca- l’altra, en la formació del da centre “patrimonia” un professorat participant. vestigi de la Barcelona ro- De moment, ja s’hi han mana (la necròpolis, el inscrit quatre centres: temple, l’aqüeducte, les CEIP Rubén Darío, CEIP muralles...) i desenvolupa Drassanes, CEIP Baixeras una activitat d’ensenya- i IES Milà i Fontanals. ment i aprenentatge al voltant d’aquest vestigi, en diferents espais (l’aula, el Museu, el vestigi ma- teix, els altres vestigis) i en diferents àmbits (con- text històric, arqueologia, conservació, difusió), amb un enfocament al més glo- balitzador possible. Ac- © Jordi Puig-MHCB El Museu d’Història de la Ciutat presenta, del 24 de gener al 7 de maig de 2006 al Saló del Tinell, una exposi- ció produïda per la Caja de Ahorros del Mediterráneo: Ibèria, Hispània, Spania. Una mirada des d’Ilici. La mos- tra, que abasta els àmbits ibèric, romà i de l’antiguitat tardana, segueix l’evolució cultural de la façana oriental de la costa mediterrània des de la perspectiva d’Ilici, avui dia la ciutat d’Elx. “Ibèria”, “Hispània” i “Spania” van ser els noms amb què es va conèixer la península Ibèrica entre els anys 500 a.C. i 500 d.C. En aquests més de mil anys, es van succeir cultures i van canviar radicalment les llengües, les idees, els Ibèria, Hispània, Spania. objectes, els processos productius, les organitzacions políti- ques i administratives, els ideals i les creences. Una mirada des d’Ilici L’exposició s’ha dissenyat seguint aquesta evolució cultural, que queda plasmada en tres ambients: Ibèria, Hispània i Spania. Tota aquesta trajectò- ria està contemplada des d’Ilici, una ciutat que, a més de formar part de les ru- tes marítimes mediterrànies, va ser capital ibèrica, colònia romana, bisbat vi- Concurs Participa, sigòtic i enclavament bizantí, i per tot això artífex i testimoni d’aquests canvis. encerta i guanya un viatge a Ilici En els tres apartats de l’exposició es poden veure 150 objectes o grups d’objectes d’ús quotidià, testimonis arqueològics i històrics, vestigis de la vida econòmica, Del 24 de gener al 7 de maig, social i política, mostres de l’ornamentació d’edificis públics i privats, elements amb motiu de l’exposició Ibèria, de comerç i intercanvi, pinzellades de la vida i de la mort. La mostra vol plasmar, Hispània, Spania. Una mirada des en resum, la vida que va discórrer per la ciutat d’Ilici al llarg d’un mil·lenni, du- d’Ilici, el Museu d’Història de la Ciutat celebra un concurs en rant el qual unes cultures van sorgir, van desenvolupar-se, van conviure i es van què se sortejarà un viatge d’un dissoldre mentre d’altres ocupaven el seu lloc. cap de setmana per a dues Les excavacions fetes al port mediterrani d’Ilici han tret a la llum importants pe- persones a Elx. Hi podran par- ces arqueològiques que s’exposen en aquesta mostra i que, per coherència histò- ticipar tots els visitants de la mostra que responguin correc- rica i arqueològica, troben el millor lloc d’acollida als espais del Saló del Tinell tament a la pregunta que apa- del Museu d’Història de la Ciutat de Barcelona. reix a la butlleta de participació que els serà lliurada a les taqui- lles del Conjunt Monumental de la Plaça del Rei. UN NOU TRAM DEL VALL des dels primers moments de la muralla fundacional els quals destaca el sector DEFENSIU DE BARCINO? de vida de la ciutat fins a (finals de segle I a.C.). La descobert a l’avinguda de la Els treballs de recerca ar- l’època contemporània. troballa correspon a una Catedral, de dimensions queològica preventiva duts Deixant de banda l’estudi gran rasa (o potser dues, ja molt més grans. El vall del a terme amb motiu de la d’altres estructures també que sembla que podria ha- carrer Avinyó va perdre la nova construcció d’un hotel significatives, voldríem fer ver-n’hi una altra sota el pa- seva funció ja el segle II al carrer Avinyó han esment de la troballa d’uns viment del carrer) amb per- d.C., quan fou colgat amb permès localitzar una grans retalls al terreny que fil en forma de lletra u, si- terres i en la zona immedia- seqüència estratigràfica podrien correspondre a les tuada en paral·lel i a uns 20 ta es va aixecar un edifici de molt interessant, que abasta estructures de vall exterior metres del traçat de la mu- funció indeterminada. ralla romana. Aquests tipus Caldran nous treballs en zo- de sistemes complementaris nes properes per tal de con- de defensa són usuals a les firmar aquesta interpretació ciutats de l’època de la fun- que, tot i la seva parcialitat, dació de Barcino (per sembla molt versemblant. exemple, Lugo o Lleó) i, Sigui el que sigui, queda sobretot, als campaments clar que els treballs al sector de les legions romanes. El meridional del suburbi de cas que ens ocupa comple- Barcino aportaran en un fu- menta el coneixement tur elements de notable in- d’altres trams del vall de- terès per a la història de fensiu de la colònia, entre Barcelona. Vista dels treballs d’excavació del possible fossat romà localitzat al solar Avinyó, 16. ©MHCB Els nous serveis del Museu d’Història de la Ciutat Il·lustració de la ciutat romana que Durant el primer quadrimestre del 2006 el Museu d’Història de la projectarà l’audiovisual. Ciutat (MHCB) implantarà dos nous serveis al Conjunt Monumental de la Plaça del Rei i al Museu-Monestir de Pedralbes. Concretament, s’oferirà un servei d’audioguies en diversos idiomes i un audiovisual de set minuts de durada sobre la història i l’evolució del territori de Barcelona. Les audioguies es presentaran en dues modalitats diferents però compatibles: les d’adults i les familiars. Les primeres –en català, cas- tellà, anglès, francès, italià i alemany– estan destinades al visitant que desitja complementar la visita amb una informació rigorosa i alhora amena. En el cas de les audioguies familiars, de moment disponibles en català i castellà, l’MHCB oferirà una important novetat dins del panorama museístic espanyol. Els membres d’una família o els infants acompanyats d’adults podran compartir l’experiència de la visita uti- litzant plegats la modalitat d’audioguia familiar o fent servir les dues tipologies al mateix temps. Amb la imminent inauguració de la col·lecció medieval que comple- tarà l’exposició permanent del Conjunt Monumental de la Plaça del Rei, la informació proporcionada per les audioguies es veurà am- pliada per tal d’oferir la totalitat del servei. A més, en diversos punts d’escolta hi haurà la possibilitat d’accedir a un segon nivell d’infor- mació, el qual facilitarà dades més precises i detallades sobre deter- minats aspectes considerats també importants. L’audiovisual, que amb el títol Barcelona, història d’una ciutat es pro- jectarà en una sala ubicada a l’espai inicial de visita de l’exposició L’audiovisual ofereix una imatge de la permanent del Conjunt Monumental de la Plaça del Rei i del Museu- Barcelona actual en 3D © MHCB-Esfera © MHCB-Esfera © MHCB-Esfera © MHCB-Esfera Monestir de Pedralbes, es produirà en diversos idiomes. S’ha conce- but com una explicació clara i entenedora dels canvis de la morfolo- gia urbana del pla de Barcelona des d’una perspectiva històrica, que aporti les claus que fan comprensibles els processos de creixement de la ciutat amb el pas del temps. L’audiovisual arrenca de les ocupa- cions humanes prehistòriques al pla de Barcelona fins arribar al temps dels romans, amb la fundació de la colònia Barcino i l’articu- lació de la propietat al pla amb la centuriació. D’aquí s’avança fins als temps medievals, amb l’important creixement urbanístic de la baixa edat mitjana (segles XII a XV), i es continua amb les transformacions de l’època moderna i el gran creixement dels temps contemporanis, Representació d’una part de la muralla des de l’eixample de la ciutat a partir del 1859 fins al present. romana En aquesta breu pel·lícula no només s’han tingut en compte els pro- cessos de canvi i evolució, sinó que també es vol posar de manifest aquells altres aspectes que persisteixen i que, per aquesta persistèn- cia, han esdevingut eixos que han influït en l’articulació de l’espai de la ciutat. Un exemple clar d’això darrer és el manteniment d’alguns elements que, com l’eix passeig de Gràcia - avinguda Portal de l’Àn- gel - carrer del Bisbe, van ser definits en el moment de la fundació de Barcino el segle I a.C. Pel que fa als canvis, també s’ha tingut en compte el procés d’evolució de la línia de costa, un procés en el qual, a més de la incidència de la transformació geològica amb el pas dels segles, també es fa sentir l’acció humana. Aquest és el cas de l’apari- ció de la Barceloneta, que es comença a crear a partir de l’escullera del port del segle XV, la qual altera el règim d’aportació de sediments del delta del riu Besòs. D’altra banda, la proposta, sense deixar de ser àgil i sintètica en la mesura que és una introducció, un punt de partida, ha tingut en compte les darreres aportacions de la recerca, moltes d’elles proveï- des per la mateixa activitat arqueològica i històrica del Museu d’Història de la Ciutat. En aquest sentit s’han incorporat al discurs novetats com la presència humana al pla des de finals del paleolític, els canvis en els models de creixement durant l’edat mitjana (espe- cialment notables en l’etapa dels segles XIII i XIV) o les matisacions en el procés de densificació de la ciutat medieval fins al segle XIX, que porta a la gran extensió de l’Eixample i a la integració dels po- bles del pla, primer pas en la construcció de la metròpoli mediterrà- nia que és avui Barcelona. © MHCB-Esfera © MHCB-Esfera © MHCB-Esfera La peça del Museu Important donatiu d’un bust romà al Museu d’Història de la Ciutat El dia 2 de novembre al Museo Provincial de Antigüedades de Santa Àgue- de 2005, la senyora da, d’on passà al Museu Arqueològic. Maria Concepció L’any 1962, els germans Aragó Cabañas, hereus i pro- Gassiot Llorens, pietaris de la casa del número 14 del carrer de Banys en nom propi i Nous, van redescobrir els dos retrats en un sostre mort dels seus fills de la casa en fer unes obres de reforma. Sabedors de Josep Ramon, la seva importància, els van fer estudiar: Antonio Arri- Maria Rosa, Tar- bas i Glòria Trias en van publicar el seu treball a la re- cisi, Matilde, vista Cuade rno s de Arq ue o lo g ía e Histo ria de la Ciu- Maria Concep- dad (núm. 5, 1964). ció i Àngels Ara, 156 anys després de la seva aparició i gràcies a la Aragó i Gassiot, generositat de la Família Aragó Gassiot, el bust entra com també dels néts al Museu, on podrà ser contemplat i admirat per tots Joan i Laura Aragó i els ciutadans. Crehuet (fills de Josep Ramon Aragó i Gassiot), va fer donació d’un bust romà al Mu- seu d’Història de la Ciutat. Aquest bust és un vell conegut de l’MHCB, BUST. RETRAT FUNERARI amb una llarga història que comença el 9 de febrer de Producció 1849 quan el Diario de Barc e lo na publica la notícia de Taller local de Barcino la troballa, durant les obres de construcció de la casa Època Juliclàudia, primera meitat del segle I del número 14 del carrer de Banys Nous, propietat Material d’Esteve Capdevila, de restes del mur romà i d’alguns Marbre blanc de Carrara objectes encastats en aquest, entre els quals hi havia el Dimensions nostre cap, un altre retrat romà, una cupa amb ins- Alçada total: 35 cm Núm. inventari cripció i altres materials constructius. De tots aquests MHCB 27059 objectes només es conservà la cupa, que va ser cedida E L S B R E U S D E L’ M H C B >> Enfoca, dispara i fes Els guanyadors es poden el monestir en el seu desembre, 319.750 història, el concurs de consultar als webs context històric i artístic, persones han passat pels fotografia digital celebrat www. museuhistoria.bcn.es i entendre el funcionament nostres centres, tot amb motiu de l’exposició www.uoc.edu/expo/BCNfoto. de la societat medieval i observant un augment Barcelona &Fotografia de les comunitats significatiu al Museu- que es pot veure a la casa >> Els alumnes de monàstiques i a aprendre Monestir de Pedralbes Padellàs fins el 19 de març, secundària que visiten el a valorar el patrimoni gràcies a l’exposició ha sigut tot un èxit. Pocs Museu-Monestir de històric, cultural i artístic Els tresors del monestir. El minuts abans del tancament Pedralbes disposen d’un del passat. Conjunt Monumental de la del termini de presentació nou material didàctic que Plaça del Rei i el Centre de fotografies encara complementa la realització >> L’MHCB tanca molt d’Interpretació del Park n’estaven arribant al web de la visita. Aquests positivament l’any 2005 Güell també han rebut més del concurs. En total, s’han dossiers, que contenen amb un increment públic en comparació amb comptabilitzat 2.405 textos i imatges, es substancial del nombre el 2004 i el Museu-Casa fotografies presentades amb treballen durant l’activitat i de visitants respecte l’any Verdaguer ha mantingut el un alt nivell de qualitat. ajuden a l’estudiant a situar anterior. Fins al 31 de seu nivell de visites. © MHCB Els Amics i Amigues del Museu Un cap de setmana A V A N T A T G E S històric a Caesaraugusta Visita exclusiva a l’exposició Ibèria, Hispània, Spania. Una mirada des d’Ilici guer el Gran. Arribarem a Saragossa Visita exclusiva a l’exposició Ibèria, Hispà- a les dotze del migdia i després de di- nia, Spania. Una mirada des d’Ilici, dijous 16 nar visitarem el Palacio de la Aljafería de febrer a les 17.30 i a les 18 hores. El (construït el segle XI com a residència punt de trobada serà l’avantcambra del de lleure dels reis de taifes), la Seo (la Saló del Tinell. Per participar en aquesta primera catedral cristiana de Sara- activitat, podeu fer la reserva al número de gossa, bastida en estil mudèjar) i el telèfon 93 256 21 50 (Sandra Ruano) o bé a reserves-mhcb@mail.bcn.es. Places Museo Gargallo, dedicat monogràfi- limitades. cament a l’obra d’aquest escultor ara- gonès. Ens allotjarem a l’hotel Husa Ruta per la Barcelona barroca Via Romana, de tres estrelles, al bell i neoclàssica mig de la ciutat i a pocs metres de la El dissabte 18 de març proposem als A - basílica del Pilar. Diumenge al matí fa- mics i Amigues del Museu d’Història de la rem la ruta romana, que permet recó- Ciutat una ruta de tres hores per la Barce- rrer i conèixer en profunditat llocs tan lona barroca i neoclàssica. Iniciarem l’iti- interessants com el fòrum, el teatre, la nerari a les 10 del matí a la plaça dels Àn- muralla, les termes i el port fluvial. gels, davant de la capella, i continuarem cap a l’església de Betlem, el Palau de la Havent dinat, tornarem a Barcelona. Virreina i el Palau Moja. A continuació ens Per participar en aquesta activitat, cal Per als Amics i Amigues de l’MHCB acostarem a la Casa de Convalescència, al fer la reserva al telèfon 93 265 21 50 conjunt hospitalari de la Santa Creu i al hem organitzat, l’1 i 2 d’abril, un cap (Sandra Ruano) o bé a reserves- Col·legi de Cirurgia, i continuarem Ram- de setmana de visites a museus i re- mhcb@mail.bcn.es abans del 10 de bla avall, passant pel Teatre Principal, fins cintes arqueològics de la ciutat de Sa- març. Preu: 50 euros per persona (in- al Palau March. Per participar en aquesta ragossa. Ens trobarem dissabte a les clou desplaçaments, allotjament i es- activitat, podeu fer la reserva al número de vuit del matí a la plaça Ramon Beren- morzar, entrades i visites als centres). telèfon 93 256 21 50 (Sandra Ruano) o bé a reserves-mhcb@mail.bcn.es. Places li- mitades. Preu: 3 euros Visita a Girona El 22 d’octubre passat els Amics del crida especialment l’atenció pel for- vam endinsar per les entranyes de la Museu d’Història de la Ciutat ens van mat en què se’ns presenta. Les seves ciutat mil·lenària. Havia visitat diver- tornar a fer pujar les endorfines amb imatges policromades són dignes d’e- ses vegades el famós call, però en una altra de les sortides que organit- logi. Que no esmenti altres obres com aquesta ocasió la guia ens va fer ado- zen, aquesta vegada per Girona. El re- el Tapís de la Creació no vol dir que no nar de l’existència de racons de conte corregut va començar amb una visita les trobés també excepcionals, com de fades, que en les meves visites al Museu d’Art de la ciutat. He de con- deia la nostra guia. m’havien passat absolutament desa- fessar que de vegades la meva ment es L’estona d’esbarjo que molt sàviament percebuts. Patis interiors ombrívols quedava en un estat de semiincons- ens van deixar els organitzadors ens amb atmosferes d’un altre temps, mu- ciència, mentre intentava copsar la va proporcionar als més afamats i ralles indestructibles, estàtues com- delicadesa i paciència amb què els ar- “díscols” l’ocasió perfecta per fer un memoratives, carrerons intricats… tistes de segles passats s’escarrassaven mos tot gaudint del solet espectacular En fi, Girona ja era una de les ciutats per reflectir les seves percepcions de que feia aquell dia. Entrepans, la com- catalanes que més m’agradaven, i des la vida i de la religió, omnipresent en panyia dels bons amics, l’astre rei aca- de la nostra visita amb els Amics, l’a- aquells temps. He de fer especial ronant-nos i la visió de la catedral de tracció ha passat a ser un amor pro- menció al treball “de filigrana” del Girona, que més tard visitaríem. fund i un enamorament total, dels martirologi del segle XV i de la biga Perfecte! que fan perdre el seny. de Cruïlles, del segle XII. El primer A la tarda, ja amb les panxes plenes Gràcies, Amics. era una de les peces més exquisides després d’un bon àpat (que en el cas que he vist mai. La biga de Cruïlles és dels meus amics i meu va consistir en SÒNIA HURTADO I TREMP una altra peça única, que potser ens unes delicioses creps bretones), ens Número d’Amic de l’MHCB: 73 FES-TE AMIC/GA de l’MHCB www.museuhistoria.bcn.es © MHCB Propostes Cinema Racons de Barcelona ALFRED BOSCH Heretaràs la Rambla La Monyos Església i rectoria de Sant Barcelona: Planeta, 2005, 196 p. Dirigida per Mireia Ros. Espanya, Martí de Provençals En aquesta novel·la un avi vol que el 1996. 109 min. Color. Intèrpret: Situada al bell mig del Parc de Sant seu nét hereti el barri que ell ha cone- Julieta Serrano. Martí, aquesta església es troba em- gut i estimat, abans que la modernitat A través dels ulls d’una nena dels plaçada al lloc on el segle XI existia acabi esborrant-lo. Vol mostrar al nét anys trenta que ha sentit moltes una petita capella privada dedicada les veritats de la vida i de la naturale- històries al voltant de la Monyos, ja a sant Martí de Tours; el 1052 sa humana tot passejant pels carrers se’ns evoca la vida d’aquest perso- aquesta passà a la demarcació de que s’estenen, Rambla avall, fins al natge que recorria la Rambla de Santa Maria del Mar, i així va adqui- ventre de la Barcelona vella. El nen co- Barcelona d’aquell temps, amb ves- rir un ús col·lectiu. De l’edificació neixerà un món que li ha estat amagat tits extravagants i flors al cap. primitiva no s’ha conservat res. El pels pares, format per una galeria de L’estructura narrativa alterna amb temple actual, de la segona meitat personatges i històries delirants. Amb habilitat diversos temps. D’una ban- del segle XV, té una nau única co- aquesta novel·la Alfred Bosch fa un de- da veiem la Monyos ja madura, con- berta amb voltes de creueria, absis fensa agosarada i tendra d’una Barce- vertida en una vagabunda tan estra- poligonal i capelles laterals intensa- lona carregada d’humanitat però to- folària com tendra que passeja Ram- ment remodelades en segles poste- cada de mort. bla amunt i avall regalant cançons; riors.El 1432, l’escultor Joan Aime- de l’altra, coneixem el mateix per- rich contractà la construcció de la FRANCESC VILANOVA I VILA-ABADAL sonatge encara jove, a finals del se- façana amb Joan Sellerer, comitent La Barcelona franquista i gle XIX, travessant una sèrie de trà- que es va fer representar amb la se- l’Europa totalitària giques peripècies vitals que l’acaben va dona als peus del sant titular que (1939-1946) endinsant en la bogeria. presidia el timpà. Aquest va desa- Barcelona: Empúries, 2005, 429 p. parèixer, tot i que sembla que no fou L’autor analitza els discursos del fran- Barcelona a la xarxa destruït, com el retaule i tots els or- quisme filtrats a través d’alguns mit- naments, el 1936. El campanar, de jans de difusió de Barcelona durant els http://www.barceloca.com planta quadrada, és del segle XVII i inicis de la dècada dels quaranta, els està cobert amb teules vidriades po- anys de la Segona Guerra Mundial que licromes més modernes, mentre que van configurar el món actual. Els sis el coronament de la façana remet a capítols del llibre són representatius altres esglésies catalanes setcentis- dels esdeveniments de la guerra i de tes. L’església va ser, fins pràctica- les reaccions dels personatges de les ment el segle XIX, el centre de la vi- diverses famílies franquistes, des dels la. Així, la rectoria va acollir l’Ajun- falangistes fins als integristes clericals. tament de Sant Martí fins que es va traslladar al Clot. VICENÇ VILLATORO La dona a la finestra: el Born, 10 de setembre de 1714 Llibres Barcelona: Edicions 62, 2005. ALBERT GARCIA ESPUCHE Col�lecció El Balancí, 519. I Guia d’oci de la ciutat de Barcelona. ANNA GARCÍA MUNÀRRIZ En aquesta novel- S’hi pot trobar de tot: els museus de Barcelona & Fotografia la, l’escriptor i pe- la ciutat, galeries d’art, restaurants, Barcelona: Institut de Cultura, Museu riodista Vicenç Vi- bars, cafès, discoteques, botigues d'Història de la Ciutat i Lunwerg, llatoro aborda la vi- modernes, una guia de la Barcelona 2005, 309 p. da quotidiana dels naturista, llocs on fer-se un tatuatge, Catàleg de l’exposició amb el mateix dies anteriors a la quin gimnàs triar… Destaca un títol que es pot visitar al Museu d’- caiguda de Barce- apartat de biografies de gent rela- Història de la Ciutat, on es recullen lona en la Guerra cionada amb la ciutat, com Manuel 250 imatges captades des del novem- de Successió. Té Vázquez Montalbán, Terenci Moix o bre de 1839 fins al novembre de 2005 la peculiaritat que el grup Vol Ras, entre molts altres. per fotògrafs de prestigi, com Xavier parteix de la pro- També conté un apartat d’entrevis- Miserachs, Oriol Maspons, Francesc ducció d’una pel·lícula sobre els fets de tes amb personatges diversos, com el Català-Roca i Pilar Aymerich, entre al- 1714 per part d’un director nord-ame- grup musical 08001, el dissenyador tres. Des del primer daguerreotip de ricà, cosa que porta a l’autor a recrear América Sánchez o l’ONG Amics de 1839, obra del gravador Ramon Ala- una història melodramàtica ambien- la Bici. És possible fer o trobar co- bern i Casas, fins a l’actualitat, hi ha tada al segle XVIII amb Eulàlia Sorri- mentaris dels locals en el fòrum, i en una llarga història de 166 anys que ha bes com a protagonista, des de l’alta fi- l’apartat d’invitacions es pot partici- unit Barcelona i la fotografia. nestra de la galeria del casal del carrer par en sortejos d’invitacions per a Montcada. exposicions o altres actes.