Barcelona, la casa que vull — 21 - 23 SETEMBRE www.bam.cat MERCÈ 2012 — #Mercè12 El Festival BAM arriba enguany a la seva edició número vint. Ho celebra oferint-nos un programa de música alternativa ple de propostes d’alt interès: veniu i veureu talents de fora i una tria selecta de les formacions catalanes més noves. — DIVENDRES 21 ‘77 (SEVENTY SEVEN) (Catalunya; hard rock) Plaça Reial / 21.30 h Després del celebrar el 21st Century Rock (2009), el grup dels germans Valeta ha confirmat amb High Decibels (2011) la seva habilitat per enllus- trar models establerts del rock’n’roll; en particular, el boogie / hard rock dels primers AC/DC. Sorpre- ses? La més gran, al final una «Promised Land» (de vuit minuts i mig) en clara sintonia amb els Who més operístics. Aquest segon disc té un pro- ductor de renom: Nicke Andersson, l’antic líder de The Hellacopters, ara a Imperial State Electric. HOWLIN RAIN (San Francisco; rock) Plaça Reial / 23 h Si alguns escriptors busquen la «gran novel·la americana», algunes bandes persegueixen el «gran disc americà», com els Howlin Rain d’Ethan Miller (guitarrista de Comets on Fire), que a l’ambiciós i èpic The Russian Wilds (2012) s’han aliat amb el productor Rick Rubin per organitzar un gran viatge pel rock clàssic dels setanta i les seves arrels. Al seu tercer disc trobem melodies soul i blues, riffs surenys, percussions llatines i fins i tot pop d’ona mitjana. Somni classicista d’uns músics coneguts pel seu experimentalisme. THE DREAM SYNDICATE (Estats Units; rock) Plaça Reial / 0.30 h Steve Wynn ressuscita la banda que el va do- nar a conèixer per celebrar el 30è aniversari del seu emblemàtic debut del 1982 amb l’àlbum The Days of Wine and Roses. Figures clau del movi- ment anomenat Paisley Underground (folk-rock californià psicodèlic), The Dream Syndicate van facturar durant els vuitanta un grapat de cançons carismàtiques sota la influència de The Velvet Un- derground i Television. És la primera vegada que Wynn (veu i guitarra), Dennis Duck (bateria) i Mark Walton (baixista) toquen amb aquest nom des d’aquell últim concert a San Francisco el 1988. JOAN COLOMO (Barcelona; pop d’autor) Plaça dels Àngels / 21.15 h A Producto interior bruto, vol. 2 (2012), finançat per micromecenatge, el líder de La Célula Durmiente i antic guitarrista de The Unfinished Sympathy es confirma com un cantautor pop realment insòlit. Pop i, bé, més enllà, perquè Colomo és bastant aliè a les barreres genèriques, i de tot tipus. Ell trenca les normes, canvia d’humor fàcilment, busca i gairebé sempre troba. La seva bogeria ajuda a viure, a «aprendre a bregar amb l’estèril modernitat», com diu en un dels seus temes. HOLA A TODO EL MUNDO (Madrid; folk-pop) Plaça dels Àngels / 22.45 h Des del seu sorprenent debut homònim del 2010, exercici d’indie-folk expansiu però detallista, Hola a todo el Mundo s’han plantejat cada nou enre- gistrament com un petit canvi de rumb. I si a l’EP Estela castiza (2011) canviaven l’anglès pel caste- llà i revelaven influències post-rock, a l’imminent Ultraviolet catastrophe (2012) han canviat molts dels seus instruments orgànics per altres d’elec- trònics, com sintetitzadors i pads. L’arrel encara és folk, però ara semblen il·luminats pel neó de M83. BIGOTT (Saragossa; rock/folk/psicodèl·lia) Plaça dels Àngels / 0.30 h El saragossà Borja Laudo comparteix amb Rema- te la capacitat per assimilar el llegat de tòtems de la cançó anglosaxona (de Cash a Cave, de Co- hen a Sinatra) i portar-lo fins a un terreny propi, fusionat amb la tradició estatal i no exempt d’hu- mor, tot el contrari. A The orinal soundtrack (el títol ja dibuixa somriures) aquest dandi postmo- dern amplia el seu camp de batalla fins al disco i el techno-pop amb joies com «Cannibal dinner», segurament el moment més destacat de la seva actuació al BAM. ISAAC ULAM (Catalunya; folk-pop/psicodèl·lia) Joan Coromines / 20.30 h El disc de culte En els prats més llunyans (2009) ha tingut per fi continuació aquest any: es diu Murtra i mostra Isaac Ulam retent homenatge a l’amor en cançons de vegades fosques i d’altres sorprenentment lluminoses, com «Viure amb tu» («Viure amb tu és com trobar una flor, una terra on somiar i tot un món a les teves mans»). En concert, Ulam es presenta molt ben acompanyat per Kiko Barrenengoa (guitarra i violí), Paula López Bermejo (veu), Puter (baix), Lluís Bestard (bateria) i Alberto Pérez (teclat). MATES MATES (Catalunya; Indie rock/folk) Joan Coromines / 22 h Ja fa un temps que no deixen d’arribar bones no- tícies indies des de la comarca d’Osona. L’última (o penúltima, segurament) és Mates Mates, un grup a cavall de l’ona laietana i l’indie-rock que ve a sumar-se a revelacions osonenques com La Iaia, Furguson i L’Hereu Escampa (amb aquests comparteixen segell: Famèlic). L’àlbum Vida ani- mal (2011), produït pel Petit de Ca l’Eril, enamora fàcilment a força de melodies desafinades, en- cant natural i, per descomptat, aquell trombó. SONNY & THE SUNSETS (San Francisco; country-pop/ psicodèlia) Joan Coromines / 23.30 h Petit heroi de l’escena psicodèlica de San Francisco, Sonny Smith concep la música com un joc: vegeu-ne el projecte 100 Records (recopilatoris amb temes de grups imaginaris) i els lúdics primers discs amb la banda garage- pop Sonny and the Sunsets. El seu tercer disc és tota una altra cosa: Smith ha tallat amb la seva xicota després de deu anys i ha emergit amb un àlbum una mica més sincer que l’habitual i, sorpresa, amb càlides formes country-rock. La ruptura com a nou punt de partida VERY POMELO (Catalunya; rock/punk/psicodèlia) Parc del Fòrum / 22.30 h Aquells que es lamenten per la falta de rock’n’roll a l’escena catalana actual haurien d’acostar-se, si no ho han fet encara, a Very Pomelo, una ban- da barcelonina amb l’actitud dels Stones més jactanciosos i un so saludablement brut, en par- ticular en directe. Després del prometedor Figaro, figaro (2010), a Xurrac asclat (2011) han millorat la seva fórmula eclèctica, a prop de la rumba cata- lana i el rockabilly. Encara que canten en català, agraden a tot l’Estat espanyol. Com podria ser d’altra manera? MISHIMA (Catalunya; pop) Parc del Fòrum / 24 h Els últims anys, el grup de David Carabén ha sa- but guanyar expressivitat i poder afectiu. I un disc com L’amor feliç (2012) solament podia establir la seva bona relació amb el públic i la crítica: és un dels seus millors discos, si no el millor; gran de- claració de força amb l’amor romàntic i els seus goigs i ombres com a font d’inspiració. Ja des de l’arrencada amb «La vella ferida» és fàcil adver- tir l’assentament d’Alfons Serra i Xavi Caparrós, nous bateria i baixista, en la dinàmica d’una ban- da en creixement perpetu. VETUSTA MORLA (Madrid; indie rock/folk) Parc del Fòrum / 1.30 h Aquesta banda alternativa de Tres Cantos ha pro- tagonitzat una de les històries d’èxit més sorpre- nents del pop estatal recent. Després d’un debut poc escoltat (Mira, 2005) i un grapat de petits concerts a Madrid, el disc Un día en el mundo (2009) els va convertir en un fenomen gairebé massiu gràcies a composicions elaborades sota l’influx del pop èpic anglosaxó –U2, Radiohead, Coldplay–, però amb lletres en un castellà poètic i una mica críptic. L’any passat van publicar Ma- pas, tota una depuració del seu so. MAIKA MAKOVSKI (Mallorca; folk-rock) Parc del Fòrum / 3 h Amb Maika Makovski (2010), aquesta cantautora mallorquina de sang andalusa va incorporar a la seva música dosis sorprenents d’intensitat i va demostrar que es pot moure amb habilitat entre la fúria i el joc. Després de la banda sonora per a l’obra teatral Desaparecer (2011), acaba de pu- blicar Thank You for the Boots (2012), una aposta pel costat lluminós de la vida, en clar (i trans- parent) contrast amb el seu material dels últims anys. El començament d’alguna cosa nova; una esperança nova. HEADBIRDS AV LIVE (Catalunya; bass-music) Electro-BAM / 0.30 h Fins fa poc, el productor barceloní Daniel Guijar- ro era conegut per formar part de la devastadora màquina de ritme C156, un gran grup electrònic a mig camí entre el dubstep, el techno i els breaks. Però ja cal començar a conèixe’l com l’home al darrere de Headbirds: un dels millors projectes de bass-music sorgits a Catalunya, fusió colorida de post-dubstep, UK funky, IDM… Al gran Macaw EP (2012) combina hàbilment aires tropicals amb veus especials i ritmes màgics. POIRIER (Mont-real; tropical-bass) Electro-BAM / 1.30 h Aquest discjòquei i productor canadenc de tro- pical-bass va adquirir notorietat en instal·larse en el famós segell britànic Ninja Tune al final de la dècada passada. Allà va publicar No Ground Under (2008), alguns EP i el recopilatori Running High (2010). Dos anys després torna des del se- gell Man amb l’EP Alert Riddim (2012), sucoses racions de dancehall amb MC de categoria: Na- talie Storm, de Jamaica, es llueix amb el riddim de «Gal U Good»; MC Zulu cala foc a «Call Red Alert», i el seu habitual Face-T torna a brillar a «The Realness». IKONIKA (Londres; dubstep) Electro-BAM / 3 h Feia dos anys que aquesta productora dubstep britànica no treia una novetat en condicions, però l’espera ha valgut la pena. Si l’àlbum Contact, Want, Have, Love (2010) va confirmar la promesa dels primers maxis, el nou EP I Make Lists (2012) obre un futur brillant per a Ikonika. O més aviat encegador: un munt de sintetitzadors enlluerna- dors i esmolats encreuen temes de sonoritats diverses: llatines a «Catch Vibes», còsmiques a «With Your Mouth», àcides a «Take Pictures»… Però el millor és el juganer tema titular. — DISSABTE 22 THEESatisfaction (Seattle; hip hop/neo-soul) Plaça Reial / 21.30 h Stasia Irons i Catherine Harris-White es van forjar la seva carrera de manera lenta però íntegra, a força de CD fets a mà i gires finançades per elles mateixes. El seu recent fitxatge pel gran segell Sub Pop és la recompensa justa a una manera de fer les coses. I el reconeixement a una música fascinant que qualsevol segell voldria editar: rap a l’estil Ursula Rucker per sobre de confeccions fascinants de funk, psicodèlia, jazz i soul. L’àlbum awE naturalE és mitja hora de afrofuturisme sensual amb meravelles com la infecciosa «QueenS». CHACHO BRODAS (Catalunya; hip hop) Plaça Reial / 23 h Chacho Brodas és el projecte en què Griffi (antic discjòquei i productor de Solo Los Solo) dóna curs als seus instints i prova tots els sons possibles de la mà d’un grup canviant de col·laboradors. Al nou disc Prozak (2012) podem trobar cares co- negudes (Tremendo, Aqeel, el trompetista Mr Nik) però també algunes de noves, com Kunta K i An- qui. Tots units en una missió que el títol del disc ja indica: aixecar l’ànim, sobreposar-se a les males passades i viure intensament uns minuts. FILASTINE (Los Angeles; world-bass/hip hop) Plaça Reial / 0.45 h Aquest productor de Los Angeles d’esperit nòmada, ara amb seu a Barcelona, és conegut i reconegut a tot el món pel seu talent a l’hora de creuar ritmes ballables amb músiques tradicionals, en un exercici d’hibridació facilitat pels nous mètodes de producció i intercanvi. Loot (2012) podria ser el seu màxim triomf artístic fins ara: una obra de bellesa caòtica que combina temes amb «missatge» i d’altres de pur assalt sensorial. En directe el projecte inclou a la cantant Nova i, és clar, el famosíssim carro de la compra. ATLETA (Catalunya; krautrock/electrònica) Plaça dels Àngels / 21.15 h Rere AtletA s’amaguen dos dels cervells d’un dels millors grups de rock experimental que s’han sen- tit mai en aquest país, els enyorats 12Twelve. Al seu nou projecte, Jaume L. Pantaleón (guitarra) i José Rosselló (bateria) aposten per les referèn- cies krautrock, la hipnosi i més component elec- trònic. Després del revelador Catedrales (2011), aquest any han publicat un disc breu però intens, Verdad, del qual Neu! podrien sentir-se orgullo- sos. El seu directe té fama de tirar edificis a terra. LÜGER (Madrid; krautrock/electrònica/ psicodèlia) Plaça dels Àngels / 22.45 h L’any passat, aquest grup de rock experimental de Madrid va publicar no un, sinó dos àlbums de poder absolut: Lüger (2011) i, no gaire més tard, Concrete Light (2011), aquest últim tota una ex- hibició de krautrock, electrònica i psicodèlia. El viatge comença gairebé suau, amb la hipnòtica (i molt Neu!) «Belldrumer Motherfucker», però aviat puja la temperatura: «Monkey’s Everywhere» confina amb el hard rock, i temes com «Dracula’s Chauffeur Wants More» i «Hot Stuff» tan sols es poden qualificar d’abrasius. BLACK DICE (Nova York; art-rock/noise) Plaça dels Àngels 0.30h Aquests col·legues i germans espirituals d’Animal Collective duen ja dècada i mitja fent un soroll d’allò més imaginatiu. La seva darrera entremaliadura art-rock es diu «Mr. Impossible» (2012) i suposa, potser, el seu disc més rítmic; retorçat i estrany, però rítmic. Si necessiten música que els faci girar el cap, poques opcions millors que el seu rock psicodèlic amb regust a rave marciana; o com sonaria Aphex Twin amb banda. Throbbing Gristle és una altra bona referència, però Black Dice són molt seus. LA IAIA (Catalunya; folk pop) Antiga Fàbrica Damm / 19 h Propulsat per la seva victòria en el concurs de maquetes Sona 9, el grup de Vic semblava des- tinat a formar part del sector festiu del folk-pop català, però tant el seu debut amb Les ratlles del banyador com els seus directes parlen d’un grup diferent, més fosc del que ens podríem imaginar si solament escoltem «Jo vull ser la meva iaia». Ernest Crusats aposta per l’essencialisme en la seva guitarra, mentre que Jordi Casadesús (baix i contrabaix) i Jordi Torrents (bateria) creen sobre l’escenari amb un dinamisme complex. Un grup que caldrà seguir. LOVE OF LESBIAN (Catalunya; pop) Antiga Fàbrica Damm / 20 h Des del seu pas de l’anglès al castellà amb Ma- niobras de escapismo (2005), el grup liderat per Santi Balmes no ha deixat de veure créixer el seu club de fans. Potser perquè amb el canvi de llen- gua va arribar també una inspiració compositiva renovada que sol prendre forma de pop extàtic, bigger than life, amb el qual cridar i ballar. Aquest any han presentat la seva magnum opus: el doble disc La noche eterna. Los días no vividos (2012), carregat de crescendos èpics, tornades encoma- nadisses i humor alliberador. THE KOOKS (Brighton; pop) Antiga Fàbrica Damm / 22.30 h Quan van visitar La [2] de l’Apolo el 2006 van to- car davant de dos-cents espectadors, i ara aquí els tenim, estrelles del gran concert del BAM. Hereu del pop britànic clàssic, el grup de Luke Pritchard ha evolucionat cap a un so actual i fresc, amb tocs d’electrònica, en un inspirat Junk of the Heart (2011) amb producció de Tony Hoffer (Beck, Air, Suede). Aquest nou àlbum conté peces irresistibles com «Junk of the Heart (Happy)» o la balada «Time Above the Earth», composta al bany d’un avió! SEMIFINAL SONA 9 Joan Coromines / 18 h Com és habitual, el BAM acull una de les semifi- nals del concurs de maquetes Sona 9. Els grups que actuaran són: Els Atxes (18.00 h), un grup (masculí) a mig camí entre l’indie-rock anglosaxó i el folk-rock català i espanyol dels setanta; Empty Cage (18.45 h), el power duo que encreua blues amb indie britànic, i Xiu Xiu Plàstic (19.30 h), un trio electro-pop amb autèntica passió pels sinte- titzadors dels vuitanta. L’HEREU ESCAMPA (Catalunya; noise-rock / post-hardcore) Joan Coromines / 20.30 h Per a aquest power duo de Manlleu, la música serà visceral o no serà. Al seu primer EP, L’Hereu Escampa, mostren una cruesa que al directe arriba a ser-ho encara més. La seva especialitat és el post-hardcore a major glòria del desig: brutal «L’estampa», cançó de ritme variable amb confessions carnals («Me’n vaig a dormir esperant somiar amb les teves cuixes»). Hereus de Fugazi, Two Gallants i, quan es posen més melòdics, de Hüsker Dü (escolteu «Fet i amagar»), aquest duet és una alenada d’aire fresc, molt fresc, per a l’escena alternativa catalana. BETUNIZER (València; rock/punk) Joan Coromines / 22 h Amb experiència en projectes com Estrategia Lo Capto!, Ciudadano i La Orquesta del Caballo Ga- nador, els nois de Betunizer no podien sonar con- vencionals ni per casualitat... En lloc d’això, José Guerrero (guitarra, veu), Pablo Peiró (baix) i Mar- cos Junquera (bateria) opten per la irreverència: rock verinós amb vistes al punk i el noise-pop, sempre dinàmic, o millor, esmunyedís. Presenten un segon disc, Boogalizer (2012), gravat sota l’ex- perta mirada de Santi Garcia. FASENUOVA (Astúries; industrial/electrònica/ rock’n’roll) Joan Coromines / 23.30 h Ernesto Avelino i Roberto Lobo, de Mieres, estan en actiu des de mitjan anys vuitanta, quan van fundar el projecte Ética Makinal, però ha estat amb Fasenuova (el seu nom creatiu des de 2006) que han aconseguit més atenció dels mitjans i l’oïdor exigent. Tot gràcies al disc A la quinta ho- guera (2011), una crida a la salvació del rock’n’roll pels mitjans del so industrial (Cabaret Voltaire i Throbbing Gristle acostumen a sorgir quan es parla d’ells). I també d’uns directes dels quals nin- gú no surt il·lès. CHE SUDAKA (Catalunya; mestissatge) Parc del Fòrum / 22.30 h Entre els noms que exemplifiquen millor el mes- tissatge barceloní figura amb honors propis Che Sudaka, la banda local formada per argentins i colombians que acaba de celebrar els primers deu anys de vida. De quina manera? Amb un disc titulat 10, és clar, i una gira per setze països en què fins i tot han visitat diverses ciutats de Japó al final de juliol. De tornada a casa, la seva agita- ció festiva (amb tocs punk, ska i reggae) salvarà, segurament, unes quantes vides al BAM. RAPSUSKLEI & THE FLOW FANATICS (Saragossa; hip hop) Parc del Fòrum / 24 h Rapsusklei, alias El niño de la selva, és un raper saragossà que dedica tanta atenció a les seves lletres –sovint carregades de sentiment– com al so que les acompanya. Va començar a fer les se- ves primeres cançons als deu anys, el 1990, i ara pot presumir d’haver compartit cartell amb gaire- bé tots els grups importants del rap global. Des- prés de formar part de diversos grups i fer duo amb Hazhe, va debutar en solitari amb Pandemia (2010). TXARANGO (Catalunya; mestissatge) Parc del Fòrum / 1.30 h Dos únics temes, «Vola» i «Nits amb Txarango», van fer que aquest grup mestís es convertís en favorit del públic. Un romanç que el seu primer àlbum, Benvinguts al llarg viatge (2012), ha aca- bat d’establir. El disc es va descarregar de la web del grup (legalment i gratuïtament) fins a 20.000 ocasions en tan sols dos mesos. La barreja de reggae, son i rumba de Txarango, diuen les seves admiradores, puja els cors, sobretot en directes que són una invitació a oblidar tot el que pugui rimar amb tristesa. Música vitalista per posar ban- da sonora a utopies. THE TOXIC AVENGER (París; electro) Electro-BAM / 3 h Té molta lògica que Simon Delacroix es faci ano- menar El Venjador Tòxic, com aquell personatge clàssic de la productora trash Troma. El seu elec- tro també és trash, o sigui, distorsionat, sorollós i guerriller. El productor parisenc es va donar a co- nèixer l’any 2007 amb l’EP Superheroes –publicat per Iheartcomix, el segell que va llançar Matt & Kim– i després d’alguns altres llançaments i dese- nes de remescles, l’any passat va publicar el seu debut llarg, Angst, amb hits com «Never Stop» i «Alien Summer», la seva col·laboració amb Annie. EL PUCHERO DEL HORTELANO (Granada; flamenco-pop) Parc del Fòrum / 3 h A «La guía», primera cançó del seu àlbum El tiempo de Manuel (2010), el granadí Antonio Arc canta: «Solo se salta una valla si se intenta alguna vez / y al caer si me hago daño de mis golpes aprenderé». Ells van decidir el 2005 que regalari- en els seus discos a la xarxa i, paradoxalment, de cada nou llançament han venut més còpies físi- ques. En temps de crisi, el seu flamenc-pop enèr- gic i vitalista sembla més valuós que mai. Pocs mesos després d’omplir Razzmatazz i La Riviera, assalten el BAM. MENEO (Guatemala; electro) Electro-BAM / 0.30 h El guatemalenc Rigo Pex, àlies Meneo, sap armar un escàndol. Allà on va organitza unes festes d’on tothom surt amb menys roba o, almenys, amb la roba d’un altre. La seva electrònica amb sons de 8 bits (escopida en viu des d’una Game Boy tunejada) ha arribat, a més a més, al moment més inspirat en el seu primer llançament des de gairebé fa quatre anys, l’EP Larele (2012), tropical i psicotròpic. Gaudiu de la festa abans que Diplo el fitxi per al seu segell Mad Decent i no el tornem a veure mai més. KAP BAMBINO (Bordeus; electro-punk) Electro-BAM / 2 h Els seguidors de Crystal Castles haurien d’obrir les orelles a aquest duo de Burdeos, que practica un digi-punk d’esperit pop. Cançons melòdiques però de so anàrquic, teixidures corrosives, aire tòxic i cert erotisme malaltís. El seu cinquè àlbum, Devotion, conté delícies fosques com la synth- punk «Obsess» o una picada d’ullet a Giorgio Moroder a «Under Tender». Música, en fi, per ballar i suar i per Moroder a un grapat d’activitats que es fan a la foscor. SEWARD (Catalunya; jazz/rock) Plaça Reial / 23 h Després de participar en festivals de prestigi internacional com South By Southwest (Aus- tin), The Great Escape (Brighton) o el Primavera Sound, l’ara quartet dels «gèneres de punt», del free-song, arriba per segona vegada al BAM amb una formació única per a l’ocasió. El grup con- vida l’oient a baixar la guàrdia, obrir finestres i despertar els sentits. Deixar-se anar a la deriva, vivint instants de joia i encanteri, transitant per ex- plosions apassionades, sempre amb un somriure d’orella a orella. Un viatge imprevisible, intens, íntim i sorprenent. WOODKID (París/Nova York; electro-pop) Plaça Reial / 0.30 h El francès Yoanne Lemoine se’l coneixia com l’autor de videoclips espectaculars (Katy Perry, Mystery Jets, Yelle, The Shoes…), però des  d’ara fa uns mesos és conegut, sobretot, com l’home al darrere de Woodkid, un projecte de pop electrònic que va obtenir fama immediata gràcies a l’impactant videoclip de d’»Iron», amb la seva èpica guerrera en blanc i negre i el cameo de la model Agyness Deyn. Ara ha publicat un nou EP, Run Boy Run, amb un altre videoclip estilitzat com a complement. Art pop total. McENROE (Getxo; pop/post-rock) Plaça dels Àngels / 21.15 h Amb Tú nunca morirás (2009) la banda de Getxo va trobar el punt perfecte de cocció per al seu pop trist i èpic, entre slowcore i postrock, i al recent Las orillas (2012) es mostren igual d’elegants. Tenen, a més, un punt més al seu favor: la incorporació del mag electrònic Olivier Arson (The Folding And The Point) com a proveïdor de teixidures i detalls. Però la millor manera de fer- se’n fan potser sigui veure’ls sobre un escenari. Si en disc emocionen, en directe et desmunten: el seu líder, Ricardo Lezón, és tot poder i carisma. — DIUMENGE 23 ORCHESTRA FIRELUCHE (Catalunya; instrumentals de joguina) Plaça Reial / 13.30 h Des de fa ja una dècada, aquest grup de música instrumental de la Cellera de Ter (Girona) treu tot el profit possible als instruments més curiosos: de joguina, reciclats, impossibles, de cultures d’arreu del món… Amb el seu últim disc, D’un llonguet un pa de quilo (2011), volien plasmar a la perfecció com són els seus directes, i per això tots els mú- sics van tocar al mateix temps a l’estudi. Optimis- me de so especial però orgànic i natural. MARIA RODÉS (Catalunya; folk pop) Plaça Reial / 21.30 h El món dels somnis sempre ha estat present en Maria Rodés –el seu primer projecte es va dir Oníric–, però al nou disc en solitari, Sueño trian- gular, aquest component sembla més accentuat que mai. Les cançons es mouen amb pols sòlid però eteri. Les lletres no deixen endevinar del tot el seu significat. Estem, en fi, davant d’un somni de disc: una expansió del format cançó a cavall d’una instrumentació creativa i melodies i veus hipnòtiques. Confirmació d’una compositora pop de difícil parangó per aquí. LA ESTRELLA DE DAVID (Catalunya; pop) Plaça dels Àngels / 22.45 h David Rodríguez, antic Beef i productor de La Bien Querida, desenvolupa la seva faceta de can- tautor pop aliè a modes i convencions amb una mica d’ajuda de Joël Iriarte (Joe Crepúsculo), Ana Fernández-Villaverde (La Bien Querida) i Sergio Pérez (Pegasvs), entre d’altres. Maracaibo (2011) és un segon disc excel·lent amb perles com «Es- calofrío» (aquella que diu «cuidado, Michael Jack- son se te va a llevar»), «Anita» (sobre l’esposa de Manolo Escobar, diu David) o la seva versió de La carretera de Julio Iglesias. LOS PUNSETES (Madrid; noise-pop) Plaça dels Àngels / 0.30 h Produït per Pablo Díaz-Reixa (El Guincho), Una montaña es una montaña (2012), tercer àlbum de Los Punsetes, sorprèn per la densitat i contundència del seu so. El grup madrileny ha deixat a un costat la seva vena més punk per abraçar una expansivitat que, de vegades, arriba a recordar My Bloody Valentine i seguidors hispans d’aquells com Los Planetas. Les veus són menys indolents, però les lletres segueixen al mateix lloc: entre la decepció i el sarcasme, com semblen imposar d’alguna manera aquests temps nostres. DOBLE PLETINA (Catalunya; indie-pop) Joan Coromines / 20.30 h Sorgit de les cendres del grup de versions Abre- vadero, aquest quintet liderat per noi (Marc Ribe- ra) i noia (Laura Antolín) és una promesa brillant de l’indie-pop fet aquí. Grans melodies, lletres excel·lents entre la malenconia i una fina ironia, la cura dipositada en cada petit moviment… Són motius per seguir de prop Doble Pletina. El seu úl- tim llançament és Contra los amores perdidos, un senzill sobre les asimetries amoroses sota l’influx (gloriós) de The Magnetic Fields. JOAQUÍN PASCUAL (Albacete; pop/rock) Joan Coromines / 22 h Component de Surfin’ Bichos, Mercromina i Travolta, Joaquín Pascual ha deixat la seva em- premta en un grapat de discos bàsics del rock alternatiu estatal. En solitari mostra la seva cara més introspectiva, sobretot en un segon disc de factura recent, La frontera, que ha tornat a gravar al costat del productor Paco Loco. Veus greus, cordes cinematogràfiques, aromes quasi de wes- tern, i unes lletres que es dirigeixen cap al costat fosc de la vida. En el directe, una banda cuidada que respecta les atmosferes. LÍDIA DAMUNT (La Manga; country-pop/folk) Joan Coromines / 23.30 h Com la de Los Punsetes, una altra reformulació sorprenent del pop estatal del 2012. Acompa- nyada del duo electrònic Hidrogenesse, l’antiga Hello Cuca dirigeix a Vigila el foc (2012) el seu country-pop cap a terrenys lluminosos, expres- sius, hipercoloristes... Mai no ha cantat amb més facilitat i energia, ni les seves cançons han so- nat tan infeccioses; proveu a escoltar-les sense moure els peus. Solament pel minut i mig surrea- lista de «Jauja» ja hauria de figurar en futurs Top 5 de l’any. En directe, l’energia no decreix, sinó que augmenta i s’escampa. DIVENDRES 21 DISSABTE 22 DIUMENGE 23 PLAÇA REIAL ESCENARI 20 ANYS DE GARATGE 21.30 h ‘77 (SEVENTY SEVEN) (Catalunya; hard rock) 23 h HOWLIN RAIN (San Francisco; rock) 0.30 h THE DREAM SYNDICATE (Estats Units; rock) 13.30 h ORCHESTRA FIRELUCHE (Catalunya; instrumentals de joguina) 21.30 h MARIA RODÉS (Catalunya; folk pop) 23 h SEWARD (Catalunya; jazz/rock) 0.30 h WOODKID (París / Nova York; electro-pop) 21.30 h THEESatisfaction (Seattle; hip hop/Neo-soul) 23 h CHACHO BRODAS (Catalunya; hip hop) 0.45 h FILASTINE (Los Ángeles; world-bass/ hip hop) PLAÇA DELS ÀNGELS 21.15 h ATLETA (Catalunya; krautrock/ electrònica) 22.45 h LÜGER (Madrid; krautroc/ electrònica/psicodèlia) 0.30 h BLACK DICE (Nova York; art-rock/ noise) 21.15 h JOAN COLOMO (Barcelona; pop d’autor) 22.45 h HOLA A TODO EL MUNDO (Madrid; folk-pop) 0.30 h BIGOTT (Saragossa; rock/folk/ psicodèlia) 21.15 h McENROE (Getxo; pop/post-rock) 22.45 h LA ESTRELLA DE DAVID (Catalunya; pop) 0.30 h LOS PUNSETES (Madrid; noise-pop) JOAN COROMINES 20.30 h ISAAC ULAM (Catalunya; folk-pop/psicodèlia) 22 h MATES MATES (Catalunya; indie rock/folk) 23.30 h SONNY & THE SUNSETS (San Francisco; country-pop/ psicodèlia) 20.30 h DOBLE PLETINA (Catalunya; indie-pop) 22 h JOAQUÍN PASCUAL (Albacete; pop/rock) 23.30 h LIDIA DAMUNT (La Manga; country-pop/folk) 20.30 h L’HEREU ESCAMPA (Catalunya; noise-rock/ post-hardcore) 22 h BETUNIZER (València; rock/punk) 23.30 h FASENUOVA (Astúries; industrial/electrònica/ Rock’n’roll) ANTIGA FÀBRICA DAMM 19 h LA IAIA (Catalunya; folk pop) 20 h LOVE OF LESBIAN (Catalunya; pop) 22.30 h THE KOOKS (Brighton; pop) PARC DEL FÒRUM 22.30 h CHE SUDAKA (Catalunya; mestissatge) 24 h RAPSUSKLEI & THE FLOW FANATICS (Saragossa; hip hop) 1.30 h TXARANGO (Catalunya; mestissatge) 3 h EL PUCHERO DEL HORTELANO (Granada; flamenco-pop) 22.30 h VERY POMELO (Catalunya; rock/punk/ psicodèlia) 24 h MISHIMA (Catalunya; pop) 1.30 h VETUSTA MORLA (Madrid; indie rock/folk) 3 h MAIKA MAKOVSKI (Mallorca; folk-rock) ELECTRO-BAM 0.30 h MENEO (Guatemala; electro) 2 h KAP BAMBINO (Bordeus; electro-punk) 3 h THE TOXIC AVENGER (París; electro) ESCENARI MUTEK 0.30 h HEADBIRDS (Catalunya; bass-music) 1.30 h POIRIER (Mont-real; tropical-bass) 3 h IKONIKA (Londres; dubstep) bcn.cat/ merce facebook.com/barcelonacultura twitter.com/barcelonacultura MÉS INFORMACIÓ PER TELÈFON 010 Barcelona Informació: les 24 hores del dia (0,46 €, establi- ment de trucada; 0,06 €/min tarifat per segons, IVA inclòs) Consultes, enviant un missatge curt al telèfon 93 317 14 16. APLICACIONS PER DESCARREGAR Entreu al web de la Mercè (www.bcn.cat/merce) i us podreu des- carregar una aplicació per tenir tota la informació sobre la festa al vostre telèfon mòbil intel·ligent, sigui de tecnologia Apple o An- droid. Cliqueu i poseu-vos la Mercè... a la butxaca! També podeu trobar-les accedint directament a l’App Store o a Google Play. A LES OFICINES D’INFORMACIÓ Tiquet Rambles del Palau de la Virreina (la Rambla, 99), de 10 a 20.30 h TRANSPORTS PÚBLICS ESPECIALS • Servei ininterromput de metro divendres 21 i dissabte 22. Diumen- ge 23, el metro funcionarà fins a les 4 h. Dilluns 24, horari habitual. • Per anar al Fòrum, hi haurà un servei d’autobusos fins a les 5 h els dies 21, 22 i 23, que enllaçarà amb les línies 1, 2 i 5 del metro. • Per confirmar horaris o per saber com accedir als espais de la festa: www.tmb.cat i www.bcn.cat/merce. L’organització es reserva el dret d’anul·lar o canviar algun espec- tacle per raons tècniques o meteorològiques. Col·laboradors: