perfil del visitant de les polaritats comercials 81 Polaritats Comercials 2a. Part perfil del visitant de les polaritats comercials perfil del visitant de les polaritats comercials 83 L'estudi del perfil del visitant de les Polaritats Comercials comporta el maneig de va- riables com ara: • Caracterització sociodemogràfica Es confecciona un retrat robot del visitant a través d’aspectes com ara l’edat, el sexe, la grandària de llar, etc. • Lloc de residència dels visitants També s’incideix en el lloc de residència i allotjament del visitant, una dada que servirà per a obtenir informació sobre els fluxos comercials i el moviment de les persones per les diferents zones de la ciutat. L'anàlisi de les Polaritats Comercials de la ciutat de Barcelona se centra en els apartats següents: • Perfil del visitant de les Polaritats Comercials Se centra en l'estudi de les característiques sociodemogràfiques, sexe, edat, així com el lloc de residència i allotjament del visitant. • Comportament del visitant a cada Polaritat Comercial Mostra aspectes que fan referència a la manera d’actuar del visitant de les Pola- ritats, com ara el mitjà amb el qual es desplaça, les motivacions que l’atreuen i el seu comportament de compra. • Nivell d’atractivitat de cada Polaritat Comercial En aquest punt es jerarquitzen les zones comercials analitzades després d’analit- zar els diferents indicadors d’atracció existents. Polaritats Comercials Perfil del visitant de les polaritats comercial 82 perfil del visitant de les polaritats comercials 84 perfil del visitant de les polaritats comercials 85 Caracterització sociodemogràfica Unitat: percentatge i mitjana Base: total mostra NOMBRE DE PERSONES A LA LLAR 1 persona 9,4 2 persones 25,1 3 persones 25,9 4 persones 26,2 Més de 4 persones 13,4 GRANDÀRIA MITJANA 3,2 persones SEXE EDAT De 18 a 25 anys 29,0 De 26 a 35 anys 32,3 De 36 a 45 anys 17,1 De 46 a 55 anys 10,9 Més de 55 anys 10,7 EDAT MITJANA 35,4 anys Home (40,0%) Dona (60,0%) Caracterització sociodemogràfica GRANDÀRIA DEL GRUP DE COMPRA 1 persona 79,1 2 persones 16,9 3 persones 2,6 4 persones 1,2 Més de 4 persones 0,2 GRANDÀRIA MITJANA 1,3 persones perfil del visitant de les polaritats comercials 86 perfil del visitant de les polaritats comercials 87 • La major part dels visitants de les Polaritats Comercials hi acudeixen des de la ciutat de Barcelona; la resta ho fa des d’altres municipis de la província, entre els quals ressalten L’Hospitalet de Llobregat, Badalona i Santa Coloma. • Les Polaritats que es caracteritzen i ressalten pel fet de comptar amb visitants provinents de Barcelona ciutat són zones com ara Sant Andreu, Fabra i Puig, Major de Sarrià i Gran de Gràcia. • Al contrari, les zones comercials que reben més persones de fora de Barcelona ciutat són les Polaritats del centre urbà i centres comercials com ara Maremàgnum-Ram- bles, Portal de l’Àngel, Plaça Catalunya i La Maquinista. • En termes evolutius, s’observa un augment de visitants de fora de Barcelona ciutat, un fet que s’accentua de nou a les zones més cèntriques com ara Plaça Catalunya o Portal de L’Àngel. • La variable proximitat és la que caracteritza la visita a les diferents Polaritats Comercials. A cadascuna d’elles acu- deixen, majoritàriament, les persones allotjades als dis- trictes més pròxims. Ressalten les Polaritats de Diagonal i, en mesura més petita, Maremàgnum/Rambles, Rambla Catalunya/Passeig de Gràcia, Portal de l’Àngel i Plaça Catalunya com aquelles que atreuen un percentatge més gran d’individus residents a districtes allunyats de la Polaritat. Punt d‘origen dels visitants de cada polaritat Ressalta significativament per sota de la mitjana de zones Ressalta significativament per sobre de la mitjana de zones Base: total mostra Polaritats Comercials Caracterització sociodemogràfica Mitjana Pl. Catalunya Portal Rambla Catalunya L'Illa Maremàgnum Sant Andreu Sants Diagonal Gran de Gràcia Major La de zones de l'Àngel Passeig de Gràcia Diagonal Rambles Creu Coberta de Sarrià Maquinista Home (%) 40,0 38,7 33,9 40,8 25,0 45,4 52,4 35,6 43,2 37,3 26,1 66,4 Dona (%) 60,0 61,3 66,1 59,2 75,0 54,6 47,6 64,4 56,8 62,7 73,9 33,6 Edat mitjana (anys) 35,4 32,9 35,5 34,0 30,2 36,4 38,5 33,7 36,8 33,8 37,4 35,5 Grandària mitjana 1,3 1,3 1,3 1,3 1,1 1,5 1,2 1,4 1,3 1,2 1,1 1,5 de grup de compra Grandària mitjana de llar 3,2 3,4 3,1 3,1 3,2 3,1 3,2 3,2 3,2 3,2 3,4 3,1 perfil del visitant de les polaritats comercials 88 perfil del visitant de les polaritats comercials 89 PERCENTATGE DE VISITANTS QUE VENEN DE BARCELONA CIUTAT - Acudeixen més visitants de fora de Barcelona + Acudeixen més visitants de dintre de Barcelona P.14 On resideix habitualment? P.15b On es troba allotjat? Unitat: percentatge d’individus que acudeix a cada Polaritat des de Barcelona ciutat Base: total mostra Sant Andreu 91,2 + Fabra i Puig 89,3 + Major de Sarrià 84,5 + Gran de Gràcia 83,4 + Sants - Creu Coberta 76,8 Diagonal 75,6 Rambla Catalunya - Passeig de Gràcia 73,5 L'Illa Diagonal 72,7 Maremàgnum - Rambles 67,7 - Portal de l’Àngel 67,0 - Pl. Catalunya 58,2 - La Maquinista 52,3 - Punt d‘origen dels visitants de cada polaritatPunt d‘origen dels visitants de cada polaritat Barcelona ciutat 74,2 Altres municipis barcelonins 24,2 Altres províncies catalanes 1,4 Altres comunitats 0,2 P.14 On resideix habitualment? P.15b On es troba allotjat? PRINCIPALS MUNICIPIS L’Hospitalet............. 15,9% Badalona................9,9% Santa Coloma................7,3% Cornellà................4,3% Sabadell................3,5% Terrassa................3,2% Castelldefels................2,5% Sant Cugat................2,5% Esplugues................2,2% Mataró ..............2,1% Sant Boi................2,0% Montcada................2,0% Unitat: percentatge Base: total mostra perfil del visitant de les polaritats comercials 90 perfil del visitant de les polaritats comercials 91 • A les pàgines següents es realitza una anàlisi específica de la procedència dels visitants de cadascuna de les Polaritats Co- mercials, mitjançant un mapa de la ciutat de Barcelona on es situen dos indicadors: - Distribució del conjunt de visitants de cada Polaritat Co- mercial segons el seu districte de procedència. - Indicador d’intensitat: mesura el pes dels visitants de cada districte en relació amb la població resident. Punt d‘origen dels visitants de cada polaritat % visitants provinents de cada districte Índex d'intensitat = % de població resident a cada districte Punt d‘origen dels visitants de cada polaritat PROXIMITAT – LLUNYANIA DELS BARRIS DE PROCEDÈNCIA Pl. Portal Rambla Catalunya L'Illa Maremàgnum Sant Andreu Sants Diagonal Gran de Major La Fabra Catalunya de l'Àngel Passeig de Gràcia Diagonal Rambles Creu Coberta Gràcia de Sarrià Maquinista i Puig Barri pròxim 21,9 29,2 35,2 42,8 28,5 79,8 49,4 28,4 55,8 62,9 19,3 68,5 a la polaritat Barri allunyat 36,4 37,8 38,3 29,9 39,2 11,4 27,4 47,2 27,6 21,6 33,0 20,8 de la polaritat Fora de Barcelona 41,7 33,0 26,5 27,3 32,3 8,8 23,2 24,4 16,6 15,5 47,7 10,7 Ressalta positivament respecte de la mitjana de zones Unitat: percentatge Base: total mostra P.16.5 Punt d’entrevista P.14 On resideix habitualment? P.15b On es troba allotjat? perfil del visitant de les polaritats comercials 92 perfil del visitant de les polaritats comercials 93 PLAÇA CATALUNYA Punt d‘origen dels visitants de cada polaritat 11,2% 1,8 Unitat: percentatge d'individus provinents de cada districte sobre el total de visitants Índex d'intensitat Base: prové de Barcelona ciutat (74,2%) D1 Ciutat Vella D2 Eixample D3 Sants – Montjuïc D4 Les Corts D5 Sarrià - Sant Gervasi D6 Gràcia D7 Horta – Guinardó D8 Nou Barris D9 Sant Andreu D10 Sant Martí Districtes que aporten un percentatge més gran d'individus a la Polaritat Co- mercial Ubicació de la Polaritat Comercial P.14 On resideix habitualment? P.15b On es troba allotjat? 3,0% 0,5 5,2% 0,8 7,5% 1,2 4,0% 0,6 5,2% 0,8 12,7% 2,013,5% 2,1 8,1% 1,3 28,9% 4,5 Punt d‘origen dels visitants de cada polaritat PORTAL DE L‘ÀNGEL 8,4% 1,3 Unitat: percentatge d'individus provinents de cada districte sobre el total de visitants Índex d'Intensitat Base: prové de Barcelona ciutat (74,2%) Districtes que aporten un percentatge més gran d'individus a la Polaritat Co- mercial Ubicació de la Polaritat Comercial P.14 On resideix habitualment? P.15b On es troba allotjat? D1 Ciutat Vella D2 Eixample D3 Sants – Montjuïc D4 Les Corts D5 Sarrià - Sant Gervasi D6 Gràcia D7 Horta – Guinardó D8 Nou Barris D9 Sant Andreu D10 Sant Martí 1,3% 0,2 6,2% 1,0 7,0% 1,1 4,4% 0,7 5,3% 0,8 11,5% 1,8 26,2% 4,1 9,7% 1,5 20,0% 3,1 perfil del visitant de les polaritats comercials 94 perfil del visitant de les polaritats comercials 95 Punt d‘origen dels visitants de cada polaritat Punt d‘origen dels visitants de cada polaritat PASSEIG DE GRÀCIA RAMBLA CATALUNYA 4,7% 0,7 Unitat: percentatge d'individus provinents de cada districte sobre el total de visitants Índex d'intensitat Base: prové de Barcelona ciutat (74,2%) Districtes que aporten un percentatge més gran d'individus a la Polaritat Co- mercial Ubicació de la Polaritat Comercial P.14 On resideix habitualment? P.15b On es troba allotjat? D1 Ciutat Vella D2 Eixample D3 Sants – Montjuïc D4 Les Corts D5 Sarrià - Sant Gervasi D6 Gràcia D7 Horta – Guinardó D8 Nou Barris D9 Sant Andreu D10 Sant Martí 3,8% 0,6 9,7% 1,5 3,8% 0,6 5,9% 0,9 5,5% 0,9 12,3% 1,99,7% 1,5 13,3% 2,1 31,3% 4,9 L‘ILLA DIAGONAL 12,0% 1,9 Unitat: percentatge d'individus provinents de cada districte sobre el total de visitants Índex d'intensitat Base: prové de Barcelona ciutat (74,2%) Districtes que aporten un percentatge més gran d'individus a la Polaritat Co- mercial Ubicació de la Polaritat Comercial P.14 On resideix habitualment? P.15b On es troba allotjat? D1 Ciutat Vella D2 Eixample D3 Sants – Montjuïc D4 Les Corts D5 Sarrià - Sant Gervasi D6 Gràcia D7 Horta – Guinardó D8 Nou Barris D9 Sant Andreu D10 Sant Martí 32,0% 5,0 18,8% 2,9 2,8% 0,4 2,0% 0,3 2,4% 0,4 5,2% 0,81,6% 0,3 6,0% 0,9 17,2% 2,7 perfil del visitant de les polaritats comercials 96 perfil del visitant de les polaritats comercials 97 Punt d‘origen dels visitants de cada polaritat Punt d‘origen dels visitants de cada polaritat MAREMÀGNUM RAMBLES 11,0% 1,7 Unitat: percentatge d'individus provinents de cada districte sobre el total de visitants Índex d'intensitat Base: prové de Barcelona ciutat (74,2%) Districtes que aporten un percentatge més gran d'individus a la Polaritat Co- mercial Ubicació de la Polaritat Comercial P.14 On resideix habitualment? P.15b On es troba allotjat? D1 Ciutat Vella D2 Eixample D3 Sants – Montjuïc D4 Les Corts D5 Sarrià - Sant Gervasi D6 Gràcia D7 Horta – Guinardó D8 Nou Barris D9 Sant Andreu D10 Sant Martí 2,2% 0,3 2,2% 0,3 7,9% 1,2 6,1% 1,0 1,8% 0,3 6,6% 1,032,6% 5,1 8,8% 1,4 20,8% 3,3 SANT ANDREU 0,7% 0,1 Unitat: percentatge d'individus provinents de cada districte sobre el total de visitants Índex d'intensitat Base: prové de Barcelona ciutat (74,2%) Districtes que aporten un percentatge més gran d'individus a la Polaritat Co- mercial Ubicació de la Polaritat Comercial P.14 On resideix habitualment? P.15b On es troba allotjat? D1 Ciutat Vella D2 Eixample D3 Sants – Montjuïc D4 Les Corts D5 Sarrià - Sant Gervasi D6 Gràcia D7 Horta – Guinardó D8 Nou Barris D9 Sant Andreu D10 Sant Martí 0,0% 0,0 0,3% 0,1 3,5% 0,6 6,6% 1,0 3,1% 0,50,0% 0,0 0,7% 0,1 2,8 0,4 82,3% 12,9 perfil del visitant de les polaritats comercials 98 perfil del visitant de les polaritats comercials 99 Punt d‘origen dels visitants de cada polaritat Punt d‘origen dels visitants de cada polaritat SANTS – CREU COBERTA 67,7% 10,6 Unitat: percentatge d'individus provinents de cada districte sobre el total de visitants Índex d'intensitat Base: prové de Barcelona ciutat (74,2%) Districtes que aporten un percentatge més gran d'individus a la Polaritat Co- mercial Ubicació de la Polaritat Comercial P.14 On resideix habitualment? P.15b On es troba allotjat? D1 Ciutat Vella D2 Eixample D3 Sants – Montjuïc D4 Les Corts D5 Sarrià - Sant Gervasi D6 Gràcia D7 Horta – Guinardó D8 Nou Barris D9 Sant Andreu D10 Sant Martí 6,6% 1,0 1,1% 0,2 2,2% 0,3 1,8% 0,3 1,8% 0,3 3,7% 0,65,1% 0,8 1,1% 0,2 8,9% 1,4 DIAGONAL 9,7% 1,5 Unitat: percentatge d'individus provinents de cada districte sobre el total de visitants Índex d'intensitat Base: prové de Barcelona ciutat (74,2%) Districtes que aporten un percentatge més gran d'individus a la Polaritat Co- mercial Ubicació de la Polaritat Comercial P.14 On resideix habitualment? P.15b On es troba allotjat? D1 Ciutat Vella D2 Eixample D3 Sants – Montjuïc D4 Les Corts D5 Sarrià - Sant Gervasi D6 Gràcia D7 Horta – Guinardó D8 Nou Barris D9 Sant Andreu D10 Sant Martí 6,7% 1,1 11,0% 1,7 8,4% 1,3 5,2% 0,8 3,1% 0,5 7,1% 1,12,6% 0,4 10,1% 1,6 36,1% 5,6 perfil del visitant de les polaritats comercials 100 perfil del visitant de les polaritats comercials 101 Punt d‘origen dels visitants de cada polaritat Punt d‘origen dels visitants de cada polaritat GRAN DE GRÀCIA 3,5% 0,6 Unitat: Percentatge d'individus provinents de cada districte sobre el total de visitants Índex d'Intensitat Base: prové de Barcelona ciutat (74,2%) Districtes que aporten un percentatge més gran d'individus a la Polaritat Co- mercial Ubicació de la Polaritat Comercial P.14 On resideix habitualment? P.15b On es troba allotjat? D1 Ciutat Vella D2 Eixample D3 Sants – Montjuïc D4 Les Corts D5 Sarrià - Sant Gervasi D6 Gràcia D7 Horta – Guinardó D8 Nou Barris D9 Sant Andreu D10 Sant Martí 1,6% 0,3 10,1% 1,6 7,8% 1,2 2,7% 0,4 2,3% 0,4 2,7% 0,43,1% 0,5 9,3% 1,5 MAJOR DE SARRIÀ Unitat: percentatge d'individus provinents de cada districte sobre el total de visitants Índex d'intensitat Base: prové de Barcelona ciutat (74,2%) 2,8% 0,4 Districtes que aporten un percentatge més gran d'individus a la Polaritat Co- mercial Ubicació de la Polaritat Comercial P.14 On resideix habitualment? P.15b On es troba allotjat? D1 Ciutat Vella D2 Eixample D3 Sants – Montjuïc D4 Les Corts D5 Sarrià - Sant Gervasi D6 Gràcia D7 Horta – Guinardó D8 Nou Barris D9 Sant Andreu D10 Sant Martí 7,3% 1,1 69,6% 10,9 3,7% 0,6 2,4% 0,4 0,8% 0,1 3,3% 0,51,2% 0,2 1,2% 0,2 7,7% 1,2 56,9% 8,9 perfil del visitant de les polaritats comercials 102 perfil del visitant de les polaritats comercials 103 Punt d‘origen dels visitants de cada polaritat Punt d‘origen dels visitants de cada polaritat LA MAQUINISTA Unitat: percentatge d'individus provinents de cada districte sobre el total de visitants Índex d'intensitat Base: prové de Barcelona ciutat (74,2%) 0,6% 0,1 Districtes que aporten un percentatge més gran d'individus a la Polaritat Co- mercial Ubicació de la Polaritat Comercial P.14 On resideix habitualment? P.15b On es troba allotjat? D1 Ciutat Vella D2 Eixample D3 Sants – Montjuïc D4 Les Corts D5 Sarrià - Sant Gervasi D6 Gràcia D7 Horta – Guinardó D8 Nou Barris D9 Sant Andreu D10 Sant Martí 1,7% 0,3 2,2% 0,3 12,8% 2,0 20,7% 3,2 40,2% 6,3 11,2% 1,80,6%0,1 5,0% 0,8 5,0% 0,8 FABRA I PUIG Unitat: percentatge d'individus provinents de cada districte sobre el total de visitants Índex d'intensitat Base: prové de Barcelona ciutat (74,2%) 1,1% 0,2 Districtes que aporten un percentatge més gran d'individus a la Polaritat Co- mercial Ubicació de la Polaritat Comercial P.14 On resideix habitualment? P.15b On es troba allotjat? D1 Ciutat Vella D2 Eixample D3 Sants – Montjuïc D4 Les Corts D5 Sarrià - Sant Gervasi D6 Gràcia D7 Horta – Guinardó D8 Nou Barris D9 Sant Andreu D10 Sant Martí 0,0% 0,0 0,7% 0,1 7,4% 1,2 52,7% 8,2 29,2% 4,6 3,2% 0,51,1% 0,2 1,8% 0,3 1,1% 0,2 perfil del visitant de les polaritats comercials 104 perfil del visitant de les polaritats comercials 105 EVOLUCIÓ DE LA PROCEDÈNCIA SEGONS DISTRICTES Punt d‘origen dels visitants de cada polaritat Punt d‘origen dels visitants de cada polaritat Pl . C at al un ya Po rt al d e l'À ng el L' Ill a Di ag on al M ar em àg nu m /R am bl es Sa nt A nd re u Sa nt s/ Cr eu C ob er ta Ra m bl a Ca ta lu ny a Di ag on al Ciutat Vella + + + Eixample + - - - Sants Montjuïc - - - + Las Corts - + - Sarrià-Sant Gervasi - - - - Gràcia - + Horta-Guinardó - - Nou Barris + Sant Andreu - Sant Martí + + + + L’absència de les Polaritats Comercials que no apareixen al qua- dre és deguda a la impossibilitat de comparació entre un període i l’altre (1997/2003) Polaritats on estan sobrerepresentats els visitants de cada districte Polaritats on estan sobrerepresentats els visitants de cada districte Districte Pl. Portal Rambla Catalunya L'Illa Maremàgnum Sant Andreu Sants Diagonal Gran de Major La Fabra d'origen Catalunya de l'Àngel Passeig de Gràcia Diagonal Rambles Creu Coberta Gràcia de Sarrià Maquinista i Puig Ciutat Vella 13,3 26,0 9,7 1,6 32,4 ---- 5,1 2,6 3,1 1,2 0,6 1,1 Eixample 28,4 19,8 31,0 17,2 20,6 2,8 8,8 35,8 9,3 7,7 5,0 2,8 Sants Montjuïc 11,0 8,4 4,7 12,0 11,0 0,7 67,1 9,6 3,5 2,8 0,6 1,1 Las Corts 2,9 1,3 3,8 32,0 2,2 ---- 6,6 6,6 1,6 7,3 1,7 ---- Sarrià-Sant Gervasi 5,2 6,2 9,7 18,8 2,2 0,3 1,1 10,9 10,1 69,2 2,2 0,7 Gràcia 8,1 9,7 13,2 6,0 8,8 0,7 1,1 10,0 56,9 1,2 5,0 1,8 Horta-Guinardó 7,5 7,0 3,8 2,8 7,9 3,5 2,2 8,3 7,8 3,7 12,8 7,4 Nou Barris 4,0 4,4 5,9 2,0 6,1 6,6 1,8 5,2 2,7 2,4 20,7 52,7 Sant Andreu 5,2 5,3 5,5 2,4 1,8 82,3 1,8 3,1 2,3 0,8 40,2 29,2 Sant Martí 12,7 11,5 12,3 5,2 6,6 3,1 3,7 7,0 2,7 3,3 11,2 3,2 NS/NR 1,7 0,4 0,4 ---- 0,4 ---- 0,7 0,9 ---- 0,4 ---- ---- Ressalta significativament per sobre de la mitjana de zones Unitat: percentatge d'individus provinents de cada districte Base: prové de Barcelona ciutat (74,2%) P.14 On resideix habitualment? P.15b On es troba allotjat? DISTRICTES DE BARCELONA CIUTAT perfil del visitant de les polaritats comercials 106 perfil del visitant de les polaritats comercials 107 Flux entre polaritats i eixos comercialsFlux entre polaritats i eixos comercials P.13 A quines de les zones comercials següents de Barcelona ha acudit a comprar o realitzar activitats d'oci durant els dos últims mesos? (Anàlisi de zones complementàries de compra a més de la zona en la qual ha sigut enquestat) ANÀLISI DE ZONA COMPLEMENTÀRIA DE COMPRA Eixos comercials Pl. Catalunya Portal Rambla Catalunya L'Illa Maremàgnum Sant Andreu Sants Diagonal Gran de Major La Fabra que visita de l'Àngel Passeig de Gràcia Diagonal Rambles Creu Coberta Gràcia de Sarrià Maquinista i Puig Rambla de Catalunya 48,1 33,9 50,2 41,9 33,8 29,3 27,1 43,9 66,2 43,0 21,9 42,1 Passeig de Gràcia 36,0 29,2 46,7 40,7 31,5 23,7 26,8 38,9 63,0 34,7 22,2 33,0 Les Rambles 15,8 33,3 11,5 19,8 44,2 17,0 10,7 14,9 30,8 19,6 19,0 17,9 Diagonal L'Illa 11,1 10,3 10,6 9,6 8,9 10,4 15,8 26,1 25,3 38,8 15,5 13,8 Gran de Gràcia 9,4 8,6 14,3 7,3 5,9 7,6 6,5 13,5 73,7 13,1 5,0 11,0 L'Eix Sant Andreu 3,4 5,0 1,9 3,8 3,0 86,8 2,3 3,3 7,5 3,8 16,1 28,9 Barnacentre 10,1 8,6 14,3 7,3 8,6 25,6 22,6 7,6 9,7 6,5 22,2 2,8 Sants/Creu Coberta 5,7 4,4 5,9 9,9 5,6 5,7 47,7 7,9 6,2 5,2 5,8 5,0 Dreta de l'Eixample 5,7 9,4 8,7 5,8 9,5 5,7 4,2 14,2 7,1 6,5 5,8 5,0 Poble Nou 2,7 5,3 5,9 3,5 5,0 11,7 3,1 3,0 4,5 6,2 11,1 2,8 Sarrià 2,7 4,4 3,4 6,1 3,0 2,5 2,3 6,9 10,7 18,2 3,2 3,1 Sant Antoni C Comercial 5,1 6,5 5,3 2,9 4,2 5,0 9,0 2,6 3,2 5,2 2,6 3,5 Bulevards Nou Barris 1,0 2,1 3,1 -- 2,4 10,1 0,8 1,3 3,6 0,7 10,8 17,0 La Maquinista 0,3 0,9 -- 2,9 0,3 12,3 3,4 2,3 1,0 1,4 4,7 3,8 L'Eix d'Horta 1,7 2,4 1,9 1,2 2,1 4,1 0,8 3,0 2,6 1,0 5,0 3,8 Gràcia Nova 2,4 1,8 1,2 2,0 2,4 3,5 0,6 1,7 4,9 4,5 3,2 2,2 Altres 6,6 21,7 7,1 12,0 10,2 15,1 15,8 9,2 5,4 9,7 31,9 9,4 Unitat: percentatge (Resposta Múltiple) Base: total mostra Ressalta significativament per sobre de la mitjana de zone 108 comportament del visitant a les polaritats comercials 109 comportament del visitant a les polaritats comercials Desplaçament a la polaritat comercial • La gran majoria de persones entrevistades, prop d’un 70%, acudeix a les Polaritats Comercials des del seu lloc de residència. • Gairebé la meitat dels visitants es desplaça a les Polaritats Comercials caminant. En un segon nivell se situen el Metro i els Ferrocarrils de la Generalitat. Altres mitjans de transport utilitzats de manera més minoritària són el cotxe, l’autobús, el tren i la moto. • El temps mitjà que triga una persona per arribar a la zona comercial és de 20 minuts. Cal destacar que els individus que es desplacen des de fora de la ciutat de Barcelona i els que ho fan amb el Metro / Ferrocarril triguen més, afectant aquest comportament a Plaça Catalunya, Portal de l’Àngel i Maremàgnum / Rambles. • La freqüència de visites a les Polaritats Comercials puja a 10 vegades al mes de mitjana, essent representativa la dada de les persones majors de 50 anys, que re- sideixen a Barcelona ciutat i que no efectuen compres. Cal destacar que el visitant és assidu, únicament un 3% dels visitants hi acudeixen per primera vegada. L’anàlisi del comportament del visitant a les diferents zones comercials de la ciutat es vertebra en els apartats següents: • Desplaçament a la polaritat comerciaL S’analitzen tots els aspectes que fan referència a la manera d’arribar a la Polaritat Comercial, com ara el mitjà de transport, el temps emprat o la freqüència de visita. • Factors d’atracció En aquest punt s’examinen els elements que motiven el ciutadà a visitar cada Polaritat, quines activitats s’hi poden realitzar, com valora les característiques de cadascuna d’elles, etc. • Comportament de compra S’aprofundeix en aquest apartat en la manera d’actuar del visitant de la Polaritat, centrant-se l’anàlisi en el moment de compra. Articles adquirits, tipologia d’esta- bliment visitat i despesa realitzada són algunes de les variables estudiades. Comportament del visitant les polaritats comercials 110 comportament del visitant a les polaritats comercials 111 comportament del visitant a les polaritats comercials Desplaçament a la polaritat comercial ANÀLISI CONJUNTA PER POLARITATS COMERCIALS Ressalta significativament per sota de la mitjana de zones Ressalta significativament per sobre de la mitjana de zones Desplaçament a la polaritat comercial TOTAL Pl. Catalunya Portal Rambla Catalunya L'Illa Maremàgnum Sant Andreu Sants Diagonal Gran de Major La Fabra de l'Àngel Passeig de Gràcia Diagonal Rambles Creu Coberta Gràcia de Sarrià Maquinista i Puig Punt d'origen Residència Residència Residència Residència Residència Residència Residència Residència Residència Residència Residència Residència Residència Mitjà de transport Caminant Metro / Ferrocarril Metro / Ferrocarril Caminant Caminant Metro/Ferrocarril Caminant Caminant Caminant Caminant Caminant Cotxe Caminant Temps mitjà emprat per a desplaçar-se (minuts) 19,8 26,9 24,6 19,3 21,2 26,5 13,9 17,0 19,6 18,0 15,5 19,1 15,5 Freqüència amb què hi acudeix (visites mensuals) 10,2 8,1 7,5 9,7 4,4 9,3 15,8 11,9 11,0 12,5 14,5 4,4 14,1 112 comportament del visitant a les polaritats comercials 113 comportament del visitant a les polaritats comercials Ressalta significativament per sobre de la mitjana de zones PUNT D‘ORIGEN SEGMENTS DESTACATS Unitat: percentatge Base: total mostra Des de la seva residència 69,6 • Origen en barris pròxims al centre Barcelona • Individus que efectuen compres Edat de més de 50 anys • Acudeixen a cada Polaritat en cap de setmana Des de la feina 19,1 • Origen en barris allunyats del centre de Barcelona • Individus que no efectuen compres • Edat entre 31 i 50 anys • Acudeixen a cada Polaritat en dia laborable Des de l'hotel 2,6 Altres 8,7 Desplaçament a la polaritat comercialDesplaçament a la polaritat comercial P.1 Des d’on ha vingut a aquesta zona? Pl. Catalunya Portal Rambla Catalunya L'Illa Maremàgnum Sant Andreu Sants Diagonal Gran de Major La Fabra de l'Àngel Passeig de Gràcia Diagonal Rambles Creu Coberta Gràcia de Sarrià Maquinista i Puig Des de la seva residència 66,0 72,0 50,1 66,4 74,2 69,4 75,5 62,7 72,8 66,9 76,8 79,9 Des de la feina 15,5 18,3 31,5 18,1 16,6 20,8 15,5 23,8 14,9 24,1 17,9 13,5 Des de l'hotel 5,4 3,5 5,0 3,2 5,3 -- 1,4 2,6 1,6 2,1 0,6 0,6 Altres 13,1 6,2 13,4 12,3 3,9 9,8 7,6 10,9 10,7 6,9 4,7 6,0 114 comportament del visitant a les polaritats comercials 115 comportament del visitant a les polaritats comercials Ressalta significativament per sobre de la mitjana de zones Desplaçament a la polaritat comercialDesplaçament a la polaritat comercial MITJÀ DE TRANSPORT Unitat: percentatge Base: total mostra P.2 Amb quin mitjà de transport ha vingut fins aquí? SEGMENTS DESTACATS Caminant 44,0 • Origen en barris pròxims al centre de Barcelona; més de 50 anys d’edat; origen en hotels. Metro/Ferrocarril 23,2 • Origen fora de Barcelona ciutat / Barris allunyats del centre de Barcelona; menor de 30 anys; hi acudeix en dia laborable; no fa compres Cotxe 12,9 • Origen fora de Barcelona ciutat; home; 31-50 anys; hi acudeix en cap de setmana; fa compres Autobús 9,4 • Origen en barris allunyats del centre de Barcelona; dona Tren 6,0 • Origen fora de Barcelona ciutat Moto 3,2 • Home; entre 18 i 30 anys; acudeix a la zona des del seu lloc de treball Taxi 0,7 Altres 0,6 Pl. Catalunya Portal Rambla Catalunya L'Illa Maremàgnum Sant Andreu Sants Diagonal Gran de Major La Fabra de l'Àngel Passeig de Gràcia Diagonal Rambles Creu Coberta Gràcia de Sarrià Maquinista i Puig Caminant 20,6 26,9 41,7 40,7 34,4 70,1 54,1 46,4 55,9 59,9 15,2 64,8 Metro/Ferrocarril 37,6 40,5 31,8 7,3 37,1 10,7 28,0 18,9 29,3 11,7 9,1 16,0 Cotxe 7,1 7,7 8,7 20,9 5,6 10,7 2,3 9,2 3,2 7,2 64,9 3,8 Autobús 13,1 8,6 5,3 21,2 7,1 4,1 9,3 16,2 5,2 12,7 2,6 8,2 Tren 19,2 12,7 6,9 1,7 12,8 2,2 2,3 4,3 0,6 3,4 2,6 4,4 Moto 1,7 2,1 4,7 6,4 1,5 1,9 2,8 3,6 4,2 3,1 4,4 1,6 Taxi 0,7 0,3 0,6 0,9 0,9 0,3 0,6 0,7 1,0 1,0 0,6 0,9 Altres 1,2 0,3 0,9 0,6 0,6 0,7 0,6 1,0 0,6 0,3 116 comportament del visitant a les polaritats comercials 117 comportament del visitant a les polaritats comercials Desplaçament a la polaritat comercial - Triga menys temps en el desplaçament+ Triga més temps en el desplaçament Unitat: Temps mitjà emprat en minuts Base: total mostra P.3 Quant temps ha trigat avui a arribar a aquesta zona des del seu punt de procedència? Pl. Catalunya 26,9 + Maremàgnum - Rambles 26,5 + Portal de l'Àngel 24,6 + L'Illa Diagonal 21,2 Diagonal 19,6 Rambla Catalunya - Passeig de Gràcia 19,3 La Maquinista 19,1 Gran de Gràcia 18,0 Sants - Creu Coberta 17,0 - Major de Sarrià 15,5 - Fabra i Puig 15,5 - Sant Andreu 13,9 - TEMPS EMPRAT EN EL DESPLAÇAMENT Desplaçament a la polaritat comercial TEMPS MITJÀ EMPRAT 20 MINUTS D'1 a 5 minuts 21,4 De 6 a 10 minuts 21,6 D'11 a 20 minuts 29,2 De 21 a 30 minuts 15,8 Més de 30 minuts 12,0 ressalta per sobre de la mitjana • Els visitants de fora de Barcelona ciutat • Individus que hi arriben des de l’hotel ressalta per sota de la mitjana • Individus que hi arriben des del seu lloc de treball Unitat: percentatge i mitjana de minuts Base: total mostra P.3 Quant temps ha trigat avui a arribar a aquesta zona des del seu punt de procedència? TEMPS EMPRAT EN EL DESPLAÇAMENT 118 comportament del visitant a les polaritats comercials 119 comportament del visitant a les polaritats comercials Desplaçament a la polaritat comercial - Acudeixen amb menor freqüència+ Acudeixen amb major freqüència Sant Andreu 15,8 + Major de Sarrià 14,5 + Fabra i Puig 14,1 + Gran de Gràcia 12,5 + Sants - Creu Coberta 11,9 + Diagonal 11,0 Rambla Catalunya - Passeig de Gràcia 9,7 Maremàgnum - Rambles 9,3 Pl. Catalunya 8,1 - Portal de l'Àngel 7,5 - La Maquinista 4,4 - L'Illa Diagonal 4,4 - FREQÜÈNCIA AMB QUÈ ACUDEIX A CADA POLARITAT Desplaçament a la polaritat comercial FREQÜÈNCIA MITJANA DE VISITA 10,2 Visites mensuals Quasi tots els dies 38,2 Almenys 1 cop la setmana 28,2 Cada 15 dies 7,5 1 cop el mes 9,2 Menys sovint 14,0 És la primera vegada 2,9 ressalta per sobre de la mitjana • Majors de 50 anys, no fan compres, visiten la zona en dia la- borable i provenen de barris pròxims al centre de Barcelona Unitat: percentatge i freqüència mitjana (nombre mitjà de visites mensuals) Base: total mostra P.4 Amb quina freqüència sol venir a aquesta zona? Unitat: percentatge i freqüència mitjana (nombre mitjà de visites mensuals) Base: total mostra P.4 Amb quina freqüència sol venir a aquesta zona? FREQÜÈNCIA AMB QUÈ ACUDEIX A CADA POLARITAT 120 comportament del visitant a les polaritats comercials 121 comportament del visitant a les polaritats comercials Ressalta sobre el total Ressalta sota el total Factors d‘atraccióFactors d‘atracció • Prop del 80% dels visitants acudeix a les zo- nes per passejar, realitzar activitats d'oci o fer compres (quotidianes i no quotidianes). Les gestions i els desplaçaments relacionats amb la feina se situen en un segon nivell. • La principal motivació que influeix en el fet de visitar una Polaritat Comercial és la proximitat, en un grau més alt per als individus que hi acudeixen per tal de re- alitzar compres quotidianes. En un segon grup s’inclouria l’existència d’una àmplia oferta comercial i d'oci, un factor que atreu els visitants que duen a terme compres no quotidianes i activitats d'oci, així com el fet de considerar la zona com agradable per caminar, un motiu apreciat per turistes i persones que no realitzen compres. • La facilitat d’accés amb transport públic i l’oferta comercial existent resulten ser les característiques més valorades a les Polaritats analitzades. Al contrari, el nivell de preus i l’accés i aparcament són els dos aspectes pitjor considerats. Les zones més ben valorades són els Centres Comercials degut a les seves puntuacions altes en accés i aparcament. Eliminant la influència d’aquesta variable, les zones més ben valorades esdevenen Sants i Plaça Catalunya, encara que els Centres Comerci- als no empitjoren gaire. TOTAL Pl. Portal Rambla Catalunya L'Illa Maremàgnum Sant Andreu Sants Diagonal Gran de Major La Fabra Catalunya de l'Àngel Passeig de Gràcia Diagonal Rambles Creu Coberta Gràcia de Sarrià Maquinista i Puig Activitat que Passejar Passejar Compra no Passejar Passejar - Oci Passejar - Oci Passejar - Oci Passejar - Oci Passejar - Oci Passejar - Oci Passejar - Oci Compra no Passejar - Oci s'hi realitza Activitat d'oci Oci quotidiana Oci Compra no Compra no Compra no quotidiana quotidiana quotidiana quotidiana Motiu de visita Proximitat Hi ha de tot Hi ha de tot Proximitat Proximitat Hi ha de tot Proximitat Proximitat Proximitat Proximitat Proximitat Proximitat Proximitat Agradable per caminar Agradable per caminar hi ha de tot Valoració mitjana 6,4 6,5 6,3 6,0 7,1 6,1 6,1 6,8 6,3 6,1 5,5 7,5 6,5 Fortalesa Accés amb Accés amb Accés amb Accés amb Oferta Oferta Oferta Accés amb Oferta Accés amb Oferta Oferta Accés amb transport públic transport públic transport públic transport públic comercial comercial comercial transport públic comercial transport públic comercial comercial transport públic Oferta comercial Feblesa Accés i Accés i Accés i Accés i Preus Accés i Accés i Accés i Accés i Accés i Accés i Preus Accés i aparcament aparcament aparcament aparcament aparcament aparcament aparcament aparcament aparcament aparcament aparcament 122 comportament del visitant a les polaritats comercials 123 comportament del visitant a les polaritats comercials Factors d‘atracció Altres inclou Turisme (ressalta Maremàgnum/Rambles), Anar al metge (ressalta Sant Andreu i Diagonal), Anar al cinema (ressalta La Maquinista), Practicar esport, Utilitzar mitjans de transport. ACTIVITATS QUE ES REALITZEN A CADA POLARITAT Factors d‘atracció SEGMENTS DESTACATS Passejar - Activitats d'oci 37,7 • Home, de més de 50 anys d'edat Compres no quotidianes 26,8 • Origen fora de la ciutat de Barcelona, visita en cap de setmana Compres quotidianes 14,5 • Dona, de més de 50 anys, origen en barris pròxims al centre de Barcelona Gestions de feina 8,7 Anar a la feina 7,6 Viu a la zona 4,2 Visita familiar / amics 3,1 Anar al centre d'estudis 3,0 Gestions administratives 2,8 Altres 5,5 P.5 Quines de les activitats següents està realitzant avui en aquesta zona? Ressalta significativament per sobre de la mitjana de zones Pl. Catalunya Portal Rambla Catalunya L'Illa Maremàgnum Sant Andreu Sants Diagonal Gran de Major La Fabra de l'Àngel Passeig de Gràcia Diagonal Rambles Creu Coberta Gràcia de Sarrià Maquinista i Puig Passejar 46,8 36,3 43,3 45,9 51,0 25,6 41,8 36,9 31,8 29,6 26,6 35,2 Activitats d'oci Compres no 27,6 44,8 19,3 42,7 19,0 16,4 26,3 10,9 18,2 6,2 63,7 19,5 quotidianes Compres 7,4 11,2 3,4 16,0 16,0 21,5 13,3 6,9 13,3 24,4 18,1 22,0 quotidianes Gestions de feina 7,7 13,0 12,5 2,3 11,9 7,6 5,1 14,5 6,8 17,5 4,1 2,8 Anar a la feina 5,1 3,5 6,9 3,8 2,4 5,4 11,6 16,8 14,3 9,3 1,2 13,2 Viu a la zona 2,0 3,8 5,9 0,3 4,2 10,4 1,1 4,3 6,2 6,9 6,3 Visita familiar 0,3 1,8 0,9 0,6 0,6 7,3 4,3 4,3 6,2 5,5 0,6 5,1 amics Anar al centre 5,7 2,9 3,1 0,6 5,3 2,5 2,5 3,6 4,5 2,7 3,5 d'estudis Gestions 4,0 2,7 5,0 4,5 6,9 4,8 2,0 1,3 0,7 0,6 0,6 administratives Altres 4,3 3,6 5,5 1,5 10,4 8,8 2,3 7,9 6,5 5,9 7,1 4,3 Unitat: percentatge Base: total mostra (Resposta Múltiple) 124 comportament del visitant a les polaritats comercials 125 comportament del visitant a les polaritats comercials Factors d‘atracció Ressalta dintre de cada Polaritat Comercial Ressalta significativament per sobre de la mitjana de zones MOTIVACIONS DE VISITA A CADA POLARITAT Factors d‘atracció SEGMENTS DESTACATS Proximitat 39,2 • Major de 50 anys Hi ha de tot 25,5 • Fa compres; prové de fora de Barcelona, o de barris allunyats del centre de Barcelona Agradable per caminar 21,8 • Home; prové de fora de Barcelona; no fa compres; visita en cap de setmana Hi és l’establiment on vull anar 12,2 • Prové de barris allunyats del centre de Barcelona; fa compres Establiments millors 7,4 • Prové de fora de Barcelona Facilitat d’Accés 6,0 • Menys de 30 anys; no fa compres Altres 5,4 Altres motius inclou: Facilitat d’aparcament, Quedar amb amics, Recomanació, Visita familiar, Preus/Ofertes, Costum, Pel fet de conèixer la zona, Altres motius Unitat: percentatge Base: realitza alguna de les activitats següents a la zona: Compres quotidianes o no quotidianes, Turisme, Passejar, Activitats d'oci, Anar al cinema, Altres activitats (78,6%) P.6 Per realitzar aquestes activitats, per què ha vingut a aquesta zona de Barcelona? (Resposta espontània i múltiple) Pl. Catalunya Portal Rambla Catalunya L'Illa Maremàgnum Sant Andreu Sants Diagonal Gran de Major La Fabra de l'Àngel Passeig de Gràcia Diagonal Rambles Creu Coberta Gràcia de Sarrià Maquinista i Puig Proximitat 14,8 19,9 32,6 44,6 27,3 58,2 48,9 35,3 43,2 60,7 36,4 51,6 Hi ha de tot 37,3 33,7 19,1 29,7 31,8 6,6 29,3 20,9 27,5 2,5 32,1 24,4 Agradable per caminar 30,1 18,5 30,4 18,9 29,2 11,5 28,1 30,5 11,8 10,9 22,8 18,9 Hi és l'establi- ment on vull anar 8,9 29,3 7,8 10,8 25,1 3,7 5,9 8,6 3,9 6,5 17,0 12,2 Establiments millors 7,2 12,3 4,8 5,3 7,5 6,6 11,9 17,1 4,8 0,5 8,6 2,0 Facilitat accés 22,0 2,9 11,7 5,9 6,0 0,4 7,8 7,0 1,3 4,0 2,5 2,4 Altres 4,6 1,9 4,7 7,9 2,6 4,4 5,1 3,6 4,3 5,5 11,3 3,2 NS/NR 4,7 6,5 11,7 1,5 5,6 20,9 8,5 16,6 15,3 17,4 2,2 13,0 126 comportament del visitant a les polaritats comercials 127 comportament del visitant a les polaritats comercials VALORACIÓ DE LES CARACTERÍSTIQUES DE CADA POLARITAT Factors d‘atracció MOTIVACIÓ DE VISITA SEGONS L‘ACTIVITAT REALITZADA Factors d‘atracció Ressalta significativament per sobre del total Unitat: percentatge Base: realitza alguna de les activitats següents a la zona: Compres quotidianes o no quotidianes, Turisme, Passejar, Activitats d'oci, Anar al cinema, Altres activitats (78,6%) P.5 Quines de les activitats següents està realitzant avui en aquesta zona? (Resposta múltiple) P.6 Per realitzar aquestes activitats, per què ha vingut a aquesta zona de Barcelona? (Resposta espontània i múltiple) TOTAL Compres Compres no Turisme Passejar Anar al quotidianes quotidianes activitats d'oci cinema Proximitat 39,2 63,4 34,4 21,3 40,3 17,9 Hi ha de tot 25,5 24,1 33,2 38,7 28,8 50,0 Agradable per caminar 21,8 9,5 20,2 45,3 34,7 10,7 Hi és l'establiment on vull anar 12,2 17,9 23,1 2,7 4,6 3,6 Establiments millors 7,4 7,7 11,0 8,0 6,4 17,9 Facilitat accés 6,0 3,0 5,7 14,7 8,2 7,1 Unitat: valoració mitjana (Escala 0 – 10) Base: total mostra P.12 Si us plau, valori l’oferta comercial d’aquesta zona en els aspectes següents. SEGMENTS VALORATS MÉS BÉ Facilitat d’accés amb transport públic 7,76 Oferta comercial existent 7,70 • Origen en barris allunyats del centre de Barcelona Oferta d'oci - restauració 7,12 • Origen en barris allunyats del centre de BCN / fora de la província de BCN Preus 5,33 • Fa compres Facilitat d’accés i aparcament 4,16 • Home, origen fora de Barcelona ciutat i fa compres • Home, origen Barris allunyats del centre de Barcelona / fora de la província de Barcelona, major de 30 anys Valoració Mitjana 6,41 128 comportament del visitant a les polaritats comercials 129 comportament del visitant a les polaritats comercials VALORACIÓ DE LES CARACTERÍSTIQUES DE CADA POLARITAT Factors d‘atracció Ressalta significativament per sota del total Ressalta significativament per sobre del total Unitat: valoració mitjana (Escala 0 – 10) Base: total mostra P.12 Si us plau, valori l’oferta comercial d’aquesta zona en els aspectes següents. Pl. Catalunya Portal Rambla Catalunya L'Illa Maremàgnum Sant Andreu Sants Diagonal Gran de Major La Fabra de l'Àngel Passeig de Gràcia Diagonal Rambles Creu Coberta Gràcia de Sarrià Maquinista i Puig Facilitat d'accés amb transport públic 8,5 8,2 8,1 7,5 7,8 7,5 8,2 7,4 7,7 6,4 6,8 8,2 Oferta comercial existent 8,0 8,1 7,5 7,7 7,9 7,8 8,2 7,6 7,4 6,6 7,7 7,6 Oferta d'oci - restauració 7,2 7,3 7,3 6,6 7,7 6,7 7,0 7,4 7,4 6,2 7,6 7,0 Preus 5,2 5,1 4,2 6,2 4,4 5,7 6,3 4,6 5,0 5,1 6,7 5,6 Facilitat d'accés i aparcament 3,9 2,8 3,1 7,4 2,6 2,8 4,6 4,2 3,1 3,3 8,6 4,0 Valoració Mitjana 6,5 6,3 6,0 7,1 6,1 6,1 6,8 6,3 6,1 5,5 7,5 6,5 Factors d‘atracció 130 comportament del visitant a les polaritats comercials 131 comportament del visitant a les polaritats comercials • Considerant el tipus d’establiment, prop del 60% dels individus compren a boti- gues fora de Centres Comercials. A les botigues dintre de Centres Comercials i als grans establiments es concentra el segon gran grup de compradors, quedant el Mercat com a última opció. • Les motivacions principals de compra, en funció del tipus de botiga, són diverses: - A les botigues fora de centre comercial es valora l’atenció al client. - Els grans establiments tenen associats factors com ara els preus-ofertes, la facilitat d’accés i la concentració de l’oferta, encara que també es tenen en compte la varietat, els serveis oferts i l’horari. - Les botigues situades dintre de Centres Comercials ressalten per aspectes com ara la varietat, els preus baixos, la concentració de l’oferta i la facilitat d’accessos. - Els motius de visita del mercat se centren en la proximitat, la qualitat i l’aten- ció al client. • La despesa mitjana realitzada a les Polaritats Comercials puja a 56 euros per comprador. Aquesta quantitat és més alta entre els residents fora de Barcelona i que realitzen compres en cap de setmana. També ressalta a les zones cèntriques i als Centres Comercials, on els productes adquirits majoritàriament són els béns ocasionals. Comportament de compra • Més de la meitat dels visitants de les Polaritats Comercials realitzen algun tipus de compra, ressaltant en aquest apartat les dones i els que hi acudeixen en cap de setmana. • La taxa de visitants que efectuen compres és més alta als Centres Comercials i més baixa a les zones cèntriques de la ciutat, on les activitats que es realitzen tenen a veure amb el fet de passejar i l'oci. • Els articles més adquirits a les diferents Polaritats Comercials són l’alimentació fresca i la roba i calçat d’adult. Tenint en compte l’agrupació dels productes en béns diaris i ocasionals, cal fer algun comentari rellevant: - Els primers ressalten pel fet de ser adquirits pels residents a Barcelona ciutat, a zones més allunyades del centre i de més edat. - Per la seva banda, els béns ocasionals són adquirits de manera més significa- tiva per residents de fora de Barcelona, menors de 30 anys i que realitzen les compres a Centres Comercials i zones cèntriques de la ciutat. • Analitzant la compra conjunta d’articles s’observa que l’alimentació seca és el producte que ressalta pel fet de comprar-se en un grau més alt amb altres articles. Al contrari, la roba i calçat d’adult, els articles de la llar i la cultura-oci apareixen més a les compres exclusives. Comportament de compra 132 comportament del visitant a les polaritats comercials 133 comportament del visitant a les polaritats comercials Comportament de compraComportament de compra ANÀLISI CONJUNTA PER POLARITATS COMERCIALS Ressalta significativament per sota de la mitjana de zones Ressalta significativament per sobre de la mitjana de zones TOTAL Pl. Catalunya Portal Rambla Catalunya L'Illa Maremàgnum Sant Andreu Sants Diagonal Gran de Major La Fabra de l'Àngel Passeig de Gràcia Diagonal Rambles Creu Coberta Gràcia de Sarrià Maquinista i Puig Realitza compres (% sobre total) 55,2 49,8 61,1 35,2 69,7 47,8 57,4 54,5 29,4 57,2 51,2 83,0 61,0 Articles adquirits Aliment Roba- calçat adult Roba- calçat adult Roba- calçat adult Roba Aliment fresc Aliment fresc Aliment fresc Roba Aliment Aliment Roba- Aliment fresc-Roba calçat adult Roba- calçat adult calçat adult fresc fresc calçat adult fresc calçat adult Establiment de compra Botiga fora Botiga fora Botiga fora Botiga fora Botiga dintre Botiga fora Botiga fora Botiga fora Botiga fora Botiga fora Botiga fora Botiga dintre Botiga fora de Centre de Centre de Centre de Centre de Centre de Centre de Centre de Centre de Centre de Centre de Centre de Centre de Centre Comercial Comercial Comercial Comercial Comercial Comercial Comercial Comercial Comercial Comercial Comercial Comercial Comercial Motiu de compra Proximitat Varietat Varietat Varietat Varietat Varietat Proximitat Proximitat Proximitat Proximitat Proximitat Proximitat Proximitat qualitat oferta Varietat concentrada Despesa realitzada (mitjana en ) 56,3 60,8 80,4 61,4 69,5 53,8 60,1 41,7 59,3 31,8 26,2 84,4 34,6 134 comportament del visitant a les polaritats comercials 135 comportament del visitant a les polaritats comercials Comportament de compra a la polaritat TAXA DE VISITANTS QUE EFECTUEN COMPRES A CADA ÀREA La Maquinista 83,0 + L'Illa Diagonal 69,7 + Portal de l’Àngel 61,1 + Fabra i Puig 61,0 + Sant Andreu 57,4 Gran de Gràcia 57,2 Sants/ Creu Coberta 54,5 Major de Sarrià 51,2 Pl. Catalunya 49,8 Maremàgnum / Rambles 47,8 - Rambla Catalunya / Passeig de Gràcia 35,2 - Diagonal 29,4 - - Zones amb menor taxa de visitants que compra + Zones amb major taxa de visitants que compra Unitat: percentatge Base: total mostra P.7 ¿Ha realitzat avui o realitzarà alguna compra en aquesta zona? SEGMENTS DESTACATS • Origen en barris allunyats del centre de Barcelona • Home • 18-30 anys • Dia laborable Comportament de compra a la polaritat TAXA DE VISITANTS QUE EFECTUEN COMPRES Ns/Nr (2,4%) No realitza compres (42,4%) Realitza compres (55,2%) SEGMENTS DESTACATS • Origen en barris pròxims al centre de Barcelona • Dona • Cap de setmana Unitat: percentatge Base: total mostra P.7 ¿Ha realitzat avui o realitzarà alguna compra en aquesta zona? 136 comportament del visitant a les polaritats comercials 137 comportament del visitant a les polaritats comercials Comportament de compra a la polaritat Ressalta significativament per sobre de la mitjana de zones Comportament de compra a la polaritat ARTICLES ADQUIRITS Unitat: percentatge (Resposta Múltiple) Base: realitza compres a la zona (55,2%) Alimentació fresca 36,7 Alimentació seca 14,4 Roba i calçat adult 35,8 Cultura - Oci 13,3 Drogueria - Perfumeria Farmàcia - Herbolari 9,8 Complements personals 8,9 Articles per a la llar 5,9 Roba calçat infantil 4,4 Tabac 1,3 Fotografia 1,1 Informàtica - Videojocs 1,0 Telefonia 0,7 Altres 1,8 NS/NR 0,9 Béns diaris: (51,1%) • Origen en barris pròxims al centre de Barcelona • Més de 50 anys d'edat Béns ocasionals: (84,0%) • Origen fora de Barcelona ciutat/ Barris allunyats del centre de Barcelona • Home • Entre 18 i 30 anys MITJANA ARTICLES ADQUIRITS A LA ZONA 1,4 P.8 Quins articles ha comprat o pensa comprar avui en aquesta zona? Pl. Catalunya Portal Rambla Catalunya L'Illa Maremàgnum Sant Andreu Sants Diagonal Gran de Major La Fabra de l'Àngel Passeig de Gràcia Diagonal Rambles Creu Coberta Gràcia de Sarrià Maquinista i Puig Alimentació fresca 16,9 20,8 8,8 10,8 48,4 60,4 42,0 27,0 59,1 61,7 25,4 61,3 Alimentació seca 2,7 3,9 4,4 6,7 16,1 37,9 9,3 13,5 6,8 34,2 23,6 9,8 Roba i calçat adult 52,7 56,0 44,2 53,3 22,4 15,4 39,4 37,1 23,9 4,7 43,3 24,2 Cultura - Oci 19,6 13,5 23,0 18,8 15,5 12,6 7,3 16,9 5,7 6,0 18,3 4,6 Drogueria-Perfumeria 5,4 2,9 6,2 3,8 2,5 21,4 14,0 9,0 11,9 10,1 15,8 10,8 Farmàcia-Herbolari Complements 8,8 8,7 7,1 10,4 6,2 11,0 9,3 12,4 3,4 6,7 14,4 5,7 personals Articles per a la llar 3,4 6,3 8,8 2,9 5,6 9,3 2,1 5,6 2,3 2,7 15,8 1,5 Roba i calçat infantil 2,0 4,3 5,3 6,3 1,9 6,0 5,2 2,2 1,7 1,3 8,5 2,6 Tabac 1,4 1,4 -- -- 2,5 4,4 -- -- 2,3 4,0 -- 0,5 Fotografia -- 0,5 -- 2,1 1,2 1,6 -- 1,1 1,1 2,0 1,4 1,0 Informàtica 2,0 1,4 -- 0,8 0,6 1,1 0,5 1,1 -- -- 2,5 0,5 Videojocs Telefonia -- 0,5 -- 0,4 -- 1,6 0,5 -- -- 0,7 2,8 0,5 Altres 0,7 1,0 1,8 1,3 0,6 2,2 2,1 1,1 1,7 3,4 2,8 2,1 NS/NR 0,7 1,9 1,8 1,7 -- 0,5 -- 2,2 1,1 2,0 0,4 -- Béns diaris 18,2 21,7 12,4 12,1 54,7 61,5 44,0 31,5 60,2 65,8 26,8 65,5 Béns ocasionals 89,2 87,0 88,5 88,8 54,0 67,0 68,4 76,4 49,4 38,9 93,3 45,9 138 comportament del visitant a les polaritats comercials 139 comportament del visitant a les polaritats comercials SEGMENTS DESTACATS • Origen en barris pròxims al centre de Barcelona • Dona • Origen fora de la ciutat de Barcelona • Home • 18-30 anys • Origen en barris pròxims al centre de Barcelona • Més de 50 anys • Origen en barris pròxims al centre de Barcelona • Més de 50 anys Comportament de compra a la polaritat TIPOLOGIA D‘ESTABLIMENT DE COMPRA Unitat: percentatge (Resposta Múltiple) Base: realitza compres a la zona (55,2%) P.10 A quins establiments ha comprat / comprarà avui? Comportament de compra a la polaritat ARTICLES ADQUIRITS CONJUNTAMENT Ressalta com a article adquirit en exclusiva Unitat: percentatge (Resposta Múltiple) Base: realitza compres a la zona (55,2%) P.8 Quins articles ha comprat o pensa comprar avui en aquesta zona? Botigues fora d’un centre comercial 59,6 Botigues dintre d’un centre comercial 28,7 Grans establiments 16,0 Mercat 2,5 NS/NR 1,0 Alimentació Alimentació Drogueria-Perfumeria Roba i Roba i calçat Complements Articles Cultura fresca seca Farmàcia-Herbolari calçat adult infantil personals per a la llar Oci Compra el producte 36,7 14,4 9,8 35,8 4,4 8,9 5,9 13,3 Compra exclusiva 18,7 1,7 3,2 25,6 2,0 4,5 3,7 9,2 Alimentació fresca --- --- --- --- --- --- --- --- Alimentació seca 12,0 --- --- --- --- --- --- --- Drogueria-Perfumeria 4,7 3,2 --- --- --- --- --- --- Farmàcia-Herbolari Roba i calçat adult 4,1 1,5 1,7 --- --- --- --- --- Roba i calçat infantil 0,7 0,4 0,1 1,6 --- --- --- --- Complements personals 1,1 0,6 0,7 2,3 0,3 --- --- --- Articles per a la llar 1,0 0,7 0,7 1,0 0,1 0,5 --- --- Cultura - Oci 1,9 1,0 0,7 1,5 0,3 0,7 0,6 --- 140 comportament del visitant a les polaritats comercials 141 comportament del visitant a les polaritats comercials Unitat: percentatge (Resposta Múltiple) Base: realitza compres a la zona (55,2%) P.10 A quins establiments ha comprat / comprarà avui? Comportament de compra a la polaritat Ressalta significativament per sobre de la mitjana de zones Pl. Catalunya Portal Rambla Catalunya L'Illa Maremàgnum Sant Andreu Sants Diagonal Gran de Major La Fabra de l'Àngel Passeig de Gràcia Diagonal Rambles Creu Coberta Gràcia de Sarrià Maquinista i Puig Botigues fora de centre comercial 61,5 80,2 81,4 0,8 74,5 80,8 82,9 82,0 86,9 87,9 -- 70,1 Botigues dintre de centre comercial 24,3 9,7 11,5 93,8 17,4 3,3 5,2 6,7 2,8 2,0 87,7 6,7 Grans establiments 17,6 14,5 7,1 5,4 6,2 32,4 11,9 11,2 9,1 14,8 29,2 21,1 Mercat -- -- 0,9 -- 5,6 8,8 7,3 1,1 1,1 1,3 -- 4,1 NS/NR -- 1,4 0,9 2,1 1,2 0,5 1,0 3,4 2,3 0,7 -- -- Comportament de compra a la polaritat TIPOLOGIA D‘ESTABLIMENT DE COMPRA 142 comportament del visitant a les polaritats comercials 143 comportament del visitant a les polaritats comercials Ressalta significativament per sobre de la mitjana de zones Comportament de compra a la polaritat Altres inclou els motius següents: tenen allò que busco, costum... MOTIVACIONS DE COMPRA SEGMENTS DESTACATS Proximitat 38,9 • Origen en barris pròxims al centre de Bcn • Més de 50 anys Varietat 27,6 • Origen fora de la ciutat de Barcelona Preus - Oferta 19,5 Qualitat de 16,6 l'oferta • Origen fora de la ciutat de Barcelona Concentració 13,5 de l'oferta • Origen fora de la ciutat de Barcelona • 31-50 anys Atenció 10,7 al client • Origen en barris pròxims al centre de Bcn • Més de 50 anys Serveis oferts 3,8 Horari Facilitat accés 2,6 Altres 1,9 Comportament de compra a la polaritat Pl. Catalunya Portal Rambla Catalunya L'Illa Maremàgnum Sant Andreu Sants Diagonal Gran de Major La Fabra de l'Àngel Passeig de Gràcia Diagonal Rambles Creu Coberta Gràcia de Sarrià Maquinista i Puig Proximitat 14,9 13,5 27,4 10,4 22,4 64,8 52,8 42,7 58,5 78,5 35,2 57,2 Varietat 40,5 44,4 31,9 29,6 44,7 12,6 22,3 27,0 16,5 2,7 32,0 22,7 Preus - Oferta 20,9 16,9 16,8 22,9 21,1 26,4 18,7 13,5 13,1 6,0 25,0 22,2 Qualitat de l'oferta 18,2 22,2 31,9 15,8 18,0 18,7 18,1 24,7 4,5 7,4 15,1 13,4 Concentració 27,0 5,8 14,2 26,3 8,7 8,2 13,0 6,7 2,3 6,0 27,8 2,6 de l'oferta Atenció al client 1,4 7,7 7,1 7,5 3,7 16,5 15,5 11,2 22,7 6,0 2,5 27,3 Serveis oferts 3,4 11,1 2,7 3,3 7,5 2,7 6,7 4,5 0,6 0,7 2,1 0,5 Horari Facilitat accés 4,1 0,9 3,8 1,2 0,5 2,6 2,2 2,0 9,2 Altres 1,4 0,5 6,2 1,2 2,7 3,6 4,5 1,2 0,7 4,0 NS/NR 2,0 10,1 5,3 3,3 12,4 0,5 3,1 11,2 4,0 4,7 0,4 Unitat: percentatge (Resposta Múltiple) Base: realitza compres a la zona (55,2%) P.11 Per quins motius ha decidit comprar en aquest establiment? 144 comportament del visitant a les polaritats comercials 145 comportament del visitant a les polaritats comercials Comportament de compra a la polaritat DESPESA REALITZADA DESPESA MITJANA REALITZADA EN EUROS 56,3 Menys de 10 13,9 De 10 a 20 22,9 De 21 a 30 13,2 De 31 a 60 21,0 De 61 a 99 5,5 100 i més 13,7 NS/NR 9,8 Comportament de compra a la polaritat TIPOLOGIA D'ESTABLIMENT - MOTIVACIONS DE COMPRA Unitat: percentatge Base: realitza compres a la zona (55,2%) P.10 A quins establiments ha comprat / comprarà avui? P.11 Per quins motius ha decidit comprar en aquest establiment? Botigues fora de centre comercial Botigues dintre de centre comercial Gran establiment Mercat Motivacions de compra de cada tipologia d'establiment Atenció al client Varietat Preus - Oferta Concentració de l'oferta Facilitat accés Preus - Oferta Concentració de l'oferta Serveis oferts - Horari Facilitat accés Proximitat Qualitat de l'oferta Atenció al client Unitat: percentatge i despesa mitjana en euros Base: realitza compres a la zona (55,2%) RESALTA PER SOBRE DE LA MITJANA • Origen fora de la ciutat de Barcelona • Compradors de cap de setmana 146 comportament del visitant a les polaritats comercials 147 Nivell d‘atractivitat de cada polaritat comercial • L’objectiu d’aquest apartat en la recerca és, un cop caracteritzat el visitant i ana- litzat el seu comportament, obtenir un indicador capaç de mesurar la potencia- litat d'atracció de cadascuna de les zones comercials analitzades. Per a això, com a principal referent, s’ha construït un índex d’heterogeneïtat, el qual mostra el nivell de dispersió dels visitants de cada Polaritat Comercial entre els districtes de Barcelona. • Per a la construcció d’aquest índex s’han tingut en compte dues dades bàsiques: - El percentatge de visitants a cada Polaritat Comercial segons el districte d’allotja- ment. - El percentatge de població resident a cada districte de Barcelona. A partir d’aquests dos elements, s’aplica el mètode de mínims quadràtics, un càlcul basat en la minimització dels residus al quadrat entre els dos percentatges exposats anteriorment. Finalment, aquest procediment permet jerarquitzar les diferents Polaritats Co- mercials analitzades segons la seva heterogeneïtat més o menys gran, és a dir, segons atreguin visitants de tots els districtes o d’un nombre reduït de districtes. Comportament de compra a la polaritat DESPESA REALITZADA EN EUROS A CADA ZONA La Maquinista 84,4 euros + Portal de l'Àngel 80,4 euros + L'Illa Diagonal 69,5 euros + Rambla Catalunya - Passeig de Gràcia 61,4 euros Pl. Catalunya 60,8 euros Sant Andreu 60,1 euros Diagonal 59,3 euros Maremàgnum - Rambles 53,8 euros Sants - Creu Coberta 41, 7 euros - Fabra i Puig 34,6 euros - Gran de Gràcia 31,8 euros - Major de Sarrià 26,2euros - - Zones amb menor despesa mitjana+ Zones amb major despesa mitjana Unitat: Despesa mitjana en euros Base: realitza compres a la zona (55,2%) Nivell d‘atractivitat de cada pol ritat comercia 148 nivell d‘atractivitat de cada polaritat comercial 149 nivell d‘atractivitat de cada polaritat comercial Índex d‘heterogeneïtat Unitat: percentatge de visitants que provenen de cada districte i percentatge de població a cada districte de Barcelona Base: total mostra Índex d‘heterogeneïtat POLARITAT COMERCIAL POLARITAT COMERCIAL POBLACIÓ (%) Pl. Catalunya Portal Rambla Catalunya L'Illa Maremàgnum Sant Andreu Sants Diagonal Gran de Major La Fabra DISTRICTE D'ORIGEN BARCELONA de l'Àngel Passeig de Gràcia Diagonal Rambles Creu Coberta Gràcia de Sarrià Maquinista i Puig Ciutat Vella 6,4 13,3 26,0 9,7 1,6 32,4 ---- 5,1 2,6 3,1 1,2 0,6 1,1 Eixample 16,5 28,4 19,8 31,0 17,2 20,6 2,8 8,8 35,8 9,3 7,7 5,0 2,8 Sants – Montjuïc 11,1 11,0 8,4 4,7 12,0 11,0 0,7 67,1 9,6 3,5 2,8 0,6 1,1 Les Corts 5,4 2,9 1,3 3,8 32,0 2,2 ---- 6,6 6,6 1,6 7,3 1,7 ---- Sarrià - Sant Gervasi 8,8 5,2 6,2 9,7 18,8 2,2 0,3 1,1 10,9 10,1 69,2 2,2 0,7 Gràcia 7,5 8,1 9,7 13,2 6,0 8,8 0,7 1,1 10,0 56,9 1,2 5,0 1,8 Horta – Guinardó 10,9 7,5 7,0 3,8 2,8 7,9 3,5 2,2 8,3 7,8 3,7 12,8 7,4 Nou Barris 10,8 4,0 4,4 5,9 2,0 6,1 6,6 1,8 5,2 2,7 2,4 20,7 52,7 Sant Andreu 9,0 5,2 5,3 5,5 2,4 1,8 82,3 1,8 3,1 2,3 0,8 40,2 29,2 Sant Martí 13,6 12,7 11,5 12,3 5,2 6,6 3,1 3,7 7,0 2,7 3,3 11,2 3,2 NS/NR ---- 1,7 0,4 0,4 ---- 0,4 ---- 0,7 0,9 ---- 0,4 ---- ---- 150 nivell d‘atractivitat de cada polaritat comercial 151 nivell d‘atractivitat de cada polaritat comercial Altres indicadors A més de l’índex d’heterogeneïtat, principal referència utilitzada per al nivell d’atractivitat, s’ha manejat un altre tipus d’indicadors d’índole diferent que han contribuït a confirmar la jerarquització de les Polari- tats Comercials segons el seu poder d'atracció. Aquests indicadors es poden dividir en diversos grups: Indicadors de Provinença: Visitants de Barcelona ciutat – Residència en barris pròxims al centre de Barcelona. Indicadors de Desplaçament: Mitjà de transport utilitzat – Temps emprat en minuts. Indicadors de Compra: Taxa de compradors – Motivació de compra. Valoració: Valoració mitjana de les característiques de cada Polaritat Comercial Index d’heterogeneïtat Pl. Catalunya 100 Rambla Catalunya - Passeig de Gràcia 99 Portal de l'Àngel 96 Diagonal 96 Maremàgnum - Rambles 90 L'Illa Diagonal 89 La Maquinista 84 Fabra i Puig 68 Gran de Gràcia 56 Sants - Creu Coberta 42 Major de Sarrià 33 Sant Andreu 0 Índex d’heterogeneïtat Unitat: índex d’heterogeneïtat Base: total mostra Categories de polaritats comercials L’objectiu d’aquesta part de l’estudi és crear categories de Polaritats Comercials segons totes les seves característiques, especialment el poder d'atracció. Com a conseqüència, el resultat és l’obtenció dels grups següents de Polaritats Comercials. Zona 1.1: Centre: Rambles / Centres Comercials ATRACTIVITAT ALTA Zona 1.2: Centre: Passeig de Gràcia / Rambla Catalunya ATRACTIVITAT MITJA Zona allunyada del centre de la ciutat NOTA: Les diferències entre les zones 1.1 i 1.2 del nivell d’atractivitat alt es basen tant en criteris de distància del centre de la ciutat, mitjà de transport utilitzat i temps emprat en el desplaçament com de motivacions de compra. 152 nivell d‘atractivitat de cada polaritat comercial 153 nivell d‘atractivitat de cada polaritat comercial Categories de polaritats comercials Nivell d‘atractivitat alt Zona 1.1 PROCEDÈNCIA DESPLAÇAMENT COMPRA Visitants de Residència en Mitjà de Temps de Taxa de Motivació Valoració Índex Barcelona barris pròxims transport desplaçament compradors de compra oferta heterogeneïtat ciutat de Barcelona (minuts) comercial Pl. Catalunya 58 22 Metro 27 50 Varietat 8,0 100 Portal de l’Àngel 67 29 Metro 25 61 Varietat 8,1 96 Maremàgnum 68 29 Metro 27 48 Varietat 7,9 90 Rambles Agradable per caminar La Maquinista 52 19 Cotxe 19 83 Proximitat 7,7 84 Varietat ATRACTIVITAT ALTA Zona 1.1 Aquest nivell és integrat per les Pola- ritats Comercials següents: Portal de l’Àngel, Plaça Catalunya, Ma- remàgnum - Rambles, La Maquinista CARACTERÍSTIQUES PRINCIPALS • Zona cèntrica - centre comercial • Taxa elevada de visitants de fora de Barcelona i de barris allunyats de la Polaritat • Mitjà de transport, metro - ferrocarril i cotxe • Temps elevat emprat en desplaçaments • Taxa destacada de compradors a la zona • Motiu de compra: varietat, concentració de l’oferta • Índex alt d’heterogeneïtat ATRACTIVITAT ALTA Zona 1.2 Aquest nivell és integrat per les Pola- ritats Comercials següents: Rambla Catalunya - Passeig de Gràcia, L’Illa Diagonal i Avinguda Diagonal. CARACTERÍSTIQUES PRINCIPALS • Atracció de residents en barris allunyats de la Polaritat • Hi ha altres motivacions per acudir a la zona a més de comprar (excepte al centre comercial L’Illa) • Comportament al voltant de la mitjana de la ciutat en la resta de les variables analitzades • Índex d’heterogeneïtat elevat ATRACTIVITAT MITJANA Aquest nivell és integrat per les Pola- ritats Comercials següents: Fabra i Puig, Gran de Gràcia, Sants - Creu Coberta, Major de Sarrià i Sant Andreu. CARACTERÍSTIQUES PRINCIPALS • Zona allunyada del centre de la ciutat • Taxa elevada de visitants de Barcelona ciutat i de barris pròxims • Mitjà de transport utilitzat, caminant - temps curt emprat en desplaçaments • Motiu de compra: proximitat • Índex d’heterogeneïtat més baix que les altres zones Categories de polaritats comercials Ressalta per sota del total Ressalta per sobre del total 154 nivell d‘atractivitat de cada polaritat comercial 155 nivell d‘atractivitat de cada polaritat comercial Nivell d‘atractivitat mitjà Ressalta per sota del total Ressalta per sobre del total PROCEDÈNCIA DESPLAÇAMENT COMPRA Visitants de Residència en Mitjà de Temps de Taxa de Motivació Valoració Índex Barcelona barris pròxims transport desplaçament compradors de compra oferta heterogeneïtat ciutat de Barcelona (minuts) comercial Fabra i Puig 89 69 Caminant 16 61 Proximitat 7,6 68 Gran de Gràcia 83 56 Caminant 18 57 Proximitat 7,4 56 Sants - Creu Coberta 77 49 Caminant 17 55 Proximitat 8,2 42 Major de Sarrià 85 63 Caminant 16 51 Proximitat 6,6 33 Sant Andreu 91 80 Caminant 14 57 Proximitat 7,8 0 TOTAL Polaritats 74 43 Caminant 20 55 Proximitat 7,7 71 Comercials Barcelona Categories de polaritats comercials Nivell d‘atractivitat alt Zona 1.2 Ressalta per sota del total Ressalta per sobre del total PROCEDÈNCIA DESPLAÇAMENT COMPRA Visitants de Residència en Mitjà de Temps de Taxa de Motivació Valoració Índex Barcelona barris pròxims transport desplaçament compradors de compra oferta heterogeneïtat ciutat de Barcelona (minuts) comercial Rambla Catalunya 74 35 Caminant 19 35 Proximitat 7,5 99 Passeig de Gràcia Agradable per caminar Diagonal 76 28 Caminant 20 29 Proximitat 7,6 96 L'Illa Diagonal 73 43 Caminant 21 70 Proximitat 7,7 89 Categories de polaritats comercials 156 nivell d‘atractivitat de cada polaritat comercial + A T R A C T I V I T A T - Ressalta per sota del total Ressalta per sobre del total PROCEDÈNCIA DESPLAÇAMENT COMPRA Visitants de Residència en Mitjà de Temps de Taxa de Motivació Valoració Índex Barcelona barris pròxims transport desplaçament compradors de compra oferta heterogeneïtat ciutat de Barcelona (minuts) comercial Pl. Catalunya 58 22 Metro 27 50 Varietat 8,0 100 Portal de l’Àngel 67 29 Metro 25 61 Varietat 8,1 96 Maremàgnum 68 29 Metro 27 48 Varietat 7,9 90 Rambles Agradable per caminar La Maquinista 52 19 Cotxe 19 83 Proximitat 7,7 84 Varietat Rambla Catalunya 74 35 Caminant 19 35 Proximitat 7,5 99 Passeig de Gràcia Agradable per caminar Diagonal 76 28 Caminant 20 29 Proximitat 7,6 96 L'Illa Diagonal 73 43 Caminant 21 70 Proximitat 7,7 89 Fabra i Puig 89 69 Caminant 16 61 Proximitat 7,6 68 Gran de Gràcia 83 56 Caminant 18 57 Proximitat 7,4 56 Sants - Creu Coberta 77 49 Caminant 17 55 Proximitat 8,2 42 Major de Sarrià 85 63 Caminant 16 51 Proximitat 6,6 33 Sant Andreu 91 80 Caminant 14 57 Proximitat 7,8 0 TOTAL Polaritats 74 43 Caminant 20 55 Proximitat 7,7 71 Comercials Barcelona Categories de polaritats comercials Conclusions conclusions 161 conclusions Conclusions El comerç de Barcelona és percebut pel consumidor de la ciutat de manera força posi- tiva, quasi el 75 % dels compradors opinen que el comerç ha millorat o es troba igual que en els darrers cinc anys. També la imatge del comerç dels barris ha millorat en aquest període, tal com es desprèn de la dada d'afluència de compradors que és molt significativa en aquest aspecte, ja que un 90 % dels béns diaris, indiquen, són adquirits en el barri de residència i quan els béns ocasionals el percentatge queda repartit entre el barri, el centre de la ciutat i altres barris. El comerç de la ciutat ha crescut en nombre de comerços i, encara més, en superfície comercial des de l'any 1997, a l'hora que l'evolució i enfortiment del comerç dels barris, conformant nous eixos comercials i consolidant els existents, han permès crear polaritats d'atracció comercial potents. Aquests comerços continuen sent els preferits dels compradors barcelonins, a l'hora que les àrees centrals de la ciutat i els centres comercials, han augmentat el nombre de compradors procedents de les poblacions properes i dels visitants forans. Els hàbits de compra del consumidor de Barcelona s’expliquen per la seva manera d’actuar respecte de variables d’índole diversa, com ara el lloc i establiment de compra o la imatge percebuda de l’oferta comercial. La realització de la present recerca dóna resultats i conclusions que mereixen ser destacats. La despesa generada a Barcelona es distribueix equitativament entre els articles d’ali- mentació i els béns ocasionals. Aquest comportament no ha variat en aquests últims anys. Tanmateix, sí que s’observa un increment en la despesa per habitant respecte del 1997, a una taxa de creixement interanual al voltant del 3,8%, la qual cosa ha contra- restat la disminució de població que ha experimentat la ciutat. Com a paràmetre de comparació, podem basar-nos en l’evolució de l’IPC entre el gener del 1997 i el gener del 2.003, la dada del qual ha oscil·lat entre el 2,9% i el 3,7%. 160 162 conclusions 163 conclusions En termes generals, tal com hem dit, el consumidor de Barcelona adquireix els seus articles al seu barri de residència i tria per a això les botigues especialitzades situades al carrer, el supermercat o el mercat. Aquests tres formats comercials són, al seu torn, els establiments preferits i més ben valorats de tots els analitzats. No obstant això, els hàbits del consumidor difereixen segons el tipus d’article i, sobretot, l’edat de l’indivi- du, una variable determinant en el comportament de compra final. D’aquesta manera, el consumidor més jove ressalta pel fet d’acudir a comprar a for- mats comercials de grans dimensions com ara el centre comercial o l’hipermercat. De la mateixa manera s’observa que a aquest col·lectiu no li importa desplaçar-se a com- prar al centre de la ciutat i, un cop allà, combinar les activitats de compra amb les d’oci. Pel que fa al tipus de compra, aquest grup de consumidors, influït potser pel ritme de vida actual, on el temps lliure és un bé escàs, es decanta a la realització d’una compra forta i concentrada, així com a la valoració i aprofitament del període de rebaixes. Ressalta pel fet de ser el segment comprador de productes ocasionals. El consumidor de més edat es caracteritza pel fet de comprar al seu barri de residència, essent el mercat l’establiment triat i els béns diaris els articles adquirits, comportant- se, en general, d’una manera contraposada al consumidor més jove. La manera d’actuar també difereix, tal com ja s’ha comentat, en funció del tipus de bé adquirit. Així, els béns diaris s’obtenen al barri de residència. Succeeix el mateix en els béns ocasionals, encara que per a aquests articles es visiten també altres zones de compra de la ciutat. Segons l’establiment de compra, els béns diaris s’adquireixen majoritàriament al mer- cat i el supermercat, mentre que la botiga especialitzada situada al carrer és la triada per a la resta de productes. Comparant els resultats amb el període anterior cal dir que els establiments als quals s’acudeix continuen essent la botiga especialitzada al carrer, el mercat i el supermercat. La dona és la responsable de les compres a les llars de la ciutat de Barcelona, indepen- dentment de l’edat i el tipus de bé. L’home que ressalta pel fet de jugar aquest rol a la llar acostuma a ser jove i de classe social alta-mitjana alta. Als hàbits del consumidor també convé destacar els elements considerats com deter- minants per a l’elecció de l’establiment de compra, que són associats pel consumidor amb les tipologies preferides i visitades majoritàriament. Així, la qualitat dels produc- tes s’associa amb el mercat, l’atenció i el tracte al client s’associa amb la botiga espe- cialitzada situada al carrer i la comoditat, proximitat i nivell de preus s’associa amb el supermercat. Pel que fa a l’evolució de la imatge percebuda de l’oferta comercial, en general s’obser- va que la percepció d’aquesta evolució és positiva, tant en béns diaris com ocasionals. Tanmateix, l’anàlisi s’enriqueix si es té en compte el comportament per zones o, millor encara, per districtes. La zona nord de la ciutat es caracteritza pel fet d’haver evolucionat d’una manera millor que la mitjana de Barcelona. Sant Martí ho fa en béns diaris i Sant Andreu i Nou Barris, en béns ocasionals. La imatge de la zona oest també ha millorat durant els darrers anys, encara que ho ha fet en menor mesura que el conjunt de la ciutat de Barcelona. En els districtes de Les Corts i Horta-Guinardó la millora d’imatge ha estat significativament menor que a la resta de la ciutat La zona sud-est (Ciutat Vella, l'Eixample i Sants-Montjuïc) evoluciona igual que la mitjana de la ciutat, tret dels districtes de Ciutat Vella i Sants-Montjuïc, que han patit una evolució pitjor tant en béns diaris com ocasionals. 164 conclusions 165 conclusions Sobre la base al comportament i actitud descrites dels consumidors, es pot concloure que a Barcelona existeixen quatre tipologies de consumidors amb diferents compor- taments i necessitats: El primer grup integra el 31% dels consumidors i es caracteritza per tenir un marcat caràcter tradicional. El seu establiment de referència és el mercat, on se li garanteix la frescor i qualitat del producte d’alimentació que demanda, així com un tracte personal i familiar. La segona tipologia engloba el 15% dels consumidors, i dintre del caràcter tradicional es vincula en major mesura a la botiga especialitzada. El seu comportament es carac- teritza perquè gaudeix comprant a les botigues de barri. El tercer grup de consumidors es distancia del tradicional i es decanta per la comoditat en la compra, referida sobretot en termes de proximitat de l’ establiment i amplitud d’horaris. Es vincula al supermercat i representa el 41% dels consumidors. La quarta tipologia es decanta per les grans superfícies comercials, que li proporcionen la comoditat en la compra a través de poder comprar tot el que necessita en un sol recinte comercial. S’inclou en aquest grup el 13% dels consumidors. Les Polaritats Comercials de la ciutat, els seus factors d'atracció i el comportament dels visitants de cadascuna d’elles també donen lloc a resultats destacables. L’atractivitat comercial de la ciutat de Barcelona, o sigui, el poder d'atracció de cada Polaritat analitzada, es basa en l’índex d’heterogeneïtat, que mostra el nivell de dis- persió dels visitants de cada Polaritat entre els districtes de Barcelona. A més d’aquest índex, el poder d'atracció de les zones s’ha confirmat també amb l’ajuda d’altres criteris relacionats amb la distància, el desplaçament o les motivacions de compra. La ciutat s’estructura en dos grups diferenciats de zones comercials. El nivell d’atrac- tivitat baixa a mesura que ens desplacem del centre cap a zones més allunyades del centre. Així, el primer grup el formaria la zona al voltant de la Plaça de Catalunya, Portal de l’Àngel i Rambles, sense oblidar-nos dels Centres Comercials Maremàgnum i La Ma- quinista. Dintre del nivell d'atracció alt, però en una altra zona del centre, es troben el Passeig de Gràcia, L’Illa i Diagonal En el segon grup s’inclouen les zones amb els nivells d’atractivitat inferior al grup anterior, zones situades als barris allunyats del Centre, com ara Sant Andreu, Major de Sarrià, Fabra i Puig, Sants i Gran de Gràcia. En definitiva, les zones amb nivells d’atractivitat més alts es caracteritzen pel fet de ser cèntriques o un centre comercial, atreure un percentatge elevat de visitants de fora de Barcelona o d’altres barris més allunyats de la ciutat, ser visitades amb transport pú- blic, gaudir de la motivació de la varietat de l’oferta i comptar amb els índexs màxims d’heterogeneïtat. Per la seva banda, les zones amb nivells d’atractivitat mitjana se situen a zones més allunyades del Centre, els visitants són de la ciutat, dels barris més pròxims, i per tant els índexs d’heterogeneïtat són mínims. Els visitants acudeixen a aquestes zones cami- nant, moguts per la proximitat del comerç, eminentment tradicional. 166 conclusions Per tant, a tall de tancament, es pot concloure que el model comercial de Barcelona manté elements diferencials respecte d’altres urbs del seu entorn comparatiu, que vénen fonamentats primordialment en l’estructura de la ciutat sobre la base d’eixos comercials que actuen com a Polaritats d'atracció comercial. Aquesta organització comercial permet, des de fa temps, la coexistència equilibrada de diversos formats comercials i una adaptació global a l’evolució de les necessitats dels consumidors. El comerç a la ciutat de Barcelona dóna, per tant, una sensació de continuïtat en els conceptes, actituds i comportaments. D'altra banda, Barcelona ha guanyat en atractivitat per als compradors procedents de les poblacions més properes, millorant la tendència negativa d'anys anteriors i que ressaltava l'estudi de 1997. També ha millorat l'atractivitat del comerç de les àrees centrals, en aquest cas és evident que el comerç s'ha beneficiat per l'evident i prou conegut augment de visitants forans que arriben a la ciutat.